Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE)
Annual Report(
On the Situation of Freedom of Speech and 
Violations of Rights of Journalists and Media in Armenia

Media Activities Environment
The Committee to Protect Freedom of Expression prepared and published three interim quarterly reports in 2011 (January-March, April-June, July-September) on the situation of the freedom of speech and violations of media and journalists’ rights in Armenia.

This report covers the year of 2011 and includes the following: legislation on the freedom of speech and media, amendments to relevant legislation and related processes; the economic environment and its influence on media; political factors and their influence on media; and violations of the rights of media and journalists.
The media field was marked by the following legislative changes.

On May 26, 2011, the Armenian National Assembly (parliament) adopted all suggested changes and amendments to the Armenian Law on Television and Radio, as well as to the Law on Advertising.” As a result of these changes, the ban on hidden advertising was annulled, and the minimally acceptable length of commercial advertising was extended to 14 minutes per hour, instead of the previous 10 minutes per hour. Actually, these changes merely legalized the factual excess of the minimally acceptable length of commercial advertising, which was systematically cited by organizations that conducted appropriate monitoring of television programming.
The legislative changes also introduced prohibitions on rebroadcasting television channels, preventing them from airing advertising. This prohibition also applies to the spiritual-cultural TV Channel “Shoghakat.”
Such a rush in adopting the legislative changes and amendments embarrassed journalist organizations since the task group headed by the Armenian Human Rights Defender had not completed its work on the draft amendments and changes to the Law on Television and Radio yet.
On May 30, the Human Right Defender wrote a letter to the head of the Parliamentary Standing Committee on Science, Education, Culture, Youth and Sport introducing the draft amendments and changes to the Law on Television and Radio, together with special opinions of the task group members on separate issues.
On June 15, the heads of the “Internews” non-governmental organization (NGO), the Yerevan Press Club (YPC) and the Association of Audio-Visual Journalists, declared that, as members of the task group and the co-authors of the initial version of the draft law, they were still working and requested that the respective committee of the National Assembly postpone the possible discussion of the draft law. They also stated that there were a number of important questions concerning the draft law, which had not been analyzed properly, and pointed out that the suggestions of specialists had not been entirely taken into account, including the remarks of the experts from the European Council and the OSCE.
Earlier, on June 2, the CPFE had presented amendments and changes to the above mentioned organizations concerning the draft law. These suggestions proceeded from an analytical report, the “Transition Process to Digital TV and Radio Broadcasting in Armenia,” prepared and published by the CPFE in December 2010, which also contained suggested legislative changes. 

On October 24, the Yerevan Press Club, the “Internews” NGO and the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) introduced the draft law prepared by them to the Parliamentary Standing Committee on Science, Education, Culture, Youth and Sport. On December 15, the committee organized the first discussion of the document. Representatives from state authorities, NGOs and international organizations participated in the meeting. The head of the committee noted that the draft law can be accepted as a basis for further work, planned to continue through 2012.
On January 18, the “Journalists for Future” NGO sent an open letter to the Chairman of the National Commission on Television and Radio (NCTR), Grigor Amalyan, on behalf of young hearing impaired people from “The Voice of Silence” group. In the letter, the group expressed concern that as a result of a decrease in the amount of TV channels (functioning in Yerevan) from 22 to 18, the right of the deaf community to receive information was limited, as now they have no TV channel which broadcasts news with simultaneous sign language translation. The letter defined this situation as contributing to the isolation of the community of deaf people from events, and violating the right to receive information of nearly 3,500 citizens of Armenia and a violation of the principle of equality of Armenian citizens. 

In his response, NCTR Chairman Grigor Amalyan tried to justify the move by saying that the rights of the country’s hearing impaired population are not violated, as the news programs of TV companies are accompanied by Armenian subtitles. In turn, the hearing impaired and sign language translators stated that it is not comfortable to receive the information through subtitles, as it not only strains the eyes, but also does not correspond to the images shown at the moment, thereby, leading to greater perplexity. 
Later, the “Journalists for Future” NGO sent a similar letter to the Human Rights Defender, which was then forward to the Armenian government, which approved of the package of draft amendments and changes to the Armenian Law on Television and Radio during its July 7 discussion. According to these changes, the Public TV and other private televisions are obligated to broadcast at least one program for children and a news program daily with sign language translation or Armenian subtitles.
The National Assembly adopted this amendment to the Law on Television and Radio on December 8. However, the “Journalists for Future” NGO finds that the problem is still not solved, as the TV companies can chose whether to broadcast programs with sign language translation or with Armenian subtitles. Nevertheless, TV programs are available for the hearing impaired only when they have sign language translation. 
On July 15, the Constitutional Court of Armenia examined the claim of the founder of the “A1+” TV “Meltex” Ltd, which was disputing the compliance of the article 204.38 of the Code of Criminal Procedure of Armenia with the Constitution of Armenia.  The Court found that the legal norm did not comply with the Armenian Constitution. This ruling provided an opportunity for the founder of the “A1+” TV to turn again to the Cassation Court of Armenia and demand their reconsideration of the decisions on rejecting the claims against the NCTR in 2004, to recognize the fact of violation of Article 10 of the European Convention on Human Rights, as well as to obligate the NCTR to remedy the situation, which centered on the violation of the right of freedom of expression of the “A1+” media outlet.

On October 13, the Human Rights Defender of Armenia turned to the Constitutional Court of the Republic of Armenia with a request to determine whether Article 1087.1 of the Armenian Civil Code complies with Article 14, as well as with  the 1st, 2nd and 3rd parts of Article 27 and with Article 43 of the Armenian Constitution.
On October 19, in a joint statement, the editors of eight Armenian newspapers called on the Constitutional Court to suspend the practical application of Article 1087.1 until the Court reached a final decision concerning the claim of the Human Rights Defender. 
On November 15, the Constitutional Court of Armenia responded to the claim of the Human Rights Defender by concluding that Article 1087.1 of the Civil Code of Armenia corresponds to the Constitution of Armenia. At the same time, the Court in its decision introduced a number of legal approaches, which can guarantee the application of the above-mentioned article correspondent to its content. In other words, this document can become an important guide in judicial practice.  
Generally, the Committee to Protect Freedom of Expression assesses the decision of the Constitutional Court positively, but does not overestimate its significance either. This can have a crucial, determinative meaning for claimants against media and for judges who examine these claims. A complete solution of this problem is possible only in case of changes in the legislative, political spheres and in the judicial system. 
The year 2011 was unprecedented in terms of the number of claims against media outlets. As we have already mentioned in our quarterly reports, the application of Article 1087.1 of the Civil Code of Armenia became a tool for legal, political and economic pressure on opposition media outlets. 
This situation triggered a number of initiatives. 
On March 1, the CPFE, alongside with four journalistic organizations, issued a statement directed to the National Assembly, judiciary and media, regarding these judicial campaigns against media.
Not only local journalists, but also observers and experts from various international organizations expressed their concern over the above-mentioned lawsuits. During numerous meetings, seminars and discussions it was emphasized that it is not Article 1087.1 of the Civil Code of Armenia concerning the compensation order of slandered honor, dignity or business reputation but the intolerant attitude of the political and business elite towards criticism that causes such situation. Another reason for this is the fact that the judicial system is not independent in Armenia, as a result of which, all decisions tend to be made in favor of representatives of public authorities.
The Chamber of Advocates of Armenia, being concerned over the situation, in which lawsuits against journalists also demand compensation for attorneys’ fees (on average of about 2 million AMD), defined an order determining the level of reasonable compensation for attorneys in civil cases concerning damages of honor, dignity or business reputation on April 15, 2011.

The Council of Advocates’ Chamber highlighted the fact that the judicial bodies may intervene disproportionately without establishing any criteria for the reasonable compensation of attorneys’ fees. Thus, the Advocates’ Chamber determined the maximum size of attorney’s fee: 200,000 AMD in cases concerning insult and/or defamation, and 300,000 AMD in cases concerning the protection of business reputation. In cases of appeals and cassation, these fees are determined by the coefficient of 0.8. The Council of Chamber of Advocates noted that this document has only an advisory nature and can only be used by courts.

We should mention that 36 out of 49 cases introduced in the “Pressures on Media and Media Staff” section of this report involve litigation against journalists based on Article 1087.1 of the Civil Code of Armenia, which describes the order and the conditions of compensation for the damage caused to the honor, dignity or business reputation of a person. The claimants tended to demand compensation of up to several millions of drams.
As a result of such claims, a newspaper faces such a difficult financial situation that is forced to ask for public support in order to gather the required amount of money (see the details below in the “Pressures on Media and Media Staff” section).

As we have already mentioned in our reports, the litigations against media seeks to cause serious financial problems for them and by this, force them to keep silent. This can be dangerous as such a situation may lead to a deepening of self-censorship among media. Elements of hidden censorship are also noticed in a case, when, for example, an official filing a claim against the media demands to forbid the medium to spread any information concerning the dispute, and the court violating the right to freedom of expression satisfies the demand. 
Introducing the environment in which media function we should also mention the survey carried out by the CPFE during July-October 2011, the purpose of which was to find out the opinions and estimates of journalists concerning the existence/absence of hidden censorship within the media sphere, the methods of its implementation, as well as the treatment of protective mechanisms against it.
Five focus groups were formed for conducting the survey, four of which were formed according to the types of media (representatives of print media, television companies, online media, radio companies and news agencies), while the fifth was a focus group of leaders and experts of journalist organizations who analyzed the opinions and views expressed by their colleagues in the other four groups. Overall, 39 people participated in the discussions. 
The CPFE publicized the results of the survey in December of 2011 in its report entitled “Manifestations of Hidden Censorship in Media Sphere of Armenia.” (See the “Research” section at www.khosq.am web-site). 
The following conclusions were made as a result of the discussions. 

The majority of journalists, while not denying the existence of hidden censorship, think that self-censorship and internal censorship are typical of the media sphere in Armenia.  They believe that most of the media have specified the boundaries of the do-s and the don’t-s.  Representatives of all media, including television, believe that the aforementioned boundaries are more obvious among television companies.

As to censorship applied in relation to media via financial tools, the participants emphasize that there is a strong link between the financial sources and the orientation of a medium.
The practice of placing advertisement in the media is based on political expediency and sympathy, rather than on economic efficiency considerations. 
Some media outlets have lists of people or organizations about whom the medium is to provide only positive coverage or provide no coverage at all.  In media, especially on television, there is also the practice of simply not covering certain topics and phenomena.  There are prohibited topics and a certain range of issues that are either not covered or are covered only in a so-called “positive” light.

Most media representatives believe that political institutions can press on media and hinder them from implementing their professional activities abusing their regulatory and supervisory functions. The National Commission on Television and Radio (NCTR) was discussed from this aspect, where the representatives of media see manifestations of censorship in the activities of the NCTR and the tenders they have organized. All of the journalists that participated in the focus groups consider the refusal to issue a license to the “A1+” TV a clear example of abuse of the NCTR’s functions.
The majority of media representatives consider that media activity has become much harder after the decriminalization of insult and defamation in the Armenian legislation.  Although the majority of the journalists and experts believe that the relevant provisions of the Armenian Civil Code do not contain restrictions of freedom of expression, their judicial and legal application practice makes the media more fearful and cautious, becoming a tool of hidden censorship.
This troublesome situation is worsened by the violation of the rights of journalists and media. The following include the media rights violations according to the classification of the CPFE and involving:

1. Physical violence against journalists;
2. Pressure on mass media and media staff;
3. Violation of the right to seek and disseminate information. 

This classification is conditional to some extent. In particular, there are some incidents, when the prevention of seeking and disseminating information is accompanied by violence against journalists. Such cases are assigned to the type of violation, to which the case is closest. However, the mentioned classification allows for the introduction of a more accurate and explicit picture of violations against media and journalists.
Violations against Media and Media Staff
The number of violations of the rights of media and media staff has significantly increased in 2011 in comparison with that of 2010. As we have already mentioned, the number of incidents of pressure on media and media staff has also increased significantly. From this aspect, the first and fourth quarters were quite strained. However, the number of cases of physical violence and violations of the right to seek and disseminate information has decreased compared to 2010. 
The two tables below show the quantitative picture of the violations against media and media staff. The first one introduces the comparative table of violations in four quarters of 2011 and the second introduces the comparative table of violations in 2010 and 2011. 
Comparative table of violations in the first, second, third and fourth quarters of 2011   
	Types of Violations
	        2011

1st quarter
	2011 

2nd quarter
	2011 

3rd quarter
	2011 

4th quarter
	Total

	1.  Physical violence against journalists
	0
	2
	1
	2
	5

	2.  Pressure on mass media and media staff
	15
	6
	12
	16
	49

	3.   Violation of the right to seek and disseminate information
	4
	2
	0
	1
	7


Comparative table of violations in 2010 and 2011   
	Types of Violations
	        2010


	2011 



	1.  Physical violence against journalists
	9
	5

	2.  Pressure on mass media and media staff
	19
	49

	3.   Violation of the right to seek and disseminate information
	18
	7


The CPFE points out that the data introduced in these tables can be not exhaustive and does not pretend to be absolutely accurate. It is fairly well-known that media representatives refrain from publicizing cases where their professional activity are obstructed or hindered; they neglect various threats or prefer to resolve the problems on their own and overcome illegal restrictions themselves. 

For this reason, the CPFE is sure that the real number of violations against journalists and mass media is much greater than the level of recorded cases. This report represents the most significant of the cases.
1. Physical Violence against Journalists

Regarding the cases of physical violence against journalists, the year 2011 was less strained compared to the last three years. The CPFE found 5 new cases during 2011. We should mention, for comparison, that the number of cases of violence against journalists in 2008 was 18, 11 in 2009 and 9 in 2010. 
New developments in these cases that took place in 2010 and the cases of violence against journalists in 2011 are introduced below. 

On March 1, it became known, that according to the decision of the Armenian Prosecutor General Aghvan Hovsepyan, a criminal case had been initiated against Nikol Pashinyan because of the announcement that on November 4, 2010 unknown people attacked and beat him in Kosh penitentiary. Nikol Pashinyan was detained on charges of having organized mass disturbances on March 1, 2008. According to Pashinyan, the attack had been implemented by people in the special detachment uniform, whose main demand was to stop writing articles. The Penitentiary department and press service of the Armenian Ministry of Justice denied all the statements made by Nikol Pashinyan. Later, a criminal case was initiated, the details of which are still unknown. 
On April 21, according to the “Hraparak” daily, Margarita Khachatryan, the head of the "Soldier" NGOs Coordination Council went to the publishing house of the “Hraparak” accompanied by three people and aggressively complained of an article about their organization entitled “Was there a fight?” In particular, she cursed, broke the glasses on the table, tore the newspapers, and then she attacked the editor, Armine Ohanyan, and injured her without making any demand. The police arrived only after the incident. The editor-in-chief reported the incident to the police, hoping that Margarita Khachatryan would be sued for hooliganism, but as it turned out on May 27, the Central Investigation Department of the Armenian Police refused to conduct an investigation against Margarita Khachatryan referring to the absence of corpus delicti. The “Hraparak” turned to the court and appealed this decision. 
On July 25, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan satisfied the appeal of the “Hraparak.” The decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts was later appealed in the Court of Appeal of Armenia. 

On September 27, the “Hraparak” daily received a notification from the prosecutor’s office of the Kentron and Nork Marash administrative districts, according to which criminal proceedings had been lodged in connection with the acts of hooliganism made by Margarita Khachatryan. Thus, the Central Investigation Department of the Armenian Police must restart the examination of the case.
As a continuation of this incident, Margrita Khachatryan then filed a case in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts (see the section “Pressure on media and media staff”).
On April 23, a case of physical violence against a journalist took place at the “Hrazdan” stadium during a break of the “Ararat-Pyunik” match of the Armenian Football League. As “Totalfootball.am” reported later, their photojournalist Ashot Arushanyan, while carrying out his professional duties, was beaten by the coach of the “Ararat” Football Club, Arkadi Andreasyan, who said: “Who are you shooting?” After that, the people accompanying Andreasyan beat the young journalist in the tunnel of the “Hrazdan” stadium demanding that he erase the photos. The victim was taken to the hospital with an injured jaw, where he stayed for a day. 

As the press service of the police reported later, the relevant materials for a criminal case were prepared. 

On May 23, the executive committee of the Football Federation of Armenia approved the decision of the disciplinary committee, according to which the "Ararat" head coach was disqualified for 10 games for indecent behavior and the football club “Ararat" was fined in the amount of 250,000 AMD. On the same day, Arkadi Andreasyan organized a meeting, during which he apologized to the photojournalist in the presence of his parents.

On July 28, at about 23:30 in the evening an incident occurred in Republic Square between a correspondent of the “Haykakan Zhamanak” daily Ani Gevorgyan, and policemen. When the journalist tried to photograph a woman escaping from policemen and jumping into the pool of the square one of the policemen hindered her from her work and striking at her hand tried to seize her camera.  
On July 30, the “Haykakan Zhamanak” published an article entitled “An Attack upon Journalist,” which was also introduced to be a claim about a crime. As it turned out, on August 3, Yerevan’s Central Department of the Armenian Police was filing materials on the attack made upon Ani Gevorgyan by policeman Ashot Sargsyan. But as it became known later, on August 25, the police had not found enough evidence to file a criminal case against the policeman. According to the investigator of the case, the policeman had not struck at the hand of the journalist. He had just tried to move the camera away, as it had been too close to his face. 

On October 17, the “Shant” TV station reported during its news program that their cameraman Eduard Nersisyan and his friend Samvel Ohanyan had been beaten the same day at nearly 9:00 by unknown people just after shooting. On October 19, the cameraman of the “Shant” TV station turned to the Mashtots department of the Yerevan Police. The complainants were given the results of the forensic medical examination. The investigation is still in progress. 
On December 9, at about 9:40, photojournalist Gagik Shamshyan was assaulted when he attempted to cover a major traffic accident in Yerevan. Passengers of one of the crashed cars involved in the accident attacked, cursed, tugged, and struck blows at photojournalist Gagik Shamshyan, who was carrying out his professional duties there, thereby, causing him physical injuries. On December 13, it became known that one of the people having attacked the journalist was detained, and the other one was released on bail. A criminal case was initiated in connection with hindrance to the legal professional activities of a journalist, as well as with the acts of hooliganism. 
2. Pressure on Media and Media Staff
The index of violations tended to be quite high all year long. The CPFE fixed 49 cases of pressure on the media and media staff during 2011. For comparison, we should also mention that only 16 cases were discovered in 2008, 14 cases in 2009 and 19 in 2010. 
As we have already mentioned, 36 out of 49 cases introduced in this section involved litigation. Ten out of 34 cases of litigation were initiated in the first quarter of 2011, 4 of them were fixed in the second quarter, 11 in the third and 9 in the fourth quarter of the year. Since the decriminalization of defamation and insult on May 18, 2010 until the end of 2011, the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) registered 38 claims filed against journalists and the media concerning defamation and insult. Some of the litigations initiated in the beginning of the year finished with an agreement on reconciliation (some of the cases involving the “Chorrord Inqnishkhanutyun” and the “Aravot” dailies). However, most of the litigations involving media are set to continue in 2012. All of the 49 cases, as well as the developments of 5 cases originated during previous years are introduced below, in chronological order. 
On the night of January 17, the car of Narine Avetisyan, editor-in-chief of the “Lori” TV station in Vanadzor, was burned in an act of arsont. On January 17, the Helsinki Citizens’ Assembly Vanadzor Office made an announcement on this incident and qualified it as another encroachment on a journalist and demanded to find and punish those guilty. Vanadzor Police Department of the Lori marz initiated a criminal case on this incident, according to Article 185 of the Armenian Criminal Code (the willful destruction or spoilage of property).
However, so far those guilty have not been found. According to Narine Avetisyan, there can be no personal matters. This circumstance allows the editor-in-chief to suppose that the arson case was to settle a score because of her professional activity. 
Similar encroachments on Narine Avetisyan had taken place previously (it is the third case during the last five years), but the perpetrators were never found.
On January 17, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan started the first hearing of the case - members of the National Assembly and well-known businessmen Ruben Hayrapetyan, Levon Sargsyan and Samvel Aleksanyan against the publisher of the “Haykakan Zhamanak” daily, the “Dareskizb” Ltd. The plaintiffs had appealed the information published in the article entitled “Seven out of Eight Are on the List” published on October 14, 2010. 
The plaintiffs’ demand was for the newspaper to publish a disclaimer over the information, slandering their honor and business reputation, and to financially compensate the damage. Each of the deputies demands AMD 2 million as compensation, in addition AMD 500,000 for court expenses; in total, the demanded amount is AMD 7.5 million.

The second hearing took place on January 24. On February 7, the court proclaimed the decision on the case, which was to partially satisfy the demand of the plaintiffs, by obligating the “Haykakan Zhamanak” newspaper to pay AMD 2.44 million to each of the parlamentarians Ruben Hayrapetyan, Levon Sargsyan and Samvel Aleksanyan (in total AMD 6.132 million) and after the decision comes into force, within a week to publish a disclaimer to the article “Seven out of Eight Are on the List” published on October 14, 2010.

The publisher of the “Haykakan Zhamanak” daily, the “Dareskizb” Ltd appealed this decision in the Civil Appeal Court of Armenia. The examination of the appeal started on May 12 and concluded on May 27. On June 9, the Armenian Court of Appeals announced its decision, which rejected the appeal of the newspaper. On August 3, the Cassation Court of Armenia returned the appeal of the founder of the “Haykakan Zhamanak” daily “Dareskizb” Ltd concerning the June 9 decision of the Civil Appeal Court.

Thus, the court affirmed without changes the decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts. According to this decision, the “Haykakan Zhamanak” daily was obligated to pay AMD 2.44 million to each of the parliamentarians Ruben Hayrapetyan, Levon Sargsyan and Samvel Aleksanyan (a total of AMD 6.132 million) and after the decision comes into force within a week to publish a disclaimer to the article “Seven out of Eight are on the List” published on October 14, 2010. The “Haykakan Zhamanak” turned to the public asking for support in collecting money for compensation payment. The newspaper managed to collect the required money. Thus, the compensation was paid on October 27. On October 26, the “Haykakan Zhamanak” newspaper published the decision of the Compulsory Enforcement Service as a disclaimer over the disputed publication.
The founder of the newspaper intends to file a claim in the European Court of Human Rights.
On January 20, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan reviewed the claim of Bella and Sedrak Kocharyan, the wife and the son of Armenian former President Robert Kocharyan, against the founder and publisher of the “Zhamanak” daily, “Skizb media kentron” CJSC (Start Media Center). However, the plaintiffs did not appear in the court.
On December 9, 2010, Bella and Sedrak Korcharyan filed a claim against the “Zhamanak” daily based on three publications. These are “Blood from the Kocharyan, high from Tsarukyan, antishock from Lphik” (the headline translated from 25.09.2010 publication), “Diamond Rob” (29.09.2010), “Volvo+Spayka= Sedrak Kocharyan (07.10.2010).
The Kocharyan demanded that the newspaper published a disclaimer and compensated the damage of libel in the amount of AMD 6 million.
The examination of the case lasted from February 25 until May 20 (see the details in the first, second and the third quarterly reports of 2011 in the “Reports” section of the CPFE’s web site: www.khosq.am). 

On June 6, the decision of the court was announced, which partially satisfied the claim of the plaintiffs. The newspaper was obligated to disclaim the information slandering the honor, dignity and business reputation of the president’s family, as well as to pay compensation of 3 million AMD for insult and defamation. The claim for compensation of 3 million AMD for legal expenses was rejected. 
The newspaper appealed the decision. 

The hearings of the appeal started on September 15 in the Civil Appeal Court of Armenia and continued till October 6. On October 11, the appeal was rejected. 

The founder of the “Zhamanak” newspaper appealed this decision in the Cassation Court of Armenia. By December 30, the date of the hearing was not scheduled yet. 
From January 29, (approximately from 21:00) until February 3, the website “7or.am” was unavailable. On February 3, according to the statement posted on the website, at first, the problem was supposed to be connected with technical aspects of the hosting server, however, in such cases the activity of the website is quickly restored, which did not happen this time.
Having analyzed various circumstances, the staff of the “7or.am” concluded that the failure was a unique method of censorship by the authorities to hinder media activity. The latter did not respond to this comment. 

On February 2, the website “hetq.am” reported that a journalist from the “Hetq” daily, Grisha Balasanyan, called National Assembly deputy Ruben Hayrapetyan to get information about the moral damages caused by the article “Seven out of Eight Are on the List” of the “Haykakan Zhamanak” daily, but the deputy offended the journalist and hung up. When the journalist dialed again to find out why he offended him by calling “illiterate” only for implementing his professional duties, Ruben Hayrapetyan, even being aware that the phone call was being recorded, cursed the reporter. 

The next day, on February 3, editor-in-chief of the “Hetq” daily and the chairman of the “Investigative Journalists” NGO Edik Baghdasaryan sent a registered “Crime report” letter, signed by him and the journalist Grisha Balasanyan, to the Armenian Prosecutor General Aghvan Hovsepyan and attached the record of the phone call with the National Assembly deputy Ruben Hayrapetyan.
On February 27, it became known that the Special Investigation Service refused to initiate a criminal case against Ruben Hayrapetyan due to the lack of corpus delicti.
On March 1, “Hetq” reporter Grisha Balasanyan applied a claim against deputy Ruben Hayrapetyan to the court of general jurisdiction of the Avan and Nor Nork administrative districts of Yerevan. The journalist demanded to make the deputy apologize and pay compensation of AMD 1 million for the offense, as well as to pay the legal expenses.
The first hearing of the case was held on April 6. On April 27, the trial started. The representative of the respondent part referred to the articles 19 and 1087.1 of the Armenian Civil Code mentioning that a responsibility is envisaged for an insult made publicly, while the conversation of the journalist and the deputy was not public.
On June 7, the court released its decision, according to which the claim of Grisha Balasanyan was rejected. The journalist appealed the decision.

On October 5, the examination of Grisha Balasanyan’s appeal started in the Civil Appeal Court of Armenia. The decision was publicized on October 12, according to which the appeal of the journalist was rejected. Grisha Balasanyan appealed this decision in the Cassation Court of Armenia. By December 30 the date of the hearing was not scheduled yet.
On February 4, the court of general jurisdiction started reviewing the case of the Arrhythmology Cardiology Center of Armenia LLC against the founder of the “news.am” news agency “Media-Consult Ltd.” based on the article “The Arrythmology center cheated the patient with heart disease and installed another device” about the Armenian citizen Hovhannes Katrjyan, published on November 23, 2010. The latter accused the medical center for having cheated him by installing (during an operation) a cheap device instead of an electro-cardio stimulator with a 10-year warranty. The Arrhythmology Cardiology Center LLC considered that the “news.am” defamed their honor and business reputation and demanded a disclaimer and AMD 2 million compensation (see the details in the first quarterly report of 2011 in the “Reports” section of the CPFE’s web site: www.khosq.am). 

On March 11, the plaintiff requested to change the court, as “Media Consult” CJSC is registered in another administrative district of the city. The request was satisfied and the claim was sent to the court of general jurisdiction of the Ajapnyak and Davidashen administrative districts. The hearings of the claim have been postponed since October 7. 
Arrhythmology Cardiology Center of Armenia LLC had filed two claims against the “Aravot” daily in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan because of two articles – “Pays for 10 years of life, receives seven. Doctors lie to patient and to state?” (Translation of the headline of the article published on November 1, 2010) and “Where is Hippocrates’ oath?” (published on December 1, 2010). The plaintiff demands a disclaimer and compensation in the amount of AMD 2mln for each publication and AMD 300,000 for lawyer’s expenses.
On February 10, the preliminary hearing of the case concerning the first article took place. The examination of the claim was delayed till April 14. As the “Aravot” daily newspaper informed the CPFE, the sides are negotiating over reconciliation. 

On October 4, the “Aravot” daily newspaper published a disclaimer over the article “Pays for 10 years of life, receives seven. Doctors lie to patient and to state?” It particularly mentioned that the information introduced in the article had not been checked accurately before publishing. On October 21, the parties made an agreement on reconciliation. 
The first hearing of the claim concerning the second article had been being postponed since March, 2011, as the parties had been negotiating over the possible reconciliation. 
On September 8, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts held the first hearing of the suit concerning the second article. The representative of the “Aravot” requested to invite as a witness the author of the article “What About the Hippocratic Oath?” the resident of Kapan, Karo Avanesyan. The representative of the plaintiff objected to the respondent’s request. So the hearing was postponed. 
On December 10, the “Aravot” newspaper published a disclaimer over the article published on 01.12.2010, admitting that it slanders the honor, dignity and business reputation of the Cardiology Center, as well as that it does not comply with the reality. 
The parties are negotiating over reconciliation. The next hearing is scheduled to be held in 2012. 
On February 16, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan started the hearing of the case – “the former counselor of the parliamentary speaker Tatul Manaseryan versus the founder of the “Zhamanak” daily “Skizb media kentron.”

Tatul Manaseryan considers as libel the article “Criminal case against NA speaker’s counselor?” published on September 29, 2010, which defamed his honor and reputation. He demands a disclaimer and compensation of AMD 2.5 million, with AMD 500,000 for lawyer’s expenses. The claim was taken into production on October 1, 2010.

The investigation of the claim was continued on July 21, and afterwards on September 2 and on September 5. The court rejected the request of the respondent party to invite as a witness the person who had given evidence on another criminal case and stated that there had been criminal proceedings lodged against Tatul Manaseryan, according to which the latter had been accused of usury.
On September 6, the examination of the case was finished, and on September 20, the court released its decision, which partially satisfied the plaintiff’s demand. Thus, the “Zhamanak” daily was obligated to publish a disclaimer and pay compensation in the amount of AMD 510,000, AMD 300,000 of which as a compensation for defamation, AMD 200,000 as the attorney’s fee and AMD 10,000 as a state duty. The founder of the newspaper appealed the decision in a higher court. 

On December 7, the Civil Appeal Court held the hearing of the appeal of the “Zhamanak” daily. The decision of the court was released on December 15, according to which the appeal was rejected. 
On February 17, the court of general jurisdiction of the Shirak marz granted the claim of Gyumri City Hall against the “CHAP” LLC, the founder of the “GALA” TV Company, obligating the company within a month to dismantle the cable and satellite located on the TV tower at the address V. Sargysan 6/1. 
On this occasion, the Committee to Protect Freedom of Expression, the Yerevan Press Club and the Journalist’s Club “Asparez” (Gyumri) came up with a statement estimating the decision as continuation of pressures on the TV Company (since 2007) by authorities and new threats to the freedom of expression and media (see the archives of www.khosq.am website). 

The “Gala” TV appealed the February 17 decision in the Court of Appeals. 
On April 26, the Civil Appeal Court released its decision. The court affirmed, without any changes, the decision of the court of general jurisdiction of the Shirak marz, which obligated the “Gala” TV to dismantle its broadcasting equipments from the TV tower within a month. 
The founder of the “Gala” Television Station “CHAP” LLC appealed this decision in the Cassation Court of Armenia. On July 1, the Cassation Court rejected the appeal. Thus, the decision of the Appeal Court of Armenia announced on April 26 remained without any changes. According to that decision, the “Gala” was obligated to dismantle its broadcasting equipments from the Gyumri TV tower. 
On July 18, a number of journalist organizations, including the CPFE, released a statement concerning the decision of the Cassation Court of Armenia (See in the archives of the official web-site of the CPFE: www.khosq.am).

On October 25, the “Gala” satisfied the demand of the court and removed its broadcasting equipments to the central TV tower of the city, paying AMD 180,000 monthly. 
On February 25, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan examined the claim of the “Glendale Hills” Company against the founder of the “Zhamanak” daily “Skizb media kentron” CJSC. 
The company disputes the information published on August 26, 2010 in the article “$1000 for Silence.” The article was about the low quality of buildings constructed by the “Glendale Hills” for people suffered from the earthquake in Gyumri. The plaintiff demands compensation of 2.5 million AMD for slandering its business reputation.

The examination of the case continued on July 8, and later on September 8 and September 16. The parties thoroughly introduced their reasoning. The respondent party requested to postpone the hearing and invite witness. The request was satisfied. The examination of the case continued on November 4, November 22 and on December 14. During the last hearing, the representative of the daily pointed out that the author of the publication had made a value judgment in his article and requested to reject the claim, also saying that the defendants want to negotiate over reconciliation. The next hearing is scheduled on January 16, 2012. 
On February 25, it became known that the “Yerkir” daily also appeared in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts with the claim of the National Assembly deputy Tigran Arzaqantsyan. He disputed the January 13 publication of the newspaper. He believed that the information of the section “131 faces and masks” defamed his honor and reputation and demanded AMD 3 million as compensation, and AMD 568,000 as legal expenses.

The preliminary hearing took place on March 25. The plaintiff specified which expressions in the article were considered as insult, and which of them as defamation. The defendant objected by stating that the newspaper used local and Russian media as source of information and those expressions that are considered to be slanderous were taken from other publications.
On June 8, the court proclaimed the decision on the case, according to which, the demand of Tigran Arzakantsyan was partially satisfied, by obligating the daily to pay compensation of 200,000 AMD for insult, 80,000 AMD for legal costs and 8,000 AMD as a state due.
Both parties appealed the decision in the higher instance. 

On August 17, the Civil Appeal Court examined the appeals. On August 24, the Civil Appeal Court rejected both the claims affirming without changes the decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts. The parties filed an appeal in the Cassation Court of Armenia, which returned the appeals on November 22. 
On March 14, media outlets reported that the President of the Constitutional Right Union Hayk Babukhanyan and the “Iravunq media” CJSC filed a claim to the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan against the “Khmbagir” LLC and the journalist Edik Andreasyan. The reason was the article entitled “The Right of the “Iravunq” is at the Edge of Hayk Babukhanyan’s Sword” published on the website of the “Report.am” on September 1. Each of the plaintiffs demanded that the media outlet published a disclaimer and publicly apologized for having slandered the honor and business reputation as well as paid compensation of AMD 2 million (in general AMD 8 million) and the legal expenses. The preliminary session scheduled for March 21 was delayed for one month as the plaintiff did not appear in the court.
The hearings of the case continued on April 27. The plaintiffs changed their claim, demanding 3 million AMD instead of 2 million. The court obligated the plaintiffs to introduce in a written form, which portions of the information they considered as an insult, and which was considered to be a defamation, who the author of that certain information was and to whom it was aimed.
The regular hearing was held on November 2. The trial of the claims will start on February 10, 2012. 

On March 28, it became known that the National Assembly deputy Tigran Arzakantsyan had filed a claim against the “Iravunq” weekly in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan. The deputy disputed the publication of February 22, 2011 entitled “Lost a pretty penny” and demanded compensation of AMD 3 million as a compensation, AMD 586,000 as an attorney’s fee and AMD 68,000 as a state due.

On May 18, the first hearing of the case was held. On June 24, the court announced its decision on this case, according to which the claim was entirely rejected. The plaintiff was obligated to pay AMD 10,000 as a state due. 
On March 28, Armenian former President Robert Kocharyan filed a claim to the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan against the “Hraparak” daily. The plaintiff’s three-point claim demanded a disclaimer of February 12 publication “They destroy Kocharyan and explain to Tsarukyan,” compensation of AMD 6 million and freezing the newspaper’s bank accounts and property. On the same day, the court satisfied the demand on banning. On April 11, the lien put on the property and bank account of the “Hraparak” daily at the demand of former President Robert Kocharyan, was annulled. 
The first hearing of the case was held on May 10. The hearing continued on June 7. The plaintiff demanded to invite the editor and the author of the article to the court session in order to comment on the insulting expressions written in the article. The defendant party objected, pointing out that the mentioned expressions were not facts, but value judgments, and must not be proved.

During the regular hearing, which was held on June 30, the court satisfied the demand of the plaintiff and invited the author of the article, Lusine Petrosyan, to the court session. The examination of the case continued on September 15. The court made a decision, according to which Lusine Petrosyan must participate in the trial of the claim (see the details in the first, second and the third quarterly reports of 2011 in the “Reports” section of the CPFE’s web site: www.khosq.am). 

The hearings scheduled on October 28 and later on December 14 were postponed. 

On March 29, the “Hraparak” daily newspaper reported that they had received a notification from Yerevan City Hall stating that the latter wanted to reconsider the agreement signed with the “Hraparak Daily” LLC about the renting of the territory and increase the price twice.

According to the editor-in-chief Armine Ohanyan, the agreement had been singed for five years with the price indicated. Moreover, other media outlets in the same building use the privilege of the government’s decree for term-less support. This situation allows Armine Ohanyan to conclude that the notice “smells of pressure, chase and intolerance.” 

On March 29, the professional activity of Hermine Zarmanyan, the journalist of the regional TV Company “9th Channel”, and Anna Pechenevskaya, the regional journalist of the “Yerkir” daily, was hindered when covering the press conference convened by the “Union of the Blind of Armenia” NGO in Vanadzor office.

The conference was convened with the aim of electing the Lori regional department’s staff of the Union of the Blind of Armenia. When the speech of one of the Union’s members turned into a dispute on alleged electoral violations, the deputy chairman of the organization, Martun Sargsyan, and later the presidential candidate of the regional department Hovhannes Tsaturyan rudely drove out the journalists and prohibited them to continue their work. Hovhannes Tsaturyan also threatened the journalists. After the material was broadcast by the “9th Channel”, Hovhannes Tsaturyan’s people visited the TV Company and demanded the video tape from the conference.
On March 30, it became known that two criminal defendants Gevorg Hayrapetyan and Ashot Harutyunyan, who were at that moment at Nubarashen penitentiary of the Armenian Ministry of Justice, had filed a claim in the court of general jurisdiction of the Ajapnyak and Davitashen administrative districts of Yerevan against the “Multi Media Kentron TV” CJSC.

The plaintiffs disputed two video broadcasts aired in November, 2010 by the “Kentron” TV during the program “Investigation.” According to the plaintiffs, the video materials did not conform to the reality and slandered their honor and dignity. Besides, the materials had been broadcast before the court’s verdict, which means that the presumption of innocence of the defendants had been infringed. So the plaintiffs demanded to recognize the fact that their right to the presumption of innocence was infringed. They also demanded an opportunity to disavow the information slandering their honor and dignity by the same TV Channel. The claim also contained a demand for compensation, but it reportedly was not a priority for the plaintiffs. 

On June 16, the decisions on these cases were proclaimed, according to which both of the claims were rejected. The plaintiffs appealed the decisions in the higher instance.

On September 15, the Appeal Court of Armenia rejected the appeals of Ashot Harutyunyan and Gevorg Hayrapetyan. They subsequently filed appeals in the Cassation Court of Armenia, which on November 15 returned the appeals, thus affirming the decisions of the court of general jurisdiction of the Ajapnyak and Davitashen administrative districts without changes.
On Arpil 5, the “Iravunq” daily reported that Gayane Zargaryan, the correspondent of the daily, had been chased by a stranger (who was in a “Mercedes” car) on April 1 at different times of the day, and again at 12:30 am when she was returning home. The journalist informed the Central Department of Yerevan Police about the incident.  On May 31, “Iravunq” daily reported that on May 30, at about 22:00, Gayane Zargaryan, approaching the entrance of her house, had noticed a black Mercedes and a nearly 30-year-old young man, who had been trying to hide behind a pillar. While trying to go into the house, she felt that the young man was approaching her rapidly and she heard a characteristic sound of a weapon. The correspondent started to knock at the doors of the neighbors and when they opened the doors the young man disappeared. As the newspaper reported, it was not the first case of such violence which happened to the same journalist, so the newspaper asked to consider this information as a report about crime.
On April 18, the hearings of the case “Jehovah’s Witnesses vs. Public Television” started in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan. 

The reason for the suit stemmed from the broadcast coverage of the “Haylur” and the “Tesankyun” programs aired on November 9, 10 and 11, in which Arman Torosyan, who is accused of the murder of his parents, was identified as a Jehovah's Witness. 
During the hearing the representative of the defendant asked to specify the demand of a disclaimer of the information slandering the honor and dignity, as a legal person cannot be considered to have an honor and dignity. Thus the plaintiff made a correction to his claim, pointing out his slandered business reputation instead. 
On September 23, the court continued the examination of the case. During this hearing the representative of the plaintiff requested to postpone the hearing as the respondent party was ready to publicize a disclaimer and apologize. The court satisfied the plaintiff’s request giving time to the parties in order to agree over the conciliation. The hearings scheduled for November 9, and later on December 21 were postponed. The examination will continue in 2012. 
On April 18, the “Investigative Journalists” NGO received the decision of the Cassation Court of Armenia about the return of the organization’s appeal. The decision refers to the argument initiated between the “Investigative Journalists” NGO and the Mayor of Ijevan Varuzhan Nersisyan in 2008. 

In this case, on May 5, 2008, the “Hetq” daily published an article entitled “Who Is Pocketing the Profits from the Sand Pit?” written by Voskan Sargsyan (the article was republished in the “AZG” daily’s May 20, 2008 issue). Two months later, on July 7, 2008, it became known that the Mayor and Municipality of Ijevan city, considering as slander the information investigated and published by the journalist, filed a claim demanding a disclaimer and compensation for legal expenses in the amount of AMD 930,000.

On July 10, 2009, by the decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan, the claim of the Ijevan Municipality was rejected, having been considered unreasonable. But on November 13, 2009, after the municipality’s appeal, the court decided to continue the trial of the case. 

On July 9, 2010, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan publicized its decision, according to which, the claim of the Ijevan municipality was satisfied. The decision obligated the “Investigative Journalists” NGO to not only write a disclaimer of the article but also pay 930,000 AMD for legal expenses, as well as 22,600 AMD as a state due. 

The “Investigative Journalists” NGO appealed the decision in the Court of Appeals and the latter satisfied the claim of the NGO partially, decreasing the demand for legal expenses from 930,000 to 450,000 AMD. The “Investigative Journalists” appealed the decision in the Cassation Court of Armenia. 

By the Cassation Court’s decision of April 18, 2011, the decision of the Appeal Court remained in force, according to which, the “Investigative Journalists” NGO was required to publish a disclaimer of the article and pay 450,000 AMD for legal expenses. The NGO has turned to the European Court on Human Rights for redress.
On April 29, Margarita Khachatryan, the head of the "Soldier" NGOs Coordination Council filed a lawsuit in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan against the “Hraparak” daily. She demanded a disclaimer over the information published in the article entitled “Was there a fight?” on April 21. She alleged that the article slandered her honor and dignity, and, therefore demanded compensation of 2 million and 40,000 AMD, including legal costs. The “Hraparak” newspaper received the notification about this claim on May 23.
The hearings of the claim started on September 6. The regular hearing scheduled for November 10 was postponed. During the hearing held on December 23 the court suggested that the parties make an agreement over reconciliation. The examination of the claim is still ongoing. The next hearing is planned to be held on March 9, 2012. 
On May 11, the first hearing of the case “Meltex LTD vs. the National Commission on Television and Radio” was held in the Administrative Court of Armenia. 
The case stems from the attempt by the founder of the “A1+” TV to annul the decision N 96-A of the National Committee on the Television and Radio (NCTR) announced on December 16, 2010 (according to which “Armnews” TV won the broadcasting license previously held by the “A1+” TV in the 11th frequency tender), and seeking recognition of the fact that the “A1+” TV had been deprived of the right to a fair contest. 
The hearings of the claim continued on June 10, July 8 and on August 11. On September 16, the trial of the case was announced finished. As the NCTR had substantiated its decision N 96-A considering the majority of the financial documents submitted by the “A1+” TV to be false and ungrounded, so the last hearing examined particularly this part of the case (see the details in the second and third quarterly reports of 2011 in the “Reports” section of the CPFE’s official web site: www.khosq.am).
The decision was proclaimed on October 3, according to which the claim was rejected. 

On November 2, the founder of the “A1+” TV appealed the October 3 decision in the Administrative Appeal Court of Armenia. The examination of the appeal will be held on January 19, 2012.
On May 16, a case involving an “intolerant attitude” towards a journalist arose at the National Assembly. When a correspondent of the “Hraparak” daily Marine Kharatyan approached the parliamentarian Sashik Sargsyan (the brother of President Serzh Sargsyan) in the corridor of the National Assembly and asked if he was going to be a candidate for parliamentary elections, the deputy seized the journalist’s recorder, called her “insolent” and said: “You don’t have a right to ask me a question.” And even after hearing an explanation from her he started to curse her. The parliamentary staff present at the incident, tried to calm the deputy. Marine Kharatyan managed to record the last part of the curses and intends to send it to the president’s office. According to the daily, they are not going to turn to the court as they are not sure the court will be able to resolve the problem.

On May 23, it became known that the president of the Constitutional Right Union Hayk Babukhanyan had filed another case in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan, this time for another article published on March 25 on the website of “Report.am” (the founder of which is the “Khmbagir” Ltd.). Besides a public apology and compensation for legal costs, the plaintiff also demanded to forbid the “Report.am” to publish any material about the plaintiff, which may contain insulting or defamatory expressions slandering his honor, dignity or business reputation. The court satisfied this request. 
On June 15, the first hearing of the case was held, during which the plaintiff introduced an additional claim of compensation of 1 million AMD for public insult. The representative of the plaintiff suggested negotiating over reconciliation. However, the respondent party objected explaining that Hayk Babukhanyan had already responded to their suggestion on reconciliation demanding disclaimer and compensation of legal expenses, which is inadmissible for them.

The hearings of the claim continued on June 30. During the regular hearing held on October 3, the preparatory part of the case was finished.

The trial started on October 25, continued on November 9 and December 9. During the last hearing, the representative of the respondent party declared that they had sent a suggestion on reconciliation to the plaintiff. However, the representative of the plaintiff was not present at the hearing, so it was impossible to know his final position.
The hearing was postponed till January 27, 2012.
On May 31, the first hearing of the case “Armenian Chamber of Advocates member Murad Asryan vs. the “Aravot” daily” was scheduled to be held in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan. The latter disputed the publication of February 5, 2011, entitled “The “Aravot” and “News.am” are Judged for the Same Reason,” which, according to the plaintiff, slandered his honor, dignity and business reputation. 
The published article referred to the claims made by the Arrhythmology Cardiology Center of Armenia LLC against the “News.am” website and the “Aravot” daily. It should also be noted that the claim was against the “News.am” agency (which is not a legal person), but not against the founder of the agency, the “Media Consult” CJSC. The “Aravot” had fixed this mistake in its article and later, on April 28, introduced the comments of Murad Asryan, according to which he had tried to find out by which legal person the “News.am” was represented, but had received no answer. Thus, Murad Asryan in his claim had written the name of the agency. Later the plaintiff demanded to replace the improper respondent with the proper one. The court ruled that there was an infringement of trial rules and sent the case to the court of general jurisdiction of the Ajapnyak and Davitashen administrative districts of Yerevan.
On June 10, the “Aravot” newspaper published a disclaimer over the above-mentioned article, emphasizing that it had been written taking into account only the position of one party and the position of Murad Asryan had not been introduced. So the opinion of the author had slandered the honor, dignity and business reputation of the attorney. The newspaper apologized for that. The litigation finished with reconciliation. 
On June 9, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan held the first hearing of the claim against the former reporter of the “Hayq” daily, presently a reporter for the “Lragir.am” news website, Arman Galoyan, for the article entitled “Tracking the Murder” that was published in “Hayq” on February 8, 2008. The suit was brought by a resident of Areni village Susanna Baghdasaryan who pointed out that having violated Article 19 of the Armenian Civil Code, Arman Galoyan had desecrated the memory of her son, blotted his good reputation, and presented him as a drug addict.
Arman Galoyan had published an article about a murder committed in Areni village. The murderer was Sussanna Baghdasaryan’s husband. Galoyan had met with the widow of murdered Karen Manukyan and later presented her story and complaints that contained details concerning the plaintiff’s deceased son (see the details in the second and third quarterly reports of 2011 in the “Reports” section on the website www.khosq.am). 
On the June 9th hearing, the plaintiff also demanded to involve as a respondent Svetlana Arakelyan, who had given information to the journalist.

The examination of the case continued on August 23. The court recognized Svetlana Arakelyan as a second respondent, who had given information to the journalist. 
On September 27, the court released its decision on the case, which satisfied the claim giving an obviously illogical solution to the dispute. The court obligated Svetlana Arakelyan to disclaim the information published in the “Hayq” daily newspaper on February 8, 2008. It’s worth mentioning that the “Hayq” has not been published since July of 2010. On this occasion Susanna Baghdasaryan turned to the court again demanding to make an additional decision. 
On July 13, the court of general jurisdiction of the Gegharqunik marz published its verdict on a case concerning hindrance to the legal professional activities of a journalist. According to the verdict, the senior pastor of the Sevan branch of the Unity Church of Gospel Faith Christians of Armenia, Vladimir Baghdasaryan, was found guilty of hindering the film crew of the “Shant” TV from carrying out their professional activities. He was obligated to pay fine in the amount of AMD 200,000. But the court applied an act of oblivion, so Vladimir Baghdasaryan did not pay the penalty.

The background of this case is an incident, which took place on November 10, 2010, when the film crew of the “Shant” TV (with Arpi Suqiasyan, the correspondent of the TV and Eduard Petrosyan, the operator of the “Shant”) left for Sevan to prepare reportage. They entered a building, which previously used to be a theater. As it turned out later one of the floors of the building is a private property and the Unity Church of Gospel Faith Christians of Armenia held its meetings there. When the film crew began its work the senior pastor of the unity, Vladimir Baghdasaryan came up to the crew and demanding to leave the building struck at the face of the operator and did not allow shooting.
On December 24, 2010, a criminal case was filed, hearings of which were prolonged until July 13, 2011. Vladimir Baghdasaryan appealed the verdict finding that the accusation is an act of religious discrimination.

The examination of the appeal in the Criminal Appeal Court lasted from October 19 till December 9. On December 12, the appeal was rejected.
On December 20, the court of general jurisdiction of the Arabkir and Qanaqer-Zeytun rejected the claim filed by Vladimir Baghdasaryan, which demanded a disclaimer from the “Shant” TV station. 

On July 20, the “hetq.am” web-site informed that the “Hetq” weekly and the “ATV” TV Company had been involved as third party in the litigation initiated by the rector of Vanadzor State Pedagogical Institute against the former lecturer of the same institute Lusine Ashughyan. 
These media outlets are involved in the case as third party, the first one because of an article published on May 13 in the “Hetq” daily, and the second one because of a TV program entitled “Partly Open Windows,” which was broadcasted on June 15. The plaintiff demands to disclaim the information spread via above mentioned media, as well as to pay compensation of AMD 2 million. 

The first hearing of the claim was planned to be held on August 23 in the court of general jurisdiction of Alaverdi, but as long as the actual residence of the respondent is Vanadzor, the examination of the case continued on September 6, in Vanadzor court. Upon the request of the respondent the hearing was postponed. The hearings of the case will continue on January 19, 2012.
On July 23, the “168 Zham” newspaper informed that the former principle of the School N2 of Echmiadzin, Susanna Nazaryan, and her non-adult son, Tigran Terteryan, who studied at the same school, had filed claims in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts against “168 Zham” and the correspondent of the newspaper, Marine Martirosyan. 

The first plaintiff (the former principle) demands to obligate the respondents to publish a disclaimer over the information, according to which she had created non-healthy moral and psychological atmosphere in the school. She also demands to pay compensation of AMD 2 million for defamation. The second plaintiff (the son of the former principle) demands to disclaim the information, according to which he had fired the documentary archive of the school, as well as to pay compensation of AMD 2 millionln for defamation. They also demand to place a lien in the amount of charge on the property of the newspaper. 

The first hearings of these two claims were scheduled on September 26, but they were postponed till October 18 ad subsequently till November 8. 

During the November 15 hearing upon the request of the respondent’s representative the court suspended the examination of Susanna Nazaryan’s claim until the end of the examination of the criminal case filed against the plaintiff. We should mention that the criminal case had been filed against Susanna Nazaryan based on the publications of the respondent party. 
The examination of Tigran Terteryan’s claim was postponed till November 30 and subsequently till December 8. The hearings continued on December 14. The trial will start on January 24. 
On July 26, the “Chorrord Inqnishkhanutyun” daily informed that the director of the National Gallery of Armenia, Paravon Mirzoyan, had filed a claim in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts against the founder of the daily, “Koghmnaki Andzants M” Ltd. The claim disputes the information published in the April 9, 2011 article entitled “To Recognize Paravon.” The plaintiff demands to disclaim the information slandering his honor and dignity and to pay compensation of AMD 3 million and 360,000 for defamation, insult and legal costs. 

The attorneys of the “Koghmnaki Andzants M” Ltd pointed out in their response to the claim that there had been a reference in the article to the publications of November 8, 2010 and December 20, 2010 in the “hetq.am” web-site. 
The hearings scheduled in October were postponed. The trial will start on January 24, 2012.
On July 30, the “hetq.am” web-site informed that the “Ijevani CHSHSH” road constructing company had filed a claim in the court of Tavush marz against “Ijevani Studia” Ltd and the journalist of the TV, Naira Khachikyan, disputing the reportage prepared by Naira and later broadcast by the Armenian Second TV Channel and by the “Yerkir Media” TV on June 21. During the reportage the road constructing company was considered to be destructive, as well as embezzling the money from state budget. The plaintiff demands to apologize publicly for slandering its business reputation, as well as to compensate the damage by AMD 3 millionln and 264,000.
The trial started on August 18. A number of hearings were postponed. The hearings continued on January 20, 2012. 
On August 17, the “Asparez” Journalists’ Club of Gyumri informed that the head of the board of guardians of the “Minas Avetisyan” Charity, Arman Avetisyan had filed a claim in the court of general jurisdiction of the Shirak marz against the president of the “Asparez,” Levon Barseghyan. 

The plaintiff demands to apologize publicly to Arman Avetisyan for insult and defamation, to publicize the court’s decision in the official web-site of the club, as well as to pay compensation of AMD 2 million (AMD 500,000 for insult and AMD 1.5 million for defamation) and AMD 200,000 for legal costs. The plaintiff finds insulting the articles entitled “There are Things, Which Can’t Be Forgiven,” “Arman Avetisyan Lies for Unclear Reasons,” “Would the Family Capital Be under Danger?” These articles were published on the www.asparez.am web-site in June, 2011. They refer to the movement of Minas Avetisyan paintings from Gyumri to Yerevan. Before filing a case in the court Arman Avetisyan had sent a letter to the “Asparez” Club demanding to publish a disclaimer in the same web-site. On June 30, the club satisfied Arman Avetisyan’s demand also posting its answer to Arman Avetisyan’s letter on the web-site. However, the latter turned to the court on August 4. 

On September 9, the court of general jurisdiction of Shirak marz held the first hearing of the claim, during which the representative of the plaintiff specified which certain expressions the plaintiff considered to be insult and defamation, which need to be proved. The hearings were continued on September 22. The judge requested to specify which certain expressions must be proved. The next hearing was held on October 11. Thus, the preliminary hearings were finished. The trial is scheduled on January 11, 2012. 
On August 24, the “Haykakan Zhamanak” daily informed that the deputy head of the State Revenue Committee of Armenia, Armen Alaverdyan had called the day before to the correspondent of the daily, Vahagn Hovakimyan, expressed displeasure concerning the August 23 publication entitled “Did He Go Alone?” and later cursed him. He explained his behavior saying, “I might have not wanted my wife to know where I have been.”(Before the publication of the article Vahagn Hovakimyan had phoned to Armen Alaverdyan, who had told the journalist that he was at hospital at the moment). After cursing the journalist Armen Alaverdyan started to threaten him. “I’ll kill you, I’ll break your head,” said Armen Alaverdyan to the journalist. We should mention that the journalist had also responded with curses to the insulting expressions of the deputy head of the State Revenue Committee.

On September 8, the “Hraparak” daily informed about the receipt of September 5 decision of the Compulsory Enforcement Service, according to which a lien must be placed on the “Hraparak Daily” Ltd’s property in amount of AMD 3 million. The newspaper has also been prohibited to publish any article concerning the dispute until the final decision proclamation. 

It was still unclear who was the plaintiff and what was disputed, as the daily had not received any claim or court decision. As the editor-in-chief of the “Hraparak” newspaper, Armine Ohanyan, told they could only suppose that the decision was related to the materials published in August about Misak Martirosyan, the chief of the Judicial Department staff, and Arman Mkrtumyan, the president of the Cassation Court. Weeks later the assumptions of the editor-in-chief turned out to be true.  
On October 3, the court confirmed the agreement on reconciliation between the founder of the newspaper and Misak Martirosyan, the chief of the Judicial Department staff. 
On November 4, the “Hraparak” published the text of reconciliation, as a result of which the plaintiff abandoned his claims. 

On September 17, the CPFE was informed that the “Aravot” daily was invited to the court of general jurisdiction of Lori marz as third party in the case “Vano Eghiazaryan vs. Boris Ashrafyan and Gevorg Melkonyan” concerning damage caused to the honor, dignity and business reputation. The claim refers to the August 19 publication entitled “Who Slanders Whom?” (By Arpine Simonyan) The plaintiff considers some of the expressions placed in the article to be of insulting nature. Thus, he demands compensation in the amount of AMD 500,000 from each respondent.

The hearings were held on October 31, November 2 and on November 14. The examination will continue on January 13, 2012. 
On September 21, the CPFE was informed that the “Hraparak” daily had been involved in the case “Paruyr Hayrikyan vs. Gegham Galstyan and Norik Petrosyan” as third party. 

In its July 7 publication the “Hraparak” newspaper had published an article written by communists Gegham Galstyan and Norik Petrosyan entitled “Tiny Like a Stone Thrown at Ararat,” which was about the opinion of Paruyr Hayrikyan on Stepan Shahumyan expressed  during the “Hayoc Harc” TV program broadcasted by the Public TV Company. Later the “Hraparak” gave an opportunity to both of the parties to write response articles in the daily. 

Now Paruyr Hayrikyan has filed a suit. He demands to obligate the “Hraparak” newspaper to disclaim the information slandering his honor, dignity and business reputation. He also demands to publish the final decision of the court on this case. 

As the “Hraparak” newspaper reported, Paruyr Hayrikyan told the correspondent of the daily that he has nothing against the newspaper. He also told that if something was wrong he would go to the court and say that he had nothing against the daily. According to Paruyr Hayrikyan, it must have been the working style of the attorney.
During the preliminary hearing held on December 6 the representative of the plaintiff requested to abandon the claim filed against the third respondent “Hraparak daily” Ltd. The other respondents did not object, so the request was satisfied. 
On September 28, the “Chorrord Inqnishkhanutyun” daily informed that the “Armavia Airlines” Ltd had filed a claim in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts against the founder of the newspaper “Koghmnaki Andzants M” Ltd on September 17 disputing the September 15 publication entitled “Have Armavia Supplied Weapon?” The plaintiff demands to publish a disclaimer and pay compensation of AMD 2mln for defamation.
It’s worth mentioning that the disputed information was published by the “Chorrord Inqnishkhanutyun” newspaper, having made reference to the source of information, www.epress.am web-site. The latter had taken the information from the “Interfax.” 

On September 15, the www.epress.am published the disclaimer sent by the “Armavia.” There was particularly written that the “Armavia” was involved only in passenger transportation and had never transported freight. Besides, it has never had an “IL-76” plane. The same letter of disclaimer was published by the “Chorrord Inqnishkhanutyun” Newspaper.
The preliminary hearing of the claim was held on November 1. The hearings were continued on November 28. The trial was held on December 14, during which the parties made an agreement on reconciliation, providing that a disclaimer must be published without any reminder. The disclaimer was published on December 16 in the “Chorrord Inqnishkhanutyun” newspaper. The reconciliation was confirmed during December 28 hearing. 
On October 5, the “hetq.am” online medium informed that the leader of Kotayq diocese Araqel bishop Qaramyan had insulted their journalist Ani Hovhannisyan during phone conversation. The reason for the argument was the October 4 publication entitled “That Was Not What the Catholicos Agreed upon.” It was mentioned in the article that the bishop had not known about the visit of the Catholicos to Kecharis. The next day the bishop phoned to the editorial house of the newspaper and denied the information given by him talking to the journalist with rude and offensive expressions. 
On October 7, the PR Department of Gegharqunik Municipality spread information, according to which the Governor Nver Poghosyan was going to file a claim against the “Zhoghovurd” daily for the October 7 publication, entitled “The Governor from “Prosperous Armenia” political party takes a bribe in amount of $3000.” The newspaper had written that for granting a “victory” in a competition for a school teacher in Ttujur village the governor had taken $3000 as a bribe. 
On November 17, the court of general jurisdiction of Gegharqunik marz started the examination of the claim filed by Nver Poghosyan. The plaintiff demands to obligate the “Zhoghovurd” newspaper to apologize publicly and pay compensation in the amount of AMD 2 million for insult and defamation, as well as AMD 500,000 for legal costs. The representative of the daily stated that the newspaper had simply introduced the words of another participant of the competition Anna Torosyan. He also mentioned that they have the recording. 
On November 28, the daily spread information, according to which they had filed a counterclaim demanding compensation of 1Luma for slandering the honor, dignity and business reputation of the editor-in-chief and the staff. They don't demand compensation for legal costs.
The next hearing is scheduled on January 17, 2012. 
On October 12, the “Zhoghovurd” daily informed that it had received notification from the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts concerning a claim filed by Gurgen Aghajanyan.
On August 30, the daily had published an article entitled “They Demand from Galust’s Son,” which was based on the letter sent by Gurgen Aghajanyan. It contained critical information about the former Head of Department of State Property Management Karine Kirakosyan, as well as about the Deputy Head of Department of State Property Management Ashot Markosyan. The plaintiff insists that he is not the author of the above-mentioned letter, so he demands to publish a disclaimer in the same media outlet over the information considered to be of defamatory nature, as well as to pay compensation in the amount of AMD 804,000.
The hearings, scheduled on October 24 and later on December 8, were postponed. The examination of the case will continue in 2012.
On October 14, the “Aravot” daily published an article entitled “What Must We Disclaim?” It informed about a letter received via E-mail on October 2, entitled “The Court Obligates to Disclaim.” It was signed by three of the teachers of the School N11. On October 10, the newspaper received another letter signed by the attorney of the above-mentioned teachers, Margar Makhsudyan. It was written in this letter that a decision released by the court of general jurisdiction of the Malatia-Sebastia administrative district had come into force. According to that decision the newspaper was obligated to publish a disclaimer. However, it is not clear which particular publication must be disclaimed. 
As a matter of fact, the daily has not been informed properly about the dispute mentioned in the court decision. The newspaper was not involved in the case. However, the representative of the teachers the “Aravot” newspaper a text of disclaimer and asked to publish it together with his comments. The newspaper refused to publish it considering the suggestion to be an ungrounded compulsion. 
On November 10, the “Aravot” newspaper published an article entitled “The Compulsory Enforcement Service Knocked at the “Aravot’s” Door,” which introduced the further development of the case. Particularly, on November 8, the daily had received a note signed by the head of the Malatia-Sebastia department of the Enforcement Service. According to this note, the Civil Appeal Court had decided to obligate the three teachers to disclaim via “Aravot” the information slandered the honor, dignity and business reputation of the School N11 and the person, who was later recognized as third party. It was also written in the document that Margar Makhsudyan had sent a text of disclaimer to the “Aravot” newspaper asking to publish it. On this occasion the author of the article entitled “What Must Be Disclaimed?” referring to the Armenian Law “On the Dissemination of Mass Information” pointed out that the demand was illegal.  
On October 17, the “Zhoghovurd” daily newspaper informed that the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan had accepted a claim on October 12, according to which the director of the “Research-and-development center of Balneology and Physical Health,” Benik Harutyunyan disputed the September 9 publication entitled “The Dr Professor’s Adventures in the Mines.” The plaintiff demands from the founder of the newspaper compensation in the amount of AMD 2 million for insult and defamation, as well as AMD 244,000 for legal costs. 
The hearings scheduled on November 15 and November 29 were each postponed. On December 16, the court satisfied the request of the respondent’s representative concerning the delay of the hearing. The daily intends to introduce all the documents, on the basis of which the journalist has written the disputed article. The hearing was postponed till January 31, 2012. 
On October 19, the Appeal Court of Armenia held the hearing of the appeal of Lernapat village resident Gevorg Melkonyan concerning the July 8 decision of the court of general jurisdiction of Lori marz. According to this decision the claim of the head of the village municipality Vano Eghiazaryan against Gevorg Melkonyan had been satisfied (the decision was appealed only by one of the respondents). 
This case concerning the slandering of honor, dignity and business reputation has been ongoing since 2010. Information published in the September 1, 2010 article of the “Zhamanak” daily entitled “Take away This Turkish” is disputed. The information was given by Gevorg Melkonyan. The plaintiff Vano Eghiazaryan demanded from the respondent to apologize publicly, to publish a disclaimer in the same medium as well as to pay compensation of AMD 3mln each (AMD 1 million for insult and AMD 2mln for defamation). On July 8, the court satisfied the claim partially obligating Gevorg Melkonyan to pay AMD 8,000 as a state due, to apologize publicly, as well as to publish a disclaimer in the “Zhamanak.” 
On October 26, the Appeal Court rejected Gevorg Melkonyan’s appeal. The latter turned to the Cassation Court of Armenia. By December 30, the date of the hearing was not clear yet. 
Vano Eghiazaryan had also filed claims against other residents of Lernapat village related to the same article published in the “Zhamanak” daily. Particularly Kamsar Tamaryan, Gharib Mitichyan and Boris Ashrafyan were involved in litigations. The court of general jurisdiction of the Lori marz partially satisfied the ckaims filed against Kamsar Tamaryan and Gharib Mitichyan. The appeals of the latter were rejected later. The case involving Boris Ashrafyan is still ongoing in the RA Cassation Court. 
On October 20, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan accepted the claim of the attorney Artur Grigoryan against the “Hraparak Daily” Ltd. The attorney considers the comments of the readers written under the August 10 article in the electronic version of the daily (on the “hraparak.am” web-site), entitled “Citizens Are the Victims of the Unconscientious Attorneys,” to be insult and defamation. He demands compensation in the amount of AMD 18 million: AMD 2 million for each defamation and AMD 1 million for each insult (according to the plaintiff each of the 6 comments contains both insult and defamation). 
As a security for a claim the plaintiff had demanded to place lien on the property and finances of the respondent, as well as to forbid him to spread information concerning the dispute. The daily received the decision of the court concerning this matter on November 7 and immediately requested to suspend the security for a claim. However, the court replaced lien placed on the finances placing it on the property of the daily. 
The hearings, scheduled on November 16 and December 16, were postponed. The examination of the case will continue on January 13, 2012. 
By the way, on November 18, the Council of the Chamber of Advocates examining the publications concerning the professional activity of Artur Grigoryan decided to initiate a disciplinary process. The process is still ongoing. 

On October 22, the “Haykakan Zhamanak” daily newspaper informed that during a phone conversation the Head of the PR Department of the Foreign Affairs Ministry of Nagorno-Karabakh Republic, Marsel Petrosyan, had insulted the journalist of the daily, Syuzanna Poghosyan. The journalist was trying to find out when the Foreign Affairs Minister will be appointed. As a response, Marsel Petrosyan showed ignorance at first and then concluded the conversation with insulting expressions. 

On October 29, the daily informed that the acting Foreign Affairs Minister Vasili Atajanyan had inflicted disciplinary punishment on Marsel Petrosyan. 

On October 26, the chairman of the “Journalists for Human Rights” NGO, Zhanna Aleksanyan informed that the Investigation Department of the Armenian Ministry of Defense exerted psychological pressure on her and the journalist members of the NGO, particularly on Syuzan Simonyan. The authors of various publications, concerning criminal proceedings launched for exerting violence upon a soldier, are invited for a questioning without a proper notification. 

According to the conclusion of Zhanna Aleksanyan, the Ministry of Defense and its Investigation Department want the published articles to correspond their policy and their mistrustful criminal proceedings. 
On November 11, the hearing of the claim against the “168 Zham” newspaper was scheduled in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts. The newspaper is involved in the case concerning the claim of the resident of Artashat, Margarita Martirosyan, as a third party. She demands to disclaim information slandering her honor and dignity.
Since October 2010 the newspaper had published a number of articles concerning a murder committed in Artashat. The article entitled “I Can’t Live This Way, an Innocent Person Has Been Punished,” which was written based on the prejudicial evidence given by Hripsime Karapetyan, the daughter-in-law of the plaintiff, is disputed. 
The preliminary hearings of the claim scheduled on March 24 and June 3 were postponed. As long as there was also a criminal case initiated against the plaintiff, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan suspended the process of the civil case till the end of the criminal case. However, the Appeal Court annuled the decision about the suspension based on the appeal of the plaintiff.
The hearing scheduled on November 11 was postponed again for an indefinite term.
On November 14, the examination of the claim of the head of Lernapat village, Vano Eghiazaryan against the journalist of the “Hetq” daily Adrine Torosyan must have been held.
The plaintiff considers that the information written in the August 23 article of the “Hetq” entitled “The Word “To Braze” Said about the Head of the Village Costs AMD 1 million” slanders his honor, dignity and business reputation. Thus, he demands to disclaim the information in the same media outlet, to apologize and to pay compensation in the amount of AMD 1 million, as well as to pay for legal costs. 
The “Hetq” newspaper is involved in this case as third party.

The preliminary hearing of the claim was postponed till January 13, 2012. 
On November 16, the hearing of the case “The Department of Criminal Law of the Yerevan State University (YSU) and Ara Gabuzyan vs. the “Banadzev” Ltd and Sirekan (Sirak) Eghiazaryan” must have been held. The plaintiffs dispute the information introduced during the “Akanates” TV program broadcast via Public TV of Armenia. 
According to the “Akanates” the paper of Sirekan Eghiazaryan, the student of the Law Department of YSU was estimated unsatisfactory without even being checked. The student appealed the results, as a result of which the lecturer of the Criminal Law Department, Ara Gabuzyan, tried to put him into prison. During the TV program, Sirekan Eghiazaryan alleged that there are elements of corruption in this story. 
The plaintiffs demand to disclaim the information, which slanders their honor, dignity and business reputation, to apologize publicly and to compensate the caused damage. 
The hearings scheduled on November 16 and later on December 21 were postponed. The examination will continue on February 29, 2012. 
On November 18, the “Hetq” weekly received a notification from the court of general jurisdiction of Lori marz, concerning the claim of Tereza Shahverdyan, the Head of the Pedagogical Faculty of the Vanadzor State Pedagogical Institute after H. Tumanyan against the journalist of the “Hetq” Adrine Torosyan. The “Hetq” newspaper is involved in the claim as third party. 
The plaintiff considers some expressions written in the May 13 publication of the “Hetq,” entitled “Morbid Passions in the Vanadzor Pedagogical Institute,” to be of defamatory nature. She demands to disclaim the slandering information in the same media outlet, to pay compensation in the amount of AMD 2 million for defamation, as well as to pay for legal expenses. 
On December 7, the “Hetq.am” web-site informed that the plaintiff had changed her demand. Now she demands AMD 200,000 instead of AMD 2 million, and she does not want the journalist to pay for legal expenses. But know she wants her to apologize via same media outlet. She has also introduced the text of the disclaimer. By the way, the plaintiff has made these changes taking into account the November 15 decision of the Constitutional Court of Armenia. 
The hearing of the claim is scheduled on January 26, 2012. 

It’s worth mentioning that there is another claim based on the same article. The plaintiff is the rector of the same institute, Gurgen Khachatryan, who considers the information written in this article to be defamation (see page 20 of this report). 
On November 26, the “Aravot” newspaper reported that Gagik Shamshyan had received a notification from the court of general jurisdiction of the Arabkir and Qanaqer-Zeytun administrative districts of Yerevan, according to which he had been invited to a court session on December 7. But it was not clear from the notification on what occasion he had been invited to the court. As it turned out later, the plaintiff, Aram Chatinyan, filed a claim against the journalist and demanded to disclaim the information slandering his honor and dignity. However, it is not clear from the claim, which particular information is disputed. 
On December 7, both of the parties did not appear in the court. So the hearing was postponed till January 23, 2012. 
On December 13, the “Hraparak” daily informed that when the article entitled “Nemets, Chap, Suro and “Bjni”” was ready for publication, the parliamentarian Ruben Hayrapetyan phoned the editorial house of the newspaper, threatened and warned not to publish slanders about the “Bjni,” otherwise he will file a claim in the court for slandering his honor and business reputation. 
On December 26, the “Aravot” daily informed that it had been recognized as third party in a case filed in the court of general jurisdiction of the Lori marz. The plaintiff is again the head of Lernapat village, Vano Eghiazaryan, who has filed a claim against Fahrad Voskanyan. He disputes the August 19 publication entitled “Who Defames Whom?” The hearing is scheduled on January 9, 2012. 
3. Violation of the Right to Seek and Disseminate Information
In spite of the unprecedented increase of the number of pressures on media and media staff, the number of violations of the right to seek and disseminate information decreased significantly in 2011 in comparison with the previous years, which is a good tendency, indeed.

In 2011 the Committee to Protect Freedom of Expression determined 7 new cases of violation of the right to seek and disseminate information. In 2008, this number was 14, 13 in 2009 and in 2010 18 cases were fixed. 
The facts fixed during 2011, as well as the development of the cases fixed during the previous years are introduced below in chronological order. 

On January 17, Mesrop Movsesyan, the founder of the “A1+” TV, the president of Meltex Ltd, sent letters to the members of the National Commission on Television and Radio (NCTR) Simavon Andreasyan, Koryun Arakelyan, Jirayr Dadasyan, Ara Tadevosyan, Aram Melkonyan, Armen Mkrtchyan and Hayk Kotanjyan with the request to answer eight questions that refer to the whole process of reviewing the applications submitted by Meltex Ltd and Armnews CJSC for receiving broadcasting license through digital broadcasting network.   
On February 3, not being satisfied with this response, Mesrop Movsesyan turned to the Armenian administrative court demanding from seven NCTR members (except Chairman Grigor Amalyan) concrete answers to all the eight questions written in the letter. The aim is to find out the level of objectivity of the members when estimating the competing packages of applications.

On February 24, representative of Meltex Ltd Alexander Sahakyan again filed a claim to the RA Administrative Court with the request to withdraw the action on the case of demanding responses from seven members. As the court hearing was constantly delayed, the proceeding was considered inexpedient (see the details in the first quarterly report of 2011, www.khosq.am, “Reports” section). 
On February 1, the “Haykakan Zhamanak” daily informed that letter-articles of editor-in-chief Nikol Pashinyan, who has been in Artik penitentiary since November 30, 2010, reached the editorial office through postal mail sent by the Armenian Ministry of Justice. The letters were given to the administrative staff of the penitentiary in the presence of Council of Europe Commissioner for Human Rights Thomas Hammarberg. One of the letters was addressed to the Armenian Minister of Justice and referred to the violation of Pashinyan’s right for correspondence in Artik penitentiary in December 2010 (one letter out of 10 reached the editorial office). In the same letter he said that his letter-articles from January 10 till January 17 were transferred to the editorial office through the Minister of Justice. In fact, only this way it was possible to restore Nikol Pashinyan’s right of continuing his professional activity. Starting from February 1 his articles, even the older ones, got published in the newspaper (see the details in the first quarterly report of 2011, www.khosq.am, “Reports” section).
On February 25, the first session of the case ““Investigative journalists” NGO versus Gyumri Mayor Vardan Ghukasyan” took place in the administrative court of Gyumri. The claim was filed in November 2010 with the demand to provide information. 

In July 2010, investigative journalist Yeranuhi Soghoyan through a written questionnaire tried to find out whether the building, at Abovyan Str. 262, Gyumri, being a structure of historic and architectural significance in Kumayri reserve, belonged to Vardan Ghukasyan. The Vice Mayor of Gyumri sent an incomplete answer to the query five months later (considerably later than the defined deadline). According to the “Investigative journalists,” the provisions of Article 12 of the RA Law on Freedom of Information were violated. 

During the court hearing on February 25, the court gave 10 days to the plaintiff to provide additional proofs. The hearing of the case continued on March 28.
On April 22, the “Hetq” daily reported that the Administrative Court of Gyumri had rejected the claim of the “Investigative Journalists” NGO against Gyumri Mayor Vardan Ghukasyan. The court decided to reject the claim, concluding that the query was sent to the municipality, which, according to the evidence did not have such information. According to the “Hetq,” the court had not specified on the basis of which particular evidence it had made such a conclusion. The “Investigative journalists” NGO has appealed the decision.

On March 11, a court session “Freedom of Information center versus “Bureau of Construction and Investment Program Implementation” State Non-Commercial Organization” took place in the Armenian Administrative Court. The preparatory stage of the case finished with this session. The trial stage of the case started. The session was scheduled for May 26. The FOI Center asked the Administrative Court to recognize the activity (inactivity) of the Bureau as illegitimate as they did not receive exhaustive information on the quested information, and to oblige the SNCO to provide the requested information within five days. On December 7, 2009, the Administrative Court did not satisfy the FOI claim. The FOI Center complained the decision of the Armenian Administrative Court in the Court of Cassation. On June 3, 2010, the Court of Cassation fully satisfied the cassation complaint and overturned the decision of the Administrative Court on the case Freedom of Information Center versus “Bureau of Construction and Investment Program Implementation” State Non-Commercial Organization and sent it to new examination to the same court. The first session of the new examination of the case took place on October 5, 2010, the second session on November 1, 2010, after which the court examination was prolonged for indefinite time.

On June 20, the Armenian Administrative Court satisfied the claim of the Freedom of Information (FOI) Center against the “Bureau of Construction and Investment Program Implementation” state non-commercial organization (SNCO), and ordered the latter to provide  the required information within five days, as well as to pay 24,000 AMD as a state duty. The respondent party appealed this decision. On November 8, the Appeal Court of Armenia rejected the appeal. 
On March 25, the Committee to Protect Freedom of Expression filed a claim in the Administrative Court against the Ministry of Health with the demand to recognize the activity (inactivity) of the latter as illegitimate. On February 11, the CPFE sent a query to the Ministry of Health asking to provide information on accredited journalists and refusals of accreditation. The basis of the query is No. 333-N decision of the Armenian government of March 4, 2010, which envisages accreditation of journalists in governmental bodies and the Armenian Law “On Dissemination of Mass Information.” The Ministry provided the requested information on April 5, after it received the claim, thus, violating the defined deadline. 
The first hearing scheduled on May 31 was postponed twice. 

On September 26, the regular hearing took place. Thus the preliminary part of the litigation was over. 

On November 30, the Appeal Court satisfied the claim of the CPFE recognizing the activity of the Armenian Ministry of Health illegitimate. During the litigation the plaintiff abandoned its demand to obligate the respondent to provide information, as it has already received information after having turned to the court. 

On December 27, the Armenian Ministry of Health appealed the decision in the Administrative Appeal Court. 

On April 8, the “Asparez” Journalists’ Club released an announcement about an argument initiated in January of 2010 between the President of the club Levon Barseghyan and the previous and current governors of Shirak marz. As background of this case, on January 18 and January 29, 2010, Levon Barseghyan requested that the Shirak Municipality provide him with information concerning the expenses of the municipality over a five-year period (for the years 2005-2009). He was particularly interested in the “Other allowances from the budget” and “Representation expenses” categories of the municipal budget expenditures. The municipality failed to provide any information to Barseghyan explaining that the required information concerning allowances contains information that relates to privacy considerations, and the data concerning “Representation expenses” are considered to be a trade secret. Later the next governor of Shirak, Ashot Giziryan, attempted to reconcile and apologized to Levon Barseghyan for the inconvenience and promised to provide the required information by July 1, 2010, if the latter abandoned his claim and future appeals. But as the municipality later provided information only partially, Levon Barseghyan turned to the Compulsory Enforcement Service, demanding to provide him with the required information.  
On April 8, “Asparez” announced that on March 30 it had turned again to the Compulsory Enforcment Service to demand that the governor of the Shirak region meet his obligation to provide the requested information. In addition, from March 30 through April 8, Barseghyan was attempting to meet with the regional governor but was prevented by the municipal employees for various reasons. Proceeding from this, the “Asparez” Journalists’ Club concluded that the municipality hided information concerning the expenditures of 70 million AMD. The Club is confident that the reason for that is the serious abuse of the expense item of “Other allowances from the budget” during 2007-2009.
On April 11, the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) filed a claim to the Administrative Court of Armenia against the National Commission of Television and Radio (NCTR) demanding that the NCTR provide information. 

On February 21, the CPFE turned to the NCTR with an official claim demanding copies of the applications and attached documents submitted for the auction of broadcasting licensing. The NCTR responded that the documents contain trade secret and, therefore, cannot be copied. According to the NCTR the rebroadcasting agreements attached to the required documents, as well as the personal data of the companies’ employees contain trade secret.

The preliminary hearing of the case took place on June 22. On September 13 a short hearing was held. 

The proclamation of the decision of the court was scheduled on September 27. But the decision was not announced by the judge. It was just given to the lawyer of the committee, Olga Safaryan. As Olga stated the judge had not come to the court room. The text of the decision had been given to the representatives of the parties in the corridor of the building by the secretary of the judge. Thus, according to the decision the claim of the CPFE had been rejected.
On October 25, the Committee to Protect Freedom of Expression appealed the decision in a higher instance. The hearing of the appeal continued in the Civil Appeal Court of Armenia on January 10, 2012.
On April 13, the “Aravot” daily reported that in the morning of the previous day some people had bought all the copies of the newspaper from Gyumri’s newsstands. According to the vendors, it was related to the publication of an article in “Aravot” entitled “Famous women of Gyumri are punished.” The article was about criminal cases filed against the director of an Italian polyclinic, Tatevik Panosyan, and the principal of the school No. 1, Jemma Amirkhanyan. They are accused of the crimes of abuse of office and serious embezzlements. The vendors of the newsstands supposed that all the copies of that issue of the newspaper were bought by the relatives of Jemma Amirkhanyan.

On June 22, the Armenian Administrative Court satisfied the claim of the chairman of the“Asparez” Journalists’ Club, Levon Barseghyan, against the State Revenue Committee (SRC) by the Government. 

On January 18, 2010, Levon Barseghyan sent a query to the Armenian State Revenue Committee by the government asking for information about the celebration organized by the SRC, as well as the list of people, who had received expensive Swiss watches as an incentive. After having received no response, Levon Barseghyan turned to the Administrative Court on February 8, 2010, demanding that the head of the SRC provide the required information. He also demanded that the court impose an administrative responsibility upon him. On July 1, the court rejected the claim. On December 27, the Cassation Court annulled this decision and sent the claim back to the Administrative Court.

The hearings of the case continued during March-June 2011. On June 22, the decision on the case was announced, with the court recognizing that the right of Levon Barseghyan to seek and disseminate information was violated. The decision also obligated the head of the State Revenue Committee to provide the required information, as well as to pay 24,000 AMD as a state due.
The State Revenue Committee (SRC) by the Government appealed the decision. On October 17, the Administrative Appeal Court held the hearing of the appeal. On November 7, the court proclaimed its decision, which was to partially satisfy both the appeal of the SRC and the claim of Levon Barseghyan. Thus the court recognized that the right of Levon Barseghyan to seek and disseminate information had been violated and obligated the SRC to provide information concerning the list of people, who had received expensive Swiss watches, as well as to pay AMD 7,000 as compensation. 
On December 28, the “Aravot” daily was informed that the previous day, on December 27, some young people had taken all the copies of the newspaper from Gyumri’s and Echmiadzin’s newsstands. The editor of the newspaper supposes that it was done by the people, who are somehow related to the person suspected for having committed a murder the day before. The newspaper had published the material of Gagik Shamshyan, which was about the murder of the manager of the “Vivaro” bookmaking office. 
Other media-related events

On January 21, 2011, Armenian TV underwent changes. The broadcasting of several TV companies stopped due to the sum up of the licensing contest results held by the National Commission for Television and Radio (NCTR). The results were announced on December 16 and 23, 2010.

The “A1+”, “GALA” (Gyumri) and “ALM” TV Companies did not receive a broadcasting license in the network of state multiplex exploitation.
On January 21, the “TV5” TV Company, which did not participate in the contest, was also deprived of TV airtime, the “Hayrenik” and the “AR” TV companies merged into one (as they both belong to the President of Grand Holding Hrant Vardanyan’s family). Broadcasting coverage of the “Kaym” TV Company changed, as a result of which the retransmission of the First Channel (Первый канал) of the Russian Federation is now available only in Yerevan. 

Those regional TV companies, which did not participate in the licensing contest or lost it, will broadcast in analog mode by January 2015. The “Shoghakat” TV Company belonging to Mother Cathedral St. Echmiadzin, started broadcasting on the frequency of cultural channel Ararat. Director of the “Shoghakat” TV Manya Ghazaryan reports that the change took place due to the agreement signed between the “Shoghakat” and the Public Channel. 

On February 24, the Armenian Government made a decision to create a “Religious and cultural public television” CJSC by defining the statutory capital of the organization AMD 100,000. The authority of managing the shares of the organization belongs to the National Commission on Television and Radio. The provision of the organization’s budget for 2011 up to AMD 73,245,400 will be implemented within the state budget means for “TV services.” The Government’s decision is probably legal basis for broadcasting the “Shoghakat” on the frequency of Ararat cultural channel.
On January 26, during the winter session of the Parliamentary Assembly of the Council of Europe (PACE) in Strasburg Resolution 1787 (2001) was adopted, Point 4 of which called upon a number of countries, including Armenia, to make their responsibilities and the failed issues of important decisions released by the European Court of Human Rights as primary commitments. According to PACE, the main reason for the current situation is the absence of mechanisms for internal control, thus, the Council of Europe's governing body continues to insist on its proposal to national parliaments to develop specific mechanisms and processes for the purpose of implementing effective parliamentary control for execution of decisions of the European Court.  

According to its June 17, 2008 decision, the European Court of Human Rights recognized the non-provision of a broadcasting license to the “A1+” TV Company as violation of human rights and fundamental freedoms, as well as the right of freely disseminating information and ideas, envisaged by Article10 of the European Convention. Thus, it was necessary to create favorable conditions for the TV Company to regain its broadcasting rights.  This decision has not been implemented so far.

On January 27, during the session of the OSCE Permanent Council, U.S. Ambassador Ian Kelly issued a statement on the freedom of media in Armenia. Referring to the broadcasting license contest through digital broadcasting network, he pointed out that these results will characterize Armenian media for the coming decade. Taking into account that the number of licenses (18) is less than the number of broadcasters (22) the authors of the statement expressed concern over how these contests will influence media variety.  

In the statement of the US mission to OSCE the following recommendations to the Armenian government are written, “To make changes to the Law “On Television and Radio” and to implement the digitalization process in a way to contribute to media diversity and Armenian society in order to increase the possibility of receiving information from different sources.”
On April 3, the live broadcast of the ceremony of “Tashir-2011” Awards on Armenia TV was interrupted with a short, unplanned commercial when the master of ceremonies, Garik Martirosyan, began to tell an imaginary comic story about how he and the president of Russian Federation called the president of Armenia in order to ask who should run the ceremony with him. Later, he said that there had been technical problems during the broadcast and repeated the story adding that President Serzh Sargsyan had told him that he should have run the ceremony with Ksenia Sobchak. 

Although the management of “Armenia” TV asserted that the reasons for interruption were of a technical nature, it was obvious that it was a unique case of hidden censorship.
On April 4, the United Kingdom Foreign Office published its annual “Human Rights and Democracy” report for 2010, which also contained data concerning Armenia. It particularly referred to the report of the OSCE Media Freedom Representative, which determined that the changes and amendments to the Armenian Law “On Television and Radio” were not sufficient to provide for the pluralism of the media.
On April 8, the U.S. State Department published its annual “Human Rights: Armenia” report for 2010. It is pointed out that although the Armenian Constitution guarantees freedom of speech and freedom of media, in practice, the government does not always protect these rights. Thus, during the entire year, various cases of violence towards representatives of media and instances of self-censorship have been revealed. 
The report further pointed out that there was no pluralism and objectivity in media, especially in television. 
The fact that journalists were subject to violence in 2010, although most of the criminals have not been found, was defined as a serious concern. There were also cases when journalists were persecuted by the police. The report also pointed out the court cases initiated against media representative during 2010. 

The observers also mentioned the results of the broadcasting licensing auction, and particularly the fact that the “A1+” TV had been rejected for the 13th time since 2002. 

The report highlighted the amendments made to the laws covering the media sector. It particularly noted the decriminalization of insult and defamation on May 18, 2010. The changes made to the Armenian Law “On Television and Radio” in June 2010 were criticized in the report. 

Regarding the print media, it was pointed out that although they are still influenced by groups having economic or political interests, they have expressed different opinions without any restrictions. 

Features of pluralism can be seen in online media. But the size of its audience is restricted, especially beyond Yerevan. The newspapers’ circulation, as well as the audience of 20 radio companies is also restricted. Three out of these twenty radio companies are public and two of them have been broadcast from abroad. 
On April 14, the monitoring committee of the Parliamentary Assembly of Council of Europe (PACE) approved the report of John Prescott and Axel Fischer, which was produced as a result of visiting Armenia on March 11-17. There are two issues concerning broadcasting field contained in the report. 
It noted the rejection of “A1+” TV in seeking a broadcasting license. 
It was also mentioned that one of the basic problems of broadcasting licensing was the composition of the staff of the National Commission on Television and Radio (NCTR). The report stated: “The part of the committee members are appointed by the president of Armenia, the other part are appointed by the Armenian Parliament. This mistake must be corrected.” 

On April 30-May 1, a forum dedicated to media freedom was held at the initiative of the Armenian Human Rights Defender and the European Council, during which it was announced that an Information Disputes Council had been founded. It is aimed to protect the right to freedom of speech, access to information, the right to reputation and privacy and publishing expert conclusions on court cases, which are initiated during the exercising the above mentioned rights. The council members include Shushan Doydoyan (the president of the Freedom of Information Center of Armenia), Boris Navasardyan (the president of the Yerevan Press Club), Aram Abrahamyan (the editor in chief of the “Aravot” daily), Ara Ghazaryan (deputy director of the “Arni Consult” law office) and Manana Alamazyan (the director of the “ArmMedia” program). 

On May 2, the “Freedom House” international organization published its annual report on media freedom in the world for 2010, where press freedom was evaluated on a 1-100 scale dividing the countries into three groups: countries having free press (1-30 points), partly free (31-60 points) and not free (61-100). The ratings of the media are based on an evaluation based on three factors: legal, political and economic. 
Only three of former Soviet Union countries were considered to have free media; Estonia (18 points), Lithuania (22 points) and Latvia (26 points). Georgia (55 points), Moldova (55 points) and Ukraine (56 points) have partly free media. It is the seventh year Georgia and Ukraine have been in this group. All other FSU countries are considered to have not free media. In 2009, Armenia was rated 66 points, in 2010 65 points. Thus, Armenia has been in this group since 2002.
On May 9, the report of Commissioner for Human Rights of the Council of Europe Thomas Hammarberg, based on his visit to Armenia (January 18-21, 2011), was published. It also contained some issues on the situation on freedom of speech in Armenia. 
The Commissioner for Human Rights of the Council of Europe approved the decriminalization of insult and defamation in Armenian legislation, but was still concerned about the high penalties envisaged in the Armenian Civil Code. He also expressed concern over the increase in the number of claims filed against journalists for insult and defamation. 

He also pointed out the changes and amendments to the Law “On Television and Radio” calling on the Armenian Government to take into consideration the suggestions and advice of international experts and of the special work group that was created for that reason. 

In the opinion of Thomas Hammarmerg, the public authorities should condemn cases of violence against journalists and take appropriate steps to find the people responsible for that violence and punish them. 

On June 8, the Committee of the Ministers of the Council of Europe announced a unanimous decision, according to which Armenia was found to have implemented the decision of the European Court of Human Rights concerning “A1+” TV and that this procedure is considered to be over. This information was provided by the representative of the Armenian Government in the European Court, Armenian Deputy Prosecutor General, Gevorg Kostanyan. The president of “Meltex” Ltd and the founder of “A1+” TV Mesrop Movsesyan responded that it is clearly mentioned in the decision of the European Court that the state must organize a fair broadcasting auction, which has not been done and the court procedures concerning “A1+” TV are still under way. 
On June 27, fifteen journalistic and other public organizations issued a statement on this occasion, including the Committee to Protect Freedom of Expression (see in the archives of the website www.khosq.am). 
On July 29, the press center of the Armenian National Security Service informed that Elina Khachaturova, a journalist cooperating with the “Menq u menq” newspaper had been arrested for blackmail. 
A criminal case was initiated concerning this fact. The examination of the claim will be conducted by the court of general jurisdiction of Armavir marz.

The hearing of the case was held on December 26. Elina Khachaturova is accused of blackmail, according to the first part of Article 182 of the Criminal Code of Armenia (Extortion). Khachaturova threatening to publish information, disgracing the head of Merdzavan community, Levon Grigoryan, had tried to extort $50,000. 
During the examination of the case Khachaturova denied the accusation. However, later she expressed regret and accepted the accusation totally. The trial of the case will continue on January 23, 2012. 
The report is based on data collected by the Committee to Protect Freedom of Expression, materials found in the electronic newsletter of the Yerevan Press Club and Freedom of Information Center’s website, as well as publications in the media.
( The report was prepared within the program of the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) supported by the Open Society Foundations – Armenia.





PAGE  
8

