Committee to Protect Freedom of Expression

Quarterly Report(
On the Situation with Freedom of Speech and

Violations of Rights of Journalists and Media in Armenia

(January-March 2012)
Starting from 2010, the Committee to Protect Freedom of Expression has been providing interim quarterly reports on the situation of freedom of expression in Armenia, violations of rights of media and journalists, including legislative changes, recommendations and procedures regulating the field, the influence of the economic environment and political factors on the media.
The first quarter of 2012 was a period preceding and partially including the Campaign of May 6, 2012 parliamentary elections. So the journalists’ accreditation procedure in the Central Electoral Commission confirmed by its January 31, 2012 decision, N 18-N attracted a special attention. During its regular meeting held on March 15, the Central Electoral Commission (CEC) made changes to that order, taking into account the concern expressed by the journalistic society. 
Another legislative procedure concerning the media took place during the pre-electoral period. The RA National Assembly on its third hearing totally adopted the RA law “On the Legal Regime of State of Emergency.” Point 12 of Article 7 of the above-mentioned law envisages restriction of the right to freedom of speech during state of emergency. That document was widely criticized.
On March 19, the RA National Assembly began to discuss the draft changes and amendments to the RA Law “On Television and Radio” developed by three journalistic organizations: Yerevan Press Club (YPC), the “Internews” NGO and the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE). 
In the first quarter of 2012 it became obvious that the print media are in a very bad financial and economic state. As a result, the “Hetq” weekly stopped to be published, and the “Haykakan Zhamanak” daily turned to the readers of its online version for financial support. 
There is a positive trend concerning the decrease in the number of cases of physical violence against journalists, as well as in the number of lawsuits against media and journalists. No cases of physical violence against journalists were fixed during the first quarter of 2012. By the way, there were also no cases of physical violence against journalists in the first quarter of 2011. During the first quarter of 2012 the CPFE fixed 6 new cases of pressure on media and media staff and 5 cases of violation of the right to seek and disseminate information. 
See the details below.

Media Activities Environment
The first quarter of 2012 was marked with following significant events in the field of legislation concerning media freedom. 

On March 15, the Central Electoral Commission (CEC), during its regular meeting, made changes to the journalists’ accreditation procedure in the Central Electoral Commission confirmed by its January 31, 2012 decision, N 18-N. Particularly, sub-points 2 and 3 of Point 11 of the accreditation order were annulled. According to those points, a journalist must have been denied of accreditation if he/she had disseminated untrue information about the activities of the electoral commissions (official figures) or had been condemned for premeditated crime and his/her convictions were not expired or expunged.
Before this, on March 7, five journalistic organizations, including the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE), had spread a joint statement expressing their concern and introducing grounds for unacceptability of some controversial points of the accreditation order. It was particularly mentioned that the following reasons for denial or termination of accreditation, envisioned in Points 9 and 11, were unacceptable:  
· The given Procedure sets such restrictions of rights, which must be envisioned only in a law and not in a bylaw;

· The rights of the media imply an opportunity for an independent and free selection of those journalists who will report on electoral processes. This right should not be anyhow restricted, including by the CEC;
· Given that in the upcoming months the major part of media representatives will be engaged in the elections coverage, the Procedure virtually might become a ban on profession: depriving a journalist from accreditation for his/her “past sins” is unacceptable for a country striving for democratic values;
· As a ground for denial or termination of accreditation the Procedure stipulates the dissemination of untrue information about the activities of the electoral commissions. CEC indirectly defines some enhanced guarantees for protecting itself from criticism. This provision is of more concern given the strongly criticized court practice, formed after the 2010 RA Civil Code amendments to legislation on libel and insult;
· Regardless of whether these provisions are implemented, the existence of such restrictions in the Procedure is already an instrument of pressure and may unduly curtail the activities of journalists, especially during the elections - a vital period for the country.
Proceeding from the aforesaid, the signatories, demanded the RA CEC to revise the reasons for denial or termination of accreditation, set forth by Points 9 and 11 of the Procedure of Journalists’ Accreditation at the RA CEC (see on the CPFE web-site: www.khosq.am).
The journalistic organizations also prepared a new draft law “On Television and Radio” and introduced it to the RA National Assembly Standing Committee on Science, Education, Culture, Youth and Sport. The document was developed by Yerevan Press Club (YPC), the “Internews” NGO and the Committee to Protect Freedom of Expression. On March 19, the RA National Assembly Standing Committee on Science, Education, Culture, Youth and Sport put the draft law into circulation. The conclusion of the National Assembly Legal Department is expected. 
It’s worth mentioning that on December 15, 2011, the RA National Assembly Standing Committee on Science, Education, Culture, Youth and Sport organized the first discussion of the above-mentioned document. Representatives of state authorities, NGOs and international organizations participated in this event. The head of the standing committee noted that the draft law could become a basis for further works. 

On March 21, the RA National Assembly on its third hearing totally adopted the RA Law “On the Legal Regime of State of Emergency” and the amendment (Article 182.2) to the RA Code “On Administrative Offenses.” Point 12 of Article 7 of the RA Law “On the Legal Regime of State of Emergency” envisages restriction of the right to freedom of speech during state of emergency. It particularly envisages bans on certain publications and programs during state of emergency. Point 8 of Article 182.2 of the RA Code “On Administrative Offenses” envisages a fine in the amount of 500 to 800 minimal salaries for publishing prohibited articles and broadcasting prohibited programs during state of emergency. These legislative procedures before parliamentary elections were considered to be of concern by not only journalistic but also by some social-political organizations. 
The financial and economic state of print media is still considered to be of great concern. During 2011 the application of Article 1087.1 became a tool of legal, political and economic pressure on media, meanwhile the first quarter of 2012 was marked with a difficult financial situation of print media, the reason for which was the political priorities of advertisers. 
Thus, because of financial problems the “Hetq” weekly stopped to be published in the beginning of the year. The newspaper having 1100 print run had financial difficulties having no income from advertising. As a result, in order to avoid dependence on any political power, the publishers of the “Hetq” decided to stopp publishing the newspaper. Now there is only an online version of the “Hetq.”

The “Haykakan Zhamanak” daily also has difficulties with finances. Starting from 2011 till now the publisher of the newspaper has been asking for financial support via its online version. They particularly ask their readers to send AMD 660 or 2.2 Euros monthly to their bank account (AMD 30 or 10 Eurocents for each day of publication). It is particularly written in the announcement that they are very glad to find that the number of readers of the online version of the newspaper has increased three times, but the financial state of the printed version is of great concern, as the advertisers avoid printing advertisements in an opposition newspaper. 
It is of particular attention that during the first quarter of 2012 the number of court cases filed against media and journalists concerning insult and defamation has obviously decreased. During the first quarter of 2011 the CPFE had fixed 10 lawsuits filed against media and journalists demanding compensation up to several million Armenian drams. Despite this there is only one claim filed against media during the first quarter of 2012, which demands only disclaimer over the publication slandering the honor and dignity of the plaintiff. 
The following include the media rights violations according to the classification of the CPFE and involving:

1. Physical violence against journalists;

2. Pressure on mass media and media staff;

3. Violation of the right to seek and disseminate information. 

This classification is conditional to some extent. In particular, there are some incidents, when the prevention of seeking and disseminating information is accompanied by violence against journalists. Such cases are assigned to the type of violation, to which the case is closest. However, the mentioned classification allows for the introduction of a more accurate and explicit picture of violations against media and journalists.

Violations against Media and Media Staff

The first quarter of 2012 was relatively quiet for journalists and media in comparison with the same period of 2011. Nevertheless, the situation used to get strained because of certain incidents. The positive trend, just like the first quarter of 2011, was the absence of cases of physical violence against journalists. The number of cases of pressure against journalists and media decreased as the number of claims filed against media and journalists also decreased. In the first quarter of 2011 the CPFE had fixed 15 cases of pressure, 10 out of which were claims filed against journalists and media. In the first quarter of 2012 only 6 cases of pressure were fixed only one out of which was a lawsuit filed against media. There is one more case of violation of the right to seek and disseminate information.
The comparative table below shows the quantitative picture of the violations against media and media staff during the first quarters of 2011 and 2012.

	Types of Violations
	        2012
1st quarter
	2011 
1st quarter

	1.  Physical violence against journalists
	0
	0

	2.  Pressure on mass media and media staff
	6
	15

	3.   Violation of the right to seek and disseminate information
	5
	4


Thus, the CPFE fixed 11 new cases of violation of the rights of media and media staff during the first quarter of 2012. 
The CPFE points out that the data introduced in these tables can be not exhaustive and does not pretend to be absolutely accurate. It is fairly well-known that media representatives refrain from publicizing cases where their professional activity are obstructed or hindered; they neglect various threats or prefer to resolve the problems on their own and overcome illegal restrictions themselves. 

For this reason, the CPFE is sure that the real number of violations against journalists and mass media is much greater than the level of recorded cases. This report represents the most significant of the cases.

1. Physical Violence against Journalists

In the first quarter of 2012 no new cases of physical violence were fixed. This positive trend was also noted in the same period of 2011. 

In the second quarter of the last year an incident followed by physical violence had occurred in the publishing house of the “Hraparak” newspaper. A new development of this case was fixed in the first quarter of 2012. 
On March 16, the “Hraparak” daily informed that they had received a final decision from the Central Investigation Department of the Armenian Police, according to which proceedings against Margarita Khachatryan concerning an act of hooliganism had been stopped referring to the absence of corpus delicti. 
The background of this case is the incident taken place on April 21, 2011, when Margarita Khachatryan went to the publishing house of the “Hraparak” accompanied by three people and aggressively complained of an article about their organization entitled “Was there a fight?” In particular, she cursed, broke the glasses on the table, tore the newspapers, and then she attacked the editor, Armine Ohanyan, and injured her without making any demand. The editor in chief reported the incident to the police, hoping that Margarita Khachatryan would be sued for hooliganism, but as it turned out on May 27, the Central Investigation Department of the Armenian Police refused to conduct an investigation against Margarita Khachatryan referring to the absence of corpus delicti. The “Hraparak Daily” Ltd turned to the court and appealed the decision of the police. On July 25, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts satisfied the appeal of the “Hraparak” daily against the decision of the Central Investigation Department of the Armenian Police. 
The Central Investigation Department of the Armenian Police actually restarted the investigation of the incident and made the same decision (see the details in the CPFE Annual Report 2011 on the website of the CPFE: www.khosq.am). 

2. Pressure on Mass Media and Media Staff

As we have already mentioned the number of pressures on media and media staff has decreased in the first quarter of 2012, as there is also a significant decrease in the number of court case filed against media. During this period the CPFE fixed 6 case of pressure on media and media staff, only 1 out of which is a lawsuit filed against media based on Article 1087.1 of the Civil Code of Armenia. For comparison we should mention that during the first quarter of 2011 15 cases of pressure had been fixed, 10 out of which were claims filed against media.
Some of the court cases involving media came to their logical end. However, the significant part of litigations is still ongoing in various court instances. 

6 new cases of pressure and the developments of cases initiated previously are introduced below in chronological order. 

On January 10, the “Aravot Daily” Ltd sent a text of a statement to the court of general jurisdiction of the Lori marz. Concerning to this statement the daily abandoned taking part in the court proceedings based on the claims of Vano Eghiazaryan, the head of Lernapat community. In this litigation the daily is involved as a third party. 
The plaintiff had filed three claims against the residents of Lernapat village Boris Ashrafyan, Gevorg Melkonyan and Fahrad Voskanyan disputing the “Aravot’s” August 19 publication entitled “Who Slanders Whom?” He particularly demanded to pay compensation for slandering his honor, dignity and business reputation. 
Despite the fact of the sent statement, the “Aravot” still receives notifications about the court hearings of the claims, one of which (against Boris Ashrafyan) is planned to be held on April 4, and another one (against Gevorg Melkonyan) is scheduled on April 10.  
On January 11, the court of general jurisdiction of the Shirak marz continued the hearing of the case “The head of the board of guardians of the “Minas Avetisyan” Charity, Arman Avetisyan vs. The president of the “Asparez” Journalists’ Club, Levon Barseghyan.”

The plaintiff finds insulting the articles entitled “There are Things, Which Can’t Be Forgiven,” “Arman Avetisyan Lies for Unclear Reasons,” “Would the Family Capital Be under Danger?” These articles were published on the www.asparez.am web-site in June, 2011. They refer to the movement of Minas Avetisyan paintings from Gyumri to Yerevan. He demands to apologize publicly to Arman Avetisyan for insult and defamation, to publicize the court’s decision in the official web-site of the club, as well as to pay compensation of AMD 2mln (AMD 500,000 for insult and AMD 1.5mln for defamation) and AMD 200,000 for legal costs.

The trial of the case continued on January 26, February 2 and February 20. The plaintiff initiated negotiations over possible reconciliation; however, as it became known on March 1, no agreement on reconciliation had been made. The trial scheduled on March 2, was held in the absence of the plaintiff. The witness to this case, Artashes Karapetyan, the head of the Culture Department of Gyumri City Hall, had not appeared to the court for the third time. 
The trial of the case is ongoing. The regular hearing is scheduled on April 10. 
On January 11, the Cassation Court of Armenia returned the appeal of the resident of Lernapat village, Gevorg Melkonyan concerning October 26, 2011 decision of the Appeal Court of Armenia. By this decision, the Appeal Court confirmed without changes the July 8, 2011 decision of the court of general jurisdiction of the Lori marz. 
According to the above mentioned decision Gevorg Melkonyan was obligated to publish a disclaimer over the “Zhamanak” daily’s September 1, 2010 publication entitled “Take away This Turkish,” to apologize publicly to the head of Lernapat community, Vano Eghiazaryan, as well as to pay AMD 8,000 as a state duty. 
This case concerning slandering of honor, dignity and business reputation has been in court proceedings since 2010 (see the details in the CPFE annual report 2011, on the web-site: www.khosq.am, Reports section).

On January 13, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan held the hearing of the case “Artur Grigoryan vs. the “Hraparak Daily” Ltd.”

The attorney Artur Grigoryan considers the comments of the readers written under the August 10 article in the electronic version of the daily (on the “hraparak.am” web-site), entitled “Citizens Are the Victims of the Unconscientious Attorneys,” to be insult and defamation. He demands compensation in the amount of AMD 18 million: AMD 2 million for each defamation and AMD 1 million for each insult (according to the plaintiff each of the 6 comments contains both insult and defamation). The case has been ongoing since October 20 of 2011.

During the preliminary hearing of the claim the plaintiff referring to November 15, 2011 decision of the Constitutional Court of Armenia, according to which courts should take into account the financial situation of respondent while making decision, requested to make changes in the demand. Thus, he demanded to pay AMD 250,000 monthly, AMD 18mln in general. 
The trial of the case was held on February 24. On March 7, the court proclaimed its decision, according to which the claim was rejected for having no grounds. Besides, Artur Grigoryan was obligated to pay state duty in the amount of AMD 360,000. 
On January 14, the court of general jurisdiction of the Lori marz held the hearing of the claim of the head of Lernapat community, Vano Eghizaryan against the journalist of the “Hetq” newspaper, Adrine Torosyan.   

The plaintiff considers that the information written in the August 23 article of the “Hetq” entitled “The Word “To Braze” Said about the Head of the Village Costs AMD 1 million” slanders his honor, dignity and business reputation. Thus, he demands to disclaim the information in the same media outlet, to apologize and to pay compensation in the amount of AMD 1 million, as well as to pay for legal costs.

During the preliminary hearing of the case the plaintiff changed the demand, thus demanding 1Luma instead of AMD 1mln as compensation. 

The hearing of the case continued on February 14. The trial of the case started on March 23. It will continue on April 14. 

On January 16, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan held the regular hearing of the case “The Glendale Hills Co. vs. The “Skizb Media Kentron” (the founder of the “Zhamanak” daily).”

The case has been ongoing since September of 2010. The company disputes the information published on August 26, 2010 in the article “$1000 for Silence.” The article was about the low quality of buildings constructed by the “Glendale Hills” for people suffered from the earthquake in Gyumri. The plaintiff demands compensation of 2.5mln AMD for slandering its business reputation.
The trial finished on January 16. The decision on the case was released on January 30. The demand was satisfied partially. The founder of the “Zhamanak” daily was obligated to pay compensation of AMD 200,000 for defamation, AMD 300,000 for legal costs and AMD 10,000 as a state due. Besides, the daily was obligated to publish a disclaimer of the article entitled “$1000 for Silence.”
On March 2, the “Skizb Media Kentron” Ltd appealed the decision in a higher court. 

On January 17, the court of general jurisdiction of the Gegharkunik marz continued the examination of the claim of Gegharkunik’s Governor, Never Poghosyan against the “Zhoghovurd Daily” Ltd. 

The plaintiff disputes the October 7 publication, entitled “The Governor from “Prosperous Armenia” Political Party Takes a Bribe in Amount of $3000.” He demands to obligate the “Zhoghovurd” newspaper to apologize publicly and pay compensation in the amount of AMD 2 million for insult and defamation, as well as AMD 500,000 for legal costs. On November 30, the daily spread information, according to which they had filed a counterclaim demanding compensation of 1Luma for slandering the honor, dignity and business reputation of the editor-in-chief and the staff. They don't demand compensation for legal costs (see the details in the CPFE annual report 2011, on the web-site: www.khosq.am, Reports section).

On January 17, the representative of the “Zhoghovurd” daily requested to hold a preliminary hearing, as there is also a counterclaim. The request was rejected. The hearings of the case continued on January 19, January 26 and later on February 9, February 27 and March 6. 
The decision was proclaimed on March 19, which was to partially satisfy the claim. The “Zhoghovurd” daily was obligated to disclaim the information introduced in the article entitled “The Governor from “Prosperous Armenia” Political Party Takes a Bribe in Amount of $3000,”and to pay AMD 200,000 to Nver Poghosyan, AMD 100.000 of which as compensation for defamation and the other 100.000 for legal costs. The counterclaim was rejected. 
On March 20, the newspaper declared that the decision was unfair and that the daily refused paying any compensation. The “Zhoghovurd Daily” Ltd intends to appeal the decision. 

On January 19, the court of general jurisdiction of the Lori marz continued the hearings of the case “The rector of Vanadzor State Pedagogical Institute, Gurgen Khachatryan against the former lecturer of the same institute Lusine Ashughyan.” The “Hetq” weekly and the “ATV” TV Company are involved in the case as third party, the first one because of an article published on May 13 in the “Hetq” daily, and the second one because of a TV program entitled “Partly Open Windows,” which was broadcasted on June 15. The plaintiff demands to disclaim the information spread via above mentioned media, as well as to pay compensation of AMD 2 million.
The January 19 hearing was postponed upon the request of the parties. The regular hearing was held on February 23, during which the respondent, Lusine Ashughyan, as well as the representative of the “Hetq,” considering that the judge has a partial attitude, asked to postpone the hearing for a period of time in order to prepare a request for self-recusation. On February 28, Lusine Ashughyan sent a statement to higher instances on the violations of law made by the judge. She received a notification about the discussion of the state from the RA Ministry of Justice.

The hearing scheduled on March 7 didn’t take place because of the change of the judge. The next hearing is planned to be held on April 26.

On January 19, the Administrative Appeal Court examined the appeal of the founder of the “A1+” TV, “Meltex” Ltd concerning the RA Administrative Court’s October 3, 2011 decision. 
The case stems from the attempt by the founder of “A1+” TV to annul the decision N 96-A of the National Committee on the Television and Radio (NCTR) announced on December 16, 2010 (according to which “Armnews” TV won the broadcasting license previously held by “A1+” TV in the 11th frequency tender), and seeking recognition of the fact that “A1+” TV had been deprived of the right to a fair contest. The Administrative Court had rejected the claim (see the details in the CPFE Annual Report 2011, on the web-site: www.khosq.am, Reports section).
On January 19, the hearing was held in the absence of the NTCR’s representative. On February 3, the Administrative Appeal Court proclaimed it decision, which affirmed without changes the RA Administrative Court’s October 3, 2011 decision. 
On March 13, the “Meltex” Ltd appealed the decision in the Cassation Court of Armenia. On March 28, the appeal was returned. 
On January 20, the RA Cassation Court returned the appeal of the “Hetq” newspaper’s journalist, Grisha Balasanyan, concerning the RA Civil Appeal Court’s October 12, 2011 decision. The decision was to dismiss the journalist’s appeal. 

As a background for this case, Grisha Balasanyan had filed an appeal to the RA Appeal Court concerning the June 7, 2011 decision of the court of general jurisdiction of the Avan and Nor Nork administrative districts of Yerevan. The decision was to reject the claim of the journalist against the Armenian National Assembly member, Ruben Hayrapetyan. The journalist had demanded that the deputy apologize and pay compensation of 1 million AMD for the offense, as well as the legal costs (see the details in the CPFE Annual Report 2011, on the web-site: www.khosq.am, Reports section).
On January 20, the court of general jurisdiction of the Tavush marz continued the examination of the case ““Ijevani CHSHSH” road constructing company vs. the “Ijevani Studia” Ltd and the director of the TV, Naira Khachikyan.

The plaintiff disputes reportage prepared by Naira and later broadcasted by the Armenian Second TV Channel and by the “Yerkir Media” TV on June 21. During the reportage the road constructing company was considered to be destructive, as well as embezzling the money from state budget. The plaintiff demands to apologize publicly for slandering its business reputation, as well as to compensate the damage by AMD 3mln and 264,000.

The regular hearing was held on February 24. The proclamation of the decision is scheduled on March 7. However, later, on March 22, the court stated that there is a need for additional examination of the proofs. Thus, the examination of the case will restart. The next hearing is planned to be held on April 13. 

On January 23, the court of general jurisdiction of the Arabkir and Qanaqer-Zeytun administrative districts of Yerevan should have held the hearing of the claim of Aram Chatinyan against photo journalist Gagik Shamshyan. However, the hearing was postponed as the respondent had not received the notification.
Aram Chatinyan demanded to disclaim the information slandering his honor and dignity published in the “Aravot” newspaper’s 24.08.2011 publication. 
The regular hearing was planned to be held on March 23, but the plaintiff Aram Chatinyan took his claim back. 
On January 24, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan continued the examination of the claim of the director of the National Gallery of Armenia, Paravon Mirzoyan against the founder of the “Chorrord Inqnishkhanutyun”daily, “Koghmnaki Andzants M” Ltd.
This case has been under examination since April 20, 2011. The claim disputed the information published in the April 9, 2011 article entitled “To Recognize Paravon.” The plaintiff demanded to disclaim the information slandering his honor and dignity and to pay compensation of AMD 3 million and 360,000 for defamation, insult and legal costs. 

On January 24, the judge distributed the burden of proof. The next hearing took place on March 22. The plaintiff introduced a text of reconciliation to the representative of the respondent. The latter asked to give some time for learning the text. The next hearing is scheduled on May 23. 
On January 24, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan must have held the hearing of the claim of Tigran Terteryan, the non-adult son of the former principle of the School N2 of Echmiadzin, Susanna Nazaryan, against “168 Zham” and the correspondent of the newspaper, Marine Martirosyan. 
The plaintiff demanded to disclaim the information, according to which he had fired the documentary archive of the school, as well as to pay compensation of AMD 2 million for defamation. He also demanded to place a lien in the amount of charge on the property of the newspaper.
The hearings scheduled on January 24 and February 6 were postponed upon the request of the plaintiff. The examination of the claim continued on February 27, and later on March 29. During the last hearing the court heard the testimonies of the witness. The proclamation of the court’s decision is scheduled on April 13. 
On January 26, the hearing of the claim of Tereza Shahverdyan, the Head of the Pedagogical Faculty of the Vanadzor State Pedagogical Institute after H. Tumanyan against the journalist of the “Hetq” Adrine Torosyan was planned to be held in the court of general jurisdiction of Lori marz. The plaintiff considers some expressions written in the May 13 publication of the “Hetq,” entitled “Morbid Passions in the Vanadzor Pedagogical Institute,” to be of defamatory nature. She demands to disclaim the slandering information in the same media outlet, to pay compensation in the amount of AMD 200,000 for defamation, as well as to pay for legal expenses. The “Hetq” newspaper is involved in the claim as third party (see the details in the CPFE Annual Report 2011, on the web-site: www.khosq.am, Reports section). 

The hearings scheduled on January 26 and later on March 2 did not take place. The trila will continue on April 23. 

It’s worth mentioning that there is another claim based on the same article. The plaintiff is the rector of the same institute, Gurgen Khachatryan, who considers the information written in this article to be defamation. 
On January 31, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan held the regular hearing of the case “The director of the “Research-and-development center of Balneology and Physical Health,” Benik Harutyunyan vs. the “Zhoghovurd Daily” Ltd.”

The plaintiff disputed the September 9 publication entitled “The Dr Professor’s Adventures in the Mines.” He demanded from the founder of the newspaper compensation in the amount of AMD 2 million for insult and defamation, as well as AMD 244,000 for legal costs. 

During the examination of the case the parties introduced their positions. The next hearing took place on March 5, after which the plaintiff Benik Harutyunyan waived his claim. The proclamation of the court decision is scheduled on April 10. 
On February 1, the court of general jurisdiction of the Ajapnyak and Davidashen administrative districts held the preliminary hearing of the case “The Arrhythmology Cardiology Center of Armenia LLC vs. The founder of the “News.am” news agency “Media-Consult Ltd.””. 
This case has been ongoing since December 2010. The claim is based on the article “The Arrythmology center cheated the patient with heart disease and installed another device” about the Armenian citizen Hovhannes Katrjyan, published on November 23, 2010. The latter accused the medical center for having cheated him by installing (during an operation) a cheap device instead of an electro-cardio stimulator with a 10-year warranty. The Arrhythmology Cardiology Center LLC considered that the “news.am” defamed their honor and business reputation and demanded a disclaimer and compensation of AMD 2 million (see the details in the CPFE Annual Report 2011, on the web-site: www.khosq.am, Reports section).
During February 1 hearing the representative of the plaintiff requested to suspend the examination of the case, as the Armenian citizen Hovhannes Katrjyan had turned to the police demanding to start criminal proceedings against the Arrhythmology Cardiology Center. The representative of the respondent objected. The hearing of the claim continued on February 2. The court rejected the request of the plaintiff’s representative. 
The trial continued on February 16 and later on March 1. During the last hearing the representative of the plaintiff introduced a text of disclaimer and response, which must be publicized by the “News.am” in case of the claim’s satisfaction. Thus, the court considered the preliminary hearings of the claim to be finished. 
On February 2, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan held the preliminary hearing of the claim of the resident of Artashat, Margarita Martirosyan. 

Since October 2010 the newspaper had published a number of articles concerning a murder committed in Artashat. The article entitled “I Can’t Live This Way, an Innocent Person Has Been Punished,” which was written based on the prejudicial evidence given by Hripsime Karapetyan, the daughter-in-law of the plaintiff, is disputed. The “168 Zham” newspaper is involved in the case as a third party. The plaintiff demands to disclaim information slandering her honor and dignity. As long as there was also a criminal case initiated against the plaintiff, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan suspended the process of the civil case till the end of the criminal case. However, the Appeal Court annulled the decision about the suspension based on the appeal of the plaintiff and the examination of the claim restarted. 
The February 2 hearing was held in the absence of the respondent. The burden of proof was distributed among the parties. The trial of the case will start on April 2. 

On February 3, the media informed that at about 11:00 am, Hayk Gevorgyan, responsible for publishing local opposition daily Haykakan Jamanak ("Armenian Times") had been arrested. First, he was taken to the Kentron (downtown) police station and later moved to Nubarashen penitentiary. According to the police press service, Hayk Gevorgyan was charged with RA Criminal Code Article 242 Section 1 ("Breach of traffic rules and operation of means of transportation by the driver of a car or other mechanical means of transportation, which negligently caused grave or medium-gravity damage to human health") and Article 244 ("Abandoning the site of a road accident by the driver of the means of transportation who breached the traffic rules or rules of operation of the means of transportation"). The court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan made a decision on the choice of detention as a precautionary measure. 

Concerning this incident the “Haykakan Zhamanak” spread a statement the same day in the evening. According to that statement, Hayk's arrest might be tied to his professional activities. The RA Police also made some explanations. 
The journalistic society reacted on the incident immediately expressing its concern and indignation. Particularly, the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) and Yerevan Press Club (YPC) spread a joint statement on February 4, according to which the choice of detention towards Hayk Gevorgyan, as a precautionary measure, had no legal basis. Hayk Gevorgyan had been wanted by the police for more than ten days, despite having kept on fulfilling his professional duties and having dealt with various state authorities, including the Government of Armenia. Moreover, during those days he had communicated with the police investigator trying to find out in what status he had been called to the police for interrogation. The journalist had failed to receive any explanation. Meanwhile the police insisted that it had notified Hayk Gevorgyan properly. According to the authors of the statement “It seems that deliberate conditions were created in order to apply detention towards the journalist as a precautionary measure.”
Thus, the above mentioned organizations demanded to change immediately the precautionary measure applied towards Hayk Gevorgyan, set him free and conduct an impartial and transparent investigation of the incident.
On February 6, journalist Hayk Gevorgyan was released free from Nubarashen penitentiary of Yerevan. The court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan decided to change the restraint method for Hayk Gevorgyan. As a restraint method was chosen his signature about not leaving the city.
Hayk Gevorgyan had filed an appeal in the Appeal Court of Armenia concerning the legitimacy of decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan on the choice of detention as a precautionary measure. On March 13, it became known that the appeal had been dismissed. The journalist intends to appeal the decision up to the European Court of Human Rights. 
On February 7, the RA Administrative Court satisfied the claim of the head of the “Sirak” Ltd (the founder of the “Hrazdan” TV), Mnatsakan Harutyunyan against the Kotayq regional center of the State Labor Inspectorate of the RA. The plaintiff's demand was to annul the Inspectorate's August 9, 2010 decision.
The case had been ongoing since October 18, 2010.

On August 9, 2010, the Kotayq regional center of the State Labor Inspectorate of the RA had made a decision, which was to obligate Mnatsakan Harutyunyan to pay a fine in amount of AMD 50,000 (Article 169.5 of the RA Law “On Administrative Offences”). This decision was based on the materials introduced by the Hrazdan Department of the RA Police on July 23, 2010. According to them Artash Saghatelyan starting from January 10, 2008 till March 30, 2008 had worked in the “Hrazdan” TV without being registered. During the long-term litigation the Administrative Court did not considered proved that Artash Saghatelyan had been worked at the “Hrazdan” TV without labor agreement. 
Later similar dispute originated between the director of the TV and Hrazdan resident Gagik Atasyan. The latter had turned to the State Labor Inspectorate of the RA stating that he had worked at the “Hrazdan” TV since July 18, 2011 till September 30, 2011. He also stated that he had not been paid for his work. However the inspectorate refused to initiate proceedings finding that the claimant had no proofs for his words. 
Shortly after this decision the RA Tax Service demanded to introduce all the documents of the “Hrazdan” TV concerning the fiscal activities of the “Hrazdan” TV starting from 2005. Meanwhile a list of 12 people was introduced who had worked at the TV without registration. 
On February 21, Mnatsakan Harutyunyan, considering these events to be an ungrounded prosecution, sent complain to the RA Prosecutor's Office. Before this the director of the “Hrazdan” TV had published articles in various media outlets concerning Gagik Atasyan. According to these articles Gagik was famous for defaming people by spreading disinformation. 
On March 6, the director of the “Hrazdan” TV, Mnatsakan Harutyunyan informed that he had been invited by the head of the RA Police Hrazdan Deprtment to give explanation concerning his complain sent to the RA Prosecutor’s Office. 
On February 9, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan must have held the regular hearing of the case “Gurgen Aghajanyan vs. the “Zhoghovurd daily” Ltd. However, the hearing was postponed. 
On August 30, the daily had published an article entitled “They Demand from Galust’s Son,” which was based on the letter sent by Gurgen Aghajanyan. It contained critical information about the former Head of Department of State Property Management Karine Kirakosyan, as well as about the Deputy Head of Department of State Property Management Ashot Markosyan. The plaintiff insists that he is not the author of the above-mentioned letter, so he demands to publish a disclaimer in the same media outlet over the information considered to be of defamatory nature, as well as to pay compensation in the amount of AMD 804,000.

The hearings, scheduled on October 24 and later on December 8, were postponed. The examination of the case will continue on April 19. 

On February 10, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan held the hearing of the claim of the President of the Constitutional Right Union Hayk Babukhanyan and the “Iravunq media” CJSC against the “Khmbagir” LLC and the journalist Edik Andreasyan. 
The reason was the article entitled “The Right of the “Iravunq” is at the Edge of Hayk Babukhanyan’s Sword” published on the website of the “Report.am” on September 1. Each of the plaintiffs demanded that the media outlet published a disclaimer and publicly apologized for having slandered the honor and business reputation as well as paid compensation of AMD 2 million (in general AMD 8 million) and the legal expenses. During the trial the parties introduced their final positions. 

On February 27, the court released its decision, which was to reject the claim. The court stated that the plaintiffs had missed the reasonable time for filing a claim (it is envisaged in Point 13 of Article 1087.1 of the Civil Code of Armenia that claims for insult and defamation should be filed within a month). According to this decision, Hayk Babukhanyan and “Iravunq Media” Ltd must pay AMD 236.000 as compensation for not paid state duty. 
The president of the Constitutional Right Union Hayk Babukhanyan had filed another case in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan, this time for another article published on March 25 on the website of “Report.am” (the founder of which is the “Khmbagir” Ltd.). Besides a public apology and compensation for legal costs, the plaintiff had also demanded to forbid the “Report.am” to publish any material about the plaintiff, which may contain insulting or defamatory expressions slandering his honor, dignity or business reputation. The court had satisfied this request. On June 15, the first hearing of the case was held, during which the plaintiff introduced an additional claim of compensation of 1 million AMD for public insult.

During the January 27, 2012 hearing the respondent, Edik Andreasyan introduced a counterclaim, which demanded to obligate Hayk Babukhanyan to apologize publicly to Edik Andreasyan for the expression placed in the claim of Hayk Babukhanyan: “The patronymic name is unknown,” which slandered his honor and dignity. 
On February 27, the court rejected the request concerning the counterclaim, saying that there was no relation between the initial claim and the counterclaim, and that their simultaneous examination could not provide more fast and reasonable solution of the dispute. 

On March 12, the court announced its decision, which was to reject the claim. According to the decision, Hayk Babukhanyan was obligated to pay AMF 20.000 as a state duty. 

On February 15, the court general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan held the regular hearing of the claim filed by the second president of Armenia, Robert of Kocharyan, against the “Hraparak Daily” Ltd. During this hearing the parties made an agreement over reconciliation. 
This case has been ongoing since March 28, 2011. The plaintiff’s three-point claim demanded a disclaimer of February 12 publication “They destroy Kocharyan and explain to Tsarukyan,” compensation of AMD 6 million and freezing the newspaper’s bank accounts and property (see the details in the CPFE Annual Report 2011, on the web-site: www.khosq.am, Reports section). 
On February 18, the “Hraparak” daily published the disclaimer required by the agreement of reconciliation. 

On February 16, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan continued the examination of the case “Jehovah’s Witnesses vs. Public Television.”
The reason for the suit stemmed from the broadcast coverage of the “Haylur” and the “Tesankyun” programs aired on November 9, 10 and 11, in which Arman Torosyan, who is accused of the murder of his parents, was identified as a Jehovah's Witness.
The hearings of the claim have been postponed since September 23, 2011, as the plaintiff initiated negotiations over possible reconciliation. The negotiations are still ongoing. 
On February 25, the director of the “Ijevan Studia” TV, Naira Khachikyan called to the Committee to Protect Freedom of Expression and informed about a case of hindrance to the legal professional activities of media staff. Naira Khachikyan informed the CPFE that on February 21, at about 5 o’clock pm she and the cameraman of the “Ijevan Studia” TV Armen Asatryan went to the Ijevan municipality in order to cover the meeting of the community council. Artak Khachatryan, the member of the community council approached them in the reception room and demanded rudely to spread a disclaimer over the reportage prepared by Naira Khachikyan, which had been broadcast on February 16 by the Armenian Second TV Channel. It was mentioned during the reportage that the snow was not removed from Ijevan streets properly. During their argument another member of the community council, Vardan Ordinyan came up and attacked upon Naira Khachikyan and Armen Asatryan. Cursing both of them, the member of the council turned them out of the municipality building.
The Committee to Protect Freedom of Expression sent an official letter to the Vice-premier, the Minister of Territorial Administration, Armen Gevorgyan, in order to inform about the incident. A letter with a similar content was sent to the RA Prosecutor General requesting to consider the letter to be a report about crime (Article 164: Hindrance to the legal professional activities of a journalist).
Later on the CPFE received the note N7/20-1-378 (March 25, 2012) from the RA Police Investigation Department of the Tavush marz, according to which the director of the “Ijevan Studia” TV, Naira Khachikyan had reported about the incident on March 6, 2012, in Ijevan Department of the Police. Based on this report criminal proceedings have been launched on March 7 in consideration with Point 2 of Article 258 of the RA Criminal Code. The examination of the case is ongoing. 
On February 29, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan held the regular hearing of the case “The Department of Criminal Law of the Yerevan State University (YSU) and Ara Gabuzyan vs. the “Banadzev” Ltd and Sirekan (Sirak) Eghiazaryan.”

The plaintiffs dispute the information introduced during the “Akanates” TV program broadcast via Public TV of Armenia. According to the “Akanates” the paper of Sirekan Eghiazaryan, the student of the Law Department of YSU was estimated unsatisfactory without even being checked. The student appealed the results, as a result of which the lecturer of the Criminal Law Department, Ara Gabuzyan, tried to put him into prison. During the TV program, Sirekan Eghiazaryan alleged that there are elements of corruption in this story. The plaintiffs demand to disclaim the information, which slanders their honor, dignity and business reputation, to apologize publicly and to compensate the caused damage.

On February 29, the court finished the preliminary hearings. The trial of the claim is scheduled on May 11. 

On March 6, it became known that the religious organization “Kyanqi Khosq” and its head, Artur Simonyan had filed a claim in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts against the founder of the “Iravunq- hetaqnnutyun” weekly, “Iravunq Media” Ltd. The plaintiff demands to publish disclaimers over publications, where the “Kyanqi khosq” is identified to be a heterodox organization, to apologize publicly and to compensate the legal costs. The head of the organization finds particularly insulting October 19-25, 2011 publication entitled “The Story of Sect-mixed Porno Photos Was Followed by Accusation of Corruption of Minors.” There were also two pictures attached to that article, which were also considered to be of defamatory nature by the head of the “Kyanqi khosq.”
The hearing scheduled on March 13 was postponed because of the absence of the plaintiff. The examination of the case continued on March 23. The parties introduced their positions. The court distributed the burden of evidence between the parties. The examination will continue on April 13. 
This case is the only new litigation based on Article 1087.1 fixed by the CPFE during the first quarter of 2012.

On March 17, the “Haykakan Zhamanak” daily informed that a day before, on March 16 the photographer of the newspaper, Sahak Muradyan, and the correspondent of the newspaper, Lusine Barseghyan, had been hindered from implementing their professional activities. The candidate for the RA National Assembly member, Mher Sedrakyan seeing that Sahak Muradyan was going to take his photos near the head office of the Armenian Republican Party, approached him and said: “I’ll break your mouth. Don’t shoot.” The policemen prevented him from attack. The correspondent of the daily came up to them and said: “You intend to become a parliamentarian and you do not want us to take your pictures?” The candidate answered: “No, I don’t want, your father wants, go and shoot your father.” Then he struck at her recorder and went away.   
3. Violation of the Right to Seek and Disseminate Information
In the first quarter of 2012 the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) determined 5 new cases of violation of the right to seek and disseminate information. In the first quarter of 2011, this number was 4. The facts fixed during 2011, as well as the development of the cases fixed during the previous years are introduced below in chronological order.

On January 10, the RA Administrative Appeal Court heard the appeal of the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) concerning the RA Administrative Court’s September 27, 2011 decision, which had rejected the claim of the CPFE. The CPFE demanded to recognize the activity (inactivity) of the National Commission of Television and Radio as illegitimate and to obligate it to provide information. 

On February 21, the CPFE turned to the NCTR with an official claim demanding copies of the applications and attached documents submitted for the auction of broadcasting licensing. The NCTR responded that the documents contain trade secret and, therefore, cannot be copied. According to the NCTR the rebroadcasting agreements attached to the required documents, as well as the personal data of the companies’ employees contain trade secret. On April 11, the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) filed a claim to the Administrative Court of Armenia against the National Commission of Television and Radio (NCTR) demanding that the NCTR provide information. The proclamation of the decision of the court was scheduled on September 27. But the decision was not announced by the judge. It was just given to the lawyer of the committee, Olga Safaryan. As Olga stated the judge had not come to the court room. The text of the decision had been given to the representatives of the parties in the corridor of the building by the secretary of the judge. Thus, according to the decision the claim of the CPFE had been rejected.

The Administrative Appeal Court of Armenia proclaimed its decision on February 2. According the decision the appeal of the CPFE was satisfied. The case was sent back to the RA Administrative Court for new examination. 
On January 23, the RA Administrative Court refused starting examination over the claim of the Freedom of Information (FOI) center against the “Ashtarak kat” CJSC. 

The FOI had turned to the “Ashtarak kat” on November 12, 2011 asking for information concerning the production of the latter. The FOI particularly asked if the production of the “Ashtarak kat” is made of natural milk, which product of the company is made of natural milk and which is not. The query remained without any answer. On December 6, 2011, the FOI sent the same query to the “Ashtarak kat” again. They received answer on January 12 after having turned to the court demanding to obligate the “Ashtarak kat” to provide the required information, as well as to apply administrative sanctions towards the director of the organization.

On February 6, the FOI appealed the decision in the higher instance. On March 5, the Administrative Appeal Court satisfied the appeal partially. It obligated the “Ashtarak kat” to provide the required information. However, the court dismissed the demand to apply administrative sanctions towards the organization’s director.  

On January 26, the RA Administrative Court refused starting examination over the claim of the Freedom of Information (FOI) center against the “Dustr Marianna” Ltd.

The FOI had turned to the “Dustr Marianna” on November 18, 2011 asking for information concerning the production of the latter. The FOI particularly asked if the production of the “Dustr Marianna” is made of natural milk, which product of the company is made of natural milk and which is not. The query remained without any answer. On December 6, 2011, the FOI sent the same query to the “Dustr Marianna” again. The latter sent an E-mail on December 16, which was to say that the required information is available on the company’s products, as well as on their official web-site. However, according the FOI there is no such information either on the products or the web-site. Thus, the FOI filed a claim in the Administrative Court of Armenia demanding to obligate the “Dustr Marianna” to provide the necessary information, as well as to apply administrative sanctions towards the director of the organization. 
On February 13, the FOI appealed the January 26 decision in the higher instance. On March 5, the Administrative Appeal Court satisfied the appeal partially, obligating the “Dustr Marianna” to provide the required information. However, the court dismissed the demand to apply administrative sanctions towards the organization’s director.
On February 17, the Freedom of Information (FOI) Center sent a query to the Mayor of Vardenis, Volodia Khloyan, asking to provide information concerning the finances envisaged in the local budget for snow cleaning. On February 21, the FOI sent a similar query to the mayor of Vanadzor, Samvel Darbinyan. Both of them did not answer to the query. On March 15, the FOI sent another query to the same mayors. These queries remained without answer too.
On March 14, the RA Administrative Appeal Court heard the appeal of the Armenian Ministry of Health concerning the November 30, 2011 decision of the Administrative Court of Armenia, which was to satisfy the claim of the Committee to Protect Freedom of Expression. 
On February 11, the CPFE sent a query to the Ministry of Health asking to provide information on accredited journalists and refusals of accreditation. The basis of the query is No. 333-N decision of the Armenian government of March 4, 2010, which envisages accreditation of journalists in governmental bodies and the Armenian Law “On Dissemination of Mass Information.” The Ministry provided the requested information on April 5, after it received the claim, thus, violating the defined deadline. On March 25, the Committee to Protect Freedom of Expression had filed a claim in the Administrative Court against the Ministry of Health with the demand to recognize the activity (inactivity) of the latter as illegitimate (see the details in the CPFE Annual Report 2011, on the web-site: www.khosq.am, Reports section).
The proclamation of the RA Administrative Appeal Court’s decision is scheduled on April 4. 
On March 15, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan rejected the claim of the Freedom of Information (FOI) Center against the ““PMDZ” Nerdrumner” Universal Credit Organization” CJSC. The claim demanded to obligate the CJSC to provide complete information, as well as to apply administrative sanctions towards the director of the CJSC, charging him with a fine in amount of AMD 50,000. The case has been ongoing since December 23, 2011. The trial was held on February 27, 2012 and March 2. 2012. 
On November 22, 2011, the FOI had sent a query to the ““PMDZ” Nerdrumner” Universal Credit Organization” CJSC asking to provide the following information. Which legal and natural persons have received credits from state finances, and how much has received each of them. The credit organization had answered to the query partially considering the required information to be a trade secret. 
The FOI intends to appeal the March 15 decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan. 

Other media-related events

On January 22, the “Human Rights Watch” intenational organization publicated its annual report 2011 concerning the situation with human rights in 90 countries of the world.

The section including Armenia also involves issues of media freedom. It is particularly mentioned that in May of 2010 the decriminalization procedure of insult and defamation was finished, however the Civil Code of Armenia envisages huge amounts of compensation, which resulted in increase of the number of litigations involving media concerning insult and defamation. The report highlights: “In some cases not proportionate amounts of compensation for moral damage defined by courts have threats for the existence of newspapers.” The authors of the report have mentioned several scandalous disputes, particularly: the claim of three parliamentarians against the “Haykakan Zhamanak” daily, the claim of the Armenian second president’s family against the “Zhamanak” daily, the claim of the Armenian second president, Robert Kocharyan against the “Hraparak,” etc. 
It is also written in the report that the level of media pluralism still remains insufficient. IN December of 201, the National Commission of Television and Radio (NCTR) refused to give license to the “A1+” TV for the 13th time, despite the fact that the refusal to give license to the “A1+” had been considered to be a violation of Article 10 of the European Convention on Human Rights by the European Court of Human Rights. 
On January 25, the “Journalists without Borders” international organization publicized the annual rating of media freedom.

179 countries had been observed from December1, 2010 to November 31, 2011. In this rating table Armenia was in the 77th place (it was in the 101st place in 2010).
The authors of the report note: “It seems that the change by 24 points is a progress, however, Armenia has actually returned to the place it was before the controversial elections of 2008. The media still exercise various pressures, including litigations involving media, the amounts of compensation envisaged in law are of great concern.”

On February 6, the RA Administrative Curt satisfied the claim of the National Commission of Television and Radio (NCTR) against the founder of the “Arpainform” TV, “Arpainform” Ltd. The claim demanded to suspend the license given to the TV on January 10, 2011. The reason for this claim was the fact that the TV had failed to implement its obligations. Particularly, it had not fixed the required technical means, broadcast networks for TV programs broadcasting, had not started the broadcasting, as well as it had not introduced appropriate proofs for impossibility of its obligations implementation. 

On February 15, the RA Administrative Court must have proclaimed its decision concerning the claim of 14 students from Yerevan State University (legal department) against the National Commission of Television and Radio (NCTR). The case had been ongoing since May 11 of 2011. The students demanded to recognize the activity (inactivity) of the National Commission of Television and Radio as illegitimate and to obligate it to adopt an administrative act. The “Armania TV” CJSC is involved in the case as a third party. The students of the YSU while carrying out a monitoring had discovered that the “Armenia” TV had been violating the advertising related legislation. Thus they had filed a claim against the NCTR.
The decision of the Administrative Court has not been publicized yet. The Yerevan Press Club (YPC) has sent a query to the NCTR concerning this issue. However, it has not received official information about the content of the decision. According to some publications in media, the claim was satisfied. 
On March 26, the Human Rights Defender’s office publicized three reports, one of which refers to the issues and achievements of television and radio broadcasting sphere.

According to this report, there is lack of pluralism, advertising related legislation is violated, the requirements of the law “On Armenian Language,” as well as the rules of ethics are not taken into account. In such conditions the results of monitoring implemented by the National Commission of Television and Radio are insufficient. 
Concerning the digitalization process, the NCTR not only avoids taking responsibility for the most important processes in its field, but also does not posses quite important information. 

As a positive step, the ombudsman’s office highlights that the NCTR has found two cases of law violation and reacted on them proportionately. 

The report is based on data collected by the Committee to Protect Freedom of Expression, materials found in the electronic newsletter of the Yerevan Press Club and Freedom of Information Center’s website, as well as publications in the media.
( The report was prepared within the program of the Committee to Protect Freedom of Expression supported by the Open Society Institute Assistance Foundation – Armenia.





PAGE  
8

