COMMITTEE TO PROTECT FREEDOM OF EXPRESSION

ANNUAL REPORT-2008

ON VIOLATED RIGHTS OF JOURNALISTS AND MEDIA IN ARMENIA

2008 was a year of severe trials for the Armenian mass media. The regressive trends

observed in the field of information during the latest 6 years further intensified in the

environment of confrontation between the authorities and the opposition caused by

the recent presidential election in the country. This often occurred in post-soviet

Armenia, which is confirmed by the previous studies undertaken by the Committee to

Protect Freedom of Expression: as a rule, when the internal political situation

worsens, the freedom of mass media is attacked more vigorously. Still, the year 2008

is unprecedented not only for the number of cases of violation of the rights of

journalists and mass media, but also for the facts of censorship applied towards mass

media.

According to the journalist associations of the country, the extremely biased coverage

of political developments by the majority of television companies before and during

the elections in 2008, as well as in the post-election period, was the direct

consequence of the intensified pressure by the authorities - first of all, on the mass

media. The state of emergency declared in Yerevan on March 1 -20 was combined

with the illegal introduction of preliminary censorship of printed media outlets,

blocking of internet portals, and harassment for dissent.

Practically, every severe violation of the rights of journalists and mass media, cases

of violence against media representatives, restrictive measures towards freedom of

speech in Armenia drew the adequate response of international organizations.

Namely, on February 21 the Reporters Without Borders (Reporters Sans Frontieres

(RSF)) made an appeal to punish those guilty of the attacks on the journalists

reporting on the presidential election in Armenia. “The authorities shall consider these

incidents seriously, - the organization stated. - The journalists just did their job”. On

February 22 the international on organization Human Rights Watch made a

statement regarding the cases of violence and intimidation at polling stations and

called upon the authorities of Armenia to investigate the offences against the

observers and journalists on the day of the presidential election. The final report of

the mission of OSCE/ODIHR observers of the presidential election in RA of February

19, 2008 was published on May 30. In the section covering the mass media, the

Mission expressed its “long-standing concern” regarding controllability of

broadcasting media: high degree of dependence of the editorial decisions upon

political and business interests; financial vulnerability of the mass media; lack of

practical independence of the National Committee on Television and Radio, and its

inadequate regulation of the field of broadcasting; attacks on journalists and mass

media.

Based on the report of PACE monitoring group regarding the presidential election in

Armenia, on April 17 the Parliamentary Assembly of the Council of Europe passed

Resolution No. 1609 (2008) “Functioning of Democratic Institutions in Armenia”. In

the section covering the mass media, it is stated that in spite of a considerably big

number of broadcasters in Armenia, including the national ones, the level of pluralism

of the media, the forms of control and pressure on them give rise to concern. In

particular, Clause 8.3 of the Resolution reads as follows: “The independence from

any political interest of both the National Television and Radio Commission and the

Public Television and Radio Council must be guaranteed. In addition, the composition

of these bodies should be revised in order to ensure that they are truly representative

of Armenian society. The recommendations made by the Venice Commission and

Council of Europe experts in this respect must finally be taken into account. The

Assembly reiterates that, apart from reforming the legislation, the authorities must

take steps to ensure freedom and pluralism of public television and radio on a daily

basis. Also, the harassment by the tax authorities of opposition electronic and printed

media outlets must be stopped.”
An important event of the year was consideration by the European Court of Human

Rights of the claim by Meltex LLC, founder of “A1+” TV company, and its Chairman

Mesrop Movsesyan against the Republic of Armenia. In its judgment announced on

June 17, the European Court resolved that the denial to issue a broadcasting license

to Meltex LLC were violations of Article 10 of the European Convention, i.e. the

applicant’s right of free dissemination of information and ideas. In the opinion of the

European Court, the procedure of licensing, under which the licensing body does not

have to report the grounds underlying its decisions, cannot ensure adequate

protection from arbitrary interference of the state body in the fundamental right of

freedom of speech. In its verdict, the European Court also alludes to the

recommendations made by the Committee of Ministers of the Council of Europe

regarding the broadcasting legislation, emphasizing the importance of an open and

transparent application of legislative provisions on licensing and stating that “all

decisions taken (…) by regulatory bodies (…) should be (…) properly justified”. The

European Court resolved that within a period of three months after enforcement of

the verdict the Republic of Armenia should pay 30.000 Euro to Meltex LLC and

10.000 Euro to cover the litigation expenses.

Resolution 1620 (2008) on Implementation by Armenia of Assembly Resolution 1609

(2008) was passed at the plenary meeting held in Strasbourg on June 25. In Clause 6

of the Resolution it is stated that: “The Assembly recalls that there is a need for a

pluralistic electronic media environment in Armenia and, referring to the decision of

the Court concerning the denial of a broadcasting license to A1+, calls on the

licensing authority to now ensure an open, fair and transparent licensing procedure,

in line with the guidelines adopted by the Committee of Ministers of the Council of

Europe on 26 March 2008, and with the case law of the European Court”.

No doubt, the resonance of international organizations is very important. Still,

formation and development of such a democratic institution as free and independent

mass media is first of all essential for Armenia itself, for the future of the country. The

current situation in this field causes anxiety. According to the statistics (based on the

data of the Committee to Protect Freedom of Expression) as compared with 2003 –
the year of the previous presidential election – in 2008 the number of incidents of

violence against journalists, pressure on the mass media and their employees,

violation of the right to obtain and disseminate information, increased considerably

(see the table). Besides, unlike 2003, this time the Committee observed censorship,

2

both concealed and evident, as it has already been mentioned above. This is

described in the respective section of the report.

Types of infringements / years 2003 2008

Physical violence against

journalists

7 18

Pressure on media and their staff 13 16

Violation of the right to seek and

impart information

5 14

The above classification of types of violation of the rights of journalists and media is

somewhat conventional. (Thus, hindering seeking and imparting information can be

combined with violence against journalists. Such incidents are also observed by the

Committee and each of them is classified inside that group of offences, to which, in

the opinion of the authors of the report, it mostly pertains). This differentiation allows

conceiving the general situation with offences against journalists and mass media

more specifically and vividly.

In this report we do not intend to consider all incidents of violation of the rights of

journalists and mass media in 2008, especially as the Committee is convinced that

the actual quantity of such facts considerably exceeds the fixed number (frequently,

mass media representatives ignore different kinds of threats against them, prefer to

overcome obstacles in their professional activity independently, so to say, without

“unnecessary noise”, or do not attach importance to different restrictions in the field of

freedom of speech and mass media). To describe the situation, we consider below

the most vivid facts that received broad public resonance.

PHYSICAL VIOLENCE AGAINST JOURNALISTS

On February 19, the presidential election day, Lusine Barseghyan, a reporter of the

newspaper “Haykakan Zhamanak” witnessed an argument between one of the

observers and the chairman of the district electoral committee on the territory of the

polling station 13/16 of Erebuni community of Yerevan. According to Lusine

Barseghyan, she tried to get clarification from the chairman of the committee, who, in

response, requested the police representatives to take her out of the polling station.

When the observer, a deputy of the National Assembly of Armenia from the party

“Heritage” Armen Martirosyan, tried to explain that hindering performance of the

reporter’s duties was inadmissible, he was also turned out of the polling station. A

young man took away the reporter’s digital photo camera and dictaphone. According

to Lusine Barseghyan, when she demanded that he returned them, the young man

“gave vent to his hands and legs”. The present representatives of law-enforcement

authorities did not react to the incident. Later on, a legal case was initiated based on

Article 149 of the Criminal Code of Armenia (Preventing Universal Suffrage, Work of

Electoral Committees, or Performance of Authorities of People Participating in

Elections). The investigation was held by the Special Investigation Service of

Armenia. On June 27 the Public Prosecutor's Office announced that Vasil Afyan, the

chairman of the district electoral committee of the polling station 13/16 of Erebuni

community of Yerevan was charged with the accusation pursuant to the abovementioned

article of the Criminal Code of Armenia. On July 28 the court of general

3

jurisdiction of Yerevan communities Erebuni and Nubarashen brought in a verdict of

guilty against Afyan and fined him for AMD 300,000.

In 2008 violence against journalists was often done either by the representatives of

the authorities, in their presence, or by their tacit consent. Please consider the

following examples. On February 28, about 5:00 p.m., an incident occurred at the

polling station 5/21 of Davidashen community of Yerevan at the time of calculation of

votes. The incident received broad resonance. According to Gagik Shamshyan, the

press photographer of newspapers “Aravot” and “Chorrord Ishkhanutyun”, at first the

mass media representatives were not admitted to the room where the votes were

calculated, but at the end of the working day they managed to get inside. Besides

members of the Central Electoral Committee, there were police representatives and a

few deputies of the National Assembly of RA, including the member of the

parliamentary group of the Republican Party Levon Sarkisyan with about ten

bodyguards. When Gagik Shamshyan started taking photographs, Levon Sarkisyan

flung а plastic bottle at him, after which the bodyguards attacked the reporters.

According to Gagik Shamshyan, the bodyguards scolded, threatened, used force,

and pushed him and other reporters out of the premises – Naira Mamikonyan,

correspondent of newspaper “Aravot”, Arthur Khemchyan, correspondent of news

portal Panorama.am, and Taguhi Tovmasyan, correspondent of newspaper “Chorrord

Ishkhanutyun”. During the attack, Gagik Shamshyan’s photo camera was broken.

The video camera of Sevak Grigoryan, the cameraman of TV company “A1+”, was

also damaged and the tape was taken away. None of the assaulters was punished.

On February 29, in the morning, the policemen attacked the independent press

photographer Gagik Shamshyan on the Square of Freedom in Yerevan, where a

protest action was held by supporters of the presidential candidate Levon Ter-

Petrosyan. According to the journalist, when he started taking photographs, a few

policemen noticed that, attacked him scolding and started hitting. The violence

against the journalist ceased only owing to interference of the people on the square.

The assaulters tore the reporter’s jacket and damaged his photo camera. In the

morning of the next day, March 1, Gagik Shamshyan was arrested on the Square of

Freedom, when the law-enforcement bodies were driving away Levon Ter-

Petrosyan’s supporters. According to the reporter, they took away his photo camera,

beat him, handcuffed and took to police station. Later on, he was transported to the

policed station of Kentron (Central) community, and after that to the police station of

community Kanaker-Zeytun. According to Gagik Shamshyan, he managed to inform

his lawyer, several reporters and the Human Rights Protector of Armenia about his

whereabouts. When Gagik Shamshyan was in the police station, he needed medical

care, was taken to the hospital and then back to the police station. Only by midnight,

after interference of the employees of Human Rights Protector of Armenia, the

reporter was released.

According to the newspaper “Zhamanak Yerevan”, issue dated May 21 2008, nonstaff

reporter of “Zhamanak Yerevan”, Robert Sarkisyan, was arrested on May 18 and

taken to the police department of Masis town (Ararat region). He was taking

photographs of the protest action by his mobile phone, when the policemen

approached him, put him into the car by force and took to the police station. The

mobile phone was taken away, the photographs were deleted and the reporter was

beaten on the way and in the police station. About an hour later, Robert Sarkisyan

4

was transported to the police station of Artashat town. He was released in the

evening, about 10:00 p.m.

On May 27, during the sitting of the court of general jurisdiction of Kentron and Norq-

Marash communities of Yerevan, an incident occurred between law-enforcement

officer Edgar Petrosyan and Gayane Arustamyan, correspondent of newspaper

“Taregir”. It was the hearing of the case of Misak Hovakimyan, who was accused of

violence against a public officer during the events of March 1, 2008 in Yerevan.

According to Gayane Arustamyan, during interrogation of Edgar Petrosyan who was

the victim in the case, she put a dictaphone in front of him. The policeman switched it

off. Having noticed that, Gayane Arustamyan switched on the dictaphone again and

warned Edgar Petrosyan not to switch it off. When the reporter was turning round to

go back to her seat, she, according to her words, accidentally hit the policeman’s shirt

with her pen. In response, the policeman hit her on the shoulder. A squabble started

and the judge made Gayane Arustamyan leave the court room.

On June 20, at about 5:00 p.m., on the Square of Freedom in Yerevan, there was a

conflict between a law-enforcement officer and press photographer Gagik

Shamshyan. According to Gagik Shamshyan, he was taking photographs of the

policemen who were taking shields, helmets, rubber batons and other special outfit

out of their car, when he was approached by the cursing head of the police station of

Kanaker-Zeytun community of Yerevan – Gagik Vardanyan, who started hitting him.

According to Shamshyan’s words, violence against him ceased only after interference

of another representative of the law-enforcement bodies. Gagik Shamshyan said that

later on the same day he met Gagik Vardanyan again during the mass-meeting of the

opposition near Matenadaran and the policeman tried to continue “clarifying

relations”. But this was not allowed by those present at the meeting and other

reporters.

On August 1, in Ashtarak town, an employee of the daily newspaper “Haykakan

Zhamanak” Gagik Hovakimyan was taken by force to the police station, where he

was retained for about an hour and a half. Gagik Hovakimyan had arrived in Ashtarak

on the office car with Anna Zakharyan, a correspondent of the newspaper, for the

purpose of reporting on the situation in the town (in particular, the problems with

transport) on the day, when a meeting of the opposition was to be held in Yerevan. In

spite of the demands of the editorial staff, the policemen, who had exerted unlawful

violence against a mass media representative, were not called to account.

On August 5, upon instruction of Gagik Averisyan, a judge of the court of general

jurisdiction of Kentron and Norq-Marash communities of Yerevan, the press

photogragher Gagik Shamshyan was imprisoned for a few hours. Shamshyan, who

had intended to take photographs of the court session on the case of Smbat

Ayvazyan, a member of the board of the political party “Republic”, was retained

locked up in the basement floor of the court building, after which he was transported

to Kentron police station. On August 6 a correspondent of newspaper “Chorrord

Ishkhanutyun” Gohar Veziryan, who reported on the court hearings of the same case,

was taken out of the court room by the court officers. The latter used force and

delivered blows while taking Veziryan to a room intended for retaining the accused in

custody. The reporter was kept there for about an hour and a half together with

people accused of different crimes, after which she was transported to Kentron police

station. Here a criminal case was initiated against press photogragher Gagik

5

Shamshyan and correspondent of newspaper “Chorrord Ishkhanutyun” Gohar

Veziryan pursuant to Article 343 of the Criminal Code of Armenia (“Contempt of

Court”), which envisaged a penalty of 100 to 300 minimum wages or imprisonment

for a period of one to two months. On December 24 the police brought a charge

against the reporters pursuant to this article. According to the lawyer Hovik Arsenyan,

the reporters do not admit their guilt and are of the opinion that the judge has gone

beyond the sphere of his competence.

On August 11 Lusine Barseghyan, a correspondent of the newspaper “Haykakan

Zhamanak”, went out of her house and was attacked. The reporter was conveyed to

the Medical Center “Surb Grigor Lusavorich”, where the doctors examined her and

diagnosed head contusion and hematoma. A criminal case was initiated, but the

offenders have not been found.

In the evening of August 18 the acting head of the Yerevan office of the Armenian

service of Radio Free Europe/Radio Liberty Hrach Melkumyan was attacked and

beaten in the center of Yerevan. The assailants have not been discovered.

On August 21 the Yerevan Press Club, the Committee to Protect Freedom of

Expression, the Media Diversity Institute – Armenia, Gyumri Club of Journalists

“Asparez”, Helsinki Citizens Assembly of Vanadzor, Vanadzor Press Club and anticorruption

center “Transparency International” disseminated a statement related to

the August incidents with representatives of mass media in Armenia. In particular, the

document states that: “the society which hoped that the tragic events of March 1,

2008 would be followed by an environment of tolerance, witnesses a new wave of

violence against mass media representatives”.

On October 20 the internet outlet “Etk” informed that the police of Vardenis town

(Gegharkunik region) had initiated a criminal case pursuant to Article 164 of the

Criminal Code of Armenia (Hindering the Legitimate Professional Activity of

Journalists) in relation with the incident that occurred on July 29, 2008 in village

Geghamabak. On that day the correspondent of “Etk” Sara Petrosyan and the

cameraman of the TV company “Qyavar” (Gavar, Gegharkunik region) Vardges

Khachatryan arrived to Geghamabak to prepare materials about the situation in the

community after the elections of the village headman on June 22, 2008, when Gagik

Barseghyan, who occupied the position over the last 9 years, was elected again.

After meeting with the head of the village administration, the journalists talked to the

people living in the community and then got into their car, intending to have another

meeting with the headman to listen to his comments on the complaints of the

villagers. But the road was blocked by a group of villagers led by the headman’s

father Viktor Barseghyan, who, according to the reporter’s words, started threatening

and tried to drag her and the cameraman out of the open windows of the car. The

reporters had to stop working and leave the village. When driving off, their car was

pelted with stones. On December 12, Sara Petrosyan received a notification from the

police station of Vardenis about termination of the criminal case because of absence

of corpus delicti (components of crime). The reporter sent a complaint to the public

prosecutor's office of Gegharkunik region.

On November 17, at about 8:00 p.m. Edik Baghdasaryan, the chairman of the NGO

“Investigative Journalists”, the chief editor of the internet outlet “Etk” was assaulted in

the center of Yerevan. Edik Baghdasaryan got out of the building where the office of

6

“Investigative Journalists” was located and was going in direction of his car, when he

was attacked by three strangers. The culprits beat up the journalist and hit him on the

head with a stone. Then the assailants ran away, taking Baghdasaryan’s photo

camera. The reporter was taken to the hospital, where stitches were put in his head

and brain concussion was diagnosed. The investigation department of Kentron police

station of Yerevan initiated a criminal case pursuant to Article 113 of the Criminal

Code of Armenia “Intentional Infliction of Medium Severity Damage to Health”. On

November 18 a number of journalist associations and other non-governmental

organizations made a statement condemning the violence and calling upon the

authorities to refrain from making regular idle promises, to solve the crime in practice

and to punish the guilty”. On November 19 a protest action was held in front of the

building of the public prosecutor's office in Yerevan. The action was directed against

inactivity of the authorities and demanded to disclose the crime and punish those

guilty of assaulting Edik Baghdasaryan. The statement of the initiating group that

organized the protest action emphasized the following: “Violence against reporters

and activists of the civil society has become habitual in Armenia. What happened with

Edik Baghdasaryan was just another regular incident. (…) Who is the next?...”
PRESSURE ON MEDIA AND THEIR STAFF

Besides physical violence against reporters, other forms of pressure upon mass

media and their employees have been observed – using economic, political, legal

and other leverage. Let us consider the facts in chronological order.

On January 9, 2008 the court of original jurisdiction of Arabkir and Kanaker-Zeytun

communities of Yerevan announced its verdict regarding the claim of the Armenian

National Movement (ANM) against TV company “Shant”. The claimant demanded

that the TV company should disclaim the information communicated in news program

“Horizon”, stating that the information discredited the political party. The news

program spoke about an anonymous telephone call to the editorial office, when the

caller threatened to blow up the TV company if it goes on slandering the first

President of Armenia Levon Ter-Petrosyan. The information was accompanied by the

comment of the anchorman: “We condemn any act of terrorisms and threat either by

the ANM or any other political power”. In the opinion of the claimant, “Shant”
unsuitably associated the telephone threat with ANM. This discredited the reputation

and dignity of the party and its members. The court sessions had started on

December 13, 2007. At the session on January 9 the ANM claim was dismissed. The

court considered that the information disseminated by TV company “Shant” did not

contain anything to discredit ANM.

During the night of January 18-19, about 5:00 a.m. an attempt was made to set on

fire Gyumri Club of Journalists “Asparez”. A rag soaked in petrol was burnt and

thrown on one of the windows of “Asparez” office. As a result, a part of the window

got burnt and the glass cracked. The report about the incident posted on “Asparez”
website on January 22 said that the Club had decided to refrain from applying to the

police (since investigation of the incidents of infringement of the property of the

organization and its employees that occurred in 2002-2006 yielded no result). Still, on

January 25 Shirak’s regional investigation department of the Chief Investigating

Agency of Armenia initiated a criminal case pursuant to Article 185 of the Criminal

Code of Armenia (“Intentional Destruction or Damage of Property”). In its turn, Levon

Barseghyan, the Board Chairman of “Asparez”, stated that the person who would

7

provide them with reliable information about those who were behind the arson would

receive cash award.

On February 7 the Administrative Court of Armenia started its sessions on the claim

of the Tax Inspection of Gyumri against “CHAP” LLC - the founder of GALA”
television company. The conflict followed the statement made on October 22, 2007

by Vahan Khachatryan, the owner of “CHAP” LLC, concerning the attempts to exert

pressure on “GALA”, made by authorities of different levels. He stated that the

position of the TV company would remain unchanged and he would not allow any

attempt to interfere in his editorial policy. A week after the announcement, a tax

inspection started at “GALA” LLC. After the check-up, the Tax Inspection of the RA

announced about the violations that it had discovered. Namely, “GALA” TV company

had concealed the income received from advertising. Therefore, “CHAP” LLC should

pay additional AMD 26 million to the budget. In his turn, the owner of “CHAP” LLC

Vahan Khachatryan stated that “GALA” could not have that amount of advertisement,

which served as the basis for the calculations made by the tax inspectors. On

November 27, 2007 the economic court of the RA accepted the claim of the Tax

Inspection of Gyumri, which demanded to exact from “CHAP” tax liabilities for the

amount of AMD 25.2 million (including fines and penalties and after deduction of the

taxes already paid). On December 3, 2007, by demand of the State Tax Inspection,

the property and funds of “CHAP” were arrested. On December 17 court hearings

started and were terminated on the next day, when “CHAP” presented a counterclaim

demanding to repudiate the tax inspection report. The court accepted the

counter-claim and decided to combine the two claims in one case. Later on, the case

was accepted for examination by the administrative court of the RA (according to the

forensic reform, the economic court was abolished in 2008).

During the session on March 19, 2008 the administrative court of the RA made a

decision that “CHAP” LLC should pay AMD 25.2 million to the budget as delayed tax

liabilities and penalties. In the morning of March 19, on the initiative of the Committee

on Protection of the Freedom of Speech and “GALA” TV company, a telethon started

for the purpose of collecting funds in support of the TV company, to help it pay the

tax liabilities. The telethon lasted until March 25. The total amount to be paid by the

founder of “GALA”, including the litigation expenses and the execution costs, was

AMD 26 million 899 thousand. The telethon yielded the amount of AMD 26 million

458 thousand, that was given to the marshal’s office. The missing amount was paid

from the bank account of “CHAP”. The founder of “GALA” TV company appealed

against the verdict of the administrative court in the court of appeal. The appeal was

not accepted for examination.

On February 27 Gyumri Club of Journalists “Asparez” applied to the general public

prosecutor’s office of Armenia and the public prosecutor’s office of Shirak region,

demanding to initiate a criminal case against the mayor of Gyumri Vardan

Ghukasyan, on charges of slander, insult, and threat of violence. The reasons for

applying to the law enforcement bodies were the statements made by Vardan

Ghukasyan during the meeting on February 25, devoted to the election of the

President of Armenia. Speaking before the participants in the meeting, the mayor of

Gyumri said: “There are still a few places in own town which fill people with disgust:

“GALA” and “Asparez”, which continuously praise Levon Ter-Petrosyan for the ANM

money. Let them also come to reason after all”. “The Club of Journalists “Asparez”
considers that in one of his statements Vardan Ghukasyan slandered the Club,

8

insulted us; in another statement he threatened us in the presence of several

thousands of people”, - this was stated in the declaration published by the journalist

organization on February 25. The document also called the attention of the lawenforcement

bodies to the permanent phone calls with threats against Levon

Barseghyan, the Board Chairman of “Asparez”, and other members of the

organization over the recent years.

In the morning of February 28, Artak Yeghiazaryan, a correspondent of newspaper

“Hayq”, and his father Lyova Yeghiazaryan, the head of one of the regional

departments of the party “Republic”, were conveyed from their apartment to the

police station of Nor Norq community of Yerevan. According to Artak Yeghiazaryan’s

words, they were accused of violating Article 180.1 of the Code of Administrative

Offences of Armenia (“Violation of the Order of Holding Meetings, Demonstrations,

Processions and Rallies”). The reporter was released about two hours later – only

after he had written in his explanatory note that he had attended rallies of different

political partiers only to perform his professional duties.

On February 29 the common law court of Shirak region announced its verdict on the

dispute between the founder of “GALA” TV company “CHAP” LLC and the mayor's

office of Gyumri. After the check-up of the activity of “CHAP” LLC conducted in

October-November 2007, the Tax Inspection of the RA announced about the

violations that it had discovered, including the illegal (in the inspectors’ opinion)

usage of an old TV tower owned by the mayor's office of Gyumri. In his turn, Vahan

Khachatryan, the owner of “CHAP”, stated that the ownership certificate was obtained

by the mayor's office of Gyumri on November 7, 2007. Before that, in 2004-2005, he

had applied to different state bodies, but did not manage to find out to whom the TV

tower belonged. According to Vahan Khachatryan’s words, he started operating the

abandoned TV tower in 2005, after having repaired it and having intensified the

transmitter. In November 2007 the mayor's office of Gyumri applied to the economic

court of Armenia with the demand to oblige “CHAP” LLC to stop operating the TV

tower and to dismantle the equipment installed on it. The TV company’s attempts to

settle the issue through negotiations failed. During the court examination that started

on December 10, 2007 the economic court of Armenia dismissed the respondent’s

counter-claim with a requirement to define its right for restricted operation of the TV

tower (compulsory servitude). “CHAP” LLC appealed against this decision to the court

of appeal, and later on – to the higher instances of the economic court. In the middle

of December 2007 another attempt of “CHAP” to compromise with the mayor’s office

failed because the town administration charged too high a price to lease the tower.

“CHAP” LLC applied to the court of original jurisdiction of Shirak region with the

demand to establish compulsory servitude, but the claim was dismissed by the court

on December 19, 2007. Still, on January 12, 2008 this decision was revoked by the

civil court of appeal of Armenia (here and below the names of court instances are

given in accordance with the forensic reform (2008) in Armenia). As a result, both

claims were combined into one case, which was passed on for examination to the

court of general jurisdiction of Shirak region.

During the sessions held on February 25, 26 and 28 the court dismissed a number of

requests of “CHAP” LLC, including the request to conduct a construction expertise

and publish the documents evidencing that the mayor’s office had the ownership right

for the tower. The court approved the requests to examine the tower and its location

9

(the tower was examined on February 27), as well as to enter upon the case records

the correspondence between “CHAP” LLC and the town administration regarding the

conditions of renting the tower.

On February 29 the court of general jurisdiction of Shirak region made a verdict that

“CHAP” LLC should cease to operate the municipal TV tower and dismount the

equipment installed on it. “CHAP” LLC appealed against this decision to the higher

court instance. On April 14 the civil court of appeal of Armenia left in force the

resolution of the court of general jurisdiction of Shirak region.

On April 16 the representatives of the Marshal’s office came to the editorial office of

“GALA” TV company and demanded to stop operating the tower. The head of

“CHAP” LLC Vahan Khachatryan requested the enforcement officers to give him time

to execute the court decision, since the equipment could be dismantled only by

specialists. But the request was rejected. On the same day the electric cables that

connected the television facilities with the antenna were cut off and sealed, and

“GALA” was deprived of the opportunity to broadcast. On April 17, in accordance with

the preliminary arrangement, the TV company office was visited by Joseph

Pennington, the charge d'affaires of the USA in Armenia. When he left, the

representatives of the Marshal’s office came to the editorial office again: the seals

fixed the day before were removed and “GALA” started broadcasting in the afternoon.

The Head of the Marshal’s office of Armenia Gagik Ayvazyan called the actions of his

employees in respect of the TV company in Gyumri “precautionary disconnection”.

On October 31 the court of appeal of RA repudiated the verdict made by the court of

general jurisdiction of Shirak region on the dispute between the mayor's office of

Gyumri and the founder of “GALA” TV, regarding operation of the TV tower.

On March 2 the police of Gyumri detained Levon Barseghyan, the Board Chairman of

Gyumri Club of Journalists “Asparez”. The head of “Asparez” spent about five hours

in the police station. Levon Barseghyan was told that the police station of Gyumri had

applied to the court with a claim to bring an accusation against him pursuant to Article

182 of the Code of Administrative Offences of Armenia (“Intentional Disobedience to

a Lawful Instruction or Demand of a Police or a Military Officer”). Levon Barseghyan

presented a counter-claim demanding to dismiss the claim of the police and to

repudiate the act on his detention. On April 11 the administrative court of Armenia

started examination of the dispute between Levon Barseghyan, the Board Chairman

of Gyumri Club of Journalists “Asparez”, and the police station of Gyumri. Both

parties requested to call several police officers as witnesses. Besides, Levon

Barseghyan suggested signing a conciliation agreement: the parties would recall their

claims and the deputy head of the regional police department of Shirak, who had

ordered to detain the reporter, would present his public apologies. The judge gave

the parties time to present the list of witnesses, then a recess was ordered. During

the court session held on June 10 the court brought in a verdict of guilty against the

reporter and imposed a penalty of AMD 50,000. Levon Barseghyan presented a

complaint to the court of appeal, but this instance left the verdict of the administrative

court in force. According to the words of the head of the journalist organization, he

requested his lawyer to prepare a case to apply to the European Court of Human

Rights.

10

On the night of March 21, 2008, at 01:05 a.m. the car Opel-Vectra owned by

Nadezhda Hakobyan, the President of Gyumri Club of Journalists “Asparez”, was

burnt. At that time, the car was at the disposal of Levon Barseghyan, the Board

Chairman of the Club. In relation with this, a number of non-governmental

organizations, including journalist associations, made a statement that: “Levon

Barseghyan is convinced that this incident is directly connected with protection of

“GALA” TV company, his rigorous criticism against the authorities with regard to this

and other cases, the attempt to set fire to the office of “Asparez” in the night of

January 18-19 and the repeated telephone threats against the Club and him

personally. We declare that the offence against the independent journalist

organization in Gyumri is, on the one hand, the direct consequence of prohibiting any

dissent, of political harassment, hindering the activity of oppositional and independent

organizations and mass media, and, on the other hand, of encouraging lack of

restraint for persons and organizations favored by the authorities. In such a situation,

someone, especially the mayor of Gyumri, apparently did not like the unprecedented

activity of the population in support of the freedom of speech and “GALA” TV

company. On March 20 the mayor spoke on another TV channel and called upon the

population to refrain from supporting “GALA”. On September 5 Gyumri Club of

Journalists “Asparez” disseminated a statement declaring that Shirak regional

department of the Chief Investigation Office of the Armenian Police was unable to

disclose the crimes committed against the journalist organization.

On March 24 the editorial office of the opposition newspaper “Chorrord Ishkhanutyun”
received a notification from the State Tax Inspection of Armenia that a check-up

would be conducted starting from March 28. In the opinion of Shogher Matevosyan,

the chief editor of the newspaper, “the authorities might be seeking ways to close

down the newspaper”. Tax inspection notifications were sent to a number of other

newspapers, such as “Aravot”, “Zhamanak Yerevan”, “Haykakan Zhamanak”. All

these newspapers were not published during the state of emergency declared in

Yerevan on March 1 to 20.

On March 25 representatives of the traffic police pursued and stopped the office car

of newspaper “Zhamanak Yerevan”, on which the newspaper correspondent Karine

Harutyunyan arrived to Hrazdan town to report on a protest action. The reporter and

the driver were conveyed to the police station of Kotayk region. According to Karine

Harutyunyan’s words, on their way and inside the police building she was not allowed

to use her mobile phone and the police officers twisted her arms when she tried to

answer the incoming calls. In the police station Karine Harutyunyan was threatened.

It turned out that high-ranking police officers were outraged by the photographs

published in one of the issues of “Chorrord Ishkhanutyun”. Karine Harutyunyan says

that, through unknown reasons, the attitude of the police officers softened shortly

afterwards and she and the driver were released an hour later.

In the evening of March 27, when walking along the Northern Avenue of Yerevan,

Tigran Paskevichyan, a reporter of the internet outlet “Etk” and script writer of

“Shoghakat” TV company”, was detained and conveyed to Shengavit police station.

According to Tigran Paskevichyan’s words, the police officer grabbed him by his arms

and took him towards their car. When the reporter asked why he was detained, one

of the policemen replied: “I don’t know, we were just told to do it”. The colleagues

from other mass media, who were also there at the time of detention, tried to explain

to the law-enforcement officers that Paskevichyan was a journalist. Tigran

11

Paskevichyan was detained for some time in Shengavit police station. Then he was

transported to Mashtots police station and was soon released, without getting any

explanation concerning the grounds for detention. The policemen only apologized

and said that they had taken him for somebody else.

On April 7 an attempt was made in Gyumri to burn the old town TV tower used for

broadcasting by “GALA” TV company. About 05:00 a.m. a person living in one of the

neighboring houses noticed the smoke and called the firemen. The firemen found a

burning tire on one of the tower platforms, 25 meters above the ground. Luckily, the

equipment and cables of “GALA” company and several internet companies that were

near the fire source were not damaged. The press release of the Committee to

Protect Freedom of Expression and TV company “GALA” published the same day

expressed doubts that the crime would ever be disclosed.

On May 8 the session of the Armenian Government listened to the results of the

investigation conducted on the basis of the article published in newspaper “Aravot” on

April 23, 2008. According to the information of “Aravot”, Suren Khachatryan, the

governor of Syunik region, assaulted a teenager in Goris and broke his jaw. During

the session, the vice prime-minister Armen Gevorkyan reported that assaulting the

teenager was contrary to fact. Armen Gevorkyan stated that after the new publication

in the newspaper on April 29, a letter of inquiry was sent to the chief editor and the

reply was that this time the incident involved another teenager. Further investigation

revealed that the teenager and the governor’s son had quarreled, after which their

fathers met and settled the conflict. According to the prime-minister’s words,

Hovhannes Hovsepyan, the chairman of the investigation committee, Deputy Minister

of Territorial Administration of Armenia, met with the teenager and “did not notice any

severe injury with the naked eye”. On May 14, during the interview with newspaper

“Zhamanak Yerevan” Aram Abrahamyan, the chief editor of newspaper “Aravot”,

expressed his position regarding the results of the investigation and emphasized that

“the purpose of the investigation was not to get to the truth, but to show that “Aravot”
was wrong”.

On July 7 the internet outlet “Etk” wrote about the claim of the mayor of Ijevan

(Tavush region) against the non-governmental organization “Investigative

Journalists”, the founder of the outlet. According to “Etk” information, in his claim

presented to the civil court of Yerevan on June 18 the claimant demanded to refute

the information, which discredited the honor, dignity, and the business reputation of

Varuzhan Nersisyan, the mayor of Ijevan. The town administration considered that

such information was contained in the article “Who gets the money yielded by the

sandpit?” written by Voskan Sarkisyan, an “Etk” reporter in Tavush region. The article

was published in “Etk” on May 5, 2008 and later – on May 20, 2008 – in “Transparent

Local Government”, the supplement to newspaper “Azg”, issued by “Investigative

Journalists” NGO. Besides the refutation, the claimant demanded that the respondent

should reimburse the expenses for lawyer’s services in the amount of AMD 930

thousand. The mayor’s office of Ijevan presented a new claim with an additional

requirement – to refute also the information contained in the article “Will the three

committees notice unlawful usage of sand?” (published in “Etk” on June 23, 2008 and

in “Transparent Local Government”, the supplement to newspaper “Azg” on July 9,

2008). During the court session held on December 11 the claimant demanded to call

the author of the article as a respondent. The court examination will continue in 2009.

12

Meanwhile, “Investigative Journalists” in their turn applied to the administrative court

of Armenia with a claim against the mayor’s office of Ijevan. In September the claim

was accepted for examination. In the claimant’s opinion, the mayor’s office has

violated the Armenian Law on “Freedom of Information”. On July 2, 2008

“Investigative Journalists” requested the town administration of Ijevan to provide them

with the copy of the minutes of the dean council meeting dated May 23, 2008 and the

decision of the latter to allocate from the town budget AMD 930 thousand as payment

for lawyer’s services for the above claim against “Investigative Journalists”. In his

reply, the mayor of Ijevan stated that the requested information could be provided

only after the court trial. “Investigative Journalists” demanded to obligate the

administration of Ijevan to provide the requested information and to reimburse their

expenses for lawyer’s services for the amount of AMD 114,000. At the court session

held on November 26 the court partly satisfied the claim of “Investigative Journalists”.

According to the court decision, the mayor’s office should provide the information

requested by the journalist organization. The latter’s expenses shall be reimbursed

from the town budget of Ijevan, but only in part – for the amount of AMD 8,000.

On October 10 the administrative court of Armenia started hearing of the case

pursuant to the claim of the founder of newspaper “Haykakan Zhamanak” –
“Dareskizb” LLC – against the dean council of Kentron community of Yerevan. The

claimant demanded to repudiate the resolution of the dean council of Kentron

community dated March 28, 2008, according to which further renting of the premises

(37 Israyelyan Str.) occupied by the editorial office of “Haykakan Zhamanak” was

considered inexpedient, and the premises should be leased to another organization.

Tigran Atanesyan, the lawyer of “Dareskizb” LLC, stated that pursuant to the

agreement the editorial office of “Haykakan Zhamanak” had occupied the abovementioned

premises since 2003 free of charge and in August 2007 the rent

agreement was extended for an indefinite time period. On October 17 the

administrative court of Armenia dismissed the claim of newspaper “Haykakan

Zhamanak” – “Dareskizb” LLC – against the dean council of Kentron community of

Yerevan. The editorial office of the opposition newspaper considers that these

actions of the authorities have political motivation.

On October 21 the civil court of Armenia started hearing of the case pursuant to the

claim of a police officer Arthur Ghevondyan against newspaper “Aravot”. The

claimant demanded to obligate the newspaper to refute the information contained in

the articled “When your neighbor is a police officer” written by the newspaper reporter

Ruzan Minasyan (“Aravot” issue dated June 25, 2008) which, in Arthur Ghevondyan’s

opinion, discredited his honor and dignity. The article was about the dispute between

Arthur Ghevondyan and his neighbors regarding the attic built by the latter. At the

court session the respondent demanded that the claimant should specify the exact

words, which he considered as discrediting his honor and dignity. On October 22

Arthur Ghevondyan presented the requested clarification. On October 24 the author

of the article, in her turn, applied to the National Council of Mass Media Ethics with a

request to give an expert conclusion regarding the specified expressions and the

article as a whole. Having received the requested conclusion, Ruzan Minasyan

presented the document to the court. Arthur Ghevondyan stated that if “Aravot”
published the conclusion, he would withdraw the claim. On the next day, November

15, the newspaper published the text of the expert conclusion of the supervisory

board. At the court session on November 18 the court granted Arthur Ghevondyan’s

request about withdrawal of the claim, and on November 26 it announced the

13

relevant decision about termination of examination of the case. Thus, there is already

a very important and interesting precedent in Armenia – this is the first time when, by

request of one of the parties, a self-regulation body makes a conclusion on the

subject of court examination and the other party withdraws the claim, being satisfied

with the contents and publication of the document.

VIOLATION OF THE RIGHT TO SEEK AND IMPART INFORMATION

Here, just like the other types of violation of the rights of journalists and mass media,

a number of incidents were observed that occurred on the day of election of the

president of Armenia and during the post-election period.

Thus, on February 19, about midday, several young men squabbled with the

cameraman of “A1+” TV company Hovsep Hovsepyan not far from one of polling

stations of Kentron community of Yerevan and tried to take away his video camera.

Finally, they managed to take the video tape and spoilt it.

On the same day an incident with Samvel Avakyan, a reporter of newspaper “Hayq”,

occurred on one of the central markets of Yerevan. The reporter went to the market

to check the information that was provided to the editorial office of the newspaper,

according to which someone at the market distributed references that allowed voting

in places other than the place of residence and people were transported from to

polling stations. According to the article published in “Hayq” on February 20, the

director of the market offered Samvel Avakyan to talk in his office, in the presence of

a police officer. According to the reporter’s words, during the interview with the

policeman the director of the market took away his dictaphone, started threatening,

then deleted the recording and returned the dictaphone.

In the evening of February 27 a group of men in civilian clothes hindered the work of

Erik Ghazaryan, a reporter of Radio Free Europe/Radio Liberty. The reporter

accompanied Zaruhi Postanjyan and Stepan Safaryan, deputies of the National

Assembly of Armenia from the political party “Heritage”, and representatives of nongovernmental

organizations, who came to the police station of Kentron community of

Yerevan to clarify the reasons of detention of two young men during the protest

action of supporters of the presidential candidate Levon Ter-Petrosyan on that very

day. When talking to the police officers, the deputies also tried to clarify why the

mentioned young men had been detained in the court building for a few hours

already. The policemen did not like it and they used force to push the

parliamentarians and the other people out of the building, having taken away and

thrown out through the window Erik Ghazaryan’s microphone.

On March 1 during the opposition meeting near the Embassy of France in Armenia,

law-enforcement officers hindered the work of Ruzanna Stepanyan, a reporter of

Radio Liberty, and beat the driver of the office car, though the latter had said that he

was a representative of mass media.

On March 2 during the meeting in Gyumri, law-enforcement officers hindered the

work of the shooting group of “GALA” TV company. According to the information

provided by Gyumri Club of Journalists “Asparez”, all three members of the shooting

group, including Armine Vardanyan, a reporter of “GALA” TV company, were

conveyed to the police station of Gyumri and were released only 3 hours later. During

14

the same meeting, law-enforcement officers took away the photo camera from Nune

Arevshatyan, a reporter of “Aravot” newspaper in Gyumri. The photo camera was

given back to her only after interference of the people standing nearby. Police officers

threatened to and insulted Satenik Vantsyan, a reporter of the Armenian service of

Radio Liberty in Gyumri until they realized that she was making live commentary.

On March 25 in Hrazdan (Kotayk region) law-enforcement officers hindered the work

of Taguhi Tovmasyan, correspondent of newspaper “Chorrord Ishkhanutyun”, press

photographer Gagik Shamshyan, and Karine Harutyunyan, reporter of newspaper

“Zhamanak Yerevan”. The journalists had arrived to Hrazdan to report on the protest

action in support of Sasun Miqayelyan, a deputy of the National Assembly of

Armenia, and other oppositionists arrested in relation with the events of March 1 in

Yerevan.

During the meeting the law-enforcement officers tried to take away Taguhi

Tovmasyan‘s dictaphone and Gagik Shamshyan’s photo camera. According to Gagik

Shamshyan words, the police officers tried to push him into the police car. The

reporter was saved by the interference of the local inhabitants, who then helped him

and Taguhi Tovmasyan to escape. Gagik Shamshyan stated that the lawenforcement

officers followed him and they managed to return to Yerevan on the car

of the fast response group of the Human Rights Protector of Armenia.

On March 27 newspaper “Zhamanak Yerevan” informed that according to the

available information, on the day before in Kotayk region some strangers bought from

newsstands all issues of “Zhamanak Yerevan” and “Chorrord Ishkhanutyun” dated

March 26, 2008 containing reports on the events that occurred in Hrazdan.

On May 3 “Press-stand” organization, which distributes periodicals, did not deliver

newspaper “Hraparak” to newsstands. The next day issue of the newspaper

(“Hraparak” dated May 6, 2008) contained an editorial article titled “Armenia – country

of censors”, which read that the management of the organization did not like one of

the articles which referred to company “Sovrano” belonging to the owners of “Pressstand”.

The editorial office reminded that pursuant to the agreement, “Press-stand”
was responsible only for delivery of “Hraparak” to newsstands and “was not

supposed to perform the duties of a censor, who decided to prevent dissemination of

the newspaper after having read the article”. The editorial office qualified the incident

as a “characteristic example of hindering the freedom of media and the work of

journalists“, i.e. a penal action. The newspaper also stated that it was ready to protect

its rights and the rights of the readers through all methods, not prohibit by the law.

The issue dated May 6 again published the article, which, in the opinion of the

editors, had been disapproved by the distributor of periodicals.

On May 16, at about 4:00 p.m. Artak Harutyunyan, the driver of the office car of the

head of the Tax Inspection of Gyumri, hindered performance of the professional

duties by a reporter of “GALA” TV company of Gyumri Armine Vardanyan and the

cameraman Artyom Adamyan. The driver hit the camera twice, while the cameraman

was shooting with it in front of the building of the tax inspection and then pushed the

reporter out of the lobby. “GALA” employees were making a report about dismissal of

the head of the Tax Inspection of Gyumri. The reporters applied to Gyumri police with

a statement describing the incident. The police started investigative actions but no

punishment followed. The incident was on the news release of “GALA”.

15

According to the report of newspaper “Haykakan Zhamanak” dated June 25, 2008,

early in the morning on June 24, 2008 that day’s issue of the newspaper was

collected from newsstands in Artashat (Ararat region). According to the assumption of

the editors, the reason might be the newspaper article “In earnest” (“Haykakan

Zhamanak” dated June 24, 2008) which discredited the President of Armenia Serzh

Sarkisyan and Hovik Abrahamyan, the head of the President’s staff (born in one of

Ararat region villages, who occupied leading positions in the region during the years

1995-2000).

On October 14 the Administrative Court of Armenia started hearing the case of the

claim presented by the Freedom of Information Center of Armenia against the

mayor’s office of Hrazdan (Kotayk region). The non-governmental organization

applied to court with the claim to obligate the town administration of Hrazdan to

provide it with the copies of resolutions pass by the dean council and the mayor of

Hrazdan during the second quarter of 2007, as well as to publish the legal acts and

decisions made by the management of the community in accordance with the

procedure established by the law. Besides, the Freedom of Information Center

demanded to fine the mayor’s office of Hrazdan for the amount of AMD 50,000 for

violation of Article 189.7 of the Code of Administrative Offences of Armenia (“Nonfulfillment

of the obligation to provide information”). The Center had applied to the

mayor’s office of Hrazdan on November 2, 2007 requesting the copies of the

mentioned documents. The organization did not receive any reply and on November

22 it applied to the Human Rights Protector of Armenia for support. On December 17,

2007 and February 14, 2008 the ombudsman, in its turn, applied to the town

administration of Hrazdan but achieved nothing. Therefore, the Freedom of

Information Center applied to the court for the purpose of obtaining copies of the

requested documents. During the session held on October 14 the respondent

presented the requested documents. Thus, one of the claims was satisfied. But the

organization did not renounce the other two claims – about publication of legal acts

and fining the mayor’s office of Hrazdan. On November 25 the administrative court of

Armenia dismissed both claims of the non-governmental organization. With regard to

one of the claims, the court stated that an NGO could not raise a claim about an

administrative penalty. Concerning the second claim, the explanation was that the

initial application presented to the mayor’s office by the NGO did not contain such a

request.

On October 23 the scientific-training center on ecological law of the legal department

of Yerevan State University discussed the draft law “About freedom of providing

information” developed by the Ministry of Justice of Armenia. The discussion was

attended by representatives of journalist associations of Armenia and international

organizations. Artak Gevorgyan, the head of the state legal department of the board

of legal acts expertise of the Ministry of Justice of Armenia, described the draft law

and stated that it was to replace the acting Armenian Law “On Freedom of

Information”. According to Artak Gevorgyan’s words, this was caused by the

necessity to bring the legislation to conformity with the amended Constitution. The

participants of the discussion objected to this approach. They stated that the acting

Armenian Law “On Freedom of Information” passed in 2003 had been highly

appraised by international experts and had proved its progressive role in practice. As

for the necessity to develop and ratify by-laws pursuant to Articles 5 and 10 of the

Law –the responsibility of the government – the journalists had been reminding about

16

it over the recent five years. And it would not be difficult, with support of the interested

parties, to develop legislative amendments and procedures that would not contradict

the Constitution. As for the proposed draft law, in the opinion of representatives of

journalist organizations, it contained more restrictions and fewer rights with regard to

accessibility of information to the population.

On December 19 the Administrative Court of Armenia started hearing the case of the

claim presented by the Freedom of Information Center against the administration of

Arabkir community of Yerevan. The non-governmental organization applied to court

with the claim to obligate the community administration to provide the requested

information. On July 30, 2008 the Freedom of Information Center had made an

inquiry about the number of apartments which belonged to Arabkir community

through the right of ownership, requesting to give the addresses of the apartments

and the judicial statistics of the court cases related to evicting tenants from nonprivatized

apartments. In its letter dated August 6, the community administration

replied only to the last part of the inquiry and did not provide any information

regarding the apartments owned by it. At the court session on December 19 the

respondent stated that no records were taken of non-privatized apartments in the

past. They had started keeping records only recently, on the instructions of the head

of the community. In the judge’s opinion, the administration should have replied

anyway, even if it did not possess the required information. The court verdict was

announced during the session held on December 30, and all the demands specified

in the claim raised by Freedom of Information Center were fully satisfied.

On December 21 the shooting group of news program “Haylur” of the First Channel of

the Public Television was not allowed to report on the rally of the National Congress

of Armenia (opposition political association, the leader of which is the first President

of Armenia Levon Ter-Petrosyan). According to the words of “Haylur” reporter Anna

Vardanyan, Vladimir Karapetyan – the public relations officer of the Congress –
requested the reporters of the Public Television to leave the place where the rally

was held. According to the reporter, Karapetyan justified the denial by the attitude of

the National Congress of Armenia towards the ruling authorities. The Congress

Coordinator Levon Zurabyan qualified the incident as a reaction to the fact that the

authorities did not provide the National Congress of Armenia with a hall for the rally.

IMPLICIT CENSORSHIP

By the estimate of the journalist associations of the country, while different methods

of hidden censorship were applied towards the mass media during the previous

years, in 2008 censorship was effected openly, especially in the period of intense

confrontation between the authorities and the opposition. This became apparent at

the time of media coverage of the election campaign and the subsequent events.

In its first interim report dated January 30, the mission of ODIHR/OSCE observers of

the presidential election in Armenia stated that during the period preceding the

beginning of the official election campaign “the majority of broadcasting mass media,

including the public television, displayed evident imbalance in coverage with regard to

different candidates.” Having emphasized the fact that the Armenian legislation

prohibited censorship, the Mission reminded about the letter sent in December 2007

to the Minister of Foreign Affairs of Armenia Vardan Oskanyan by the OSCE

Representative on Freedom of the Media Miklos Haraszti. It was stated in the letter

17

that: “the cases of harassment and violence against independent and opposition

media have contributed to an atmosphere of intimidation and fear in the journalistic

community in Armenia". The bias of media coverage of the election campaign was

mentioned also in the second interim report of the Mission published on February 14.

On February 20 the Mission of ODIHR/OSCE observers published the report on their

preliminary findings and conclusions with regard to the presidential election in

Armenia that was held on February 19, 2008. The document contains a reference to

the words of the Secretary-General of the Council of Europe who stated that the

situation in the Armenian media as a whole did not comply with the standards of the

Council of Europe. The post-electoral interim report of the Mission of ODIHR/OSCE

observers of the presidential election in Armenia was published on March 7. With

regard to the activity of mass media, the document specified that in the period from

February 20 to March 3, 2008: “the leading broadcasting mass media, including the

public television and radio, extensively covered the position of the authorities but

rarely spoke of the opinion of those alarmed with the process of voting on February

19”.

On March 1, 2008 20 days’ state of emergency was declared in Yerevan. The

respective Decree of the President of the RA read as follows: “The mass media are

allowed to make publications regarding the state and internal political issues only on

the basis of information officially provided by the state bodies”. The Decree was

amended on March 13. In particular, the above sub-clause regarding the media was

restated to read as follows: “Mass media are not allowed to publish or broadcast

knowingly false or destabilizing information regarding state and political issues or

appeals for participation in actions held without preliminary notification (illegal

actions), or to spread such information or appeals in any other manner and any other

form”. The amendment was enforced on March 14, 2008.

In practice, the above restrictions resulted in introduction of censorship, which is

forbidden by the Armenian legislation and was not stipulated by the President’s

Decree dated March 1. Issue of newspapers “Aravot”, “Haykakan Zhamanak”,

Zhamanak Yerevan”, “Hraparak”, “Taregir”, “Pakagits”, “Chorrord Ishkhanutyun”,

“Hayq” and “168 zham” was prohibited. According to the reporters, the prohibition

was effected by the representatives of the National Security Service of Armenia.

Access to the websites of these newspapers was denied. The internet portals

Lragir.am, Armenia Today were blocked and the domain of “A1+” was closed.

Rebroadcast of the programs of the Armenian department of Radio Free

Europe/Radio Liberty on the waves of “ArRadioIntercontinental” ceased and the

websites of the radio station were blocked.

On March 4 the OSCE Representative on Freedom of the Media Miklos Haraszti

made a statement that read: “The state of emergency should not be used by the

authorities for abrogation of the right of the society to get information from different

sources. Pluralistic coverage contributes to transparency of the activity of authorities

even at hard times”. According to the press release of OSCE, Miklos Haraszti also

stated that after declaration of the state of emergency only one-sided point of view

was communicated to the society, private media could broadcast only official

information, several independent and opposition internet sites were blocked, the

information of foreign television and radio companies regarding the events in Armenia

was limited. “Protesting against the restrictions, several leading Armenian

18

newspapers suspended their work… In spite of the wave of unauthorized

demonstrations and even violence, independent reporting on the events is the

legitimate right of the media and one of the obligations of Armenia towards OSCE.

The existing legislative norms against incitement to violence are sufficient to prevent

probable abuse of the freedom of expression, and they should not be replaced by

preliminary censorship,” – said Miklos Haraszti.

On March 5 the Council of Europe made a statement and called upon the Armenian

authorities to refrain from restricting a number of civil freedoms, including the freedom

of mass media. Anxiety in relation with the situation in the Armenian media was

expressed also by other international organizations, such as “Article 19”, Reporters

sans Frontieres (RSF), Committee on Protection of Journalists (CPJ), international

broadcasting bureau of the USA “Broadcasting Board of Governors” (BBG), as well

as by OSCE Minsk Group US Co-chairman Matthew Bryza, the representative of

Public Relations of the U.S. Department of State Tom Casey, and the General

Director of the “Millennium Challenge” Corporation Mr. John Danilovich.

In their statement published on March 12, the chief managers of twelve mass media

and two journalistic organizations qualified the situation created after declaration of

the state of emergency as prohibition of the activity of media not favored by the

authorities. The statement contained the following sentence: “In the current situation,

our constitutional right to disseminate and obtain information is defied, the universally

recognized principles of freedom of speech and media are violated, mass media bear

financial losses, censorship is applied in Armenia, and our country is in full

information blockade”.

On the same day, during a press-conference in Yerevan, the Human Rights Protector

of Armenia Armen Harutyunyan called upon the country authorities to remove the

restrictions on activity of the media, stipulated in the Decree of the President of

Armenia regarding the state of emergency. Armen Harutyunyan said: “Securing

freedom, independence and diversity of mass media is significant for implementation

of the constitutional right of the population to obtain information”.

On March 14 the managers of 10 Armenian media made another statement: “On

March 13 Robert Kocharyan’s Decree was published. According to Kocharyan’s

comments, the Decree was designed to moderate the restrictions on activity of the

media in the state of emergency environment. On the same day, the issues of the

newspapers practically banned by the well-known Decree of March 1, were sent to

printing offices. The representatives of the National Security Service censored the

newspapers in the printing offices. They read the newspapers carefully, reported, as

they said, to the relevant officials, and declared without any explanation that the

newspapers could not be printed. Clarification was given only to the representative of

newspaper “Aravot”: the National Security Service officers suggested to edit the

report covering Levon Ter-Petrosyan’s press conference and said that publishing the

interview with the people injured during the events of March 1 could not be permitted.

The editorial office did not agree to it.”
On the same day, the Yerevan Press-Club, Committee to Protect Freedom of

Expression, Media Diversity Institute – Armenia, non-governmental organization of

media support “Internews”, Club of Journalists “Asparez”, Vanadzor Press-Club,

Helsinki Citizens Assembly of Vanadzor, and anti-corruption center “Transparency

19

International” published a statement regarding the situation with media during the

state of emergency period. The statement read as follows: Though the restrictions

imposed by the Decree did not provide for censorship, which is forbidden by Article 4

of the Armenian Law on “Mass Media”, preliminary censorship was actually practiced

in Yerevan and the whole country. Therefore, issue of several country-wide

newspapers was prohibited because of their contents. A number of newspapers,

which encountered illegal obstacles, refused to work, because they had no

opportunity to express oppositional and critical viewpoints, while publication of

aggressive statements in other newspapers, discrediting and abusing the opposition,

was not restricted. According to the information provided by mass media, preliminary

censorship was practiced by individuals who introduced themselves as officers of the

National Security Service”.

Another example of censorship is the supplement to the Armenian Law on “Television

and Radio” approved in September 2008. According to the supplement, no licensing

tender for television broadcasting would be announced until July 20, 2010. The draft

bill was prepared by the government and was put on the agenda of the government

session of September 8 (only then the bill was disclosed to the general public) and

was adopted at the sitting on September 10. The authorities justified the necessity of

this supplement by the expected transition from the analog to the digital system of

broadcasting. But journalistic organizations are of the opinion that the government

showed its intention to retain the easily controlled situation in the field of

broadcasting. Thus, on September 9 the Yerevan Press-Club, Committee to Protect

Freedom of Expression, non-governmental organization of media support

“Internews”, Gyumri Club of Journalists “Asparez”, and non-governmental

organization “Themis” made a statement that read: “The government of the Republic

of Armenia proved once again that its initiatives in the field of media were not

designed to secure the constitutional right for free dissemination and acquisition of

information, or to improve the sector, or to fulfill its obligations towards the Council of

Europe and the recommendations stated in PACE resolutions; the purpose of such

initiatives is to retain and reinforce the existing total control over broadcasters”.

On September 26 the OSCE Representative on Freedom of the Media Miklos

Haraszti called upon the Armenian authorities to reconsider the supplement to the

Armenian Law on “Television and Radio” approved by the National Assembly on

September 10, 2008. In his letter addressed to the President of Armenia Serzh

Sargsyan Haraszti wrote: “"By cutting off any potential applicant broadcasters from

entering the market until 2010, the limited pluralism in Armenia's broadcasting sector

will be further diminished. A moratorium on new licenses for analogue transmission

should not be the first step in the transition to digital broadcasting. Digitalization

should not be allowed to reduce diversity and plurality or preserve a lack thereof. If

the broadcasting landscape in a country is not sufficiently pluralistic and diverse, it

would be appropriate to delay digitalization and undertake other reforms first."

On October 6 the international human rights protection organization “Article 19”
expressed its concern about the supplement to the Armenian Law on “Television and

Radio” approved by the National Assembly on September 10, 2008. Statement of

“Article 19” points out that the adopted amendments are directed against “A1+” TV

company, contrary to the decision of European Court of Human Rights regarding the

case of “A1+” announced on July 17, 2008, as well as to Article 19 of the International

Covenant on Civil and Political Rights, and Article 10 of the European Convention on

20

Human Rights and Fundamental Freedoms) both conventions are ratified by

Armenia) that guarantee freedom of expression. “Article 19” called on the authorities

in Armenia “to lift the moratorium on the licensing procedure and to ensure that “A1+”
participates in an open, transparent and fair tender prior to the planned digital

switchover”.

The following two facts can also be qualified as examples of veiled censorship.

A few days before the election of the head of Kentron community administration (the

election was on September 28, 2008) one of the two candidates, president of the

Armenian National Movement Ararat Zurabyan stated that a number of TV

companies had refused to broadcast agitation of his election campaign. According to

Ararat Zurabyan’s words, only two companies had agreed – “Yerkir-media” and

“ALM”. Still, on “Yerkir-media” the material was shown only once, and on “ALM” it was

broadcast only during one day. Board member of the ANM Aram Manukyan said that

according to the agreement with “ALM” Ararat Zurabyan’s political advertisement was

to be broadcast for two days, but it was not shown on the second day “because of the

pressure exerted on the TV company”. As to “Yerkir-media”, Aram Manukyan said

that the agreement was terminated by the TV company unilaterally. Gegham

Manukyan, director of information and social and political programs of “Yerkir-media”
stated that Ararat Zurabyan’s video material was accepted by the advertising

department of the TV company by mistake. Gegham Manukyan said that “Yerkirmedia”
had decided to refrain from broadcasting agitation materials of candidates to

local self-government bodies. “We did not broadcast the campaign of the other

candidate, Gagik Beglaryan, the acting head of Kentron community, and had no

intention to do this for Ararat Zurabyan. Therefore, after the first time demonstration

of the video material ceased and Ararat Zurabyan was notified accordingly,” -

Gegham Manukyan said.

The premiere of “Expropriation” documentary scheduled for October 10 did no t

take place in “Moscow” cinema in Yerevan, by the decision of the cinema

management. According to the author of the film, journalist and publicist Tigran

Paskevichian, in the morning of October 7, the cinema management asked for a copy

of the film for watching and announced in the evening that they would not show it,

because the film was “political”. In Tigran Paskevichian’s opinion, the film touches

only upon social-legislative issues: the 38 minutes long documentary tells about the

problems of tenants of Kentron community of Yerevan, whose houses were situated

on the territories expropriated with the definition “for the needs of the state”. The film

was screened by the order of “Victims of State Interests” NGO within the scopes of

the project supported by the Open Society Institute Assistance Foundation-Armenia.

***

Since the cases of violence against journalists and exerting pressure on mass media

became more frequent in 2008, the Committee to Protect Freedom of Speech has

decided to establish a fast response group in 2009, to address violations of such

kind. A hotline will be operated for the purpose of receiving information on such

incidents. The fast response group will visit the sites, check the conflict circumstances

and prepare material for the probable further steps: receiving and publishing the

relevant statement and/or holding a press conference and/or initiating court

examinations.

21

22
