Committee to Protect Freedom of Expression

Quarterly Report(
On the Situation with Freedom of Speech and

Violations of Rights of Journalists and Media in Armenia

(July-September 2011)
Media Activities Environment
Since 2010, the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) has been providing interim quarterly reports on the situation of the freedom of expression in Armenia, violations of rights of journalists, including legislative changes, recommendations and procedures regulating the media and the influence of economic and political factors on the Armenian media.
The third quarter of 2011 was marked with two significant events in the field of media legislation. One of them refers to the draft amendments and changes to the Armenian Law on “Television and Radio”, and the other one refers to a legal provision in the Armenian Code of Civil Procedure, which was applied by the Cassation Court of Armenia while returning the cassation appeal of the founder of the “A1+” TV “Meltex” Ltd. 
In our first quarterly report we informed that in January of 2011 the Chairman of “Journalists for Future” NGO Suren Deheryan sent an open letter to the Chairman of the National Commission on Television and Radio (NCTR) Grigor Amalyan on behalf of young people with impaired hearing from “The Voice of Silence” group. In the letter, he expressed concern that as a result of a decrease in the amount of TV channels (functioning in Yerevan) from 22 to 18 the right of the deaf community to receive information was limited, as now we have no TV channel, which broadcast news with simultaneous sign language translation.

The letter writer estimated this situation as contributing to the isolation of the community of deaf people from events, and violating their right of receiving information and the principle of equality of the RA citizens. The letter also informed that despite the fact that some news programs of other TV Companies are accompanied by a creeping line, it is not available for all 3500 citizens who have problems with hearing. Besides, there was a request in the response letter to include the names of winner TV companies who had the sign language in their application packages.

On February 4, Suren Deheryan convened a press conference on this issue and informed that Grigor Amalyan did not give an answer to the above-mentioned question, instead he tried to justify that the right of the country’s population with impaired hearing is not violated, as the news programs of TV Companies are accompanied by Armenian subtitles. In their turn, young people with impaired hearing and sign language translators present at the conference stated that it is not comfortable to receive the information through subtitles, as it not only strains the eyes, but also does not correspond to the images shown at the moment, thus evoking extra perplexity. 

Later on the “Journalists for Future” NGO sent a similar letter to the Human Rights Defender of Armenia, Karen Andreasyan, who was the head of the working group dealing with the draft amendments of the law regulating the procedure of transition from analog to digital broadcasting. In its letter the NGO asked to make appropriate changes in the draft amendments to the Armenian Law on “Television and Radio”, so that the people having hearing impairment could exercise their right to receive information. The Human Right Defender sent that letter to the Armenian government, which approved of the package of the draft amendments and changes to the Armenian Law on “Television and Radio” during its July discussions. According to these changes the Public TV and other private televisions are obligated to broadcast at least one program for children and a news program daily with sign language translation or Armenian subtitles. 
The draft changes and amendments to the law are expected to be discussed by the Armenian Parliament during the autumn session.  
On July 15, the Constitutional Court of Armenia examined the claim of the founder of the “A1+” TV “Meltex” Ltd, which was disputing the compliance of the article 204.38 of the Code of Criminal Procedure of Armenia with the Constitution of Armenia.  The Court found that the legal norm did not comply with the Armenian Constitution. This fact will give an opportunity to the founder of the “A1+” TV to turn again to the Cassation Court of Armenia and demand to reconsider the decisions on rejecting the claims against the NCTR in 2004, to recognize the fact of violation of the Article 10 of the European Convention on Human Rights, as well as to obligate the NCTR to recover the situation, which was before the violation of the right to freedom of expression of the “A1+”. 
Considering the political and economic factors of the media activity we must pay our attention to litigations against media. Particularly in September a dangerous trend was noticed, according to which media were involved in litigations mainly as a result of intolerance of politicians towards criticism addressed to them. 
Most of the cases introduced in the “Pressures on Media and Media Staff” section of this report are litigations against journalists based on the article 1087.1 of the Civil Code of Armenia, which describes the order and the conditions of compensation for the damage caused to the honor, dignity or business reputation of a person. Eleven out of these cases are based on new claims, which is more comparing with the number of claims filed during the first two quarters of the year. 
Since the decriminalization of defamation and insult on May 18 of 2010 till September 30 of 2011 the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) has registered 29 claims filed against journalists and media concerning defamation and insult, which demand compensations of millions of drams.  
As a result of such claims a newspaper appears in such a difficult financial situation that it has to ask for the public’s support in order to gather the required amount of money. 
In another case the daily, providing equal opportunities for political opponents to express their opinions publicly gets involved in litigation as third party. Or a politician filing a claim against a newspaper also demands to prohibit the newspaper to spread information concerning the existing argument, which can be considered to be a violation of the commensurate constitutional right (See the details in the section “Pressures on Media and Media Staff”).
As we have already mentioned in our reports these litigations against media aim to cause serious financial problems for them and by this make them keep silent. This can be dangerous as such situation may lead to a deepening of self-censorship among media.  
Generally, the third quarter of 2011 can be considered to be quite a strained period from the aspect of violations against journalists and mass media. 
The below mentioned include the media rights violations according to the classification of the CPFE and involving:

1. Physical violence against journalists,

2. Pressure on mass media and media staff,

3. Violation of the right to seek and disseminate information. 

This classification is conditional to some extent. In particular, there are some incidents, when the prevention of seeking and disseminating information is accompanied by violence against journalists. Such cases are assigned to the type of violation, to which the case is closest. However, the mentioned classification allows for the introduction of a more accurate and explicit picture of violations against media and journalists.

Violations against Mass Media and Journalists

The third quarter of 2011 was a troublesome period for Armenian journalists and mass media. There are two tables introduced below, which reveal the quantitative comparison of violations against mass media and media staff. Generally the number of cases of physical violence towards journalists has decreased: there is only one case in this quarter. However, the increase in the number of litigations against media and media staff is still of great concern. Particularly the number of new claims against media fixed during the third quarter of 2011 is even greater than that of the first quarter (there were 10 cases in the first quarter, now we have 11). This is an unprecedented number of claims filed against media outlets. This number shows an increase in cases of pressure on media and media staff in comparison with the first two quarters of 2011, as well as with the third quarter of 2010. New cases of violations of the right to seek and disseminate information have not been fixed. 
Comparative table of violations in the first, second and third quarters of 2011   
	Types of Violations
	        2011
1st quarter
	2011 
2nd quarter
	2011 
3rd quarter

	1.  Physical violence against journalists
	0
	2
	1

	2.  Pressure on mass media and media staff
	15
	6
	12

	3.   Violation of the right to seek and disseminate information
	4
	2
	0


Comparative table of violations in the third quarters of 2010 and 2011   
	Types of Violations
	        2010
3rd quarter
	2011 
3rd quarter

	1.  Physical violence against journalists
	0
	1

	2.  Pressure on mass media and media staff
	5
	12

	3.   Violation of the right to seek and disseminate information
	3
	0


Thus, during the third quarter of 2011 the CPFE reported 13 new cases of violation against journalists and mass media.
The CPFE points out that the data introduced in the tables can be not exhaustive and does not pretend to be absolutely accurate. It is fairly well-known that media representatives refrain from publicizing cases where their professional activity are obstructed or hindered; they neglect various threats or prefer to solve the problems on their own and overcome illegal restrictions themselves. 

For this reason, the CPFE is sure that the real number of violations against journalists and mass media is much greater than the level of recorded cases. This report represents the most significant of the cases. 

1. Physical Violence against Journalists

During the third quarter of 2011 the CPFE reported a new case of physical violence against a journalist and a development of another case fixed during the second quarter of the year. 

On July 25, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts satisfied the appeal of the “Hraparak” daily against the decision of the Central Investigation Department of the Armenian Police, according to which it had refused to conduct an investigation against Margarita Khachatryan, the head of the "Soldier" NGOs Coordination Council, referring to the absence of corpus delicti. 
The background of this case is the incident taken place on April 21, 2011, when Margarita Khachatryan went to the publishing house of the “Hraparak” accompanied by three people and aggressively complained of an article about their organization entitled “Was there a fight?” (See the CPFE second quarterly report of 2011). 
The decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts was later appealed in the Court of Appeal of Armenia. However the appeal was rejected by the court during the hearing held on September 1. On September 27, the “Hraparak” daily received a notification from the prosecutor’s office of the Kentron and Nork Marash administrative districts, according to which criminal proceedings had been lodged in connection with the acts of hooliganism made by Margarita Khachatryan. Thus, the Central Investigation Department of the Armenian Police must restart the examination of the case. 
As we have already mentioned in our second quarterly report Margarita Khachatryan had also filed a claim in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts against the “Hraparak” daily (See the section “Pressure on Mass Media and Media Staff”).  
On July 28, at about 23:30 in the evening an incident occurred at the Republic Square between the correspondent of the “Haykakan Zhamanak” daily Ani Gevorgyan and policemen. When the journalist tried to photograph a woman escaping from policemen and jumping into the pool of the square one of the policemen hindered her from her work and striking at her hand tried to seize her camera.  
On July 30, the “Haykakan Zhamanak” published an article entitled “An Attack upon Journalist,” which was also introduced to be a claim about a crime. As it turned out on August 3, Yerevan’s Central Department of the Armenian Police was filing materials on the attack made upon Ani Gevorgyan by a policeman Ashot Sargsyan. But as it became known later, on August 25 the police had not found enough evidence to file a criminal case against the policeman. According to the investigator of the case, the policeman had not struck at the hand of the journalist. He had just tried to move the camera away, as it had been too close to his face. 
2. Pressure on mass media and media staff

During the third quarter of 2011 the number of cases of pressure on mass media and media staff obviously increased. Instead of the 6 cases fixed during the second quarter of the year, the CPFE reported 12 cases of pressure during the third quarter. As we have already mentioned eleven out of them are new lawsuits against media. Media are involved in three of those lawsuits as third party. The overwhelming majority of the cases of pressure introduced in the report are the developments of the cases originated in the first two quarters of the year. 
The facts are introduced below in chronological order.
On July 1, the Cassation Court of Armenia rejected the appeal of the founder of the “Gala” Television Station “CHAP” LLC. Thus the decision of the Appeal Court of Armenia announced on April 26 remained without any changes. According to that dicision “Gala” was obligated to dismantle its broadcasting equipments from the Gyumri TV tower.

This case started in November of 2007 and in April of 2008 the court of general jurisdiction of the Shirak marz made a decision in favor of the Gyumri municipality. The Appeal Court left the decision without changes but the Cassation Court annulled the decision of the Appeal Court. On April 26, the Civil Appeal Court released its decision, which affirmed without any changes the decision of the court of general jurisdiction of the Shirak region, which had obligated the “Gala” Television to dismantle its broadcasting equipments from the TV tower within a month.

On July 16, the “Gala” Television declared that it would continue to protect its rights up to the European Court of Human Rights.
On July 18, a number of journalistic organizations, including the CPFE released a statement concerning the decision of the Cassation Court of Armenia (See in the archives of the official web-site of the CPFE: www.khosq.am). 

On July 8, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts continued the hearings of the case “The Glendale Hills Co. vs. The “Skizb Media Kentron” (the founder of the “Zhamanak” daily).”
The company disputes the information published on August 26, 2010 in the article “$1000 for Silence.” The article was about the low quality of buildings constructed by the “Glendale Hills” for people suffered from the earthquake in Gyumri. The plaintiff demands compensation of 2.5mln AMD for slandering its business reputation. 
The examination of the case continued on September 8 and September 16. The parties thoroughly introduced their reasonings. The respondent party requested to postpone the hearing and invite witness. The next hearing is scheduled on October 11. 
On July 8, the Administrative Court of Armenia continued the examination of the case “The founder of the “A1+” TV “Meltex” Ltd vs. The National Commission on Television and Radio.”   
The case stems from the attempt by the founder of the “A1+” TV to annul the decision N 96-A of the National Committee on the Television and Radio (NCTR) announced on December 16, 2010 (according to which the “Armnews” TV won the broadcasting license previously held by the “A1+” TV in the 11th frequency tender), and seeking recognition of the fact that the “A1+” TV had been deprived of the right to a fair contest. The litigation has been ongoing since February 21, 2011 (See the CPFE first quarterly report of 2011).
The court agreed to invite the “Armnews” TV to the court as third party. 
On July 8, the “Meltex” Ltd supplemented the grounds for its claim. So the court gave time to the representative of the NCTR in order to get acquainted with them. As it became known later on that day the “Armnews” TV had asked in a written form to continue the hearings in its absence. On September 16, the trial of the case was announced finished. As the NCTR had substantiated its decision N 96-A considering the majority of the financial documents submitted by the “A1+” TV to be false and ungrounded, so the last hearing examined particularly this part of the case. 
The announcement of the decision on this case is scheduled on October 3. 

On July 13, the court of general jurisdiction of the Gegharqunik published its verdict on a case concerning hindrance to the legal professional activities of a journalist. According to the verdict the senior pastor of the Sevan branch of the Unity Church of Gospel Faith Christians of Armenia, Vladimir Baghdasaryan, was found guilty of hindering the film crew of “Shant” TV from implementing their professional duties. He was obligated to pay fine in the amount of AMD 200,000. But the court applied an act of oblivion, so Vladimir Baghdasaryan did not pay the penalty. 
The background of this case is an incident, which took place on November 10, 2010, when the film crew of “Shant” TV (with Arpi Suqiasyan, the correspondent of the TV and Eduard Petrosyan, the operator of the “Shant”) left for Sevan to prepare reportage. They entered a building, which previously used to be a theater. As it turned out later one of the floors of the building is a private property and the Unity Church of Gospel Faith Christians of Armenia held its meetings there. When the film crew began its work the senior pastor of the unity, Vladimir Baghdasaryan came up to the crew and demanding to leave the building struck at the face of the operator and didn't allow shooting. Later on the same day during the news program “Horizon” reportage on the incident was shown, which was also introduced as a claim about a crime. 
On December 24, 2010, a criminal case was filed, hearings of which were prolonged till July 13, 2011. Vladimir Baghdasaryan appealed the verdict finding that the accusation is an act of religious discrimination.  
The Criminal Appeal Court of Armenia continues the examination of the case. The regular hearing is scheduled on October 19. 

On July 20, the “hetq.am” web-site informed that the “Hetq” weekly and the “ATV” TV Company had been involved as third party in the litigation initiated by the rector of Vanadzor State Pedagogical Institute against the former lecturer of the same institute Lusine Ashughyan. 
These media outlets are involved in the case as third party, the first one because of an article published on May 13 in the “Hetq” daily, and the second one because of a TV program entitled “Partly Open Windows,” which was broadcasted on June 15. The plaintiff demands to disclaim the information spread via above mentioned media, as well as to pay compensation of AMD 2mln. 

The first hearing of the claim was planned to be held on August 23 in the court of general jurisdiction of Alaverdi, but as long as the actual residence of the respondent is Vanadzor, the examination of the case continued on September 6, in Vanadzor court. Upon the request of the respondent the hearing was postponed. 
On July 21, the regular hearing of the case Tatul Manaseryan (the former advisor of the speaker of the National Assembly) vs. the founder of the “Zhamanak” daily “Skizb Media Kentron” Ltd was held in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts.
Tatul Manaseryan considers that the article entitled “A criminal case against the former advisor of the NA speaker,” published in the “Zhamanak” on September 29, 2010, slanders his honor and dignity. He demands to publish a disclaimer and to compensate his damage by AMD 2.5mln, AMD 500,000 of which is the attorney’s fee. 

The examination of the case was continued on September 2, and on September 5. The court rejected the request of the respondent party to invite as a witness the person who had given evidence on another criminal case and stated that there had been criminal proceedings lodged against Tatul Manaseryan, according to which the latter had been accused of usury. On September 6, the examination of the case was finished, and on September 20, the court released its decision, which partially satisfied the plaintiff’s demand. Thus, the “Zhamanak” daily was obligated to publish a disclaimer and pay compensation in the amount of AMD 510,000, AMD 300,000 of which as a compensation for defamation, AMD 200,000 as the attorney’s fee and AMD 10,000 as a state duty. 
The representative of the daily declared that the decision will be appealed. 

On July 23, the “168 Zham” newspaper informed that the former principle of the School N2 of Echmiadzin, Susanna Nazaryan, and her non-adult son, Tigran Terteryan, who studied at the same school, had filed cases in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts against the “168 Zham” and the correspondent of the newspaper, Marine Martirosyan. The first plaintiff (the former principle) demands to obligate the respondents to publish a disclaimer to the information, according to which she had created non-healthy moral and psychological atmosphere in the school. She also demands to pay compensation of AMD 2mln for defamation. The second plaintiff (the son of the former principle) demands to disclaim the information, according to which he had fired the documentary archive of the school, as well as to pay compensation of AMD 2mln for defamation. They also demand to place a lien in the amount of charge on the property of the newspaper. 
The first hearings of these two claims were scheduled on September 26, but they were postponed till October 18. 

On July 26, the “Chorrord Inqnishkhanutyun” daily informed that the director of the National Gallery of Armenia, Paravon Mirzoyan, had filed a claim in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts against the founder of the daily, “Koghmnaki Andzants M” Ltd. The claim disputes the information published in the April 9, 2011 article entitled “To Recognize Paravon.” The plaintiff demands to disclaim the information slandering his honor and dignity and to pay compensation of AMD 3mln and 360,000 for defamation, insult and legal costs. 

The attorneys of the “Koghmnaki Andzants M” Ltd pointed out in their response to the claim that there had been a reference in the article to the publications of November 8, 2010 and December 20, 2010 in the “hetq.am” web-site. Thus, as we can see the plaintiff didn’t consider the same information published a year ago to be of an insulting and defamatory nature. 
On July 30, the “hetq.am” web-site informed that the “Ijevani CHSHSH” road constructing company had filed a claim in the court of the Tavush marz against “Ijevani Studia” Ltd and the journalist of the TV, Naira Khachikyan, disputing reportage prepared by Naira and later broadcasted by the Armenian Second TV Channel and by the “Yerkir Media” TV on June 21. During the reportage the road constructing company was considered to be destructive, as well as embezzling the money from state budget. The plaintiff demands to apologize publicly for slandering its business reputation, as well as to compensate the damage by AMD 3mln and 264,000. The first hearing was scheduled on August 18, but it was postponed till September 14. The regular examination hearing is scheduled on October 17. 
On August 3, the Cassation Court of Armenia returned the appeal of the founder of the “Haykakan Zhamanak” daily “Dareskizb” Ltd concerning the June 9 decision of the Civil Appeal Court, which affirmed without changes the decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts. According to this decision, the “Haykakan Zhamanak” daily was obligated to pay AMD 2mln and 44,000 to each of the parliamentarians Ruben Hayrapetyan, Levon Sargsyan and Samvel Aleksanyan (a total of AMD 6mln and 132,000) and after the decision comes into force within a week to publish a disclaimer to the article “Seven out of Eight are on the List” published on October 14, 2010. 
As background, this case centers on the claim of the plaintiffs concerning the publication of the article entitled “Seven out of Eight are on the List” published on October 14, 2010. The newspaper published the statement of the president of the Moscow-based “Miabanutyun” Club, Smbat Karakhanyan, stating that the law enforcement bodies of Moscow had created a list of Armenian officials and deputies who were engaged in criminal business (drug business, illegal arms sale, money laundrying, etc.) and discussed the information with the “Miabanutyun” Club. The names of three members of parliament were mentioned in this article. The deputies’ demanded the publication of a disclaimer of the information, which they asserted slandered their honor and business reputation, and sought financial compensation for damages. Each of the deputies demanded AMD 2 million as compensation, in addition to AMD 500,000 for court expenses; in total, the demanded amount was AMD 7.5 million.

On February 7, the court proclaimed the decision on the case, which was to partially satisfy the demand of the plaintiffs, by obligating the “Haykakan Zhamanak” daily to pay AMD 2 million and 44,000 to each of the parliamentarians Ruben Hayrapetyan, Levon Sargsyan and Samvel Aleksanyan, (a total of AMD 6 million 132,000) and after the decision comes into force, within a week, to publish a disclaimer to the article “Seven out of Eight are on the List” published on October 14, 2010. The decision was based on Article 1087.1 of the Armenian Civil Code (compensation for public defamation and slandering of business reputation).

Thus, the “Haykakan Zhamanak” turned to the public asking for support in collecting money for compensation payment. The founder of the daily intends to file a claim in the European Court of Human Rights.

On August 17, the Civil Appeal Court examined the appeal of the parliamentarian Tigran Arzakantsyan concerning the June 8 decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts, according to which the claim of Tigran Arzakantsyan was satisfied partially and the newspaper was obligated to pay AMD 288,000 as compensation. The deputy demands to annul the above mentioned decision. 
As background, on February 25, Tigran Arzakantsyan, the member of the National Assembly, filed a lawsuit in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts, claiming that the article “131 faces and masks” published on January 13 by “Yerkir” had slandered his honor and dignity. So he demanded 3 million AMD in compensation for insult and defamation, as well as 568 000 AMD for court expenses (See the second quarterly report of the CPFE).

On August 24, the Civil Appeal Court rejected the parliamentarian’s claim affirming without changes the decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts. On Septmber 23, Tigran Arzakantsyan filed an appeal to the Cassation Court of Armenia. 
On August 17, the “Asparez” Journalists’ Club of Gyumri informed that the head of the board of guardians of the “Minas Avetisyan” Charity, Arman Avetisyan had filed a claim in the court of general jurisdiction of the Shirak marz against the president of the “Asparez,” Levon Barseghyan. 
The plaintiff demands to apologize publicly to Arman Avetisyan for insult and defamation, to publicize the court’s decision in the official web-site of the club, as well as to pay compensation of AMD 2mln (AMD 500,000 for insult and AMD 1.5mln for defamation) and AMD 200,000 for legal costs. The plaintiff finds insulting the articles entitled “There are Things, Which Can’t Be Forgiven,” “Arman Avetisyan Lies for Unclear Reasons,” “Would the Family Capital Be under Danger?” These articles were published in the www.asparez.am web-site in June, 2011. They refer to the movement of Minas Avetisyan paintings from Gyumri to Yerevan. Before filing a case in the court Arman Avetisyan had sent a letter to the “Asparez” Club demanding to publish a disclaimer in the same web-site. On June 30, the club satisfied Arman Avetisyan’s demand also posting its answer to Arman Avetisyan’s letter in the web-site. However, the latter turned to the court on August 4. 
On September 9, the court of general jurisdiction of the Shirak marz held the first hearing of the claim, during which the representative of the plaintiff specified which certain expressions the plaintiff considered to be an insult and defamation, which need to be proved. The hearings were continued on September 22. The judge requested to specify which certain expressions must be proved. The next hearing is scheduled on October 11. 
On August 23, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts continued the hearings of the claim against the former reporter of the “Hayq” daily, presently a reporter for the “Zhamanak” daily and the “Lragir.am” news website, Arman Galoyan, for the article entitled “Tracking the Murder” that was published in “Hayq” on February 8, 2008. The suit was brought by a resident of Areni village Susanna Baghdasaryan who pointed out that having violated the Article 19 of the RA Civil Code, Arman Galoyan had desecrated the memory of her son, blotted his good reputation, and presented him as a drug addict (See the details in the second quarterly report of 2011, as well as in the yearly report of 2010). 
On the June 9th hearing, the plaintiff also demanded to involve as a respondent Svetlana Arakelyan, who had given information to the journalist. Her demand was satisfied. 

On September 27, the court released its decision on the case, which satisfied the claim giving an obviously illogical solution to the dispute. The court obligated Svetlana Arakelyan to disclaim the information published in the “Hayq” daily on February 8, 2008. It’s worth mentioning that the “Hayq” has not been published since July of 2010. 
On August 24, the “Haykakan Zhamanak” daily informed that the deputy head of the State Revenue Committee of Armenia, Armen Alaverdyan had called the day before to the correspondent of the daily, Vahagn Hovakimyan, expressed displeasure concerning the August 23 publication entitled “Did He Go Alone?” and later cursed him. He explained his behavior saying, “I might have not wanted my wife to know where I have been.”(Before the publication of the article Vahagn Hovakimyan had phoned to Armen Alaverdyan, who had told the journalist that he was at hospital at the moment). After cursing the journalist Armen Alaverdyan started to threaten him. “I’ll kill you, I’ll break your head,” said Armen Alaverdyan to the journalist. We should mention that the journalist had also responded with curses to the insulting expressions of the deputy head of the State Revenue Committee. 
On September 6, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts held the first hearing of the suit filed by Margarita Khachatryan, the head of the "Soldier" NGOs Coordination Council against the “Hraparak” daily.  
Margarita Khachatryan demands a disclaimer over the information published in the article entitled “Was there a fight?” on April 21. She alleges that the article slanders her honor and dignity, and, therefore demands compensation of 2 million and 40,000 AMD, including legal costs. The examination of the suit is still ongoing. The regular hearing is scheduled on November 10. 
On September 7, the Appeal Court of Armenia held the hearing of Ashot Harutyunyan’s and Gevorg Hayrapetyan’s appeal concerning the two decisions of the court of general jurisdiction of the Ajapnyak and Davitashen administrative districts announced on June 16. According to those decisions the claims of the above mentioned plaintiffs against the “Multi Media Kentron TV” CJSC had been rejected.  
As background to this case, criminal defendants Gevorg Hayrapetyan and Ashot Harutyunyan disputed two video broadcasts aired in November, 2010 by “Kentron” TV during the program “Investigation.” According to the plaintiffs, the video materials did not conform to reality and slandered their honor and dignity. Besides, the materials had been broadcasted before the court’s verdict, which means that the presumption of innocence of the defendants had been infringed (See the details in the CPFE second quarterly report of 2011).
The representative of the plaintiffs turned to the Appeal Court of Armenia. He requested to annul the decisions of the court of general jurisdiction of the Ajapnyak and Davitashen administrative districts and to hold a new examination of the case in the same court. 

On September 15, the Appeal Court of Armenia proclaimed its decisions on these suits, according to which the claims of Ashot Harutyunyan and Gevorg Hayrapetyan were rejected, thus affirming the decisions of the court of general jurisdiction of the Ajapnyak and Davitashen administrative districts without changes. 
On September 8, the “Hraparak” daily informed about the receipt of September 5 decision of the Compulsory Enforcement Service, according to which a lien must be placed on the “Hraparak Daily” Ltd’s property in amount of AMD 3mln. The newspaper has also been prohibited to publish any article concerning the dispute until the final decision proclamation. 
It was still unclear who was the plaintiff and what is disputed, as the daily had not received any claim or court decision. As the editor in chief of the “Hraparak” Armine Ohanyan told they could only suppose that the decision was related to the materials published in August about Misak Martirosyan, the chief of the staff of the Judicial Department and Arman Mkrtumyan, the president of the Cassation Court. 
By September 30, the problem had not been solved yet. 
On September 8, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts held the first hearing of one of the suits filed by the Arrhythmology Cardiology Center of Armenia Ltd against the “Aravot” daily. 
The reasons for the claim were the articles entitled “Paid for Ten Years of Life, Got Only Seven” (13.11, 2010) and “What About the Hippocratic Oath?” (01.12.2010). The first hearing of the claim concerning the second article had been being postponed since March, 2011, as the parties had been negotiating over the possible reconciliation, which didn't took place. The plaintiff demands to publish a disclaimer and to pay compensation of AMD 2mln and AMD 300,000 as the attorney's fee. 
During the hearing held on September 8 the representative of the “Aravot” requested to invite as a witness the author of the article “What About the Hippocratic Oath?” the resident of Kapan, Karo Avanesyan. The latter had written in the disputed publication that he had had an operation on his heart in the Arrhythmology Cardiology Center of Armenia and had made the required payments. A heart rhythm regulating device had been placed in his heart, which must have served for 4-5 years. But the worsening of his health and the further examination of the device showed that the device did not serve him properly.

Murad Asryan, the representative of the plaintiff objected to the respondent’s request to invite as a witness the author of the article insisting that the information written in the article did not express the author’s ideas. According to Asryan the article expresses the viewpoint of the “Aravot.” The court postponed the hearing in order to give time to the plaintiff to prepare his objections in the written form. 
On September 15, the Civil Appeal Court began the examination of the appeal of the founder and publisher of the “Zhamanak” Daily, “Skizb media kentron” Ltd (Start Media Center) concerning the decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts announced on June 6. 
The background of this case starts with the December 9, 2010 charges filed by Bella and Sedrak Korcharyans against the “Zhamanak” daily based on three published articles: “Blood from the Kocharyan, high from Tsarukyan, antishock from Lphik” (published on Semtember 25, 2010), “Diamond Rob” (published on 29.09.2010), “Volvo+Spayka= Sedrak Kocharyan (pubslished on 07.10.2010). The publications reported that Bella Kocharyan was involved in the medication business stemming from the Kocharyan family’s ownership of the network of “911” drug stores, adding that they support the Komstar Liqvor and Pharmatex companies in the local pharmaceutical market. In addition, the articles charged that the Kocharyan family owned diamond mines in Namibia, and that lately Sedrak Kocharyan obtained similar mines in India. The newspaper also wrote that the “roof” or the patron of the “Spayka” cargo transportation company was Sedrak Kocharyan (See the details of the lawsuit in the first and second quarterly reports of 2011). 
On September 29, the examination of the appeal was continued. The representative of the daily requested to attach a document to the materials of the case, which showed the ways of rejection of the counterarguments against the claim. 
The court postponed the examination of the case. The next court session is scheduled on October 6. 

On September 15, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts held the regular hearing of the claim of the second president of Armenia Robert Kocharyan against the “Hraparak” daily. 
On March 28, former President Robert Kocharyan filed a claim in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan against the “Hraparak” daily. The plaintiff’s three-point claim demanded a disclaimer of the February 12 publication entitled “They destroy Kocharyan and explain to Tsarukyan,” sought compensation of AMD 6 million and demanded a freeze of the newspaper’s bank accounts and property. On the same day, the court satisfied the demand on banning. In its February 22 and March 12 publications, Hraparak reported that the newspaper was ready to publish a disclaimer if the editorial office received the text with the inaccuracies within a month, as envisaged by law.

The first hearing of the case was held on May 10, during which the defendant party demanded the documents confirming the limitation of action and legal expenses of 3 million AMD. The plaintiff asked to postpone the hearing in order to introduce the required evidence. The hearing continued on June 7. The plaintiff demanded to invite the editor and the author of the article to the court session in order to comment on the insulting expressions written in the article. The defendant party objected, pointing out that the mentioned expressions were not facts, but value judgments, and must not be proved.

During the regular hearing, which was held on June 30 the court satisfied the demand of the plaintiff and invited the author of the article, Lusine Petrosyan, to the court session. But the latter did not come to the court as the publishing house of the daily had not received the notification of the court. So the court made a decision, according to which Lusine Petrosyan must participate in the trial of the claim. 
On September 17, the CPFE was informed that the “Aravot” daily was invited to the court of general jurisdiction of the Lori marz as a third party in the case “Vano Eghiazaryan vs. Boris Ashrafyan and Gevorg Melkonyan” concerning damage caused to the honor, dignity and business reputation. The claim refers to the August 19 publication entitled “Who Slanders Whom?” (By Arpine Simonyan) The plaintiff considers some of the expressions placed in the article to be of insulting nature. Thus, he demands compensation in the amount of AMD 500,000 from each respondent. 
The court session is scheduled on October 31. 
On September 21, the CPFE was informed that the “Hraparak” daily had been involved in the case “Paruyr Hayrikyan vs. Gegham Galstyan and Norik Petrosyan” as third party. 
In its July 7 publication the “Hraparak” had published an article written by communists Gegham Galstyan and Norik Petrosyan entitled “Tiny Like a Stone Thrown at Ararat,” which was about the opinion of Paruyr Hayrikyan on Stepan Shahumyan expressed  during the “Hayoc Harc” TV program broadcasted by the Public TV Company. Later the “Hraparak” gave an opportunity to both of the parties to write response articles in the daily. 

Now Paruyr Hayrikyan has filed a suit. He demands to obligate the “Hraparak” to disclaim the information slandering his honor, dignity and business reputation. He also demands to publish the final decision of the court on this case. 

As the “Hraparak” informs Paruyr Hayrikyan has said to the correspondent of the daily that he has nothing against the newspaper. He also told that if something was wrong he would go to the court and say that he had nothing against the daily. According to Paruyr Hayrikyan it must have been the working style of the attorney. 
On September 23, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts continued the examination of the case “Jehovah’s Witnesses vs. Public Television.” The reason for the suit stemmed from the broadcast coverage of the “Haylur” and “Tesankyun” programs on November 9, 10 and 11, in which Arman Torosyan, who is accused of the murder of his parents, was identified as a Jehovah's Witness. During the hearing the representative of the defendant asked to specify the demand of a disclaimer of the information slandering the honor and dignity, as a legal person cannot be considered to have an honor and dignity. Thus the plaintiff made a correction to his claim, pointing out his slandered business reputation instead.

During this hearing the representative of the plaintiff requested to postpone the hearing as the respondent party is ready to publicize a disclaimer and apologize. The court satisfied the plaintiff’s request giving time to the parties in order to agree over the conciliation. The next hearing is scheduled on November 9.   
On September 28, the “Chorrord Inqnishkhanutyun” daily informed that the “Armavia Airlines” Ltd had filed a claim in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts against the founder of the newspaper “Koghmnaki Andzants M” Ltd on September 17 disputing the September 15 publication entitled “Have Armavia supplied weapon?” The plaintiff demands to publish a disclaimer and pay compensation of AMD 2mln for defamation. By the way, as the daily informs that the newspaper is mentioned as “Chorrord Ishkhanutyun” in the claim instead of being mentioned as “Chorrord Inqnishkhanutyun.” The “Chorrord Ishkhanutyun” is not published any more. 
It’s worth mentioning that the disputed information was published by the “Chorrord Inqnishkhanutyun” having made reference to the source of information, www.epress.am web-site. The latter had taken the information from the “Interfax.” 
On September 15, the www.epress.am published the disclaimer sent by the “Armavia.” There was particularly written that the “Armavia” is involved only in passenger transportation and had never transported freight. Besides, it has never had an “IL-76” plane. The same letter of disclaimer was published by the “Chorrord Inqnishkhanutyun.” The first hearing of the claim is scheduled on November 1.

3. Violation of the right to seek and disseminate information
New cases of violation of the right to seek and disseminate information were not fixed in the third quarter of 2011. 
On September 13, the Administrative Court continued the trial over the claim filed by the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) against the National Commission on Television and Radio (NCTR). 

On February 21, the CPFE turned to the NCTR with an official claim demanding copies of the applications and attached documents submitted for the auction of broadcasting licensing. The NCTR responded that the documents contain trade secret and, therefore, cannot be copied. According to the NCTR the rebroadcasting agreements attached to the required documents, as well as the personal data of the companies’ employees contain trade secret.
The proclamation of the decision of the court was scheduled on September 27. But the decision was not announced by the judge. It was just given to the lawyer of the committee, Olga Safaryan. As Olga stated the judge had not come to the court room. The text of the decision had been given to the representatives of the parties in the corridor of the building by the secretary of the judge. Thus, according to the decision the claim of the CPFE had been rejected. The CPFE intends to appeal the decision. 
On September 26, the Administrative Court held the regular hearing o the case “The CPFE vs. The Armenian Ministry of Health.” For background, this case started on March 25, when the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) filed a claim to the RA Administrative Court against the RA Ministry of Health with the demand to recognize the activity (inactivity) of the latter as illegitimate. On February 11, the CPFE sent a query to the RA Ministry of Health asking to provide information on accredited journalists and the refusals of accreditation. The basis of the query was the No.333-N decision of the RA Government of March 4, 2010, which envisages the accreditation of journalists in the RA governmental bodies and the RA Law “On Mass Media.” The Ministry provided the requested information on April 5, after it received the claim, thus, violating the defined deadline.
On September 26, the preparatory part of the litigation was finished. The respondent party was not present at the court session. The trial is scheduled on November 15. 

The report is based on data collected by the Committee to Protect Freedom of Expression, the Yerevan Press Club, as well as publications in the media and the website of the Freedom of Information Center.
( The report was prepared within the program of the Committee to Protect Freedom of Expression supported by the Open Society Institute Assistance Foundation – Armenia.





PAGE  
7

