Committee to Protect Freedom of Expression

Annual Report 2010(
On the Situation with Freedom of Speech and 
Violations of Rights of Journalists and Media in Armenia

The Committee to Protect Freedom of Expression prepared and published three interim quarterly reports in 2010 (January-March, April-June, July-September) on the situation with freedom of speech and violations of media and journalists’ rights in Armenia.

This report covers the year of 2010 and includes the following:
1. Legislation on the freedom of speech and media, amendments to such legislation and related processes;

2. The economic environment and its influence on the media;

3. The political environment and its influence on the media;

4. Violations of rights of the media and journalists.
In August-September 2010, the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) conducted an expert survey, the aim of which was to reveal the level of media freedom in Armenia, taking into account the influence of legal, political and economic factors. Fifty experts – heads or representatives of well-known country-wide and capital-based mass media and journalistic organizations – took part in the survey.

The CPFE published the results of the survey in the report “Level of Media Freedom in Armenia” in December 2010. 
The summary of the survey is presented below in a relevant section. It should be mentioned, that based on these results Armenia appears to be on the dangerous line between the countries classified into groups with ‘partly free’ and ‘not free’ media.
1. Legislation on the Freedom of Speech and Media
The beginning of 2010 was marked by some legal initiatives on the freedom of speech and media, particularly:  

On February 4,  the National Commission on Television and Radio posted on its website a draft of “criteria for erotic TV and radio programs, horror movies and films depicting violence, as well as programs that have negative influence on the health, mental and physical development of teenagers” for discussions and suggestions. After making some amendments, the commission approved the criteria on February 15. The decision was published in the 2nd issue of the Bulletin of the RA Normative Acts and went into effect on March 12. According to experts, the document is still extremely raw, despite the amendments; it leaves room for arbitrary and subjective decisions, because the criteria are not clear and measurable. 

On February 24, the National Assembly of the Republic of Armenia voted against the draft amendments to the RA Law “On Television and Radio” authored by Anahit Bakhshyan and Armen Martirosyan from the “Zharangutyun” (Heritage) faction. The draft intended to repeal amendments of September 10, 2008 to the law that froze all competitions for television and radio frequencies until July 20, 2010. According to an overwhelming number of experts, the main objective of the 2008 amendment was to retain the broadcasting status quo and deprive “A1+” TV Company of air for two more years.     

On March 17, the RA National Assembly adopted amendments to the RA Criminal Procedure Code at the second and final reading. According to the new amendments, a new paragraph was added to Article 16, Part 2, with the goal of removing the contradiction between the Criminal Procedure Code and the RA Law “On Mass Media”. Hereinafter, if a court requires a journalist or a media outlet to disclose their source of information, in accordance with Article 5 of the RA Law “On Mass Media”, this can be done in a closed court hearing. 

On the same day, on March 17, the RA National Assembly adopted amendments to the RA Criminal Procedure Code at the second and final reading.  The new amendments toughened the penalty for hindering the professional activities of journalists (Article 164) by increasing the fine from 50-150 times of the minimal wage to 200-400 times of the minimal wage. A new provision was added, according to which the same actions are punishable by 3-7 years of imprisonment if “committed with violence or threat of violence that is dangerous for the journalist’s or his relative’s life or health.”     
On May 18, the National Assembly adopted the package of draft laws “On the amendments and supplements to the RA Civil Code”, “On the amendments to the RA Criminal Code”, “On the amendments to the RA Criminal Procedure Code.” The initiators of the draft laws are representatives of three parties of the coalition: Hovhannes Sahakyan (Republican Party of Armenia - RPA), Hovhannes Margaryan (Orinats Yerkir Party – Country of Law), Ruben Gevorgyan (Prosperous Armenia Party – PAP). These draft laws envisaged decriminalization of libel and insult, i.e. violations of these laws transferred from the regulation field of the Criminal Code to the Civil Code field. The main issue of the package was the Law “On the amendments and supplements to the RA Civil Code”. After the first reading (March 18, 2010, see CPFE first quarterly report), the RA NA Standing Committee on State-and-Legal Issues organized parliamentary hearings. Then a task group was formed to make amendments and supplements to the draft law. 
In the draft law “On the amendments and supplements to the RA Civil Code” adopted at the first reading, there was a dangerous provision in the formulation “Insult”, according to which insult was considered to be an opinion or estimating judgment. 

Due to the suggestion of the CPFE experts, it was surpassed in the adopted law, as well as the following was added, “According to this law, the public expression in this situation and its content can be considered as a non-insult if it is based on concrete facts or is accounted for by an overwhelming public benefit.” 

One of the achievements of the draft law adopted at the second reading is that it had (according to media experts) a provision on liberating from carrying the responsibility for libel and insult, which was amended due to the RA Law “On Mass communication”. The formulation is as follows, “A person who makes a public announcement is liberated from the responsibility for insult or libel, if it is word-for-word conscientious reproduction of some material spread by the news agency, public speech of a person, official document of state authorities, mass media, author or other creative work, and if the source is cited when spreading the information. One more important provision is added, according to which an individual is deprived of the right to be protected for libel and insult, if before filing an appeal he/she has demanded to have a disclaimer, as envisaged by Article 8 of the RA Law on “Mass communication”, and publish a response, and the mass media has implemented that demand. Thus, the draft law package that met hot critics at the beginning of the year is considered to be rather positive with its current shape.     

Although, after the changes some concerns were eliminated, according to some experts, until there is Article 333 in the Criminal Code (False denunciation), the formulations of which only slightly differ from the libel, there is always a threat for mass media to be subject to criminal responsibility. Concerns are related to the practical use of the law. 

On June 10, the extraordinary session of the RA National Assembly at the second reading fully adopted the draft law “On amendments and supplements to the RA Law on Television and Radio”. The draft law was introduced by the RA Interdepartmental Commission on TV and Radio Digitalization. On May 13, the RA government approved of the draft law, and treated it as urgent. With the participation of representatives from the government, interdepartmental commission, international organizations and media experts, the draft law was discussed on May 14 during the roundtable discussion initiated by “Partnership for open society” and journalistic NGOs, as well as on May 18 during the seminar organized by the OSCE Yerevan office. During the last one conclusions of OSCE experts on this law were presented. After having been adopted at the first reading, the RA NA Standing Committee on Science, Education, Culture, Youth and Sport organized parliamentary hearings on the draft law on May 26, during which the authors of the draft law – members of the Interdepartmental Commission, as well as Members of Parliament (MPs), heads of journalistic NGOs, experts and representatives of international organizations made reports. After the hearings the Interdepartmental Commission initiated a discussion of the suggestions. On June 3, the discussion took place in the RA Ministry of Economy, and the draft for the second reading was introduced at the four-day session on June 7-10. It seemed that after so many discussions the authors of the draft law would listen to the voice of the society and the international organizations and would make some changes to the draft law. However, only insignificant editorial changes were made, whereas in principal issues there was no concession. Journalistic organizations of Armenia (among them the Committee to Protect Freedom of Expression) have expressed their positions on the draft law in several announcements. In particular, before the second reading these NGOs had suggested leaving only those provisions in the RA Law “On amendments and supplements to the RA Law on Television and Radio” that immediately refer to the broadcast digitalization and give an opportunity to announce and organize a broadcasting competition in the state multiplex network on July 20, 2010; and abolishing all the other amendments and supplements that do not directly refer to digitalization and tenders, publishing the results of the broadcast frequency audit which would justify the fact why there are only 18 broadcasting frequency licenses envisaged in the multiplex network; envisaging a provision on satellite broadcast which would not depend on the over-the-air  broadcasting license in Armenia, working out supplements for radio and television digitalization system, thus giving answers to the questions and concerns that the organizations introduced at the parliamentary hearings on May 26.” Comments and suggestions were introduced alongside with the draft law.  
Ensuring that before the second reading, only the provisions directly referring to the digitalization would be maintained in the draft law, its authors made amendments to other articles that had no connection with this process. In particular, the public TV and radio advertisement limitation (the demand not to interrupt programs with advertisements) was removed from the adopted law, and the volume of advertisements during programs changed from five to seven per cent. Moreover, after the second reading essentially an anti-constitutional provision was imported – the first part of Article 35 was edited, as a result of which the activity of the Public TV and Radio Company remained out of any regulation and control. In addition, the provisions on having over-the-air broadcasting license in Armenia for satellite broadcasting were maintained. By having given the formulation “A license is the only legal basis allowing implementation of TV and radio program broadcast in the territory of Armenia” (Article 46), the authors created basis for not allowing satellite and Internet broadcasting.   

The results of the broadcasting frequencies audit have never been published. 

As for the digitalization and organization of license tenders, the articles regulating these processes did not bear significant changes, and again the winner decision-making will contain elements of Armenian subjectivism. Only under the pressure of international organizations, the authors have included a provision according to which in case of a positive decision (to grant the license), the choice should be justified. However, no provision was included in the law to regulate the decision of rejecting to provide a license. Thus, the status of the applicant who lost the contest – i.e. was rejected from receiving the license, is one of the most important issues of the law. A losing applicant will be unable to initiate a challenge or to appeal the NCTR decision, because of the simple reason of not having the decision.
With the adoption of this new law, starting from 2011 the number of TV channels broadcasting in the capital will be reduced from 22 to 18 which will also reduce the diversity of TV programming.  The already adopted law fixes the status quo of the authority-controlled air in the TV market.

According to the RA Law “On Amendments and Supplements to the RA Law on Television and Radio,” on July 20 and 27, the National Commission on Television and Radio (NCTR) announced a contest for broadcasting licenses through digital broadcasting network in the territory of Armenia. Prior to that, on June 27, the NCTR had approved the regulations of the contest. The announced contest provides 25 licenses overall.

The results of the contests were summed up on December 16 and 23, 2010. As experts predicted, A1+, GALA (Gyumri) and ALM TV Companies were not provided a broadcasting license through communication channels of state exploitation on the digital broadcasting network. Founder of A1+ TV, President of Meltex Ltd Mesrop Movsesyan announced that he was going to appeal the NCTR decision.
On September 18, Armen Arzumanyan, the press secretary of the RA President, told the media that taking into account the active discussions around the Law “On Television and Radio”, as well as the opinions of the political figures and NGOs, RA President Serj Sargsyan suggested that the RA Human Rights Defender form a task group to finalize the legislative regulations on the digital broadcasting processes. According to Armen Arzumanyan, the representative group, with the involvement of several organizations and individuals, will contribute to a more comprehensive discussion of the existing issues. On September 28, it became known that the RA Human Rights Defender Armen Harutyunyan had asked the following people to nominate their representatives: Artak Davtyan, the RA NA Standing Committee on Science, Education, Culture, Youth and Sports Affairs, Manuk Vardanyan, the RA Minister of Transport and Communication, Grigor Amalyan, NCTR Chairman, Gagik Buniatyan, the Director of Public TV and Vazgen Manukyan, the President of the Public Council. A number of journalistic non-governmental organizations agreed to get involved in the task group headed by the Ombudsman. The Committee to Protect Freedom of Expression decided not to take part in the activities of that group, as it has its own task group, which had already conducted a preliminary research. The CPFE prepared its own recommendations and published the document on December 21. The recommendations will be presented to competent state authorities, including the Human Rights Defender.
Summing up, the following can be concluded: legal initiations and legislative changes referring to the freedom of press and expression had both positive and negative trends in 2010. 

If in case of decriminalization of libel and insult the law-maker cooperated with the civil society having accepted the main suggestions, the cooperation over the draft law “On amendments and supplements to the RA Law on Television and Radio” was more imitative. The authorities did not concede in any principal issue. It testifies that the ruling authorities do not want to liberalize the broadcasting field, moreover, they are striving for maintaining the whole control over it. A good example of this is the fact that A1+ TV Company was not provided a broadcasting license through communication channels of state exploitation on the digital broadcasting network.   

According to CPFE experts, the document entitled “Charter of Ethical Principles of TV and Radio Broadcasters” elaborated in the RA Public Council, had the same intention of maintaining control, its introduction to TV and radio companies as if for self-regulation and its signing by several broadcasters on April 21. We estimate it as a process hindering the real self-regulation of mass media.

According to the experts, who participated in the above-mentioned survey conducted by the CPFE in August-September 2010, the laws designed to regulate the media field are satisfactory, however, there are disputable provisions, such as:
· The enforcement of the laws and provisions in practice; 

· The imperfection of the judiciary; 

· The impartiality of the courts when judging cases concerning media;

· The dependence of the media regulatory body – National Commission on Television and Radio - on authorities.

As a result of the survey, the Armenian media are placed in the partly free group, based on the assessment of the legal environment.

2. The Economic Conditions 

When estimating the influence of economic environment on media activity, mostly the belonging of these media to the government and the latter’s control over them, and whether it influences the pluralism is being taken into account. Is the media belonging transparent? Do the government and other entities control media through advertisements or financial support? Is the media belonging centralized? Does it influence the content pluralism? Is the country’s economic condition increasing media dependence on the state, parties, big business or other influential political entities?

In the first quarter, a statement by GALA TV Company, issued on March 23, evidences the negative impact of the economic situation on the media. The statement reads as follows:  

“As a result of direct pressure by certain state powers, GALA TV Company’s advertisers are reluctant to place ads on our air since mid-February. In the last month, some 26 advertisers have pulled their ads off the air. At the moment, the TV company has only three advertisers.” The statement also announced a ten-fold decrease in the price of ads because of the pressures, down to a mere symbolic AMD 960. On March 25, the company announced a special promotion, according to which the first advertiser would have been able to place its ads for free for ten days and would have got a bottle of “Muzhskoe dostoinstvo” (Masculine Dignity) vodka.       
Judging from these and other reports, received from other media outlets (particularly, certain news websites), claiming that businesses are reluctant to place ads with them or they even dissolve their old contracts, one can assume that political authorities and their related businesses are using economic levers to put pressure on media outlets that are not suitable for them.   
According to the experts, who participated in the above-mentioned survey conducted by the CPFE in August-September 2010, most of the problems occur because of economic conditions of media activity:
· The non-transparency of media ownership and the influence of the concentration on the diversity of content;

· The levels of media ownership concentration;

· Costs of the establishment and operation of media outlets;

· The level of media control through allocation of advertising or subsidies by the state or other actors;

· The overall economic situation in the country.

The level of media freedom influenced by economic factors is placed in the not free group.
3. The political situation and its influence

In its reports from previous years, the Committee to Protect Freedom of Expression had stated that the violation of rights of journalists and media became more active as political tensions increased. This was confirmed by an incident that took place in electoral district No. 10 in Yerevan, during supplementary elections to the National Assembly on January 10 (detailed information on the incidents can be found in the forth section of this report “Violation of rights of journalists and the media”). The influence of the political environment on media activities is reflected by the fact that no TV company covered the supplementary elections to the National Assembly in electoral district No. 10. This can be treated as a hidden censorship towards TV news. 
At the end of May, a group of young activists from Armenian National Congress decided to organize a demonstration in the Freedom Square. In this period law-enforcement bodies demonstrated violence against journalists (these cases are presented in the section “Physical Violence Against Journalists” of the current report). This also testifies to the fortification of pressures on media and media representatives during the aggravation of political situation. 
The discriminatory attitude of media towards different political forces can be treated as an expression of influence of the political environment. In May-September, 2010, the CPFE conducted a monitoring of TV coverage of press-conferences of political and public figures in the press clubs of the capital. The idea was to find out the interest of the TV companies, broadcasting in the capital and throughout the country, towards press conferences of various public figures with different political viewpoints, and their coverage.

We find it necessary to cite some data which are vivid examples of influence of the political environment on the work of media.   

Thus, out of 68 press conferences studied, there was only one case when no TV company was present to cover the conference of a party member (Orinats Yerkir Party – Country of Law) of the pro-governmental coalition. 

There were seven cases of absence of TV companies at the press conferences of oppositional public figures. The average number of TV companies recording the press conferences of the Republican Party of Armenia (RPA) was seven, the Armenian Revolutionary Federation Dashnaktsutyun (ARFD) – five, “Heritage” – three, the Armenian National Congress (ANC) – two. Two press conferences of the RPA recorded 100% participation of all the 10 TV companies observed, whereas the maximum participation in the conferences of the main oppositional force ANC was five. 

Another example is the TV coverage of the press conferences with the same topic but with the participation of representatives of different political forces. 

On June 18, the armed conflict in the vicinity of Chaylu village resulted in the Armenian-Azeri relations and the possible developments around the Nagorno-Karabakh issue to become the topic of the week. On June 22, in Pastark Club the representative of the “Heritage” Party Stepan Safaryan met with journalists. Five TV companies were present in the conference. On June 24, in Irates de facto Club former Foreign Minister, ANC representative Alexander Arzumanyan talked about the same issue which was covered and broadcast only by one TV Company. On June 28, President of the Armenian Democratic Party (ADP) Aram Sargsyan talked on the same topic in Friday Club. One TV company was present which did not cover the conference in its main news broadcast. On June 29, NA RPA Secretary Eduard Sharmazanov gave press conference in De facto Club. All the present 10 TV companies covered it. Whereas on the same day, on June 29, in Hayatsq Club there was only one TV company present in the press conference of Zaruhi Postanjyan, MP of RA NA “Heritage” party.

The full report of the above-mentioned observation will be presented soon. 

According to the experts, who participated in the above-mentioned survey conducted by the CPFE in August-September 2010, the following issues give rise to problems in the political environment of media activities:

· News and information content of media outlets determined by the government or particular partisan interest;

· Existence of non-official, hidden censorship;

· Extra-legal intimidations and physical violence against media and journalists.
According to the results of the survey, the Armenian media influenced by political factors are placed in the partly free group. 

4. Violation of Rights of Journalists and the Media

Unlike 2009, in 2010, violations of rights of journalists and media increased, however, it should be stated that the number of physical violence reduced. In this sense, the third and fourth quarters were more favorable. In the first quarter, physical violence was recorded in electoral district No. 10 in Yerevan, during supplementary elections to the National Assembly on January 10, 2010.
Quantitative data of violations in all the four quarters of 2010 

	Types of violations / Quarter

	1st quarter
	2nd quarter
	3rd quarter
	4th quarter

	Physical violence against journalists 

	5
	3
	0
	1

	Pressure on the media and media staff

	4
	5
	5
	5

	Violation of the right to seek and impart information

	7
	5
	3
	3


Comparison of violations that occurred in 2009 and 2010
	Types of violations / Year
	2009
	2010

	Physical violence against journalists 
	11
	9

	Pressure on the media and media staff
	14
	19

	Violation of the right to seek and impart information
	13
	18


In the section “Physical violence against journalists” we present all the cases when direct physical interference was used towards media representatives (they were beaten, jostled, etc.). 
By saying “pressure on the media and media staff”, we understand threats through phone calls, sues, other ways of interfering journalistic activity or hindering publication of articles. 

In the section “Violation of the right to seek and impart information” we have included not only the violation of the RA Law “On Freedom of Information”, but also other cases of hindering journalists to gather any type of information – oral, photo or video and to disseminate it. 

The categorization of the types of violation of journalists’ rights is somehow conditional (for example, violation of the right to seek and impart information can be accompanied by violence. The Committee recorded all those cases and categorized them in the order, which, according to the author, best suits the type of violence). However, this classification gives a better understanding of violations against media outlets and media staff.
Physical Violence Against Journalists

On January 10, at about 10:30, at the request of the precinct electoral commission head Gagik Baghdasaryan, in electoral district No. 10 policemen and some unknown individuals hindered the work of journalists covering the elections, including Radio Liberty correspondent Anush Martirosyan. A skirmish took place. Photojournalist Gagik Shamshyan received some blows, and unknown individuals tried to break Radio Liberty’s microphone. The head of the commission illegally demanded journalists to show their passports, in addition to their press IDs. 

In the same electoral district, some hindrances were created also for Hayk Gevorgyan, acting editor-in-chief of “Haykakan Zhamanak” daily, and Gohar Veziryan, correspondent of “Chorrord Inknishkhanutyun” newspaper. They both were forced out of the polling station. On January 13, 2010, according to a statement issued by the RA Prosecutor’s office, pursuant to the RA Prosecutor General’s instructions, inquest materials on the violations in the electoral district 10/19 were sent to the RA Special Investigative Service for opening a criminal case and carrying out an investigation. On January 15, 2010, the same source informed that the RA Special Investigative Service initiated a criminal case on a group of individuals who had used force to hinder the activities of people participating in the election in district No. 10/19. Charges were brought under Article 149, Part 2 Points 3 and 5 of the RA Criminal Code. However, the RA Special Investigative Service reported later that the case was dismissed because of lack of evidence.   
On election day, the work of Marine Kharatyan, the journalist from “Zhamanak” newspaper, was also hindered. The head of the precinct electoral commission in district No. 10/24 demanded that she showed not only her press ID, but also her passport. The journalist refused to provide her passport, saying that the RA Electoral Code did not require it. Afterwards, the head of the commission and other members tried to remove the journalist from the polling station. Nevertheless, after getting acquainted with the relevant provision of the law, the head of the commission finally allowed the journalist to carry out her professional duties.

The work of Kristine Khanumyan from the same newspaper was also hindered in the electoral district No. 10/14. The main hindrance was an observer from the “Free Society Institute,” who later threatened the journalist that “he will break her head, break her phone and cut off her ears.”

The culprits were never identified and no one was prosecuted in any of these cases. 
On February 10, 2010, the Chief of Police Alik Sargsyan announced at a press conference that the criminal case about the assault on “Shant” TV Company commentator Nver Mnatsakanyan was closed. On May 6, 2009, two unknown individuals followed Nver Mnatsakanyan to his house, attacked him and threw him to the ground, after which they fled the scene. Nver Mnatsakanyan was confident that the attackers had links with “Grand Candy” company. The case was dismissed since the attackers were not identified.

In the morning of February 24, an incident involving the photo correspondent of “Aravot” and “Chorrord Ishkhanutyun” newspapers Gagik Shamshyan occurred in front of the RA Prosecutor’s Office building. The journalist was photographing various prosecutors and high-ranking officials gathering for the Prosecutors’ Collegium meeting. A 30 years old young man told Shamshyan to stop photographing, after which he started cursing the reporter and beating him right in front of the Prosecutor’s office. Gagik Shamshyan had got injuries and received medical assistance. On the same day, the Committee to Protect Freedom of Expression and partner organizations released a statement condemning the incident, which read, in particular, “…the public may expect that this new case of violence against a journalist will not remain without consequences. If this time the attacker is again not identified and not prosecuted, then we will have all the reasons to believe that the law-enforcement bodies are simply refraining from solving such crimes”. The violence was also condemned by the RA Prosecutor’s Office, which released a video recording of the incident on February 26. Pursuant to the journalist’s written complaint, a criminal case was initiated under Article 118 (“Beating”) and Article 164 Part 1 (“Hindering Professional Activities of Journalists”) of the RA Criminal Code.   
On April 14, it became known, that the inspector of RA Police Kentron (Center) Investigation Department Garik Begoyan decided to withdraw the proceedings against police inspector Gagik Margaryan who had attacked photojournalist Gagik Shamshyan, as well as to initiate criminal proceedings against the latter for false denunciation. When Gagik Shamshyan learnt from the inspector of RA Police Kentron (Center) Investigation Department Garik Begoyan that criminal proceedings had been initiated against him on Part 2 Point 2 of Article 333 (“False denunciation”) of the RA Criminal Code, he turned to RA Prosecutor General Aghvan Hovsepyan complaining of the intentional purpose of the preliminary investigation, ill-founded withdrawal of the criminal proceedings and his being charged. 

This was followed by the response of the Deputy Prosecutor of Yerevan S. Khachatryan, informing that there are “no bases for eliminating” the decision on the case. The photojournalist made an appeal to the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan. 
On July 27, 2010, nevertheless, according to the decision of the inspector of RA Police Kentron Investigation Department Garik Begoyan, the criminal case initiated against photojournalist Gagik Shamshyan for false denunciation was withdrawn and the criminal prosecution against him was suspended according to Article 74 of the RA Criminal Code “Exemption from Criminal Liability Due to Change of Situation”.

On April 1, at a café being constructed in the former Ghukasyan Park located between Abovyan and Teryan streets, an unknown person hindered the work of Azg Daily’s journalist. He attacked the journalist and hit him twice on the shoulder and head trying to take away his photo camera and bag. Some students came and helped him. The person hindering the journalist’s activity threatened, “Not that your days, but your hours are counted.”  

On April 30, it was one year since the assault against coordinator of “Armenia Today” News Agency Argishti Kiviryan had taken place. On the same day during the press conference Argishti Kiviryan presented all the things done within that year. Two people were arrested – Vladik Serobyan and Gurgen Kilikyan. 

During the confrontation, he recognized one of them. However, on March 8, they were released from prison. According to Kiviryan, the attempted murder had been ordered by prefect of Akhalkalaki region Samvel Petrosyan, as he had lots of critical publications on the activities of the latter. On April 30, in his interview to “Hetq” the prefect denied his connection to the accident.  

On April 30, 2009, at dawn, unknown people attacked Kiviryan with wooden bludgeons when the journalist was leaving his office for home. Argishti Kiviryan was transported to Erebuni medical center with various injuries. Upon the attack on Argishti Kiviryan, the police instituted criminal proceedings on Article 117 of the RA Criminal Code (“Intentional non-grave health injuries”). Later, the case was transmitted to the Investigative Department of RA National Security Service, where the case was re-qualified to Article 34-104 of the RA Criminal Code (“Murder attempt”).

On May 31, journalists of “Haykakan Zhamanak” Daily Syuzanna Poghosyan and “Hayq” newspaper Lilit Tadevosyan were detained in Yerevan Freedom Square when covering the action of Armenian National Congress activists. According to Lilit Tadevosyan, they had been implementing their journalistic activity in the Freedom Square, and when Chairwoman of Social Democrat Hnchak Party Lyudmila Sargsyan was taken to the police car, journalists were pushed away from the Freedom Square. Policemen had been pushing and shoving journalists while they were doing some recording, after that they were detained. The journalists were set free only in three hours.

On May 31, in the vicinity of Freedom Square the police used force, detained and arrested journalist of “Haykakan Zhamanak” Daily Ani Gevorgyan. According to the police statement, the journalist was accused of not obeying policeman Hambardzum Boksyan and of “using violence that did not represent threat to the life – slapping and hurting.” Criminal proceedings were instituted against the journalist according to Part 1 of Article 316 (“Violence against a Representative of Power”) of the RA Criminal Code. According to “Haykakan Zhamanak” newspaper’s editorial staff, Ani’s arrest was the expression of personal revenge of RA Chief of Police Alik Sargsyan, as he didn’t like the journalist’s critical publications. On June 1, the Committee to Protect Freedom of Expression and partner organizations made announcements stating that “such violent methods against journalists are unacceptable for a democratic society. According to Article 4 of the RA Law “On Mass Communication”, “The journalist in the process of exercising professional activities as person at public duty is protected by the legislation of the Republic of Armenia”, Point 2 of Article 164 of the RA Criminal Code “Impeding the Legitimate Professional Activities of a Journalist” envisages punishment for similar deeds by authoritative people. We demand that the RA Police heads immediately release journalist of “Haykakan Zhamanak” Daily Ani Gevorgyan and stop any criminal proceedings against her, instead punishing policemen who abused their authority.” Several international human rights organizations expressed their concerns in various statements. On June 3, Ani Gevorgyan was set free as a precautionary measure, giving a cognizance not to leave the country. After the preliminary investigation the case against the reporter was suspended in November. 

On November 3, political prisoner, editor-in-chief of “Haykakan Zhamanak” daily Nikol Pashinyan was attacked in “Kosh” penitentiary with the demand not to write any more articles. The next day, on November 4, heads of several media outlets, including the CPFE, released a statement in defense of Nikol Pashinyan. On November 11, the assault against the editor repeated. According to Nikol Pashinyan, the attack took place at night, and was implemented by a group of people in the uniform of special detachment. The Penitentiary Inspection and the RA Ministry of Justice disaffirmed all these statements and presented their hypothesis of the incidents. 
On November 16, a protest action of media and NGO heads took place in the park nearby the monument to Martiros Saryan in defense of Nikol Pashinyan. They demanded to secure Nikol Pashinyan’s safety and to set him free. On November 18, heads of several media outlets presented the same demands at a press conference. Finally, on November 24, a similar statement was adopted by over 100 art and culture figures in the park in front of Yerevan State Conservatorium. On November 30, Presidents of three Creative Unions of Armenia (Union of Writers, Union of Theatrical Workers, Union of Architects), as well as a group of academicians, associate members, doctors of sciences came up with a statement in defense of the safety and freedom of the editor-in-chief of “Haykakan Zhamanak” daily. 
On the same day, it became known, that Nikol Pashinyan was transferred to a single cell in “Artik” penitentiary. Since then, there has been no contact with the journalist. According to the announcement of the members of his family and lawyers, the heads of the penitentiary do not pass Nikol Pashinyan’s letters to the addressees. Nikol Pashinyan is deprived of the right to write articles in order to continue his professional activity. 
Pressure on the Media and Media Staff

On February 11, the RA service for the enforcement of judicial decisions required the publisher of “Haykakan Zhamanak” daily, “Dareskizb” LLC, to pay a penalty of AMD 3mln in order to unfreeze its bank accounts and to continue the publishing of the newspaper. Let us remind that on February 6, 2009, the newspaper published an article entitled “The Adventures of Robert’s Son in Dubai.”  Levon Kocharyan, the youngest son of the second RA President, filed a complaint with a court, demanding the newspaper to refute the information that was damaging his honor and dignity. The court of the first instance ruled in favor of the plaintiff and required “Dareskizb” LLC to pay AMD 3.62 million. The court of appeals then reduced that amount to AMD 3 million. The Court of Cassation refused to consider the complaint brought by the newspaper’s publisher and returned it in December 2009. However, even after the penalty was paid, bank accounts of “Dareskizb”LLC were not freed up. That happened only after the newspaper published a refusal of the aforementioned article on March 3.    

On February 19, the Civil Court of Appeal examined the application of “Ararat” strategic center, appealing against a decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan and asking to send the case for new trial. “Ararat” strategic centre sued the “Caucasus Institute” foundation. In the law suit, the plaintiff demanded the foundation to refute a Turkish author’s publication denying the genocide in the book “The Caucasus Neighbourhood: Turkey and the South Caucasus” published in 2008, to prohibit the putting of the word genocide in quotation marks and to compensate for moral damages. The court of general jurisdiction closed the civil case, saying that the aforementioned dispute is not subject to judicial review. With its March 5 decision, the Court of Appeal on Civil cases left unchanged the decision of the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan.

On February 23, the RA Constitutional Court started the examination of an application by Artak Zeynalyan, Ara Ghazaryan, and Karen Mejlumyan, the lawyers of Meltex LLC, the founder of “A1+” TV Company. The applicants asked the Court to declare Article 204/28, Part 1 of the RA Civil Procedure Code unconstitutional. According to this contested Article, “when reviewing a court decision in light of new evidence, the court has the right … to uphold the previous court’s decision and to throw out the appeal.”
After the well-known ruling by the European Court of Human Rights and in light of new evidence, Meltex LLC asked the RA Court of Cassation to invalidate the February 23 and April 23 rulings of the RA Court of Cassation on decisions by the National Commission on Television and Radio regarding broadcasting licenses for seven frequencies, to recognize the fact of violation of the right guaranteed under Article 10 of the European Convention on Human Rights and Fundamental Liberties, and to require the NCTR to announce a competition for the above mentioned seven frequencies in order to restore the situation that existed before this right was violated. The RA Court of Cassation ruled against the applicants by citing the aforementioned provision in the RA Civil Procedure Code.

On the same day, the Constitutional Court announced its decision, by which it essentially recognized the decision of the RA Court of Cassation as unlawful.

On March 18, the RA Court of Appeal on Civil cases started the examination of a lawsuit against “Gind” printing house, filed by the founder of “Chorrord Ishkhanutyun” newspaper, “Ogostos” LLC, and “Koghmnaki Andzants M” LLC. Let us remind that the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts partially upheld “Gind” printing house’s lawsuit against “Chorrord Ishkhanutyun” newspaper and ruled that “Ogostos” must pay AMD 2.6 million to the printing house. The judge also ruled that the decision to ban the publication of the newspaper would remain in place until this money is paid. On March 25, the Court of Appeal on Civil cases decided to overturn the decision of the lower court and send the case back to the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts for new full hearing.  
On July 21, the new lawsuit of “Gind” printing house against “Ogostos” LLC continued in the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts presided by judge Gayane Karakhanyan. The court upheld the solicitation of “Ogostos” LLC to give the new calculation of the printing house to judicial accounting examination. The court freed the current publisher of “Chorrord Ishkhanutyun” from the responsibility of being a co-respondent, as it was not linked to the issue in question, and removed the ban from publishing the daily. 
On March 19, one of the defendants in the case of robbery of the house of Armen Avetisyan, the former head of the RA State Customs Committee, started cursing and threatening the photojournalist Gagik Shamshyan before the hearing in the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts. According to Shamshyan, the verbal abuse was picked up and continued by the defendant’s brother, who also threw a lighter in the journalist’s direction. Gagik Shamshyan reported the incident to the Kentron police department, where during the confrontation the verbal abuser apologized to the photojournalist. 

On April 6, Gala TV Company of Gyumri announced that it had imported new technology for re-equipment, the customs clearance of which is artificially prolonged. The TV Company had implemented all its documentary responsibilities; however, Shirak region’s customs office of the RA State Revenue Committee (SRC) by the Government had terminated the customs clearance process without giving any justifications. GALA heads addressed the head of Shirak region SRC with a letter, though without any result. On April 8, collaborators of SRC tax service visited the TV Company to execute SRC President G. Khachatryan’s directions, according to which the property belonging to the founder of GALA TV Company CHAP LLC, as well as the banking accounts in the amount of AMD 822,2 thousand (the amount of tax commitments) were seized. 

The RA Human Rights Defender also interfered with this case by sending a letter to SRC head. On April 8, the SRC disseminated its interpretation, according to which the customs clearance of the imported goods was terminated because of GALA’s tax commitments in the amount of AMD 822,803. GALA considered SRC working manner as illegal. On May 13, collaborators of the regional department of Compulsory Enforcement Service of Judicial Acts visited the TV Company. The aim of the visit was to enforce the decision of the RA Administrative court. AMD 822,200 was seized from CHAP LLC. The whole story finished with the customs clearance of GALA’s technical equipment on May 20. We estimate this as an expression of financial pressure on mass media through state levers. 
On April 16, “Hraparak” Daily received the conclusion of the National Expert Bureau State Non-Commercial Organization of the National Academy of Sciences on the video file containing intimate sequences “starred” by (according to the newspaper) Hrach Keshishyan. The experts could not fully answer the questions of the court, saying that the quality of the video that the newspaper had presented does not allow doing portrait identification. Though it was mentioned in the conclusion of the National Expert Bureau State Non-Commercial Organization that it was impossible to do a full identification, the experts had estimated the similarity between the “hero” of the sequence and Hrach Keshishyan to be about 30-40%. The sessions of the court on April 30 and June 18 were delayed with various arguments. Nevertheless, there was even a suggestion to reach a settlement, even its text had been discussed, however, later on the claimant refused it. 

When the article about the video was published in the July 18, 2009 issue of “Hraparak” Daily, Keshishyan wrote a letter to the newspaper demanding to publish a disclaimer that it was not him on the video. “Hraparak” published his letter but did not disclaim the information. Keshishyan sued them, as a compensation demanding AMD 5mln. On December 25, the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan decided that “Hraparak” should disclaim its publication and compensate plaintiff’s attorney costs for AMD 370,000. The court turned down the demand of compensation for moral damage of AMD 5mln.
On May 24, head of Armavir garrison of Military Police of the RA Defense Ministry, President of “Glorious combatants” organization Grisha Sargsyan called to the editor’s office of “Chorrord inqnishkhanutyun” newspaper with threats. He was angry with the newspaper’s article on May 22 issue on his activity. He told Vice-Director Mher Ghalechyan to warn journalist Taguhi Tovmasyan and photojournalist Gagik Shamshyan that he intended to “punish” them and that he would “shoot them both in the head.” President of “Glorious combatants” Grisha Sargsyan also pointed out his power, shouting, “Have you forgotten how many people I have that can come and explode your editor’s office? You don’t know me yet.” A couple of days later after this incident, it became known that Grisha Sargsyan was fired from office for his activities, as service examination was held. 

On June 14, during the lawsuit on plunder of a criminal grouping on the private residence of the former head of State Customs Committee Armen Avetisyan, the relatives of the accused Ara Karapetyan used pressure on “Aravot” Daily’s journalist who was covering the hearings. After the lawsuit, the relatives of the gang threatened the same journalist to restrain from publications or else “something bad would happen”.
On June 25, the lawsuit between Gyumri City Hall and CHAP LLC (founder of GALA TV Company) on the exploitation of the old TV tower of the city restarted in the Court of First Instance of Shirak region. The dispute started in November 2007. The City Hall of Gyumri turned to the RA Economic Court demanding that they made CHAP LLC stop the exploitation of the TV tower and dismantle the equipment located there. The attempts of the TV Company to solve the problem by negotiations did not achieve any results. On February 28, 2008, the court announced a verdict in favor of the City Hall, however, on October 31, 2008, the Court of Appeal quashed the verdict and sent the case to the Court of First Instance of Shirak region for a new hearing. On the lawsuit of January 14, 2009, the Court of First Instance of Shirak region satisfied GALA’s application on conducting expert examination of the TV tower. On May 10, 2010, the experts of the RA expert examination center went there for expert examination on the spot. Nevertheless, on June 25, 2010, the results were not made public during the court hearings, and the lawsuit was delayed till July 12. Executive Director of GALA TV informed the CPFE that the December session of the same case was delayed, as the representative of Gyumri Municipality solicited for the experts who had implemented the expert examination to witness in the court. 
On June 25, the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan started the lawsuit Ijevan City Hall versus “Investigative journalists.” This case started on September 29, 2008, in the Civil Court of Yerevan. The plaintiff was demanding to disclaim the information stabbing the fame, dignity and business reputation of Ijevan Mayor Varujan Nersisyan that was published in May 5, 2008 issue of Hetq entitled “To whose pocket goes the money of the sand pit?” (the article was republished in AZG Daily’s inset of May 20, 2008 issue) and June 23, 2008  entitled “Will the three committees see illegal exploitation of water reservoir sand” (see details in 2008 and 2009 CPFE annual reports). Later, after judicial reformations, the case was moved to Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan which published the verdict on July 10, 2009, rejecting the claim of the City Hall. However, the City Hall of Ijevan brought an action to the Court of Superior Jurisdiction, and on November 13, the RA Civil Court of Appeal disaffirmed the verdict of the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts and sent the case for additional re-examination. On June 25, 2010, the court finished the examination of the case and made the verdict public on July 9. 

On July 9, Gagik Khandanyan, a judge of the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan, upheld Ijevan Mayor’s claim against the “Investigative journalists” NGO. The court’s verdict was through Azg Daily and www.hetq.am website to make the “Investigative Journalists” retract “baseless information of the two articles by Voskan Sargsyan that slander the honor, dignity and activity of Mayor Varujan Nersisyan and to affirm that they do not correspond to the reality.” In addition, the court demanded confiscation of AMD 930,000 from the “Investigative Journalists” in favor of Ijevan Municipality as legal expenses, as well as AMD 22,600 as a state duty. 

The “Investigative journalists” NGO appealed the decision of the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash in Court of Appeal, which partially granted the appeal on December 27, changing the attorney costs in favor of the plaintiff Ijevan Municipality from AMD 930ths to AMD 450ths. The court turned down one part of the appeal, whereas the other part of the decision was left unchanged. The representative of the “Investigative journalists” pointed out that they would definitely appeal the verdict in the Supreme Court.
On July 7, “Haykakan Zhamanak” Daily informed that Mayor of Yerevan Gagik Beglaryan made an attempt of putting pressure on its reporter Syuzanna Poghosyan. According to the newspaper, on July 6, the Mayor sent negotiators to the village of Varser in Gegharqunik marz (region) to the reporter’s family house. Not finding Syuzanna Poghosyan’s father at home, the delegates waited for him from 1 p.m. till 9.30 p.m. When the father returned home, one of them called someone and passed the mobile phone to him. The person on the line introduced himself as Mayor of Yerevan and urged Syuzanna’s father to influence his daughter not to publish articles annoying the Mayor. 

On August 23, it became known that a suit was brought to the court of first instance of Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan against the former reporter of Hayq Daily, at present reporter of Zhamanak Daily and Lragir website Arman Galoyan, for the article “Tracking the Murder” published in Hayq Daily on February 8, 2008. The suit was brought by a resident of Areni village Susanna Baghdasaryan who pointed out that having violated the Article 19 of the RA Civil Code, Arman Galoyan had desecrated the memory of her son, blotted his good reputation, and presented him as a drug addict. Besides, she demanded to initiate a criminal case against Arman Galoyan. The court partially accepted her claim – the demand to retract the information slandering the good memory, reputation and name of her deceased son. The murderer was Sussanna Baghdasaryan’s husband, Hamlet, who had been sentenced for 10 years and so far has been bearing the sentence in prison. Galoyan had met with the widow of murdered Karen Manukyan and later presented her story and complaints that contain estimations about the plaintiff’s deceased son. One year later, after the article had been published, Susanna Baghdasaryan’s father-in-law turned to the RA Prosecutor’s Office with the demand to initiate a criminal case against Galoyan. The application was directed to the Police Investigation Center (Kentron) Department. Getting the explanations from both sides, it was decided to reject the initiation of a criminal case because of the absence of corpus delicti. And now Susanna Baghdasaryan decided to initiate a case against Arman Galoyan and Hayq. All the three cases on this issue (on October 26, December 3 and 28) were delayed. Arman Galoyan requested in a written form to examine the case without his presence. The hearings will continue in 2011. 
On September 14, another case of hindering a journalist’s work was recorded in the RA National Assembly. When Haykakan Zhamanak reporter Lusine Barseghyan tried to take a picture of MPs in the NA buffet, one of them, Sashik Sargsyan (President Serj Sargsyan’s brother) jumped from his seat and shouting at her attacked the reporter. Other MPs present calmed him down. 

On September 16, the first preliminary hearing of the case “The rector of Yerevan Humanities Institute vs. Hetq weekly” took place in the court of first instance of Kentron and Nork-Marash administrative districts. The rector of the private institute Mikayel Amirkhanyan had filed a defamation suit demanding to retract the information in the article “Yes, I Am Engaged in Business” published on June 3, 2010, for slandering his good name, honor and reputation. Mikayel Amirkhanyan demanded to confiscate AMD 200,000 as attorney expenses, as well as AMD 8,000 as compensation for a preliminary paid state duty. 

The lawyer of the Committee to Protect Freedom of Expression Olga Safaryan represented the interests of the journalist in the court. During the first hearing the representatives of both sides presented motions and additional material. In particular, the side of the respondent motioned for the rector to present to the court the act of the audit results, conducted by the education programs license committee of the RA Ministry of Science and Education, signed agreements with “Sagamar” company, Yerevan State Institute of Theatre and Cinematography, as well as the right to use the real estate registration certificate. The court in its turn demanded from the plaintiff to present the agreement signed by Amirkhanyan and his student Gayane Malishenko, as the agreement presented to the court was without signatures. During the next session, on October 1, the plaintiff withdrew his claim. On October 14, 2010, the court suspended the case, as the plaintiff withdrew his claim.
On October 7, at the entrance to the RA Governmental session hall on Meliq-Adamyan Street, former member of the National Assembly from the Republican Party of Armenia, Hakob Hakobyan (from Echmiatsin city) assaulted photojournalist Gagik Shamshyan with curses of sexual nature. At that moment Shamshyan was taking pictures of members of parliament Karo Karapetyan (from Prosperous Armenia Party) and Hrant Grigoryan (from the Republican Party of Armenia). When noticing that Gagik Shamshyan was also photographing him, Hakob Hakobyan attacked the photojournalist. Having all the recordings of the incident, Gagik Shamshyan turned to police; however, no case was initiated. 
On October 29, at about 13.00, several hundred followers of Prosperous Armenia Party, including heads of the youth wing, heads of student councils and students organized a protest action in front of the office of “Haykakan Zhamanak” daily. With loudspeakers, posters and chanting they marched to the editorial office. On the previous day, the daily had published information that representatives of the student council of Vanadzor Pedagogical University had been offered AMD 5000 to participate in the event of the Party in Spitak on October 30. Young people were demanding to disclaim the information. Before they reached the editorial office, the entrance had been encircled by police. “We came to express our anger before the whole editorial staff and to say that we will not allow similar attitude toward students,” said a young man with a loudspeaker, and threatened, “This time we only try to warn …” another young man added, “… if similar slander is published in the future, we will not leave it unrequited and we will take extreme measures.” 
On November 1, it became known that the Department for Investigation by National Security Agencies of the RA General Prosecutor’s Office initiated a criminal case on forgery and usage of documents as well as slandering the judge, the prosecutor, the investigator or the person in charge of inquiry accompanied with committing a grave crime. As a basis for the criminal case served the article published on September 13, 2010, in issue 31 of “Hetq” weekly newspaper (Word-for-word translation of the headline from Armenian “The cheap price for surviving 50,000 Euros + $20,000 + sacrificing friends” and the English translation from the website of “Hetq” newspaper “Convicted bank swindler sends “Confession” to President Sargsyan”). The article referred to the open letter sent to the RA President, the Ministry of Justice, the General Prosecutor’s Office and the National Security Service in the name of the citizen of Romania Oliver Mariani on the fact that he had given bribery to different legal bodies of Armenia in order to give him milder punishment. The RA General Prosecutor tasked the RA National Security Service to carry out the investigation. Author of the article Ararat Davtyan, editor-in-chief Edik Baghdasaryan and reporter Sona Avagyan were called to witness on the above-mentioned fact.
On December 7, the website Report.am published information that representatives of citizen Hayk Babukhanyan and Iravunq Media LLC filed a claim to the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan against Khmbagir LLC (publisher of Report.am website) and Edik Andreasyan (analyst of the same webpage) on the protection of the honor, dignity and business reputation. The basis was the article “Right of “Iravunq” is at the edge of Hayk Babukhanyan’s sword” published on September 1. 
On December 9, it became known that the wife and elder son of Armenia’s second president Robert Kocharyan – Bella Kocharyan and Sedrak Kocharyan filed a claim against “Zhamanak” daily. In September and at the beginning of October, 2010, the daily published three articles stating that Bella Kocharyan is involved in medication business as the network of drug stores 911 belongs to the Kocharyan family, and they support Komstar Liqvor and Pharmatex companies on the local pharmaceutical market. 
In addition, the Kocharyan family has diamond mines in Namibia, and lately Sedrak Kocharyan has obtained similar mines in India. The newspaper also wrote that the “roof” of “Spayka” cargo transportation company is Sedrak Kocharyan.  
The representative of Bella and Sedrak Kocharyan wrote a letter to “Zhamanak” editorial office pointing out that the publication contained “inadequate information” and asking to disclaim “factual inaccuracies.” Not being satisfied with the published disclaimer, the Kocharyan filed a claim to Kentron court.  
In their claim, Bella and Sedrak Kocharyan mentioned that the above-mentioned publications of Zhamanak “were based on false rumors” to have sensation among readers and gain profit; they spotted their reputation, honor and dignity. Thus, the plaintiffs demanded that the newspaper published a disclaimer and compensated the damage of libel in the amount of AMD 6mln. 
Violation of the Right to Seek and Impart Information
On January 13, some groups of people bought large quantities of the daily issue of “Haykakan Zhamanak” newspaper from newspaper kiosks in different parts of Yerevan. The newspaper reported this incident in its January 14 issue, and accompanied its report with photographs. The newspaper suggested that the incident was prompted by its report on the incident between members of parliament Seyran Saroyan and Levon Sargsyan in “Giani” Club.

On January 27, “Aravot” daily published a photo of the RA state flag by the entrance to the RA police regiment in charge of protecting facilities of special importance. The flag was in a bad shape. The flag was replaced the next day, but a senior inspector of the regiment hindered the work of photojournalist Gagik Shamshyan, who tried to cover the “process”, cursed and threatened him. The journalist reported the incident to the Committee to Protect Freedom of Expression. On February 5, the Committee sent an information request to Major-General A. Zaqaryan, head of the RA Police Security Unit, regarding this matter. The reply was more than surprising, as it justified the activities of the policeman and blamed the photojournalist for what had happened. Later, CPFE learnt that Saro Mirzoyan was dismissed from the office.       

On January 29, the RA Administrative Court in Gyumri held the first hearing on the case of Freedom of Information Center (FOI) and “Aravot” daily versus the Marzpet (regional governor) of Shirak. On August 19, 2009, “Aravot” daily sent an e-mail to all 10 Armenian marzpets, requesting information on how they spent the 20 million AMD allocated from the state budget as “other benefits.” The governor of Shirak failed to respond to the information request. During the hearing of January 29, the respondent’s lawyer, Gegham Baghdasaryan, insisted that the governor’s office had not received the e-mail, otherwise they would have responded. The lawyer for “Aravot” daily Karen Mejlumyan requested the court to send an e-mail to the regional municipality e-mail address to find out whether it works or not. He also requested to question Aram Zakaryan, the reporter who had sent the e-mail, and to check his e-mail address in order to verify whether he had sent a request for information to Shirak municipality on August 19. The court granted both motions by the plaintiff’s lawyer, after which the session was postponed. On June 1, the court announced the verdict. The plaintiffs decided to sign an amicable settlement with the municipality. The municipality expressed readiness to provide all the requested information, on the basis of which the sides reached the peaceful settlement.  

On January 29, the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts upheld the Freedom of Information Center’s claim against “National Center for Technical Security” State Non-Commercial Organization and required the latter to provide the information requested by the FOI Center within five days. Let us remind that on September 17, 2009, the Freedom of Information Center requested the director of “National Center for Technical Security” State Non-Commercial Organization Ashot Petrosyan to provide information about the number of private companies involved in carrying out expertise, that are registered in the Organization’s register by August 1, 2009, as well as information about who these companies are registered to. Also requested were the 2008 and 2009 lists of employees of the Organization and their salaries. A month after the court decision was announced, on March 5, 2010, the Freedom of Information Center finally received the complete information from the “National Center for Technical Security” State Non-Commercial Organization in a written form.

On February 5, the RA Constitutional Court examined the application from the “Freedom of Information Center” NGO, asking the Court to declare Articles 151 and 152 of the RA Administrative Procedure Code as unconstitutional. Let us remind that in the cases of FOI versus the Nor Nork district municipality and FOI versus the “Yerevan Construction and Investment Projects Implementation Office” State Non-Commercial Organization, the courts had refused to subject officials to administrative sanctions, saying that, under Articles 151 and 152 of the RA Administrative Procedure Code, administrative proceedings may be undertaken only based on claims by officials of such bodies that have the lawful authority to prepare protocols on administrative offenses, while the Freedom of Information Center is not a body or an official with that kind of authority. The RA Constitutional Court ruled that Articles 151 and 152 of the RA Administrative Procedure Code do not contradict the RA Constitution. The Constitutional Court declared that there was a legislative gap in this area. It is necessary for the National Assembly to come up with a relevant legislative initiative in order to amend the law and fill the gap in the area of administrative sanctions.

On February 25, the RA Administrative Court in Vanadzor held the first hearing in the case of “Aravot” daily versus the Marzpet of Lori. On August 19, 2009, “Aravot” daily sent an e-mail to all 10 Marzpets requesting information on how they spent the AMD 20 million allocated from the state budget as “other benefits.” No reply came from the Lori municipality. The first hearing was postponed. It was continued on March 12. The lawyer for “Aravot” daily, Karen Mejlumyan, confirmed the plaintiff’s claim. The lawyer for the Lori municipality, Alik Sahakyan, confirmed that they had received the request for information, but claimed that an electronic request cannot be considered a written request. On May 25, the court dismissed the claim of “Aravot” Daily and Freedom of Information Center NGO against Lori region mayor Aram Kocharyan. On August 19, 2009 “Aravot” sent an electronic request to the regional municipality asking to inform the aims of the expenditures from the RA state budget with the line “Other allowances from the budget”. In the court verdict it was recorded that the regional municipality had received the query but on the old address which did not appear to be the official address of the municipality at that moment. The court also admitted that “Aravot” could have not known about the change when sending the query to that e-mail available on the website of Lori regional municipality lori.region.am. The court also included in the protocol that the reply to the query sent on August 19, 2009 was received on April 21, 2010, i.e. 245 days later than within five days envisaged by law. After all this, the Administrative Court decided that the no-reply to the query cannot be estimated as illegal. 
On March 18, the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash communities of Yerevan upheld the FOI Center’s claim against the Labor Socialist Party of Armenia. The FOI Center had requested the chairman of the Labor Socialist Party of Armenia, Movses Shahverdyan, to provide copies of the Party’s 2008 financial report and information about sources of  donations in excess of the hundred-fold of the minimum wage set by law. The request, however, was not answered. The court ordered the Labor Socialist Party of Armenia to provide the complete requested information to FOI Center within 5 days.
On April 16, in the small hall of the National Center of Aesthetic Education (NCAE), the film “Choice” shot on the script of journalist Tigran Paskevichyan should have been screened. However, in the morning of April 16 the screening of the film was banned on the decree of the NCAE Director Levon Igityan. Later it turned out that the RA Ministry of Science and Education put the ban. It is the second film of Paskevichyan that has been banned. In October 2008, the heads of “Moscow” Cinema house refused the screening of the first movie “Alienation” (“Otarum”) on the realization of territories in the center of Yerevan. 

On April 22, the RA Court of Cassation made its decision, according to which it partially satisfied the appeal of the Freedom of Information Center (FOI Center) reversing the decision of the RA Administrative Court on the case “FOI against Zartonk community and the head of the community.” On August 13, 2009 the RA Administrative Court made a decision withdrawing the proceedings on the case, as the FIC representative took back two demands of the claims, and the court considered to withdraw the part of the FIC demand that deals with the violation of the law by the village community. The FIC made an appeal to the RA Administrative Court. The RA Court of Cassation disaffirmed the decision of the Administrative Court of August 13, 2009 and sent the case to the same court for re-examination. 

On May 25, Minister of Diaspora Hranush Hakobyan did not allow reporter of “Hraparak” Daily Gayane Saribekyan to enter the Ministry of Diaspora for covering the reception of a band that had returned from Latin American tournée by saying “Did you come to write something bad?” “Hraparak” wrote about this in its May 26 issue. 

On May 27, reporter of Hraparak daily Hambardzum Hambardzumyan was not allowed to participate in the press conference organized by the Constitutional Right Union’s Azdak club. The guests of conference were writers Hovhannes Grigoryan and Ruben Hovsepyan, the topic was another writer Levon Javakhyan’s Azerbaijani literary award and the book presentation of a Turkish writer that took place in the Writers’ Union of Armenia. 

On May 31, at the National Assembly of Armenia, the first outgoing session of the CSTO parliamentary assembly was convened, which only TV companies and some websites had the right to cover. Reporters of other media accredited in the NA were not allowed to enter the building of the parliament by being informed that the security service had received the list of journalists. However, not everyone accredited in the NA was on the list. 

On May 31, the RA Administrative Court (Echmiatsin) after having examined the same case for the second time answered to the claim of the Freedom of Information Center against Paraqar village community. The court made a decision to recognize as illegal the improper answer to the FOI query directed to the activity of the RA Armavir region’s Paraqar community, as well as to make the village community provide answers to the query. As a reminder, the RA Administrative Court had dismissed FOI claim against Paraqar village community to recognize the activities of the latter as illegal and to make provide answers to the query. The FOI appealed the verdict. On March 12, 2010, the RA Court of Appeal dismissed the decision of the Administrative Court and directed the case to the same court for a new examination. 

On June 3, the RA Court of Appeal fully answered the claim of the Freedom of Information Center by disaffirming the decision of the RA Administrative Court on the case “FOI Center against Yerevan Construction and Investment Projects Implementation Office” State Non-Commercial Organization” and sent the case to the same court for a new examination. The FOI Center had requested the Administrative Court to recognize as illegal “Yerevan Construction and Investment Projects Implementation Office” activities or inactivity that did not give an exhaustive answer to the claim and made the State Non-Commercial Organization provide all the necessary information within five days. The RA Administrative Court had dismissed the FOI Center claim. The first session of the new examination of the case took place on October 5, 2010, the second one – on November 1 after which the examination was delayed for an unknown period of time. 

On June 16, the examination of the case “Levon Barseghyan against the RA Shirak region mayor Lida Nanyan” finished in the RA Administrative Court of Gyumri. On January 18 and 29, 2010, Levon Barseghyam asked her to provide information on the expenses of Shirak municipality in 2005, 2006, 2007, 2008 and 2009 within the articles “Other allowances from the budget” and “Representative expenses”. The municipality refused Barseghyan’s query by justifying that the information on the “Other allowances from the budget” contains personal secrets, whereas on “Representative expenses” – trade secrets. The new mayor of Shirak Ashot Giziryan agreed on a truce, which took place on June 16. According to the agreement, Shirak region mayor regretted that Levon Barseghyan had inconveniences connected with the freedom of information right and obliged to have provided the queried information by July 1, 2010. In his turn, Levon Barseghyan refused from further judicial statements of claim on this case. As the municipality provided information partly, Levon Barseghyan turned to the Compulsory Enforcement Service of Judicial Acts with the demand to provide him the requested information.
On July 29, fire broke out in the vicinity of the Zoo. Photojournalist Gagik Shamshyan, implementing his professional duty, photographed the site of the incident. At that moment a couple of people came out of Arqayadzor restaurant and tried to hinder his work by using inappropriate expressions. Gagik Shamshyan told the CPFE that he had called 1-01, however, did not get any response from the police. 

On September 7, in the city of Artik, Shirak marz, members of the group accompanying the RA Prime Minister Tigran Sargsyan during the opening of a cultural center hindered the work of GALA TV crew, especially its reporter Kristina Mkrtchyan, by breaking the microphone and the tripod, thus causing ethical and material damage. According to GALA TV statement, at the very beginning the staff of the TV Company witnessed a negative attitude – the movements of the reporter and the cameraman were limited. Later, according to the same statement, the Prime Minister’s press secretary orally apologized stating that it was a mere accident. On the same day, the RA Prime Minister’s assistant Aram Ananyan gave clarifications on the situation. According to him, the fact that the people accompanying Tigran Sargsyan tried to hinder the work of GALA TV crew does not correspond to the reality. He said that the microphone and tripod were broken “as a result of an accidental touch caused by a careless turnback” of the Prime Minister’s bodyguard.   

On September 29, the RA Administrative Court stopped the hearing of the case of Helsinki Citizens’ Assembly Vanadzor Office versus Special Investigation Service. On March 17, 2010, according to the Law “On Freedom of Information”, the HCA Vanadzor Office turned to the Special Investigation Service with the request to provide them with the copies of the decisions to initiate a criminal case, to reject the initiation of a criminal case, to terminate criminal prosecution, to withdraw the lawsuit within January 1, 2010 and March 17, 2010. As of March 25, 2010, the RA Special Investigation Service as a response to the request refused to provide the organization with the information, explaining that according to the RA Criminal Proceedings Code, the organization is not a proper and competent entity to receive the requested information. On April 9, 2010, the organization brought a lawsuit to the RA Administrative Court with the demand to make the RA Special Investigation Service provide the information. The respondent never appeared in any session. On October 19, 2010 the court proclaimed the decision refusing the claim. Helsinki Citizens’ Assembly Vanadzor Office intends to appeal the decision of the RA Administrative Court in the RA Court of Appeal. 

On November 12, the RA Administrative court accepted the production of “Investigative journalists” NGO against Gyumri Mayor Vardan Ghukasyan on providing information. On July 6, “Investigative journalists” NGO sent a query to Gyumri’s Mayor to provide information on the long-term dispute between heiress of Drampyan family Irina Abajyan and Gyumri Municipality, however did not receive an answer. Only on November 25, when the production was accepted by court, a letter was received from Vice-Mayor of Gyumri Gagik Manukyan with the arguments refusing to provide the requested information.
On November 23, the RA Administrative Court refused the claim of Helsinki Citizens’ Assembly Vanadzor Office versus RA Ministry of Defense. In February 2010, Arthur Sakunts, head of the organization, requested Minister of Defense (MoD) Seyran Ohanyan to provide information on death cases of contractual soldiers and draftees in 2009, their full names and home addresses. The Minister refused to provide the information on account of being an official secret. Later the organization requested the list of secret information from the MoD, however this time the refusal had the same reasoning. Arthur Sakunts informed that he would appeal the decision of the Administrative Court in the Court of Appeal.  
On December 22, the RA Administrative Court of Vanadzor started the preliminary hearing of the case Helsinki Citizens’ Assembly Vanadzor Office versus court of general jurisdiction of Shirak marz on obligating the president to provide information. On June 16, 2010, the Helsinki Citizens’ Assembly Vanadzor Office requested the court of general jurisdiction of Shirak marz to provide the copies of decisions on the warranty of search and the refusal of search solicitation the latter conducted in 2008. On June 25, 2010, the president of the court of general jurisdiction of Shirak marz sent a letter of refusal to provide the requested information.
On December 29, the RA Court of Appeal disaffirmed the case Levon Barseghyan versus RA State Revenue Committee (RSC) and sent the case to the Administrative Court for re-examination. On June 18, 2010, Chairman of the Board of “Asparez” Club Levon Barseghyan requested the RSC to provide information on festive ceremonies organized by the RSC at the end of 2009 and the list of people who had received precious Swiss watches as a sign of appreciation. The answer never arrived, and on February 8, 2010, Levon Barseghyan filed a claim to the RA Administrative Court on obligating the RSC to answer the query and take administrative responsibility. The court refused the claim on July 1. 
 
Other Events Related to Media Activities

On January 15, the National Commission on Television and Radio decided that TV stations had acted in compliance with the law during the coverage of supplementary elections to the National Assembly in electoral district No. 10. The issue was discussed in the National Commission on Television and Radio based on an application by Ruben Torosyan, the president of the “Geraguyn Khorhurd” (Supreme Council) parliamentary club. According to Ruben Torosyan, the TV stations “failed to provide information about the campaign and did not announce the price of paid campaign ads, which means that they had decided not to broadcast any campaign-related materials.” Commenting on the decision of National Commission on Television and Radio, Ruben Torosyan said, “The NCTR regards the blatant violations of Article 20 of the Electoral Code and the boycott of elections by television stations in compliance with the law.” The Committee to Protect Freedom of Expression maintains that not covering the elections is a form of covert censorship.  

On February 9, the court of general jurisdiction of the Arabkir and Kanaqer-Zeytun administrative districts upheld the “32 Production” LLC’s claim to dissolve the company’s contract with Shant TV station and prohibit the broadcast of its “32 Atam” comedy show on “Shant” TV. Late payments by Shant TV in October and November were cited as the reason for dissolving the contract. Shant TV had filed a counter-claim to prohibit the broadcast of “32 Atam” on other TV stations. The lawyer for Shant TV stated that they would appeal the court’s decision.

On February 15, the court of general jurisdiction of the Avan and Nor Nork communities of Yerevan threw out the claim by Radio Hay against Stepan Safaryan, Member of Parliament and leader of the “Heritage” faction. The radio station had asked the court to order Stepan Safaryan to refute the information that “Radio Hay” was carrying out orders by President Serge Sargsyan or the President’s Office while preparing and broadcasting its “Haykakan Andradardz” program. The court found the claim to be groundless. Let us remind that the subject of the court dispute was a public discussion of the Karabakh issue, which then turned into a debate by means of open letters and articles. The debate eventually was taken to a court. 
On March 26, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash communities of Yerevan announced its decision on the claim by Zaruhi Postanjian, Member of Parliament. The parliamentarian had appealed a decision by a police investigator to close the criminal case on humiliating and offensive publications against Zaruhi Postanjian in one of the already not published daily newspapers. The court upheld Zaruhi Postanjian’s claim and decided to send the case back to investigative authorities. According to Zaruhi Postanjian, the court made that decision in order to avoid creating a dangerous precedent, because if the court had ruled against her, it would mean a de facto legalization of similar publications against any official or politician.   

On May 11, “Aravot” Daily informed that a task group had been formed by the order of the RA Prosecutor General to study all the material prepared in 2008-2010, all the criminal cases and the legitimacy of the decisions dealing with the professional legal activity of journalists. The task group had already demanded all the subdivisions to provide all the exhaustive information on criminal cases dealing with journalists. However, no new information on that initiative was published. 

On October 29, the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan granted the claim of several Creative Unions against “Hayots ashkharh” newspaper and journalist Kima Yeghiazaryan. On July 10, Presidents of Armenia’s Unions of Writers, Composers and musicians, Cinematographers and Theatrical Workers claimed an appeal on compensating the expenses (AMD 1,5mln) of disclaiming the facts and attorney costs of the article published in “Hayots ashkharh” newspaper “To sell, to sell till the end” (authored by Kima Yeghiazaryan). On August 21, the newspaper published a disclaimer, which did not satisfy the plaintiffs. The examination of the case started on October 14. The court made the decision on October 29 and obliged the newspaper to publish a disclaimer, the text of which was written in the verdict, and to compensate the judicial expenses in the amount of AMD 300ths.
During the discussions of making amendments to the RA Law “On Language”, head of RPA faction Galust Sahakyan told the opponents of the draft law that they need a psychologist’s aid.  
On December 23, at a press conference to the question of one of the journalists how much Galust Sahakyan’s expression met the logic of the call that Serj Sargsyan said during the 20th anniversary of the RPA not to insult each other and be tolerant, Sahakyan said, “I guess you also need to consult a psychologist.” 
The report is based on data collected by the Committee to Protect Freedom of Expression, materials found in the electronic newsletter of the Yerevan Press Club and Freedom of Information Center’s website, as well as publications in the media.

( The report was prepared within the program supported by the Open Society Institute Assistance Foundation – Armenia and the Government of the Netherlands.   





PAGE  
15

