Committee to Protect Freedom of Expression

Quarterly Report(
On the Situation with Freedom of Speech and

Violations of Rights of Journalists and Media in Armenia

(April-June 2011)
Media Activities Environment

Since 2010, the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) has been providing interim quarterly reports on the situation of the freedom of expression in Armenia, violations of rights of journalists, including legislative changes, recommendations and procedures regulating the media and the influence of economic and political factors on the Armenian media. 

The second quarter of 2011 was marked by changes made to the Armenian Law “On Television and Radio,” as well as to the Law “On Advertising.” On May 26, 2011, the Armenian National Assembly (parliament) in its second reading adopted all of the suggested changes and amendments to the above mentioned laws. As a result of these changes, the ban on hidden advertising was annulled, and the minimally acceptable length of commercial advertising was extended to 14 minutes per hour, instead of the previous 10 minutes per hour. Actually these changes merely legalized the factual excesses of the minimally acceptable length of commercial advertising, which was systematically cited by organizations conducting appropriate monitoring. The legislative changes also introduced prohibitions on rebroadcasting television channels preventing them from airing advertising. This prohibition also applies to the spiritual-cultural TV Channel “Shoghakat”.  
Such a rush in adopting changes and amendments embarrassed journalistic organizations since the task group created by the Armenian president and headed by the Armenian Human Rights Defender had not completed its works on the draft amendments and changes to the Law “On Television and Radio”. On May 30, the Human Right Defender wrote a letter to the head of the Parliamentary Standing Committee on Science, Education, Culture, Youth and Sport  concerning the introduction of the incomplete version of draft amendments and changes to the Law “On Television and Radio” together with the special opinions of the task group members on separate issues. On June 15, the heads of the “Internews” non-governmental organization (NGO), the Yerevan Press Club and the Association of Audio-Visual Journalists, declared that they, as members of the task group and the co-authors of the initial version of the draft law, still kept on working and requested that the respective committee of the National Assembly postpone the possible discussion of the draft law. They also declared that there were a number of important questions concerning the draft law, which had not been analyzed properly, and pointed out that the suggestions of the specialists had not been entirely taken into account, including the remarks of the experts of the European Council and the OSCE. 
On December 21, 2010, the CPFE publicized the recommendations of its task group regarding the changes and amendments to the law.  On June 2, 2011, the CPFE suggested amendments and changes to the above mentioned organizations concerning the draft law. 
Regarding the political environment of the mass media, in our first quarterly report of 2011 we stated that the first quarter of 2011 was unprecedented in terms of the number of claims lodged against media outlets. The CPFE recorded 10 new court cases, which directly dealt with the law on decriminalization of libel and slander that was adopted on May 2010. Most of the cases were filed by well-known politicians or their relatives. These cases arose during the second quarter of the year, and were followed by four new similar cases. Although the decrease in the number of such cases is good, if such cases continue to be filed they may have a chilling effect on the freedom of expression, as such lawsuits demanding millions of dram in compensation may cause serious financial problems from one side, and lead to a deepening of self-censorship (especially among print media) from the other side. 
These lawsuits are of significant concern, not only to local journalists but also to media observers and experts from various international organizations. As was systematically mentioned during the meetings and discussions taking place during the past several months, such a situation arose not because of the Article 1087.1 of the Armenian Civil Code (which international experts evaluate positively), but because of the intolerant attitude of the representatives of the political elite towards any criticism. Another reason for this is the fact that the judicial system is not independent in Armenia, as a result of which, all decisions tend to be made in favor of the representatives of public authorities.    
One example of this was also evident in the case of the Chamber of Advocates of Armenia, which was concerned over the situation, in which lawsuits against journalists also demand compensation for attorneys’ fees (on average of about 2 million AMD), and defined an order determining reasonable compensation for attorneys in civil cases concerning damages of honor, dignity or business reputation on April 15, 2011. 
This document was made in accordance with the provisions of the respective articles of the civil and administrative procedural codes, which refer to "reasonable attorney fees" and the "reasonable amount of litigation costs" (which also includes the attorney's services). According to these provisions, only the judge has the right to determine the reasonable amount of attorney’s fee. The Council of Advocates’ Chamber highlighted the fact that the judicial bodies may intervene disproportionately without establishing any criteria for a reasonable criteria for attorneys’ fees. Thus the Advocates’ Chamber determined the maximum size of attorney’s fee: 200 000 AMD in cases concerning insult and / or defamation, and 300 000 AMD in cases concerning the protection of business reputation. In cases of appeals and cassation these fees are determined by the coefficient of 0.8. The Council of Chamber of Advocates noted that this document has only an advisory nature and can only be used by courts.

Generally, the second quarter of the year can be considered as a period of average tension from the aspect of violations against journalists and mass media and, as compared to the first quarter, the number of cases of pressure against mass media and journalists has decreased. Nevertheless, there are cases of physical violence, which were not cited during the period of January-March 2011. 
These include the media rights violations according to the classification of the CPFE and involving:

1. Physical violence against journalists,

2. Pressure on mass media and media staff,

3. Violation of the right to seek and disseminate information. 
This classification is conditional to some extent. In particular, there are some incidents, when the prevention of seeking and disseminating information is accompanied by violence against journalists. Such cases are assigned to the type of violation, to which the case is closest. However, the mentioned classification allows for the introduction of a more accurate and explicit picture of violations against media and journalists.
Violations against Mass Media and Journalists

The second quarter of 2011 was a troublesome period for Armenian journalists and mass media, as shown in the two tables below, which reveal the quantitative comparison of violations against mass media and media staff. First, two cases of physical violence during April-June are of great concern, as there were not such cases during the first quarter of the year. Second, although the number of violations has decreased in comparison with the first quarter of the year, it has increased compared to the second quarter of 2010. 
The number of violations of the right to seek and disseminate information has decreased according to the data of these two tables.

Comparative table of violations in the first and second quarters of 2011   
	Types of Violations
	        2011
1st quarter
	2011 
2nd quarter

	1.  Physical violence against journalists
	0
	2

	2.  Pressure on mass media and media staff
	15
	6

	3.   Violation of the right to seek and disseminate information
	4
	2


Comparative table of violations in the second quarters of 2010 and 2011   
	Types of Violations
	        2010
2nd quarter
	2011 
2nd quarter

	1.  Physical violence against journalists
	3
	2

	2.  Pressure on mass media and media staff
	5
	6

	3.   Violation of the right to seek and disseminate information
	5
	2


Thus, during the second quarter of 2011, the CPFE reported 10 new cases of violations against journalists and mass media. 

The CPFE points out that the data introduced in the tables can be not exhaustive and does not pretend to be absolutely accurate. It is fairly well-known that media representatives refrain from publicizing cases where their professional activity are obstructed or hindered; they neglect various threats or prefer to solve the problems on their own and overcome illegal restrictions themselves. 

For this reason, the CPFE is sure that the real number of violations against journalists and mass media is much greater than the level of recorded cases. This report represents the most significant of the cases. 
1. Physical Violence against Journalists
As was already mentioned, the first quarter of 2011 was not marked with cases of physical violence against journalists, but there were two such cases in the second quarter, which are introduced below.

On April 21, according to “Hraparak” daily, Margarita Khachatryan, the head of "Soldier" NGOs Coordination Council went to the publishing house of “Hraparak” accompanied by three people and aggressively complained of an article about their organization entitled “Was there a fight?” In particular, she cursed, broke the glasses on the table, tore the newspapers, and then she attacked the editor, Armine Ohanyan, and injured her without making any demand. The police arrived only after the incident. The editor in chief reported the incident to the police, hoping that Margarita Khachatryan would be sued for hooliganism, but as it turned out on May 27, the Central Investigation Department of the Armenian Police refused to conduct an investigation against Margarita Khachatryan referring to the absence of corpus delicti. The editors declared that they would appeal the decision. 
As a continuation of this incident Margrita Khachatryan then filed a case in the Court of First Instance of the administrative regions Kentron and Nork-Marash (see the section “Pressure on mass media and their employees”). 
On April 23, a case of physical violence against a journalist took place at the “Hrazdan” stadium during a break of the “Ararat-Pyunik” match of the Armenian Football League. As “Totalfootball.am” reported later, their photojournalist Ashot Arushanyan, while carrying out his professional duties, was beaten by the coach of the “Ararat” Football Club, Arkadi Andreasyan, who said: “Who are you shooting?” After that, the people accompanying Andreasyan beat the young journalist in the tunnel of the “Hrazdan” stadium demanding that he erase the photos. The victim was taken to the hospital with an injured jaw, where he stayed for a day. 
As the press service of the police reported later, the relevant materials for a criminal case were prepared. 

On May 23, the executive committee of the Football Federation of Armenia approved the decision of the disciplinary committee, according to which the "Ararat" head coach was disqualified for 10 games for indecent behavior and the football club “Ararat" was fined in the amount of 250 000 AMD. On the same day, Arkadi Andreasyan organized a meeting, during which he apologized to the photojournalist in the presence of his parents.

2. Pressure on mass media and media staff
The decrease in the number of cases of pressure against mass media and journalists during the second quarter of the year is positive indeed. However, it is worth mentioning that in comparison with the second quarter of 2010, the media overall was constrained to some extent by the threat of lawsuits concerning the mass media. Most of the disputes were solved. In particular, eight judgments were publicized, only one of which rejected the claim of a politician against the media (Parliamentary Deputy Tigran Arzaqantsyan vs. the “Iravunq” newspaper), another case satisfied the claim partially decreasing the amount of the compensation demanded (Parliamentary Deputy Tigran Arzaqantsyan vs. “Yerkir”). Five of the judgments are held against journalists or media. Eight lawsuits introduced in the report are still under way. Pressures of another nature on journalists have also been noted. They are introduced below in chronological order. 
On Arpil 5, the “Iravunq” daily reported that Gayane Zargaryan, the correspondent of the “Iravunq” daily, had been chased by a stranger (who was in a “Mercedes” car) on April 1 at different times of the day, and again at 12:30 am when she was returning home. The journalist informed the Central Department of Yerevan Police about the incident.  On May 31, “Iravunq” daily reported that on May 30, at about 22:00, Gayane Zargaryan approaching the entrance of her house had noticed a black Mercedes and a nearly 30-year-old young man, who had been trying to hide behind a pillar. While trying to go into the house, she felt that the young man was approaching her rapidly and she heard a characteristic sound of a weapon. The correspondent started to knock at the doors of the neighbors and when they opened the doors the young man disappeared. As the newspaper reported, it was not the first case of such violence which happened to the same journalist, so the newspaper asked to consider this information as a report about crime. 
On April 6, the "Yerkir" daily newspaper received the March 31 decision of the Compulsory Enforcement Service, according to which a lien had been placed on the property of the daily.

As background, on February 25, Tigran Arzakantsyan, the member of the National Assembly, filed a lawsuit in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts, claiming that the article “131 faces and masks” published on January 13 by “Yerkir” had slandered his honor and dignity. So he demanded 3 million AMD in compensation for insult and defamation, as well as 568 000 AMD for court expenses.
On March 25, during the first hearing of the case, he specified which published expressions he considered to be an insult, and which were of a defamatory nature. He particularly mentioned the following expressions: “stylish,” “he speaks more clearly with Gavar accent,” “he brings and takes away beautiful ladies by plane,” “he is known to be a permanent client of casinos,” “he has the habit of being hit,” and “during the passing session he was only once noticed in the corridors of the National Assembly.” The respondent objected pointing out that the newspaper had used the materials published by different local and Russian media as a source of information. The court had given time to the parties in order to prepare and afterwards to introduce properly all evidence and statements. 
On April 21, during the regular hearing of the lawsuit the court started their research of the evidence. On May 24, the trial was finished. On June 8, the court proclaimed the decision on the case, according to which, the demand of Tigran Arzakantsyan was partially satisfied, by obligating the daily to pay compensation of 200,000 AMD for insult, 80,000 AMD for legal costs and 8,000 as a state due. 
Both the “Yerkir” daily and Tigran Arzakantsyan announced that they would appeal this decision. The daily is appealing the decision to award a compensation of 200,000 AMD for use of the word “brat,” and Tigran Arzakantsyan wants the decision to be entirely annulled. 
On April 6, the court of general jurisdiction of the Avan and Nor Nork administrative districts held the first hearing of the claim filed by the correspondent of the “Hetq” daily, Grisha Balasanyan, against the member of the National Assembly Ruben Hayrapetyan. 
As background of this case, on February 2, when the journalist Grisha Balasanyan called Ruben Hayrapetyan to get information about the moral damages caused by the article “Seven out of eight are on the list,” published by “Haykakan Zhamanak” daily, the deputy offended the journalist and, even while being aware that the phone call was being recorded, cursed the reporter.

The next day, on February 3, the editor-in-chief of the “Hetq” daily sent a registered “Crime Report” letter, signed by him and journalist Grisha Balasanyan, to Armenian Prosecutor General Aghvan Hovsepyan and attached the record of the phone call with Deputy Ruben Hayrapetyan. He wrote that the deputy hindered the implementation of the journalist’s legal professional activity (Article 164 of the RA Criminal Code). The journalists asked the Prosecutor General to take up measures for subjecting Ruben Hayrapetyan to criminal responsibility. On February 27, the Special Investigation Service refused to initiate a criminal case against Ruben Hayrapetyan due to a lack of corpus delicti. It was mentioned in the decision text that the questions of Grisha Balasanyan are of civil and legal nature and are subject to court examination. On March 1, “Hetq” reporter Grisha Balasanyan applied a claim against Ruben Hayrapetyan before the court of general jurisdiction of the Avan and Nor Nork administrative districts. The journalist demands that the deputy apologize and pay compensation of 1 million AMD for the offense, as well as the legal costs. 
During the hearing held on the 6th of April, the respondent party announced that the demands and the facts introduced by the plaintiff are inadmissible and that he will present his arguments and viewpoints during the trial. 
On April 27, the trial started. The representative of the respondent part referred to the articles 19 and 1087.1 of the Armenian Civil Code mentioning that a responsibility is envisaged for an insult made publicly, while the conversation of the journalist and the deputy was not public. The plaintiff asked for some time to introduce additional evidence. The court satisfied his request. The next hearing was scheduled for May 12.

On May 6, Grisha Balasanyan’s attorney turned to the Special Investigation Service and asked them to provide the photocopies of the materials of the case, but was refused. Before the regular hearing scheduled on May 27, the plaintiff asked the court to demand the above mentioned materials. On June 7, the court released its decision, according to which the claim of Grisha Balasanyan was rejected. The journalist intends to appeal the decision. 

On April 11, the lien put on the property and bank account of the “Hraparak” daily at the demand of former Armenian President Robert Kocharyan, was annulled. In that case, on March 28, former President Robert Kocharyan filed a claim in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan against the “Hraparak” daily. The plaintiff’s three-point claim demanded a disclaimer of the February 12 publication entitled “They destroy Kocharyan and explain to Tsarukyan,” sought compensation of AMD 6 million and demanded a freeze of the newspaper’s bank accounts and property. On the same day, the court satisfied the demand on banning. In its February 22 and March 12 publications, Hraparak reported that the newspaper was ready to publish a disclaimer if the editorial office received the text with the inaccuracies within a month, as envisaged by law.

The first hearing of the case was held on May 10, during which the defendant party demanded the documents confirming the limitation of action and legal expenses of 3 million AMD. The plaintiff asked to postpone the hearing in order to introduce the required evidence. The hearing continued on June 7. The plaintiff demanded to invite the editor and the author of the article to the court session in order to comment on the insulting expressions written in the article. The defendant party objected, pointing out that the mentioned expressions were not facts, but value judgments, and must not be proved.

During the regular hearing, which was held on June 30 the court satisfied the demand of the plaintiff and invited the author of the article, Lusine Petrosyan, to the court session.

The trial is still ongoing. 
On April 18, the hearings of the case “Jehovah’s Witnesses vs. Public Television” began in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan. The reason for the suit stemmed from the broadcast coverage of the “Haylur” and “Tesankyun” programs on November 9, 10 and 11, in which Arman Torosyan, who is accused of the murder of his parents, was identified as a Jehovah's Witness. During the hearing the representative of the defendant asked to specify the demand of a disclaimer of the information slandering the honor and dignity, as a legal person cannot be considered to have an honor and dignity. Thus the plaintiff made a correction to his claim, pointing out his slandered business reputation instead. 
The hearings of the lawsuit continue.

On April 18, the “Investigative Journalists” NGO received the decision of the Cassation Court of Armenia about the return of the organization’s appeal. The decision refers to the argument initiated between the “Investigative Journalists” NGO and the Mayor of Ijevan Varuzhan Nersisyan in 2008. 
In this case, on May 5, 2008, the “Hetq” daily published an article entitled “Who is pocketing the profits from the sand pit?” written by Voskan Sargsyan (the article was republished in the “AZG” daily’s May 20, 2008 issue). Two months later, on July 7, 2008, it became known that the Mayor and Municipality of Ijevan city, considering as slander the information investigated and published by the journalist, filed a claim demanding a disclaimer and compensation for legal expenses in the amount of AMD 930,000.
On July 10, 2009, by the decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan, the claim of the Ijevan Municipality was rejected, having been considered unreasonable. But on November 13, 2009, after the municipality’s appeal, the court decided to continue the trial of the case. 
On July 9, 2010, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan publicized its decision, according to which, the claim of the Ijevan municipality was satisfied. The decision obligated the “Investigative Journalists” NGO to not only write a disclaimer of the article but also pay 930,000 AMD for legal expenses, as well as 22,600 AMD as a state due. 
The “Investigative Journalists” NGO appealed the decision in the Court of Appeals and the latter satisfied the claim of the NGO partially, decreasing the demand for legal expenses from 930,000 to 450,000 AMD. The “Investigative Journalists” appealed the decision in the Cassation Court of Armenia. 
By the Cassation Court’s decision of April 18, 2011, the decision of the Appeal Court remained in force, according to which, the “Investigative Journalists” NGO was required to publish a disclaimer of the article and pay 450,000 AMD for legal expenses. The NGO intends to turn to the European Court on Human Rights for redress.
On April 20, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan continued to review the claim of Bella and Sedrak Kocharyan, the wife and son of Armenian second President Robert Kocharyan, against the founder and publisher of the “Zhamanak” Daily, “Skizb media kentron” CJSC (Start Media Center). 
The background of this case starts with the December 9, 2010 charges filed by Bella and Sedrak Korcharyans against the “Zhamanak” daily based on three published articles: “Blood from the Kocharyan, high from Tsarukyan, antishock from Lphik” (published on Semtember 25, 2010), “Diamond Rob” (published on 29.09.2010), “Volvo+Spayka= Sedrak Kocharyan (pubslished on 07.10.2010). The publications reported that Bella Kocharyan was involved in the medication business stemming from the Kocharyan family’s ownership of the network of “911” drug stores, adding that they support the Komstar Liqvor and Pharmatex companies in the local pharmaceutical market. In addition, the articles charged that the Kocharyan family owned diamond mines in Namibia, and that lately Sedrak Kocharyan obtained similar mines in India. The newspaper also wrote that the “roof” or the patron of the “Spayka” cargo transportation company was Sedrak Kocharyan.
According to the “1in.am” news website, the representative of Bella and Sedrak Kocharyan wrote a letter to “Zhamanak” pointing out that the publication contained “inadequate information” and asking to disclaim “factual inaccuracies.” Not being satisfied with the published disclaimer, the Kocharyan filed a claim before the Kentron court demanding that the newspaper publish a disclaimer and compensate the damage of libel in the amount of AMD 6 million.  

On March 10, the newspaper published the second text of the disclaimer. On March 14, the next court session took place, during which an acquisition of peace agreement was envisaged; however the plaintiffs continued to insist their demands. The next hearing took place on March 23, during which the representatives of the Kocharyan presented justifications that the Kocharyans do not hold shares in the companies mentioned in the “Zhamanak” publications. 

According to the representative of the “Zhamanak” daily, the publications did not contain defamation and slander; besides, the plaintiffs failed to meet the deadlines of applying to court. The Kocharyan representatives objected. 

The court gave two weeks to the newspaper to prove the published information.
During the hearing, which was held on April 20, the court declared that the trial was over and that it would announce its decision on May 5. But on May 5, the court declared that it decided to continue the trial. The representative of the defendant announced that they were ready to write a disclaimer for the information, which did not comply with reality, if the Kocharyan specify which particular parts of the articles they consider to be not true. But the latter refused to resolve the argument in that way.

The regular hearing was held on May 20, during which the attorney of the defendant was not present. Thus, the trial was considered over.
On June 6, the decision of the court was announced, which partially satisfied the claim of the plaintiffs. The newspaper was obligated to disclaim the information slandering the honor, dignity and business reputation of the president’s family, as well as to pay a compensation of 3 million AMD for insult and defamation. The claim for compensation of 3 million AMD for legal expenses was rejected. The newspaper intends to appeal the decision.
On April 26, the Civil Appeal Court released its decision concerning the claim of the founder of the Gala Television Station “CHAP” LLC about the old TV tower in Gyumri. The decision affirmed without any changes, the decision of the court of general jurisdiction of the Shirak region, which obligated the Gala Television to dismantle its broadcasting equipments from the TV tower within a month.

This case started in November of 2007 and in April of 2008 the court of general jurisdiction of the Shirak region made a decision in favor of the Gyumri municipality. The Appeal Court left the decision without changes but the Cassation Court annulled the decision of the Appeal Court. On April 26, the Gala Television declared that it would continue to defend its rights up to the European Court of Human Rights.  
On April 27, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan held the first hearing of the case “President of Constitutional Right Union Hayk Babukhanyan and “Iravunq media” CJSC vs. “Khmbagir” LLC and journalist Edik Andreasyan.” The case was based on an article entitled “Right of “Iravunq” is at the edge of Hayk Babukhanyan’s sword” published on the website of “Report.am” on September 1. Each of the plaintiffs demanded that the media outlet publish a disclaimer and publicly apologize for having slandered the honor and business reputation of the plaintiff as well as demanding compensation of AMD 2million (AMD 8 million in general) and legal expenses. During the hearing held on April 27, the plaintiffs changed their claim, demanding 3 million AMD instead of 2 million. The court obligated the plaintiffs to introduce in a written form, which portions of the information they considered as an insult, and which was considered to be a defamation, who the author of that certain information was and to whom it was aimed. The next hearing was scheduled on July 1.     

On May 23, it became known that Hayk Babukhanyan had filed another case in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan, this time for another article published on March 25. Besides a public apology and compensation for legal costs, the plaintiff also demanded to forbid “Report.am” to publish any material about the plaintiff, which may contain insulting or defamatory expressions slandering his honor, dignity or business reputation.

On June 15, the first hearing of the case was held, during which the plaintiff introduced an additional claim of compensation of 1 million AMD for a public insult. On June 30, the representative of the defendant demanded to cancel the ban, and the court will publicize its decision on July 11.

On April 29, Margarita Khachatryan, the head of "Soldier" NGOs Coordination Council filed a lawsuit in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan against the “Hraparak” daily. She demanded a disclaimer over the information published in the article entitled “Was there a fight?” on April 21. She alleged that the article slandered her honor and dignity, and, therefore demanded compensation of 2 million and 40,000 AMD, including legal costs. The “Hraparak” newspaper received the notification about this claim on May 23. The date of the first hearing is still unknown. 

On May 11, the first hearing of the case “Meltex LTD vs. The National Commission on Television and Radio” was held in the Administrative Court of Armenia. The case stems from the attempt by the founder of “A1+” TV to annul the decision N 96-A of the National Committee on the Television and Radio (NCTR) announced on December 16, 2010 (according to which “Armnews” TV won the broadcasting license previously held by “A1+” TV in the 11th frequency tender), and seeking recognition of the fact that “A1+” TV had been deprived of the right to a fair contest. 
The court agreed to invite “Armnews” TV to court as a third party. 
During the hearing held on June 10, the judge announced that the notification sent to the third party had been sent back, as the legal and the actual addresses of the TV were different. However, “Armnews” TV were informed about the lawsuit from the «DataLex» computer program and had sent a letter to the court. The two parties of the lawsuit asked for time in order to become familiar with the letter. So the hearing was postponed to July 8. 

On May 12, the Civil Appeal Court of Armenia began hearings of the appeal of the publisher of the “Haykakan Zhamanak” daily “Dareskizb” Ltd. against members of the National Assembly and well-known businessmen Ruben Hayrapetyan, Levon Sargsyan and Samvel Aleksanyan. The publisher appealed the decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan, according to which “Dareskizb” Ltd is obligated to pay compensation of 2 million and 44,000 AMD to each of the deputies (6 million and 132,000 AMD in general) for insulting and defaming them. 

As background, this case centers on the appeal of the plaintiffs concerning the publication of the article entitled “Seven out of eight are on the list” published on October 14, 2010. The newspaper published the statement of the president of the Moscow-based “Miabanutyun” Club, Smbat Karakhanyan, stating that the law enforcement bodies of Moscow had created a list of Armenian officials and deputies who were engaged in criminal business (drug business, illegal arms sale, money laundrying, etc.) and discussed the information with the “Miabanutyun” Club. The names of three members of parliament were mentioned in this article. The deputies’ demanded the publication of a disclaimer of the information, which they asserted slandered their honor and business reputation, and sought financial compensation for damages. Each of the deputies demanded AMD 2 million as compensation, in addition to AMD 500,000 for court expenses; in total, the demanded amount was AMD 7.5 million.

On February 7, the court proclaimed the decision on the case, which was to partially satisfy the demand of the plaintiffs, by obligating the “Haykakan Zhamanak” daily to pay AMD 2 million and 44,000 to each of the parliamentarians Ruben Hayrapetyan, Levon Sargsyan and Samvel Aleksanyan, (a total of AMD 6 million 132,000) and after the verdict comes into force, within a week, to publish a disclaimer to the article “Seven out of eight are on the list” published on October 14, 2010. The decision was based on Article 1087.1 of the Armenian Civil Code (compensation for public defamation and slandering of business reputation). “Haykakan Zhamanak” appealed the decision in the RA Court of Appeals. On June 9, the RA Court of Appeals proclaimed its decision, which rejected the appeal of the newspaper.

On May 16, a case involving an “intolerant attitude” towards a journalist arose at the National Assembly. When a correspondent of the “Hraparak” daily Marine Kharatyan approached the parliamentarian Sashik Sargsyan (the brother of President Serzh Sargsyan) in the corridor of the National Assembly and asked if he was going to be a candidate for parliamentary elections, the deputy seized the journalist’s recorder, called her “insolent” and said: “You don’t have a right to ask me a question.” And even after hearing an explanation from her he started to curse her. The parliamentary staff present at the incident, tried to calm the deputy. Marine Kharatyan managed to record the last part of the curses and intends to send it to the president’s office. According to the daily, they are not going to turn to the court as they are not sure the court will be able to resolve the problem. 
On May 18, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan held the first hearing of the case “Parliamentary Deputy Tigran Arzakantsyan vs. the “Iravunq” weekly.” 

The background of this case starts on March 28, when parliamentary deputy Tigran Arzakantsyan filed a claim against the “Iravunq” weekly in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan. The deputy disputed the publication of February 22, 2011 entitled “Lost a pretty penny” and demanded compensation of AMD 3 million, as well as AMD 586,000 for legal costs and AMD 68,000 to pay the state due. 

During the hearing the responding party declared that there is a public interest to be informed about the details of the activities of the parliamentarians, especially when they violate laws and fail to fulfill their obligations as deputies. 
On June 24, the court announced its decision on this case, according to which the claim was entirely rejected.

On May 31, the first hearing of the case “Armenian Chamber Advocates member Murad Asryan vs. the “Aravot” daily” was scheduled to be held in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan. The latter disputed the publication of February 5, 2011, entitled ““Aravot” and “News.am” are judged for the same reason”, which, according to the plaintiff, slandered his honor, dignity and business reputation. The published article referred to claims made by the Arrhythmology Cardiology Center of Armenia LLC against the “News.am” website and the “Aravot” daily. It should also be noted that the claim was against “the News.am” agency (which is not a legal person), but not against the founder of the agency, the “Media Consult” CJSC. “Aravot” had fixed this mistake in its article and later, on April 28, introduced the comments of Murad Asryan, according to which he had tried to find out by which legal person the “News.am” was represented, but had received no answer. Thus, Murad Asryan in his claim had written the name of the agency. Later the plaintiff demanded to replace the improper respondent with the proper one. The court finding ruled that there was an infringement of trial rules “and sent the case to the court of general jurisdiction of the Ajapnyak and Davitashen administrative districts of Yerevan. 
On May 31, Murad Asryan asked to postpone the court session. The court satisfied his claim.  
On June 1, the court of general jurisdiction of the Ajapnyak and Davitashen administrative districts of Yerevan concluded the trial of two claims made against the “Multi Media Kentron TV” CJSC. 
In this case, criminal defendants Gevorg Hayrapetyan and Ashot Harutyunyan disputed two video broadcasts aired in November, 2010 by “Kentron” TV during the program “Investigation.” According to the plaintiffs, the video materials did not conform to reality and slandered their honor and dignity. Besides, the materials had been broadcasted before the court’s verdict, which means that the presumption of innocence of the defendants had been infringed. So the plaintiffs demanded to recognize the fact that their right to the presumption of innocence was infringed. They also demanded an opportunity to disavow the information slandering their honor and dignity by the same TV Channel. The claim also contained a demand for compensation, but reportedly was not a priority for the plaintiffs. The respondent parties objected, pointing out that the broadcast material was provided by the Prosecutor’s General Office of the RA.
On June 16, the decisions on these cases were proclaimed, according to which both of the claims were rejected. 

On June 9, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan held the first hearing of the claim against the former reporter of the “Hayq” daily, presently a reporter for the “Zhamanak” daily and the “Lragir.am” news website, Arman Galoyan, for the article entitled “Tracking the Murder” that was published in “Hayq” on February 8, 2008. The suit was brought by a resident of Areni village Susanna Baghdasaryan who pointed out that having violated the Article 19 of the RA Civil Code, Arman Galoyan had desecrated the memory of her son, blotted his good reputation, and presented him as a drug addict. Additionally, she demanded that the authorities initiate a criminal case against Arman Galoyan. The court partially accepted her claim – the demand to retract the information slandering the good memory, reputation and name of her deceased son. The murderer was Sussanna Baghdasaryan’s husband, Hamlet, who had been sentenced to a ten-year prison term and who remains incarcerated. Galoyan had met with the widow of murdered Karen Manukyan and later presented her story and complaints that contained details concerning the plaintiff’s deceased son. One year later, after the article had been published, Susanna Baghdasaryan’s father-in-law turned to the Armenian Prosecutor’s Office with a demand to initiate a criminal case against Galoyan. The application was directed to the Police Investigation Center (Kentron) Department. After securing explanations from both sides, it was decided to reject the initiation of a criminal case because of the absence of corpus delicti. Thus, Susanna Baghdasaryan decided to initiate a case against Arman Galoyan and “Hayq”. Three court sessions over this case in 2010 (October 26, December 3, December 28) were postponed. 
On the June 9th hearing, the plaintiff also demanded to involve as a respondent Svetlana Arakelyan, who had given information to the journalist. The court has not made a decision on this claim yet. The next hearing is not scheduled yet. 
3. Violation of the right to seek and disseminate information
Two new facts and developments regarding five previous cases are introduced in this section. Two of six lawsuits resulted in satisfying the claim for receiving information (plaintiffs included the Freedom of Information Center of Armenia and the Journalists’ Club “Asparez”). The other one resulted in a rejection (the “Investigative Journalists” NGO vs. the Gyumri Municipality). In general, the number of violations of the right to seek and disseminate information tends to decrease. 
On April 8, the “Asparez” Journalists’ Club released an announcement about an argument initiated in January of 2010 between Club President Levon Barseghyan and the previous and current governors of the Shirak region. As background of this case, on January 18 and January 29, 2010, Levon Barseghyan requested that the Shirak Municipality provide him with information concerning the expenses of the municipality over a five-year period (for the years 2005-2009). He was particularly interested in the “Other allowances from the budget” and “Representation expenses” categories of the municipal budget expenditures. The municipality failed to provide any information to Barseghyan explaining that the required information concerning allowances contains information that relates to privacy considerations, and the data concerning “Representation expenses” are considered to be a trade secret. Later the next governor of Shirak, Ashot Giziryan, attempted to reconcile and apologized to Levon Barseghyan for the inconvenience and promised to provide the required information by July 1, 2010, if the latter abandoned his claim and future appeals. But as the municipality later provided information only partially, Levon Barseghyan turned to the Compulsory Enforcement Service, demanding to provide him with the required information. On June 16, the Administrative Court of Gyumri completed the trial of the case “Levon Barseghyan vs. Shirak Governor Lida Nanyan”. 
On April 8, “Asparez” announced that on March 30 it had turned again to the Compulsory Enforcment Service to demand that the governor of the Shirak region meet his obligation to provide the requested information. In addition, from March 30 through April 8, Barseghyan was attempting to meet with the regional governor but was prevented by the municipal employees for various reasons. Proceeding from this, the “Asparez” Journalists’ Club concluded that the municipality hided information concerning the expenditures of 70 million AMD. The Club is confident that the reason for that is the serious abuse of the expense item of “Other allowances from the budget” during 2007-2009. 
On April 11, the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) filed a claim to the Administrative Court of Armenia against the National Commission of Television and Radio (NCTR) demanding that the NCTR provide information. 

On February 21, the CPFE turned to the NCTR with an official claim demanding copies of the applications and attached documents submitted for the auction of broadcasting licensing. The NCTR responded that the documents contain trade secret and, therefore, cannot be copied. According to the NCTR the rebroadcasting agreements attached to the required documents, as well as the personal data of the companies’ employees contain trade secret. 
The first hearing of the case was held on June 22. The trial of the cases started and the next hearing is scheduled on September 13. 
On April 13, the “Aravot” daily reported that in the morning of the previous day some people had bought all copies of the newspaper from Gyumri’s newsstands. According to the vendors, it was related to the publication of an article in “Aravot” entitled “Famous women of Gyumri are punished.” The article was about criminal cases filed against the director of an Italian polyclinic, Tatevik Panosyan, and the principal of the school No. 1, Jemma Amirkhanyan. They are accused of the crimes of abuse of office and serious embezzlements. The vendors of the newsstands supposed that all the copies of that issue of the newspaper were bought by the relatives of Jemma Amirkhanyan.   

On April 22, the “Hetq” daily reported that the Administrative Court of Gyumri had rejected the claim of the “Investigative Journalists” NGO against Gyumri Mayor Vardan Ghukasyan. The claim was filed on November 12, 2010, demanding that the mayor’s office provide them with information. In July 2010, investigative journalist Yeranuhi Soghoyan, through a written questionnaire, tried to find out whether a building located at Abovyan Street 262, in Gyumri, which is a structure of historic and architectural significance in the Kumayri reserve, belonged to Vardan Ghukasyan. The Vice Mayor of Gyumri sent an incomplete answer to the query five months later (considerably later than the defined deadline). According to the “Investigative journalists” NGO, the provisions of Article 12 of the RA Law on Freedom of Information were violated. During the court hearing on February 25, the court gave 10 days to the plaintiff to provide additional evidence. The hearing of the case continued on March 28.
The court decided to reject the claim, concluding that the query was sent to the municipality, which, according to the evidence did not have such information. According to “Hetq,” the court had not specified on the basis of which particular evidence it had made such a conclusion. The “Investigative journalists” NGO is planning to appeal the decision. 
On May 30, the first hearing of the case “The CPFE vs. The Armenian Ministry of Health” was scheduled to be held. But it was postponed until July 6 and then again until September 26. For background, this case started on March 25, when the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) filed a claim to the RA Administrative Court against the RA Ministry of Health with the demand to recognize the activity (inactivity) of the latter as illegitimate. On February 11, the CPFE sent a query to the RA Ministry of Health asking to provide information on accredited journalists and the refusals of accreditation. The basis of the query was the No.333-N decision of the RA Government of March 4, 2010, which envisages the accreditation of journalists in the RA governmental bodies and the RA Law “On Mass Media.” The Ministry provided the requested information on April 5, after it received the claim, thus, violating the defined deadline.
On June 30, the RA Administrative Court satisfied the claim of the Freedom of Information (FOI) Center against the “Bureau of Construction and Investment Program Implementation” state non-commercial organization (SNCO), and ordered the latter to provide the required information within five days, as well as to pay 24,000 AMD as a state due. This case began with a request by the FOI Center asking the Administrative Court to recognize the activity (inactivity) of the Bureau as illegitimate as they had not received exhaustive information on the requested information and to oblige the SNCO to provide the requested information within five days. On December 7, 2009, the RA Administrative Court did not satisfy the FOI claim. The FOI Center contested the decision of the RA Administrative Court before the Court of Cassation. On June 3, 2010, the RA Court of Cassation fully satisfied the cassation complaint and overturned the decision of the RA Administrative Court on the case “Freedom of Information Center versus the “Bureau of Construction and Investment Program Implementation” State Non-Commercial Organization” and sent it to new examination to the same court. The first session of the new examination of the case took place on October 5, 2010, and the second session on November 1, 2010, after which, the court examination was prolonged for an indefinite period. On May 11, 2011, the trial of the case began, after which the decision of the court was announced. Actually, the FOI Center received the required information from the “Bureau of Construction and Investment Program Implementation” state non-commercial organization only as a result of a lawsuit, which lasted 2.5 years. 
On June 22, the RA Administrative Court satisfied the claim of the chairman of the“Asparez” Journalists’ Club, Levon Barseghyan, against the RA State Revenue Committee (SRC) by the Government. 

On January 18, 2010, Levon Barseghyan sent a query to the RA State Revenue Committee by the Government asking for information about the celebration organized by the SRC, as well as the list of people, who had received expensive Swiss watches as an incentive. After having received no response, Levon Barseghyan turned to the RA Administrative Court on February 8, 2010, demanding that the head of the SRC provide the required information. He also demanded that the court impose an administrative responsibility upon him. On July 1, the court rejected the claim. On December 27, the RA Cassation Court annulled this decision and sent the claim back to the Administrative Court.

The hearings of the case continued during March-June 2011. On June 22, the decision on the case was announced, with the court recognizing that the right of Levon Barseghyan to seek and disseminate information was violated. The decision also obligated the head of the State Revenue Committee to provide the required information, as well as to pay 24,000 AMD as a state due.

Taking into account the fact that the public authorities try to justify their failure to provide required information by the absence of commensurate by-laws (requirements envisaged in Articles 5 and 10 of the RA Law “On Freedom of Information”) the “Asparez”Journalists’ Club intends to turn to the Prime Minister of Armenia suggesting to adopt necessary by-laws.
Other media-related events

On April 3, the live broadcast of the ceremony of “Tashir-2011” Awards on Armenia TV was interrupted with a short commercial when the master of ceremonies Garik Martirosyan began to tell an imaginary comic story about how he and the president of Russian Federation called the president of Armenia in order to ask who should run the ceremony with him. Later, he said that there had been technical problems during the broadcast and repeated the story adding that President Serzh Sargsyan had told him that he should have run the ceremony with Ksenia Sobchak. 
Although the management of “Armenia” TV asserted that the reasons for interruption were of a technical nature, it was obvious that it was a unique case of hidden censorship. 
On April 4, the United Kingdom Foreign Office published its annual “Human Rights and Democracy” report for 2010, which also contained data concerning Armenia. It particularly referred to the report of the OSCE Media Freedom Representative, which determined that the changes and amendments to the RA Law “On Television and Radio” were not sufficient to provide for the pluralism of the media. The report added: “The EU calls the Armenian government and legislators to continue the close cooperation with the civic society, with the experts of Europe and OSCE in order to contribute to the protection of freedom of expression and its compliance to the European standards.”
On April 8, the U.S. State Department published its annual “Human Rights: Armenia” report for 2010. It is pointed out that although the Armenian Constitution guarantees freedom of speech and freedom of media, in practice, the Government does not always protect these rights. Thus, during the entire year, various cases of violence towards the representatives of media and instances of self-censorship have been revealed. The report further pointed out that there was no pluralism and objectivity in the media, and especially in television. The fact that journalists were subject to violence in 2010, although most of the criminals have not been found, was defined as a serious concern. There were also cases when journalists were persecuted by the police. 
The report also pointed out the court cases initiated against media representative during 2010. 

The observers also mentioned the results of the broadcasting licensing auction, and particularly the fact that the “A1+” TV had been rejected for the 13th time since 2002. On this occasion, the authors of the report reiterated the decision of the European Court of Human Rights (June 17, 2008), according to which the rejection of the “A1+” bid for a broadcast license was considered to be a violation of Article 10 of the European Convention on Human Rights (the right to the freedom of expression). 
The report highlighted the amendments made to the laws covering the media sector. It particularly noted the decriminalization of insult and defamation on May 18, 2010. The changes made to the RA Law “On Television and Radio” in June 2010 were criticized in the report. According to the State Department, these changes contained issues not related to the digitalization procedure, which, however, restricts the freedom of information and pluralism. In particular, the adoption of these changes resulted in the decrease of the number of capital-based and regional TV stations. 
Regarding the print media, it was pointed out that although they are still influenced by groups having economic or political interests, they have expressed different opinions without any restrictions. 
Features of pluralism can be seen in online media. But the number of its readers is restricted, especially beyond Yerevan. 
On April 14, the monitoring committee of the Parliamentary Assembly of Council of Europe (PACE) approved the report of John Prescott and Axel Fischer, which was made as a result of visiting Armenia on March 11-17. There are two issues concerning broadcasting field contained in the report. 
It noted the rejection of “A1+” TV in seeking a broadcasting license. 
It was also mentioned that one of the basic problems of broadcasting licensing was the composition of the staff of the National Commission on Television and Radio (NCTR). The report stated: “The part of the committee members are appointed by the president of Armenia, the other part are appointed by the Armenian Parliament. This mistake must be corrected.” 
On April 30-May 1, a forum dedicated to media freedom was held at the initiative of the RA Human Rights Defender and the European Council, during which it was announced that an Information Disputes Council had been founded. It is aimed to protect the right to freedom of speech, access to information, the right to reputation and privacy and publishing expert conclusions on court cases, which are initiated during the exercising the above mentioned rights. The council members include Shushan Doydoyan (the president of the Freedom of Information Center of Armenia), Boris, Navasardyan (the president of the Yerevan Press Club), Aram Abrahamyan (the editor in chief of the “Aravot” daily), Ara Ghazaryan (deputy director of the “Arni Consult” law office) and Manana Alamazyan (the director of the “ArmMedia” program). 
On June 2, the Information Disputes Council published its conclusion on the case “The second president of Armenia Robert Kocharyan vs. the “Hraparak” daily”. On June 27, the Council published its conclusion on the case “Armenian Parliamentarian Tigran Arzakantsyan vs. the “Yerkir” daily”.
On May 2, the “Freedom House” international organization published its annual report on media freedom in the world for 2010, where press freedom was evaluated on a 1-100 scale dividing the countries into three groups: countries having free press (1-30 points), partly free (31-60 points) and not free (61-100). The ratings of the media are based on an evaluation based on three factors: legal, political and economic. Of the 196 countries and territories assessed during calendar year 2010, 68 (35 percent) were rated Free, 65 (33 percent) were rated Partly Free, and 63 (32 percent) were rated Not Free. Thus, only the 15 % of the world’s population live in countries having a free media, 42 % in countries having a partly free media and 43 % have a not free media. The best situation was in Finland (10 points), Norway (11 points) and Sweden (11 points), in Belgium, Iceland and Luxemburg (12 points). Only three of former Soviet Union countries were considered to have free media; Estonia (18 points), Lithuania (22 points) and Latvia (26 points). Georgia (55 points), Moldova (55 points) and Ukraine (56 points) have partly free media. It is the seventh year Georgia and Ukraine have been in this group. All other FSU countries are considered to have not free media. In 2009, Armenia was rated 66 points, in 2010 65 points. Thus, Armenia has been in this group since 2002. 
On May 9, the report of Commissioner for Human Rights of the Council of Europe Thomas Hammarberg, based on his visit to Armenia (January 18-21, 2011), was published. It also contained some issues on the situation on freedom of speech in Armenia. The Commissioner for Human Rights of the Council of Europe approved the decriminalization of insult and defamation in Armenian legislations, but was still concerned about the high penalties envisaged in the Civil Code of the RA. He also expressed concern over the increase in the number of claims filed against journalists for insult and defamation. 
He also pointed out the changes and amendments to the RA Law “On Television and Radio” calling on the Armenian Government to take into consideration the suggestions and advice of international experts and of the special work group that was created for that reason. 
In the opinion of Thomas Hammarmerg, the public authorities should condemn cases of violence against journalists and take appropriate steps to find the people responsible for that violence and punish them. 
“The pluralism in audio-visual media is the indicator of democracy, which is important for freedom of speech,” the report stated. From this perspective, the Commissioner found that the broadcasting licensing auction did not contribute to this principle. Thomas Hammarberg paid attention to the report of the NCTR on the results of the 11th auction, according to which the licence was given to “Armnews” TV, while “A1+” TV’ bid was rejected. “There was not a precise methodology, while estimating the applications, which results in distrust towards the contest,” the report stated. 
On June 8, the Committee of the Ministers of the Council of Europe announced a unanimous decision, according to which Armenia was found to have implemented the decision of the European Court of Human Rights concerning “A1+” TV and that this procedure is considered to be over. This information was provided by the representative of the Armenian Government in the European Court, Armenian Deputy Prosecutor General, Gevorg Kostanyan. The president of “Meltex” Ltd and the founder of “A1+” TV Mesrop Movsesyan responded that it is clearly mentioned in the decision of the European Court that the state must organize a fair broadcasting auction, which has not been done and the court procedures concerning “A1+” TV are still under way. 
On June 25, fifteen journalistic and other public organizations issued a statement on this occasion, including the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE). This document stated that according to the facts the Armenian Government has done nothing to restore the violated right of “Meltex”Ltd to the freedom of expression. The signers of the proclamation declared that such decisions made by the Committee of the Ministers of the Council of Europe justify the violations of the freedom of speech and decrease the efficiency of efforts made by local and international organizations in order to protect democratic values in Armenia. 
The report is based on data collected by the Committee to Protect Freedom of Expression, the Yerevan Press Club, as well as publications in the media and the website of the Freedom of Information Center.
( The report was prepared within the program of the Committee to Protect Freedom of Expression supported by the Open Society Institute Assistance Foundation – Armenia.





