Committee to Protect Freedom of Expression

Quarterly Report(
On the Situation with Freedom of Speech and

Violations of Rights of Journalists and Media in Armenia

(January-March 2011)
Media Activities Environment

Starting from 2010, the Committee to Protect Freedom of Expression has been providing interim quarterly reports on the situation of the freedom of expression in Armenia, violations of rights of media and journalists, including legislative changes, recommendations and procedures regulating the field, the influence of the economic environment and political factors on the media. 

The first quarter was marked with the presentation of the draft law on making changes and amendments to the RA Law “On Television and Radio” elaborated by Yerevan Press Club and Internews NGO and placed into circulation on March 14. These two organizations were involved in the task group created in September 2010 and headed by the RA Human Rights Defender. On December 21, 2010, the CPFE publicized the recommendations of its task group regarding the changes and amendments to the Law. Both documents have similar approaches and are directed to the liberation of the field and finding solutions to the existing problems. Thus, it becomes possible to work over a combined draft law and upon completion to introduce it to competent authorities. 
The first quarter of 2011 was unprecedented with the number of claims against media outlets. The CPFE recorded 10 new court cases that directly dealt with the law on decriminalization of libel and slander adopted on May 2010. Moreover, three proceedings of the same nature were initiated last year and had new developments during the first quarter of the current year. 
However, the tendency to solve the problems with media through judicial proceedings is accounted for not only by the imperfection of the new provisions of the law, but also the intolerance of political and other authorities towards the criticism of media publications. 

It gives food for thought that the authors of these legislative changes (decriminalization of libel and slander) are representatives of the three parties of the ruling coalition. Plaintiffs of these claims also belong to ruling parties. Armenia’s second president Robert Kocharyan and the members of his family demonstrated significant activity in this procedure. 
Besides, the independent judicial system is not yet formed in our country, and practically unbiased and righteous decisions of claims against media are rare. 
Thus, Article 1087.1 of the RA Civil Code, regarding the compensation for public defamation and slandering of business reputation, has recently become a tool for legal, political and economic pressure, especially against unwanted media.  
By the way on March 1, the CPFE alongside with four journalistic organizations made a statement directed to the National Assembly, judiciary and media, regarding these judicial campaigns against media. 

All in all, the increased number of pressures against journalists and media in this period is rather concerning.  

Below are the violations of media rights according to the CPFE classification:
1. Physical violence against journalists;

2. Pressure on media and media staff;

3. Violation of the right to seek and impart information.
This classification is somehow conditional. In particular, there are cases when the process of seeking and imparting information is accompanied by violence against reporters. Similar facts are attributed to the type of violence, which, according to the authors of the report, fits better. Nevertheless, the classification allows presenting the general image of violations of journalists’ rights and media in a more concrete and significant way. 
Violations of rights of journalists and media 
The first quarter of 2011, can be estimated as alarming as compared to the same period of time in 2010, according to the number of pressures recorded by the CPFE. However, the statistics of the same period indicates a positive trend only because the number of violence against journalists has not increased. As for the violations of the right to seek and impart information, the index has reduced a little. 
Comparison of violations that occurred in the first quarter of 2010 and 2011
	      Types of violations 
	2010

1st quarter
	2011

1st quarter

	1. Physical violence against journalists 

	5
	0

	2.  Pressure on media and media staff

	4
	15

	3.  Violation of the right to seek and impart information

	6
	4


As in previous years, the Committee to Protect Freedom of Expression has to point out that the data presented in the table cannot be exhaustive and does not pretend to absolute accuracy. It is known that media representatives refrain from publicizing the facts of hindrance of their professional activity; they neglect various threats or prefer to solve the problems on their own and overcome illegal restrictions. 
The CPFE is confident that the real number of violations of media and journalists’ rights is much higher than recorded. In this report, we present the most significant facts that were made public. 

1. Physical violence against journalists
There were no new cases of physical violence against journalists recorded in the first quarter of 2011, which, of course, is a positive trend on the background of the incidents of the previous years. From this viewpoint, it is worth mentioning the third quarter of 2010 as well as the fourth quarter, during which only one incident was recorded - editor-in-chief of Haykakan Zhamanak Daily Nikol Pashinyan was attacked in Kosh penitentiary. Lately new development on the issue has been recorded.  
On March 1, it became known, that according to the decision of the RA Prosecutor General Aghvan Hovsepyan, a criminal case had been initiated against Nikol Pashinyan because of the announcement that on November 4, 2010 unknown people attacked and beat him in Kosh penitentiary. According to Pashinyan, the attack had been implemented by people in the special detachment uniform, whose main demand was to stop writing articles. The Penitentiary department and press service of the RA Ministry of Justice denied all the statements made by Nikol Pashinyan. Nikol Pashinyan is detained on charges of having organized mass disturbances on March 1, 2008. 
2. Pressure on media and media staff
As we have already mentioned, the index of violations in the first quarter of 2011 is rather high because of the number of claims against media. Ten out of 15 cases recorded by the CPFE are court proceedings referring to libel, defamation and slander of a citizen’s honor and compensation, according to Article 1087.1 of the RA Civil Code. Apart from this, three more new developments on judicial claims were recorded.
On the night of January 17, the car of Narine Avetisyan, editor-in-chief of Lori TV, Vanadzor, was burnt. On January 17, Helsinki Citizens’ Assembly Vanadzor Office made an announcement on this incident and qualified it as another encroachment on a journalist and demanded to find and punish those guilty. Vanadzor Police Department of the RA Lori region initiated a criminal case on this incident, according to Article 185 of the RA Criminal Code (Willful destruction or spoilage of property).
However, so far those guilty have not been found. According to Narine Avetisyan, there can be no personal matters. This circumstance allows the editor-in-chief to suppose that the arson case was to settle a score because of her professional activity. 
Similar encroachments on Narine Avetisyan had taken place previously (within five years it is the third case), but the authors were never found.

On January 17, the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan started the first hearing of the case - members of the National Assembly and well-known businessmen Ruben Hayrapetyan, Levon Sargsyan and Samvel Aleksanyan against the publisher of Haykakan Zhamanak Daily “Dareskizb.” The plaintiffs had appealed the information of the article entitled “Seven out of eight are on the list” published on October 14, 2010. The newspaper published the statement of President of Moscow-based Miabanutyun Club Smbat Karakhanyan that the law enforcement bodies of Moscow had formed a list of Armenian authorities and deputies who were engaged in criminal business (drug business, illegal arms sale, money laundry) and discussed the information with Miabanutyun Club. The names of three members of parliament were mentioned in this article. 
The deputies’ demand was to publish a disclaimer of the information, slandering their honor and business reputation, and to financially compensate the damage. Each of the deputies demands AMD 2mln as compensation, in addition AMD 500ths for court expenses; in total, the demanded amount is AMD 7.5mln. 
The second hearing took place on January 24. On February 7, the court proclaimed the decision on the case, which was to partially satisfy the demand of the plaintiffs, by obligating Haykakan Zhamanak Daily to pay AMD 2mln 44ths to each of the NA members Ruben Hayrapetyan, Levon Sargsyan and Samvel Aleksanyan (in total AMD 6mln 132ths) and after the verdict comes into force within a week to publish a disclaimer to the article “Seven out of eight are on the list” published on October 14, 2010. The decision was based on Article 1087.1 of the RA Civil Code (Compensation for public defamation and slandering of business reputation). Haykakan Zhamanak appealed the decision in the RA Court of Appeals. 
On January 20, the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan reviewed the claim of Bella and Sedrak Kocharyan, the wife and son of Armenia’s second president Robert Kocharyan, against the founder and publisher of Zhamanak Daily “Skizb media kentron” CJSC (Start Media Center). However, the plaintiffs did not appear in the court. The next session of the same case took place on February 25. According to the motions presented by the defendant, the hearing of the case was prolonged for two weeks; meanwhile the plaintiffs had to clearly formulate the demanded disclaimer text. 

On December 9, 2010, Bella and Sedrak Korcharyans filed a claim against Zhamanak Daily based on three publications. These are “Blood from the Kocharyan, high from Tsarukyan, antishock from Lphik” (the headline translated from 25.09.2010 publication), “Diamond Rob” (29.09.2010), “Volvo+Spayka= Sedrak Kocharyan (07.10.2010). The publications inform that Bella Kocharyan is involved in medication business as the network of drug stores 911 belongs to the Kocharyan family, and they support Komstar Liqvor and Pharmatex companies on the local pharmaceutical market. In addition, the Kocharyan family has diamond mines in Namibia, and lately Sedrak Kocharyan has obtained similar mines in India. The newspaper also wrote that the “roof” of “Spayka” cargo transportation company is Sedrak Kocharyan.  

According to “1in.am” website, the representative of Bella and Sedrak Kocharyan wrote a letter to Zhamanak editorial office pointing out that the publication contained “inadequate information” and asking to disclaim “factual inaccuracies.” Not being satisfied with the published disclaimer, the Kocharyan filed a claim to Kentron court demanding that the newspaper published a disclaimer and compensated the damage of libel in the amount of AMD 6mln.  
On March 10, the newspaper published the second text of the disclaimer. On March 14, the next court session took place, during which an acquisition of peace agreement was envisaged, however the plaintiffs went on insisting on their demands. The next hearing took place on March 23, during which the representatives of the Kocharyan presented justifications that the Kocharyan do not have shares in the companies mentioned in Zhamanak publications. 
According to the representative of Zhamanak Daily, the publications did not contain defamation and slander; besides, the plaintiffs violated the deadlines of applying to court. The Kocharyan representatives object. 

The court gave two weeks to the newspaper to prove the published information. The investigation of the case continues. 

From January 29 (approximately from 9 p.m.) till February 3, the website “7or.am” was unavailable. On February 3, according to the statement posted on the website, at first the problem was supposed to be connected with technical aspects of hosting, however, in such cases the activity of the website is quickly restored, which did not happen this time. As this coincided with Turkish hacker attack on 295 websites, the problem was supposed to be sought there. However, Turkish hackers attacked only the websites hosted on Smart Systems server, whereas the separated virtual server of “7or.am” is located in Armenia Datacom Company (ADC).

Having analyzed various circumstances, the staff of “7or.am” concluded that the failure was the result of neither Turkish hacker attack, nor program codes, but a unique method of censorship by the authorities to hinder media activity. The latter did not respond to this comment.
On February 2, the website “hetq.am” informed that Hetq Daily journalist Grisha Balasanyan called National Assembly deputy Ruben Hayrapetyan to get information about the moral damages caused by the article “Seven out of eight are on the list” of Haykakan Zhamanak Daily, but the deputy offended the journalist and hang up. When the journalist dialed again to find out why he offended him by calling “illiterate” only for implementing his professional duties, Ruben Hayrapetyan, even being aware that the phone call was being recorded, cursed the reporter. 
The next day, on February 3, Editor-in-chief of Hetq Daily and Chairman of “Investigative Journalists” NGO Edik Baghdasaryan sent a registered “Crime report” letter, signed by him and journalist Grisha Balasanyan, to RA Prosecutor General Aghvan Hovsepyan and attached the record of the phone call with NA deputy Ruben Hayrapetyan. He wrote that the deputy hindered the implementation of the journalist’s legal professional activity (Article 164 of the RA Criminal Code). The journalists asked the Prosecutor General to take up measures for subjecting Ruben Hayrapetyan to criminal responsibility. 
On February 4, Hetq sent a similar letter to Armenia’s President and Head of the Republican Party of Armenia (RPA) Serj Sargsyan with the request to discuss the behavior of RPA NA deputy Ruben Hayrapetyan in the Party Council to take up necessary measures so that Hayrapetyan did not feel unpunished. 
On February 27, it became known that Special Investigation Service refused to initiate a criminal case against Ruben Hayrapetyan due to lack of corpus delicti. In the decision text it was mentioned that the questions of Grisha Balasanyan are of civil and legal nature and are subject to court examination. 
On March 1, Hetq reporter Grisha Balasanyan applied a claim against NA deputy Ruben Hayrapetyan to the court of general jurisdiction of Avan and Nor Nork administrative district. The journalist demands to make the deputy apologize and compensate for the offense. The court accepted the claim of proceedings. The hearing was scheduled for April 6. 
On February 4, the court of general jurisdiction started reviewing the case of Arrhythmology Cardiology Center of Armenia LLC against “news.am” website based on the article “Arrythmology center cheated the patient with heart disease and installed another device” about RA citizen Hovhannes Katrjyan, published on November 23, 2010. The latter accused the medical center for having cheated him by installing (through operation) a cheap device instead of an electro-cardio stimulator with a 10-year warranty. The Arrhythmology Cardiology Center LLC considered that “news.am” defamed their honor and business reputation and demanded a disclaimer and AMD 2mln compensation. The claim was brought against an agency and not its founder, the legal entity “Media Consult” CJSC. Because of this procedural mistake, the session was terminated. The judge had to provide time to the representative of the Arrhythmology Cardiology Center to make corrections to the claim. 
By the way, the article mentions that the reporter of “news.am” tried to check the information provided by Hovhannes Katrjyan with Director of the Arrhythmology Cardiology Center Smbat Jamalyan, but the latter refused to answer concrete questions, at the same time denying the information provided by the former patient, qualifying it as libel. To the journalist’s question, whether they intend to file a claim against Hovhannes Katrjyan for libel, Smbat Jamalyan gave a positive answer, but directed the claim towards the media outlet instead of the informer. 
The hearing against “news.am” continued on March 11. The plaintiff presented a motion to review the case without the presence of his representative, as well as to change the court, as “Media Consult” CJSC is registered in another administrative district of the city. The motion was satisfied and the claim was sent to the court of general jurisdiction of Ajapnyak and Davidashen administrative district.

Arrhythmology Cardiology Center of Armenia LLC had filed two claims against Aravot Daily to Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan because of two articles – “Pays for 10 years of life, receives seven. Doctors lie to patient and to state?” (Translation of the headline of the article published on November 1, 2010) and “Where is Hippocrates’ oath?” (Published on December 1, 2010). The plaintiff demands a disclaimer and compensation in the amount of AMD 2mln for each publication and AMD 300ths for lawyer’s expenses. 

On February 10, the preliminary hearing on the first article took place. The examination of the claim was delayed till April 14. The session on the second article was scheduled for March 17, but it did not take place and was rescheduled for April 21. As Aravot Daily informed the CPFE, the sides are negotiating over reconciliation.  
On February 16, the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan started the hearing of the case - former counselor of NA speaker “Tatul Manaseryan versus the founder of “Zhamanak” Daily “Skizb media kentron.”

Tatul Manaseryan considers as libel the article “Criminal case against NA speaker’s counselor?” published on September 29, 2010, which defamed his honor and reputation. He demands a disclaimer and compensation of AMD 2.5mln, AMD 500.000 of which as lawyer’s expenses. 
By the way, the founder of the newspaper received the claim notice on December 20, 2010, whereas the claim was taken into production on October 1, 2010. The case investigation continues. 

On February 17, the court of general jurisdiction of Shirak marz granted the claim of Gyumri City Hall against CHAP LLC, the founder of GALA TV Company, obligating the Company within a month to dismantle the cable and satellite located on the TV tower at the address V. Sargysan 6/1. GALA TV announced that they intend to appeal the decision in the Court of Appeals. 
With this occasion, the Committee to Protect Freedom of Expression, Yerevan Press Club and Journalist’s Club “Asparez” (Gyumri) came up with a statement estimating the decision as continuation of pressures on the TV Company (since 2007) by authorities and new threats to the freedom of expression and media. With this statement the journalistic organizations called for competent instances to take up measures to stop the unjustified persecution of media. It was mentioned that these organizations pay great importance to elimination of pressures on media outlets on the eve of the upcoming elections in order to provide healthy environment in the field of information. 
The dispute started in November 2007, when Gyumri City Hall filed a claim to the RA Economic Court with the demand to make CHAP LLC stop the exploitation of the TV tower and dismantle the equipment from there. However, on October 31, 2008, the Court of Appeals quashed the verdict of the Economic Court and sent the case to the Court of First Instance of Shirak region for a new hearing. The hearings of these cases continued in various court instances in 2009 and 2010. The Cassation Court again quashed the verdict of the Court of Appeals in favor of Gyumri City Hall and sent the case back to the court of general jurisdiction of Shirak marz for new examination with a new composition of the court. But this time this decision again was not in favor or the TV Company.
On February 25, the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan examined the claim of “Glendale Hills” Company against the founder of Zhamanak Daily “Skizb media kentron” CJSC. The issue under the dispute is the publication of the article entitled “1000 dollars for silence” on August 26, 2010. The new defender of Zhamanak presented a motion to delay the examination of the case justifying it for the need of time to get acquainted with the material. The proceedings started in September 2010 and so far have been delayed due to motions presented by the defendant. The next session was scheduled for April 5. 
On February 25, it became known that Yerkir Daily also appeared in the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts with the claim of National Assembly deputy Tigran Arzaqanyan. He appealed the January 13 publication of the newspaper. He believed that the information of the section “131 faces and masks” defamed his honor and reputation and demanded AMD 3.000.000 as compensation, and AMD 568.000 as legal expenses.
The preliminary hearing took place on March 25. The plaintiff specified which expressions in the article were considered as slander, and which of them as libel. The defendant objected by stating that the newspaper used local and Russian media as source of information and those expressions that are considered to be slanderous were taken from other publications. The court gave time to the sides till April 11 to prepare justifications and proofs and to present them in a decent way.

On March 14, media outlets informed that President of Constitutional Right Union Hayk Babukhanyan and “Iravunq media” CJSC filed a claim to the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan against “Khmbagir” LLC and journalist Edik Andreasyan. The basis was the article “Right of “Iravunq” is at the edge of Hayk Babukhanyan’s sword” published on the website of “Report.am” on September 1. Each of the plaintiffs demanded that the media outlet published a disclaimer and publicly apologized for having slandered the honor and business reputation as well as paid compensation of AMD 2mln (in general AMD 8mln) and the legal expenses. The preliminary session scheduled for March 21 was delayed for one month as the plaintiff did not appear in the court. 
On March 28, it became known that NA deputy Tigran Arzakantsyan filed a claim against Iravunq Weekly in the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan. The deputy disputes the publication of February 22, 2011 “Lost a pretty penny” and demands compensation of AMD 3mln.
On March 28, Armenia’s second president Robert Kocharyan filed a claim to the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan against Hraparak Daily. The plaintiff’s three-point claim demands a disclaimer of February 12 publication “They destroy Kocharyan and explain to Tsarukyan,” compensation of AMD 6mln and freezing the newspaper’s bank accounts and property. On the same day, the court satisfied the demand on banning. The preliminary court session is scheduled for May 10. 
In its February 22 and March 12 publications, Hraparak informed that the newspaper is ready to publish the disclaimer if the editorial office receives the text with the inaccuracies within a month, envisaged by law. 
On March 29, Hraparak Daily informed that they received a notice from the City Hall stating that they wanted to reconsider the agreement signed with Hraparak Daily LLC about the renting of the territory and increase the price twice.

According to Editor-in-chief Armine Ohanyan, the agreement was singed for five years with the price indicated. Moreover, other media outlets in the same building use the privilege of the government’s decree for termless support. This situation allows Armine Ohanyan to conclude that the notice “smells of pressure, chase and intolerance.” 
On March 29, the professional activity of Hermine Zarmanyan, journalist of regional TV company “9th Channel”, and Anna Pechenevskaya, regional journalist of Yerkir Daily, was violated when covering the press conference convened by “Union of the Blind of Armenia” NGO in Vanadzor office.

The conference was convened with the aim of electing Lori regional department’s staff of the Union of the Blind of Armenia. When the speech of one of the Union’s members turned into a dispute on alleged electoral violations, Deputy Chairman of the organization Martun Sargsyan, and later presidential candidate of regional department Hovhannes Tsaturyan rudely drove out the journalists and prohibited them from continuing their work. Hovhannes Tsaturyan also threatened the journalists. After the material was broadcast by “9th Channel”, Hovhannes Tsaturyan’s people visited the TV Company and demanded the video tape from the conference. 
On March 30, Gevorg Hayrapetyan, who is in Nubarashen penitentiary of the RA Ministry of Justice, filed a claim against Kenton TV Company. According to him, during “Investigation” program of November 14, 2010, the information about his verdict (from October 25, 2010) was distorted, and because of the inaccuracies of the video material, his honor and reputation were slandered, especially taking into account the fact that the verdict was appealed. The plaintiff demands free air time to publicly disclaim the inaccuracies on air. As compared to the other incidents presented in the report on the information slandering the honor and reputation of citizens, this is the only case that the plaintiff does not demand financial compensation.
3. Violation of the right to seek and impart information

In the first quarter of 2011, four cases of violation to seek and impart information as well as development of two previous cases were registered. 
On January 17, Mesrop Movsesyan, the founder of A1+ TV, president of Meltex Ltd, sent letters to the members of the National Commission on Television and Radio (NCTR) Simavon Andreasyan, Koryun Arakelyan, Jirayr Dadasyan, Ara Tadevosyan, Aram Melkonyan, Armen Mkrtchyan and Hayk Kotanjyan with the request to answer eight questions that refer to the whole process of reviewing the applications submitted by Meltex Ltd and Armnews CJSC for receiving broadcasting license through digital broadcasting network.
In the contest N11, Meltex Ltd and Armnews CJSC were opponents, and on December 16, the application package of A1+ received only 2 points, whereas Armnews received 44 points. The NCTR decision stated that financial resources of Meltex Ltd cannot be considered as sufficient, besides, taking into account that one part of the documents on financial means is fake, A1+ cannot be granted a broadcasting license. 
As a response to January 1 letter, on January 21, the NCTR informed Mesrop Movsesyan, that the seven NCTR members believe that exhaustive answers were given to all the eight questions in the course of correspondence between Meltex Ltd President and NCTR Chairman.

On February 3, not being satisfied with this response, Mesrop Movsesyan turned to the RA administrative court demanding from seven NCTR members (except Chairman Grigor Amalyan) concrete answers to all the eight questions written in the letter. The aim is to find out the level of objectivity of the members when estimating the competing packages of applications. At the same time a motion was presented alongside with the claim to speed on the court examination, as these proofs and information can have significant importance for appealing the NCTR decision 96-A made on December 16, 2010. The deadline for appealing this decision was February 22.
On February 24, representative of Meltex Ltd Alexander Sahakyan again filed a claim to the RA Administrative Court with the request to withdraw the action on the case of demanding responses from seven members. As the court hearing was constantly delayed, the proceeding was considered inexpedient. 

On January 18, Chairman of Journalists for the Future NGO Suren Deheryan sent an open letter to Chairman of the National Commission on Television and Radio Grigor Amalyan on behalf of young people with impaired hearing from “The Voice of Silence” group. In the letter, he expressed concern, that after ALM TV stopped broadcasting on January 21, the right of the deaf community to receive information was limited, as this TV Company was the only one to have news broadcast with simultaneous sign language translation.
The letter writer estimated this situation as contributing to the isolation of the community of deaf people from events, and violating their right of receiving information and the principle of equality of RA citizens. The letter also informed that despite the fact that some news programs of other TV Companies are accompanied by a creeping line, it is not available for all 3500 citizens who have problems with hearing. Besides, there was a request in the response letter to include the names of winner TV companies who had the sign language in their application packages.
On February 4, Suren Deheryan convened a press conference on this issue and informed that Grigor Amalyan did not give an answer to the above-mentioned question, instead he tried to justify that the right of the country’s population with impaired hearing is not violated, as the news programs of TV Companies are accompanied by Armenian subtitles. In their turn, young people with impaired hearing and sign language translators present at the conference stated that it is not comfortable to receive the information through subtitles, as it not only strains the eyes, but also does not correspond to the images shown at the moment, thus evoking extra perplexity. 
Point 3 of Part 5 of Article 26 of the RA Law “On Television and Radio” states that Public TV is obliged to provide access to information for people with impaired hearing over-the-air, through broadcasting at least one program for children and news program, with sign language translation or Armenian subtitles. 

On February 1, Haykakan Zhamanak Daily informed that letter-articles of editor-in-chief Nikol Pashinyan, who has been in Artik penitentiary since November 30, 2010, reached the editorial office through postal mail sent by the RA Ministry of Justice. The letters were given to the administrative staff of the penitentiary in the presence of Council of Europe Commissioner for Human Rights Thomas Hammarberg. One of the letters was addressed to the RA Minister of Justice and referred to violation of Pashinyan’s right for correspondence in Artik penitentiary in December 2010 (one letter out of 10 reached the editorial office). In the same letter he said that his letter-articles from January 10 till January 17 were transferred to the editorial office through the Minister of Justice. In fact, only this way it was possible to restore Nikol Pashinyan’s right of continuing his professional activity. Starting from February 1 his articles, even the older ones, got published in the newspaper.
However, on February 5, information was disseminated that the heads of Artik penitentiary again started hindering Pashinyan in his efforts to establish communication with outside world and ban him from transferring his letters and official writings. 

On February 17, head of the social observation mission in penitentiaries, human rights activist Artur Sakunts and group member Edmon Marukyan came up with statements on the violation of Nikol Pashinyan’s right to send letters, complaints and applications. The observations of the group showed that the violations were committed by the RA Ministry of Justice and the administration of the penitentiary. On March 22, through his lawyer, Nikol Pashinyan addressed the journalistic community asking them every day to inquire Artik penitentiary administration whether he has given them an envelope to send to Haykakan Zhamanak Daily. According to the lawyer, Pashinyan is deprived of the right to send his articles to the outer world through his relatives or lawyer. 
On February 25, the first session of “Investigative journalists” NGO versus Gyumri Mayor Vardan Ghukasyan took place in the administrative court of Gyumri. The claim was filed in November 2010 with the demand to provide information. 

In July 2010, investigative journalist Yeranuhi Soghoyan through a written questionnaire tried to find out whether the building, at Abovyan Str. 262, Gyumri, being a structure of historic and architectural significance in Kumayri reserve, belongs to Vardan Ghukasyan. The Vice Mayor of Gyumri sent an incomplete answer to the query five months later (considerably later than the defined deadline). According to “Investigative journalists,” the provisions of Article 12 of the RA Law on Freedom of Information were violated. 
During the court hearing on February 25, the court gave 10 days to the plaintiff to provide additional proofs. The hearing of the case continued on March 28. The decision will be published on April 15.

On March 11, a court session “Freedom of Information center versus “Bureau of Construction and Investment Program Implementation” State Non-Commercial Organization” took place in the RA Administrative Court. The preparatory stage of the case finished with this session. The trial stage of the case started. The session was scheduled for May 26. The FOI Center asked the Administrative Court to recognize the activity (inactivity) of the Bureau as illegitimate as they did not receive exhaustive information on the quested information, and to oblige the SNCO to provide the requested information within five days. On December 7, 2009, the RA Administrative Court did not satisfy the FOI claim. The FOI Center complained the decision of the RA Administrative Court in the Court of Cassation. On June 3, 2010, the RA Court of Cassation fully satisfied the cassation complaint and overturned the decision of the RA Administrative Court on the case Freedom of Information Center versus “Bureau of Construction and Investment Program Implementation” State Non-Commercial Organization and sent it to new examination to the same court. The first session of the new examination of the case took place on October 5, 2010, the second session on November 1, 2010, after which the court examination was prolonged for indefinite time. 
On March 25, the Committee to Protect Freedom of Expression filed a claim to the RA Administrative Court against the RA Ministry of Health with the demand to recognize the activity (inactivity) of the latter as illegitimate. On February 11, the CPFE sent a query to the RA Ministry of Health asking to provide information on accredited journalists and refusals of accreditation. The basis of the query is № 333-N decision of the RA Government of March 4, 2010, which envisages accreditation of journalists in the RA governmental bodies and the RA Law “On Mass Media.” The Ministry provided the requested information on April 5, after it received the claim, thus violating the defined deadline.

Other media-related events
On January 21, 2011, Armenian TV air underwent changes. The broadcasting of several TV Companies stopped due to the sum up of the licensing contest results held by the National Commission for Television and Radio (NCTR). The results were announced on December 16 and 23, 2010. 

A1+, GALA (Gyumri) and ALM TV Companies did not receive a broadcasting license in the network of state multiplex exploitation.

On January 21, TV5 TV Company, which did not participate in the contest, was also deprived of TV air, Hayrenik and AR TV companies united into one (as they both belong to President of Grand Holding Hrant Vardanyan’s family). Broadcasting coverage of Kaym TV Company changed, as a result of which the retransmission of First Channel (Первый канал) of the Russian Federation is now available only in Yerevan. 

Those regional TV Companies, which did not participate in the licensing contest or lost it, will broadcast in analog mode by January 2015. Shoghakat TV Company belonging to Mother Cathedral St. Echmiadzin started broadcasting on the frequency of cultural channel Ararat. Director of Shoghakat TV Manya Ghazaryan informs that the change took place due to the agreement signed between Shoghakat and Public Channel. 
On February 24, the RA Government made a decision to create a “Religious and cultural public television” CJSC by defining the statutory capital of the organization AMD 100,000. The authority of managing the shares of the organization belongs to the National Commission on Television and Radio. The provision of the organization’s budget for 2011 up to AMD 73,245,400 will be implemented within the state budget means for “TV services.” The Government’s decision is probably legal basis for broadcasting Shoghakat on the frequency of Ararat cultural channel. 
On January 26, during the winter session in Strasbourg PACE adopted 1787 (2001) Resolution on the execution of judgments of the European Court of Human Rights. As a number of countries, among them, Albania, Armenia, Georgia, Azerbaijan, Bosnia and Herzegovina, Serbia did not execute the decision of the European Court of Human Rights, thus Point 4 of the adopted Resolution calls for these countries to make their responsibilities and the failed issues of important decision as primary commitments. According to PACE, the main reason for the current situation is the absence of mechanisms for internal control, thus, the Council of Europe's governing body continues to insist on its proposal to national parliaments to develop specific mechanisms and processes for the purpose of implementing effective parliamentary control for execution of decisions of the European Court.  
According to its June 17, 2008 decision, the European Court of Human Rights recognized the non-provision of a broadcasting license to A1+ TV Company as violation of human rights and fundamental freedoms, as well as the right of freely disseminating information and ideas, envisaged by Article10 of the European Convention. Thus, it was necessary to create favorable conditions for the TV Company to regain the air.  This decision has not been implemented so far. 
On January 27, during the session of the OSCE Permanent Council, U.S. Ambassador Ian Kelly in the name of the United States came up with a statement on the freedom of media in Armenia. Referring to the broadcasting license contest through digital broadcasting network, he pointed out that these results will characterize Armenian media for the coming decade. This period will embrace two presidential and two parliamentary elections. Taking into account that the number of licenses (18) is less than the number of broadcasters (22) the authors of the statement expressed concern how these contests will influence media variety. The fact that the results of the broadcasting frequency audit were never published also gave food for concern. 
In the statement of the US mission to OSCE the following recommendations to the RA Government are written, “To make changes to the Law “On Television and Radio” and to implement the digitization process in a way to contribute to media diversity and Armenian society in order to increase the possibility of receiving information from different sources. To make the Armenian legislation meet the international commitments and OSCE requirements, we call for the Armenian Government to publish the frequency audit results, as well as to make amendments to the RA Law “On Television and Radio” taking into account the recommendations of the OSCE media freedom representative and the Council of Europe.”
On February 15, the American organization Committee to Protect Journalists (CPJ) published 2010 report on various pressures and violence on media in over 100 countries of the world. In the part allocated for Armenia, there are two main events. The first one is the adoption of the new Law “On Television and Radio” that gives high authority to the regulatory body providing licenses to TV Companies. The second one is the on-going pressure by the authorities on GALA TV, one of the few TV Companies criticizing the current administration. The Committee pointed out that self-censorship is still a wide-spread phenomenon in Armenia, because of limiting activities of journalists, human rights advocates and opposition leaders, due to violations of legislation. Coming back to the RA Law “On Television and Radio”, especially the fact that the authorities did their best to deprive the society’s attention from the limiting nature of the amendments, including them in the package of transition from analog to digital broadcasting explaining it by the necessity of the transition.  
Besides, according to the analysts, these legislative changes give the government   an opportunity to go on depriving A1+ of air. The report runs as follows, “In fact, the government without proper explanation ignored June 2008 decision of the European Court on Human Rights on having illegally deprived A1+ of the license.” The authors of the report treated the decriminalization of libel and slander as the only positive legislative changes. The document also includes various facts on violation of journalists’ rights in Armenia in 2010.
On February 17, during the press conference Director of A1+ Mesrop Movsesyan and lawyers Tigran Ter-Yesayan and Alexander Sahakyan said that the study of Armnews TV Company’s contest package makes it obvious that the NTCR demonstrated biased attitude towards the estimation of the package. 
On this basis, starting from February 17, Aravot Daily initiated an interesting range of articles by publishing analysis of applications of winner TV companies.
On February 21, A1+ submitted a claim to the RA Administration Court with two demands, the first one is to recognize as invalid the NCTR decision № 96-A (in contest № 11 recognizing Armnews TV Company as a winner), as well as to confirm the fact that A1+ was deprived of the right of fair competition. The court hearing is scheduled for May 11.
The report is based on data collected by the Committee to Protect Freedom of Expression, as well as publications in the media and the website of the Freedom of Information Center.
( The report was prepared within the program of the Committee to Protect Freedom of Expression supported by the Open Society Institute Assistance Foundation – Armenia.





PAGE  
1

