ANALYSIS OF TV COVERAGE OF PRESS-CONFERENCES OF POLITICAL AND PUBLIC FIGURES IN PRESS CLUBS

From May 1 to September 30, 2010, the Committee to Protect Freedom of Expression conducted a monitoring of TV coverage of press-conferences of political and public figures in the press clubs of the capital. The idea was to find out the interest of the TV companies, broadcasting in the capital and throughout the country, towards press conferences of various public figures with different political viewpoints, and their coverage.

The study was based on recording the presence of TV Companies in the press conferences and the coverage in their news broadcast. 

Presence of TV Companies. An observer was present in the relevant press conferences and recorded the TV Companies present. 
Coverage. An observer watched the main news broadcast of the TV Companies in the evening and marked the corresponding column on the form, taking into account the way the news was covered – “mute”, direct quote (in professional jargon the word “synchrone” is used), own or others’ commentary; as well as recording the nature of the coverage – positive (+), negative (-) and neutral (0).
During the monitoring 67 press conferences, including debates (the participants were representatives of different political forces), with the participation of political and public figures were observed.
The participants of the observed press conferences were: 
	1. 
	Public figures (heads of NGOs, experts, analysts, and others)
	17

	2. 
	Representatives of the Armenian National Congress (ANC)
	15

	3. 
	Representatives of “Heritage” Party
	14

	4. 
	Representatives of the Republican Party of Armenia (RPA)
	9

	5. 
	Representatives of the Armenian Revolutionary Federation   

Dashnaktsutyun (ARFD)             
	5

	6. 
	Representatives of the Armenian Democratic Party (ADP) 
	3

	7. 
	People’s patriotic forces  
	2

	8. 
	Representatives of (Ramkavar)  Liberal Democratic Party of 

Armenia (LDPA)
	1

	9. 
	Representatives of Social Democratic Hnchak Party (SDHP) 
	1

	10. 
	People’s Party (Tigran Karapetyan)  
	1

	11. 
	Representatives of Communist Party of Armenia (CPA) 
	1

	12. 
	Marxist Party of Armenia  
	1

	13. 
	Representatives of Orinats Yerkir Party (OYK) - Country of

Law 
	1


The presented data does not lay a claim to statistical accuracy, because not all the conferences were observed. According to the methodology, maximum two events could have been observed in a day; if possible, one of them with the participation of a public or political figure having a critical attitude towards either the opposition or the government.
In this respect, two of the observed political forces – the Armenian National Congress and “Heritage” Party representatives were relatively active, which seems to be natural as they have less chances to present their viewpoints and ideas on air; except for newspapers (as known, the newspaper readership is smaller than TV audience) they also try to reach for the audience through press conferences. 
Here is the list of the TV Companies to have recorded and covered the observed press conferences: 

	TV Company
	Record
	Coverage

	1. “Yerkir Media”
	28
	27

	2. ALM
	27
	26

	3. “Armenia”
	22
	17

	4. “Yerevan”
	21
	19

	5. “Kentron”
	20
	19

	6. “Ar”
	18
	18

	7. “Hay TV”
	18
	17

	8. H2
	17
	16

	9. H1
	16
	15

	10. “Shant”
	10
	9


Thus, in terms of covering the press conferences of different political forces and public figures, two TV Companies - “Yerkir Media” and ALM, which had participated in almost 40% of the events - were the most active. Then comes “Armenia”, the participation of which makes almost 33%. But in this case there is a small reservation – the TV Company did not cover five recorded press conferences. 
From the viewpoint of paying attention to press conferences, Armenian Public Television – H1 (the creation of which also aims to provide pluralism, according to Article 27 of the RA Constitution) ranks 9 out of 10 TV Companies observed. However, it has equally distributed its attention towards different political parties.
H1 was present in the press conferences of the following forces: 
ANC – 5 times (covered 4)

RPA – 3

“Heritage” – 3

AFRD – 3

Independent analysts – 2

In private TV Companies the attention towards political and public figures was distributed as follows
:
	
	RPA
	ARFD
	“Heritage”
	ANC
	Public figures
	People’s patriotic forces  
	ADP
	LDPA
	PP
	CPA

	ALM
	5
	3
	3
	7
	6
	1 (1)
	
	
	1
	1

	“Armenia”
	4
	2
	6 (2 )
	2 (1)
	6
	1 (1)
	1 (1)
	
	
	

	“Ar”
	3
	4
	3
	
	7
	
	
	1
	
	

	“Yerkir Media”
	6
	5
	5
	3
	9 (1)
	
	
	
	
	

	“Yerevan”
	3
	1
	6
	2 (1)
	9 (1)
	
	
	
	1
	

	“Kentron”
	3
	3
	5
	3
	5 (1)
	1
	
	
	
	

	H2
	4
	3
	4
	1
	3
	
	1 (1)
	
	
	1

	“Hay TV”
	4
	2
	5 (1)
	
	5
	
	
	
	1
	1

	“Shant”
	2
	1
	2
	1
	4  (1)
	
	
	
	
	


In terms of paying attention to the representatives of oppositional and pro-governmental parties, TV Companies are far from being impartial. Thus, no TV Company was present to cover the press conference of Orinats Yerkir Party, member of the pro-governmental coalition (press conference of Artsruni Aghajanyan in Azdak Club on May 5, 2010). There were seven cases of absence of TV Companies at the press conferences of oppositional public figures.
The comparison of the coverage of the press conferences with the participation of oppositional and pro-governmental parties is not in favor of the former ones. In average seven TV Companies were present in the observed press conferences of the RPA representatives. This is the highest index. 
The index of the other forces is the following:
	Participants of press conferences
	Number of present TV Companies 

	ARFD
	5

	Public figures (heads of NGOs, experts, analysts, and others)
	4

	“Heritage”
	3

	ANC
	2


In two press conferences of the RPA representatives all the 10 TV Companies observed were present. The maximum number of TV Companies in the press conferences of the other forces was the following – “Heritage”- 8, ARFD - 6, ANC – 5.

The comparison of the TV coverage of the press conferences with the same topic on the same day or within several days is more interesting. Here are a couple of examples.

On June 18, an armed conflict in the vicinity of Chaylu village resulted in the Armenian-Azeri relations and the possible developments around the Nagorno-Karabakh issue becoming the topic of the week. On June 22, in Pastark Club representative of the “Heritage” Party Stepan Safaryan met with journalists. Five TV Companies were present at the conference. On June 24, in Irates de facto Club former Foreign Minister, ANC representative Alexander Arzumanyan talked about the same issue which was covered and broadcast only by one TV Company. On June 28, President of the Armenian Democratic Party (ADP) Aram Sargsyan talked on the same topic in Friday Club. One TV Company was present which did not cover the conference in its main news broadcast. On June 29, NA RPA Secretary Eduard Sharmazanov gave press conference in De facto Club. All the present 10 TV Companies covered it. Whereas on the same day, on June 29, in Hayatsq Club there was only one TV Company present in the press conference of Zaruhi Postanjyan, MP of RA NA “Heritage” party.

On July 22, the decision of the Hague International Court on Kosovo’s independence was announced. It became one of the most discussed topics in Armenia. On July 23, Vahan Hovhannisyan (ARFD) talked on this issue in Friday Club. It was recorded and covered by all the five TV Companies present. A couple of days later, on July 27, Chairman of European Integration NGO Karen Bekaryan had a press conference on the same topic in De facto Club. It was covered by all the 10 TV Companies present. On August 2, Stepan Safaryan (“Heritage”) was in Pastark Club. Only five TV Companies were present to cover the press conference. 
On August 19-21, the official visit of Russia’s President Dmitry Medvedev took place, during which a protocol on the extension of the Russian military base deployment in Armenia was signed, according to which the term of deployment was extended to 49 years instead of the previous 25. Later, a non-official CSTO (Collective Security Treaty Organization) summit took place. It is natural that during and after these events the main topics of media coverage were the visit of the Russian President, Armenian-Russian relations, military bases, and security issues of the South Caucasus. On August 23-31, about 10 press conferences were held on this issue. The CPFE observation group followed six of them.
On August 23, “De facto Club hosted an oppositional figure, former Vice-President of the RA National Assembly Karapet Rubinyan. The speaker was obviously critical of the signed protocol and the state of the Armenian-Russian relations in general. No TV Company had been recording the conference; consequently it had no TV coverage. A mere 30 minutes after Karapet Rubinyan’s conference, the same issue was discussed by Alexander Manasyan, head of theoretical philosophy and logic chair of Yerevan State University (YSU), head of “Academy of Political Research” NGO. Four TV companies broadcast that conference.  
The next day, on August 24, representatives of “Heritage” Party Stepan Safaryan and Ruben Hakobyan were speaking about the same issue in De facto Club. Four TV companies were recording the conference. About 30 minutes later in the same club President of European Integration NGO, member of the Public Council Karen Bekaryan held a press conference. Seven TV companies were recording this conference. 

On August 25, Vice-President of the RPA Galust Sahakyan was presenting his opinion on the same issue in “Henaran” Club. The conference was covered by 10 TV Companies. 
On August 31, in De facto Club representative of ARF Supreme Body Armen Rustamyan convened a press-conference on domestic and policy issues, including the Armenian-Russian relations. Six TV companies recorded and covered it.
Thus, it can be stated that Armenian TV Companies do not pay equal attention to oppositional and pro-governmental public and political figures. The latter, having no difficulty in expressing their viewpoints on air, are covered more than the oppositional political figures. 
As for the nature of the coverage, it must be stated that the absolute majority of them was neutral. Though, sometimes essential issues were missed and only loyal quotes were put during the coverage of the press conferences, especially with the participation of oppositional figures. 
A couple of cases were recorded when journalists gave their own commentaries to the ideas expressed during the press conferences. However, such cases are rare and are exceptions from the common neutrality. The majority of the press conferences were covered by using the direct quote of the speaker. 10 cases of the so-called “mute” coverage were recorded. 
� The monitoring was conducted by the Committee to Protect Freedom of Expression within the program supported by the Open Society Foundations – Armenia.


� The number of uncovered press conferences is mentioned in parenthesis  





PAGE  
1

