Armenian Television Coverage of Press Conferences by Political Forces in the Period Before the May 6, 2012 National Assembly Elections 
(According to CPFE Monitoring
 Results)
On February 15 to May 4, the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) monitored television coverage of press conferences by politicians and public figures in various press clubs in Yerevan. 
The purpose of the study was to find out the level of interest of different TV companies (broadcast in the capital city and nationwide) towards press conferences conducted by representatives of political forces participating in the May 6, 2012 parliamentary elections or by public figures who were not participating in the election but had a say on issues of public importance. Also examined was the nature of coverage by different TV companies, and whether or not the TV companies presented the various party platforms and campaign messages in an unbiased fashion. In addition to press conference by representatives of political forces, we also monitored press conferences by public figures (NGO leaders, experts, analysts), if the subject was related to the upcoming election. 
According to the methodology, not all press conferences by politicians and public figures were examined. We examined only the press conferences that took place in the following seven active press clubs in Yerevan: “Irates De Facto,” “Hayatsq,” “Hayeli,” “Henaran,” “Post Scriptum,” “Urbat,” and “Pastark.” Some press conferences in the National Press Club were also included in the study. We monitored social-political news programs in the following 10 TV stations: “Ar,” “Armenia,” “Armnews,” “ATV,” “Yerevan,” “Yerkir Media,” “Kentron,” “H1,” “H2,” and “Shant.” 
The study was conducted in two phases. The first phase was before the official start of the election campaign, from February 15 to April 8. The second phase covered the period of the election campaign, from April 8 to May 4. 
The study was conducted by looking what TV company had sent a crew to cover any given press conference and then looking at how the press conference was covered by that TV company. 

TV Companies’ Attendance and Coverage of Press Conferences 
The monitoring was conducted in accordance with the following methodology. First, we recorded what TV companies had sent a crew to cover the specific press conference. Then, the monitors watched the evening news programs and noted the following information in a specially developed table: the form of coverage – “direct speech” or “mute” (i.e. broadcasting excerpts from the main speaker’s speech or not), with commentary by the reporter or someone else, and the tone of the coverage – positive (+), negative (-) and neutral (0).
In the first phase of the study, from February 15 to April 8, we monitored 43 press conferences given by politicians and public figures, including press conferences in a debate format (when the participants were from different political forces).
 The second phase covered 47 press conferences.
The following table presents the number of participants in press conferences in both phases. 
Table 1

	
	Press Conference Participants
	1st Phase
	2nd phase

	1. 
	Representatives of the Republican Party of Armenia (RPA)
	14
	2

	2.
	Representatives of Heritage and Free Democrats

	9
	12

	3.
	Representatives of Armenian National Congress (ANC)
	8
	12

	4.
	Representatives of the Armenian Communist Party (ACP) and Armenian Progressive United Communist Party (APUCP)
	3
	3

	5.
	Representatives of Armenian Democratic Party (ADP)
	2
	4

	6.
	Representatives of Armenian Revolutionary Federation
	2
	2

	7.
	Representatives of Orinats Yerkir
	1
	1

	8.
	Representatives of Prosperous Armenia
	1
	2

	9.
	Representatives of the United Armenians
	0
	2

	10.
	Representatives of National Accord
	1
	1

	11.
	Marxist Party
	1
	1

	12.
	Representatives of the National Self-Determination Union (NSDU)
	1
	1

	13.
	People’s Party (Tigran Karapetyan)
	1
	0

	14.
	Public Figures (NGO leaders, experts, analysts, etc.)
	16
	10


This data illustrates how active or inactive the various political forces were in terms of presenting their ideas and campaign platforms to the public by means of press conferences, in addition to other campaign methods. In this regard, the various parties campaigned differently during the two phases of the study. Thus, representatives of RPA participated in 14 press conferences during the first phase, but gave only 2 press conferences in the second phase. The two opposition forces – ANC and Heritage (together with Free Democrats – acted completely differently from RPA. In the first phase, ANC participated in 8 press conferences, and Heritage participated in 9 press conferences. In the second phase, they presented their views and positions to the public in 12 press conferences each. 
It is worth noting that public figures (NGO leaders, experts, analysts and others) were quite active in giving press conferences in both phases of this monitoring. 
The study has revealed that not all TV companies were active in covering press conferences. However, almost every TV company tried to make sure they did not ignore any one political force. The level of activeness of TV company (i.e. how many press conferences they attended and how many of them were covered in their programs) can be seen in the following table.  
Table 2

	TV Company
	1st Phase
	2nd Phase


	
	 Attendance 
 
	Coverage
	Attendance
	Coverage

	1. H2
	31
	31
	19
	19

	2. Yerkir Media
	27
	23
	17
	15

	3. Armnews
	24
	20
	14
	5

	4. Kentron
	20
	20
	13
	12

	5. Armenia
	20
	20
	23
	21

	6. H1
	17
	16
	12
	12

	7. AR
	14
	14
	0
	0

	8. Yerevan
	13
	10
	13
	13

	9. ATV
	10
	9
	11
	11

	10. Shant
	7
	6
	11
	11


In the first phase, the most active TV companies in terms of coverage of political press conferences were H2, Yerkir Media and Armnews. They attended 50% or more of all press conferences. They were followed by Kentron, Armenia TV and H1. These TV companies sent crews to 35-45% of all press conferences. 
However, there are certain reservations in terms of the coverage. It is noteworthy that, except for H2, Kentron, Armenia TV and AR, the other six TV companies often attended the various political press conferences, but didn’t always report on them in their news programs. Yerkir Media and Armnews attended but failed to cover 4 press conferences. Yerevan TV company attended but didn’t cover 3 events, and Shant and ATV failed to cover 1 press conference they attended.  
The opposite also took place at times. Some TV companies failed to attend certain press conferences but then talked about them in their news programs. However, this approach was not very common (most likely, it had to do with the technical possibilities at that moment), and therefore was not examined under this study’s methodology. However, some particular cases are presented in the relevant sections of this analysis. 
In the second phase, the situation with the level of TV companies’ activeness changed. The number of press conferenced studied during that period was higher – 47, whereas the level of TV companies’ attendance was lower. Armenia TV attended more press conferences than others. They attended 23 events, or close to 50%. The second most active TV company was H2, which attended 19 press conferences, as opposed to 31 in the first phase. The third is Yerkir Media. AR TV company exhibited a rather unusual behavior. In the first phase, they attended and covered some 14 election-related conferences. In the second phase, they did not attend a single such press conference.  

The coverage of press conferences in the second phase was also somewhat different. H2 covered every press conference it attended, and so did Shant, Yerevan and ATV companies. Armenia TV and Yerkir Media failed to cover 2 press conferences they attended (2 each). Kentron did not cover one of the press conferences it attended. Armnews attended 14 press conferences, but reported on only 5 of them. It is worth noting once again, that we monitored mostly the main news programs of these TV companies. However, in some cases (particularly in the case of Armnews) we monitored their other news programs broadcast at different hours of the evening as well. 
According to Article 27 of the RA Constitution, one of the purposes of establishing the Armenian Public Television is to ensure pluralism of opinions. Article 19, paragraph 3 of the RA Election Code stipulates that Public Television is required to ensure non-discriminatory conditions for all candidates, parties and party alliances participating in elections.  
In view of the above, it is worth noting that H1 (Public TV) was the 6th among 10 monitored TV companies in terms of its activeness in covering election related press conferences (7th in the second phase). 
The following table shows how often they covered press conferences with the participation of various political forces.  
Table 3

	Press Conference Participants
	1st phase
	2nd phase

	Heritage and Free Democrats
	6 times
	3 times

	ANC
	3 times
	6 times

	ACP and APUCP
	2 times
	3 times

	ARF
	2 times
	1 time

	RPA
	2 times
	0

	Prosperous Armenia
	1 time
	0

	Orinats Yerkir
	1 time
	0

	ADP
	0
	2 times

	United Armenians
	0
	1 time

	Public Figures
	2
	4 times


In the first phase, H1 attended one press conference by the leader of the Marxist Party (David Hakobyan), but failed to report on it. On the other hand, it failed to attend a press conference by an ANC representative (Hrant Bagratyan), but ended up reporting on it. In the second phase, it failed to send a cameraman to a press conference by Aram Sargsyan (ADP) (only a reporter attended), but covered it in the news program. 
Thus, in the two phases of the study, H1 covered press conferences by all nine political forces taking part in the parliamentary election. In the second phase, H1 covered press conferences by the opposition ANC and Heritage (together with Free Democrats) 9 times each. At the same time, it did not show much interest towards press conference with the participation of the three coalition parties (RPA, Prosperous Armenia and Orinats Yerkir). In the first phase, it covered two press conferences by RPA representatives, one press conference by Prosperous Armenia and one by Orinats Yerkir (none in the second phase). Obviously, these numbers also depend on how often these parties conducted press conference in every phase and their campaign tactics. 
As for the private TV companies’ interest towards political press conferences, both phases of monitoring revealed that there was equally great interest towards press conferences of representatives of ANC and Heritage (together with Free Democrats). In the first phase, there was much interest towards RPA press conferences as well. In the second phase, during the official campaign, RPA candidates gave very few press conferences, as was already mentioned. Two press conferences were monitored then: one by Hayk Babukhanyan at Pastark club on April 27, which none of the TV companies attended, and Galust Sahakyan’s press conference in Post Scriptum on May 2, which Armnews and Kentron TV companies attended, but none of them reported on it.  
TV companies showed significantly greater interest towards press conferences given by the most prominent representatives of political parties.
For example, 9 out of the 10 monitored TV companies attended ANC representative Nikol Pashinyan’s press conference (March 26, National Press Club). ARF bureau member Vahan Hovnannisyan’s press conference (May 1, Post Scriptum Club) was also covered by 9 TV companies. The press conference by Aram Manukyan, Chairman of the Armenian National Movement (April 30, Pastark Club) was covered by 8 TV companies. Eight companies covered the Heritage leader Raffi Hovhannisyan’s press conference (March 22, Urbat Club). The press conference by Heghine Bisharyan, the leader of the Orinats Yerkir parliamentary faction (March 29, Irates de Facto Club) also interested 8 TV companies. The joint press conference of the Communist party leader Ruben Tovmasyan and the APUCP leader Vazgen Safaryan (March 24, Pastark Club) also interested 8 TV companies. 
It is worth noting that press conferences in a debate format hardly ever received that much attention. Only one of the 10 such press conferences was attended by 8 TV company crews, and only 7 of them actually reported on it in their news programs (March 3, Hayeli Club, debate between Mkrtish Minasyan (RPA) and Alexander Arzumanyan (Free Democrats)). Other similar press conferences were covered by four TV companies, at the most. There were cases when there was only one TV crew present at some of these press conferences. For example, the April 18 press conference in Hayeli Club with Izabela Abgaryan from Heritage and Lyova Harutyunyan from Prosperous Armenia interested only Armenia TV. In the same place, APUCP leader Vazgen Safaryan and ADP representative Armen Hovsepyan gave a press conference on April 20, which was covered by Yerevan TV only. Only Yerkir Media attended the March 6 press conference by RPA representative Vardan Ayvazyan and Heritage representative Armen Martirosyan, but the TV company failed to report on it in its news program. 
In the second phase of monitoring, there were also some press conferences that no TV company sent a crew to cover. These included ANC representative Gayane Arustamova’s press conference on April 16, NSDU  leader Paruyr Hayrikyan’s press conference on April 18 and self-nominated candidate Manvel Yeghiazarya’s press conference on April 19 in Pastark Press Club, and National Accord leader Aram Harutyunyan’s press conference on April 26 in Urbat Club. 
Thus, even though there were politicians or political parties, whose press conferences attracted much less interest, this study makes it possible to concluded that, unlike during the previous similar studies, both public and private TV companies generally tried to keep a balance between the coverage of pro-government and opposition press conferences during the 2012 election campaign. In other words, pluralism on the Armenian television was notable during the monitored period. 
As for election-related press conference by public figures and experts, some of them attracted a significant amount of interest, while others were not so interesting. 
For example, in both phases of monitoring, television companies expressed a great deal of interest towards press conference by President of Yerevan Press Club, Boris Navasardyan, who was presenting interim results of monitoring of media coverage of elections. Nine TV companies sent crews to his March 20 press conference in Urbat Club, and 7 TV companies attended his April 25 press conference. 
However, in some cases, the absolute majority of TV companies showed no interest in press conferences by some political scientists and campaign analysts. For example, only one TV company attended the March 15 press conference by political scientist Suren Surenyants in Irates de Facto Club. The same thing happened during the March 16 press conference by political scientist Alexander Margarov and political technology specialist Karen Kocharyan in Hayeli Club, and during the April 10 press conference by Ashot Manucharyan in Hayeli Club. 
As for the nature of coverage of political press conferences, the vast majority of coverage was neutral. Certain amount of bias was noted in only 9 cases (3.1%) out of 288 reports on the 90 monitored press conferences. The result was the same when the form of the coverage was considered (i.e. with or without commentary). In only 9 cases did the material appear with the author’s or someone else’s commentary. 
However, there are two things that make it possible to draw conclusions about a particular TV company’s political preferences. First, it is the press conferences they attended but failed to report on, and second, it is the fact that some reports were incomplete and/or biased (which happened rather rarely, as we already mentioned). Sometimes, they presented opposition views with some other people’s commentary; in particular, they would give the microphone to a representative of the ruling party and concluded the report with his words. The opposite (i.e. ending a report on the ruling party’s press conference with comments from the opposition) never happened.  
Following are a few examples of this. Kentron TV reported on Hrant Bagratyan’s (ANC) press conference of March 14, in Hayeli, with commentary by RPA member Artak Davtyan. 
A similar thing occurred on Kentron TV on April 5, when covering Vahagn Khachatryan’s (ANC) press conference in Irates de Facto Club. This time the commentary was provided by RPA member Karen Avagyan. 
The March 1 press conference by Mkrtich Minasyan (RPA) and Alexander Arzumanyan (Free Democrats) in Hayeli Club was supposed to be on “Domestic Political Developments, Business Sector’s Involvement in Majoritarian Electoral System, and the Decision of the French Constitutional Council.” In their coverage of the press conference, Yerkir Media presented only Alexander Arzumanyan’s statement (with audio and video feed) on leaving ANC, whereas the other participant’s statements were not presented in any way, and nothing was said about the other topics of the press conference. When covering the same press conference, Shant TV presented only Mkrtich Minasyan’s views (with audio and video feed) on elections, whereas nothing at all was said about the opponent’s views on any topic. 
When covering the April 17 press conference by Hrant Bagratyan in Hayeli Club (the press conference was dedicated to election campaign and ANC’s economic proposals), Kentron TV chose to report only the section where some positive words were said about Prosperous Armenia, ignoring the essential parts of the press conference. 
Most of the reports on press conferences were presented with audio and video feeds (the so called “mute” reporting happened only 10 times, on Armnews). 
Summarizing the results of monitoring, we can conclude that almost all TV companies were active in terms of covering election-related press conferences in the time before elections. Even though the monitoring data are quite different in the two phases of the study (which has to do with the tactics of different political parties and the frequency of press conferences given by them), television was generally open to all political parties in the period before elections. TV companies provided mostly equal conditions for all political parties to communicate with voters through press conferences. 
Moreover, TV companies showed greater interest towards opposition parties than towards the pro-government ones. 
Television coverage of press conferences was mostly neutral. Most of the materials were presented without the TV company’s or someone else’s commentary. 
� The study was conducted by the Committee to Protect Freedom of Expression, under a project supported by Open Society Foundations - Armenia.


� Since press conferences in a datable format had more than one participant, the number of participants is higher than the number of press conferences in the table.


� The data for Heritage and Free Democrats, and ACP and APUCP were calculated and presented together, because these two pairs of parties participated in the election with a single list for each pair.





PAGE  
2

