[image: image1.jpg]


 COMMITTEE TO PROTECT         FREEDOM OF EXPRESSION                   
[image: image2.jpg]


 OPEN SOCIETY 

FOUNDATIONS- ARMENIA
Committee to Protect Freedom of Expression

Quarterly Report(
On the Situation with Freedom of Speech and

Violations of Rights of Journalists and Media in Armenia

(April-June 2012)
Brief Summary
The Committee to Protect Freedom of Expression observes the Armenian media and media staff related conditions, events and problems and provides quarterlyand annual reports on the situation of freedom of expression in Armenia, violations of rights of media and journalists, including legislative changes, recommendations and procedures regulating the field, the influence of the economic environment and political factors on the media.
In the second quarter of 2012 two developments related to media legislation field were of special attention. 

On April 25, the Armenian government introduced its conclusion to the President of the RA National Assembly on the draft law “On Television and Radio” developed by Yerevan Press Club, the “Internews” NGO and the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE). The discussions for improvement of the law will be continued. 
On April 27, the RA Cassation Court publicized a precedential decision concerning the order and conditions of compensation for honor, dignity and business reputation slander (Article 1087.1 of the RA Civil Code). However, two circumstances in the analytical conclusion of the decision are of concern. In particular, the concept of “source of information” and extrajudicial solutions of information disputes were underestimated.
Regarding the impact of political environment on media activities the CPFE has fixed that the number of pressures on media and media staff significantly increases during elections. During May 6 parliamentary elections 3 cases of physical violence and 4 cases of hindrance to the receipt and dissemination of information were fixed. Although the situation was better in comparison with the elections of 2008, however, in comparison with the first quarter of 2012 the second one was much harder for the media. Particularly, the total number of violations of media and media staff rights doubled, 3 new cases of physical violence towards journalists were fixed, 10 cases of various pressures, 10 cases of violation of the right to receive and disseminate information. 
The open letter of several NGOs and a number of intellectuals to the RA president Serzh Sargsyan and the recommendations of the latter to the president of the Public Council of Armenia to improve the Armenian TV broadcasting sphere shows that the Armenian broadcast media is completely under the control of the state authorities. Sharing the concern expressed in the letter the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) is meanwhile against the solutions suggested in the letter considering them to be an attempt of hidden censorship. 
Media Activities Environment
The second quarter of 2012 was marked with following events in the field of legislation concerning media freedom. 

On April 25, the Armenian government introduced its conclusion to the President of the RA National Assembly on the draft law “On Television and Radio” developed by Yerevan Press Club, the “Internews” NGO and the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE).

It is particularly written in the conclusion that the government admits the necessity for changes and amendments in the RA Law “On Television and Radio” in connection with transition process from analog to digital TV broadcasting. However, the authors of the document have meanwhile mentioned that it is necessary to make some changes in the draft law. 
From the aspect of legal adjustment of media the April 27 precedential decision of the RA Cassation Court concerning the dispute between Tatul Manaseryan, the former advisor of the RA National Assembly Speaker, and the founder of the “Zhamanak” daily is particularly important. Before this, the RA Cassation Court used to return all the appeals of the decisions concerning insult and defamation cases without examination. During last two years it is the first time that the Cassation Court has launched proceedings concerning such appeals. In its decision the Cassation Court emphasizing the necessity of similar interpretation of Article 1087.1 (the RA Civil Code of Armenia) in courts and referring to the criteria introduced by the European Court of Human Rights concerning the right to freedom of seech and its restrictions, interpretes the above-mentioned article. 
Particularly, concepts such as “damage causer and victim,” “insult and defamation,” “facts and value judgment” were specified. The issues of compensation amount, the grounds for avoiding responsibility, margins of critisizm of state authorities, limitation periods were also clarified. 
Generally being of positive nature, this decision, meanwhile, may cause concern for two reasons. First of all, as the Information Disputes Council mentioned in its June 26 expert conclusion, the Cassation Court’s interpretation of the concept “source of information” restricts the scope of sources, which can be used by journalists. Thus, it is necessary to reconsider the commensurate precendential positions. 
The CPFE shares this viewpoint and meanwhile makes another remark. According to it, the court while analyzing the issue on limitation period also mentioned the right to demand disclaimer, thus making a problematic conclusion. It underestimates the importance of extrajudicial remedies. The Cassation Court’s decision says that it’s not compulsory to turn to the media extrajudicially to restore the violated rights before turning to the court. However, according to Point 9 of Article 8 of the RA Law “On Dissemination of Mass Information” one can turn to the court demanding to publish a disclaimer and his answer if the media refuses to publish them or does it in an inproper way and at an inproper time.
However, it’s particularly important that both in the first and second quarters of 2012 the number of claims filed against media and media staff based on Article 1087.1 of the RA Civil Code has decreased in comparison with the first and second quarters of 2011. In the first half of 2011 the CPFE fixed 14 new lawsuits. In the first half of 2012 proceedings over only 6 claims were launched, 2 out of which had been filed in the end of 2011. 
The second quarter of 2012 was a period involving May 6 parliamentary elections campaign. So both media related preelectoral situation and the events taking place on the elections day were of great interest in connection with the impact of political factors on media. 
The CPFE has fixed that during state and local elections media and media staff appear in quite strained conditions. As a result the number of violations of freedom of speech increases.  
During May 6 parliamentary elections 7 cases of violation were fixed, 3 out of which were cases of physical violence and 4 of them were cases of hindrance to the receipt and dissemination of information (see the details in the “Physical violence against journalits” section).
Starting from February 15 to May 4, the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) monitored television coverage of press conferences by politicians and public figures during pre-election period in order to observe the impact of political environment on media activities. 
Summarizing the results of monitoring, the CPFE concluded that almost all TV companies were active in terms of covering election-related press conferences in the time before elections. Television was generally open to all political parties in the pre-election period. TV companies provided mostly equal conditions for all political parties to communicate with voters through press conferences. Television coverage of press conferences was mostly neutral. Most of the materials were presented without the TV company’s or someone else’s commentary.
The fact that media provided mostly equal conditions for all political parties was also confirmed by monitorings organized by partner organizations, in particular, by Yerevan Press Club (YPC) and by the “Journalists for Future” NGO. 
In general, television coverage of elections campaign showed the Armenian TV stations are capable of providing objectibity and pluralism. And if there is no objectivity and pluralism in the period after elections, it means that the responsibility lies on state authorities keep the broadcasting sphere under control. 
The evidence of such control was once again proved by another occasion occurred shortly after the elections. 

On June 22, several NGOs and a number of intellectuals sent an open letter “On anti-social policy of TV Companies” to the RA president. The signers of the letter consider the Armenian TV air inadmissible because of Armenian soap operas (which are aggressive, criminal and anti-social) and such called “humorous” TV programs. They suggest setting new criteria, hardening the measures of punishment towards media, forming another commission inside the Natonal Commission on Television and Radion.
The RA president reacted to the letter immediately by initiating a meeting with the president of the Public Council, Vazgen Manukyan and by giving recommendations to him. The latter was obligated to suggest mechanisms for improving the sphere by the end of September. 
The Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) sharing the concern over the tragic situation of Armenian TV air, meanwhile does not consider the presence of “anti-social soap operas” to be the only serious problem of the sphere. The CPFE is copmpletely against the solutions suggested in the open letter and estimates them as an attempt of hidden censorship. According to the CPFE, it’s necessary to change completely the RA Law “On Television and Radio” in order to improve the Armenian TV air. Besides this, it’s necessary to obligate the NCTR to fulfil its mission and make all the TV Companies to meet all the requirements of law and licence conditions. The way of solution of creative, professional problems of television is the contribution to the self-adjustment of the TV Companies and not the undertaking such steps, which can result in censorship or self-sencorship. The RA president or his staff, as well as the Public Council have no power to control or adjust the sphere.
By the way, during this quarter the CPFE fixed a case of inproper accomplishment of obligations by the National Commission on Television and Radio. The CPFE sent a query to the NCTR asking if the “Shark” Ltd with its “Lime” TV Company does not violate the licence 160 conditions broadcasting only entertainment programs. This TV station had won its frequency as a TV station of general orientation. In its response the NCTR mentioned that no violation of licence agreement had been fixed. However it’s obvious that the conditions of the licence and the content of the TV Channel are incompliable.  
During the second quarter of 2012 the CPFE continued fixing and analizing the violation of the rights of media and media staff. The following include the media rights violations according to the classification of the CPFE and involving:

1. Physical violence against journalists;

2. Pressure on mass media and media staff;

3. Violation of the right to seek and disseminate information. 

This classification is conditional to some extent. In particular, there are some incidents, when the prevention of seeking and disseminating information is accompanied by violence against journalists. Such cases are assigned to the type of violation, to which the case is closest. However, the mentioned classification allows for the introduction of a more accurate and explicit picture of violations against media and journalists.

Violations against Media and Media Staff

The second quarter of 2012 was considerably strained period for journalists and media because of the pre-elections and elections processes. As we have already mentioned, during May 6 parliamentary elections 7 cases of violation were fixed, 3 out of which were cases of physical violence and 4 of them were cases of hindrance to the receipt and dissemination of information.
The number of cases of pressure against journalists and media decreased as the number of claims filed against media and journalists also decreased. In the first quarter of 2011 the CPFE had fixed 15 cases of pressure, 10 out of which were claims filed against journalists and media. In the first quarter of 2012 only 6 cases of pressure were fixed only one out of which was a lawsuit filed against media. There is one more case of violation of the right to seek and disseminate information.

Regarding the claims filed against journalists and media based on insult and defamation issues, we should mention that in the second quarter of 2012 proceedings over 5 new claims were launched, 1 out of which had been filed in the end of 2011. In the first half of 2012 proceedings over only 6 claims were launched, 2 out of which had been filed in the end of 2011.

The comparative tables below show the quantitative picture of the violations against media and media staff. Both the tables show the number of violations doubled during the second quarter of 2012 in comparison with the second quarter of 2011 and the first quarter of 2012. 
There were no cases of physical violence towards journalists in the first quarter of 2012. However, 3 new such cases were fixed in the second quarter. The number of pressures on media and media staff has also increased in comparison both with the first quarter of 2012 (6 cases) and the second quarter of 2011 (6 cases). Now this number is 10. The number of violations of the right to seek and disseminate information is also big. There are 5 more cases in comparison with the first quarter of 2012 and 8 more cases in cmparison with the second quarter of 2011. 

Here is the comparative table of violations fixed during the first and second quarters of 2012:

	Types of Violations
	        2012

1st quarter
	2012 

2nd quarter

	1.  Physical violence against journalists
	0
	3

	2.  Pressure on mass media and media staff
	6
	10

	3.   Violation of the right to seek and disseminate information
	5
	10


Here is the comparative table of violations fixed during the second quarters of 2011 and 2012:

	Types of Violations
	        2011
2nd quarter
	2012 

2nd quarter

	1.  Physical violence against journalists
	2
	3

	2.  Pressure on mass media and media staff
	6
	10

	3.   Violation of the right to seek and disseminate information
	2
	10


Thus, the CPFE fixed 23 new cases of violation of the rights of media and media staff during the second quarter of 2012. 

As in the previous reports, the CPFE points out that the data introduced in these tables can be not exhaustive and does not pretend to be absolutely accurate. It is fairly well-known that media representatives refrain from publicizing cases where their professional activity are obstructed or hindered; they neglect various threats or prefer to resolve the problems on their own and overcome illegal restrictions themselves. For this reason, the CPFE is sure that the real number of violations against journalists and mass media is much greater than the level of recorded cases. This report represents the most significant of the cases.
1. Physical Violence against Journalists

In the first quarter of 2012 three cases of physical violence were fixed on May 6, parliamentary elections day and on the day before it. 

On May 6, the “GALA” TV informed that on May 5, the day before the parliamentary elections, an incident between the shooting group of the TV Company and the members of Gyumri’s N33 constituency commission occurred. 

The journalist Naira Nalbandyan had first called the chairman of the commission, Grigor Hovhannisyan, and asked to provide information about the constituency, but the latter had refused providing any information. Afterwards, the journalist and the cameraman, Tigran Gasabyan, went to the constituency but were not allowed to enter. Grigor Hovhannisyan refused giving information again and attacked upon the journalists with two members of the commission. The policeman of the constituency intervened in order to solve the argument. 
On May 11, Naira Nalbandyan turned to the police of the Shirak marz, where materials were prepared on this occasion. As the “GALA” TV informed later, on May 16 the Investigation Department of Shirak Police refused launching criminal proceedings because of the lack of criminal act. 
On May 6, on the parliamentary elections day, the media informed that while covering the May 6 National Assembly elections, the correspondent of the RFE/RL's Armenian service (Radio Liberty/Azatutyun), Elina Chilingaryan, was assaulted by a young man outside the Erebuni 12/33 polling station, who attempted to confiscate the video camera in her hand and break her memory device — twice striking a blow to her hand in the process. Chilingaryan claimed the youth hit her and snatched the camera after it fell during the scuffle. However, the journalist managed to take her camera back and capture the incident. Elina Chilingaryan turned to the RA Police. Criminal proceedings had been filed under Point 1 of Article 164 of the RA Penal Code in connection with obstruction to a journalist's professional activities. The investigation is ongoing. 
On the same day, May 6, in 34/26 constituency of Gyumri, 4 unknown young people hindered the professional activities of Karen Alekyan, the cameraman, journalist of the “Maxinfo” news agency by plucking his badge from his clothes and seizing his camera. They left and returned the boken camera 2 hours later. Karen Alekyan informed the Gyumri Department of the Armenian Police about this incident. Materials on this case were prepared in the investigation department of the Shirak Police. Criminal proceedings were launched on May 8 under Point 2 of Article 149 of the RA Penale Code (Hindrance to the free implementation of the citizen’s right to elect or to referendum, or hindrance to the work of mass media representatives, committed by a group and accompanied with violence or threats to use violence). The investigation of the case is ongoing under the control of the Special Investigation Service of Armenia. As the Special Investigation Service informed there are no suspects and arrested people yet. Measures are undertaken in order to identify the criminals. 
Other Cases of Hindrance to the Legal Professional Duties of Journalists during Parliamentary Elections
The incidents introduced below are counted to be violations of the right to seek and disseminate information. However, they are introduced here, in a separate sub-section in order to summarize the elections related incidents. 
On May 6, the media informed that in the 34/25 constituency of Gyumri the legal professional activities of the cameraman of the “Kentron” TV Company, Varazdat Papikyan were hindered. The son of Gyumri mayor, Spartak Ghukasyan had seized the camera from Papikyan and forced him to go out of the poll station. Materials were prepared on this occasion in Gyumri station of the Armenian Police. . Criminal proceedings were launched on May 8 under Point 1 of Article 149 of the RA Penale Code (Hindrance to the free implementation of the citizen’s right to elect or to referendum, or hindrance to the work of mass media representatives). The investigation of the case is also ongoing under the control of the Special Investigation Service of Armenia.
On the same day, in the 34/21 constituency of Gyumri a number of people hindered the implementation of legal professional duties of Vladimir Khachatryan, the journalist and cameraman of the “Kentron” TV station. They took the camera placed in the poll station and went away. 

On May 8, criminal proceedings were launched on under Point 2 of Article 149 of the RA Penale Code (Hindrance to the free implementation of the citizen’s right to elect or to referendum, or hindrance to the work of mass media representatives, committed by a group and accompanied with violence or threats to use violence). The investigation of the case is also ongoing under the control of the Special Investigation Service of Armenia.

On May 6, at nearly 10 o’clock in the morning an incident occurred to the correspondent of “Aravot” daily, Nelly Babayan at the 5/11 constituency of Yerevan Davitashen district. A young man prevented her from videotyping the accumulation of people in the poll station by seizing her phone. A little bit later the young man returned the phone. 
On the same day, the CPFE was reported that the legal professional activities of the correspondent of the “hetq.am”, Qristine Aghalaryan were hindered at the 6/01 constituency of Yerevan Davitashen district. She was not allowed to receive information about the vote counting procedure. The chairman of the constituency commission forbad the journalist to videotype without any explanation. She was allowed continuing her work only after her stubborn resistence. 
2. Pressure on Mass Media and Media Staff

As we have already mentioned the number of pressures on media and media staff has increased in the second quarter of 2012 in comparison with both previous quarter of the year and the second quarter of 2011. During this period the CPFE fixed 10 new cases of pressure on media and media staff, 5 out of which are lawsuits filed against media based on Article 1087.1 of the Civil Code of Armenia (proceeding based on one of the claims had been launched in the end of 2011, however, the examination of the case started in the second quarter of 2012). 
In this section of the report development of the disputes started since 2010 and 2011 are also involved. 23 out of 25 litigations described below are cases based on Article 1087.1 of the Civil Code of Armenia.
10 new cases of pressure and the developments of cases initiated previously are introduced below in chronological order. 

On April 13, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan publicized its decision concerning the claim of Tigran Terteryan, the non-adult son of the former principle of the School N2 of Echmiadzin, Susanna Nazaryan, against the “168 Zham” Ltd and the journalist Marine Martirosyan. 

As a background for the case, the plaintiff (the son of the former principle) demanded to disclaim the information, according to which he had fired the documentary archive of the school, as well as to pay compensation of AMD 2 million for defamation. He also demanded to place a lien in the amount of charge on the property and finances of the newspaper. 
The court rejected the claim finding it groundless. Tigran Terteryan (his official representatives) was obligated to pay AMD 36,000 as a state duty. 
On April 13, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan continued the hearing of the claim of the religious organization “Kyanqi Khosq” and its head, Artur Simonyan against the founder of the “Iravunq- hetaqnnutyun” weekly, “Iravunq Media” Ltd. The plaintiff demands to publish disclaimers over publications, where the “Kyanqi khosq” is identified to be a heterodox organization, to apologize publicly and to compensate the legal costs. The head of the organization finds particularly insulting October 19-25, 2011 publication entitled “The Story of Sect-mixed Porno Photos Was Followed by Accusation of Corruption of Minors.” There were also two pictures attached to that article, which were also considered to be of defamatory nature by the head of the “Kyanqi khosq.” The case has been ongoing since November 23, 2011.
The hearing scheduled on April 13 was postponed till May 10 upon the request of the plaintiff for finding evidence. On May 10, the plaintiff introduced the evidence, including the expert conclusion of the Information Disputes Council (IDC) concerning this case. The representative of the plaintiff also expressed willingness to negotiate over possible reconciliation. The court mentioned that it’s necessary to introduce a written suggestion for it and give a time for that postponing the hearing of the case till May 18. However, the May 18 hearing was also postponed upon the request of the respondent party.  

During May 29 hearing no suggestion on reconciliation was introduced to the court. 

On June 21, the trial over the case started. The respondent party informed that the representative of the respondent can no longer represent the party as he had been authorized by the president of the “Iravunq Media” Ltd, Hayk Babukhanyan, who was at that time member of the Armenian Parliament and had no right to direct the company. The new director of the Ltd will have the right to empower the representative of the respondent party. The trial will continue on July 13. 
On April 13, the court of general jurisdiction of the Tavush marz continued the examination of the case ““Ijevani CHSHSH” road constructing company vs. the “Ijevani Studia” Ltd and the director of the “Ijevan” TV, Naira Khachikyan.

The plaintiff disputes reportage prepared by Naira and later broadcasted by the Armenian Second TV Channel and by the “Yerkir Media” TV on June 21. During the reportage the road constructing company was considered to be destructive, as well as embezzling the money from state budget. The plaintiff demands to apologize publicly for slandering its business reputation, as well as to compensate the damage by AMD 3mln and 264,000. The proclamation of the decision is scheduled on March 7. However, later, on March 22, the court stated that there is a need for additional examination of the proofs. 

On April 27, the court released its decision on the case, which was to partially satisfy the claim. Only Naira Khachikyan was found an appropriate respondent by the court. She was obligated to pay compensation for defamation in the amount of AMD 50,000 in favor of the “IjevaniCHSHSH.” Determining the amount of compensation the court took into consideration the fact that the director and the staff of the “Ijevani CHSHSH” CJSC had introduced their answer during June 27, 2011 news program broadcasted by the Armenian Second TV Channel. According to court’s decision, Naira Khachikyan must also pay AMD 20,000 as an attorney fee and AMD 1,500 as a state duty. 
On May 23, the plaintiff filed an appeal in then RA Appeal Court.

On June 21, the Appeal Court examined the appeal. The decision on the appeal will be released on July 4.
It’s worth mentioning that there is a circumstance concerning the case, about which the CPFE learnt from Naira Khachikyan. According to her, a lien had been put not only on her bank accounts but also on her passport, which also restricts her right to freedom of movement. The CPFE takes necessary measures to clear the circumstances up, to get explanations and find solutions for this problem. 
On April 15, during the ceremony of the Annual National Music Awards, an incident occurred between the organizers of the ceremony and journalists at the State Academic Opera and Ballet Theater of Armenia after Alexandr Spendiaryan. The journalists and photographers accredited for covering the ceremony were not allowed to enter the hall and implement their professional duties. 
As the director of the “Photolur” agency, Meliq Baghdasaryan informed that the employee of the agency had been also forbidden to pass beyond the lobby. Meliq Baghdasaryan himself went there to get explanations. Grigor Nazaryan explained that they forbade the journalists and photographers to enter the hall as they could pose obstacles for live air. The director of the agency responded that staying in the lobby the photographers would not be able to implement their professional activities. An argument broke out. However, the journalists and photographers were allowed to enter the hall only in the end of the ceremony, when the hall was already half-epty. 
On April 16, the RA Civil Appeal Court returned the April 5 appeal of the attorney Artur Grigoryan concerning the March 7 decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan, according to which the claim of the attorney against the “Hraparak Daily” Ltd had been rejected. 
The attorney Artur Grigoryan considers the comments of the readers written under the August 10 article in the electronic version of the daily (on the “hraparak.am” web-site), entitled “Citizens Are the Victims of the Unconscientious Attorneys,” to be insult and defamation. He demands compensation in the amount of AMD 18 million: AMD 2 million for each defamation and AMD 1 million for each insult (according to the plaintiff each of the 6 comments contains both insult and defamation). 

The Appeal Court returned Artur Grigoryan’s appeal, as he had paid only AMD 10,000 as a state duty instead of the required 540,000. On May 15, Artur Grigoryan appealed this decision in the Cassation Court of Armenia, which also returned the appeal on June 6. 
On April 19, the court general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan confirmed the agreement over reconciliation between the “Aragon Daily” Ltd and “Arrhythmology Cardiology Center of Armenia” Ltd, which had been introduced to the court on April 4. Thus the proceedings over the case were suspended. 

As a background of the case, the plaintiff demanded to publish a diclaimer over the article entitled “Where is Hippocrates’ oath?” (published on December 1, 2010), to publish an answer and pay compensation in the amount of AMD 2mln for slandering the honor, dignity and business reputation and AMD 300,000 for lawyer’s expenses. On December 10, 2011, the “Aravot” newspaper published a disclaimer over the article published on 01.12.2010, admitting that it slanders the honor, dignity and business reputation of the Cardiology Center, as well as that it does not comply with the reality.
On April 19, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan held the regular hearing of the case “Gurgen Aghajanyan vs. the “Zhoghovurd daily” Ltd. 

Let’s remind that on August 30, 2011, the daily had published an article entitled “They Demand from Galust’s Son,” which was based on the letter sent by Gurgen Aghajanyan. It contained critical information about the former Head of Department of State Property Management Karine Kirakosyan, as well as about the Deputy Head of Department of State Property Management Ashot Markosyan. The plaintiff insists that he is not the author of the above-mentioned letter, so he demands to publish a disclaimer in the same media outlet over the information considered to be of defamatory nature, as well as to pay compensation in the amount of AMD 804,000.

On April 19 hearing both the respondent paty and the third party (Karine Kirakosyan and Ashot Markosyan) were not present. For this reason the hearing was postponed. The hearings scheduled on May 17 and June 19 were also postponed. The regular hearing is scheduled on July 20. 
On April 20, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan suspended the proccedings over the case “The director of the “Research-and-development center of Balneology and Physical Health,” Benik Harutyunyan vs. the “Zhoghovurd Daily” Ltd,” as the plaintiff abandoned his claim.
The plaintiff disputed the September 9, 2011 publication entitled “The Dr Professor’s Adventures in the Mines.” He demanded from the founder of the newspaper compensation in the amount of AMD 2 million for insult and defamation, as well as AMD 244,000 for legal costs. On March 12, the plaintiff, Benik Harutyunyan turned to the court abandoning his claim. 
On April 21, the member of the Armenian parliament Samvel Aleksanyan phoned the editorial office of the “Zhoghovurd” daily and posing threats demanded to disclaim the April 20 publication entitled “Greeting Message or Bribe?” The article was about a parental meeting organized at the school N190, which actually turned out to be pre-election meeting with the candidate member of the Armenian Parliament, Samvel Aleksanyan. The latter gave AMD 700,000 to the principle of the school and envelopes to some parents during the meeting. As it turned out later, there were 100 dollars in each envelope. He also promised to organize a free graduation party in the restaurant “Parvana,” which belongs to him. Talking to the editor in chief of the “Zhoghovurd,” Taguhi Tovmasyan, Samvel Aleksanyan demanded to disclaim the information concerning giving of money and threatened to turn to the court. He particularly said “you will have problems” and “you are not aware of what will happen to you.” This conversation was published in the newspaper the next day. By June 30, there was no development of the case.
On April 27, the Cassation Court examined the appeal of the founder of the “Zhamanak” daily “Skizb media kentron” concerning the claim of the former counselor of the parliamentary speaker Tatul Manaseryan.
Tatul Manaseryan considers as libel the article “Criminal case against NA speaker’s counselor?” published on September 29, 2010, which defamed his honor and reputation. He demands a disclaimer and compensation of AMD 2.5 million, with AMD 500,000 for lawyer’s expenses. The claim was taken into production on October 1, 2010.

On September 20, the court released its decision, which partially satisfied the plaintiff’s demand. Thus, the “Zhamanak” daily was obligated to publish a disclaimer and pay compensation in the amount of AMD 510,000, AMD 300,000 of which as a compensation for defamation, AMD 200,000 as the attorney’s fee and AMD 10,000 as a state duty. The founder of the newspaper appealed the decision in a higher court. 

On December 7, the Civil Appeal Court held the hearing of the appeal of the “Zhamanak” daily. The decision of the court was released on December 15, according to which the appeal was rejected.
On January 18, the founder of the newspaper filed an appeal in the Cassation Court, which examining the appeal released a precedential decision making interpretation of the application of Article 1087.1 (the RA Civil Code). 
On April 27, the Cassation Court examined the appeal of the resident of Lernapat village, Boris Ashrafyan based on the claim of Vano Eghiazaryan, the head of Lernapat community. In this litigation the founder of the “Zhamanak” daily “Sikizb media kentron” Ltd is involved as a third party. 
This case concerning the slandering of honor, dignity and business reputation has been ongoing since 2010. Information published in the September 1, 2010 article of the “Zhamanak” daily entitled “Take away This Turkish” is disputed. The plaintiff Vano Eghiazaryan demanded from the respondent to apologize publicly, to publish a disclaimer in the same medium as well as to pay compensation of AMD 3mln each (AMD 1 million for insult and AMD 2mln for defamation). On July 22, the court satisfied the claim partially obligating Boris Ashrafyan to apologize publicly, to publish a disclaimer in the “Zhamanak,” as well as to pay AMD 314,000 as a compensation for insult and defamation and the state duty.

Both the plaintiff and the respondent had appealed the decision in the Appeal Court of Armenia, which rejected both the appeals on October 5, 2011. Boris Ashrafyan filed an appeal in the Cassation Court of Armenia on November 7. The court’s April 27 decision was to satisfy the appeal of Ashrafyan partially. According to it the claim of Vano Yeghiazaryan was rejected, and he was obligated to pay AMD 19,000 as a state duty for filing an appeal in the Appeal Court, and AMD 20,000 for the Cassation Court’s state duty.
On May 7, the Cassation Court confirmed without changes the March 13 decision of the Appeal Court, which was to reject the appeal of the responsible for publishing the “Haykakan Zhamanak” daily, journalist (currently the editor-in-chief), Hayk Gevorgyan. The journalist had appealed the decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan to choose detention as a precautionary measure towards Hayk Gevorgyan. The journalist intends to appeal the decision up to the European Court of Human Rights.
As a background, on February 3, at about 11:00 am, Hayk Gevorgyan, responsible for publishing local opposition daily Haykakan Jamanak ("Armenian Times") was arrested. First, he was taken to the Kentron (downtown) police station and later moved to Nubarashen penitentiary. According to the police press service, Hayk Gevorgyan was charged with RA Criminal Code Article 242 Section 1 ("Breach of traffic rules and operation of means of transportation by the driver of a car or other mechanical means of transportation, which negligently caused grave or medium-gravity damage to human health") and Article 244 ("Abandoning the site of a road accident by the driver of the means of transportation who breached the traffic rules or rules of operation of the means of transportation"). The court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan made a decision on the choice of detention as a precautionary measure.

The journalistic society reacted on the incident immediately expressing its concern and indignation. Particularly, the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) and Yerevan Press Club (YPC) spread a joint statement on February 4, according to which the choice of detention towards Hayk Gevorgyan, as a precautionary measure, had no legal basis. Thus, the above mentioned organizations demanded to change immediately the precautionary measure applied towards Hayk Gevorgyan, set him free and conduct an impartial and transparent investigation of the incident.
On February 6, journalist Hayk Gevorgyan was released free from Nubarashen penitentiary of Yerevan. The court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan decided to change the restraint method for Hayk Gevorgyan. As a restraint method was chosen his signature about not leaving the city.
Starting from May 8 till June 12, tax control was being implemented in the “Hrazdan” TV by the 4th department of operative investigation of the State Revenue Committee. On June 22, the director of the founder of the “Hrazdan” TV, “Sirak” Ltd, Mnatsakan Harutyunyan was infomed that be charged by fine in the amount of AMD 2mln and 300,000. The latter introduced his objections, after which the amount of the fine was lowered to AMD 1mln and 960,000. However, the director of the TV Company finds that the decision is illegal and he is going to turn to the Administrative Court. 
As a background, Hrazdan resident Gagik Atasyan had turned to the State Labor Inspectorate of the RA stating that he had worked at the “Hrazdan” TV since July 18, 2011 till September 30, 2011. He also stated that he had not been paid for his work. However the inspectorate refused to initiate proceedings finding that the claimant had no proofs for his words. Shortly after this decision the RA Tax Service demanded to introduce all the documents of the “Hrazdan” TV concerning the fiscal activities of the “Hrazdan” TV starting from 2005. On February 21, Mnatsakan Harutyunyan, considering these events to be an ungrounded prosecution, sent complain to the RA Prosecutor's Office. Before this the director of the “Hrazdan” TV had published articles in various media outlets concerning Gagik Atasyan. According to these articles Gagik was famous for defaming people by spreading disinformation. These articles resulted in litigation (see later in this report). 

On May 10, the court of general jurisdiction of the Lori marz held the regular hearing of the claim of Tereza Shahverdyan, the Head of the Pedagogical Faculty of the Vanadzor State Pedagogical Institute after H. Tumanyan against the journalist of the “Hetq” Adrine Torosyan. 

The plaintiff considers some expressions written in the May 13 publication of the “Hetq,” entitled “Morbid Passions in the Vanadzor Pedagogical Institute,” to be of defamatory nature. She demands to disclaim the slandering information in the same media outlet, to pay compensation in the amount of AMD 200,000 for defamation, as well as to pay for legal expenses. The “Hetq” newspaper is involved in the claim as third party (see the details in the CPFE Annual Report 2011, on the web-site: www.khosq.am, Reports section). 

During May 10 trial the plaintiff suggested to negotiate over reconciliation. The respondent party asked for some time to think about that. The next hearing is scheduled on July 20. 

It’s worth mentioning that there is another claim based on the same article. The plaintiff is the rector of the same institute, Gurgen Khachatryan, who considers the information written in this article to be defamation.
On May 11, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan started the hearing of the case “The Department of Criminal Law of the Yerevan State University (YSU) and Ara Gabuzyan vs. the “Banadzev” Ltd and Sirekan (Sirak) Eghiazaryan.”

The plaintiffs dispute the information introduced during the “Akanates” TV program broadcast via Public TV of Armenia. According to the “Akanates” the paper of Sirekan Eghiazaryan, the student of the Law Department of YSU was estimated unsatisfactory without even being checked. The student appealed the results, as a result of which the lecturer of the Criminal Law Department, Ara Gabuzyan, tried to put him into prison. During the TV program, Sirekan Eghiazaryan alleged that there are elements of corruption in this story. The plaintiffs demand to disclaim the information, which slanders their honor, dignity and business reputation, to apologize publicly. The plaintiffs also demanded to publishthe decision of the court on the http://akanates.banadzev.com website. 
During the hearing the plaintiff introduced a document signed by the students of YSU, in which the “Akanates” TV program of the “Banadzev” was considered to be defamatory. However, it was not accounted as an evidence, as the plaintiff had no burden of proving. 
The trial of the claim is scheduled on July13.
On February 10, the Appeal Court examined the appeal of the President of the Constitutional Right Union Hayk Babukhanyan and the “Iravunq media” CJSC concerning the February 27 decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan, according to which the claim of the plaintiffs against the “Khmbagir” LLC and the journalist Edik Andreasyan had been rejected. 

The reason was the article entitled “The Right of the “Iravunq” is at the Edge of Hayk Babukhanyan’s Sword” published on the website of the “Report.am” on August 31, 2010. Each of the plaintiffs demanded that the media outlet published a disclaimer and publicly apologized for having slandered the honor and business reputation as well as paid compensation of AMD 2 million (in general AMD 8 million) and the legal expenses (see the details in the CPFE First Quarterly Report 2012, on the web-site: www.khosq.am, Reports section).
On February 27, the court released its decision, which was to reject the claim. The court stated that the plaintiffs had missed the reasonable time for filing a claim (it is envisaged in Point 13 of Article 1087.1 of the Civil Code of Armenia that claims for insult and defamation should be filed within a month). According to this decision, Hayk Babukhanyan and “Iravunq Media” Ltd must pay AMD 236.000 as compensation for not paid state duty.

On May 31, the Appeal Court of Armenia rejected the appeal of Hayk Babukhanyan and the “Iravunq media” CJSC. Thus, Hayk Babukhanyan and the “Iravunq” CJSC were obligated to pay AMD 390,000 as a state duty.
Thus, the February 27 decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan remained without changes. 
On May 21, the media informed that on same day at about 17:00 o’clock a young man opposing the parade dedicated to the international day of cultural diversity cursed the journalist of the “lragir.am” and “1in.am,” Siranush Papyan. 
A number of journalists were invited to the Central Department of Yerevan police and and were asked to testify concerning the incident. The young man insisted that he had cursed not a girl but “a boy protecting homosexuals.” Materials were prepared in the police under Article 258 of the Penal Code of Armenia (hooliganism). However, the young man, Edmon Petrosyan (who turned out to be the vice principle of the Avan sport school and the head of Republican Party’s Avan department young activists) confessed that he regretted for his behavior. 
On May 30, the parties were invited to the police, where Edmon Petrosyan apologized to Siranush Papyan and promised not to exhibit such behavior once more.
On May 29, the court of general jurisdiction of the Lori marz rejected the claim of the head of Lernapat community, Vano Eghizaryan against the journalist of the “Hetq” newspaper, Adrine Torosyan.   

The plaintiff disputed the information written in the August 23 article of the “Hetq” entitled “The Word “To Braze” Said about the Head of the Village Costs AMD 1 million.” He considered that it slandered his honor, dignity and business reputation. Thus, he demanded to disclaim the information in the same media outlet, to apologize and to pay compensation in the amount of AMD 1 million, as well as to pay for legal costs. During the preliminary hearing of the case the plaintiff changed the demand, thus demanding 1Luma instead of AMD 1mln as compensation. 

The trial of the case started on March 23 continued on April 14, May 2, May 4 and May 18. 

According to the May 29 decision of the court, the plaintiff Vano Yeghiazaryan was obligated to pay AMD 150,000 to Adrine Torosyan for lawter’s expenses. 

On May 30, the Appeal Court examined the appeal of the “Skizb Media Kentron” Ltd (the founder of the “Zhamanak” daily) concerning January 30 decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan, which was to partially satisfy the claim of the “Glendale Hills Co. against the founder of the newspaper.

The case has been ongoing since September of 2010. The company disputes the information published on August 26, 2010 in the article “$1000 for Silence.” The article was about the low quality of buildings constructed by the “Glendale Hills” for people suffered from the earthquake in Gyumri. The plaintiff demanded compensation of 2.5mln AMD for slandering its business reputation.

The decision on the case was released on January 30. The demand was satisfied partially. The founder of the “Zhamanak” daily was obligated to pay compensation of AMD 200,000 for defamation, AMD 300,000 for legal costs and AMD 10,000 as a state due. Besides, the daily was obligated to publish a disclaimer of the article entitled “$1000 for Silence.”

On June 14, the Appeal Court of Armenia rejected the appeal of the founder of the newspaper confirming without changes the January 30 decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan.
On May 30, the court of general jurisdiction of the Lori marz suspended the proceedings over the claim of Vano Eghiazaryan, the head of Lernapat community against the resident of Lernapat, Boris Ashrafyan. In this litigation the “Aravot Daily” Ltd is involved as a third party. 

The plaintiff had filed three claims against the residents of Lernapat village Boris Ashrafyan, Gevorg Melkonyan and Fahrad Voskanyan disputing the “Aravot’s” August 19 publication entitled “Who Slanders Whom?” He particularly demanded to pay compensation for slandering his honor, dignity and business reputation. 

On June 6, the same court also suspended the proceedings over the claim of Vano Eghiazaryan against the resident of Lernapat, Gevorg Melkonyan.  

These two cases were suspended as the plaintiff abandoned the claims. 
As the newsletter of Yerevan Press Club (YPC) informs, Vano Yeghiazaryan has also abandoned the claim filed against the other resident of the village, Fahrad Voskanyan. A hearing is scheduled for July 24 for publicizing the decision of the court. 
Thus these cases involving the “Aragon Daily” Ltd as a third party can be considered finished.  

On May 31, the Appeal Court examined the appeal of the “Zhoghovurd Daily” Ltd concerning the March 19 decision of the court of general jurisdiction of the Gegharkunik marz, which was to partially satisfy the claim of Gegharkunik’s Governor, Never Poghosyan against the “Zhoghovurd Daily” Ltd. 

The plaintiff disputed the October 7 publication, entitled “The Governor from “Prosperous Armenia” Political Party Takes a Bribe in Amount of $3000.” He demanded to obligate the “Zhoghovurd” newspaper to apologize publicly and pay compensation in the amount of AMD 2 million for insult and defamation, as well as AMD 500,000 for legal costs. On November 30, the daily spread information, according to which they had filed a counterclaim demanding compensation of 1Luma for slandering the honor, dignity and business reputation of the editor-in-chief and the staff. They don't demand compensation for legal costs (see the details in the CPFE first quarterly report 2012, on the web-site: www.khosq.am, Reports section).

The decision was proclaimed on March 19, which was to partially satisfy the claim. The “Zhoghovurd” daily was obligated to disclaim the information introduced in the article entitled “The Governor from “Prosperous Armenia” Political Party Takes a Bribe in Amount of $3000,”and to pay AMD 200,000 to Nver Poghosyan, AMD 100.000 of which as compensation for defamation and the other 100.000 for legal costs. The counterclaim was rejected. 

During May 31 hearing the Appeal Court suggested that the parties make an agreement over reconciliation and postponed the hearing. During June 14 hearing the representatives of the plaintiff informed the court that the agreement had not been made. Thus, the next hearing of the appeal is scheduled for July 2. 
On June 4, the court of general jurisdiction of the Lori marz continued the hearings of the case “The rector of Vanadzor State Pedagogical Institute, Gurgen Khachatryan against the former lecturer of the same institute Lusine Ashughyan.” The “Hetq” weekly and the “ATV” TV Company are involved in the case as third party, the first one because of an article published on May 13 in the “Hetq” daily, and the second one because of a TV program entitled “Partly Open Windows,” which was broadcasted on June 15. The plaintiff demands to disclaim the information spread via above mentioned media, as well as to pay compensation of AMD 2 million (see the details in the CPFE first quarterly report 2012, on the web-site: www.khosq.am, Reports section).
The case has been in the production of another judge, thus, on June 4, a new examination of the case started. The court paid attention to the issue, that the representative of the plaintiff, Vano Yeghiazaryan has no proper letter of attorney. As it turned out, during the whole period of litigation the representative of the plaintiff had no power for representing. The hearing was postponed upon the request of the latter.
The examination of the case will continue on August 16. 

On June 5, the Public Television of Armenia during the “Haylur” news program disclaimed the information, according to which Arman Torosyan, who is accused of the murder of his parents, was identified as a Jehovah's Witness.
The reason for the suit stemmed from the broadcast coverage of the “Haylur” and the “Tesankyun” programs aired on November 9, 10 and 11, in which Arman Torosyan, who is accused of the murder of his parents, was identified as a Jehovah's Witness. The case had been in the production of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan since December of 2010. 
The agreement over reconciliation must be confirmed by the court. On July 10, the decision on the case will be announced. 
On June 8, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan took into production the claim of the candidate member of the Armenian Parliament, Anushavan Nikoghosyan versus the founder of the “Slaq.am” news portal “Virtual Media” Ltd.
The plaintiff disputes the publication entitled “The Reason for Offence of Anushavan Nikoghosyan.” He particularly demands to obligate the respondent to apologize, to disclaim the spread information via same media outlet, as well as to pay compensation in the amount of AMD 3mln for insult and defamation. The first hearing is scheduled on July 12. 
On June 14, the director of the founder of “Hrazdan” TV, “Sirak” Ltd, Mnatsakan Harutyunyan informed the CPFE that he had received the copy of the claim of Hrazdan citizen, Gagik Atasyan from the court of general jurisdiction of the Kotayq marz. The plaintiff finds the articles of Mnatsakan Harutyunyan published in the “Aravot.am” (“Discovery: the Real Face of the Citizen of the Year,” 18.01.2012), “Hraparak.am” (“The Real Face of the Citizen of the Year,” 20.01.2012), “Hetq.am” (29.02.2012), “Mitq.am” (“Famous Director?” 11.03.2012), as well as in the website of the “Hrazdan” TV to be of an insulting and defamatory nature. He also finds insulting the comments left under the publications, which, as he suspects, were also written by Mnatsakan Harutyunyan. He demands to obligate the respondent to apologize publicly, to pay compensation in the amount of AMD 3mln for insult and defamation and to publish the decision of the court in the same media outlets. The case has been taken into production on May 29. The examination is scheduled on July 9. 
On June 18, the “lurer.com” website’s administration informed the CPFE that the legal professional activities of the journalist Lilit Lalayan had been hindered in the “Yerevan City” Supermarket. The manager of the supermarket approached the journalist, while she was observing the prices of the goods making notes in her notebook, and forbade her to continue. Lilit Lalayan explained that she was making a journalistic observation the manager demanded to get permission from the director of the supermarket.  When the journalist tried to explain that she was implementing her professional activities, the manager made her leave rudely. 
As Lilit Lalayan informed, in 2 days after this incident she went again to the same supermarket and continued her observation, for this time without any obstacles. By the way, the journalist has also done the same job in other supermarkets of the city. 
On June 20, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan must have released its decision concerning the claim of the resident of Artashat, Margarita Martirosyan. The respondent is the daughter-in-law of the plaintiff, Hripsime Karapetyan. The “168 Zham” newspaper is involved in the litigation as a third party. 
Since October 2010 the newspaper had published a number of articles concerning a murder committed in Artashat. The article entitled “I Can’t Live This Way, an Innocent Person Has Been Punished,” which was written based on the prejudicial evidence given by Hripsime Karapetyan, the daughter-in-law of the plaintiff, is disputed. The plaintiff demands to disclaim information slandering her honor and dignity. 
On June 20, instead of publicizing its decision the court announced that the examination of the case will restart as the representative has no power to represent the plaintiff.  The examination will restart on July 2.
On June 20, the “Aravot” daily informed that the day before journalist Nelly Babayan had tried to talk to Artak Bayadyan, who was one of the people beaten unmercifully on June 17 in the restaurant complex “Harsnaqar.” However, the journalist was not allowed to enter the military hospital in which Beglaryan was.
Nelly Babayan had received permission from the employee of the PR department of the Ministry of Defence for having conversation with the victim in advance. However, in the hospital the journalist was informed that the head of the hospital had forbidden let her in. 

On June 21, the “Hetq.am” informed that the court of general jurisdiction of the Shengavit administrative district of Yerevan had taken into production the claim of the principle of the school N11 of Yerevan, Ruzan Azizyan against the founder of the “7or.am” media outlet, “Tevanyan” Ltd.

April 16 publication entitled “The Principle, the Coursemate of Serzh Sargsyan Demands $100 from the Teachers” is disputed. The publication was based on the information received from the parents of the pupils via E-mail. Though the medium published the answer to the spread information entitled “Disclaimer” signed by the attorney of the principle on April 17, the latter tunred to the court on April 26. The demand is to disclaim the information slandering the honor and dignity of Ruzan Azizyan, apologize via same media outlet and to compensate the lawyer’s expenses in the amount of AMD 100,000. 
The hearing scheduled for May 24 was postponed letting the parties to negotiate over possible reconciliation. During the regular hearing held on June 15, the representative of the plaintiff informed that they have a new demand. Instead of AMD 100,000 they now demand AMD 300,000 referring to Article 1087.1 of the Civil Code. However, the plaintiff did not specified for what they demand the compensation. The hearing was postponed till July 27. 
On June 22, the first hearing of the case “Armenian Chamber of Advocates member Murad Asryan vs. the founder of the “News.am” news agency, “Media Konsult” Ltd. was held in the court of general jurisdiction of the Ajapnyak and Davtashen administrative districts of Yerevan. The plaintiff disputed the publication of February 4, 2011, entitled “The Regular Lawsuit against an Independent Media: a Perfect Example of Ignorance.” 

The published article referred to the claims made by the Arrhythmology Cardiology Center of Armenia LLC against the “News.am” website and the “Aravot” daily. It should also be noted that the claim was against the “News.am” agency (which is not a legal person), but not against the founder of the agency, the “Media Consult” CJSC. 

There was a similar litigation between Murad Asryan and the “Aravot Daily” Ltd, which was finished by an agreement on reconciliation. 
This case has been in the production since March 3, 2011. Murad Asryan demands to pay AMD 1mln for insult and defamation, as well as to publish his answer in two days after the decision on this case is in power. 
During June 22 hearing the plaintiff introduced which particular espression he finds to be of insulting and which of defamatory nature. The respondent introduced his objections. The plaintiff expressed his will to observe the introduced objection in the written form. 

The examination will continue on July 13.
On June 22, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan took into production the claim of the Chairman of the Helsinki Citizens’ Assembly Vanadzor Office, Artur Saqunts against the president of the Armenian Football Federation Ruben Hayrapetyan. The Public Television of Armenia is involved as a third party. The demand is to apologize publicly and to pay compensation in the amount of AMD 10. 
The reason for the claim is the expression of Ruben Hayrapetyan broadcasted on May 26 via Public TV during the sport program “Additional time.” He particularly said, “When I wanted to build a football school in Vanadzor, there was no tree, no bush, I built a school on the mountain, but for unknown reason a Helsinki offshoot of a dog with not understandable earings appeared and filed a case against us…”
The preliminary hearing is scheduled on July 25. 

On June 25, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan held the preliminary hearing of the claim of Yuri Mnatsakanyan against Vigen Shahinyan, the head of the staff of National Institute for Healthcare after S. Avdalbekyan. The “News.am” news agency is involved in this litigation as a third party (founder “Media Consult” Ltd, current owner “News.am” Ltd).

The plaintiff disputes the information spread on 26.12.2011, entitled “40-100 Employees of the Institute for Healthcare Will Become Unemployed.” The case has been taken into production on December 26, 2011. The hearings started on April 5 and continued on April 27, May 14 and 31. First the plaintiff demanded only to apologize publicly for an insult. But later he also introduced another demand: to pay compensation in the amount of AMD 1mln. On June 25 he also demanded to compensate the legal costs. The examination will continue on July 23. 
On June 27, the court of general jurisdiction of the Shirak marz continued the hearing of the case “The head of the board of guardians of the “Minas Avetisyan” Charity, Arman Avetisyan vs. The president of the “Asparez” Journalists’ Club, Levon Barseghyan.”

The plaintiff finds insulting the articles entitled “There are Things, Which Can’t Be Forgiven,” “Arman Avetisyan Lies for Unclear Reasons,” “Would the Family Capital Be under Danger?” These articles were published on the www.asparez.am web-site in June, 2011. They refer to the movement of Minas Avetisyan paintings from Gyumri to Yerevan. He demands to apologize publicly to Arman Avetisyan for insult and defamation, to publicize the court’s decision in the official web-site of the club, as well as to pay compensation of AMD 2mln (AMD 500,000 for insult and AMD 1.5mln for defamation) and AMD 200,000 for legal costs.

4 hearings scheduled in April, May and June were postponed upon the request of the plaintiff. Only the hearing scheduled on May 23 was held, during which the respondent party introduced its conclusive speech. 
On June 7, the Information Disputes Council publicized its expert conclusion on this case. According to it, the claim must be rejected as it does not meet the demand of period of limitation. 
Arman Avetisyan was not present at the June 27 hearing. His representatives gave questions to the respondent party, and then once more introduced the position of the plaintiff. The decision on the case will be released on July 11.  
On February 25, the director of the “Ijevan Studia” TV, Naira Khachikyan informed the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) that she had received the copy of the decision of Investigation Department of the Tavush Police, according to which the criminal case filed against the member of the community council, Vardan Ordinyan had been suspended.

 As a background, on February 21, at about 5 o’clock pm Naira Khachikyan and the cameraman of the “Ijevan Studia” TV Armen Asatryan went to the Ijevan municipality in order to cover the meeting of the community council. Artak Khachatryan, the member of the community council approached them in the reception room and demanded rudely to spread a disclaimer over the reportage prepared by Naira Khachikyan, which had been broadcast on February 16 by the Armenian Second TV Channel. It was mentioned during the reportage that the snow was not removed from Ijevan streets properly. During their argument another member of the community council, Vardan Ordinyan came up and attacked upon Naira Khachikyan and Armen Asatryan. Cursing both of them, the member of the council turned them out of the municipality building.

The Committee to Protect Freedom of Expression sent an official letter to the Vice-premier, the Minister of Territorial Administration, Armen Gevorgyan, in order to inform about the incident. A letter with a similar content was sent to the RA Prosecutor General requesting to consider the letter to be a report about crime (Article 164: Hindrance to the legal professional activities of a journalist).
Later on the CPFE received the note N7/20-1-378 (March 25, 2012) from the RA Police Investigation Department of the Tavush marz, according to which the director of the “Ijevan Studia” TV, Naira Khachikyan had reported about the incident on March 6, 2012, in Ijevan Department of the Police. Based on this report criminal proceedings have been launched on March 7 in consideration with Point 2 of Article 258 of the RA Criminal Code. The case was sent to the Investigation Department of the Tavush marz on March 13. 
The cameraman, Armen Asatryan (probably being under some pressure) while testifying during the examination of the case, did not confirm the words of Naira Khachikyan. Thus, the letter is suspected for false crime reporting. 

In the decision of the Investigation Department of the Tavush Police on suspension of the criminal case is written that  no evidence was found proving the crime of Vardan Ordinyan, as well as no proof of false crime reporting by Naira Khachikyan was detected. 

3. Violation of the Right to Seek and Disseminate Information
In the second quarter of 2012 the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) determined 10 new cases of violation of the right to seek and disseminate information, that is 5 more cases in comparison with the first quarter of 2012 and 8 more in comparison with the second quarter of 2011. 4 of the cases occurred during May 6 parliamentary elections. They are introduced above in the “Other Cases of Hindrance to the Legal Professional Duties of Journalists during Parliamentary Elections” sub-section. 
The facts fixed during the second quarter of 2012, as well as the development of the cases fixed during the previous years are introduced below in chronological order.

It’s worth mentioning separately that the CPFE eventually won the lawsuit filed against the Ministry of Health. 

On April 4, the RA Administrative Appeal Court rejected the appeal of the concerning the RA Administrative Court’s November 30, 2011 decision, which had satisfied the claim of the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE). The CPFE demanded to recognize the activity (inactivity) of the Ministry of Health as illegitimate. 

On February 11, 2011, the CPFE sent a query to the Ministry of Health asking to provide information on accredited journalists and refusals of accreditation. The basis of the query is No. 333-N decision of the Armenian government of March 4, 2010, which envisages accreditation of journalists in governmental bodies and the Armenian Law “On Dissemination of Mass Information.” The Ministry provided the requested information on April 5, after it received the claim, thus, violating the defined deadline. On March 25, the Committee to Protect Freedom of Expression had filed a claim in the Administrative Court against the Ministry of Health with the demand to recognize the activity (inactivity) of the latter as illegitimate (see the details in the CPFE Annual Report 2011, on the web-site: www.khosq.am, Reports section).
On April 28, 2012, the Ministry of Health also appealed the April 4 decicion of the Administrative Appeal Court. On June 6, the Cassation Court returned the appeal. 
Thus, the November 30 decision of the Administrative Court, according to which the activity (inactivity) of the Ministry of Health, were recognized illegitimate, remained without changes. 

On April 16, the RA Administrative Court took into production the claim of the Freedom of Information (FOI) center against the “Dustr Marianna” Ltd. The hearing of the claim will be held on July 18. 

The FOI had turned to the “Dustr Marianna” on November 18, 2011 asking for information concerning the production of the latter. The FOI particularly asked if the production of the “Dustr Marianna” is made of natural milk, which product of the company is made of natural milk and which is not. The query remained without any answer. On December 6, 2011, the FOI sent the same query to the “Dustr Marianna” again. The latter sent an E-mail on December 16, which was to say that the required information is available on the company’s products, as well as on their official web-site. However, according the FOI there is no such information either on the products or the web-site. Thus, the FOI filed a claim in the Administrative Court of Armenia demanding to obligate the “Dustr Marianna” to provide the necessary information, as well as to apply administrative sanctions towards the director of the organization. 

On February 13, the FOI appealed the January 26 decision in the higher instance. On March 5, the Administrative Appeal Court satisfied the appeal partially, obligating the Administrative Court to launch court proceedings concerning the demand to apply administrative sanctions towards the director of the “Dustr Marianna”. However, the Appeal Court left without changes the part of the decision concerning the demand to provide the required information.

On April 25, the Freedom of Information (FOI) center turned to the “Armenian National Congress,” “Prosperous Armenia” party and to the Armenian Democratic Party asking to provide information concerning the amount of money spent on the pre-election campaign. No answer was received. On May 16 the FOI sent the same queries to the same parties and again received no answer. So the FOI intends to turn to the court.  
On May 21, the RA Administrative Court held the preliminary hearing of the claim of the Freedom of Information (FOI) center against the Ministry of Emergency Situations (MES).  

On February 7, 2011, the FOI sent a query to the Ministry of Emergency Situations and asked to provide information if the ministry has the documents deciphered in 2010, and if it has, the FOI asks to provide them. The MES answered that the documents are at the disposal of the Special Investigation Service of Armenia. The latter, however, informed the FOI that the documents are kept at the MES. On March 19, May 25 and October 20 of 2011, the FOI turned again to the ministry with the same query, the latter, however, gave no answer. On November 8, 2011, the FOI turned to the RA Administrative Court demanding to obligate the MES to provide the required information within 5 days, as well as to apply administrative sanctions towards Armen Yeritsyan, the minister of Emergency Situations charging him by fine in the amount of AMD 50,000.
During May 21 hearing, the MES provided the copies of the required documents to FOI, and the parties made an agreement on reconciliation. It’s interesting that the deciphered documents concerned the acquisition of flour. 
On May 25, the Freedom of Information (FOI) sent a query to the Republican Party of Armenia asking to provide information concerning the May 4 event organized in the Republic Square. No answer was received. On June 14, the FOI sent the same query again, and again received no answer. 
Other media-related events

On May 1, the “Freedom House” international organization published its annual report on media freedom in the world for 2011, where press freedom was evaluated on a 1-100 scale dividing the countries into three groups: countries having free press (1-30 points), partly free (31-60 points) and not free (61-100). The ratings of the media are based on an evaluation based on three factors: legal, political and economic. 197 countries were taken into account. As a result a rating was formed. In 66 countries (33.5 %) the media was considered to be free, in 72 (36.5%) partly free, and 59 coutries out of 197 (30%) have not free media. In other words only 14.5% of the world population live in the countries having free media, 45% live in countries having partly free and 40.5% in countries having not free media. Armenia was rated 65 points as it was in 2010. Armenia has been in this group since 2002, since the “A1+” TV was deprived of air.
On May 7, the National Commission on Television and Radio launched administrative proceedings towards “Kentron” TV for broadcasting a program of agitational nature during the elections day. 
On May 6, during the “Epikentron” news program of the “Kentron” TV, at about 17:00 the press conference of the representative of the Armenian National Congrees was broadcasted. The latter called to take part in the elections and not to vote in favor of the Republican Party. 
On May 11, the NCTR held a meeting and decided to charge the “Kentron” TV with a fine in the amount of AMD1mln. 

On May 10, the National Commission on Television and Radio Radio launched administrative proceedings towards “Kentron” TV and “Yerkir Media” TV for making violations in terms of air times during the elections campaign. 

Starting from April 8 till May 6, during the elections campaign and on the elections day, the NCTR had monitored the air of 45 TV and 20 radio companies. The administrative proceedings were launched based on the results of this monitoring. 

On May 18, the NCTR decided to suspend the launched proceedings towards the “Kentron” and “Yerkir Media” TV companies. The Commission took into account the fact that the conducted monitoring is a new working style.

On May 24, the US Department of State publicized its annual report 2011 concerning the human rights protection problems in the world. In Armenia related section of the report the situation on freedom of speech is included. Noting that the number of cases of violence towards journalists has decreased, the authors of the document, meanwhile, emphasized that the freedom of speech had been restricted in connection with the great number of claims filed against opposition journalists and media based on insult and defamation issues. According to them, the plaintiffs used to demand compensations of huge amounts.

According to the report, there is still lack of pluralism and objectiveness among media, particularly among television. The transition procedure from analog to digital broadcasting resulted in decrease of the number of TV Companies. The state authorities failed to publicize the results of broadcasting frequencies audit, tough they have used to explain the decrease in the number of licences. 
The report of the US Department of State also includes media related lawsuits, particularly the claim of the founder of the “A1+” TV against the National Commission on Television and Radio (NCTR), which disputed the results of frequency tender, according to which the “A1+,” which had been deprived of air since 2002 was rejected for the 13th time in provision of frequency. 
The report is based on data collected by the Committee to Protect Freedom of Expression, materials found in the electronic newsletter of the Yerevan Press Club and Freedom of Information Center’s website, as well as publications in the media.
( The report was prepared within the program of the Committee to Protect Freedom of Expression supported by the Open Society Foundation – Armenia.





PAGE  
2

