[image: image1.jpg]


 COMMITTEE TO PROTECT         FREEDOM OF EXPRESSION                   
[image: image2.jpg]


 OPEN SOCIETY 

FOUNDATIONS- ARMENIA
Committee to Protect Freedom of Expression

Quarterly Report(
On the Situation with Freedom of Speech and

Violations of Rights of Journalists and Media in Armenia

(July-September 2012)
Brief Summary

The Committee to Protect Freedom of Expression observes the Armenian media and media staff related conditions, events and problems and provides quarterly and annual reports on the situation of freedom of expression in Armenia, violations of rights of media and journalists, including legislative changes, recommendations and procedures regulating the field, the influence of the economic environment and political factors on the media.

The third quarter of 2012 was a period involving local governmental bodies’ elections. So both media related preelectoral situation and the events taking place on the elections days (September 9 and 23) were of great interest, in connection with the impact of political factors on media, as in a strained political atmosphere the number of pressures on media and media staff usually increases. 
During the elections of local authorities 5 cases of violation were fixed, 1 out of which was a case of physical violence and 4 of them were cases of hindrance to the receipt and dissemination of information. Though, in comparison with parliamentary elections, the situation was better (7 cases), the number of violations of the rights of media and media staff increased in comparison with the third quarter of 2011.  

It’s worth mentioning that in the third quarter of 2012 the number of claims filed against media and media staff based on Article 1087.1 of the RA Civil Code has decreased in comparison with the same period of 2011. This positive trend has been noticed since the beginning of 2012. 
In the third quarter of 2012, like in the same period of 2011, a case of physical violence was fixed. The number of pressures on media and media staff decreased by 3 and the number of cases of hindrance to the receipt and dissemination of information increased by 6, in comparison with the third quarter of 2011. 
It’s worth paying attention to the fact that since September 10 the informative analytical program of the “A1 +” TV, “Ayb-Fe” has been broadcast via “Armnews” TV. The agreement on cooperation between two TV companies was made for a year, and the parties came to an agreement that the “Armnews” would not intervene in the editorial policy of the “A1+.”

See the details below.

Media Activities Environment

The third quarter of 2012 was a period involving local governmental bodies’ elections. So both media related preelectoral situation and the events taking place on the elections days (September 9 and 23) were of great interest, in connection with the impact of political factors on media.

The CPFE has repeatedly fixed that during state and local elections media and media staff appear in quite strained conditions. As a result the number of violations of freedom of speech increases.

During the elections of local authorities held in September 5 cases of violation were fixed, 1 out of which was a case of physical violence and 4 of them were cases of hindrance to the receipt and dissemination of information (see the details in the “Physical violence against journalists” section and in the “Other cases of hindrance to the legal professional duties of journalists during local authorities’ elections” sub-section).

The signing of an agreement on cooperation between the “A1+” and the “Armnews” TV Companies is of great significance. According to it, since September 10, the informative analytical program of the “A1 +” TV, “Ayb-Fe” has been broadcast via “Armnews” TV. The agreement on cooperation between two TV companies was made for a year, and the parties came to an agreement that the “Armnews” would not intervene in the editorial policy of the “A1+.” This information was given by the executive director of the “Armnews,” Artak Aleksanyan and the director of the “A1+” Mesrop Movsesyan. 
This step towards provision of pluralism among the Armenian TV air can’t be considered satisfactory, although the authorities may consider this change to be a tolerance towards criticism. 
It’s worth mentioning that during the 11th competition for digital broadcasting held by the National Commission on Television and Radio (NCTR) this two TV Companies were competitors. According to the results announced on December 16, 2010, the “Armnews” won. The founder of the “A1+” TV, “Meltex” LLC, filed a claim on February 21, 2011 against the NCTR in the Administrative Court of Armenia disputing this decision (the “Armnews” TV was involved as a third party). On October 3, 2011, the claim was rejected. On February 9, 2012, the Administrative Appeal Court of Armenia rejected the appeal of “Meltex” LLC. On March 28, the Cassation Court of Armenia returned the appeal of the founder of the “A1+.” The latter has turned to the European Court of Human Rights. 
It’s of particular attention that in the third quarter of 2012 the number of claims filed against media and media staff based on Article 1087.1 of the RA Civil Code has obviously decreased in comparison with the same period of 2011. During January-September of 2011 the CPFE fixed 25 new lawsuits. In the same period of 2012 proceedings over only 10 claims were launched, 2 out of which were taken into production in the end of 2011. 

During the third quarter of 2012 the CPFE continued fixing and analyzing the violation of the rights of media and media staff. The following include the media rights violations according to the classification of the CPFE and involving:

1. Physical violence against journalists;

2. Pressure on mass media and media staff;

3. Violation of the right to seek and disseminate information. 

This classification is conditional to some extent. In particular, there are some incidents, when the prevention of seeking and disseminating information is accompanied by violence against journalists. Such cases are assigned to the type of violation, to which the case is closest. However, the mentioned classification allows for the introduction of a more accurate and explicit picture of violations against media and journalists.

Violations against Media and Media Staff

The third quarter of 2012 was considerably strained period for journalists and media because of the elections of local authorities. As we have already mentioned, during the local elections 5 cases of violation were fixed, 1 out of which was a case of physical violence and 4 of them were cases of hindrance to the receipt and dissemination of information.
Regarding the claims filed against journalists and media based on insult and defamation issues, we should mention that in the third quarter of 2012 proceedings over 4 new claims were launched (the first one was taken into production in May, the second one in June, the third one in July and the last one in September; the hearings of all four have started in the third quarter of 2012). In one case 9 media outlets and organization are involved as a third party, and in other 3 cases the media outlets are involved as a respondent. One of the plaintiffs is the former vice minister of Armenia, the other one is a military pilot, and the last one is a blogger.
The comparative tables below show the quantitative picture of the violations against media and media staff. 
There were no cases of physical violence towards journalists in the first quarter of 2012. However, 3 new such cases were fixed in the second quarter and a case in the third quarter. The number of pressures on media and media staff has also increased by 3 in comparison with the first quarter of 2012 and decreased by one in comparison with the second quarter of 2012. The number of violations of the right to seek and disseminate information also increased by one, in comparison with the first quarter of 2012 and decreased by 4 in comparison with the second quarter of 2012. 

The number of violations in the third quarter of 2012 increased in comparison with the same period of 2011 mainly due to violations of the right to seek and disseminate information
Here is the comparative table of violations fixed during the third quarters of 2011 and 2012:

	Types of Violations
	        2011

3rd quarter
	2012 

3rd quarter

	1.  Physical violence against journalists
	1
	1

	2.  Pressure on mass media and media staff
	12
	9

	3.   Violation of the right to seek and disseminate information
	0
	6


Here is the comparative table of violations fixed during the first, second and third quarters of 2012:

	Types of Violations
	        2012

1st quarter
	2012 

2nd quarter
	2012 

3rd quarter

	1.  Physical violence against journalists
	0
	3
	1

	2.  Pressure on mass media and media staff
	6
	10
	9

	3.   Violation of the right to seek and disseminate information
	5
	10
	6


Thus, the CPFE fixed 16 new cases of violation of the rights of media and media staff during the third quarter of 2012. The number of the violations in the second quarter was 23.  

As in the previous reports, the CPFE points out that the data introduced in these tables can be not exhaustive and does not pretend to be absolutely accurate. It is fairly well-known that media representatives refrain from publicizing cases where their professional activity are obstructed or hindered; they neglect various threats or prefer to resolve the problems on their own and overcome illegal restrictions themselves. For this reason, the CPFE is sure that the real number of violations against journalists and mass media is much greater than the level of recorded cases. This report represents the most significant of the cases.
1. Physical Violence against Journalists

In the third quarter of 2012 a case of physical violence was fixed on local elections day (September 9). A development of a case of physical violence occurred on May 6 parliamentary elections day was fixed.
The cases are introduced below in chronological order. 

On July 12, it became known that the proceedings of the criminal case launched in connection with the hindrance to the legal professional activities of the correspondent of the RFE/RL’s Armenian service (Radio Liberty/Azatutyun), Elina Chilingaryan, had been suspended, based on the lack of corpus delicti.

As a background for the case, while covering the May 6 National Assembly elections, Chilingaryan was assaulted by a young man outside the Erebuni 12/33 polling station, who attempted to confiscate the video camera in her hand and break her memory device — twice striking a blow to her hand in the process. Chilingaryan claimed the youth hit her and snatched the camera after it fell during the scuffle. However, the journalist managed to take her camera back and capture the incident. Criminal proceedings had been filed in Erebuni Investigation Department of Yerevan Police under Point 1 of Article 164 of the RA Penal Code in connection with obstruction to a journalist’s professional activities.

The decision to quash the case sounds as follows: “Elina Chilingaryan, while filming, didn’t present herself as a journalist, didn’t bear a special mark identifying her as a journalist, and the video camera she used didn’t have an identifying mark as well.
“In such conditions, in assessing the combination of evidence acquired during the investigation, H. Hambardzumyan didn’t realize and was not obliged to realize that Elina Chilingaryan is a journalist and is carrying out professional activity, has to be considered justified.
Telling the details of the incident, Elina Chilingaryan informed that while taking interviews from the voters outside the polling station, she had introduced herself as a journalist and managed to implement her duties without any obstacle. The young man, who attacked the journalist, was not among the participants of the interview, so there was no need to be introduced as a journalist to him. He was just one of the people grouped outside the polling station, who approached and struck twice at the journalist’s hand.
Again the case of a physical violence against journalist remained unpunished. 

On September 9, on the local elections day, in 34/73 constituency of Gyumri, the professional activities of the journalists of the “Tsayg” TV were hindered, a case of physical violence was fixed against the cameraman of the “Tsayg,” Andranik Barbaryan.

The journalists of the “Tsayg,” Nazeli Baghdasaryan and Armenuhi Minasyan, as well as the cameramen Andranik Barbaryan and Ara Kyureghyan, having been informed about bribe distribution went to the above-mentioned constituency for preparing reportage, one of the trustees and the other people present attacked upon the journalists meanwhile cursing. They came to blows, during the fight Andranik Barbaryan was struck, and there was also an attempt to seize hi camera. The cameraman made a report in the police concerning this incident. Materials were prepared on this occasion in the investigation department of Shirak Police. 
Other Cases of Hindrance to the Legal Professional Duties of Journalists during Local Elections
The 4 incidents introduced below are counted to be violations of the right to seek and disseminate information. However, they are introduced here, in a separate sub-section in order to summarize the elections related incidents. 
On August 28, the “Syunats Yerkir” newspaper being published in Kapan informed that on August 27, the online version of the newspaper, the web-site “Syunacyerkir.am” had been hacked. Besides this, calls full of threats were made to the editorial house of the newspaper. N21 publication of the newspaper was totally dedicated to the candidate for Kapan Mayor, Artur Atayan’s activities and the elections campaign. The newspaper called on the mayor candidates and their teams to avoid such behavior and continue the campaign in more civilized way.  

On September 9, on the day of local elections, in the 34/63 constituency of Gyumri the representative of the Journalists’ Club “Asparez,” Karen Harutyunyan recorded on video how one of the candidates for Gyumri community member accompanied a number of voters to the constituency. One of those people shouted at Harutyunyan threatening to break his mouth. The latter made a report on this incident in Gyumri Police. He was forced to wait for the investigator for more than half an hour in order to tell him about the incident. However, Harutyunyan failed to meet the investigator.   
On the same day, in the 36/7 constituency of Artik the legal professional activities of the journalist of the “Tsayg” TV Company, Kima Arevshatyan and the cameraman Artur Margaryan were hindered by the members of the electoral commission. At first the chairman of the local commission refused to give an interview and then answered rudely to the questions concerning the accumulation of people at the polling station. Afterwards the voters blamed the journalists for taking bribes. When the journalists tried to make clarification of the information concerning violations during elections, the chairman and the other members of the commission made the journalist and the cameraman leave the polling station with rude words. The latters reminded the members of the commission about the responsibility for hindrance to the legal professional duties of a journalist. The members responded more rudely.

On September 21, the “Hraparak” daily informed that in early morning on September 18, unknown people bought all the samples of the daily’s publication from three news-stands of Yeghegnadzor. The newspaper concluded that the reason for such action was the daily’s publication entitled “The Republican Party Does Everything in His Power to Win in the Elections of Yeghegnadzor Mayor.” 

According to the “Hraparak,” the same action was noticed towards the “Aravot” daily, as the latter had also published criticizing materials about the candidate for Yeghegnadzor Mayor, the member of the Republican Party, Sirekan Babayan.
2. Pressure on Mass Media and Media Staff

As we have already mentioned the number of pressures on media and media staff has decreased in the third quarter of 2012 in comparison with the previous quarter. During this period the CPFE fixed 9 new cases of pressure on media and media staff, 4 out of which are lawsuits filed against media based on Article 1087.1 of the Civil Code of Armenia (proceeding based on two of the claims had been launched in the second quarter of 2012, however, the examination of the case started in the third quarter of 2012). 
In this section of the report developments of the disputes started since 2010 and 2011 are also involved. 23 out of 25 litigations described below are cases based on Article 1087.1 of the Civil Code of Armenia.
9 new cases of pressure and the developments of cases initiated previously are introduced below in chronological order. 

On July 2, the editor in chief of the “Haykakan Zhamanak” daily Hayk Gevorgyan, received the decision on suspension the criminal proceedings filed by the Armenian Police against the journalist. 

As a background, on February 3, at about 11:00 am, Hayk Gevorgyan, responsible for publishing local opposition daily Haykakan Jamanak ("Armenian Times") was arrested. First, he was taken to the Kentron (downtown) police station and later moved to Nubarashen penitentiary. According to the police press service, Hayk Gevorgyan was charged with RA Criminal Code Article 242 Section 1 ("Breach of traffic rules and operation of means of transportation by the driver of a car or other mechanical means of transportation, which negligently caused grave or medium-gravity damage to human health") and Article 244 ("Abandoning the site of a road accident by the driver of the means of transportation who breached the traffic rules or rules of operation of the means of transportation"). The court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan made a decision on the choice of detention as a precautionary measure.

The journalistic society reacted on the incident immediately expressing its concern and indignation. Particularly, the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) and Yerevan Press Club (YPC) spread a joint statement on February 4, according to which the choice of detention towards Hayk Gevorgyan, as a precautionary measure, had no legal basis. Thus, the above mentioned organizations demanded to change immediately the precautionary measure applied towards Hayk Gevorgyan, set him free and conduct an impartial and transparent investigation of the incident.

On February 6, journalist Hayk Gevorgyan was released free from Nubarashen penitentiary of Yerevan. The court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan decided to change the restraint method for Hayk Gevorgyan. As a restraint method was chosen his signature about not leaving the city.
According to July 2 decision, the criminal proceedings launched against the journalist were suspended referring to lack of corpus delicti. Hayk Gevorgyan has appealed this decision. He declares that as the accusation was false, he demands to suspend the case referring not to the lack of corpus delicti but to the absence of any crime. 

The Appeal and the Cassation Courts confirmed rejected the appeals of the journalist Hayk Gevorgyan. The journalist had appealed the decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan to choose detention as a precautionary measure towards Hayk Gevorgyan. The journalist intends to appeal the decision up to the European Court of Human Rights (see the details in the CPFE second quarterly report; www.khosq.am, Reports Section).

On July 4, the Appeal Court examined the appeal of the ““Ijevani CHSHSH” road constructing company concerning the April 27 decision of the court of general jurisdiction of the Tavush marz.
As a background, the plaintiff disputes reportage prepared by Naira Khachikyan and later broadcasted by the Armenian Second TV Channel and by the “Yerkir Media” TV on June 21. During the reportage the road constructing company was considered to be destructive, as well as embezzling the money from state budget. The plaintiff demands to apologize publicly for slandering its business reputation, as well as to compensate the damage by AMD 3mln and 264,000. 
On April 27, the court released its decision on the case, which was to partially satisfy the claim. Only Naira Khachikyan was found an appropriate respondent by the court. She was obligated to pay compensation for defamation in the amount of AMD 50,000 in favor of the “Ijevani CHSHSH.” Determining the amount of compensation the court took into consideration the fact that the director and the staff of the “Ijevani CHSHSH” CJSC had introduced their answer during June 27, 2011 news program broadcasted by the Armenian Second TV Channel. According to court’s decision, Naira Khachikyan must also pay AMD 20,000 as an attorney fee and AMD 1,500 as a state duty. 

On May 23, the plaintiff filed an appeal in then RA Appeal Court.

The decision of the Appeal Court was to totally annul April 27 decision of the court of general jurisdiction of the Tavush marz. The case was sent back to the same court for a new examination.

On August 22, the court of general jurisdiction of the Tavush marz (Dilijan) received the case back. The hearing scheduled for September 26 was postponed because of the absence of the parties. 
As we have already mentioned there is a circumstance concerning the case, about which the CPFE learnt from Naira Khachikyan. According to her, a lien had been put not only on her bank accounts but also on her passport, which also restricts her right to freedom of movement. The CPFE trying to clear the circumstances up, to get explanations and find solutions for this problem has sent queries to the Tavush Police, as well as to the Tavush Department of the Compulsory Enforcement Service. No answer from the police was received during the time defined by law. Regarding the response of the Compulsory Enforcement Service, on September 25, the CPFE received their response, according to which, the service refused to provide necessary information. The CPFE takes measures to restore its violated rights. 

On July 9, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts started the examination of the claim of Senik Julhakyan, the head of the directors’ board of the “Hayhidronenerganakhagits” institute against the chairman of the “Union of Political Scientists of Armenia,” Hmayak Hovhannisyan. 9 organizations are involved in the case as third parties, including the founders of some media outlets: the “Hraparak daily” LLC, “Media Style” LLC, “Hayeli Akumb” NGO, “Armenia TV” LLC, “Multi Media Kentron TV” LLC, “Armnews” LLC, “Dialog Armenian Expert Center” NGO, “Henaran” NGO. The claim was taken into production on May 18.
The plaintiff considers insulting some expressions made by Hmayak Hovhannisyan publicly and demands to obligate the respondent to apologize publicly, to disclaim the information slandering his honor, dignity and business reputation, as well as to pay compensation in the amount of AMD 1mln for both insult and defamation. 
The hearings of the case were held on July 25, 31, September 10 and 27. The regular hearing is scheduled for October 17. 

On July 10, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan confirmed the agreement over reconciliation between the Public Television of Armenia and the “Jehova’s Witnesses” religious organization. 
The reason for the suit stemmed from the broadcast coverage of the “Haylur” and the “Tesankyun” programs aired on November 9, 10 and 11, in which Arman Torosyan, who is accused of the murder of his parents, was identified as a Jehovah's Witness. The case had been in the production of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan since December of 2010. On June 5, the Public Television of Armenia during the “Haylur” news program disclaimed the information, according to which Arman Torosyan, who is accused of the murder of his parents, was identified as a Jehovah's Witness.

On July 11, the court of general jurisdiction of the Shirak marz rejected the claim of the head of the board of guardians of the “Minas Avetisyan” Charity, Arman Avetisyan against the president of the “Asparez” Journalists’ Club, Levon Barseghyan.
As a background, the plaintiff finds insulting the articles entitled “There are Things, Which Can’t Be Forgiven,” “Arman Avetisyan Lies for Unclear Reasons,” “Would the Family Capital Be under Danger?” These articles were published on the www.asparez.am web-site in June, 2011. They refer to the movement of Minas Avetisyan paintings from Gyumri to Yerevan. He demands to apologize publicly to Arman Avetisyan for insult and defamation, to publicize the court’s decision in the official web-site of the club, as well as to pay compensation of AMD 2mln (AMD 500,000 for insult and AMD 1.5mln for defamation) and AMD 200,000 for legal costs. The claim was filed in the court on August 9, 2011. The examination of the claim started on September 9, 2011.
The court of general jurisdiction rejected the claim as it did not meet the demand of period of limitation. The plaintiff filed an appeal in a higher instance. The hearing of the appeal is scheduled to be held in the Appeal Court of Armenia on November 7. 

On July 11, the online version of the “Aravot” daily informed that the journalist of the newspaper, Ruzan Minasyan had been invited to the National Security Service for unknown reasons. Several hours later it became known that the journalist had been questioned as a witness concerning the case of Samvel Hovhannisyan, the former head of the Department of Penitentiaries. The latter was suspected for preparing an attempt of murder of a prisoner with the help of another one. Ruzan Minasyan had published an article in the “Aravot’s” June 30, 2006 publication entitled “A Murder with Selfish Motives.” When the journalist found out the reason for being questioned she invited her attorney, and the questioning continued in his presence. It lasted for nearly four hours. The investigator asked the journalist and her attorney to sign for not revealing any data concerning the investigation. 
On July 12, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan released its decision concerning the claim of the resident of Artashat, Margarita Martirosyan against her daughter-in-law, Hripsime Karapetyan. The decision was to partially satisfy the claim. The “168 Zham” newspaper was involved in the litigation as a third party. 

Since October 2010 the newspaper had published a number of articles concerning a murder committed in Artashat. The article entitled “I Can’t Live This Way, an Innocent Person Has Been Punished,” which was written based on the prejudicial evidence given by Hripsime Karapetyan, the daughter-in-law of the plaintiff, is disputed. The plaintiff demanded to disclaim information slandering her honor and dignity. 

On June 20, instead of publicizing its decision the court announced that the examination of the case will restart as the representative has no power to represent the plaintiff.  The examination restarted on July 2. 
According to the decision, the “168 Zham” was obligated to publish a disclaimer over the article entitled “I Can’t Live This Way, an Innocent Person Has Been Punished,” the respondent was obligated to pay AMD 100,000 as an attorney’s fee. On August 13, the decision came into force. 
On July 12, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan started the examination of the claim of the candidate member of the Armenian Parliament, Anushavan Nikoghosyan versus the founder of the “Slaq.am” news portal “Virtual Media” Ltd.

The plaintiff disputes the publication entitled “The Reason for Offence of Anushavan Nikoghosyan.” He particularly demands to obligate the respondent to apologize, to disclaim the spread information via same media outlet, as well as to pay compensation in the amount of AMD 3mln for insult and defamation. 

As the editor of the “Slaq.am,” Karen Vardanyan informed, the information published had been unjustified, and that they were ready to publish a disclaimer and to make an agreement on reconciliation. However, the plaintiff insisted on his demands. The hearings of the case continued on July 31, September 13. The regular hearing of the claim is scheduled for October 26. 
On July 13, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan finished the trial over the claim of Margarita Khachatryan, the head of the "Soldier" NGOs Coordination Council, against the “Hraparak” daily. She demanded a disclaimer over the information published in the article entitled “Was there a fight?” on April 21, 2011. She alleged that the article slandered her honor and dignity, and, therefore demanded compensation of 2 million and 40,000 AMD, including legal costs. The hearings of the case started on September 6, 2011.

On July 13, 2012 the plaintiff abandoned the demand for compensation. Thus, her only demand was to obligate the respondent to publish a disclaimer. 
On July 30, the claim was totally rejected. The court found that publishing the article the journalist had taken necessary steps to clarify the truthfulness of the information. That means that she did not have an intention to slander the honor, dignity and the business reputation of the plaintiff. 
On September 6, Margarita Khachatryan filed an appeal concerning this decision in a higher instance. The Civil Appeal Court took the appeal into production on September 11. The examination of the appeal will be held on November 9. 
On July 13, the “Skizb Media Kentron” Ltd (the founder of the “Zhamanak” daily) filed an appeal in the Cassation Court of Armenia concerning June 14 decision of the Civil Appeal Court, which was to reject the appeal of the “Skizb Media Kentron” Ltd concerning the January 30 decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan. According to that decision, the claim of the “Glandale Hills” was partially satisfied. 
The case has been ongoing since September of 2010. The company disputes the information published on August 26, 2010 in the article “$1000 for Silence.” The article was about the low quality of buildings constructed by the “Glendale Hills” for people suffered from the earthquake in Gyumri. The plaintiff demanded compensation of 2.5mln AMD for slandering its business reputation.

The decision on the case was released on January 30. The demand was satisfied partially. The founder of the “Zhamanak” daily was obligated to pay compensation of AMD 200,000 for defamation, AMD 300,000 for legal costs and AMD 10,000 as a state due. Besides, the daily was obligated to publish a disclaimer of the article entitled “$1000 for Silence.”

On August 1, the Cassation Court of Armenia returned the appeal of the founder of the newspaper. Thus, January 30 decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan remained in force.
On July 20, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan took into production the claim of Tigran Kocharyan, a blogger (known under the pseudonym “Pigh” (elephant)) against the founder of the “Chorrord Inqnishkhanutyun” daily, “Koghmnaki Andzants M” LLC. The plaintiff considers the article entitled “The Fascist and the Elephant: for the Protection of Elephants” (13.07.2012) to be of insulting and defamatory nature. He demands to obligate the respondent to publish a disclaimer, as well as to pay compensation in amount of AMD3mln for insult and defamation. 
Earlier, on May 26, the “Chorrord Inqnishkhanutyun” had published an article entitled “Fascistik, Fashulya, Fashya-3: about the Elephants,” which, according to Tigran Kocharyan, contained insulting expressions addressed to him. He asked to delete the article from the web-site of the newspaper, but instead of this the newspaper published another article entitled “The Fascist and the Elephant: for the Protection of Elephants,” concerning which Tigran Kocharyan filed a claim.
The hearing scheduled on September 5 was postponed as the respondent was informed about the claim late and didn’t have enough time to prepare for it.  
On July 20, and later on August 3, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan held the hearings of the case “Gurgen Aghajanyan vs. the “Zhoghovurd daily” Ltd. 

Let’s remind that on August 30, 2011, the daily had published an article entitled “They Demand from Galust’s Son,” which was based on the letter sent by Gurgen Aghajanyan. It contained critical information about the former Head of Department of State Property Management Karine Kirakosyan, as well as about the Deputy Head of Department of State Property Management Ashot Markosyan. The plaintiff insists that he is not the author of the above-mentioned letter, so he demands to publish a disclaimer in the same media outlet over the information considered to be of defamatory nature, as well as to pay compensation in the amount of AMD 804,000.

On August 3, the preliminary hearings finished. The trial of the case is scheduled to be held on October 2. 
 On July 25, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan held the preliminary hearing of the claim of Artur Sakunts, the chairman of the Helsinki Citizens’ Assembly Vanadzor Office, versus Ruben Hayrapetyan, the president of the Armenian Football Federation. The “Public Television of Armenia” LLC is involved in the litigation as a third party. 
The reason for the claim was the expression of Ruben Hayrapetyan broadcasted on May 26 via Public TV during the sport program “Additional time.” He particularly said, “When I wanted to build a football school in Vanadzor, there was no tree, no bush, I built a school on the mountain, but for unknown reason a Helsinki offshoot of a dog with not understandable earrings appeared and filed a case against us…”

The demand was to apologize publicly and to pay compensation in the amount of AMD 10. 

On July 25, the plaintiff changed the amount of the demanded compensation. Instead of AMD 10 he demanded 1 Luma. During July 25 hearing the judge introduced the respondent’s assertion, according to which the insulting expressions were not addressed to Artur Sakunts.

The hearings of the claim continued on August 8 and 17. 

It’s worth mentioning that the third party did not introduce an answer to the claim and did not express any position during the trial of the case. On August 29, the decision on this case was publicized, which was to reject the claim. 
On July 25, the Cassation Court of Armenia returned the appeal of the President of the Constitutional Right Union Hayk Babukhanyan and the “Iravunq media” CJSC concerning the claim against the “Khmbagir” LLC and the journalist Edik Andreasyan. 

The reason was the article entitled “The Right of the “Iravunq” is at the Edge of Hayk Babukhanyan’s Sword” published on the website of the “Report.am” on September 1. Each of the plaintiffs demanded that the media outlet published a disclaimer and publicly apologized for having slandered the honor and business reputation as well as paid compensation of AMD 2 million (in general AMD 8 million) and the legal expenses. 

On February 27, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan released its decision, which was to reject the claim. The court stated that the plaintiffs had missed the reasonable time for filing a claim. According to this decision, Hayk Babukhanyan and “Iravunq Media” Ltd must pay AMD 236.000 as compensation for not paid state duty. 

The plaintiffs filed an appeal to the Civil Appeal Court. The appeal was rejected on May 31. The plaintiffs were obligated to pay AMD 390,000 as a state duty.
On July 28, the director of the founder of the “Hrazdan” TV, “Sirak” Ltd, Mnatsakan Harutyunyan filed a claim in the Administrative Court of Armenia against the State Revenue Committee. 
As a background, starting from May 8 till June 12, tax control was being implemented in the “Hrazdan” TV by the 4th department of operative investigation of the State Revenue Committee. On June 22, the director of the founder of the “Hrazdan” TV, “Sirak” Ltd, Mnatsakan Harutyunyan was informed that be charged by fine in the amount of AMD 2mln and 300,000. The latter introduced his objections, after which the amount of the fine was lowered to AMD 1mln and 960,000. However, the director of the TV Company found that the decision is illegal and turning to the Administrative Court asked to annul it totally. 

The examination of the claim is scheduled for November 8.

On July 30, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan partially satisfied the claim of the Department of Criminal Law of the Yerevan State University (YSU) and Ara Gabuzyan vs. the “Banadzev” Ltd and Sirekan (Sirak) Eghiazaryan.

The plaintiffs dispute the information introduced during the “Akanates” TV program broadcast via Public TV of Armenia. According to the “Akanates” the paper of Sirekan Eghiazaryan, the student of the Law Department of YSU was estimated unsatisfactory without even being checked. The student appealed the results, as a result of which the lecturer of the Criminal Law Department, Ara Gabuzyan, tried to put him into prison. During the TV program, Sirekan Eghiazaryan alleged that there are elements of corruption in this story. The plaintiffs demand to disclaim the information, which slanders their honor, dignity and business reputation, to apologize publicly. The plaintiffs also demanded to publish the decision of the court on the http://akanates.banadzev.com website. 

The claim was taken into production on June 27, 2011. The trial of the claim is finished on July13, 2012.
According the July 30 decision, the YSU cannot be a proper plaintiff, as the legal person cannot have an honor and dignity. Thus, the claim was rejected for this part. The other part of the claim was satisfied. The court obligated the respondents to publicize the apologies and the disclaimer not only via above-mentioned media outlets, but also via YouTube. 

On September 5, the plaintiff appealed the decision in a higher instance. The appeal was taken into production of the Appeal Court of Armenia on September 11. The examination of the appeal will be held on November 9. 

On July 31, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan rejected the claim of the religious organization “Kyanqi Khosq” and its head, Artur Simonyan against the founder of the “Iravunq- hetaqnnutyun” weekly, “Iravunq Media” Ltd. The plaintiff demanded to publish disclaimers over publications, where the “Kyanqi Khosq” is identified to be a heterodox organization, to apologize publicly and to compensate the legal costs. The head of the organization finds particularly insulting October 19-25, 2011 publication entitled “The Story of Sect-mixed Porno Photos Was Followed by Accusation of Corruption of Minors.” There were also two pictures attached to that article, which were also considered to be of defamatory nature by the head of the “Kyanqi khosq.” The case had been ongoing since November 23, 2011. The trial over the case finished on July 17, 2012. 

The court of general jurisdiction decided to obligate Artur Simonyan and the “Kyanqi Khosq” to pay AMD 1,500 as a state duty and AMD 150,000 as an attorney’s fee. 
The plaintiff has appealed this decision in a higher instance. On September 29, the Appeal Court took the appeal into production. The examination is scheduled for October 25. 

On August 2, the court of general jurisdiction of the Lori marz suspended the proceedings over the claim of Vano Eghiazaryan, the head of Lernapat community against the resident of Lernapat village Fahrad Voskanyan. In this litigation the “Aravot” daily was involved as a third party. 

The plaintiff had filed three claims against the residents of Lernapat village Boris Ashrafyan, Gevorg Melkonyan and Fahrad Voskanyan disputing the “Aravot’s” August 19, 2011 publication entitled “Who Slanders Whom?” He particularly demanded to pay compensation for slandering his honor, dignity and business reputation. 

The proceedings were suspended as the plaintiff abandoned his claim.   

On August 10, the court of general jurisdiction of the Shengavit administrative district of Yerevan suspended the proceedings over the claim of the principle of the school N11 of Yerevan, Ruzan Azizyan against the founder of the “7or.am” media outlet, “Tevanyan” Ltd, as the plaintiff abandoned her claim. 

April 16 publication entitled “The Principle, the Course mate of Serzh Sargsyan Demands $100 from the Teachers” was disputed. The publication was based on the information received from the parents of the pupils via E-mail. Though the medium published the answer to the spread information entitled “Disclaimer” signed by the attorney of the principle on April 17, the latter turned to the court on April 26. The demand is to disclaim the information slandering the honor and dignity of Ruzan Azizyan, apologize via same media outlet and to compensate the lawyer’s expenses in the amount of AMD 100,000. 

During the regular hearing held on June 15, the representative of the plaintiff informed that they have a new demand. Instead of AMD 100,000 they now demand AMD 300,000 as a compensation for an insult.
On August 29, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan started the examination of the claim of Mikayel Andreasyan, a former military pilot against the founder of the “Novoe Vremya” newspaper, “Novoe Vremya Oraterti Khmagrutyun” LLC. 

February 7, 2012 publication entitled “Those of Them, Who Were Doomed to Survive…” is disputed. According to the plaintiff, the article misrepresents one of the fragments of the war, in which he had participated. He demands to apologize publicly and publish a disclaimer. The claim was filed on June 4 and taken into production on June 8. The regular hearing is scheduled for November 1. 
On September 3, the court of general jurisdiction of the Ajapnyak and Davidashen administrative districts started the trial over the case “The Arrhythmology Cardiology Center of Armenia LLC vs. The founder of the “News.am” news agency “Media-Consult Ltd.””. 

This case has been ongoing since December 2010. The claim is based on the article “The Arrythmology center cheated the patient with heart disease and installed another device” about the Armenian citizen Hovhannes Katrjyan, published on November 23, 2010. The latter accused the medical center for having cheated him by installing (during an operation) a cheap device instead of an electro-cardio stimulator with a 10-year warranty. The Arrhythmology Cardiology Center LLC considered that the “news.am” defamed their honor and business reputation and demanded a disclaimer and compensation of AMD 2 million. On March 1, the court considered the preliminary hearings of the claim to be finished. (see the details in the CPFE Annual Report 2011, on the web-site: www.khosq.am, Reports section).

During September 3 hearing the representative of the plaintiff insisted that the title of the article is a misuse of a value judgment by its author, as it’s based on an unjustified fact. The respondent objected. 
Hovhannes Katrjyan was invited as a witness. The nest hearing is planned to be held on October 9. 

On September 4, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan rejected the claim of Yuri Mnatsakanyan against Vigen Shahinyan, the head of the staff of National Institute for Healthcare after S. Avdalbekyan. The “News.am” news agency was involved in this litigation as a third party (founder “Media Consult” Ltd, current owner “News.am” Ltd).

The plaintiff disputes the information spread on 26.12.2011, entitled “40-100 Employees of the Institute for Healthcare Will Become Unemployed.” The case has been taken into production on December 26, 2011. The hearings started on April 5 and continued on April 27, May 14 and 31. First the plaintiff demanded only to apologize publicly for an insult. But later he also introduced another demand: to pay compensation for insult in the amount of AMD 1mln. On June 25 he also demanded to compensate the legal costs. The hearings of the claim started on April 5, 2012 and lasted till August 31. 

According to the decision of the court, the plaintiff Yuri Mnatsakanyan was obligated to pay AMD 20,000 as a state duty. 

On September 4, the “Asparez” Journalists’ Club informed that the same day during the RA President’s visit to Gyumri, the representatives of the Office of the head of the state restricted the local journalists (“Gyumri-Asparez” daily, “Hingshabti” weekly, www.asparez.am web-site, “Tsayg” TV, “GALA” TV, “Radio Liberty” and “Aravot” daily) from participating in the brief, held at the Gyumri Mother and Child Care Hospital. According to this statement, the incident was considered to be a restriction of freedom of speech and discrimination towards different groups of the same profession.
In the evening of the same day, the PR Department of the President’s Office made clarifications via “Panorama.am.” They particularly explained that the brief was held in the small foyer of the hospital, so because of the limited space and in order not to disturb the patients, only journalists of several national TV Companies were given the opportunity to give some short questions. 
On September 6, the Committee to Protect Freedom of Expression together with partner journalistic organizations spread a joint statement, according to which they expect the Department of Public Relations and Mass Media of the Office of the RA President to bring apologies to all those accredited journalists, who did not get the chance to carry out their professional commitment towards their audience. It was particularly mentioned in the statement, “The clarifications on the incident provided by the Department of Public Relations and Mass Media of RA President’s Office were not convincing. One can imply from them that the administration of the President sorts out a certain class of media outlets, where the coverage of activities of the head of the state is preferred more than it is on other outlets. This was most vividly demonstrated in Gyumri, where the local media has a quite big audience. Hence, in this case, when visiting the city, the RA President should have been particularly interested in communicating with Gyumri citizens. In general, an unwritten rule is observed at the governing elite. According to this rule, when dealing with media outlets, preference is first given to foreign media, then – to some “favorite” national and capital based broadcasters, and at the very end – to regional media. This is an extremely vicious phenomenon, especially in those cases, when the information or the message are, in fact, intended for the audience of those media, which fall out of “favorites’ list”. This sort of conduct of the state officials impedes the ensuring of fair competition among media, as well as the right to receive and disseminate information. Hence, we call to revise such an approach.”
On September 6, the Appeal Court rejected the appeal of the “Zhoghovurd Daily” Ltd concerning the March 19 decision of the court of general jurisdiction of the Gegharkunik marz, which was to partially satisfy the claim of Gegharkunik’s Governor, Never Poghosyan against the “Zhoghovurd Daily” Ltd. 

The plaintiff disputed the October 7, 2011 publication, entitled “The Governor from “Prosperous Armenia” Political Party Takes a Bribe in Amount of $3000.” He demanded to obligate the “Zhoghovurd” newspaper to apologize publicly and pay compensation in the amount of AMD 2 million for insult and defamation, as well as AMD 500,000 for legal costs. On November 30, the daily spread information, according to which they had filed a counterclaim demanding compensation of 1Luma for slandering the honor, dignity and business reputation of the editor-in-chief and the staff. They don't demand compensation for legal costs (see the details in the CPFE first quarterly report 2012, on the web-site: www.khosq.am, Reports section).

The decision was proclaimed on March 19, which was to partially satisfy the claim. The “Zhoghovurd” daily was obligated to disclaim the information introduced in the article entitled “The Governor from “Prosperous Armenia” Political Party Takes a Bribe in Amount of $3000,”and to pay AMD 200,000 to Nver Poghosyan, AMD 100.000 of which as compensation for defamation and the other 100.000 for legal costs. The counterclaim was rejected. 

The founder of the newspaper intends to appeal the decision of the Civil Appeal Court. 
On September 7, the Criminal Appeal Court rejected the appeals of the senior pastor of the Sevan branch of the Unity Church of Gospel Faith Christians of Armenia, Vladimir Baghdasaryan, and his representative concerning decision of the court of general jurisdiction of the Gegharqunik marz, which rejected to file a criminal case towards Arpi Sukiasyan, the journalist of the “Shant” TV and Eduard Petrosyan, the cameraman.  

The background of this case is an incident, which took place on November 10, 2010, when the film crew of the “Shant” TV (with Arpi Suqiasyan, the correspondent of the TV and Eduard Petrosyan, the operator of the “Shant”) left for Sevan to prepare reportage. They entered a building, which previously used to be a theater. As it turned out later one of the floors of the building is a private property and the Unity Church of Gospel Faith Christians of Armenia held its meetings there. When the film crew began its work the senior pastor of the unity, Vladimir Baghdasaryan came up to the crew and demanding to leave the building struck at the face of the operator and did not allow shooting.

On December 24, 2010, a criminal case was filed, as a result of which, Vladimir Baghdasaryan was found guilty of hindrance to the legal professional activities of a journalist (Point 1 of Article 164 of the Criminal Code of Armenia). He was obligated to pay fine in the amount of AMD 200,000. But the court applied an act of oblivion, so Vladimir Baghdasaryan did not pay the penalty. However, Vladimir Baghdasaryan and his representatives appealed this verdict. Baghdasaryan had also turned to the investigation department of the Sevan Police demanding to launch criminal proceedings towards the journalists of the “Shant” for entering a private property building without permission. The police hadn’t filed a case referring to the lack of corpus delicti. On February 25, Baghdasaryan and his representatives turned to the court of general jurisdiction of the Gegharqunik marz asking to obligate the Sevan Police to file a criminal claim. On July 13, 2011, this claim was also rejected, which was also appealed. On December 12, 2011, the Appeal Court rejected the appeal. This decision was also appealed. On June 8, 2012, the Cassation Court annulled the December 12 decision of the Appeal Court and sent the case to the court of general jurisdiction for a new examination. 
On July 24, the court of general jurisdiction of the Gegharqunik marz rejected the claim, which was appealed in a higher instance. On September 7, the Appeal Court rejected the appeals of Baghdasaryan and his representative. 
The representatives of the religious organization turned to the Cassation Court for the second time. 

By the way, in June 2011, Baghdasaryan had demanded a disclaimer from the “Shant” and, afterwards, on August 12, 2011, had filed a claim demanding a disclaimer from the “Shant” TV station in the court of general jurisdiction of the Arabkir and Qanaqer-Zeytun, which rejected the claim on December 20. This decision was appealed in a higher instance. The appeal was also rejected. The plaintiff turned to the Cassation Court, which returned the appeal on June 6, 2012. 
On September 7, the Compulsory Enforcement Service made a decision to place a lien on the property of the head of Lernapat community, Vano Eghiazaryan, upon the request of Adrine Torosyan, the correspondent of the “Hetq” newspaper. 
As a background, the plaintiff disputed the information written in the August 23 article of the “Hetq” entitled “The Word “To Braze” Said about the Head of the Village Costs AMD 1 million.” He considered that it slandered his honor, dignity and business reputation. Thus, he demanded to disclaim the information in the same media outlet, to apologize and to pay compensation in the amount of AMD 1 million, as well as to pay for legal costs. During the preliminary hearing of the case the plaintiff changed the demand, thus demanding 1Luma instead of AMD 1mln as compensation. 

The trial of the case started on March 23 continued on April 14, May 2, May 4 and May 18. 

According to the May 29 decision of the court, the claim was rejected, the plaintiff Vano Yeghiazaryan was obligated to pay AMD 150,000 to Adrine Torosyan for lawyer’s expenses. Vano Yeghiazaryan has not implemented the decision of the court. 
On September 10, the court of general jurisdiction of the Lori marz continued the trial over the claim of Tereza Shahverdyan, the Head of the Pedagogical Faculty of the Vanadzor State Pedagogical Institute after H. Tumanyan against the journalist of the “Hetq” Adrine Torosyan. 

The plaintiff considers some expressions written in the May 13 publication of the “Hetq,” entitled “Morbid Passions in the Vanadzor Pedagogical Institute,” to be of defamatory nature. She demands to disclaim the slandering information in the same media outlet, to pay compensation in the amount of AMD 200,000 for defamation, as well as to pay for legal expenses. The “Hetq” newspaper is involved in the claim as third party (see the details in the CPFE Annual Report 2011, on the web-site: www.khosq.am, Reports section). 

September 10 hearing was held in the absence of the plaintiff. The regular hearing is planned to be held on October 24. 
It’s worth mentioning that there is another claim based on the same article. The plaintiff is the rector of the same institute, Gurgen Khachatryan, who considers the information written in this article to be defamation (see the details in the CPFE second quarterly report 2012, on the web-site: www.khosq.am, Reports section).
On September 19, during the protest action held in front of the RA National Academy of Sciences, photojournalist Gagik Shamshyan tried to give questions to Samvel Chailyan, the new head of the Institute for Biochemstry after H. Buniatyan, the latter attacked upon the photojournalist saying, “Who do you think you are. How dare you to take a photo of me? I’ll strike this bottle at your head.” Gagik Shamshyan, in his turn, answered impolitely. 
On September 20, the online version of the “Aravot” daily informed that journalist Ruzan Minasyan had been invited for a questioning as a witness to the investigation department of Yerevan Police. The reason was the criminal case filed against Vahram Qerobyan and Stepan Hovakimyan, who had cut his veins during the hearing of the case. The journalist introduced 3 articles and 6 photos made by her concerning the above-mentioned incident and wrote an explanation. 
On September 24, the court of general jurisdiction of the Kotayq marz held the examination of the claim of Hrazdan citizen, Gagik Atasyan against the director of the founder of “Hrazdan” TV, “Sirak” Ltd, Mnatsakan. The plaintiff finds the articles of Mnatsakan Harutyunyan published in the “Aravot.am” (“Discovery: the Real Face of the Citizen of the Year,” 18.01.2012), “Hraparak.am” (“The Real Face of the Citizen of the Year,” 20.01.2012), “Hetq.am” (29.02.2012), “Mitq.am” (“Famous Director?” 11.03.2012), as well as in the website of the “Hrazdan” TV to be of an insulting and defamatory nature. He also finds insulting the comments left under the publications, which, as he suspects, were also written by Mnatsakan Harutyunyan. He demands to obligate the respondent to apologize publicly, to pay compensation in the amount of AMD 3mln for insult and defamation and to publish the decision of the court in the same media outlets. The case has been taken into production on May 29. The examination of the claim started on July 9. On August 16, the respondent requested to suspend the civil proceedings. In order to make a proper decision on this request, the hearings on August 16 and later on August 22 were postponed. During September 24 hearing the judge rejected the respondent’s request. The latter introduced a request on the judge’s rejection of an office. The next hearing was planned to be held on September 28, however it was postponed till October 11. 
On September 24, the general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan took into production the claim of the former vice minister of Armenia, Armen Darbinyan against the founder of the online version of the “National Idea” magazine, “Center for Political Surveys” LLC (“Nationalidea.am,” founder and CEO Artyom Khachatryan). The plaintiff considers some of the expressions written in the August 16, 2012 publication entitled “Armenchik Darbinyan Does Not Like Paying: Why Must He Like If He is Under the Protection of the Armenian State” to be of insulting and defamatory nature. He demands compensation in the amount of AMD 3mln for insult and defamation, as well as AMD 1mln for lawyer’s expenses. As a security for a claim a lien was placed on the property and finances of the respondent. The preliminary hearing is scheduled for November 8. 
On September 26, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash administrative districts of Yerevan continued the examination of the claim of the director of the National Gallery of Armenia, Paravon Mirzoyan against the founder of the “Chorrord Inqnishkhanutyun”daily, “Koghmnaki Andzants M” Ltd.

This case has been under examination since May 6, 2011. The claim disputed the information published in the April 9, 2011 article entitled “To Recognize Paravon.” The plaintiff demanded to disclaim the information slandering his honor and dignity and to pay compensation of AMD 3 million and 360,000 for defamation, insult and legal costs. 

Despite the fact that on August 27 hearing the trial of the claim was finished and the decision on the case was scheduled to be announced on September 11, however, on the day scheduled the examination of the case was restarted and continued on September 14 and 26. The decision in the case will be announced on October 2. 
On September 26, the “Henaran.am” web-site informed that the same day at the National Assembly the RA Minister of Agriculture Sergo Karapetyan did not behaved respectfully towards the correspondent of the web-site, Marianna Ghahramanyan, when the latter asked the minister to evaluate the situation with agriculture in 2011. In particular, when the journalist asked, “Were the developments in the sphere fixed due to the effective work of the minister or God” the minister shouted, “No, girl, switch your phone off,” meaning the recorder, and seized it from the journalist. At this moment Marianna Ghahramanyan reminded the minister that the latter in the very beginning of his career as a minister recommended trusting in God and praying for favorable climate conditions. In response to this Sergo Karapetyan said angrily, “We should pray for you at first, providing that you become an Armenian Christian.” 
3. Violation of the Right to Seek and Disseminate Information

In the third quarter of 2012 the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) determined 6 new cases of violation of the right to seek and disseminate information. The number of such violations in the second quarter of 2012 was 10. 4 out of 6 cases occurred during local elections held in September. They are introduced above in the “Other Cases of Hindrance to the Legal Professional Duties of Journalists during Local Elections” sub-section. 
The facts fixed during the third quarter of 2012, as well as the development of the cases fixed during the previous periods are introduced below in chronological order.

It’s worth mentioning separately that as a result of litigation, which lasted longer than a year the claim of the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) against the National Commission on Television and Radio (NCTR) was partially satisfied. Thus, the CPFE managed to prove that the CVs of TV companies’ employees cannot be considered confidential documents, only in the result of court’s interference. 
On July 2, the Freedom of Information (FOI) center filed a claim in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan asking to obligate the Armenian Democratic Party to provide complete information. 

As a background on April 25, the Freedom of Information (FOI) center had sent a query to the Armenian Democratic Party asking to provide information concerning the amount of money spent on the pre-election campaign. No answer had been received. On May 16, the FOI turned to the same party with the same query and again received no answer.

On September 18, the preliminary hearing of the claim was held in the absence of the respondent. The plaintiff introduced the demand. The trial over the case is planned to be held on October 30. 

On July 2, the Freedom of Information (FOI) center filed a claim in the court of general jurisdiction of the Arabkir and Qanaqer-Zeytun administrative districts of Yerevan asking to obligate the Prosperous Armenia Party to provide complete information. 

As a background on April 25, the Freedom of Information (FOI) center had sent a query to the Prosperous Armenia Party asking to provide information concerning the amount of money spent on the pre-election campaign. No answer had been received. On May 16, the FOI turned to the same party with the same query and again received no answer.

The preliminary hearing of the case “FOI v. Prosperous Armenia” was scheduled for September 12. However, on September 4, the Prosperous Armenia provided the required information, informed the court about it and requested to suspend the proceedings over the claim. FOI, in its turned, informed the court that it is not against the suspension of the proceedings, providing that the Prosperous Armenia party compensate for paid state duty. The hearing scheduled for September 12 was postponed. The court will notify additionally concerning the next hearing.

On July 18, the RA Administrative Court held the hearing of the claim of the Freedom of Information (FOI) center against the “Dustr Marianna” Ltd. 

As a background, the FOI had turned to the RA Administrative Court demanding to obligate the “Dustr Marianna” to provide complete information concerning its production, as well as to apply administrative sanctions towards the director of the organization. On January 26, 2012 the court refused taking into production the claim. On February 13, the FOI appealed the January 26 decision in the higher instance. On March 5, the Administrative Appeal Court satisfied the appeal partially, obligating the Administrative Court to launch court proceedings concerning the demand to apply administrative sanctions towards the director of the “Dustr Marianna”. However, the Appeal Court left without changes the part of the decision concerning the demand to provide the required information.

The hearing scheduled for September 25 was postponed upon the request of the FOI’s representative.

On July 24, the Freedom of Information (FOI) center filed a claim in the RA Administrative Court against the RA Ministry of Finances, against the Licensing Agency and the Inspectorate of Financial control of the Ministry of Finances. The FOI demands to recognize the fact of violation of FOI’s right to receive information, to obligate the respondents to provide information concerning the amount of financial bonus given to the employees of the Licensing Agency and the Inspectorate of Financial control in 2011, as well as to fine three staff members of the ministry, who had refused providing information, in the amount of AMD 30,000. 
Prior to turning to the court, on May 29, the FOI had sent a query to the above-mentioned governmental bodies asking to provide information concerning financial bonus. The response received was incomplete. On June 20, the FOI sent a new query asking to provide complete information. However, the ministry refused providing the required information reasoning that the required information contains personal data of the employees. 
The date of the hearing is not scheduled yet.

On July 24, the Freedom of Information (FOI) center filed a claim in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan and in the RA Administrative Court against the “Environmental Project Implementation Unit” SA of the RA Ministry of Nature Protection. The FOI demands to recognize the fact of violation of FOI’s right to receive information, to obligate the respondent to provide information concerning the amount of financial bonus given to the employees of the “Environmental Project Implementation Unit” SA in 2011, as well as to fine the staff member of the ministry, who had refused providing information, in the amount of AMD 30,000.
Prior to turning to the court, on May 29, the FOI had sent a query to the above-mentioned governmental bodies asking to provide information concerning financial bonus. The response received was incomplete. On June 20, the FOI sent a new query asking to provide complete information. On July 2, the ministry provided information concerning the total amount of the bonus given to the employees. However, the ministry refused providing information concerning every single bonus given to every single staff member reasoning that the required information contains personal data of the employees. 

The preliminary hearing of the claim in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan is scheduled for October 8. The RA Administrative Court will hold the preliminary hearing of the claim on October 18. 

On August 3, the RA Administrative Court partially satisfied the claim of the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) against the National Commission of Television and Radio (NCTR). Thus, the refusal of the National Commission of Television and Radio to provide CVs of TV Companies’ employees was recognized as illegitimate. The court obligated the NCTR to provide the personal data of the companies’ employees attached to the documents submitted for the auction of broadcasting licensing. However, the claim was rejected with regard to recognizing unlawful the non-submission of contracts on providing retranslation signed with the third parties and obligating the submission of those by the respondent.
As a background, on February 21, the CPFE had turned to the NCTR with an official claim demanding copies of the applications and attached documents submitted for the auction of broadcasting licensing. The NCTR responded that the documents contain trade secret and, therefore, cannot be copied. According to the NCTR the rebroadcasting agreements attached to the required documents, as well as the personal data of the companies’ employees contain trade secret. On April 11, the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) filed a claim to the Administrative Court of Armenia against the National Commission of Television and Radio (NCTR) demanding that the NCTR provide information. The proclamation of the decision of the court was scheduled on September 27. But the decision was not announced by the judge. It was just given to the lawyer of the committee, Olga Safaryan. As Olga stated the judge had not come to the court room. The text of the decision had been given to the representatives of the parties in the corridor of the building by the secretary of the judge. Thus, according to the decision the claim of the CPFE had been rejected.

The CPFE appealed the decision in a higher instance. The Administrative Appeal Court of Armenia proclaimed its decision on February 2. According the decision the appeal of the CPFE was satisfied. The case was sent back to the RA Administrative Court for new examination. The examination of the claim in the Administrative Court was held on July 19. 

On September 3, the CPFE filed an appeal in the RA Administrative Court of Appeal related to the rejected part of August 3 decision. The hearing of this appeal is scheduled for November 22. The NCTR has not appealed August 3 decision of the Administrative Court.

On August 3, the Administrative Court held the preliminary hearing of the claim of the Freedom of Information (FOI) center against the “Ashtarak kat” CJSC.

As a background, the FOI had turned to the “Ashtarak kat” on November 12, 2011 asking for information concerning the production of the latter. The FOI particularly asked if the production of the “Ashtarak kat” is made of natural milk, which product of the company is made of natural milk and which is not. The query remained without any answer. On December 6, 2011, the FOI sent the same query to the “Ashtarak kat” again. They received answer on January 12 after having turned to the court demanding to obligate the “Ashtarak kat” to provide the required information, as well as to apply administrative sanctions towards the director of the organization. On January 23, the Administrative Court rejected to take the claim into production. On February 6, the FOI appealed the decision in the higher instance. On March 5, the Administrative Appeal Court satisfied the appeal partially. It obligated the Administrative Court to launch court proceedings concerning the demand to apply administrative sanctions towards the director of the “Ashtarak kat”. However, the Appeal Court left without changes the part of the decision concerning the demand to provide the required information. The regular hearing is scheduled for October 4. 
Other media-related events

On August 23, the “Haykakan Zhamanak” daily informed that the European Court of Human Rights finished the discussion of the claim of the “Dareskizb” LLC, the founder of the newspaper, against Armenia. The decision will be released in several months. 
We should remind that the emergency situation during March 1-20, 2008 was accompanied by initial censorship towards print media, prohibition of internet web-sites, etc. The publisher of the “Haykakan Zhamanak” filed a claim in the European Court of Human Rights and appealed the point of the RA President Robert Kocharyan’s decree on declaring en emergency situation, by which the freedom of media activities were restricted. The “Dareskizb” LLC demanded AMD 9mln from the Armenian Government prohibiting the publishing of the “Haykakan Zhamanak” for 20 days. The “Dareskizb” also demanded 20,000 Euros as a compensation for moral damage and 10,000 Euros for legal costs.
The report is based on data collected by the Committee to Protect Freedom of Expression, materials found in the electronic newsletter of the Yerevan Press Club and Freedom of Information Center’s website, as well as publications in the media.
( The report was prepared within the program of the Committee to Protect Freedom of Expression supported by the Open Society Foundation – Armenia.





PAGE  
13

