 [image: image1.jpg]


 COMMITTEE TO PROTECT     FREEDOM OF EXPRESSION              
[image: image2.jpg]


 OPEN SOCIETY FOUNDATIONS - ARMENIA
Committee to Protect Freedom of Expression

Quarterly Report(
On the Situation with Freedom of Speech and

Violations of Rights of Journalists and Media in Armenia

(April-June 2013)
Executive Summary

The Committee to Protect Freedom of Expression is concerned with the conditions, events and objectives of the Armenian mass media and their employees and publishes quarterly and annual reports on the state of freedom of expression in Armenia and violations of the rights of the mass media and their workers. The reports refer to the amendments to the legislation regulating that sphere, the recommendations and processes concerning them, as well as the impact of political factors and the economic environment on the mass media.
The second quarter of 2013 was a period of local elections for the Council of the Elders of Yerevan Municipality. Therefore, various electoral campaign-related problems and events on the voting day were in the focus of public attention.
In previous years, one regularity that the CPFE had observed was that in the course of serious events affecting the internal political life in the country, especially the election-related tensions, pressure on the mass media and reporters, as well as the violations threatening freedom of expression increased. In this regard 2013 Yerevan local elections were not an exception. During May 5 elections 8 cases of violation were fixed, and a case of physical violence during the electoral campaign. 

In the media related legal sphere amendments made to the RA Law “On Television and Radio” were of particular interest. According to these amendments the deadline for the total suspension of analogue broadcasting in Armenia was postponed till July 1, 2015 instead of January 1, 2015. 
The initiative of editors of print and online media concerning the RA Law “On Copyright and Related Rights” was of interest. As a result, a number of parliamentarians taking into account the suggestions of the media directors introduced the changed version of the law for the discussion of the Government. The further procedure concerning the draft law is expected in September. 

Regarding the economic environment of media activities, it’s worth mentioning that the editors in chief of the “Hraparak” and “Zhoghovurd” dailies expressed their concern concerning the RA Law “On Sales Tax.” According to them, the new requirements cause new problems for media, which function in hard conditions. 
In the second quarter of 2013 4 cases of physical violence against journalists were fixed. The number of such cases in the same period of 2012 was 3. The number of cases of pressures on media and media staff reached 21. The number of such cases fixed during the same period of 2012 was 10. 8 out of these cases were fixed on the elections day, May 5, and 7 of them are new insult and defamation related court cases filed against media. The rest 6 cases are pressures of other nature. In the second quarter of 2013 the CPFE fixed 3 cases of violation of the right to seek and disseminate information, instead of 10 cases fixed during the same period of 2012. 
Thus, generally the number of violations of the rights of media and media staff has increased in comparison with the same period of 2012 (see the comparative table on page 6).
See the details below.

Media Activities Environment

As we already mentioned, the second quarter of 2013 was a period involving local elections for the Council of the Elders of Yerevan Community. The CPFE has fixed that during elections media and media staff appear in quite strained conditions. As a result the number of violations of freedom of speech increases. In this regard, Yerevan local elections were not exclusion. Although no cases of physical violence were fixed on the elections day, 8 other cases of hindrance to the implementation of legal professional duties of the journalists were registered. One case of physical violence was fixed during the electoral campaign. As the journalists frequently avoid publicizing the cases of hindrance to their professional activities or prefer to solve the problems and overcome the restrictions on their own, the CPFE is sure that the real number of pressures on media staff occurred on the elections day is more than fixed in this report. However, the cases of hindrance to the implementation of legal professional duties of journalists fixed during the elections day are introduced separately in an appropriate sub-section. 

As regards to the media related legislation the following is of particular importance. On June 19, the RA National Assembly totally adopted the changes made to the RA Law “On Television and Radio,” which was developed by the RA Government. According to these amendments the deadline for the total suspension of analogue broadcasting in Armenia was postponed till July 1, 2015 instead of January 1, 2015. Related to this, the license duration for the regional TV companies will also be prolonged for 6 months. The license durations of the radio companies will also be prolonged for 3 years till July 20, 2016. According to the RA government, these changes are necessary because of crucial technical, material and financial difficulties faced during the transition from analogue to digital broadcasting. 
On May 21, editors in chief of more than dozen newspapers spread a joint statement concerning the violation of copyright. The undersigned expressed their concern about the fact that the articles and publications published in press frequently appear in the internet immediately without any reference, as a result of which the copyright of the journalists and media are violated, but also they suffer financial difficulties losing readers and advertisers. In order to adjust the situation the directors of the newspaper suggested the online media to sign agreements to use their publications. A month later, on June 1, a similar statement was spread by more than a dozen of responsible for online media, who suggested rules of cooperation to the partner online media representatives. 
On June 20, the RA government discussed the draft amendments to the RA Law “On Copyright and Related Rights”, which had been introduced by a number of parliamentarians on May 22 after a discussion with the editors in chief of print and online media. The government did not object to the suggested amendments and is going to introduce its conclusions to the parliament. The further procedure concerning the draft law is expected in September.
The CPFE considers positive such initiatives and finds that besides the legislative changes internal agreements concerning the maintenance of professional ethics, as well as the self-regulation are very important for the solution of such problems. 

Regarding the economic environment of media activities, it’s worth mentioning that the editors in chief of the “Hraparak” and “Zhoghovurd” dailies expressed their concern concerning the RA Law “On Sales Tax.” According to this law, the newspapers, which don’t pay value added tax, will be obligated to pay sales tax every three months. However, according to the editors in chief the law is imperfect and its new requirements cause new problems for media, which function in hard conditions. 

Cases of Hindrance to the Legal Professional Duties of Journalists during local elections for the Council of the Elders of Yerevan Municipality
On May 5, the media informed that a group of members of the Republican party, rushing into the polling station had demanded that the representative of the “Asparez.am” web-site and the newspaper “Gyumri-Asparez”, Karen Harutyunyan leave the polling station, threatened that they will “break his head,” after which the charging battery of Karen’s camera disappeared. After being found, the camera was given to the police, in order to find out who had stolen it.
Another incident occurred at the same polling station, when the representative of the Republican party Mesrop Manukyan, closed the camera of a journalist and pushed it away. This journalist was Karine Aslanyan from the “Radio Liberty.”
The legal professional duties of the journalist from the “Aravot” daily, Hripsime Jebejyan, were hindered in a park near 6/23 polling station of Yerevan. When the journalist noticed some women with lists started to make records of them. The women closed the camera demanding not to make records. A criminal case was launched at the Mashtots department of the police on this occasion. As Hripsime Jebejyan informed, she had told the details of the incident to the investigator. At the 6/07 polling station the same journalist implementing her legal professional duties tried to make record of a policeman. One of the members of local electoral commission approached and told to delete the record. Another person came to the journalist and started to talk to her, afterwards he argued with a person accompanying the journalist. The man noticed that the argument had been recorded totally and tried to seize the camera of the journalist. However, he did not manage to do that. 
There were also cases when some people being at polling stations and near them, behaved rudely towards journalists, threatened them creating different obstacles and causing psychological strain. Thus, the journalist of the “Radio Liberty,” Irina Hovhannisyan, getting an alarm about bribe distribution, went to the polling station 2/3, and some young people gathered around the polling station, seeing the camera, turned back, and afterwards, hearing the command of another person “Come upstairs, don’t you see the camera?” went away. One of them showing out his phone threatened the journalist saying, “Don’t make a record otherwise I’ll strike this at your head.” Somewhere near the polling stations 1/09 and 1/10 a woman threatened the same journalist shouting, “Don’t make me break your camera.” Some people threatened the journalist form the “1in.am,” Siranuysh Papyan, and the correspondent for the “7or.am” news web-site, Aregnaz Manukyan and demanded not to take photos and not to make records. In some cases, the policemen responsible for the security of the polling stations did not intervene, and in the other case they adjusted the situation.
Thus, it was proved once more that during the elections the intolerance towards journalists reaches its maximum level because of an intention to keep the political and personal interests away from the society. However, despite this, the journalists were able to complete their mission and to introduce the real picture of the elections to the society. 
Violations against Media and Media Staff

This section includes the other media rights violations during the second quarter of 2013, according to the classification of the CPFE and involving:

1. Physical violence against journalists;

2. Pressure on mass media and media staff;

3. Violation of the right to seek and disseminate information. 

This classification is conditional to some extent. In particular, there are some incidents, when the prevention of seeking and disseminating information is accompanied by violence against journalists. Such cases are assigned to the type of violation, to which the case is closest. However, the mentioned classification allows for the introduction of a more accurate and explicit picture of violations against media and journalists.

As it was already mentioned 4 cases of violence were fixed during the observed period (which is 2 more than the number of such cases in the first quarter), one of them was registered during the electoral campaign. It’s worth mentioning that during the same period of 2012, during the parliamentary elections, the CPFE fixed 3 cases of physical violence and all of them were related to the elections. However, the 8 cases of hindrance to the legal professional duties of the journalists occurred on May 5 elections day, were registered as cases of pressure on media and media staff. Taking into account these 8 cases, other 6 cases of different pressures, as well as the 7 new claims filed against media and journalists based on insult and defamation, the general number of violations against media and journalists during the second quarter of 2013 reached 21. However, the number of such cases in the same period of 2012 was 10, and in the first quarter of 2013, this number was 13. As regards to the violation of the right to seek and disseminate information, the CPFE has fixed 3 such cases, just like the first quarter, instead of 10 cases fixed during the same period of 2012. 
Thus, the number of violations against media and media staff increased significantly compared with both the first quarter of 2013 (18 cases) and the second quarter of 2012 (13 cases). 

The comparative tables below show the quantitative picture of the violations against media and media staff during the first and second quarters of 2013, as well as the second quarters of 2012 and 2013.

Table 1


	Types of Violations
	        2013

1st quarter
	2013 

2nd quarter

	1.  Physical violence against journalists
	2
	4

	2.  Pressure on mass media and media staff
	13
	21

	3.   Violation of the right to seek and disseminate information
	3
	3


Table 2

	Types of Violations
	        2012

2nd quarter
	2013 

2nd quarter

	1.  Physical violence against journalists
	3
	4

	2.  Pressure on mass media and media staff
	10
	21

	3.   Violation of the right to seek and disseminate information
	10
	3


Thus, the CPFE fixed 28 cases of violation of the rights of media and media staff during the second quarter of 2013. 

The CPFE points out that the data introduced in these tables can be not exhaustive and does not pretend to be absolutely accurate. It is fairly well-known that media representatives refrain from publicizing cases where their professional activity are obstructed or hindered; they neglect various threats or prefer to resolve the problems on their own and overcome illegal restrictions themselves. 

For this reason, the CPFE is sure that the real number of violations against journalists and mass media is much greater than the level of recorded cases. This report represents the most significant of the cases.

Physical Violence against Journalists

In the second quarter of 2013 the CPFE fixed 4 cases of violence. As we have already mentioned one of them had been fixed during the Yerevan local elections campaign. 
Violations against the representatives of different organizations were fixed concerning another incident, when the family of a dead soldier was prohibited to replace the body of their dead son to the RA government building. Nearly all the journalists covering this incident were subject to violations and the implementation of their legal professional duties were hindered however all this violations were fixed as one incident. 

The mentioned and other cases of violations are introduced below in chronological order. 

On April 23, the correspondent of the “iLur.am” news web-site, Hakob Karapetyan was subjected to physical violence while covering the electoral campaign of the Republican Party. According to the journalist, when he started to make records before the beginning of the meeting, a group of people threatening him demanded to stop making records and hindered his professional activities at first. Afterwards, the candidate for Yerevan community member, Ashot Papayan, approached to him and beat him. Unknown people seized the camera of the journalist. The incident occurred at a crowded place, there was also a policeman, who did not intervene and avert the incident. After a short time the camera of the journalist was given back with all the materials removed. 
After the incident the journalist managed to record the person who struck him, the policeman and the person who gave back the camera. The same day the editor of the “iLur.am” reported to the Yerevan Police. Upon the directive of the head of the police the policeman who was present at the incident was subjected to disciplinary action, his immediate chief was subjected to severe reprimand and the deputy chief of the Nor Nork Police was fired. 
On April 24, the journalist passed a forensic medical examination. On April 25, the materials of the case were moved to the Nor Nork police, where, on April 26, Hakob Karapetyan and Ashot Papayan gave explanations. On April 27, criminal proceedings were launched on the basis of Article 164 Point 1 of the Criminal Code of Armenia (hindrance to the implementation of legal professional duties of journalist).
On May 1, Hakob Karapetyan turned to the Prosecutor General asking to move the investigation from

Nor Nork police to the Special Investigation Service and alleged that the attack upon him complies with the Point 2 of Article 164 of the Penal Code.
Many journalistic and human rights protecting organizations, including the Committee to Protect Freedom of Expression condemned this incident. 

On June 20, Ashot Papayan, spread a statement via “Henaran.am,” in which particularly said, “On April 23, in Massive 7 of or Nork an unpleasant incident occurred, the legal professional activities of the journalist Hakob Karapetyan were hindered. We are sorry for the incident and apologize for it.”
By June 30, there was no response from the Prosecutor General’s Office. 

On April 27, the “Hetq.am” informed that Vardan Ghukasyan, the police officer had insulted and pushed rudely the correspondent of the “Hetq,” Ani Hovhannisyan. 
The incident occurred at the Northern Avenue. The journalist noticed that two policemen were compelling a musician playing in the street to go to the police station with them and asked them the reasons for such behavior. At the same time Vardan Ghukasyan approached, insulted the journalist, and then pushed away. There is also a video with this incident. It’s worth mentioning that the journalist also answered to the police officer with an insult. 

On April 28, the “Hetq.am” informed that the Head of the RA Police organized a discussion on this case, in the result of which Vardan Ghukasyan was fired. 

On May 31, the “Hetq.am” spread information received from the police that Vardan Ghukasyan had been subjected to a severe reprimand. 
On May 18, a rude case of hindrance to the legal professional activities of journalists took place near the road police station on Sevan-Yerevan road, when the family of a dead soldier was prohibited to replace the body of their dead son to the RA government building. The representatives of the police and defence structure stopped the cars with journalists not allowing approach the family and the relatives of the dead soldier. Afterwards they attacked upon the journalists and subjecting them to physical violence seized their cameras reasoning that there is a prohibition of making records “from above.”
Particularly some people in uniforms and in civil clothes cursing seized the camera of the “Kentron TV,” which was given back later with all the materials removed. The representatives of the military police seized the camera of Siranush Papyan, the correspondent of the “Lragir.am” and removed all the records in it. They also took the disks with the records from the journalists of the “Yerkir Media TV” and returned them only after the intervention of the Head of Police. The camera of the correspondent of the “H2” TV Company was also taken and returned later with the materials removed. The professional activities of the shooting crew of the “Armnews” TV was also hindered.
The same day the director of the “Kentron” TV spread a statement asking the law enforcement forces to admit that statement as a report on crime. 

On May 20, the Committee to Protect Freedom of Expression together with 5 journalistic organizations spread a joint statement estimating this incident as an obvious violation of freedom of speech. They expressed their support to their partners with violated rights, and demanded from the police to investigate the incident and punish those of guilty in violating the rights of media and media staff. Taking into account the fact that the cases of hindrance to the legal professional duties of journalists have a frequent nature so far, we call to take necessary steps to exclude such unlawful behavior”, is particularly said in the statement. 

On June 19, the founder of the “Maxinfo.am” news web-site, Babken Harutyunyan reported that he had been subjected to violence. The incident had occurred on June 17. The journalist went to a splendid villa of Alik Sargsyan, the adviser of Serzh Sargsyan in order to prepare reportage. Babken took photos of the villa and left, after which a car followed him and compelled to stop his car. As it turned out later, this person was the brother of Alik Sargsyan, Andranik. The latter approached him and tried to find out who was he and why he took photos of the villa. Afterwards he took the keys of the journalist’s car. They started to argue and Andranik Sargsyan struck Babken Harutyunyan. The journalist had to go away leaving his car at that place. An hour later the police informed that they have taken the car. Taking his car the journalist filed a complaint concerning unlawful actions implemented towards him. 
In the spread statement, Babken Harutyunyan mentioned that for protection of his rights he will fight in all legal ways. He also demanded from law enforcement bodies to provide impartiality while investigating the incident. 
1. Pressure on Mass Media and Media Staff

As we have already mentioned the number of pressures on media and media staff has increased in the second quarter of 2013 in comparison with the same period of 2012. 8 out of 22 fixed cases took place on the local elections day for Yerevan municipality, 7 of them are court cases involving media. By the way, the plaintiff of six if those cases are the same person, who is accused of fraud. The other 6 cases are pressures of other nature. 

In this part of the report are also observed the developments of the court cases involving media and media staff originated in 2010, 2011 and 2012. 
See the details below in chronological order.

On April 3 and later on May 30,  the Court of General Jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan continued the hearings of the claim of the second president of Armenia, Robert Kocharyan and his son, Sedrak Kocharyan against the founder of the “1in.am” news web-site “Skizb Media Kentron” Ltd. 
This dispute has originated on January 15, 2013. The plaintiffs dispute November 27, 2012 and November 19, 2012 publications of the “1in.am” entitled “How Are Kocharyan and Tsarukyan Related to the “Nairit?”” and “The Minutely Payments of the Kocharyans.” The plaintiffs demand to disclaim information slandering their honor and dignity in the same media outlet, and to pay AMD 5mln as compensation for insult and defamation and as an attorney’s fee. The court has placed a lien on the property of the respondent as a security for the claim. The preliminary hearing of the claim was held on March 7. 
On May 30, the court distributed the burden of proof between the parties and the examination of the case was over. The trial is planned to be held on June 2. 
On April 3, the “Asparez.am” news web-site informed that the same day the secretary of the Vanadzor municipality staff, Gagik Simonyan talked to Gayane Sargsyan, the correspondent of the “Gyumri-Asparez” daily, “Asparez.am” web-site and the “The Mosaics of Gyumri” newspaper quite rudely. The incident occurred in the conference hall of Vanadzor municipality, where the journalist was covering the competition for vacancies in the municipality staff. After entering the conference hall, the journalist noticed that the list of the committee responsible for choosing the appropriate candidate is on the table. Thus she tried to look at this paper. Gagik Simonyan shouted: “Take your place. You are not able to understand.” The journalist asked, “Why do you think so?”  Gagik answered, “From you articles.” Gayane Sargsyan felt insulted and left the conference hall. Instead of an article concerning the competition the journalist prepared information about the incident. The journalist supposes that the reason for such an attitude is the publications of critical nature prepared by her concerning the Vanadzor municipality. 
On April 4, the Court of General Jurisdiction of the Lori Marz (sitting in Vanadzor) made a decision to restart the trialof the case of Gourgen Khachatryan, Principal of Vanadzor State Pedagogical University v. Lusine Ashughyan, ex-teacher of the same university. 

It should be recalled that the founders of „Hetq” weekly and „ATV” television company were the third party in this case. The latter were concerned in this case by the article entitled„ published in the „Hetq” on 13 May 2011 and the June 15 broadcast of the programme series „Half-Open Windows” on the „ATV.” The plaintiff demands that the same media retracted the information and paid him damages in the amount of 2 million AMD against defamation (see the details in the 2011 and 2012 annual reports of the CPFE at www.khosq.am, under the rubric „Reports”). 

While making its decision the court found that there is an additional need for examination of the proofs. Thus, it was decided to restart the examination of the case. The hearing planned to be held on April 10, was postponed in order to notify properly the third party. The regular hearing was held on April 30. The respondent party filed a counterclaim demanding to compensate for slandering the honor and dignity of the employee. The counterclaim was taken into production the same day. The triak continued on June 27. 
The release of the decision on this case is scheduled on July 11. 

On April 9, the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork Marash Administrative Districts of Yerevan partially satisfied the complaint of the ex-Prime Minister Armen Darbinyan vs. “The Centre for Political Studies” Ltd., which publishes the online journal ‘National Idea’ (‘N-idea.am,’ whose founder and director is Artyom Khachatryan). 
This case was taken into production on September 24, 2012. The plaintiff considered a number of expressions made about him in the article posted on 16 August 2012 and entitled “Armenchik Darbinyan does not like to pay: why should he if he is protected by the Armenian state?” defamatory and insulting. The claim was to pay 4 million AMD for the damage to his honour and dignity (including the lawyer’s fee). The plaintiff also demanded that the defendant be exacted 84 000 AMD for the pre-paid court fee and be obligated to apologize to him. An arrest on the defendant’s property and monetary assets was imposed to secure the complaint. The hearings started on 8 November and finished on March 26, 2013. 
According to April 9 decision of the court the respondent was obligated to publish an apology on “N-idea.am” web-site and pay compensation in the amount of AMD 200,000 for insult and AMD 200,000 for defamation, AMD 150,000 as an attorney’s fee and AMD 8,000 for pre-paid court fee. The respondent party has appealed this decision in a higher instance. On May 29, the Court of Appeal took the complaint into production. The examination of the appeal is scheduled for July 3. 
On April 19, the Court of General Jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan suspended the production of the case based on the claim filed by the “Shinforum” Ltd against the founder of the “Hetq”, “Investigative Journalists” NGO, as the plaintiff had abandoned the claim. 

The case had been into production of the court since February 8, 2013. The plaintiff disputed January 26 and February 1 publications entitled “Fatal Fraud: Tsitsernakaberd Highway Constructed with Kickbacks” and “Clarifications Concerning the Publication about the Tsitsernakaberd Highway” (author- Daniel Ioannesyan). The claims were to obligate the respondent to disclaim the information slandering the business reputation of the plaintiff, and to pay compensation for defamation in the amount of AMD 2mln, as well as AMD 44,000 as a state duty. The preliminary hearing of the case was scheduled for April 5. However, the “Shinforum” abandoned its claim on March 5. 
On April 22, the representative of the „Ijevan Studia” Ltd. and Naira Khachikyan, the director of the same television company filed an appeal in the Civil Appeal Court concerning the second part of March 22 decision of the Court of General Jurisdiction of the Tavush Marz (sitting in Dilijan). According to that part of the decision the respondents were obligated to pay the legal costs of the plaintiff, „Ijevan CHSHSH” road construction CJSC. However, accordingto the first part of the decision the claim was rejected. Upon the request of Naira Khachikyan the lawyer of the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE), Olga Safaryan was representing the respondents. 
It should be recalled that the plaintiff was challenging the 21 June 2011 broadcast of the news programme „Lraber” on the Second Armenian Channel, as well as by the television company „Yerkir Media,” which criticized the activities of the road construction company. The plaintiff demanded that the defendant apologized publicly and paid damages against defamation in the amount of 3 246 000 AMD including the judicial expenses and the court fee. On 27 April the judgment was pronounced, and according to it, the complaint was met in part. The court decided that in this case the proper plaintiff was Naira Khachikyan who was obligated to pay 50 000 AMD to the road construction CJSC as damages against defamation. According to the judgment, Naira Khachikyan was to be exacted 20 000 AMD as reasonable payment to the lawyer, as well as 1500 AMD as compensation for the pre-paid court fee. On 23 May the plaintiff appealed this judgment to the Appeal Court. On 4 July the appeal was granted and accordingly the 27 April judgment of the court of general jurisdiction was quashed and the case was sent to the same court for full re-examination (See the details in the CPFE Annual Report 2012, www.khosq.am, „Reports” section).
The re-examinaion of the case in the Court of General Jurisdiction of the Tavush Marz (sitting in Dilijan) started on 26 September 2012 and finished on 11 March 2013. According to March 22 decision, there was no insult in the disputed expressions, so the demands to apologize and pay compensation in the amount of AMD 1mln, was rejected. The court found that the disputed expressions were of defamatory nature, however, the demand to pay compensation for defamation in the amount of AMD 2mln was rejected taking into account the financial situation of the reposndents. The latter were obligated to pay AMD 100,000 as a reasonable payment to the lawyer, as well as AMD 40,000 as a court fee.

The examination of the appeal was held on June 12, 2013 in the Civil Appeal Court of Armenia. On June 26, the appeal was rejected. The respondents intend to appeal the decision of the Appeal Court in a higher instance. 
On 22 April, the „Zaruhi Publishing House” Ltd (the founder of „Zarouhi” women’s magazine) and the journalist Rouslan Tatoyan filed an appeal in the Cassation Court concerning March 21 decision of the Civil Appeal Court. Concerning this decision the appeal had been satisfied partially. The Court found that the decision of the Court of General Jurisiction of Arabkir and Qanaqer-Zeytoun Administrative Districts of Yerevan concerning the dispute arisen between the non-governmental organization „Women’s Resource Centre” and the journalist Rouslan Tatoyan and „Zarouhi Publishing House” Ltd. Must be subjected to some changes. Thus the demand against the „Zarouhi Publishing House” Ltd. Must be rejected. 
This case had been taken into production by the Court of General Jurisiction of Arabkir and Qanaqer-Zeytoun Administrative Districts of Yerevan on April 27, 2012. The plaintiff,  „Women’s Resource Centre” NGO disputed the expressions found in the article headlined ’The Ruiners of Families’ posted at www.zaruhi.com on 21 March, which related to the aforementioned non-governmental organization. The aforementioned article by Rouslan Tatoyan related to the interview of publicist Zarouhi Hovhannisyan to www.lurer.com ends with the following paragraph: „By the way, lately a representative of the non-governmental organization „Women’s Resource Centre” who could not explain the fields of activities of her NGO, was the guest of „Vitamin” club. However, we remembered an event organized by them, which is not accommodated by the concept of „traditional family”: last year this organization held a so-called theatrical event called „Vagina Monologues”. That was it! Finally, we would like to call on grant-suckers of all types to be united!” 
The claims were to obligate the defendants to apologize publicly, to pay 500 000 AMD for the damage to the plaintiff’s professional reputation and to post the judgment of the court at the same website.  

The examination of the case started on 17 July, and the judgment was pronounced on 7 December. The court of general jurisdiction granted the complaint in part, and, accordingly, the defendants were obligated to post an apology at www.zaruhi.com for calling the mentioned NGO “ruiners of families” and “grant-suckers” and pay it 50 000 AMD as damages. The defendant appealed this case to the higher court. The Appeal Court released its decision on March 21, 2013. 
On May 29, the Cassation Court of Armenia returned the apeal of the journalist Rouslan Tatoyan and „Zarouhi Publishing House” Ltd. 
On April 22, the Civil Court of Appeal took into production the appeal of Razmik Abrahamyan concerning March 7 decision of the Court of General Jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan, according to which the claim of Abrahamyan against the “Aravot Daily” Ltd. and the “Dareskizb” Ltd., the publisher of the “Haykakan Zhamanak” daily had been rejected. 

It should be recalled that this claim was taken into production on November 29, 2012. The plaintiff who had gotten a 9-year prison term for forced acts of a sexual nature was released from the penitentiary institution only lately. By his complaint he challenged the article “Will the Pedophyle Get 2 Years?” published in the “Aravot” daily on 26 September 2003, as well as the article “Razmik Abrahamyan, the 62-Year-Old Pederast Admitted his Guilt” published in the “Haykakan Zhamanak” daily on 5 September 2003. The plaintiff demands 2 million AMD from each of the defendants for the damage to his honour and dignity. 
The examination of the appeal was held on May 22. The decision was announced on June 6, which was to reject the appeal and to remain in force the March 7 decision of the Court of General Jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan. RazmikAbrahamyan was obligated to pay AMD 30,000 as a court fee. 
On April 22, Gourgen Aghajanyan appealed the March 19 decision of the Court of General Jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan, which was to reject the claim of Gourgen against the „Zhoghovurd Terti Khmbagrutyun” Ltd.

It should be recalled that on 9 August 2011 the newspaper published an article headlined „Galoust’s Son is Being Asked For” based on a letter received from Gourgen Aghajanyan, which contained critical information about Karine Kirakosyan, former head of the State Assets Management Department under the RA Government and Ashot Markosyan, deputy head of the same department. The plaintiff denies that he was the author of the letter and demands that the same media outlet retracts the information he considers to be defamatory and pay damages in the amount of 804 000 AMD. (See the details in the first quarterly report of 2013 at www.khosq.am website, “Reports” section). 
The examination of the appeal is scheduled on July 10. 

On April 22, the Court of general jurisdiction of the Gegharkunik marz (sitting in Vardenis) took into production the case based on the hindrance to the legal professional activities of Hermine Manukyan, the journalist of the “Haykakan Zham” regional newspaper. Hakob Ghazaryan, the resident of Khachaghbyur village is accused of hindering Hermine Manukyan from interviewing the principle of Khachaghbyur school, Samvel Ghazaryan, taking photos of him and of seizing the camera from the journalist. 
The hearings planned to be held on May 15 and 31 were postponed. The examination of the case started on June 11 and continued on June 25. The regular hearing is scheduled for July 8. 

On April 26, Karine Avanesyan, convicted for fraud, filed a claim in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-marash administrative districts of Yerevan against the “Pastinfo” news agency (founder “CMG” Ltd.). The claim was taken into production on April 29. 

Karine Avanesyan filed claims against the founder of the same agency also on May 5 and May 22, which were taken into production on May 7 and May 23.  

The plaintiff disputes three publications of “pastinfo.am” entitled “The Attorney appeared in the Dock for Theft in Particularly Large Amounts” (23.01.2013), “The Attorney Was Convicted for Deceiving the Client” (24.03.2013) and “The Convict Files against the Disciplinary Commission of the Council of Justice” (6.05.2013). 
The plaintiff demands to disclaim the information slandering her honor, dignity and business reputation and pay compensation in the amount of AMD 3mln for each publication (9mln in total). 

The preliminary hearings of all three claims were held on June 5 during which upon the request of the plaintiff the court made a decision to unite the three claims in one case. The examination of the case started on June 24. The regular hearing is planned to be held on July 24. 
It’s also worth mentioning that Karine Avanesyan filed similar claims on April 26 in the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan against the founders of five other media outlets; “Meltex” Ltd. (the founder of the “A1+” TV), “Investigative Journalists NGO” (“Hetq.am”), “ATHK Hamakarg” Ltd. (“Lragir.am”), “Association of Young Lawyers of Armenia” NGO (“Iravaban.net”), “Golos” Ltd. (“golosarmenii.am”). These claims were also taken into production. The hearings of three claims (against the “A1+,” “Hetq.am,” and “golosarmenii.am”) are scheduled for July 2. The preliminary hearing of the claim against the “Lragir.am” was held on June 11. The next hearing is scheduled for September 9. The hearing of the claim against the “Iravaban.net” was held on June 18. The next hearing is planned to be held on July 22. 

On April 29, the Court of General Jurisdiction of the Ajapnyak and Davtashen Administrative Districts of Yerevan rejected the claim of the publisher of the “Zhoghovurd” daily, “Zhoghovurd terti khmbagrutyun” Ltd. and its journalist, Sona Grigoryan against the head of the “X Group” Company, Khachik Khachatryan.

As a background, the Court of General Jurisdiction of the Arabkir and Qanaqer-Zeytun Administrative Districts of Yerevan had taken the claim into production on December 28, 2012. The latter sent the case for the examination to the court of general jurisdiction of the Arabkir and Qanaqer-Zeytun administrative districts of Yerevan on February 15, 2013. 
The reason for the claim was the insulting expressions of Khachik Khachatryan made during a phone conversation with the journalist of the daily. (See the details in the CPFE Annual Report 2012 on the www.khosq.am web-site, “Reports” section).  

The examination of the case started on April 3 and finished on April 19. 

The reason for rejection of the claim according to the court was the fact that Article 1087.1 of the Civil Code of Armenia does not envisage responsibility for insult and defamation made non-publicly. 

By the way, it is the second case after the decriminalization of insult and defamation, when the journalist is being insulted during the telephone conversation and the court instances reject the claims of journalists.  (See the case of Grisha Balasanyan, the correspondent of the “Hetq” in the CPFE Annual Reports 2011 and 2012 on the www.khosq.am web-site, “Reports” section).

On May 29, the publisher of the “Zhoghovurd” daily, “Zhoghovurd terti khmbagrutyun” Ltd. and its journalist, Sona Grigoryan appealed the decision of the court of general jurisdiction. On June 7, the Civil Apeeal Court took into production the appeal. The examination is scheduled for July 10. 
On May 2, the Appeal Court rejected the appeal of the representative of the „Armenian Arythomological and Cardiological Center” Ltd concerning the December 14, 2012 decision of the Court of General Jurisdiction of the Ajapnyak and Davtashen Administrative Districts of Yerevan, according to which the claim of the company against the „Media Consult” Ltd., the founder of the news and analytical agency „News.am” (current owner „News.AM” Ltd) was rejected.  

It should be recalled that this case has been in the court since 27 December 2010. The complaint concerned the article entitled “The Arrythmology center cheated the patient with heart disease and installed another device” published about an Armenian national Hovhannes Katrjyan in the 23 November 2010 issue of 'News.am.' In his statement, the latter accused the medical center for deceiving him and installing another cheap device at the time of surgery instead of an electric cardio-stimulator with a 10-year period of validity. The “Armenian Arythmological and Cardiological Centre” Ltd. considers that the “News.am” has damaged its honor, dignity and business reputation and demands that a disclaimer be published in the same media outlet and that it be paid damages in the amount of 2 million AMD (see the details in the CPFE Annual Report 2012, www.khosq.am, “Reports” section).
By May 2 decision of the Appeal Court the decision of the court of general jurisdiction of the Ajapnyak and Davtashen of Yerevan was remained without changes.
On May 3, the Court of General Jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan partially satisfied the claim of Tigran Kocharyan, a blogger (known under the pseudonym “Pigh” (elephant)) against the founder of the “Chorrord Inqnishkhanutyun” daily, “Koghmnaki Andzants M” LLC. 

This case was taken into production on July 20, 2012. The plaintiff considers the article entitled “The Fascist and the Elephant: for the Protection of Elephants” (13.07.2012) to be of insulting and defamatory nature. He demands to obligate the respondent to publish a disclaimer, as well as to pay compensation in amount of AMD3mln for insult and defamation. Earlier, on May 26, the “Chorrord Inqnishkhanutyun” had published an article entitled “Fascistik, Fashulya, Fashya-3: about the Elephants,” which, according to Tigran Kocharyan, contained insulting expressions addressed to him. He asked to delete the article from the web-site of the newspaper, but instead of this the newspaper published another article entitled “The Fascist and the Elephant: for the Protection of Elephants,” concerning which Tigran Kocharyan filed a claim.

The hearings of the claim started on September 24, 2012 and continued in 2013. During the litigation the plaintiff changed his claim also demanding AMD 500,000 as attorney’s fee. 

According to May 3 decision of the court, the respondent was obligated to apologize publicly, to publish a disclaimer in the “Chorrord Inqnishkhanutyun,” pay compensation in the amount of AMD 500,000 (AMD 200,000 of which for defamation and AMD 300,000 for insult), as well as AMD 210,000 for legal costs. 
The founder of the “Chorrord Inqnishkhanutyun” intends to file an appeal in a higher instance.

On May 7, during the regular hearing held in the Court of General Jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan Tigran Urikhanyan, the member of the RA National Assembly abandoned his claim against the blogger Edgar Barseghyan and asked to suspend the production of the case. 
As a background the plaintiff challenged the collage made by the defendant and posted at www.demotivator.am which publishes political humour where the photo of the MP’s face was added to a half-naked body of a woman. The claims were to obligate the defendant to remove the materials damaging to the honour and dignity of the plaintiff from the websites www.demotivator.am and www.blognews.am and the social networks, to publicly apologize to the plaintiff, to pay him 1 million AMD for the damage by means of an insult and 500 000 for the judicial expenses. The preliminary hearing took place on 24 December. On December 27, the plaintiff demanded to apply a security for the claim by obligating the respondent to remove the collage from the “Demotivator.am” and “Blognews.am” web-sites. 
According to May 21 decision, the production of the claim was suspended. The security for the claim was also annulled. 

On May 7, the court of general jurisdiction started the examination of the claim of Sona Gyulqanyan against Razmik, Artsrun and Pnjik Grishyans. The “ATV” TV Company is involved as a third party.

The plaintiff disputes information spread by the respondents on February 21 during “Semi-Open Windows”program. She demands to disclaim the information slandering her honor, dignity and business reputation, apologize publicly and pay compensation in the amount of AMD 900,000 for insult and defamation. 

The hearings of the claim continued on May 17 and 31. The regular hearing is scheduled for July 9. 

On May 8, the “Hetq.am” informed that the same day, at 15:42, somebody called to the journalist Ani Hovhannisyan from a Russian phone number and threatened saying that it will be bad for her and her family if she did not stop pushing her nose in places she should not. The caller said that he knew where Ani and her relatives live and he had to make only a call and either Ani or one of her relatives would appear in the dept. 
In the evening the “Hetq.am” made a report in the police on this incident attaching the phone number and the record of the phone conversation.

As the PR department of the police informed the CPFE, necessary steps were taken to provide security for Ani and her family, as well as to identify the caller. 

On May 10, Naira Khachikyan, the director of the “Ijevan Studia” TV informed the CPFE that on May 8, a person whose name was Lernik called her and threatened for the reportage of her broadcast during the “Horizon” news program of the “Shant” TV. The caller particularly said, “Do you know what we will do with you? You have spread false information.” 
On May 14, the Appeal Court took into production the appeal of Hmayak Hovhannisyan concerning the March 11 decision of t he Court of General Jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan, which partially satisfied the claim of Senik Julhakyan, the chairman of the board of directors of “Hayhydroenergyproject” institute against Hovhannisyan, the President of the Armenian Political Scientists’ Union. 
9 companies and organizations were involved as third parties not having independent claims, incuding the founders of a number of media: ‘Hraparak Daily’ Ltd., ‘Media Style’ Ltd., ‘Armenia TV’ CSJC, ‘Multi Media Kentron TV’ CJSC, ‘Armnews’ CJSC, ‘Dialogue Expert Examination Centre’ NGO, ‘Hayeli Club’ support to democracy NGO, ‘Henaran Sociolegal Humanitarian Association’ NGO.
This case was taken into production on May 18, 2012. The plaintiff regarded insulting a number of expressions addressed to him by Hmayak Hovhannisyan and demanded to obligate the defendant to publicly apologize, to retract the information damaging his honour, dignity and professional reputation, as well as pay damages in the amount of 1 million AMD for defamation and insult. The examination of the case started on July 9, 2012 and finished on March 4, 2013. 

According to the decision, the media outlets involved as third party were obligated to publish a text of apology. The respondent was obligated to pay AMD 250,000 to the plaintiff for defamation and AMD 300,000 for insult, as well as AMD 200,000 as attorney’s fee and AMD 19,000 as a state duty. 

The examination of the appeal was held on June 20. The regular hearing is planned to be held on July 25. 

On May 22, the Appeal Court examined the appeal of Anushavan Nikoghosyan, a self nominated candidate for the member of the parliament, concerning the December 14, 2012 decision of the Court of General Jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan, according to which his claim filed against the “Virtual Media” Ltd., the founder of the news website “Slaq.am” had been rejected. 

The plaintiff disputed the publication entitled ‘The Cause of Anoushavan Nikoghosyan’s Discontent.’ The claims were to obligate the defendant to apologize for the defamatory and insulting information, retract it by the same website, as well as to pay 3 million AMD for defamation and insult. The case had been in the production of the court since June 8, 2012. 

On 14 December, the court of general jurisdiction dismissed the complaint in whole. And although during the proceedings the plaintiff had reduced the claimed amount of damages to 3000 AMD, the court decided to exact from him 60 000 AMD to the state budget as the court fee against the previously claimed 3 million AMD. The plaintiff had filed an appeal in a higher instance concerning this decision.
On May29, the Appeal Court rejected the appeal and remained in force the December 14, 2012 decision of the Court of General Jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan. According to the decision, Anushavan Nikoghosyan was obligated to pay AMD 90,000 as a court fee. 

On May 22, the court of general jurisdiction of the Kotayq marz started the examination of the claim of Gagik Atasyan, the resident of Hrazdan against the director of the founder of “Hrazdan” TV, ”Sirak” Ltd., Mnatsakan Harutyunyan. The plaintiff demands to recognize the legal fact that he had worked at the “Hrazdan” TV since September 30, 2011. He also demands to obligate Harutyunyan to pay the salary and damages. The regular hearing is scheduled for July 7. 

The “Hrazdan” TV is involved in two other cases too. See below.
On May 23, the Appeal Court took into production the appeal of Gagik Atasyan concerning March 18 decision of the Court of General Jurisdiction of the Kotayk Marz, which rejected the complaint of Gagik Atasyan, resident of Hrazdan v. Mnatsakan Harutyunyan, the director of the „Sirak” Ltd., the founder of the television company „Hrazdan”. 
The plaintiff deemed insulting and defamatory Mnatsakan Haroutyunyan’s article about him posted at www.aravot.am (’Discovery: the True Face of the Citizen of the Year,’ 18.01.2012), www.hraparak.am (’The True Face of the Citizen of the Year,’ 20.01.2012), www.hetq.am (29.02.2012), www.mitq.am (’World Famous Film Director?’ 11.03.2012), as well as the websites of ’Hrazdan’ TV company. According to him, the comments made under these publications were also insulting, which he suspects were again authored by Mnatsakan Harutyunyan. The claims were to obligate the defendant to issue a public apology, to pay damages in the amount of 3 million AMD for defamation and insult and to publish the judgment by the same media.

The hearings started on 9 July, 2012 and finished on February 27, 2013. According to March 18 decision, there are a number of value judgments in the disputed publications, which are not subject to be proved and cannot be considered insulting. And there was not also published any false and defamatory information about the plaintiff. 

The examination of the appeal is scheduled for July 23. 
On June 4, during the hearing based on the incident taken place on June 17, 2012 near the „Harsnaqar”Restaurant complex the judge informed that he had received an information from the journalist of the „Radioliberty,” Anush Martirosyan, according to which the mother of the culpret Garik Margaryan after the previous hearing tried to hinder to her legal professional duties in the presence of the court bailiffs. The journalist asked to take necessary steps to provide conditions for covering the hearings. The judge said that he has no function to control the situations arisen out of the court rooms; however, he expressed his willingness to inform the regional police if the journalist wanted. The journalist avoided turning to the police. When the journalist directed her camera to the relatives of the culprit, the latter started to shout,”Hey, stop making records. You have drunk our blood.” The judge aplied a legal sanction towards Margaryan and made him leave the court room. 
On June 24, the Administrative Court of Armenia continued the hearing of the claim of the director of the founder of the “Hrazdan” TV, “Shirak” Ltd, Mnatsakan Harutyunyan against the State Revenue Committee. 
As a background, starting from May 8 till June 12, tax control was being implemented in the “Hrazdan” TV by the 4th department of operative investigation of the State Revenue Committee. On June 22, the director of the founder of the “Hrazdan” TV, “Shirak” Ltd, Mnatsakan Harutyunyan was informed that he will be charged by fine in the amount of AMD 2mln and 300,000. The latter introduced his objections, after which the amount of the fine was lowered to AMD 1mln and 960,000 (see the details in the CPFE Annual Report 2012, on www.khosq.am web-site, “Reports” section). 
The regular hearing of the claim is scheduled for August 22. 

On June 25, court of general jurisdiction of the Ararat and Vayots Dzor marzes rejected the claim of correspondent of the “New York Institute of Photography,” Tsovinar Nazaryan against the chairman of the local electoral commission of Artashat's 17/4 constituency, the head of the department of agriculture and nature protection of Ararat municipality, Tigran Virabyan, who had hindered the legal professional activities of the correspondent of Nazaryan, threatened her saying that he would kill her. He also said that she behaved like a hysteric woman. 

On March 20, Tsovinar Nazaryan filed a claim in the court of general jurisdiction of the Ararat and Vayots Dzor marzes. The plaintiff demanded that the respondent apologize, make a record of it, and upload it on YouTube, as well as to pay compensation in amount of AMD1mln. 
The examination of the claim started on May 3 and finished on June 12. The court rejected the claim considering that the there had been no public insult. 
On June 26, the Court of General Jurisdiction of Ajapnyak and Davtashen Administrative Districts of Yerevan partially satisfied the claim of Andranik Hovhannisyan against the „Armenia TV” television company (CJSC).

The plaintiff challenged the information in the main broadcast of the television news programme ’Zhamy’ about the website www.armgirls.am owned by him and in the report regarded the expression ’online pimp’ insulting and defamatory. The claims were to publish a retraction and pay 3 million AMD for defamation and insult.   
 
The case was taken into production on April 10. The hearings on the case started on 13 July and finished on June 7.
According to the decision of the court of general jurisdiction the “Armenia TV” was obligated to disclaim the slandering information, pay compensation in the amount of AMD 50,000 for insult and AMD 5,000 for pre paid court fee. 
On June 28, the Court of General Jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan rejected the claim of the clarinetist and saxophonist Sedrak Hovhannisyan against composer Hasmik Manaseryan and her son, Ashot Hovnanyan. The “Aravot Daily” Ltd is involved as a third party. 

The plaintiff finds that the expression “absent-minded” addressed to him in the February 14 publication of the “Aravot” entitled “The Representative of the Plaintiff Called Manaseryan a Plagiarist,” insults his honor and dignity. He demands to obligate the respondents to disclaim the insulting and defamatory information on the first page of the “Aragon,” pay AMD 1,5mln as compensation and AMD 120,000 as attorney’s fee. 

The case was taken into production on March 7. The hearings on the case started on May 14 and finished on June 17.
According to the court, the reason for rejection was that the respondent had no aim to insult the plaintiff and that the expressions disputed were simply value judgments. 

3. Violation of the Right to Seek and Disseminate Information
In the second quarter of 2013 the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) determined 3 new cases of violation of the right to seek and disseminate information. These facts, as well as the development of the cases fixed during the previous years are introduced below in chronological order.

On April 5, the Freedom of Information Centre filed a claim in the Administrative Court of Armenia against the National Security Service demanding to recognize the fact of breach of the FOICA’s right to receive information and obligate the NSS to provide the necessary information to the FOICA. 

As a background, on February 11, the FOI had turned to the National Security Service asking to provide the copy of the agreement “On the order of reconsideration of the level of secrecy of deciphered information during the Soviet Union era,” as well as information concerning information the level of secrecy of which had been reconsidered, who can turn to receive those information, who can provide that information. On February 21,the FOI received incomplete information and the copy of the agreement was not provided. On March 7, the FOI sent a double query asking to provide complete information, however it failed to do that. 
The first hearing was held on June 11, the next hearing is scheduled for July 24. 

On April 8, the Freedom of Information Centre filed a claim in the Administrative Court of Armenia against the National Assembly of Armenia. 

On November 22, 2012, the FOICA turned to the National Assembly and asked to provide information concerning the orders of the Speaker of the Parliament for the first half of 2012. Receiving no answer the FOICA sent another query on December 5 to the National Assembly asking to provide the required information. On the same day, the FOICA got an E-mail, according to which additional work was needed to prepare a response for the query. Thus the required information must have been provided within 30 days. However, the FOICA remained without any answer and turned to the RA Administrative Court disputing activity (inactivity) of the Parliament. On March 4, after nearly 4 months the NA sent an incomplete answer. On March 7, the FOI sent a double query asking to provide the required information, however, was refused. The parliament explained that the required orders contain personal data. 

The FOI took back the claim filed on February 1 and turned to the court on April 8 asking to recognize the fact of breach of the FOICA’s right to receive information and obligate the parliament to provide the copies of the orders of the NA Speaker N10, 12, 13, 14, 19, 44, 48, 49, 50, 59, 66, 72 as well as to pay the legal costs. 
The preliminary hearing is scheduled for July 3. 
On April 17, the Civil Appeal Court of Armenia held the hearing of the Armenian Democratic Party concerning December 21, 2012 decision of the Court of General Jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan, according to which the court had recognized the fact of breach of the FOICA’s right to receive information and obligated the ADP to provide the necessary information to the FOICA. 

As a background, On July 2, 2012, the the FOICA submitted a complaint to the Court of General Jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan v. Armenia Democartic Party requesting that the latter be obligated to provide exhaustive information on the finances spent on its pre-election campaigns. The judgment was pronounced on 21 December and, accordingly, the court recognized the fact of breach of the FOICA’s right to receive information and obligated the ADP to provide the necessary information to the FOICA. Apart from that, the court obligated the defendant to compensate the FOICA for the pre-paid court fee and part of the lawyer’s fee in the amount of 100 000 AMD.

On May 2, the Appeal Court rejected the appeal of the Democratic Party. On May 24, the party appealed in the Cassation Court. 

On May 29, the Freedom of Information Centre filed an appeal in the Cassation Court concerning April 25 decision of the Appeal Court, which was to annul the November 23 decision of the Court of General Jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan and to send the case back to the same court for reexamination.  
As a background, on July 24, 2012, the Freedom of Information Centre submitted complaints to the Court of General Jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan and the RA Administrative Court v. the RA Ministry of Nature Protection’s state institution “Nature Protection Projects Implementation Unit.” 

On 23 November the court pronounced its judgment by which it recognized the fact of the breach of the FOICA’s right to receive information and obligated the defendant to provide the requested information. As to the claim of compensation for the judicial expenses, the court granted it in part by obligating the defendant to compensate the FOICA for the pre-paid court fee and half of the lawyer’s fee. On 12 December, the state institution the Nature Protection Projects Implementation Unit appealed the judgment of the court to the RA Civil Court of Appeal and the latter satisfied the appeal on April 25. 
On May 31, the “Haykakan Zhamanak” informed that it had received several warnings from the Arabkir administrative district, according to which the whole amount of the newspapers were bought early in the morning from kiosks of Komitas Avenue and the crossroad of Hr. Qochar and Gyulbenkyan streets. 
The editors of the newspaper allege that those who had bought all the newspapers from the kiosks pursued an aim to prevent the readers of the district to read the interview with Armen Mkhitaryan, a parliamentarian from the Republican Party. It was about Amalya Nazaretyan, who had been taken to the Avan asylum upon the request of the staff of the “Komitas” café, the owner of which is the brother of Mkhitaryan. 
On June 13, the Civil Administrative Court took into production the appeal of the Freedom of Information Center concerning the March 20 decision of the Administrative Court, which was to reject totally the claim of the FOICA against the Ministry of Finances, the RA MoF Licencing Agency and the RA MoF Inspection for Financial Control.
As a background, on 24 July, the Freedom of Information Centre submitted a complaint to the RA Administrative Court v. the RA Ministry of Finances, the RA MoF Licencing Agency and the RA MoF Inspection for Financial Control. The claims were to recognize the fact of breach of the right to recieve information of the NGO Freedom of Information Centre and obligate the defendants to provide information on how much were the financial awards of the staff members of the Licencing Agency and the Inspection for Financial Control in 2011, as well as to impose a fine in the amount of 30 000 AMD on each of the three responsible staff members of the RA MoF for failure to provide information (see the details in the CPFE Annual Report 2012, www.khosq.am, „Reports“ Section). The examination of the claim finished on March 5, the decision was released on March 20. 
The examination of the appeal is scheduled for September 12. 
On June 27, the Committee to Protect Freedom of Expression filed a claim in the Administrative Court against the Ministry of Transport and Communication demanding to recognize its activity (inactivity) unlawful and obligate the ministry to provide the required information. 
Before that, on June 4, the CPFE had sent a written query to Gagik Beglaryan, the minister of transport and communication, asking to provide information concerning the transition to digital broadcasting in Armenia. 

The ministry failed to respond in the time term prescribed by law, so the CPFE turned to the court. 

Other Media-related Events

On April 19, the US Department of State publicized its annual report 2012 concerning the human rights protection problems in the world. In Armenia related section of the report the situation on freedom of speech is included. It’s particularly mentioned in the report that during May 6 parliamentary elections a number of cases of violence towards journalists were fixed. The number of claims filed against journalists and media based on insult and defamation issues decreased. However, the application of punishments of various natures resulted in the increase of self-censorship of media. 

On May 1, the “Freedom House” international organization published its annual report on media freedom in the world for 2012, where press freedom was evaluated on a 1-100 scale dividing the countries into three groups: countries having free press (1-30 points), partly free (31-60 points) and not free (61-100). The ratings of the media are based on an evaluation based on three factors: legal, political and economic. 197 countries were taken into account. As a result a rating was formed. In 63 countries (32 %) the media was considered to be free, in 70 (36%) partly free, and 64 countries out of 197 (32%) have not free media. 
Armenia was evaluated as a country with not free media, though it was rated 61 points, instead of 65 of 2010 and 2011. 
On May 27, the “Henaran.am” web-site informed that an incident occurred between the correspondent of the web-site, Lusine Ghazaryan and Arkadi Mkrtchyan, the officer of the Ministry of Defense. In the evening, while coming back to home the journalist noticed that the 10-year old friend of her 10 year-old son tries to beat him. The journalist intervened and adjusted the situation. However, the father of the other boy, Arkadi Mkrtchyan started to shoutform the balcony insulting Lusine Ghazaryan and journalists. The journalist avoiding the scandal, went to the flat of Mkrtchyans trying to talk and understand the reason for such an attitude. Arkadi Mkrtchyan opened the door and after insulting Lusine tried to beat her. Fortunately, the neighbors prevented him from doing that. 
A criminal case was launched related to this incident in the Military Police, which was suspended in the end of June because of lack of corpus delicti. 
On June 18, an incident occurred between the journalist Gohar Veziryan and a parliamentarian, Vardan Ayvazyan in the corridor of the National Assembly. When the latter arguing with another parliamentarian went out of the hall, the journalist interfered reminding Ayvazyan about the publications in the “Hetq”newspaper about the parliamentarian. Ayvazyan continued the argument with the journalist. The video of their argument with mutual insults was spread the same day. The next day, on June 19, the media informed that Karen Movsisyan from Yerevan Police had written a status update in his Facebook account, “The journalism is prostitution.” For this Karen Movsisyan was subjected to disciplinary penalty. 
On June 28, Levon Barseghyan, the chairman of the council of Gyumri’s “Asparez” Journalists’ club was informed that the production of the criminal case launched in connection with the robbery of some parts of Levon’s car on April 3,had been suspended on June 4. The reason for suspension was that the person who will be accused was not identified. 
Levon Barseghyan does not exclude that the incident was a simple robbery and does not refer to his professional activities; however in the statement spread by the “Asparez” it is particularly declared that it was the 8th case of an attack towards the property of the club of its staff, and all the criminal cases launched in these connections still remain undisclosed. 
The Report was prepared on the basis of the data of the Committee to Protect Freedom of Expression, the electronic newsletter of Yerevan Press Club and the website materials of the Freedom of Information Centre of Armenia, as well as publications of the mass media
( The author of the statements and the analyses contained in this report is the Committee to Protect Freedom of Expression, which is solely responsible for its content. They express the author’s views and are not approved by Open Society Foundations - Armenia or its Board, and therefore do not represent Open Society Foundations - Armenia positions and views. The content of this report may not reflect the views of Open Society Foundations – Armenia. This report was made possible through Open Society Foundations - Armenia's full financial support within the frame of Mass Media program, grant N18227.





PAGE  
2

