 [image: image1.jpg]


COMMITTEE TO PROTECT FREEDOM OF EXPRESSION              
[image: image2.jpg]


 OPEN SOCIETY FOUNDATIONS
ON THE STATE OF FREEDOM OF EXPRESSION IN ARMENIA AND THE VIOLATIONS OF THE RIGHTS OF JOURNALISTS AND THE MEDIA 
Quarterly Report of the Committee to Protect Freedom of Expression 
(July-September, 2013)

The Committee to Protect Freedom of Expression publicizes on a quarterly and annual basis reports on the environment in which the Armenian media and their workers operate, their problems, the state of freedom of expression, as well as the violations of the rights of the mass media and journalists. 
Executive Summary
The third quarter of 2013 was a considerably tense period for the Armenian media and journalists. This was related to a number of events that occurred in the public life. In particular, cases of intolerance to the work of journalists were registered at the time of civic movements against the attempt to increase the city transport fare and to make the “Closed Market” into “Yerevan City” supermarket.  

 In the period covered by this report the civil defamation and insult suits against journalists and the media increased by 8 and their number reached 20 in the 9 months of this year.  
Among the events related to the legal framework of media regulation mention should be made of the fact that on 30 September the RA National Assembly passed in the second reading and in its entirety the draft on supplementing the RA Law on Copyright and Related Rights. Thus, the current law was supplemented with Article 22.1 which regulates the terms for using materials from other media.
Only one case of physical violence against journalists was registered in the third quarter of 2013. The number of incidents of pressure against the media and their workers reached 15 this quarter, of which 8 were the aforementioned court cases, 6 were cases of obstructed work during civic movements and 1 – a case of pressure of another type. As regards the violations of the right to receive and impart information, in the third quarter of this year the CPFE registered 2 cases.
Hence, in the third quarter of 2013 the violations of the rights of the media and journalists increased by 2 compared with the same period of 2012 and decreased by 10 compared with the previous quarter of 2013 (See Tables 1 and 2). 
In what follows we present these cases in more detail. 
The Media Environment 
The third quarter of 2013 was a considerably tense period for the Armenian media and journalists. 
Starting from the first quarter of 2012 until the second quarter of 2013 inclusive the CPFE registered that the important events in the domestic political life, and in particular the state and local elections contributed to the increase of the violations threatening freedom of expression. Then in the period covered by this report the media and journalists found themselves in unfavourable conditions while covering certain events taking place in the public life. For instance, there were incidents of intolerance to journalistic work by different layers of the society in connection with civic movements against the increase of the city transport fare and the building of “Yerevan City” supermarket instead of the “Closed Market” of Yerevan.  
It is also noteworthy that in the period covered by this report the number of civil defamation and insult cases against journalists and media (including also as a third party) on the basis of Article 1087.1 of the RA Civil Code increased by 8.
As regards the legislative amendments regulating the media, in the third quarter of 2013 mention should be made of the process related to the draft law on supplementing the RA Law on Copyright and Related Rights.  
It is noteworthy that on 21 May of this year the chief editors of more than 10 newspapers disseminated a statement on the violations of the copyright of journalists and print media, and on 1 June more than a dozen responsible officers of online media (including the online versions of certain print media) issued a similar statement. Having regard to the frequent cases of violation of the copyright of journalists and the media, they offered co-operation rules to their online counterparts.  
On 20 June in its session the RA Government considered the draft law on supplementing the RA Law on Copyright and Related Rights which was submitted by a group of members of the National Assembly on 22 May in the form of a legislative initiative following a series of discussions with print and online mass media. The Government did not in principle object to the draft law and submitted its conclusion to the RA National Assembly in the manner prescribed by law. 
On 10 September, the RA National Assembly passed the mentioned draft in the first readingit, and on 30 September – passed it in the second reading and in its entirety. Accordingly, the current RA Law on Copyright and related rights was supplemented by Article 22.1 which regulated the terms of using materials from other media. In particular, it stipulates that when reproducing excerpts from media publications their sources must be cited: “When reproducing publications in online media from print media indicating the name of the print media outlet in the headline is mandatory. When making citations from the news publications of electronic websites the link to the electronic media outlet and indicating the name of the electronic website in Roman letters is mandatory.”  
The Committee to Protect Freedom of Expression attaches great importance to the fact that the initiators of this legislative amendment were the managers of media themselves and that the representatives of both the legislative and executive powers were positive about it.
Violations of the Rights of Journalists and the Media 
This section describes the violations of the rights of journalists and the media in the third quarter of 2013 according to the following categories defined by the CPFE: 
1. Physical violence against journalists; 
2. Incidents of pressure on the media and their workers; 
3. Violations of the right to receive and impart information. 
This categorization used by the CPFE is relative to some extent. 
In particular, there may be incidents when, for example, an obstacle to receiving and imparting information is accompanied with violence against a journalist. Such facts are included in the category of violations, which, according to the author of the report, they are closer to. Nevertheless, the applied categorization enables us to present in a more concrete and conspicuous manner the general picture of the violations of the rights of journalists and the media.

In the third quarter of 2013 the CPFE registered 1 case of physical violence against a journalist, which is less by one compared with the first quarter and by three compared with the second quarter of this year. It should be noted that in the third quarter of 2012 again only 1 case of physical violence against a journalist was recorded. 
The number of the incidents of pressure on the mass media and their workers grew by two in the third quarter of this year compared with the first quarter, and reduced by six compared with the second quarter. Meanwhile 9 such incidents were registered in the third quarter of 2012. 
As regards the violations of the right to receive and impart information, the CPFE registered 2 such facts in the third quarter of this year, which is less by one compared with the data of both the first and second quarters of this year and less by four compared with the third quarter of 2012. 
The overall number of violations of the rights of the media and journalists in the third quarter of 2013 is 18, which is less by 10 compared with the second quarter and more by 2 compared with the third quarter of 2012. 
In what follows we present comparative tables of violations that occurred in the first, second and third quarters of 2013 and the third quarters of 2012 and 2013.
Table 1
	Types of Violations
	1st quarter of 2013 

	2nd quarter of 2013 

	3rd quarter of 2013 


	Incidents of physical violence against journalists
	          2
	          4
	         1

	Incidents of pressure on the media and their workers 
	         13   
	          21 
	         15

	Violations of the right to receive and impart information 
	          3      
	          3
	         2


Table 2
	     Types of Violations
	3rd quarter of 2012 

	3rd quarter of 2013 


	Incidents of physical violence against journalists
	1
	1

	Incidents of pressure on the media and their workers 
	9
	15

	Violations of the right to receive and impart information 
	6
	2


As in the previous report, the Committee to Protect Freedom of Expression indicates that the data presented in the table are not exhaustive or absolutely accurate. It is known that very often media representatives abstain from publicizing facts about obstructions of their professional activities, ignore the various threats directed at them or prefer to solve the emerging problems and overcome the unlawful limitations on their own. This is the reason why the CPFE is confident that the actual number of violations of the rights of the journalists and the media exceeds the registered one. The report describes the more significant of the incidents which appeared in the public spotlight.   
1. Physical Violence against Journalists 
As has already been mentioned, in the third quarter of 2013 the CPFE registered 1 case of physical violence against journalists, which is as many as in the same period of 2012 but less than in the previous quarters of this year. In what follows we present the description of the mentioned incident. 
On 28 September, the member of the NA Samvel Alexanyan pulling rudely the arm of Gayane Aprunts, correspondent of the news website www.news.am removed her from the Holy Trinity Church located in the administrative district of Yerevan Malatia-Sebastia where the journalist had arrived to cover the baptism of the member’s children.Then Samvel Alexanyan demanded that his bodyguards removed Gayane Aprunts from the church. The latter threatened the journalist with problems.   
As the CPFE was informed by the editors of the website, this incident did not have any follow-ups. 
2. Incidents of Pressure on the Media and Their Workers  
In the third quarter of 2013 the number of various incidents of pressure on the media and their workers was 15, which is more by 6 than the same period of 2012. Of the registered 15, 8 were the new defamation and insult cases, 6 impedements to the activities of journalists during various civic movements and 1 – an incident of pressure of another nature. 
During the nine months of this year the CPFE registered an overall number of 20 judicial cases on the basis of Article 1087.1 of the RA Civil Code. For comparison, it should be noted that in the same period of 2012 their number was 10. 
This section of the report describes the new developments in the judicial cases (civil and criminal) involving the media and journalists from 2010, 2011 and 2012, as well as the first and second quarters of 2013, including their settlements. It is noteworthy that in two cases two judicial instances found the individuals threatening journalists guilty of a crime under Paragraph 1 of Article 164 and prescribed the sanction foreseen by this article.

In what follows we present these incidents in detail and in their chronological order.  
On 2 July, the hearing in the case of the second RA President Robert Kocharyan and his son Sedrak Kocharyan against ‘Skizb Media Kentron’ Ltd., the founder of ‘Haykakan Zhamanak’ daily and ‘Arajin Lratvakan’ Ltd., the founder of www.1in.am was appointed in the Court of General Jurisdiction of Yerevan Kentron and Nork-Marash administrative districts, which, however, was postponed on the basis of the motion filed by the plaintiff.  
This court dispute started on 15 January 2013. The plaintiffs dispute the articles „What have Kocharyan and Tsaroukyan to do with ’Nairit’” and ’The Fare-for-a Minute of the Kocharyans’ published in the aforementioned mass media. The claims are to retract the defamatory information and pay damages in the amount of 5 million AMD, including the legal expenses. As a means to secure the complaint the court froze the defendant’s property. The hearings started on 7 March. The trial was appointed on 7 October.    
On 3 July, the Court of General Jurisdiction of Ajapnyak and Davtashen administrative districts dismissed the complaint of Mourad Asryan, member of the RA Chamber of Advocates against the ‘Media Consult’ Ltd. (the current owner is “New A M” Ltd.), founder of the news analytical website www.news.am. 
In this case, which had been in the court since 3 March 2011, the plaintiff disputed the information published in the website www.news.am under the headline ‘Another Judicial Complaint against an Independent Media Outlet: An Epitome of Illiteracy.’ The claims were damages against defamation and insult in the amount of 1 million AMD, as well as publication within three days of the judgment’s coming into force the plaintiff’s reply. The disputed article described how Mourad Asryan, the advocate representing the interests of Armenia Centre for Arythmology and Cardiology filed a complaint with the Court of General Jurisdiction of Yerevan Kentron and Nork-Marash Administrative Districts against the website www.news.am on account of the articled entitled ‘The Heart Patient was Fooled in the Centre for Arythmology and Cardiology and Implated another Device’ rather than the founder of the website since the former was not the right defendant in this case (See the details in the 2011 annual report of the CPFE in the section ‘Reports’ at www.khosq.am).  
While finding against the plaintiff the general jurisdiction court ruled that the defendant did not intend to damage the plaintiff and presented in an objective manner its value judgments, as well as did not find the subjective perceptions of the plaintiff proved. According to the judgment, Mourad Asryan is to pay 40 000 AMD in favour of the founder of www.news.am against the legal expenses and 44 000 AMD to the state budget as the amount of unpaid state fee. The judgment was not appealed. 
On 3 July the RA Cassation Court returned the appeal of the representative of the Armenia Centre for Arythmology and Cardiology against the decision of the RA Civil Court of Appeal dated 2 May and left the judgment of 14 December 2012 of the Court of General Jurisdiction of Ajapnyak and Davtashen administrative districts of Yerevan in force. By the latter judicial act the court rejected completely the complaint against the “Media Consult” Ltd. (“News A M” Ltd.), the founder of the news-analytical agency www.news.am. 
The proceedings in this case started on 27 December 2010. The complaint was filed on account of an article published in www.news.am on 23 November 2010 under the headline “A Heart Patient was ‘Fooled’ in the Centre for Arythomology and Cardiology and Implanted Another Gadget” about an individual whose name was Hovhannes Catrjyan. The latter accused the medical centre of deceiving him and for implanting instead of an electrical cardiostimulator with a 10-year period of validity another cheap device. The Armenia Centre for Cardiology and Arythmology Ltd. believed that www.news.am damaged its honour, dignity and professional reputation and demanded that a retraction be published in the same media outlet and damages in the amount of 2 million AMD be paid (See the details in the 2012 annual report of the CPFE in the section ‘Reports’ at www.khosq.am).
Thus, the court dispute ended with the victory of the media outlet.
On 4 July, the RA Cassation Court granted the appeal of ‘Hraparak Oratert’ Ltd. against the decision of the RA Court of Appeal dated 23 November 2012 in favour of Margarita Khachatryan, President of the ‘Soldier’ human rights coordination board of the co-operation of NGOs.
We would like to recall that this civil case was declared admissible by the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts in Yerevan on 16 May 2011. The basis for the complaint was the information published in the 21 April 2011 issue of the newspaper “Hraparak” under the headline ‘Was there a Brawl?’ According to the plaintiff Margarita Khachatryan the publication damaged her honour and dignity. Therefore, she demanded that the founder of the newspaper be obligated to retract the imparted information and to pay damages in the amount of 2 400 000 AMD including the legal expenses. The proceedings started on 6 September 2011. On 13 July 2012 the plainitff withdrew the monetary claim and left only the claim for retraction. On 30 July 2012 the court of general jurisdiction rejected the complaint in whole. On 27 August the plaintiff submitted an appeal. The RA Court of Appeal quashed the July 30, 2012 judgment and amended it, thereby granting Margarita Khachatryan’s complaint and obligating “Hraparak Oratert” Ltd. to publish a retraction of the information published in the April 21, 2011 issue of the newspaper regarding Margarita Khachatryan and apologize to her. According to the decision 14 000 AMD was to be exacted from the founder of the newspaper in favour of the complainant as the amount of the pre-paid state fee.   
However, by its decision dated 4 July 2013 the RA Cassation Court quashed the decision of the RA Court of Appeal and made the judgment of the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan dated 30 July 2012 effective. Margarita Khachatryan is to be exacted 20 000 AMD in favour of “Hraparak Oratert” Ltd. as pre-paid state fee. 
These two-year long proceedings ended in favour of the media outlet too. 
On 9 July, the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash Administrative Districts in Yerevan declared admissible the complaint of Senik Joulhakyan, chairman of the board of directors of the Institute ’Hayhydroenerganakhagits’ against Hmayak Hovhannisyan, president of Armenia Union of Poltical Scientists with ’Aravot Oratert’ Ltd., the founder of the newspaper ’Aravot’ and its online version, acting as a third party in this dispute. 
The plaintiff challenges the information published on 10 June on the website www.aravot.am under the headline ‘Hmayak Hovhannisyan: Souren Khachatryan, while no longer Syunik’s regional governor continues to act as Syunik’s chieftain.’ The claims are to retract in the same media outlet the information defamatory to the plaintiff’s honour, dignity and professional reputation, publish a retraction and pay damages in the amount of 600 000 AMD.
The initial hearing is appointed on 9 October. 
On 10 July the RA Court of Appeal dismissed the appeal of the Centre for Political Analysis Ltd., the founder of the website ‘N-idea.am’ (the online journal ‘National Idea’) against the judgment of the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork Marash Administrative Districts in Yerevan dated 9 April by which the court partially granted the complaint of ex prime minister Armen Darbinyan.

This case was declared admissible on 24 September 2012. The plaintiff considered insulting and defamatory a number of expressions found in an article under the headline ‘Armenchik Darbinyan does not like to pay: why should he if he is protected by the Armenian state?’ posted on the website ‘N-idea.am’ on 18 August 2012. The claim is to pay damages in the amount of 4 million AMD (including the lawyer’s fee). The plaintiff also demanded that the defendant be obligated to pay 84 000 AMD for the state fee and to apologize to him. As a means to secure the complaint the court decided to freeze the property and the monetary means of the plaintiff. The hearing started on 8 November 2012 and ended on 26 March 2013.  
By the judgment of 9 April the Center for Political Studies Ltd. was obligated to post an apology on the website and to pay damages to the plaintiff in the amount of 200 000 AMD for insult and 150 000 AMD as the lawyer’s fee, as well as 8000 AMD towards the state fee. The defendant appealed this judgment to the higher court. 
By its decision dated 10 July the Appeal Court left the judgment of the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash Administrative Districts in Yerevan dated 9 April in force, as well as obligated the Centre for Political Studies Ltd. to pay 22 000 AMD to the state budget as the amount of the state fee postponed by the decision of the Court of Appeal.
This decision came into legal effect. 
On 10 July, the trial in the case of Khachik Khachatryan, president of the company ‘X group’ and Yerevan Poultry Plant CJSC against ‘Zhoghovourd Terti Xmbagrutyun’ Ltd. and the journalist Sona Grigoryan started in the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts in Yerevan. This dispute started on 10 January 2013. The plaintiff challenges the publication under the headline ’The Well-Known Oligarch was Fined for Overdue Eggs’ in the December 11, 2012 issue of the newspaper ’Zhoghovourd.’
The claims are to obligate the defendants to retract the information damaging to the plaintiff’s honour, dignity and professional reputation and to pay damages in the amount of 3 million AMD. At the same time, the plaintiff submitted a motion on securing the complaint demanding a freezing order on the property and monetary assets of the defendant, as well as to prohibit both the newspaper and Sona Grigoryan to write about the subject of the dispute and the court proceedings in the newspaper ‘Zhoghovourd’ or any other media until the end of the proceedings. The court granted this motion in part and issued a freezing order on the defendants’ property only (See the details in the 2013 first quarter report of the CPFE in the section ‘Reports’ at www.khosq.am). This case also underwent the stage of trial. The next hearing is appointed on 3 October.  
On 11 July, the Court of General Jurisdiction of Lori Region (sitting in Vanadzor) partially granted the complaint of Gourgen Khachatryan, Principal of Vanadzor State Pedagogical University against Lusine Ashughyan, former teacher of the university. The founders of the online media outlet ‘Hetq’ and the television company ‘ATV’ were involved as a third party. The latter have to do with this case by the article ‘Morbid Passions in Vanadzor Pedagogical University’ published in the May 13, 2011 issue of the newspaper ‘Hetq’ and the 15 June 2011 programme ‘Half-Open Windows’ of the television company ‘ATV.’ The plaintiff demands that the defendant retracts the information by the same media and pays 2 million AMD against defamation. This case which went to the court on 15 July 2011 was postponed many times for various reasons (See the details in the 2011 and 2012 annual reports of the CPFE in the section ‘Reports’ at www.khosq.am).
By its judgment the court obligated the defendant Lusine Ashughyan to retract in the administrative building of the Pedagogical University after H. Toumanyan the information imparted by the June 15, 2011 programme of ‘Half-Open Windows’ of the television company ‘ATV’ and apologize to the plaintiff. According to the judgment in this case each party is free to invite the journalists of the programme ‘Half-Open Windows’ and the website ‘Hetq’ to take part in the process of retraction and to cover it. Furthermore, the complaint was dismissed in its part related to the information published in ‘Hetq.’ Apart from this, according to the judgment Lusine Ashughyan is to pay 90 000 AMD, of which 40 000 AMD as damages and 50 000 AMD as a lawyer’s reasonable fee. The complaint was dismissed in its part related to the rest of the damages award. The defendant appealed this judgment to the higher court. 
On 12 July, the Court of General Jurisdiction of Shirak Region declared admissible the complaint submitted by Gourgen Mousheghyan, Rouben Arevshatyan, Saro Galents, Anna Yerzinkyan, Margarita Roukhkyan and Taron Mouradyan filed on 24 June against th theatre critic Levon Moutafyan. In this case the administrative officers of the websites www.pressing.am and www.blognews.am, Robert Kadaryan and Aram Antinyan, respectively, were involved as third parties.  

The plaintiffs demand a retraction on the above websites of the information damaging to their honour, dignity and professional reputation, publish an apology for the insult and pay damages in the amount of 3 million AMD. 
During the preliminary hearing that took place on 23 August the court granted the plaintiffs’ motion regarding the referral of the case, in conformity with the spatial jurisdiction to the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash Administrative Districts in Yerevan. The preliminary hearing in the mentioned court was appointed on 7 November.
On 12 July, the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash Administrative Districts in Yerevan declated admissible the complaint of ‘Shant’ Ltd., the founder of the television company ‘Shant’ against ‘Iravounq Media’ Ltd., founder of the newspaper ‘Iravounq.’ 
The plaintiff challenges the information published in the June 5, 2013 issue of the newspaper ’Iravounq’ under the headline ’The Regular «քցոցին» of ‘Shant’ and the Judicial Proceedings.’ The claims were a public apology, retraction of the information damaging to the professional reputation and a damages award in the amount of 3 million AMD. 
The preliminary hearing was appointed on 10 October. 
The same television company submitted another complaint against the same newspaper for the damage to the professional reputation (publish an apology, retract the disseminated information, pay damages in the amount of 1 000 000 AMD). This case was declared admissible by the court on 23 August. The preliminary hearing was appointed on 15 October. 
On 13 July the Court of General Jurisdiction of Kotayk Region held the regular hearing on the case of an inhabitant of Hrazdan Gagik Atasyan against Mnatsakan Haroutyuyan, director of ‘Sirak’ Ltd., founder of the television company ‘Hrazdan’. The hearing was postponed since the court had to take a decision on biased attitude and self-recusal motioned by the plaintiff. In this case the plaintiff demands a recognition of the legal fact to the effect that until 30 September 2011 he had worked in the television company ‘Hrazdan’ although his working relations were not arranged duly. The complaint also includes claims regarding the salary, the missed benefits and exaction of damages.  During the August 5 hearing the motion on self-recusal was granted. The regular session in this case was appointed on 3 October. The television company ‘Hrazdan’ is involved in two other cases (See below). 

On 17 July, the RA Civil Court of Appeal dismissed the appeal of ‘The Editorial Office of Zhoghovourd’ Ltd. and Sona Grigoryan, journalist of the same newspaper  against the April 29 judgment of the Court of General Jurisdiction of Ajapnyak and Davtashen Administrative Ditricts in Yerevan, by which the lower-instance court had rejected the complaint of Khachik Khachikyan, President of the company ‘X-Group.’ 
This case was declared admissible on 28 December 2012 by the Court of General Jurisdiction of Arabkir and Qanaker-Zeytoun Administrative Districts in Yerevan, which decided on 15 February 2013 to refer the case to the Court of General Jurisdiction of Ajapnyak and Davtashen Administrative Districts in Yerevan according to the relevant spatial jurisdiction.
The reason for the dispute were the indecent expressions made by Khachik Khachatryan, president of the company ‘X-Group’ during the telephone conversation addressed to the correspondent of the newspaper ‘Zhoghovourd.’ The proceedings started on 3 April 2013 and ended on 19 April (See the details in the 2012 and 2013 annual reports of the CPFE in the section ‘Reports’ at www.khosq.am).
The Court of General Jurisidtion justified the judgment on dismissing the complaint by the fact that Article 1087.1 of the RA Civil Code does not regulate the cases of non-public insult. 
The RA Court of Appeal again justified the rejection on the same basis. The founder of the newspaper and the journalist filed a cassation appeal against the decision of the court. On 28 August the Appeal Court decided to return the appeal agreeing with the justification of the lower-instance courts. 
On 17 July Andranik Hovhannisyan appealed the judgment of 26 June of the Court of General Jurisdiction of Ajapnyak and Davtashen Administrative Districts in Yerevan by which it partially granted the complaint against ‘Armenia TV’ CJSC.

The plaintiff disputed the information imparted during the main news programme ‘Zham’ of 23 March 2012 on the website www.armgirls.am and considered the expression ‘online pimp’ made during the television programme defamatory and insulting. The claims are to publish a retraction and to pay damages in the amount of 3 million AMD for defamation and insult. 
The case was declared admissible on 10 April 2012. The court proceedings started on 13 July 2012 and ended on 7 June 2013.  
By the decision of the court of general jurisdiction the television company ‘Armenia’ was obligated to retract by the programme ‘Zham’ the information regarding Andranik Hovhannisyan’s connection with panderage, as well as pay damages to the latter in the amount of 50 000 AMD and 5000 AMD for the pre-paid state fee. The complaint was dismissed in its part related to paying damages in the amount of 2 950 000 AMD. The RA Civil Court of Appeal declared the appeal admissible on 9 August. The hearing of the case was appointed on 16 October.  
On 19 July the RA Civil Court of Appeal admitted the appeal of Yuri Mnatsakanyan against the judgment of the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash Administrative Districts in Yerevan dated 7 June by which the court dismissed the complaint against Vigen Shahinyan, chief of staff of the National Institute of Health after S. Avdalbekyan. ‘Media Consult’ Ltd. (at present ‘News A M’ Ltd.), founder of the analytical news agency www.news.am. 
We would like to remind that the case was declared admissible on 26 December 2011. The plaintiff Yuri Mnatsakanyan challenges the information disseminated by the article posted as www.news.am on 26 December 2011 under the headline ’40-100 employees of the National Institute of Health will Become Unemployed.’ To his former claim of public apology (through the website www.news.am) the plaintiff subsequently added the monetary claim of damages for insult and legal expenses. On 4 September 2012 the court dismissed the complaint. The plaintiff appealed the judgment to the higher-instance court. By its decision dated 23 November 2012 the RA Court of Apeal quashed the judgment of general jurisdiction court dated 4 September and referred the case to the same court for a new hearing.
The defendant Vigen Shahinyan appealed this decision to the RA Court of Cassation demanding that the judgment of the general jurisdiction court of 4 September be given a legal force. However, this judicial instance returned the appeal by the decision of 30 January 2013. Therefore, the decision of the RA Court of Appeal of 23 November 2012 entered into force.   

The new examination of the case of the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash Administrative Districts took place on 25 May 2013, while by the judgment pronounced on 7 June the complaint was dismissed. On 7 July the plaintiff Yuri Mnatsakanyan appealed this judgment to the higher-instance court.
 On 5 September the RA Court of Appeal dismissed the plaintiff’s appeal. 
On 21 July in the course of protests at bus-stops against the bus fare increases Sargis Gevorgyan, the cameraman of the news website www.ilur.am intended to address a question to Henrik Navasardyan, head of the transport department of Yerevan Municipality. The latter swore at the journalist without even listening to his question. On the same day the website disseminated the video of the incident.  

 On 23 July, Henrik Navasardyan describing the incident to the correspondent of the news website www.news.am said, “If accidentally I offended the journalist in an angry moment, I apologize to all journalists.”
On the same day, 23 July, at about 13.00pm there was a clash between the protesters and the police at the building of the Central Department of Police in Yerevan in the course of which Sargis Gevorgyan and his colleague journalist were forcibly taken to police together with activists.  
The latter were busy performing their professional duty. On the same day at about 15.30 the arrested activists were set free. In this regard a number of journalistic and human rights organizations, including the Committee to Protect Freedom of Expression issued a statement deploring the incident and describing the police action as an impediment to journalistic activity.
On 24 July, when the drivers of the buses no 20 and 41, as well as no 20 microbus dropped the passengers in the frame of the protest acts ‘We Pay 100 AMD’ refusing to transport them against 100 AMD, Aregnaz Manoukyan, correspondent of the website www.7or.am started interviewing the drivers and at the same time film the incident. At that moment, one of the ‘neighbourhood guys’ approached her and threatened her by saying, ‘Hey, don’t shoot,’ ‘I’ll come and show you,’ ‘I’ll break your camera,’ etc. The journlist did not stop her work while that individual left later.
On the next day, 25 July, another incident occurred with the same journalist. This time it was a driver of the microbus no 5 that obstructed Aregnaz Manoukyan’s work trying to seize and break the journalist’s camera. It was only after the interference of the onlookers that this indivual tried to escape.  
On 31 July the young activists of the movement ‘We Pay 100 AMD’ obstructed the work of the filming crew of the television companies ‘H1,’ ‘Armnews’ and ‘Shant’ during a public debate in Mashtots Park. 
On 2 August by a statement disseminated on behalf of the participants of the movement the activists interpreted their actions as a spontaneous act of boycott which was not against a particular journalist but the television companies whose representatives arrived for the sole reason that Vazgen Manoukyan, the Chairman of the Public Council was present at the meeting. In the activists’ opinion the television companies were not actually interested in covering the process and had continuously ignored their struggle. 

On the same day the Committee to Protect Freedom of Expression and a number of media organizations issued a statement deploring the incident. The authors of the statement mentioned, in particular that, ‘...We believe that obstructing the work of any worker of a television company is impermissible. We consider that such actions violate not only the legal norms but also the ethics of public life.’ The statement was a call to the activists of the movement to abstain from such steps and at the same time it was a call to the Armenian mass media and television companies to manifest a proper and impartial attitude in the coverage of events of public interest and importance, thereby securing the right of citizens to receive information.  
On 2 August the RA Civil Court of Appeal granted the appeal of Gourgen Aghajanyan against the judgment of the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash Administrative Districts in Yerevan dated 19 March by which it had dismissed the complaint against ‘The Editorial Office of the Newspaper Zhoghovourd’ Ltd.  
On 9 August 2011 the daily issued a publication headlined ’Galoust’s Son is Made to’ on the basis of a letter received by post on behalf of Gourgen Aghajanyan, which contained critical information on Karine Kirakosyan, former head of the Department for the Administration of State Property under the RA Government and Ashot Markosyan, deputy head of the same department. The plaintiff denied the fact of being the author of the aforementioned letter and demanded that the media outlet retracted the information deemed defamatory by him and pay damages in the amount of 804 000 AMD  (See the details in the 2013 first quarterly report of the CPFE in the section ‘Reports’ at www.khosq.am).
By a decision passed on 2 August the Court of Appeal quashed the March 19 judgment of the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash Administrative Districts in Yerevan and referred the case to the same court for a new hearing. On 20 September the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash Administrative Districts in Yerevan declared the case admissible for a new hearing. The court hearing is appointed on 21 November. 
On 7 August the RA Civil Court of Appeal dismissed the appeal of ‘Koghmnaki Andzants M.’ Ltd., founder of the ‘Chorrord Inqnishkhanutyun’ daily against the judgment of the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash Administative Districts in Yerevan dated 3 May by which it granted in part the complaint of the blogger Tigran Kocharyan (known by the nickname ‘Elephant’) against the founder of the newspaper. 
This case was declared admissible on 20 July 2012. The plaintiff considers insulting and defamatory the expressions disseminated in the publication headlined ‘The Fascist and the Elephant: In Protection of Elephants’ (13.07.2012) and demanded that the defendant published a retraction and an apology, as well as paid 3 million AMD in damages for defamation and insult. The hearings of the case started on 24 September 2012 and ended on 18 April 2013. In the course of the trial the plaintiff amended his claims raising the amount of damages in order to pay his lawyer. By its judgment dated 3 May the court obligated the defendant to publish an apology to the plaintiff in ‘Chorrord Inqnishkhanutyun’ daily, to retract the information in the article ‘The Fascist and the Elephant’ damaging to the plaintiff’s honour and dignity, to pay 500 000 AMD in damages (200 000 AMD for defamation, 300 000 for insult), as well as 210 000 AMD for court expenses. The founder of the daily appealed this judgment to the higher-instance court.
By the decision dated 7 August the RA Court of Appeal left the judgment of the first-instance court dated 3 May in force. 
The founder of the newspaper filed a cassation appeal against this decision. 
On 7 August, the RA Civil Court of Appeal dismissed the appeal of Hmayak Hovhannisyan, the president of Armenia Union of Political Scientists against the March 11 judgment of the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash Administrative Districts in Yerevan by which the court partially granted the complaint of Senik Joulhakyan, president of the board of directors of the institute ‘Hayhydroenerganakhagits.’ 
9 organizations and founders of the media are involved as third parties in the case: ‘Hraparak Daily’ Ltd. (‘Hraparak’ daily, www.hraparak.am ), ‘Media Style’ Ltd. (www.tert.am), ‘Armenia TV’ CJSC (Armenia TV company), ‘Multi Media Kentron TV’ CJSC (‘Kentron’ TV company), ‘Armnews’ CJSC (‘Armnews’ television company), ‘Armenian Expert Centre Dialogue’ NGO (www.zham.am), ‘Hayeli Club in Support of Democracy’ NGO (www.hayeli.com), ‘Support socio-legal humanitarian association’ NGO (www.henaran.am), Aram Alaverdyan PE (www.lurer.com). 
This case was declared admissible on 18 May 2012. The plaintiff deems a number of expressions publicly addressed to him by Hmayak Hovhannisyan and demands that the defendant be obligated to publish an apology and to retract the information damaging to his honour, dignity and professional reputation, as well as to pay 1 million AMD each for defamation and insult as well as pay for the court expenses. The court proceedings started on 9 July 2012 and ended on 4 March 2013. By a judgment dated 11 March the court obligated the media involved in the case as third parties to publish an apology and to the defendant to pay 250 000 AMD to the plaintiff in damages for defamation, 300 000 AMD for insult, 200 000 AMD for the lawyer’s fee and 19 000 AMD for the state fee. 

By a decision dated 7 August the RA Court of Appeal left the March 11 judgment of the general jurisdiction court in force.
Hmayak Hovhannisyan filed a cassation appeal against this decision.
On 16 August, the RA Civil Court of Appeal granted Narine Ghazaryan’s appeal against the decision of the Court of General Jurisdiction of Ajapnyak and Davtashen Administrative Districts in Yerevan dated 22 July by which the complaint against the founder of the television company ‘Armnews’ was returned. The complaint was submitted to the court of general jurisdiction on 11 June and it is considered admissible since that date. 

The claims are to retract the information publicized on the air of the television company, issue an apology and pay damages for insult and defamation. 

By 30 September the preliminary court hearing had not been appointed yet.
On 22 August, then on 23 September the court proceedings on the complaint of Mnatsakan Haroutyunyan, manager of ‘Sirak’ Ltd., founder of the television company ‘Hrazdan’ against the State Revenues Committee under the RA Government continued in the RA Administrative Court. The court continues to hear the witnesses. 

We would like to remind that the plaintiff demands that the decision of the GoA SRC according to which complex tax inspections had been carried out in the television company ‘Hrazdan’ from 8 May 2012 until 12 June with the participation of the operative officers of the 4th department of SRC’s operational intelligence unit, as well as the act drawn as a result of the checks by which the founder of the television company was obligated to pay 1 960 000 in fines be invalidated (See the details in the 2012 annual report of the CPFE in the section ‘Reports’ at www.khosq.am).
The next hearing in this case is appointed on 29 November.
On 22 August the Court of General Jurisdiction of Shengavit Administrative District declared admissible the complaint of Vakhtang Miroumyan, deputy chairman of the State Revenues Committee under the RA Government against ‘Ar Television Company’ Ltd. 
The plaintiff challenges the reportage issued by the news programme ‘Azdarar’ of the television company which described a breach of law by the tax authorities. The claim is a public apology for damaging the honour and good reputation of the individual by the disseminated information.
On 27 August the RA Civil Court of Appeal dismissed the appeal of Gagik Atasyan, inhabitant of Hrazdan against the Court of General Jurisdiction of Kotayk Region dated 18 March by which the complaint of the latter against Mnatsakan Harutyunyan, manager of ‘Sirak’ Ltd., founder of the television company ‘Hrazdan’ was dismissed.  
We would like to remind that this case was declared admissible by the court on 29 May 2012. The plaintiff considers the article by Mnatsakan Harutyunyan published about him in www.aravot.am (Detection: the Real Face of the Citizen of the Year, 18.01.2012), www.hraparak.am (The Real Face of the Citizen of the Year, 20.01.2012), www.hetq.am (29.02.2012), www.mitq.am (A World-Famous Film Director? 11.03.2012), as well as the website of the television company ‘Hrazdan’ insulting and defamatory.
According to him the comments made under these publications, which he suspects were made by Mnatsakan Harutyunyan, are also insulting. The plaintiff’s claims are to obligate the defendant to publish an apology, to pay damages in the amount of 3 million AMD for defamation and insult and to publish the judgment of the court in the same media outlet (See the details in the 2012 annual report of the CPFE in the section ‘Reports’ at www.khosq.am). The hearing started on 9 July 2012 and ended on 27 February 2013. 
In conformity with the judgment pronounced on 18 March the court found that the challenged publications contained a number of value judgments which were in the public interest, were not subject to proof and could not be deemed insulting. No information that was not true was published regarding the plaintiff’s professional reputation. 
The RA Civil Court of Appeal admitted the plaintiff’s appeal on 23 May, and the hearing took place on 23 July and 13 August. 
This judicial instance justified its decision on rejection by the fact that in the context of the submitted evidence and the factual circumstances of the case there was no abuse of freedom of expression and as a consequence no damage to the honour and dignity of a person. Apart from that, the court concluded that the appeal did not contain such justifications on the violations of the norms of substantive and procedural rights which merited quashing of the judicial act. The plaintiff Gagik Atasyan filed a cassation appeal against this decision. 
On 2 September the Court of General Jurisdiction of Shirak Region declared admissible the complaint of Harutyun Sargsyan (who was accused of murder) submitted on 14 August against the former mayor of Gyumri Vardan Ghoukasyan and the latter’s office. The case involves the founders of the media ‘Panorama AM’ Ltd., ‘Aravot Oratert’ Ltd. and journalist Anzhela Tovmasyan as third parties. 

The plaintiff challenges the information that breached his presumtion of innocence and his honour and dignity which were reflected in the statement of the aforementioned office and published on the websites www.panorama.am, www.aravot.am, www.hayeli.am and www.aysor.am. The claim is to publish an apology on the websites Aravot, Hayeli, and Aysor. Furthermore, the latter’s founder was not involved in this case. 
The preliminary hearing is appointed on 12 November. 
On 2 September during a protest in front of the ‘Closed Market’one of the women for the initiative of transforming the market into ‘Yerevan City’ by the member of the RA NA Samvel Aleksanyan insulted and threatened Nane Sahakyan, correspondent of the radio ‘Liberty’ by saying, ‘I will cut your throat.’ The journalist filmed the incident and showed it to Valeri Osipyan, deputy chief of Yerevan police. The latter approached the woman and said, ‘Please don’t threaten,’ and informed the journalist that she could file a written complaint to the police. At the same time the deputy head of police guaranteed the journalist’s security during the protest act. Nane Sahakyan abstained from applying to the police as she framed it ‘To spare her time and nerves.’
On 4 September the RA Cassation Court returned the appeal of the representative of Naira Khachikyan, director of ‘Ijevan Studia’ Ltd., and the same television company against the decision of the RA Court of Appeal dated 26 June which was about the judicial dispute of the ‘Ijevan TchShSh’ CJSC.  
We would like to remind that in this case the plaintiff ‘Ijevan TchShSh’ road construction company challenges Naira Khachikyan’s reportage broadcast on 21 June 2011 via the news programme ‘Lraber’ of the Second Armenian Channel, as well as the television company ‘Yerkir Media,’ by which she criticized the activities of the road construction company. The plaintiff deemed its professional reputation damaged and demanded a public apology and payment of damages in the amount of 3 264 000 for defamation and insult, including the judicial expenses and the state fee. On 27 April 2012 the general jurisdiction court partially granted the complaint. According to the judgment the court recognized only Naira Khachikyan as a proper defendant and obligated her to pay 50 000 AMD in favour of ‘Ijevan TchShSh’ as damages for defamation, 20 000 AMD as lawyer’s reasonable fee and 1500 AMD as the amount of the prepaid state fee. On 23 May 2012 the plaintiff appealed this judgment to the higher court. On 4 July the RA Civil Court of Appeal granted the appeal quashing in whole the April 27 judgment of the general jurisdiction court and referring the case to the same court for a new hearing in its entire scope (See the details in the 2012 annual report of the CPFE in the section ‘Reports’ at www.khosq.am)  
The re-examination of the case in the Dilijan residence of the general jurisdiction court started on 26 September 2012 and ended on 11 March 2013. By the judgment pronounced on 22 March the complaint was rejected but the court obligated the defendants to jointly pay ‘Ijevan TchShSh’ CJSC 100 000 AMD as the lawyer’s fee and 40 000 AMD as state fee.   
On 22 April the representative of ‘Ijevan Studia’ Ltd. and Naira Khachikyan, manager of the same television company appealed against the March 22 judgment of the general jurisdiction court in its part by which the television company and its manager were obligated to pay the plaintiff’s court expenses in a situation in which according to the first paragraph of the judgment the complaint was rejected.  
On 26 June the RA Court of Appeal dismissed the appeal and on 4 September the Cassation Court returned the cassation appeal.
On 6 September  the RA Civil Court of Appeal admitted the appeal of clarinetist-saxophonist Sedrak Hovhannisyan against the judgment passed on 28 June by the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash Administrative Districts in Yerevan by which it rejected the complaint against composer Hasmik Manaseryan and her son Ashot Hovnanyan (‘Aravot Daily’ Ltd. was involved as a third party in that dispute). 

In this case the plaintiff considers defamatory the information disseminated by the February 14, 2013 issue of the newspaper ‘Aravot’ headlined ‘The Plaintiff’s Representative Called Manaseryan a Plagiator.’ The claims are to obligate the two defendants to retract the insulting and defamatory information on the front page of ‘Aravot’ daily, to pay 1,5 million AMD in damages and 120 000 AMD as lawyer’s reasonable fee. The case was admitted by the court on 7 March. The proceedings started on 14 May and ended on 17 June. 
The general jurisdiction court substantiated the rejection by the fact that the defendant had not intended to insult the honour and dignity of the plaintiff, while the expressions in question were value judgments. 
The RA Civil Court of Appeal appointed the hearing of the case on 7 November.
On 9 September the trial in the case of Seyran Aghajanyan, Aramayis Aghajanyan, Karine Kokhlikyan and Margo Aghajanyan against the television company ‘ATV’ (founder ‘ATV’ Ltd.) and Sona Petroyan started in the Dilijan residence of the Court of General Jurisdiction of Tavoush Region. 
The complaint was declared admissible by the decision of 26 March. The plaintiff challenges the information imparted by Sona Petrossyan in the course of the television programme ‘Half-Open Windows’ of the television company ‘ATV’ and demanded that they be retracted on the air of the same television. 

The preliminary court hearings started on 26 April and continued until 30 August. The regular court hearing within the trial was held on 20 September.

The court appointed 4 October as the date for the pronouncement of the judgment.  
On 13 September the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash Administrative Districts in Yerevan convicted Roustam Sahakyan, citizen of the Russian Federation to a one-year prison term and and a fine in the amount of 300 000 AMD for obstructing the activities of photojournalist Gagik Shamshyan. Therefore, he was found guilty under Article 164 (1) (obstructing the lawful professional activities of a journalist by means of exerting violence dangerous to the life or health of the journalist or his/her relative or a threat thereof) and Article 258 (3(1)) (hooliganism committed by a group of persons or an organized group). 
This incident occurred on 30 January in the specially protected area of the operative governance centre of the RA Road Police. When Gagik Shamshyan was taking pictures of the vehicles transported to the fining lot as a result of accidents Roustam Sahakyan and another unidentified person obstructed the journalist’s activities by threatening with violence and swearing with obscene language (See the details in the 2013 first quarterly report of the CPFE in the section ‘Reports’ at www.khosq.am).

This and the following facts are those rare cases in which obstructing the journalist’s activities was punished.  
On 23 September the Court of General Jurisdiction of Gegharkounik Region (sitting in Vardenis) found Hakob Ghazaryan, inhabitant of the village of Khachaghbyur in Vardenis area guilty under Article 164(1) of the RA Criminal Code and fined him in the amount of 200 000 AMD. On 5 February he obstructed the professional activities of Hermine Manoukyan, correspondent of the regional newspaper ‘Armenian Hour,’ prevented the latter from interviewing Samvel Ghazaryan, principal of the secondary school of the village and from taking picture of him and attempted to seize the camera from the journalist (See the details in the 2013 second quarterly report of the CPFE in the section ‘Reports’ at www.khosq.am)
On 24 September Andrias Ghoukasyan, president of the assembly of the founding members of the radio station ‘Radio Hye’ (former presidential candidate) who is at the same time the director of the radio station ‘Hye FM’ disseminated a statement to the effect that the State Revenue Committee under the RA Government decided to hold checks in the mentioned radio stations. Later the SRC clarified that they intended to conduct an examination rather than a check the aim of which was to verify the accuracy of the actual scale, the actual sales prices (tariffs) of the circulation of goods and delivery of services (incluing advertising), as well as the proceeds from the sale of goods, services and assets. 
Andrias Ghoukasyan considers the SRC’s actions unlawful and directed at the limitation of freedom of expression. The staffs of the mentioned radio stations announced a strike in the period of 25 September and 4 October passing to the automated regime of broadcasting.
On 27 September the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash Administrative Districts in Yerevan rejected the complaint of the citizen Karine Avanesyan, a fraud convict against the NGO ’Armenia Young Lawyers’ Association’, founder of the website www.iravaban.net. 

In this case the plaintiff challenges the Armenian-language article posted on the aforementioned website on 26 February under the headline ’A Criminal Case was Instituted against Lawyer Karine Avanesyan’ and its English version. The claims are to pay damages in the amount of 3 million AMD for publicizing the defamatory and insulting information and to post the judgment on the website. The complaint was declared admissible on 29 April. The preliminary hearing took place on 18 June. The trial lasted until 13 September.
When passing its judgment on rejecting the complaint the court found that the plainitff had violated the statute of limitations. 
We would like to remind that the same court had admitted five other identical complaints from Karine Avanesyan against Ararat Davtyan, journalist of www.hetq.am, the television compant ‘A1+’ (founder ‘Melteks’ Ltd.), www.golosarmenii.am (founder ‘Golos’ Ltd.), ‘Pastinfo’ news agency (founder ‘CMG’ Ltd.) and the website www.lragir.am (founder ‘ATHK System’ Ltd.). The regular court hearings in the above cases are appointed on 9 October (in the cases against journalist Ararat Davtyan and ‘A1+’), 11 October, 30 October and 13 November, respectively.
3. Violations of the Right to Receive and Impart Information 
In the second quarter of 2013 the CPFE registered 2 incidents of the violation of the right to receive and impart information, which is less by four compared with the same period of 2012. The following descibes their developments and those of the past incidents. 
On 26 July the RA Administrative Court decided to declare admissible the complaint of the Committee to Protect Freedom of Expression against the RA Ministry of Transport and Communication to recognize the latter’s actions (inaction) unlawful and to obligate to provide information. 
Before that, on 4 June the CPFE made a written inquiry to the ministry requesting information on the digital transition of the television broadcasting in the territory of the Republic of Armenia. The questions of interest to the CPFE were whether a tender for the procurement of the services of introduction and management of the overground digital television and radio broadcasting has been announced since November 2012, if yes, who were the participants and what were its terms, if no tender was announced what was the chosen and approved scenario for the building and management of the broadcasting netweork. 
The CPFE did not receive the requested information in the set period of time and applied to the court on 27 June. Only after receiving the copy of the complaint did the ministry provide the CPFE with the solicited information. Therefore, the latter withdrew the complaint in its part related to the inquiry of the information. 

The preliminary hearing is appointed on 14 October.
On 29 July the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash Administrative Districts in Yerevan admitted the case of the Freedom of Information Centre against the State Institution ‘Office for the Implementation of Environmental Programmes’ under the RA Ministry of Nature Protection. 

We would like to remind that on 24 July 2012 the FOICA submitted complaints on the violation of the right to receive information to the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash Administrative Districts in Yerevan and the RA Administrative Court against the State Institution ‘Office for the Implementation of Environmental Programmes’ under the RA Ministry of Nature Protection.
By its decision dated 9 November 2012 the RA Administrative Court suspended the examination of the case until the pronouncement of the judgment by the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash Administrative Districts in Yerevan. By the judgment passed on 23 November 2012 the latter recognized the fact of violation of the FOICA’s right to receive information and obligated the defendant to provide the requested information in its entirety. 
On 12 December 2012 the defendant appealed this judgment to the RA Civil Court of Appeal which granted the appeal on 25 April. Accordingly, the judgment of the Court of General Jurisidiction of Kentron and Nork-Marash Administrative Districts dated 23 November 2012 was quashed and the case was referred to the same court for a new hearing. On 29 May 2013, the plaintiff filed a cassation appeal against this decision. On 26 June the RA Cassation Court returned the FOICA’s appeal and left the decision of the RA Civil Court of Appeal in force (See the details in the 2012 annual and 2013 first and second quarterly reports of the CPFE in the section ‘Reports’ at www.khosq.am).
The preliminary hearing in the Court of General Jurisdiction of Kentron and Nork-Marash Administrative Districts in Yerevan is appointed on 2 October. 
On 7 August the RA Administrative Court held a preliminary hearing in the case of the Freedom of Information Centre against the RA National Assembly. 
We would like to remind that the Freedom of Information Centre applied to the court and requested that the court recognized the fact of violation of their right to receive information and obligate the RA NA to provide the copies of the orders no 10, 12, 13, 14, 19, 44, 48, 49, 50, 59, 66 and 72 of the Chairman of the RA NA, as well as exact the court expenses from the defendant (See the details in the 2013 second quarterly report of the CPFE in the section ‘Reports’ at www.khosq.am). 
On 22 August, the Freedom of Information Centre filed a complaint with the RA Administrative Court against Yerevan Municipality, Henrik Navasardyan, chief of the department for transport of the municipality, ‘Parking City Service’ CJSC and its president Vazgen Haroutyunyan requesting that the defendants be obligated to provide the copy of the legal act acting as the basis for installing cameras in the paid parking areas in Yerevan. The plaintiff also requested that Henrik Navasardyan, chief of the department for transport of Yerevan Municipality and Vazgen Haroutyunyan, president of ‘Parking City Service’ CJSC be held liable for refusing to provide the information by paying 50 000 AMD each. 
Prior to this, the FOICA had made a written inquiry to Yerevan Municipality requesting the above information. In response, Henrik Navasardyan, chief of the department for transport informed that in order to receive the solicited information it is necessary to apply to the company performing the works, which is ‘Parking City Service’ CJSC. The FOICA applied to the above company but the latter refused to provide information reasoning that the CJSC was not an organization of public importance and that the RA Law on Freedom of Information did not apply to it. The FOICA regarded this answer groundless and applied to the court.  
On 23 August the Freedom of Information Centre filed a complaint with the RA Administrative Court against the State Real Estate Cadastre under the RA Government requesting that the defendant be obligated to provide free of charge or under the terms set by the RA Law on Freedom of Information information regarding the bases of the ownership or lease of ‘The Closed Market’ on Mashtots Avenue. 

Prior to this the FOICA had made a written inquiry to the state body in question but the latter refused to provide the information reasoning that the solicited information would be possible to provide after the payment set by the law was made. The FOICA regarded this refusal groundless and applied to the court. The complaint was declared admissible by the decision dated 18 September. 
On 19 September the RA Administrative Court rejected the complaint of the Freedom of Information Centre against the National Security Service under the RA Government. 
We would like to remind that by applying to this judicial instance the FOICA had requested that the court recognized the fact of violation of FOICA’s right to freedom of information and receiving a proper answer within reasonable time and obligated the NSS to provide exhaustive information about the degree to which the secrecy of information was reviewed in the framework of the agreement on the Procedure for Reviewing the Level of Confidentiality of the Information Classified during the USSR Period, to which body and who can apply to receive declassified information (See the details in the 2013 second quarterly report of the CPFE in the section ‘Reports’ at www.khosq.am).  
While passing the judgment on rejecting the FOICA’s complaint the RA Administrative Court found that at the time when the FOICA had made the inquiry and the GoA NSS had sent its responses  (February-March) the latter was not the holder of the solicited information since the agreement in question was not in force.
This Report was produced on the basis of the data of the Committee to Protect Freedom of Expression, the Electronic Bulletin of Yerevan Press Club, the materials of the website of the Freedom of Information Centre, as well as the publications of the mass media. 
The author of the statements and the analyses contained in this report is the Committee to Protect Freedom of Expression, which is solely responsible for its content. They express the author’s views and are not approved by Open Society Foundations - Armenia or its Board, and therefore do not represent Open Society Foundations - Armenia positions and views. The content of this report may not reflect the views of Open Society Foundations – Armenia. This report was made possible through Open Society Foundations - Armenia's full financial support within the frame of Mass Media program, grant N18227.
PAGE  
19

