[image: image1.png]ENDOWMENT § DEMOCRACY



[image: image2.jpg]






COMMITTEE TO PROTECT                                                   

FREEDOM OF EXPRESSION              
ON THE SITUATION WITH FREEDOM OF SPEECH AND 
VIOLATIONS OF RIGHTS OF JOURNALISTS AND MEDIA IN ARMENIA

Quarterly Report( of the Committee to Protect Freedom of Expression

(July-September 2014)
The Committee to Protect Freedom of Expression regularly publishes reports on the environment where the Armenian media and their staffs work, the state of freedom of expression, the violations of rights of the media and journalists. This report covers the third quarter of 2014. 

Executive Summary
Like in the first quarter, in the third quarter of 2014 the Committee to Protect Freedom of Expression (CPFE) detected attempts by different government agencies to restrict the freedom of expression, different forms of pressure against the media outlets and journalists.

The key matter of concern for journalists was the persistence of the judicial bodies to obligate the media to disclose their source of information. This is the demand to the media set down in the message published by the RA Prosecutor General’s Office, namely publication of findings of pre-trial examination without the approval will be held penalized in the manner prescribed by law. Back on June 26 the Hraparak Daily and the website iLur.am were ordered by the First Instance Court to disclose the source of information of a publication on a criminal topic, overlooking several provisions of the RA Law on the Mass Media. Both media appealed against the court order but the Criminal Court of Appeals dismissed the appeal. The Hraparak Daily and the website iLur.am said to apply to the Court of Cassation.

With regards to improvement of the legal framework for the mass media, it is highly important that three journalists organizations – the Committee to Protect Freedom of Expression, Yerevan Press Club and the Media Initiatives Center (former Internews Armenia) - drafted amendments to the RA Law on Television and Radio with a view to achieving fundamental change in this sphere ahead of transition to digital broadcasting, modernize them, foster free and fair competition, create a legal framework that will ensure diversity and pluralism in TV and radio programs. The draft amendments will be presented to the RA National Assembly in October.

Another draft law relating to television and radio which envisages changes in the Law on Advertising was presented to the parliament by the government. It proposes regulating the duration of advertising on TV per hour.

Upon scrutiny of the state of freedom of speech and study of the environment where the media and journalists act, CPFE continued to report cases of violations of their rights. As compared with the third quarter of 2013, the total number of such facts decreased by 18 and 10 respectively over the third quarter of 2014. Nevertheless, the findings of this quarter are also worrying: in the third quarter of 2014 CPFE reported 2 cases of physical violence against journalists, 7 cases of pressure against the media and their staff, 1 case of infringement on the right to receive and impart information.

In the third quarter of 2014, lawsuits against journalists and the media for insult and defamation increased by 5. Besides, 1 summons was received for disclosure of the source of information. Details are stated in the corresponding sections of this report.
Media Activities Environment
The Armenian media were definitely acting under certain pressure in the third quarter of 2014. They had to encounter attempts to limit their rights and freedom of expression in general. As earlier, threats mostly came from different branches of power.

The September 22 decision of the RA Criminal Court of Appeals dismissing the appeal of the Hraparak Newspaper and the website iLur.am against the order of the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts was a serious challenge to the mass media and the community of journalists in terms of disclosure of the source of information. The abovementioned decision granted the claim of the Special Investigative Service to disclose the source of information of a publication on a criminal topic. With regards to this, the website iLur.am stated: “We find the decision of the court a challenge to justice, as well as independent journalism in general, and to the basic principles of democracy in particular. Both the first instance court and the Court of Appeals proved once again that they still remain the attaché of the prosecutor’s office […] and in Armenia there is no justice as such.” Both media outlets announced their likelihood to dispute the decision of the Court of Appeals.
This is not the only fact of disguised censorship. Namely, the RA Police Department of Yerevan City claimed disclosure of the source of information of the Hraparak Daily sending a summons to the editorial office, asking to submit to the investigative unit of the city department headquarters all the materials concerning a news report available at the editorial office within a tight deadline.

The Hraparak stated in the article “A Journalist Is Not A Police Informer” in its August 29 issue that with regards to the disclosure of the source the Human Rights Defender’s Office has submitted to the Ministry of Justice a proposal on legislative amendments which envisage listing journalists and persons involved in information activity among the persons who are not subject to interrogation as witnesses except for cases provided by law. The Ministry of Justice has responded that the proposal is being reviewed by the relevant working group.
An unfavorable political climate for the activities of the mass media and their staff was also created by groundless and unfair allegations addressed to them by members of parliament, ministers, other celebrities.

Even the traders who were dissatisfied with the draft law on the profit tax and went on protest demanding that their social needs be attended to preferred to discuss their matter with the prime minister in the absence of journalists, explaining that the presence of journalists would have a negative impact on the solution of their problems. 
Two initiatives for improvement of the legal framework of the mass media marked the third quarter. First, the draft amendments to the RA Law on Advertising approved by the RA Government was submitted to the National Assembly. The draft law envisages further limitation of advertising time on the Armenian radio and television channels, including up to 14 minutes per hour of airtime, per hour, not average per day. Besides, three organizations of journalists – CPFE, Yerevan Press Club and Media Initiatives Center – drafted a package of legislative recommendations on broadcasting, which is to be submitted to the RA National Assembly Standing Committee of Science, Education, Culture, Youth and Sports Affairs in October. The package includes draft amendments to the RA Law on Television and Radio with justification and two proposals on amendments to the RA Law on Licensing and the RA Law on State Duty. The draft law envisages fundamental reforms of the legal framework of this sphere along with the transition to digital broadcasting.

As to violations of rights of the media and journalists, the third quarter of 2014 was marked by several alarming facts. In particular, Marine Khachatryan, journalist at A1+ TV, and Taguhi Hovhannisyan, correspondent of the Haykakan Zhamanak Daily, were assaulted. For both cases, a number of organizations of journalists, by the initiative of CPFE, made statements condemning violence, demanding to prosecute and hold responsible those guilty. 
The RA Special Investigative Service (SIS), however, did not bring a criminal case for this fact of hindering the activities of the journalist of A1+ TV Company due to absence of corpus delicti, while earlier the SIS had suspended the criminal case of the journalist of the Chorrord Ishkhanutyun Newspaper Ani Gevorgyan who underwent physical violence by the police back in the first quarter. 
The Committee for Protection of Freedom of Expression made a new statement with other six organizations of journalists which states: “As a matter of fact, a vicious tradition is being established among us: having received a report on hindering the activities of reporters or use of violence against them, the RA Prosecutor’s Office assigns the SIS to deal with the incident, and the latter covers up the case with the standard ‘absence of corpus delicti’ justification. Meanwhile, the videos depicting facts of violence and obstruction have been posted on the web, in a number of mass media.” Condemning such practice of the SIS, the authors of the statement demanded that the RA Prosecutor General’s Office “exercise proper control over the actions and decisions made by the SIS and ensure thorough investigation of each and every act of violence and obstruction to professional activities against journalists with a view to finding out and holding responsible those guilty.”
The OSCE Representative on Freedom of the Media, Dunja Mijatović has also responded to the aforementioned. She called on the Armenian authorities to bring to justice those responsible for attacks on journalists and to end the climate of impunity for the obstruction of journalist’s work. “I urge the authorities to adequately and timely address these crimes. Impunity has a potential to generate more violence and produce a chilling effect on free expression and free media,” Dunja Mijatović stated.
Besides these 2 cases of physical violence, over the third quarter of 2014 7 cases of pressure against the media and their staff, 1 fact of infringement on the right to receive and impart information were reported. 
Violations of rights of journalists and the media
Violations of rights of journalists and the mass media reported over the third quarter of 2014 are listed as per the following classification made by CPFE:
1. Physical violence against journalists;
2. Pressure against the media and their workers;
3. Violations of the right to receive and impart information.
This classification made by CPFE is relative to some extent. In particular, sometimes an obstruction to access and dissemination of information comes along with violence against journalist. Such facts are classified to the type which they are deemed by the authors of the report to be the closest. Nevertheless, this classification allows providing a more comprehensive and clear picture of violations of the rights of journalists and the mass media.
In the third quarter of 2014, CPFE reported 2 cases of physical violence which is more by 1 compared with the same period of 2013. 
The number of cases of different kinds of pressure against the mass media and their workers is 7 during three months. It is less by 8 compared with the third quarter of 2013. 
As to violations of the right to receive and impart information, over the past quarter CPFE identified 1 fact, which is fewer by 1 compared with the same period of 2013. 
Hence, in the third quarter of 2014 the total number of violations of rights of the mass media and journalists is 10 which is less by 8 compared with the same period of 2013.
Comparative chart of the third quarters of 2013 and 2014

	Types of violations
	Q3, 2013
	Q3, 2014

	Physical violence against journalists 
	1
	2

	Pressure against the media and their workers 
	15
	7

	Violations of the right to receive and impart information
	2
	1


The picture of the past nine months of 2014 is as follows: 7 cases of violence against journalists, 36 cases different forms of pressure against the mass media and their staff, 11 cases of violation of the right to receive and impart information against the 7, 49, 8 cases identified during the same period of 2013 respectively.
Comparative chart of nine months of 2013 and 2014

	Types of violations
	Q 1-3, 2013
	Q 1-3, 2014

	Physical violence against journalists 
	7
	7

	Pressure against the media and their workers
	49
	36

	Violations of the right to receive and impart information
	8
	11


Like in the previous reports, CPFE notes that the data in the chart may not be exhaustive and absolutely precise. Sometimes the representatives of the mass media may not wish to publish facts of obstruction to their professional activities, ignore different threats addressed to them or prefer solving their problems by themselves and overcome illicit restrictions. Hence, CPFE believes that the real number of obstructions is more than this report states. Below are the more significant facts.
1. Physical Violence Against Journalists
In the third quarter of 2014 CPFE identified 2 cases of physical violence against journalists. These, as well as developments relating to 3 other cases reported in the first quarter of this year are presented in a chronological order.
On July 1, the Special Investigative Service launched criminal proceedings based on crime reports by Ani Gevorgyan, journalist of the Chorrord Ishkhanutyun Newspaper, and Sargis Gevorgyan, operator of the website iLur.am, under Article 164 (Hindrance to the legal professional activities of a journalist) Para 3 and Article 309 (Exceeding official authorities) Para 2.

Note that on June 23 there was a clash near the building of the Police Department of Center Community between police and a group of citizens among whom there were journalists. They arrived there as soon as they learned that 27 participants of the demonstration near the office of the Public Services Regulatory Commission against the rise of electricity bill had been taken to the police station.
According to the testimony of the journalist of the Chorrord Ishkhanutyun Newspaper Ani Gevorgyan, the deputy head of the Police Department of Center Community Vardan Gevorgyan ordered to “wipe” reporters out of the place. The policemen formed a wall and started kicking at the legs of the journalists. Ani Gevorgyan was also hit in her face. 
The correspondent of Civilnet Arpi Makhsudyan, the operator of GALA TV Company Pailak Fahradyan, the operator of iLur.am Sargis Gevorgyan were also hit. Details of this incident are presented in CPFE First Quarterly Report 2014 (see the Reports section at www.khosq.am).

  Ani Gevorgyan, Sargis Gevorgyan and other citizens involved in the incident were victimized. A preliminary examination is underway.
On August 18 the investigative unit of Gegharkunik region of the RA Police General Investigative Department decided to suspend the proceedings for the criminal case brought on May 18 against Armen Ghevondyan under Article 258 (Hooliganism) Para 1 who had used physical violence against Ani Hovhannisyan, the journalist of Hetq.am, and hindered her professional activities, due to absence of corpus delicti.
Note that Ani Hovhannisyan’s professional activities were hindered on May 7 in front of Gavar residence of the Court of General Jurisdiction of Gegharkunik region. The details of this incident are found in CPFE First Quarterly Report 2014 (see the Reports section at www.khosq.am).

The journalist has not appealed against the decision to dismisս the criminal case because, as she put it, she does not trust the police and the law enforcement agencies.
On September 9 the journalist of A1+ TV company Marine Khachatryan underwent violence at the Baghramyan Street entrance of the RA National Assembly while covering the action of Hakaharvats Group (Counteraction Group). The head of the security service of the National Assembly Karen Hairapetyan attacked the reporter, hit her in the arm and threw her video equipment onto the ground. The organizers of the action had brought a banner stating “Hi Rob” and pinned it on the gates of the parliament as a reminder of the murder of Poghos Poghosyan who had greeted the second president of Armenia with these words at the Poplavok Café 13 years ago. 
Jointly with a number of journalists organizations, CPFE made a statement condemning strongly the violence, defined the incident as an act subject to prosecution and punishment and demanded that the parliament punish the person who hindered the professional activities of journalist and the RA Prosecutor’s Office to consider that statement as a crime report. On September 12 the RA Prosecutor’s Office issued a press release, informing that Prosecutor General Gevorg Kostanyan has ordered to submit the press publications on the incident to the Special Investigative Service.

In a note dated September 22 the SIS informed the journalist that no proceedings would be launched due to the absence of corpus delicti in Karen Hairapetyan’s act.

On September 30 Meltex LLC, the founder of A1+ TV Company, submitted a complaint to the RA Prosecutor’s Office against the decision of the SIS.
On September 19, at Alexander Spendiaryan Opera and Ballet Theater where Armenia-Diaspora conference was held, then in another place close to the theater, the professional activities of the correspondent for the Haykakan Zhamanak Daily Taguhi Hovhannisyan were obstructed. The journalist went up to Artyusha Karapetyan, the head of Nairi Association of the Armenian community in Kazakhstan, with some questions. Artyusha Karapetyan pushed her, seized her recorder and threw it away, then ordered the people accompanying him to “get her lost out of here”.
A little later, near the Swan Lake, the correspondent for the Haykakan Zhamanak Daily tried to photograph Artyusha Karapetyan with her telephone but his people seized her telephone and threatened to throw it into the water. One of them deleted the photos and returned the telephone to her. 
According to the reporter, the head of the community was angered by her question about the moods of the Armenian community of Kazakhstan, namely dissatisfaction of the community representatives with Karapetyan’s activities about which there had been innumerable press publications.

On September 22, jointly with a number of journalists organizations, CPFE made a statement condemning strongly the aggression against the reporter and demanded that the RA Prosecutor’s Office consider that statement and press publications as a crime report, take necessary steps to hold those guilty responsible.
On September 25, referring to the press service of the RA Prosecutor’s Office, News.am reported that the press publications on the incident had been sent to the Office of the Prosecutor of Center and Nork-Marash districts of Yerevan.

On September 30 the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash districts of Yerevan dismissed the appeal of Ani Gevorgyan, the journalist of the Chorrord Ishkhanutyun Newspaper, against the June 24 decision of the SIS to dismiss the criminal case.
The abovementioned criminal case had been brought by the SIS on February 25 based on the report of crime by Ani Gevorgyan under Article 164 (Hindrance to the legal professional activities of a journalist) Para 3 and Article 309 (Exceeding official authorities) Para 2. 
Ani Gevorgyan appealed to the Prosecutor’s Office against the decision of the SIS to dismiss the case, the supervising prosecutor did not change it. Following the procedure, the journalist applied to the first instance court.

Note that on February 12, at around 7 pm, a group of policemen on Mashtots Avenue of Yerevan hindered the professional activities of Ani Gevorgyan, the journalist of the Chorrord Ishkhanutyun Daily, and Sargis Gevorgyan, the operator of the news website iLur.am, and used force to take them to the Police Department of Center Community. According to Ani Gevorgyan, inside the car the policemen continued to hit her in the arms. And already at the police station a plainclothes person (according to the journalist, it was the head of the department Artak Poghosyan), noticed that Ani Gevorgyan was briefing by telephone, slapped her and ordered the employees to seize her telephone. The details of this case are found in CPFE First Quarterly Report 2014 (see the Reports section at www.khosq.am).

Ani Gevorgyan intends to appeal against the decision of the Court of General Jurisdiction.
2. Pressure on the Media and their Workers
In the third quarter of 2014, CPFE identified 7 facts of different forms of pressure against the mass media and their workers, which is less by 8 compared with the same period of 2013. 5 out of these 7 facts are new criminal cases under Article 1087.1 of the RA Civil Code on insult and defamation, 1 is illicit demand to disclose the source of information and 1 is other type of pressure.

This section of the report includes recent developments relating to judicial disputes involving the mass media and journalists that started in previous years.
Below is a detailed account in a chronological order.

On July 1, the preliminary hearing of the case Lily Kirakosyan and Lusine Kirakosyan v. Start Media LLC, founder of the website iLur.am took place at the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan. The lawsuit followed two publications on the website entitled “Library Director Threatens to Dismiss Employee Unless They Do What She Wants To” (16 April 2014) and “Source: Library Director and Her Sister Humiliate Their Employees with Impunity under Aragatsotn Governor’s Aegis” 19 April 2014. The plaintiffs claim refutation of information defaming their honor, dignity and good reputation and payment of compensation in the amount of 6,624,000 AMD.
The proceedings continued on August 5 and September 9. The next session is scheduled on October 23.
On July 1, then on July 15 the trial of Orinats Yerkir Party v. Editorial Office of the Zhoghovurd Newspaper LLC continued at the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan.

Note that the plaintiff sued the newspaper for a series of publications on the Orinats Yerkir Party in November 2013 which it thought defamed the party’s good reputation. The Orinats Yerkir Party claimed payment of compensation in the amount of 3,000,000 AMD for insult and defamation and 500,000 AMD for advocate’s fee, as well as a public apology and refutation of misinformation. The court had taken the claim for proceeding on December 9.  

The trial continued on 10 February, 27 February, 3 March, 30 April, 21 May, 1 July 2014. During the court session of July 15 the plaintiff withdrew the lawsuit, and the court dismissed the case.
On July 3 Hrair Manukyan, the correspondent of the website AraratNews.am, member of Heritage Party’s board, published a recording of his conversation with a person who had introduced himself as a staff member of the RA National Security Service and tried to recruit him, first politely, then using threats. According to the journalist, their conversation took place in one of the cafes of the capital on June 30.

On July 8, Hrair Manukyan submitted a crime report to Prosecutor General Gevorg Kostanyan and Human Rights Defender Karen Andreasyan. “In June 2014 Vlad Hakobyan, introducing himself as staff of the RA NSS, proposed me, Hrair Manukyan, to cooperate with the NSS,” the journalist’s report states. He also reported that in response to his refusal to cooperate Vlad Hakobyan threatened him with “negative consequences” for his professional and political activities. 
On July 3 the trial of the case Citizens Narine Sargsyan and Hrant Suvaryan v. Susanna Davtyan, Lemberik Khachatryan claiming compensation for defaming honor, dignity resumed at the Court of General Jurisdiction of Arabkir and Kanaker-Zeytun Districts of Yerevan for defaming honor and dignity. Aravot Daily LLC, founder of Aravot Daily Newspaper is involved as the third party to the case. Note that the statement of claim had been submitted to court on February 18.  Narine Sargsyan is the daughter of then Prime Minister Tigran Sargsyan, Hrant Suvaryan, the head of the Central Bank Department of Financial Control, is his in-law. The lawsuit followed two publications on Aravot.am, “RA Prime Minister’s Daughter and In-Law Stole My Possessions” of February 7 and “Prime Minister’s In-Law Seized Land?” of the February 8 issue.
On February 20 the court took the statement of claim for proceeding. On April 18 the preliminary hearing was held. On April 25 the court dismissed the motion of the defendants to suspend proceedings. The next sittings were on May 30 and June 18. On June 26 the court again examined and again dismissed the motion of the defendants to suspend proceedings.
During the sitting of July 7 the court dismissed the defendant’s motion challenging the judge. The latest sitting was on September 2. The next sitting is scheduled on October 8.
On July 4, Samvel Alexanyan, the editor-in-chief of the Syunyats Yerkir Newspaper, submitted a statement of claim to the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan against Artsakh-Armenian Press Club demanding refutation of label, a public apology and 1 luma [Armenian small change – tr.] to compensate damage. The preliminary hearing scheduled on September 25 was postponed and will take place on December 4.
On July 4, the RA Administrative Court continued to examine the case Mnatsakan Harutiunyan, director of Sirak LLC, founder of Hrazdan TV Company v. the State Revenue Committee (after this agency had been incorporated in the Ministry of Finance, Hrazdan Town’s Territorial Tax Service was recognized as defendant).
Note that the plaintiff claims to render null and void the decision of the State Revenue Committee adjunct to the RA Government according to which the officers of the SRC’s 4th Department of Investigations administered a tax check of Hrazdan TV Company between 8 May  and 12 June 2012, and an act was drawn up in the result of this check obligating the founder of the TV company to pay a penalty of 1,960,000 AMD (details are found in CPFE Annual Report 2013 and First Quarterly Report 2014, see the Reports section at www.khosq.am).
On July 4 the court partly granted the suit of Sirak LLC, the act of SRC Hrazdan Territorial Tax Service was partially declared null and void, Decision 1 of the head of service dated 04 June 2012 was declared null and void. The other part of the lawsuit of Sirak LLC was rejected. The court also ordered to confiscate 8000 AMD from Sirak LLC in favor of the Territorial Tax Service of Hrazdan, which is the sum of the state fee paid in advance.

Sirak LLC has appealed to the Administrative Court of Appeals against this decision on August 6. The court sitting is scheduled on November 6.
On July 8, the proceedings on the lawsuit of Russia–based Armenian entrepreneur Aram Kocharyan v. Iravunk Media LLC claiming refutation of information that defame one’s honor and dignity, apologies and payment of 2,000,000 AMD for the damage caused by label continued at the Court of General Jurisdiction of Arabkir and Kanaker-Zeytun Districts of Yerevan. 

Note that the entrepreneur sued Iravunk Newspaper February 14 for the article entitled “Likely Motives of Muscovite Version of Murder of Tevosik’s Brother” published in the February 11 issue of the newspaper in which details of the murder of Kayarantsi Tevosik [Tevosik of Railway Station – tr.] were presented and in this context the possible involvement of the Russia-based entrepreneur Aram Kocharyan was suggested.
The court took the claim for proceedings on February 18. Court sittings took place on March 28, April 28, June 3 and 17, July 8. The next session is scheduled on November 17.
On July 9 the citizen Lilit Hovhannisyan applied to the Court of General Jurisdiction of Arabkir and Kanaker-Zeytun Districts of Yerevan against Aram Antinyan, Editor-in-Chief of BlogNews.am, claiming refutation of information defaming honor, dignity and good reputation and publication of their answer. The claim followed a June 5 publication of the website entitled “Lilit Hovhannisyan and Arame Deeply Insulted Armenians of Vladivostok”. The preliminary hearing was on September 10. The next session is scheduled on October 28. 
On July 15 the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan resumed the hearing of the case Investigating Journalists NGO, founder of Hetq.am v. Skizb Media Center LLC, founder of the website 1in.am. The plaintiff claims elimination of violations of intellectual property rights, removal of the articles of Hetq.am reproduced by 1in.am without proper reference and payment of compensation at 200,000 AMD.

By the way, this is the first case following the amendments to the RA Law on Copyright and Relating Rights effective from 9 November 2013 which relate to the electronic media.

Note that the case was taken for proceedings on January 20 and the preliminary hearing was scheduled on April 9. The representative of the plaintiff solicited the court to change the ground and subject matter of the claim because when the first statement of claim was submitted, it concerned two publications of Hetq.am but by the time of the preliminary sitting, blog.1in.am had published several more articles from Hetq.am without proper reference. The claim now concerns 8 publications. On June 9 another sitting took place. The next sitting is scheduled on October 8.
On July 18, then on August 15 and August 21, the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan continued the hearing of the case Advocate Karine Avanesyan v. Pastinfo News Agency.
Note that on 26 April 2013 Karine Avanesyan, advocate sentenced for fraud, applied to the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan against Pastinfo News Agency (founder CMG LLC). The claim was taken for proceedings on April 29. The court took for proceedings two other claims submitted by Avanesyan against the founder of the news agency on May 7 and May 23. The plaintiff disputes the following publications on Pastinfo.am: “Advocate in the Dock for Embezzlement of Specially Big Amount” (23 January 2013), “Advocate Sentenced to Imprisonment for Deceiving Defendant” (24 March 2013) and “Convict “Brings To Order” Disciplinary Committee of Council of Justice” (6 May 2013).

The advocate claims refutation of information which defamed her honor, dignity and business reputation and payment of compensation at 3,000,000 AMD for each claim (total amount of claimed compensation is 9,000,000 AMD) for insult and defamation.

The next court sitting is scheduled on November 11.
On July 18, then on August 6 and 11 the Court of General Jurisdiction of Kotayk Marz continued the trial of the case of Citizen Gagik Atasyan v. Mnatsakan Harutiunyan, director of Sirak LLC, founder of Hrazdan TV. Beginning with this sitting Olga Safaryan, the lawyer of the Committee to Protect Freedom of Speech will be Harutiunyan’s advocate.

Note that the trial began on 22 May 2013. The plaintiff claims acknowledgement of the fact that he worked in Hrazdan TV until 30 September 2011 though there was no proper documentation of employment. The plaintiff claims confiscation of salary, foregone benefit, incurred damage (details are available in CPFE Annual Report 2013 and reports of the first half of 2014 in the Reports section at www.khosq.am). The next court sitting is scheduled on 20 October.

On July 21 the RA Civil Court of Appeals took for proceedings the appeal of Shant LLC and Iravunk Media LLC against the May 23 ruling of the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan on the case Shant LLC, founder of the namesake TV company vs. Iravunk Media LLC, founder of the Iravunk Newspaper.
Note that the dispute followed the article entitled “Shant’s Next Deception and Litigation” published on Page 7 of the June 5-6 issue of the Iravunk Newspaper and its respective website. Shant LLC claimed public apology and publication of refutation, as well as payment of a compensation at 3,000,000 AMD, including 1,000,000 AMD for insult and 2,000,000 for defamation.
The court session was on 12 February 2014, continued on March 12, April 4 and 18 and May 8. The ruling was published on May 23, the claim was partially granted (details are available in CPFE reports of the first half of 2014 in the Reports section at www.khosq.am).
Both the plaintiff and the defendant appealed against the verdict to the higher instance. The sittings of the Civil Court of Appeals took place on August 14 and September 18. The next sitting is scheduled on October 10.
The TV Company had applied to the same court against the same newspaper (claiming public apology, refutation of information, payment of a compensation of 1,000,000 AMD) and the statement of claim was taken for proceedings on 23 August 2013. The plaintiff disputed the publication of 23 July 2013 entitled “Shant Claims 3M Drams from Iravunk to Shut Mouths of Unpaid Artists”.

The preliminary hearing was on November 15. On 30 January 2014 the trial began which continued on March 3, April 16 and 23. On April 23 the court decided to combine this case with another case claiming payment of compensation of 3,000,000 AMD for damage to business reputation, public apology and refutation that followed a publication in the 2 December 2013 issue of the Iravunk Newspaper entitled “The Iravunk Must Thank Shant for Advertising the Newspaper for 10 Minutes”. The case was taken for proceeding on 8 January 2014. 
There were court sittings on July 31 and August 12. The next sitting is scheduled on November 24.

On July 23  and on August 6 the RA Civil Court of Appeals examined the appeal of Samvel Alexanyan, editor of the Syunyats Yerkir Newspaper, against the April 2 verdict of the Court of General Jurisdiction of Syunik region submitted on June 5 by which Gagik Ghahramanyan’s (editor of the Kapanian Lratoo Newspaper) claim against Samvel Alexanyan to apologize publicly, refute defamatory information, payment of 3,000,000 AMD for damage to business reputation was partially granted.
Note that the first instance court had ordered Alexanyan to apologize to Gagik Ghahramanyan publicly through the Syunyats Yerkir Newspaper for utterances qualified by the court as insult, refute the information contained in the article published in the Syunyats Yerkir on 3 September 2013 entitled “The Miser: Famous Harlequin of Regional Center Again Facing Self-Assertion” that slandered Ghahramanyan, through publishing a refutation in the daily newspaper. Gagik Ghahramanyan’s claim to post the refutation on the website of the newspaper was declined. The court also ruled that Samvel Alexanyan must pay 80,000 AMD to Gagik Ghahramanyan for insult, 100,000 AMD for defamation, 9600 AMD in reimbursement of state fee, as well as 30,000 AMD for reasonable fee of the advocate.
On August 15 the RA Civil Court of Appeals declines the appeal of Samvel Alexanyan, editor of the Syunyats Yerkir Newspaper.

On September 19 Samvel Alexanyan applied to the Court of Cassation.

On July 24 the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan established the settlement between Investigative Journalists NGO and Ani Kochar Production LLC, founder of the news website www.pressident.am.
Note that Investigative Journalists NGO had applied to the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan for copyright infringement and claimed payment of compensation. Four articles published on Hetq.am had been reproduced almost fully and without proper reference on the news website www.pressident.am owned by the LLC. 
Investigative Journalists NGO also claimed payment of a compensation of 200,000 AMD but withdrew this claim during the sitting of June 26 considering the financial situation of the defendant.

During the sitting of June 26 the court made a settlement offer to the parties. The next sitting was scheduled on July 11. The parties accepted settlement according to which Ani Kochar Production LLC admitted having breached Hetq.am’s copyright and was ordered to make the reproduced articles comply with the requirements of the law (include domain name in the title, provide proper reference, quote articles in a way as to the extent is justified by the purpose of quotations etc or otherwise remove them from the website www.pressident.am.
On July 24, Editorial Office of the Zhoghovurd Newspaper LLC appealed to the RA Civil Court of Appeals against the May 29 ruling of the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan for the case of Member of Parliament Levon Dokholyan of Orinats Yerkir Party v. Editorial Office of the Zhoghovurd Newspaper LLC. 
Note that the member of parliament had applied to the Court of General Jurisdiction claiming refutation of a series of publications in the daily newspaper during November 2013 in which he was referred to as “sister Levon”, public apology and payment of a compensation of 3,500,000 AMD for insult and defamation.

The court took the lawsuit for proceedings on 5 December 2013.

The sessions of the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan took place on February 10 and 27, March 27 of 2014. The trial was on May 15. On May 29 the verdict was published. Levon Dokholyan’s claim against Editorial Office of the Zhoghovurd Newspaper LLC was granted. The court ordered the Editorial Office of the Zhoghovurd Newspaper LLC to publish refutation of misinformation communicated through the Zhoghovurd Daily and the website of the same newspaper and to pay a compensation of 50,000 AMD for insult and 100,000 AMD for defamation.
The examination of the appeal of Editorial Office of the Zhoghovurd Newspaper LLC at the RA Civil Court of Appeals is scheduled on October 1.

On July 31 the RA Civil Court of Appeals partially granted the appeal of Khachik Khachatryan against the 13 December 2013 decision of the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan on the case Khachik Khachatryan and Yerevan Poultry Factory OJSC run by him v. Editorial Office of the Zhoghovurd Newspaper LLC and reporter Sona Grigoryan. 
Note that Khachatryan had applied to the court of first instance disputing a publication by the same daily newspaper on 12 December 2012 entitled “Germs of Business Elite” claiming to obligate the defendants to refute defamatory information, apologize for insult, pay a compensation for insult and defamation in the amount of 3,000,000 AMD, as well as 200,000 AMD for the advocate’s fee.  
The court of general jurisdiction declined the suit (details are found in CPFE 2012 and 2013 Annual Reports available in the Reports section of www.khosq.am).

The plaintiff appealed the verdict at the RA Civil Court of Appeals. The appeal was taken for proceeding on February 14. The court sessions took place on May 6, May 20 and June 17. The sitting of July 31 decided to change the 13 December 2013 verdict of the Court of General Jurisdiction and send the case back to the same court for a new trial.
On July 31 the RA Civil Court of Appeals dismissed the appeal of Manvel Ter-Arakelyan against the ruling of the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan on Unibank CJSC v. the owner of Old Erivan Holding LLC Manvel Ter-Arakelyan (the news website News.am is third person to the case).
The court took the case for proceeding on May 27. The court session was scheduled on June 16 but was cancelled due to change of justices. The next sitting took place on July 17. 

Note that the proceedings for this case began on 15 July 2011. In 2011-2012 the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan fully granted the claim, including publication of a refutation but the Court of Appeals changed this ruling returning it to the same court for a new trial. On 12 November 2012 the case was taken for proceedings but it was soon suspended until the ruling on another civil case would come into force as the factual circumstances to be found out were essential to adjudication of this dispute. On 15 November 2013 the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan resumed the proceedings on Unibank CJSC v. the owner of Old Erivan Holding LLC Manvel Ter-Arakelyan (details are found in CPFE Annual Report 2013 available in the Reports section of www.khosq.am).
On 18 April 2014 the claim was fully granted, including publication of refutation on the website News.am.
On August 21 the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan began the examination of the statement of claim of 16 representatives of a group of NGOs v. the Iravunk Newspaper. The plaintiffs claimed a refutation of information in the article “They Serve Interests of International Homosexual Lobby and Blacklisted Enemies of State” published in the Iravunk Newspaper on 17 May 2014 that defames honor and dignity, apology for insult and payment of a compensation of 5,000,000 AMD.
The mentioned article presents a “blacklist” of 60 people with hyperlinks to their Facebook pages and urges for “zero tolerance” towards them, no contacts with them, dismissal from and ineligibility for public service.

The claim was taken for proceedings on June 18. The next sitting of the court was on September 5. The next is scheduled on October 20.

The same court took for proceedings another two suits relating to the same article published by the Iravunk Newspaper. The examination of the statement of claim of the Iranian citizen Romik Danial is scheduled on November 4. On June 20 Romik Danial sued the Iravunk Newspaper and its editor Hovhannes Galajyan. Note that the defendant of this and other lawsuits taken for proceedings on June 18 is not the founder of the mass media as is required by law, but the mass media outlet which is not a legal person. The plaintiff claims refutation of information in the article that defames honor and dignity and public apology for insult. There is no claim for the compensation of damage.
 The preliminary hearing of the case of Grigor Gevorgyan, Arman Sahakyan, Hovhannes Mkrtchyan v. Iravunk Media LLC, founder of the Iravunk Newspaper and its editor Hovhannes Galajyan and chairman of the editorial board Haik Babukhanyan took place on September 4. The plaintiffs claimed refutation of information in the same article that defames honor and dignity and public apology for insult, payment of compensation of 3,000,000 AMD. The next session is scheduled on October 8.
On August 21 and September 18 the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan examined the statement of claim of Levon Bardakjyan against Iravunk Media LLC, founder of the Iravunk Newspaper. The statement of claim was taken for proceedings on June 27. The plaintiff claims refutation of information in the article that defames honor and dignity, public apology for insult, payment of a compensation of 1,000,000 AMD. The next court sitting is scheduled on December 4.
On August 25 the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan took for proceedings the statement of claim of Advocate Ruben Baloyan v. Journalist Zhanna Alexanyan. The third person involved in this case is Journalists for Human Rights NGO. The plaintiff claims public refutation information deemed defamatory.

The lawsuit followed the article entitled “Hey, I Am Not Talking to You As Advocate” published by Zhanna Alexanyan on July 21 on the website of Journalists for Human Rights NGO on the July 18 incident near the Court of General Jurisdiction of Kotayk Region. After one of the court sessions on the case of the actor Vardan Petrosyan (Vardan Petrosyan is tried for the car accident that resulted in the death of two people), according to Zhanna Alexanyan’s publication, the counsel for the prosecution Ruben Baloyan behaved aggressively towards the counsel for the defense Nikolay Baghdasaryan, using the expression that served a title for this article. Afterwards, the victims went up to Nikolay Baghdasaryan and the relatives of the actor and uttered insulting and indecent expressions. The court ushers took the situation under control. On July 22 the video of the incident was posted on the website of Journalists for Human Rights NGO.
On the same day, on July 22 the RA Chamber of Advocates launched disciplinary proceedings against Ruben Baloyan. On July 25 the website of Journalists for Human Rights NGO published the letter of Ruben Baloyan demanding a refutation. The letter is accompanied with editorial comments in which Zhanna Alexanyan confirms that she is not going to deny what she has written.
The trial is scheduled on November 24. 

On August 27 the Hraparak Daily received a summons from Yerevan City Department of the RA Police to submit to the investigations unit of the city department headquarters all the materials relating to news published in the August 16 issue available at the editorial house promptly.
The point is about news entitled “Journalist Beaten Severely by Tsarukyan’s Punitive Brigade” which informed that the reporter of Kentron TV Company Gevorg Khachatryan had been beaten by “Tsarukyan’s punitive brigade”, the reporter was dismissed but was scared and preferred to keep silence. His friends said he had “said things about Tsarukyan he shouldn’t have” and it was the reason why he was beaten. Later Gevorg Khachatryan telephoned the editorial house and denied it had happened.

As to the Hraparak Daily, its editorial board refused to hand any materials to the police.

On August 28 the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan took for proceedings the statement of claim of Sokrat Grigoryan, director of M. Gevorgyan LLC against the Aravot Daily LLC and its reporter Nelly Babayan. The plaintiff claimed payment of 3,000,000 AMD in compensation for defamation of the company’s business reputation.
The plaintiff disputes the news entitled “Underground Passage - Motel” published in the August 21 issue of the Aravot Daily and the article “Underground Passage Work Station of Prostitutes”.
The preliminary hearing is scheduled on December 5. 
The Aravot Newspaper informed CPFE that the plaintiff had not requested the editorial board to publish a refutation before going to court. After the publication the editorial board received telephone threats.
On September 8 the RA Criminal Court of Appeals dismissed the appeal of Mnatsakan Harutiunyan, director of Hrazdan TV Company, against the August 5 decision of the Court of General Jurisdiction of Kotayk. 
Note that on June 11 the Court of General Jurisdiction of Kotayk Region (residence in Hrazdan) took for proceedings the claim of Mnatsakan Harutiunyan, director of Hrazdan TV Company, against the dismissal of the April 24 decision of the investigator of Hrazdan unit of Kotayk Regional Department of the RA Police. According to that decision, Mnatsakan Harutiunyan’s claim to bring charges for illicit wiretapping at the TV company by citizen Gagik Atasyan was dismissed. 

This dispute directly relates to another dispute involving the same persons. The person who had allegedly wiretapped conversations claims that he worked in the TV company without an employment contract (see p. 10).
The first court session to hear Mnatsakan Harutiunyan’s claim in the Court of General Jurisdiction was on June 24 during which the prosecutor and investigator asked for time to present their position. The court dismissed the claim during the session on August 5.
With the assistance of the lawyer of CPFE an application was prepared and submitted on August 15. Since the RA Criminal Court of Appeals has declined it as well, an application to the Court of Cassation is being prepared.

A few days after the decision of the Court of Appeals, on September 13 Hrazdan Department of Kotayk Regional Police refused to bring a criminal case based on materials of another application by Mnatsakan Harutiunyan, director of Sirak LLC, founder of Hrazdan TV Company, referring to absence of corpus delicti. The Prosecutor’s Office sent Mnatsakan Harutiunyan’s application to the police unit on September 3. The applicant complained that Gagik Atasyan was provoking and blackmailing him and the members of his staff. The point is about the process of preparations to bring a criminal case in the police of Hrazdan based on calumnious information provided by Atasyan, which lasted for 11 months and was suspended with justification of absence of corpus delicti, and 5 of 6 staff members resigned because they could not stand police interrogations and psychological pressure anymore. The application also states that according to calumnious information, the police interrogations intended to find out the circumstances of hiding payments for commercials from the tax service, as well as failure to pay the income tax to the tax service. The interrogations found out that these circumstances were false.
Mnatsakan Harutiunyan told CPFE that he is likely to appeal against this decision to the supervising prosecutor.

On September 10 the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan heard the claim of Narine Esmaeili Natali living in Glendale, U.S. against the founder of Aravot Daily and reporter Ruzan Minasyan, as well as Armenian Association of Public Relations NGO responsible for the news website Pastinfo and reporter Sona Mashuryan.

The part of the publication entitled “Private Videos Were Sent to CEC” posted on the website Aravot.am and published in the Aravot Newspaper on 29 March 2013 on Narine Esmaeili is disputed. The plaintiff claims to order the defendants to apologize publicly and to order Aravot Daily LLC and Ruzan Minasyan, as well as Armenian Association of Public Relations NGO responsible for the news website Pastinfo and reporter Sona Mashuryan to pay a compensation in the amount of 800,000 AMD. 

The next court session is scheduled on October 21.

On September 13 the Zhoghovurd Daily, ordered by the RA Civil Court of Appeals, published refutation of news entitled “Famous Oligarch Fined for Selling Expired Eggs” published on 11 December 2012. It is part of the article entitled “Entrepreneur Khachik’s Honor Costs 10,000 AMD” which also states, “… we will never ever go to court. The third judicial power of Armenia does not exist for us anymore because money, an influential phone call and an uneducated businessman wins there.”

The RA Civil Court of Appeals had taken the appeal of Khachik Khachatryan and his Yerevan Poultry Factory OJSC against Zhoghovurd Newspaper’s Editorial Board LLC and reporter Sona Grigoryan for proceedings on January 23. 

 Note that on 10 January 2013 the president of X Group Company submitted a statement of claim on his behalf and on behalf of his Yerevan Poultry Factory OJSC to the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan disputing the 11 December 2012 publication in the Zhoghovurd Daily entitled “Famous Oligarch Fined for Selling Expired Eggs”. He claimed to order the defendants to refute information deemed as defaming his honor and dignity, as well as business reputation and pay compensation in the amount of 3,000,000 AMD. On October 14 the claim was declined fully. The court found no proof that the disputed article contained insult and libel.

The plaintiff appealed against this decision at the higher instance. The appeal was taken for proceedings on 26 November 2013 (details are found in CPFE Annual Report 2013 and First Quarterly Report 2014 available in the Reports section of www.khosq.am).
On September 16 the RA Administrative Court held a preliminary hearing of the case of Andrias Ghukasyan, director of Radio Hay LLC v. State Revenue Committee Adjunct to the RA Government (this agency is now incorporated in the Ministry of Finance).
On 24 September 2013 the chairman of the board of founders of Radio Hay radio station (ex-candidate for president of Armenia) who is the head of Hay FM radio station issued a message according to which the State Revenue Committee adjunct to the RA Government intends to check the mentioned radio stations. He described the actions of the tax agency as illegal and limiting freedom of expression. The staffs of both radio stations went on a strike between September 25 and October 4, shifting to automate broadcasting. Besides, Radio Hay LLC did not permit the checking for which reason the State Revenue Committee fined the head of the radio station in the amount of 250,000 AMD.
On 5 November 2013 Andrias Ghukasyan applied to the RA Administrative Court, claiming to make null and void the decision of the State Revenue Committee on fining him. The court took the case for proceedings on 11 November 2013 (details are found in CPFE Annual Report 2013 available in the Reports section of www.khosq.am).

The court sessions were scheduled on March 17, June 2 and September 16. The next session is scheduled on November 10.
On September 18 the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan heard the case Senik Julhakyan, president of the board of directors of Armenian Water Energy Project Institute v. Chairman of the Armenian Association of Political Scientists Hmayak Hovhannisyan (Aravot Daily LLC, the founder of the Aravot Newspaper is third person).

Note that the case had been taken for proceedings on 9 July 2013. The plaintiff disputed the information in the article “Hmayak Hovhannisyan: Not Governor Anymore, Suren Khachatryan Remains Bandit Chief of Syunik”. He claimed refutation of information that defamed the plaintiff’s honor, dignity and business reputation through the mentioned media, public apology and payment of compensation in the amount of 600,000 AMD.
The trial continued on January 22 and April 8. On May 13 the court changed the status of Aravot Daily LLC to defendant. The next session is scheduled on October 13.

On September 22 the RA Criminal Court of Appeals dismissed the appeal of the Hraparak Daily and iLur.am against the June 23 decision of the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan ordering these media to disclose the source of information.
Note that on May 9 the Hraparak Daily and iLur.am, independently from each other, prepared a publication on a May 7 incident in Gyumri involving the head of city police unit, Colonel Vardan Nadaryan and brothers Arthur and Raphael Alexanyan (both are athletes, the first one is a famous wrestler). According to these publications, the head of Gyumri police was disturbed by the bright lights of the car of the Alexanyan brothers. Vardan Nadaryan got out of his car and started hitting the brothers with the grip of his gun, causing them bodily injuries. In regard to this incident, the Special Investigative Service, ignoring Article 5 of the RA Law on Mass Information according to which only the court can order to disclose the source of information, first tried to get the needed information from the editorial house of the Hraparak himself, and applied to court only after receiving a refusal (details are found in CPFE First Semi-Annual Report 2014 available in the Reports section of www.khosq.am).
Both media outlets appealed against the decision of the Court of General Jurisdiction at the RA Criminal Court of Appeals. “Decision on disclosure of the source of information was made without us, the reporters. We were made to face the fact through the postal service. It was not even been announced that criminal proceedings had been launched,” the Hraparak reported on July 10.
The sessions of the Criminal Court of Appeals were on August 20 and September 9.
The decision of this court made on September 22 dismissing the appeal of the Hraparak Newspaper and iLur.am caused a backlash among the mass media and journalist organizations. Both media outlets said likely to apply to the Court of Cassation. 
On September 26 the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan held the preliminary hearing of the case Vahan Harutiunyan v. the news agency Newsbook.am. The lawsuit followed a publication on the website on May 7 entitled “Another Deceived Businessman: Minister’s Brother’s Name Features”. The plaintiff claims payment of compensation for damage to honor, dignity and business reputation. 
The session was adjourned due to failure to summon the media outlet appropriately. In answer to the question of Newsbook.am why they had not received a copy of the statement of claim, the court stated that they must submit an application addressed to the judge to receive all the documents received from the plaintiff. Meanwhile, according to Article 93 of the RA Civil Procedure Code, the court must forward copies of the complaints and attached documents in appropriate manner to the defendant to enable the latter to present the answer to the claim within two weeks.

The next session is scheduled on December 12.

On September 30 the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan held the preliminary hearing of the case of the writer Arpi Voskanyan v. Skizb Media Center LLC, founder of 1in.am. The plaintiff claims restoration of her copyright, removal of her poem from the website and payment of compensation in the amount of 200,000 AMD.
Note that on 10 December 2012 Arpi Voskanyan submitted a complaint to the General Department of Organized Crime of the Police against the founder of the website 1in.am. The website has reproduced Arpi Voskanyan’s poem “Political Riddle” published in the Haykakan Zhamanak Newspaper without the author’s knowledge, permission and agreement on the size and form of payment and announced a competition to compose music to the poem.

 The statement of claim was taken for proceedings on 20 March 2014. On June 25 the preliminary hearing was held. The defendant did not show up at the preliminary hearing scheduled on September 30. The day of the preliminary hearing is December 4.
3. Violations of the Right to Receive and Impart Information
In the third quarter of 2014 CPFE reported 1 case of infringement on the right to receive and impart information which is less by 1 compared with the same period of 2013. It is presented below together with new developments relating to cases reported earlier.
On August 4 the RA Administrative Court of Appeals took for proceedings the appeal of Center for Freedom of Information (CFI) against the June 6 decision of the RA Administrative Court which declined the lawsuit of the Center for Freedom of Information against the State Real Estate Cadastre Committee adjunct to the RA Government.
Note that the CFI claimed to order the defendant to provide information free of charge or as prescribed by the RA Law on Freedom of Information concerning the grounds of right to ownership or lease of the Covered Market located on Mashtots Avenue, Yerevan.
The examination of the case took place on March 3, then continued on May 27. On June 6 the administrative court dismissed the claim of the CFI.
The examination of the CFI’s appeal is scheduled on October 10.
On August 4 the RA Administrative Court resumed the trial of the case of Investigative Journalists NGO vs. RA Ministry of Environmental Protection. The RA Ministry of Finance was involved in the case as third person to cover the judicial expenses. The NGO applied to court claiming to order the ministry to provide information.

Note that Investigative Journalists NGO had requested the RA Ministry of Environmental Protection to provide the copies of permits for import and export of animals under the Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora issued in the period between 2010 and 9 December 2013. However, the minister declined the request explaining that there is confidential information in them and provided only the list of animals imported to and exported from Armenia. In the next request it was proposed to cover the information containing secret and provide copies in that form. The ministry declined again.
In 2014 there were court sittings on May 7 and June 25 (details are found in CPFE First Quarterly Report 2014 available in the Reports section of www.khosq.am). The next session is scheduled on October 23. 

On September 8, at the RA Administrative Court, the preliminary hearing of the claim of Helsinki Citizens Assembly (HCA) Vanadzor Office to obligate the RA Police to provide information did not take place since the judge was away for training.

Arthur Sakunts, chairman of HCA Vanadzor Office, requested the RA Chief of Police Vladimir Gasparyan to provide information on the number of servants employed in the RA Police, the number of people with managerial positions, the number of employees, the number of female and male members of staff. Besides, Arthur Sakunts requested information on employees by titles. The chief of staff of the RA Police V. Yeghiazaryan rejected the request who explained that information concerning the number of staff members, whether positions or payroll, are confidential. Later the head of HCA Vanadzor Office requested information from the RA Chief of Police V. Gasparyan but was refused again, stating that the respective order had not been declassified.
Not having received the requested information, the head of HCA Vanadzor Office applied to the RA Administrative Court claiming to order the RA Police to provide the requested information. 

The court session is scheduled on October 13. 

On September 19 the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan examined the claim of Center for Freedom of Information against the Environmental Project Implementation Unit of the RA Ministry of Environmental Protection. The court announced to publish the verdict on 2 October 2014.
The preliminary hearing of this claim was scheduled on February 26. On February 18 the judge was replaced, and the preliminary hearing was rescheduled to April 14, then June 9 during which the session was rescheduled to September 19.
Note that on 24 July 2012 CFI submitted statements of claim to the Court of General Jurisdiction of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan and the RA Administrative Court against the Environmental Project Implementation Unit of the RA Ministry of Environmental Protection. With the statement of claim submitted to the Administrative Court CFI claimed to fine the staff member of the Ministry of Environmental Protection who did not provide information. With the statement of claim submitted to the Court of General Jurisdiction CFI claimed to acknowledge the infringement on the right of Center for Freedom of Information NGO to receive information and order the defendant to provide information as to the amount of bonus received by the staff members of the Environmental Project Implementation Unit in 2011 for each position (details are found in CPFE Annual Reports 2012 and 2013 available in the Reports section of www.khosq.am).
Other Events Related to the Activities of the Media
On August 12 the Court of General Jurisdiction of Syunik residing in Goris published the ruling on the case The ex-mayor of Goris Samvel Harutiunyan v. Lieutenant Colonel Surik Baghdasaryan, liberation soldier, chairman of Union of Yerkrapah Volunteers territorial division of Goris.

Samvel Harutyunyan had applied to court after the publication of an article entitled “Who Are You, What Kind of Person Are You, What Party Are You From?” on Lurer.com in 2014 claiming a public refutation of information defaming his honor and dignity and an apology. The ex-mayor also claimed 2,000,000 AMD for defamation and 1,000,000 AMD for insult.

The court dismissed the claim and ordered him to pay the state fee at 60,000 AMD. 

On September 8, the first day of the autumn session of the RA National Assembly, after unsuccessful attempts to invite the members of parliament talking loudly in the lobby, the speaker of parliament Galust Sahakyan had to remind them – there are journalists in the hall. He advised the members of parliament to make more noise for journalists to have something to write about.

Despite the calls of the head of state the day before to work more actively in parliament, the Republican members of parliament started leaving the hall after the first meeting. In answer to inquiries of journalists some of them said they were going to their offices to work on draft laws, whereas Arakel Movsisyan, member of the Republican parliamentary group, said: “Everyone, get out of here, go…” Member of Parliament Mher Sedrakyan refused to talk to journalists, saying that he was offended. “You are writing absurd things.” In answer to the request of the journalists to comment on the abovementioned call of the president, another MP, Republican Nahapet Gevorgyan chided the journalists: “Aren’t you ashamed of your actions?”
During the September 10 meeting of parliament opposition members of parliament proposed the speaker to conduct an internal investigation into the case of the chief of security of the National Assembly for hindering the work of A1+ TV reporter on the eve. Member of Parliament Nikol Pashinyan of the Armenian National Congress parliamentary group said there was a serious breach of law which must be addressed by the law enforcement agencies. Tevan Poghosyan of Heritage parliamentary group proposed organizing tolerance training for the security staff, describing the incident as aggression of the head of security service against the reporter. Galust Sahakyan did not react to these speeches. Edward Sharmazanov did it for him. “Infringements on freedom of speech, obstacles to the activities of journalists are unacceptable in Armenia.”
On September 23 the trial of the criminal case of forgery of documents and fraud by the director of Sisian Lratoo LLC Armen Hovakimyan and the company’s finance officer Hasmik Yessayan was at Kapan residence of the Court of General Jurisdiction of Syunik region.

Armen Hovakimyan, the director of Sisian Lratoo LLC founded by the Municipality of Sisian, and the finance officer of the company Hasmik Yesayan were charged with embezzlement of big amounts of money by intent, fraud and falsification of documents
The case involves the mayor of Sisian Aghasi Hakobjanyan, the head of finance and economic department of the staff of the municipality Karen Danielyan and the ex-deputy head of community Ashot Grigoryan. The next session is scheduled on October 17.
On September 25, after the meeting of government Minister of Justice Hovhannes Manukyan briefed reporters on several decisions approved by the government. However, the briefing was cancelled because the reporters first tried to find out the minister’s opinion on the reappointment of Suren Khachatryan as governor of Syunik region. The persistence of journalists angered the minister of justice, his attempts to return focus onto the agenda of the briefing failed. Hovhannes Manukyan reminded the reporters that their mission is to communicate to the society such important issues as those approved by the government on that day. The journalists retorted that the society is more interested in the return of Suren Khachatryan to the office of the governor. “In that case, if you are not interested in such important issues, I will find another way of informing the public about the decisions of the government,” the minister said and left.
On September 30 the parliament started and continued on the next day the discussion of the Public TV and Radio Company’s report on 2013. The chairman of the board Ruben Jaghinyan said the year 2013 was marked by change of the broadcasting network, new scientific, educational and youth programs were created. According to Ruben Jaghinyan, for the first time over the past few years the process of acquisition of new digital equipment for the TV company started, damaged buildings were reconstructed, new studios were constructed. In 2013 Armenian Public TV Company CJSC continued its mission of production and broadcasting of TV programs, produced and broadcast TV programs on First and Satellite channels for 24 hours.
Both words of praise and criticism were heard during the discussion. Deputy Speaker Edward Sharmazanov stated, “The news program has been developing dynamically recently, providing comprehensive and complete information.” Khachatur Kokobelyan, member of Heritage Parliamentary Group, said now better films are broadcast. Member of Parliament Nikol Pashinyan of the ANC parliamentary group first thanked for the content of the Public Radio, then dwelt on the broadcasting of FIFA World Cup, describing it with one word - outrageous. “They have pushed people into a whirlpool of gambling. The government is allegedly conducting a policy of limiting casinos but has turned our homes to casinos. Commercials must be altogether banned on H1. You seemed to be for this. But what do we have now? Food commercials are banned whereas gambling is advertised under the name of sponsorship.” 

(((
This Report was prepared on the basis of data of the Committee to Protect Freedom of Expression, the Electronic Newsletter of Yerevan Press Club, the materials of the website of the Freedom of Information Centre, as well as the publications of the media.
(((
The viewpoints and assessments expressed in this report belong to the Committee to Protect Freedom of Expression and may not coincide with those of the European Endowment for Democracy. 
( The report was prepared within the framework of the project of the Committee to Protect Freedom of Expression with the assistance of the European Endowment for Democracy. 





8

