[image: image1.jpg]


[image: image2.png]ENDOWMENT § DEMOCRACY







COMMITTEE TO PROTECT

FREEDOM OF EXPRESSION 
ON THE SITUATION WITH FREEDOM OF EXPRESSION AND 
VIOLATIONS OF RIGHTS OF JOURNALISTS AND MEDIA IN ARMENIA

The 2014 Annual Report( of Committee to Protect Freedom of Expression

Committee to Protect Freedom of Expression regularly publishes reports on the environment of activities of the Armenian media and their workers, the state of freedom of expression, the violations of rights of the media and journalists. This report covers the year 2014. 

Executive Summary

The year 2014 was a hard time for the activities of the media. It was marked by attempts to limit freedom of expression, pressure on the media and journalists and obstructions to their work by different government agencies and their representatives. 

For example, on March 4 the draft amendments to the RA Civil Code were circulated at the National Assembly which envisaged liability for the media for disseminating publications or comments by fake users of social networks. The authors of the draft amendments had, actually, made up their mind to regulate the internet through limiting freedom of expression and putting pressure on the media. This caused a strong backlash among journalists; human rights organizations and international organizations expressed concerns. On March 14, 9 journalism organizations, including Committee to Protect Freedom of Expression, made a statement urging to withdraw the draft amendments and develop new conceptual principles for the modern communication sphere in line with European standards. This issue was discussed during a parliamentary hearing on March 31 and afterwards they did not get back to this bill.

The media received another alarming signal from the May 22 message posted on the website of the RA Prosecutor General’s Office which was a reminder that the media are subject to criminal liability for publication of information on cases in the stage of investigation without authorization. In such cases, according to the message, investigative and procedural actions will be undertaken to find out the source of information. A number of media and journalism organizations highlighted that the approach of the RA Prosecutor’s Office to this issue poses threat to the freedom of expression, as well as imposes groundless limitation on media activities. However, on June 26 a legal case came up in the result of which the Hraparak Daily and the website iLur.am were obligated to disclose the source of information of a publication on a criminal topic. By the way, several provisions of the RA Law on the Mass Media were ignored. The two media outlets appealed against the court decision at higher instances but the Court of Appeals and the Court of Cassation dismissed their complaints.

Physical violence against reporters and the attitude of the law enforcement agencies towards these cases are of concern. Of all reported nine cases no person who used violence has been held responsible.

In 2014 several important amendments to legislation regulating the activities of the media were undertaken. For example, on June 21 the RA National Assembly passed two interrelated bills amending the RA Law on Television and Radio and the RA Law on Advertising, which allow private TV companies to advertise hard liquor from 22:30 and 6:00. Earlier advertising such drinks (except Armenian brandy) was altogether banned. And on December 17 the extraordinary session of the National Assembly passed new draft amendments to the RA Law on Television and Radio and the RA Law on Advertising which bans commercials on Public Television except for specifically defined cases.

With regards to improvement of the legal framework of the media, it is highly important that three journalism organizations –Committee to Protect Freedom of Expression, Yerevan Press Club and Media Initiatives Center (former Internews Armenia) – drafted amendments to the RA Law on Television and Radio with a view to achieving fundamental change in this sphere during transition to digital broadcasting, modernization, free and fair competition, a legal framework that will ensure diversity and pluralism of TV and radio programs. The draft amendments were presented to the RA National Assembly in November.

Scrutinizing the situation with freedom of expression and studying the environment where the media and journalists work, CPFE continues to report cases of violation of their rights. Compared with 2013, in 2014 the total count of such facts went down: 77 and 65. Nevertheless, this year’s statistics equally causes concerns. In 2014, CPFE reported 9 cases of physical violence against journalists (less by 1 compared with 2013), 43 facts of pressure on the media and their workers (less by 14 compared with 2013), 13 cases of violation of the right to receive and impart information (up by 3 compared with 2013).
In 2014, 22 new complaints relating to the activities of the media were declared admissible by different courts. Of them, 17 are cases of insult and defamation, 3 are copyright infringement cases, 1 is a case relating to disclosure of the source of information, 1 is other case.

Details are stated in the corresponding sections of this report.

Media Activities Environment
In 2014 the Armenian media were definitely experiencing pressure in their activities. They encountered innumerable challenges, attempts to limit their rights and freedom of expression in particular. In addition, as earlier, threats mostly emanated from different branches of power.

In particular, the draft amendment of Article 1087.1 of the RA Civil Code which was circulated on March 4 and provided liability for insult and defamation was assessed by the journalistic circles as an outright assault on the media, an attempt to “hold them in leash”. This draft amendment envisaged liability for the media which will use materials or comments taken from fake accounts, i.e. anonymous or nicknamed users. According to the authors of the draft amendment, where such publications include insult or defamation, the editorial board is obligated to remove the material from its website or disclose and present accurate (and non-anonymous) information on the source within 12 hours from the time of making such claim by the person who finds he or she has been insulted or defamed. The media will otherwise be held responsible.

In this connection, nine journalism organizations, including CPFE, made a statement which held that most of the situations addressed by the abovementioned legislative amendments could be resolved within the framework of the existing legislation, judicial precedents and Court of Cassation rulings, as well as through the reporting mechanisms of social networks.

“Furthermore, this legislative initiative contains threats to the freedom of expression, the exercise of the right of citizens to receive and impart information, as well as personal data protection,” the statement ran. Reporters Without Borders also reacted to the “fakes bill”, stating: “The media cannot be held responsible for content they did not create and online anonymity is one of the founding principles of the Internet as a space for debate and freely reported information.”

After the parliamentary hearing on this bill on March 31 it became known that discussion of the bill was postponed for an indefinite time.

The media and journalists were more strongly challenged by the message of the RA Prosecutor General’s Office which was posted on its website on May 22. The message was a warning on criminal liability for publication of findings of pre-trial investigation without the permission of the prosecutor’s office. However, the message of the Prosecutor’s Office was assessed by the country’s journalistic community as contradicting Articles 5 and 9 of the RA Law on the Mass Media. Freedom of Information Center assessed this message as extremely controversial as it threatens proper performance of professional duties of journalists and, as a consequence of this, the exercise of the right of the society to receive information.

The approaches of the Prosecutor’s Office were put into practice right away. On May 30 the editorial board of the Aravot received a letter from the head of the RA Police Goris Division in which he stated that he expected to receive information on the source of an article on a criminal topic published on the website Aravot.am. The newspaper refused to disclose the source of information, referring to the RA Law on the Mass Media. 

However, unlike this story which did not have a continuation, on May 26 the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan granted the motion of the Special Investigative Service, obligating the Hraparak newspaper and the website iLur.am to disclose the source of information based on which these media independently from each other had prepared a publication on a May 7 incident in Gyumri involving the chief of police of the city Colonel Vardan Nadaryan and brothers Arthur and Rafael Alexanyan (both are athletes, the first one is a renowned wrestler). By the way, first the SIS made an enquiry with the media directly but after refusal it applied to court.
Both media outlets appealed the decision of the General Jurisdiction Court at the RA Criminal Court of Appeals but the latter dismissed the applications of the Hraparak Newspaper and iLur.am. The decision of the Criminal Court of Appeals caused a new surge of criticism in the media and journalism organizations. The representatives of both media outlets applied to the Court of Cassation to review the decision of the lower court. However, the Court of Cassation dismissed their complaint.

This is not the sole fact of such pressure. The Hraparak Daily received another claim to disclose the source of information from Yerevan Police Department which sent a summons to the editorial office requesting to submit the materials available at the editorial office on the news published in the newspaper in the August 16 issue to the investigative unit of Yerevan Department Headquarters. The Hraparak refused to disclose the source of information, and expressed its standpoint in the article “A Journalist Is not a Police Informer” published in its August 29 issue.

Committee to Protect Freedom of Expression assesses such actions by the law enforcement agencies and courts as classic examples of covert censorship, illicit restraints on the media activities, pressure on them through use of legislative mechanisms.

Unfavorable political climate for the activities of the media and their workers was also created by groundless and unfair allegations addressed to them by members of parliament, ministers, other public personalities. Symptomatically, hate speech and insult addressed to journalism and reporters, as a rule, followed critical publications in which those persons were mentioned. 

The economic conditions of media operations, according to CPFE’s assessment, cannot be considered favorable either. Financial difficulties have turned into a chronic disease for the large majority of Armenian media. At the beginning of the year, several national newspapers were forced to increase their sales prices. It was a chain reaction triggered by the rise in price of electricity in July 2013 which, for its part, inflated printing costs and subsequently the cost of the print media. The electricity bills rose again on 1 August 2014, and the dram devaluated at the end of the year, which caused further complications for periodicals. The consequence will be further decrease in the demand for print media which is already low. 
The Azg Daily was not published in early 2014 due to money shortage, and beginning from February 28 it returned as a weekly newspaper. 

The geography of coverage of Second Armenian Channel (H2) shrank in May, leaving out territories with difficult terrain. Although, as the TV company assures, after migration to digital broadcasting (foreseen date is 1 July 2015) this issue will be addressed.

Wired radio existing since the Soviet times that broadcast the programs of the State Radio then, and in the post-Soviet period, after the Public Television and Radio Company was set up, the programs of the Public Radio, was altogether eliminated on June 1. Television and Radio Broadcasting Network of Armenia CJSC explained that wired radio network was not profitable. Broadcasting of Public Radio will continue indeed but this media outlet has lost over 2500 subscribers, and the latter (mostly elderly people) lost their daily source of information.
As to the matters of legislative regulation of activities of the media, the following developments are worth recalling. On July 21 the National Assembly adopted amendments to the RA Law on Television and Radio and the RA Law on Advertising according to which private TV companies are allowed to advertise hard liquor from 22:30 pm and 6:00. Earlier there was a ban on advertising such drinks (except Armenian brandy). And on December 17 the extraordinary session of the National Assembly passed new draft amendments to the RA Law on Television and Radio and the RA Law on Advertising which altogether bans commercials on Public Television.

 The initiative of three journalism organizations is aimed at elaboration of legislation relating to the media. Committee to Protect Freedom of Expression, Yerevan Press Club and Media Initiatives Center drafted a package of legislative recommendations relating to the broadcasting sphere, which was submitted to the RA National Assembly Standing Committee on Science, Education, Culture, Youth and Sport in November. The package includes draft law on amending the RA Law on Television and Radio with justification and two recommendations on amendments to the RA Law on Licensing and the RA Law on State Duty. The draft law envisages fundamental reforms and modernization of the legal framework of this sphere along with transition to digital broadcasting, fostering development of free and fair competition, creation of the legal framework for diversity and pluralism of TV and radio programs.

According to the Law on Television and Radio, after full transition to digital broadcasting envisaged as of 1 July 2015 there will be one licensed TV company per region, the others will face closure. With regard to this, in December 2014 the heads of 8 regional channels wrote a letter to the RA president, NA speaker and the RA prime minister of Armenia, begging to focus on legislative proposals of organizations of journalists which offer a solution of the problem and enable the regional broadcasters to continue.

In October-November the claims of the head of the National Assembly’s Public Relations and Media Department Arsen Babayan to the reporters accredited to the parliament caused heated discussions. Those claims proceeded from the rules of accreditation of reporters signed by the NA speaker in 2009 with which the reporters were obviously dissatisfied. The representatives of the media and journalism organizations participated in the discussion of a draft resolution on establishing the rules of accreditation of reporters on December 8 at the National Assembly. On December 19 the speaker signed the resolution on the rules of accreditation of reporters. The resolution incorporated most comments but some of its provisions still cause concerns.

In 2014, as compared with 2013, the total count of violations of the rights of media and journalists went down: 65 and 77 respectively. Nevertheless, the situation during the reporting period is alarming. 9 cases of physical violence against journalists (12 workers of different media were victims of these incidents), 43 cases of pressure on the media and their workers and 13 cases of violation of the right to receive and impart information were reported.

Upon CPFE’s initiative, journalism organizations made several statements condemning violence and different forms of pressure, claiming investigation and prosecution of those guilty but the law enforcement agencies, as a rule, did not hold responsible the persons who obstructed the work of journalists. One of the statements of journalism organizations states: “As a matter of fact, a bad tradition is being established among us: having received a report on obstruction to the work of reporters or use of violence against them, the RA Prosecutor’s Office instructs the SIS to deal with the incident, and the latter covers up the case with the standard ‘absence of corpus delicti’ justification. Meanwhile, videos depicting facts of violence and obstruction have been posted on the web, in a number of mass media.” The OSCE Representative on Freedom of the Media, Dunja Mijatović has also responded to the aforementioned. She called on the Armenian authorities to bring to justice those responsible for attacks on journalists and to end the climate of impunity for the obstruction of journalist’s work. 

In 2014, compared with 2013, court cases relating to the activities of the media were less by 2: 22 and 24 respectively. Note that the count of court cases was 17 in 2012, 37 in 2011, 17 in 2010. However, unlike the past year when all the 24 disputes involved insult and defamation in press publications, now there were only 17 such court cases.. Another 3 court cases were related to copyright for use of media publications which can serve as judicial precedents of settlement of such conflicts after the September 2013 amendments to the RA Law on Copyright and Related Rights. One court case was related to the claim to disclose the source of information. And there was one other case.
Violations of Rights of Journalists and Media

Violations of the rights of journalists and the media reported throughout 2014 are listed as per the following classification made by CPFE:

1. Physical violence against journalists;

2. Pressure against the media and their workers;

3. Violations of the right to receive and impart information.

This classification made by CPFE is relative to some extent. In particular, sometimes obstruction to receiving and imparting information comes along with violence against a journalist. Such facts are listed under the type to which they are deemed by the authors of the report to be the closest. Nevertheless, this classification allows providing a more comprehensive and clear picture of violations of the rights of journalists and the media.

In 2014, CPFE reported 9 cases of physical violence against journalists, which is less by one compared with the same period of 2013. The count of different forms of pressure against the media and their workers is 43, which is less by 14 compared with the previous year. As to violations of the right to receive and impart information, CPFE has reported 13 facts throughout 2014. They are up by 3 compared with 2013. 

Hence, the total number of violations of the rights of the media and journalists in 2014 is 65, which is less by 12 compared with 2013.

Semi-annual quantitative data on violations that took place in 2014

	Types of violations
	First half of 2014
	Second half of 2014
	Total in 2014

	Physical violence against journalists 
	5
	4
	9

	Pressure against the media and their workers
	29
	14
	43

	Violations of the right to receive and impart information
	10
	3
	13


Comparative table of data for 2013 and 2014

	Types of violations
	2013
	2014

	Physical violence against journalists 
	10
	9

	Pressure against the media and their workers
	57
	43

	Violations of the right to receive and impart information
	10
	13


Like in the previous reports, CPFE notes that the data in the table may not be exhaustive and absolutely accurate. Sometimes the representatives of the media may not wish to publish facts of obstruction to their professional activities, ignore different threats addressed to them or prefer solving their problems and overcoming illicit restrictions by themselves. Hence, CPFE believes that the real number of obstructions is more than this report states. Below are the more significant facts.
1. Physical Violence Against Journalists
In 2014, CPFE reported 9 cases of physical violence against journalists. We have listed them in chronological order.
On February 12, at around 19:00, a group of police officers obstructed the work of the reporter of the Chorrord Ishkhanutyun, Ani Gevorgyan, and the camera operator of the news website iLur.am, Sargis Gevorgyan Mashtots Avenue in Yerevan. The policemen used violence to bring them forcefully to the Central Division of Yerevan City Police Department.

The journalist and the operator were on Mashtots Avenue to cover distribution of leaflets announcing the March 1 rally by the activists of the Armenian National Congress. The activists and a group of Young Republicans trying to thwart their action clashed, the police officers arrived on the scene and while taking the participants of the incident to the police station attempted to seize the video cameras from Ani Gevorgyan and Sargis Gevorgyan. The latter refused to hand in their cameras and were detained as well.

According to Ani Gevorgyan, while in the car, the policemen continued to hit her in the arms. At Central Division, a plainclothes man (according to the reporter, the chief of the division Artak Poghosyan) slapped her in the face and instructed his personnel to seize her telephone as he saw her giving an interview by telephone.

In another room of the police station, several policemen shouted abuse and used force against the cameraman Sargis Gevorgyan. Later on, ignoring their claim to call a lawyer, they searched both the journalist and the cameraman and took away their video cameras, and when they returned the equipment, all the recordings had been deleted. Both Ani Gevorgyan and Sargis Gevorgyan were set free at around 22:30.

Following this case, on February 13, Committee to Protect Freedom of Expression with four journalism and human rights partner organizations published a joint statement, condemning the use of violence by the police and called for an in-house investigation to assess the lawfulness of the actions of the Chief of Police Division and his subordinates, as well as the expediency of their further service in the police. On February 14, OSCE Representative on Freedom of the Media, Dunja Mijatović expressed her concerns about the case of obstruction of journalist’s work by the police in Yerevan on February 12.

On February 25, the RA Special Investigative Service (SIS) launched an investigation into this case based on the crime report by Ani Gevorgyan under Article 164 Para 2 of the RA Criminal Code (Hindrance to the legal professional activities of a journalist by an official abusing one’s official position) and Article 309 Para 2 (Exceeding official authorities with use of violence, weapons, or special measures).

In an interview with Epress.am, the journalist stated that the three police officers made ridiculous testimonies during the May 29 confrontation which lasted for almost four hours; they insisted unanimously that the chief of Central Division Artak Poghosyan did not even turn up at the room where she was and that the journalist had allegedly handed her telephone voluntarily.

On June 4, Ani Gevorgyan applied to the head of the SIS claiming to hold responsible Detective Arshaluys Minasyan for breach in the process of investigation. During the confrontation with Artak Poghosyan, while writing down Poghosyan’s oral answer to Ani Gevorgyan’s question, he deliberately distorted it, recorded wrongly, whereby the testimony was falsified.
On June 24, the SIS decided to dismiss proceedings due to “absence of an element of a crime”. Ani Gevorgyan submitted a complaint to the RA Prosecutor’s Office against this decision and, upon receiving a refusal, she applied to the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts, disputing both the decision of the SIS to dismiss the case and the decline of her complaint by the prosecutor general. On September 30 the first instance court dismissed the journalist’s claim. On October 10 Ani Gevorgyan appealed against the decision of the first instance court. On November 20 the Criminal Court of Appeal did not change the decision of the first instance court. Ani Gevorgyan submitted a cassation complaint against the decision of the Criminal Court of Appeal.
On May 7, the work of the journalist of Hetq.am Ani Hovhannisyan was obstructed in front of Gavar residence of the General Jurisdiction Court of Gegharqunik. She intended to cover the proceedings on the case of Sargis Hakobyan, accused of torturing his wife. The person who caused obstructions to the journalist’s work was Armen Ghevondyan, a taxi driver who had driven the leader of the Socialistic Movement Robert Aharonyan, supporter of the accused, from Yerevan to Gavar. After the court sitting a quarrel began between Robert Aharonyan and the group of women’s rights activists. While Ani Hovhannisyan was videoing the incident, Armen Ghevondyan attacked her and hit several times at her video camera. The driver and his female passenger then threatened to get the journalist in Yerevan and “do in” her. 

On the same day, May 7, Ani Hovhannisyan reported a crime to the police. On May 8 Ani Hovhannisyan was interviewed at the investigative unit of Gavar Police Division, and on May 20 at Gegharkunik Investigative Unit of the RA Police General Investigation Department.  Though the journalist reported to the police a fact of obstruction of her work, proceedings were launched under Article 258 Para 1 (Hooliganism).  

The taxi driver Armen Ghevondyan and the Leader of Socialistic Movement Robert Aharonyan were interrogated. A confrontation between the taxi driver and the journalist was organized as well. On August 18 Gegharkunik Investigative Unit of the RA Police General Investigation Department decided to suspend proceedings on the criminal case against Armen Ghevondyan on the grounds of absence of an element of a crime. The journalist has not complained against this decision because, as she put it, she does not trust the police and the law enforcement system in general.
On June 23, an incident involving policemen and a group of citizens, including journalists, near the Central Division of Yerevan City Police Department was reported. They arrived there as soon as they learned that about thirty participants of the demonstration near the office of the Public Services Regulatory Commission against rise in price of electricity had been detained.
According to the journalist of the Chorrord Ishkhanutyun Newspaper Ani Gevorgyan, the deputy chief of the Central Division of Yerevan City Police Department Vardan Gevorgyan instructed to “sweep” reporters off the area; the police formed a wall and started kicking journalists in the legs. Ani Gevorgyan was hit in her face as well. The policemen hit Arpi Makhsudyan, the Civilnet reporter, when she was videoing the incident on her telephone. They also attacked Paylak Fahradyan, the cameraman of GALA TV, his laptop was damaged. The policemen forcibly took indoors the cameraman of iLur.am Sargis Gevorgyan. He informed his colleague by mobile phone that he was hit and caused to fall on the floor. 
On the same day Ani and Sargis Gevorgyan reported a crime to the police. On June 24 Ani Gevorgyan was invited to the police to provide explanations but she was not given an opportunity for a forensic examination. 
On June 26 Reporters Without Borders expressed concerns about the cases of violence against reporters. “We firmly condemn the police violence against journalists who were just doing their job in a law-abiding manner. The actions of the police must not be unpunished or else their violent behavior will recur and could become the norm. The policemen who attacked the journalists must be brought to justice,” said Johann Bihr, the head of the Reporters Without Borders Eastern Europe and Central Asia Desk.
On July 1 the Special Investigative Service launched proceedings into the reports submitted by Ani Gevorgyan and Sargis Gevorgyan under Article 164 Para 3 (Hindrance to the legal professional activities of a journalist) and Article 309 Para 2 (Exceeding official authorities).
Ani Gevorgyan, Sargis Gevorgyan and others involved in the incident were victimized. On October 14 Ani Gevorgyan was invited to the SIS for additional explanations, her confrontation with one of the policemen who used violence against the citizens was on October 15. Ani Gevorgyan passed the video recording of the incident to the SIS. On December 27 the SIS dismissed the criminal case on grounds of absence of an element of a crime. The journalist has stated likely to complain against this decision. 
On June 24, one of the policemen on duty during the protest at the building of the Afrikyans rudely pushed and flung Karine Harutyunyan, journalist of Yerkir.am, on the ground causing her a minor bodily injury. The journalist was not among the demonstrators. She was merely doing her work of journalist.
On September 9 the journalist of A1+ TV company Marine Khachatryan underwent violence at the Baghramyan Avenue entrance of the RA National Assembly while covering the action of Hakaharvats Group (Counteraction Group). The head of the NA security service Karen Hayrapetyan assaulted the reporter, hit her in the arm and flung her video equipment onto the ground. The organizers of the action had brought a banner stating “Hi Rob” and affixed it to the gates of the parliament as a reminder of the murder of Poghos Poghosyan who had greeted the second president of Armenia with these words at the Poplavok Café 13 years ago. 

Jointly with several journalism organizations, CPFE made a statement strongly condemning the act of violence against the journalist of A1+, defined the incident as a criminal offense and urged the parliament to punish the person who hindered professional activities of journalist and the RA Prosecutor’s Office to consider this statement as a crime report. On September 12 RA Prosecutor General Gevorg Kostanyan ordered to send the press publications on the incident to the SIS. In a note dated September 22 the SIS informed the journalist that no proceedings would be launched due to absence of an element of a crime in Karen Hayrapetyan’s act.

On September 29 A1+ informed that the head of Union of Informed Citizens NGO Daniel Ioannisyan had submitted a complaint against the SIS decision to RA Prosecutor’s Office through a relevant statement addressed to the Prosecutor General. On October 7 the statement of the RA Prosecutor’s Office was published according to which Prosecutor General Gevorg Kostanyan decided to revoke the SIS decision and launch proceedings under Article 164 Para 1 (Hindrance to the legal professional activities of a journalist) of the RA CC. On November 20 the SIS decided to discontinue proceedings on this criminal case on the grounds of absence of an element of a crime. On November 28 the RA Prosecutor’s Office revoked this decision since the SIS conducted the investigation with grave breaches of the procedure. In particular, the journalist of A1+ was not victimized despite sufficient grounds available. Upon resubmission of the case to the SIS, the RA Prosecutor’s Office ordered to victimize the journalist. On December 1 Marine Khachatryan was victimized and in this status she was interviewed on December 8.

On December 23 the representative of the victim, CPFE lawyer Olga Sarafyan filed a motion for re-examination. On December 24 the SIS investigator dismissed the motion. On December 29 the victim’s representative submitted a complaint to the RA Prosecutor General on the investigator’s decision.

On December 30 the journalist Marine Khachatryan learned from a note received from the SIS that this agency has again decided to dismiss the criminal case on the grounds of absence of an element of a crime in Karen Hayrapetyan’s act.
On September 19, first at Alexander Spendiaryan Opera and Ballet Theater where the Armenia-Diaspora Conference was held, then in the territory adjacent to the theater, the professional activities of the Haykakan Zhamanak Daily reporter Taguhi Hovhannisyan were obstructed. The journalist went up to Artyusha Karapetyan, the head of Nairi Association of the Armenian community of Kazakhstan, with some questions. Artyusha Karapetyan pushed her, seized her sound recorder and threw it away, then ordered the people accompanying him to “get her lost out of here”.

A little later, near the Swan Lake, the correspondent for the Haykakan Zhamanak Daily tried to photograph Artyusha Karapetyan with her telephone but his people seized her telephone and threatened to throw it into the water. One of them deleted the photos and returned the telephone to her. 

According to the reporter, the head of the association was angered by her question about the moods of the Armenian community of Kazakhstan, namely dissatisfaction of the community representatives with Karapetyan’s activities about which there had been a great number of press publications.

On September 22, jointly with a number of journalism organizations, CPFE made a statement strongly condemning the act of aggression against the reporter and called on the RA Prosecutor’s Office to consider this statement and press publications as a crime report, take necessary measures to hold those guilty responsible.
On September 25, the press service of the RA Prosecutor’s Office informed that the press publications on the incident had been sent to the Office of the Prosecutor of Center and Nork-Marash districts of Yerevan.

On October 8 information was posted on the Facebook page of the RA Investigative Committee that proceedings were launched based on the October 3 report of Taguhi Hovhannisyan at Central Division of Yerevan Police under Article 164 Para 1 (Hindering the legal professional activities of a journalist) of the RA CC. The investigation is conducted by the territorial unit of the RA Investigative Committee. In answer to CPFE the Investigative Committee informed that the investigation continues as of December 31.
On December 4, Republican Member of Parliament Ashot Aghababyan’s border guard hit the video camera of Anna Matevosyan, the correspondent of the Hraparak Daily, while videoing the demonstration at the entrance of the RA National Assembly.
On that day, the civil activists assembled at the entrance of the parliament called to vote against the ratification of the agreement on Armenia’s membership to the Eurasian Economic Union, denouncing its supporters as traitors. Aghababyan did not answer those calling him “traitor” but his body guard suddenly assaulted the Hraparak reporter and hit her.
In answer to the reporter’s indignation ‘how dare you hit?’ the body guard complained ‘how dare you call one a traitor?’ The journalist said she was not calling anyone ‘traitor’ and the bodyguard explained his act as ‘whoever calls’. The incident was reported by the Hraparak. The journalist has not reported to the law enforcement agencies.
On December 21 the ex-deputy chief of police Lyova Yeranosyan attending the fifth conference of the Yeritasard Yerkrapah organization of Yerkrapah Union of Volunteers, while leaving the conference hall, used violence against Christine Aghalaryan, the reporter of Newsbook.am, who had gone up to him for an interview. The reporter asked if she could ask him several questions and, despite receiving a negative answer, she nevertheless asked her question. Lyova Yeranosyan seized the telephone from the journalist’s hand with which she was going to record the interview and, holding her arm toughly, he said: “Don’t interfere!” The official wanted to give the telephone to one of his bodyguards or aides but when he saw other journalists approaching he returned it and hurried to leave the building. 
2. Pressure on Media and Their Workers
As already mentioned above, throughout 2014 CPFE reported 43 facts of different forms of pressure against media and their workers. Of these, 22 are new court cases involving media and journalists (including cases in which the latter are acting as the third party), including 17 cases of insult and defamation on the grounds of Article 1087.1 of the RA Civil Code, 3 cases relating to copyright, 1 case on disclosure of the source of information and 1 other case. To compare, in 2013 the count of court cases involving the media was 24, and all the cases were related to insult and defamation in publications.
This part of the report lists recent developments of legal disputes involving media and journalists, as well as their resolutions.
Of the abovementioned 43 facts 21 were other forms of pressure, including threats, illicit restraints, and obstructions.
Below are detailed accounts listed in chronological order.

On January 9, Russian citizen Rustam Sahakyan submitted a cassation complaint against the decision of the RA Criminal Court of Appeal which left unchanged the first instance court decision dated 13 September 2013 sentencing him to 1 year in prison and a fine in the amount of 800,000 AMD for obstructing the work of photojournalist Gagik Shamshyan. The details of this case are found in CPFE Annual Report 2013 (see Reports at www.khosq.am).

On January 24, the Court of Cassation decided to return the cassation complaint.

On January 15, the trial of the case Gurgen Musheghyan, Ruben Arevshatyan, Saro Galents, Anna Yerzinkyan, Margarita Rukhkyan and Taron Muradyan v. theatre theorist Levon Mutafyan continued at the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan. The founders of the websites Pressing.am and Blognews.am were involved as the third parties. The plaintiffs claimed a retraction of the information posted on the mentioned websites which was defamatory to their honor, dignity and professional reputation, public apology and 3,000,000 AMD in award of damages.
The trial was appointed on February 25. It continued on April 18, May 5 and May 30. On June 16 the Court pronounced the judgment, the claims were granted in part. Defendant Levon Mutafyan was ordered to issue public apology to plaintiffs Gurgen Musheghyan, Ruben Arevshatyan, Saro Galents, Anna Yerzinkyan, Margarita Rukhkyan and Taron Muradyan via the websites Blognews.am and Pressing.am, as well as to pay to the plaintiffs a total of 50,000 AMD for insult and a total of 100,000 AMD for defamation. He was charged the court fee in the amount of 15,000 AMD. The remainder of the suit was dismissed.
Initially, the complaint was declared admissible by the General Jurisdiction Court of Shirak Region on 12 July 2013. However, it was later referred to the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan, based on territorial jurisdiction. Here the preliminary sitting took place on 7 November 2013. 

On January 15, the RA Court of Cassation decided to return the cassation complaint submitted by Andranik Hovhannisyan against the ruling of the RA Civil Court of Appeal dated 8 November 2013 in the civil case Andranik Hovhannisyan v. Armenia TV CJSC.
It should be noted that on 26 June 2013 the General Jurisdiction Court of Ajapnyak and Davitashen Administrative Districts of Yerevan had partially granted Andranik Hovhannisyan’s complaint against Armenia TV CJSC; the plaintiff contested the information on the website Armgirls.am belonging to him as presented during Zham News Show on 23 March 2012 and found the expression “online pimp” uttered in the report as defamatory and insulting. He claimed public retraction and 3,000,000 AMD for insult and defamation.
The plaintiff appealed the order of the general jurisdiction court to retract the information that Andranik Hovhannisyan was a pimp and pay him 50,000 AMD for insult and 5000 AMD as a pre-paid court fee.
The RA Civil Court of Appeal granted the appeal in part. It ordered Armenia TV CJSC to pay Andranik Hovhannisyan 250,000 AMD in award of damages, of which 150,000 AMD against insult and 100,000 AMD against defamation, ordered to exact 5000 AMD from the television company to the state budget and 4000 AMD against the pre-paid court fee for the non-pecuniary claim.

On January 16, the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan declared the complaint of Arthur Yezekyan, director of Shant Television Company against Iravunk Media LLC claiming award of damages to the honor, dignity and business reputation as admissible. 

The preliminary hearing was held on April 15. On 8 May 2014, the court decided to join this case and the proceedings of the case Arthur Yezekyan v. Vardan Ghazaryan declared admissible on 25 December 2013 claiming award of damages caused to the honor, dignity and business reputation since the disputes concerned the plaintiff Arthur Yezekyan, and the disputed information was disseminated by Iravunk Media LLC, which was the defendant to both civil suits. The trial was on June 10. The next sittings took place on July 2, October 14 and December 12.
On December 26 the court established the conciliation agreement between the parties, dismissed the civil case and considered the issue of state fee resolved.
On January 16, Investigative Journalists NGO, founder of the website Hetq.am lodged a complaint with the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan against Skizb Media Kentron LLC, claiming elimination of copyright violations, removing from 1in.am the materials copied from Hetq.am without proper references and 200,000 AMD in award of damages.
Note that this is the first court case since the amendments relating to the media in the RA Law on the Copyright and Related Rights.
On January 20, the case was declared admissible and the preliminary hearing was scheduled on April 9. The defendant did not appear before the court despite adequate notice. The plaintiff’s representative changed the basis for claim and subject matter in view of the fact that at the time of submission of the complaint the claim concerned two of the Hetq’s publications. However, in the period preceding the preliminary hearing, Skizb Media Kentron LLC and Blog.1in.am copied several other articles from Hetq.am without proper references. At the moment the plaintiff’s claim concerned 8 publications in total.
The court sittings were on June 9, July 15, October 8, November 3, December 3. At the December 17 sitting the court partially granted the claim. The court ordered Skizb Media Kentron LLC to pay 100,000 AMD in award of damages, as well as exact 158,000 AMD for court expenses in favor of Investigative Journalists. The court dismissed proceedings on removal of materials or making them compliant with the provisions of the law because during the examination of the case, 7-8 months later, the defendant had made the articles comply with the law. 
On January 16, Investigative Journalists NGO lodged a complaint with the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan against Ani Qochar Production LLC claiming elimination of copyright violations and award of damages. The news portal Pressident.am owned by the aforementioned company fully reproduced four publications posted on Hetq.am published by Investigative Journalists NGO without proper references. 

Besides, Investigative Journalists NGO claimed 200,000 AMD in award of damages but during the June 26 sitting the NGO withdrew this claim, taking account of the financial situation of the defendant.
During the June 26 sitting the court made a settlement offer to the parties. During the next sitting on July 11 the parties reached an agreement according to which Ani Qochar Production LLC admitted having breached Hetq.am’s copyright and was ordered to make the reproduced articles comply with the requirements of the law (include domain name in the title, provide proper reference, quote articles in a way as to the extent is justified by the purpose of quotation etc or otherwise remove them from the website www.pressident.am.

The next sitting was on July 24. The court dismissed the case and established conciliation, considered the issue of state fee resolved.
On January 22, the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan held the trial in the case Senik Julhakyan, chairman of the board of directors of Hyehydroenerganakhagits Institute v. the president of the Armenian Union of Political Scientists Hmayak Hovhannisyan (Aravot Oratert LLC was the third party).
It should be recalled that this case was declared admissible on 9 July 2013. The plaintiff contested the information published in the article posted on Aravot.am on June 10 headlined Hmayak Hovhannisyan: Suren Khachatryan, No Longer Governor, Remains Syunik’s Chief of Bandits. The plaintiff claims retraction of the information damaging the plaintiff’s honor, dignity and business reputation by the same outlet, a public apology and 600,000 AMD in award of damages.
The trial continued on April 8. On May 13 the court changed the legal status of Aravot Oratert LLC to that of defendant. In the June 17 sitting the advocate invited by the founder of the Aravot objected to change of status. The next sittings were on September 18, October 13, November 10 and 28.

The next sitting is scheduled on 18 February 2015.
On January 22, the General Jurisdiction Court of Syunik Region continued the hearing of the complaint of Gagik Ghahramanyan (editor of the newspaper Kapanian Lratu) against Samvel Aleksanyan, editor of the newspaper Syunyats Yerkir claiming public apology, retraction of defamatory information and 3,000,000 AMD in award of damages to his honor, dignity and business reputation.

The trial scheduled on February 26 did not take place and it was rescheduled to March 10. The following court sittings were on March 13 and 17. On April 2 the judgment was pronounced, according to which the complaint was granted in part. The court ordered Samvel Aleksanyan to issue a public apology to Gagik Ghahramanyan for expressions deemed insulting by the court, to retract the expressions assessed as defamatory by the court in the article published in the 3 September 2013 issue of the newspaper Syunyats Yerkir  under the headline The Miserable One: Famous Harlequin of Regional Centre Facing Self-Reassertion Again: A Salon for the Rejected Ones and to publish the retraction in the above daily. The court dismissed Gagik Ghahramanyan’s claim to obligate the defendant to publish the retraction in the electronic website of the newspaper. The court ordered to exact 80,000 AMD from Samvel Aleksanyan in award of damages to Gagik Ghahramanyan for insult and 100,000 AMD for defamation, as well as 9600 AMD against the pre-paid court fee and 30,000 AMD as lawyer’s reasonable fee.
On June 5 Samvel Aleksanyan appealed the court ruling. The sittings of the Court of Appeal were on July 23, August 6 and 15. At the last sitting the appeal was dismissed in full. On September 19 a cassation complaint was submitted. On October 1 the cassation complaint was returned to eliminate faults. On November 6 a new complaint was submitted. On December 3 the cassation complaint was declined.

On January 22, the General Jurisdiction Court of Ajapnyak and Davitashen Administrative Districts of Yerevan held the preliminary hearing of the complaint of Narine Ghazaryan against the founder of Armnews Television Company. She claimed retraction of information broadcast by this channel, a public apology and compensation for damages caused by insult and defamation. The next sittings were on February 20, April 8, June 18, October 23, November 24 and December 15.
It should be recalled that on 16 August 2013, the RA Civil Court of Appeal granted Narine Ghazaryan’s appeal against the July 22 decision of the General Jurisdiction Court of Ajapnyak and Davitashen Administrative Districts of Yerevan by which the complaint against the founder of Armnews Television Company was returned. 
The next sitting is on 2 February 2015.
On January 23, the RA Civil Court of Appeal declared admissible the appeal against the decision on the case of Khachik Khachatryan and Yerevan Poultry Factory OJSC ran by him against the Editorial Office of Zhoghovurd Newspaper LLC and journalist Sona Grigoryan.
Note that on 10 January 2013 the president of X Group submitted a statement of claim on his behalf and on behalf of his Yerevan Poultry Factory OJSC to the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan contesting the 11 December 2012 publication in the Zhoghovurd Daily entitled Famous Oligarch Fined for Selling Expired Eggs. He claimed to order the defendants to refute information deemed as defaming his honor, dignity and business reputation, as well as 3,000,000 AMD in award of damages. On October 14 the claim was dismissed in full. The court found no proof that the contested article contained insult and libel. The defendant applied to the higher instance. The complaint was declared admissible on 25 November 2013 (details are found in CPFE Annual Report 2013 available in the Reports section of www.khosq.am).
The Court of Appeal reviewed the complaint on 6 February and 3 April 2014. The court sitting of May 5 changed the act of the lower court. The Court of Appeal dismissed the appeal in its part concerning Yerevan Poultry Factory OJSC but quashed the judgment of the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan dated 14 October 2013 in its part concerning defamation of Khachik Khachatryan. The Court ordered the Editorial Office of Zhoghovurd Newspaper LLC and journalist Sona Grigoryan to retract the information defaming (libeling) to Khachik Khachatryan’s business reputation and to publish a retraction in the same section of the Zhoghovurd newspaper and the website www.zhoghovurd.am (www.armlur.am) on which the article had been posted, to exact 10,000 AMD jointly from Editorial Office of Zhoghovurd Newspaper LLC and Sona Grigoryan in favor of Khachik Khachatryan as pre-paid court fee, and the issue of the court fee for the factory’s part was deemed resolved.

The decision became effective one month after its official publication.
On January 29, the RA Court of Cassation decided to return the cassation complaint of the clarinetist-saxophonist Sedrak Hovhannisyan in the case of Sedrak Hovhannisyan v. composer Hasmik Manaseryan and her son Ashot Hovnanyan (Aravot Oratert LLC was the third party) against the decision of the RA Civil Court of Appeal dated 21 November 2013.

It should be recalled that this case had been admitted by the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan on 7 March 2013. The plaintiff believed that the expression “he’s lost his mind” in the publication headlined Plaintiff’s Representative Called Manaseryan Plagiarist insulted his honor and dignity. The claims were to obligate the two defendants to retract on the first page of the Aravot the data considered to be insulting and defamatory, to pay 1,500,000 AMD in award of damages and 120,000 AMD as the lawyer’s fee. On June 28 the court declined the complaint, explaining that the defendant had had no intention to damage the plaintiff’s honor and dignity and that the expressions were value judgments. The court ordered Sedrak Hovhannisyan to pay 30,000 AMD for the payable state fee and 100,000 AMD in favor of Ashot Hovnanyan against the court fee.

The plaintiff appealed this judgment to the higher court and on 21 November 2013 the appeal was granted in part: to quash the judgment of the general jurisdiction court in its part related to exacting 30,000 AMD from Sedrak Hovhannisyan in favor of the state budget and leave the rest of the judgment unchanged.

Sedrak Hovhannisyan submitted a cassation complaint against this ruling.
On January 29, the RA Civil Court of Appeal examined the claim of Sona and Mekhak Petrosyan against the 4 October 2013 judgment of the General Jurisdiction Court of Tavush Region in the case of Seyran Aghajanyan, Karine Kokhlikyan, and Margo Aghajanyan against Sona and Mekhak Petrosyan, ATV was the third party (founder ATV LLC) declared admissible on 9 December 2013. On February 11 the Court dismissed the appeal in full.
It should be recalled that on 26 March 2013, the General Jurisdiction Court of Tavush Region had declared admissible the complaint of Seyran Aghajanyan, Karine Kokhlikyan, and Margo Aghajanyan against Sona and Mekhak Petrosyan. The plaintiffs contested the information imparted on January 23 during Half-Open Windows Show on ATV, which allegedly damaged their honor and dignity and claimed retraction by the same television company and 3,934,000 AMD in award of damages (including the court fee).
The judgment was pronounced on 4 October 2013; the court granted the complaint in part. The defendants were ordered to retract the disputed information during one of the shows of Half-Open Windows and to pay the court fee in favor of the plaintiffs. The claim for damages was rejected. The defendants had lodged an appeal with the higher-instance court.
On 28 March 2014 Sona Petrosyan filed a cassation complaint against the ruling of the Court of Appeal. The examination of the case in the Court of Cassation was on April 2 and 25, on May 7 the Court returned the complaint.
On January 29, the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan continued the trial of the case Advocate Karine Avanesyan v. Pastinfo News Agency.
It should be recalled that on 26 April 2013 advocate Karine Avanesyan who had been convicted for fraud submitted a claim to the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan against Pastinfo News Agency (founder CMG LLC). The complaint was declared admissible on April 29. 
Another two complaints of Avanesyan against the founder of the same news agency were declared admissible on May 7 and May 23. The plaintiff contested the following publications posted on the website www.pastinfo.am: Адвокат за хищение суммы в особо крупном размере оказалась на скамье подсудимых (23.01.2013), Advocate Sentenced to Imprisonment for Deceiving Client (24.03.2013), Convict Calls to Order Disciplinary Commission of the Council of Justice (6.05.2013).

The plaintiff claims retraction of information damaging honor, dignity and business reputation and 3,000,000 AMD in award of damages under each complaint (9,000,000 million AMD in total) against defamation and insult.
In 2014 court sittings were held on February 26, April 2, June 3, July 18, August 15 and 21, November 11.
It should also be noted that on 26 April 2013 Karine Avanesyan had submitted similar complaints to the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts against Ararat Davtyan, the reporter of Hetq.am and another four media: A1+ (founder Meltex LLC), Lragir.am (founder ATHK Hamakarg LLC), www.iravaban.net (founder Armenian Young Lawyers Association NGO), www.golosarmenii.am (founder Golos LLC). Except the complaint against the founder of Lragir.am all the other complaints were declined in 2013, while the trial in the case against Lragir.am continued in the general jurisdiction court on 17 January 2014. On January 31 this complaint was also declined.
The next court sitting is scheduled on 20 January 2015.

On January 30, the RA Court of Appeal examined the appeal of Skizb Media Kentron LLC, founder of the Zhamanak Newspaper against the judgment of the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan dated 21 October 2013 by which the court had partially granted the complaint of the second president of Armenia Robert Kocharyan and his son Sedrak Kocharyan against Skizb Media Kentron LLC, founder of the Zhamanak Newspaper and Arajin Lratvakan LLC, founder of 1in.am, which had been declared admissible by the court on 15 January 2013.

On February 13 the appeal was dismissed and Skizb Media Kentron LLC was ordered to pay 25,000 AMD to the state budget as the state fee for bringing an appeal.
Note that the complaint of the second president of Armenia Robert Kocharyan and his son Sedrak Kocharyan was declared admissible by the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan on 15 January 2013. The plaintiffs contested the articles What Do Kocharyan and Tsarukyan Have to Do with Nairit? and The Kocharyans’ Fee Per Minute published in the above media on 27 and 29 November 2012 respectively. (Details are found in CPFE Annual Report 2013 available in the Reports section at www.khosq.am).
On January 30, the General Jurisdiction Court of Kotayk Region (sitting in Hrazdan) continued the trial of the case Gagik Atasyan v. Mnatsakan Harutyunyan, director of Sirak LLC, founder of Hrazdan Television Company.
It should be recalled that the trial started on 22 May 2013. The plaintiff claimed recognition of the fact that he worked for Hrazdan TV Company until 30 September 2011 without an employment contract. He claimed confiscation of salary, foregone benefit and damages incurred. (Details are found in CPFE Annual Report 2013 available in the Reports section at www.khosq.am).
The next court sittings in 2014 were held on March 18, April 17, May 14, June 9 and 19, July 18, August 6 and 11, October 20, 24, 27, December 2.  Since July 18 Olga Sarafyan, the lawyer of CPFE, has been Harutyunyan’s advocate. During the sittings of August 11 and October 27 the defendant’s attorney filed motions for challenging the judge on grounds of biased treatment which were declined.
The next court sitting is scheduled on 21 January 2015.

On February 6 and on March 6 the General Jurisdiction Court of Shirak Region resumed the trial of the complaint of Harutyun Sargsyan accused of murder of Gyumri ex-mayor’s son-in-law against Tsayg TV Company. 

It should be recalled that on 23 January 2013 Harutyun Sargsyan had submitted a complaint contesting a video broadcast on 27 December 2012 during the Azdarar news show on Tsayg, which used the following wording: “[...] Harutyun Sargsyan killed with particular cruelty Karen Yesayan, the fiancé of Gyumri ex-mayor’s daughter, in the vicinity of Mother Armenia Memorial ...” According to the plaintiff, by calling him a murderer the presumption of innocence was violated and he was insulted. He claimed a public apology and 300,000 AMD in award of damages for insult and defamation.
In the hearing on March 6 the court decided to adjourn for an indefinite period of time. The following sitting took place on December 18. The next sitting is scheduled on 3 March 2015.
On February 10, the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan held a preliminary hearing of the case Levon Dokholyan v. Editorial Office of the Newspaper Zhoghovurd LLC. The case had been declared admissible on 5 December 2013. The member of the parliamentary group of Rule of Law Party contested a number of publications in the November 2013 issues of the newspaper, in which he had been referred to as “Sister Levon” and claimed 3,500,000 AMD, as well as public apology and retraction of false information about him.
The following sittings were held on February 27 and March 27. The trial was on May 15. The judgment was pronounced on May 29, and Levon Dokholyan’s complaint against Editorial Office of Zhoghovurd was granted in part. The court ordered to retract the disseminated misinformation via the Zhoghovurd and the electronic website of the same newspaper. The court ordered the founder of the Zhoghovurd to pay 50,000 AMD for insult and 100,000 AMD for defamation, as well as 100,000 AMD for advocate’s fee and 3000 AMD for the prepaid state duty.
The proceedings of the civil case claiming recognition of the information published in the article at the bottom of page 2 of the 15 November 2013 issue of the Zhoghovurd Newspaper was dismissed. The complaint was declined in its remainder.
On July 24 Editorial Office of Zhoghovurd Newspaper LLC appealed the decision of the first instance court. The appeal was examined on October 1 and was altogether dismissed. No cassation complaint was submitted.
On February 10, the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan held the preliminary hearing of the case Rule of Law Party v. Editorial Office of Zhoghovurd Newspaper LLC. The plaintiff contested a number of 2013 November publications in the newspaper concerning the party and allegedly damaged the latter’s good reputation. The Rule of Law Party claimed 3,500,000 AMD in award of damages to its good reputation, public apology and retraction of misinformation. The court had declared the case admissible on December 9.

The trial continued on February 27, March 3, April 30, May 21, July 1 and July 15. In the last sitting the plaintiff withdrew the claim, and the court dismissed the case.
On February 12, the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan held a sitting for the case of Shant LLC, founder of Shant TV Company against Iravunk Media LLC, founder of the Iravunk Newspaper.
The plaintiff claimed public apology and publication of retraction, as well as a 3,000,000 AMD in award of damages, including 1,000,000 AMD against insult and 2,000,000 against defamation.
The trial of the case continued on March 12, April 4 and 18 and May 8. The judgment was pronounced on May 23. The plaintiff’s claims were granted in part. The court deemed the expression “bunko” on page 7 of the 5-6 June 2013 issue of the Iravunk Newspaper of Iravunk Media LLC and the relevant website as insulting and ordered Iravunk Media LLC to publish the relevant part of the judgment in the Iravunk Newspaper and website. 

The Court also decided to exact from Iravunk Media LLC 60,000 AMD in favour of Shant LLC in award of damages against insult, 1500 AMD against the court fee pre-paid by the plaintiff, 100,000 AMD as the lawyer’s reasonable fee and 170,000 AMD from Shant LLC in favor of Iravunk Media LLC as lawyer’s reasonable fee. The complaint was dismissed in its remainder.
Both the plaintiff and the defendant appealed the judgment. The court sittings took place on August 14, September 18, October 10 and November 13. The next sitting is scheduled on 15 January 2015.
The same TV company had submitted another complaint against the same newspaper for damage to its business reputation (claiming public apology, retraction of the disseminated information, 1,000,000 AMD in award of damages) to the same court, which the latter declared admissible on 23 August 2013. The plaintiff contested a 23 July 2013 publication entitled Shant Claims 3M Drams from Iravunk to Shut Mouths of Unpaid Artists?
The preliminary hearing was on November 15. On 30 January 2014 the trial began which continued on March 3, April 16 and 23. On April 23 the court decided to combine this case with another case claiming 3,000,000 AMD for damage to business reputation, public apology and refutation that followed a publication in the 2 December 2013 issue of the Iravunk Newspaper entitled The Iravunk Must Thank Shant for Advertising Newspaper for 10 Minutes. The case was declared admissible on 8 January 2014. 

There were court sittings on July 31 and August 12. On November 24 the parties reached agreement and subsequently on December 12 the court dismissed the case and established the agreement on conciliation. Hence, the parties agree to end all the disputes between them by a settlement. The parties commit to refrain from any claim to each other on judicial expenses made.
On February 12, while the young RPA members obstructed distribution of leaflets informing about the March 1 rally, and the police forcibly took a number of citizens to police stations, personal photos of those RPA members were circulated on personal Facebook pages. Lragir.am’s journalist Tehmineh Yenokyan received letters to her personal Facebook page, telling her to remove those photos from her page. In particular, Republican Arkadiy Voskanyan demanded immediate removal of the photos depicting him and his friends, then he threatened “to photoshop” the journalist’s snapshots and disseminate on the web in indecent poses.
The journalist sent screenshots of the threat letters to the police and submitted a report of a crime. The law enforcement agencies did not process the report for a month and a half stating that they were unable to find Tehmineh Yenokyan. Since in that period the threatening person had gone to the editorial office and apologized to the journalist, the latter informed the police orally that she withdrew her claim to hold Arkadiy Voskanyan responsible for threats.
On February 13, the General Jurisdiction Court of Shirak Region (sitting in Gyumri) held the trial of the claim of Harutyun Sargsyan, accused of murder, against Vardan Ghukasyan, ex-mayor of Gyumri and his office. Panorama AM LLC, Aravot Oratert LLC and the journalist Anzhela Tovmasyan were involved as third parties.
The complaint had been admitted on 2 September 2013. The plaintiff contested the information that breached the presumption of innocence and thereby insulted his honor and dignity, which were reflected in the statement of the aforementioned office and published on the websites Panorama.am, Aravot.am, Hayeli.am and Aysor.am. The claim was to publish apology on the websites Aravot.am, Hayeli.am and Aysor.am. Incidentally, the latter’s founder was not involved in this case.
On March 6 the court adjourned for an indefinite period of time since the plaintiff was not allowed to leave the prison to show up in court. The following sitting was on December 18. The next sitting is on 3 March 2015.
On February 14, Aram Kocharyan, an Armenian businessman based in Russia, lodged a complaint with the General Jurisdiction Court of Arabkir and Kanaker-Zeytun Administrative Districts against Iravunk Media LLC claiming retraction of information damaging his honor and dignity, apology and 2,000,000 AMD for defamation.
The complaint followed the February 11 publication in the Iravunk Newspaper, as well as the website of the same newspaper, headlined Possible Motives of Moscow’s Version of Murder of Tevosik’s Brother which contained details of the murder of the brother of Tevosik of Kayaran and mentioned the name of the Russia-based businessman Aram Kocharyan as a possible participant.
On February 18 the court declared the complaint admissible. The court sittings were on March 28, April 28, June 3 and 17, July 8, November 17 and December 18. The next sitting is scheduled on 4 March 2015.

On February 14, the RA Civil Court of Appeal declared admissible Khachik Khachatryan’s appeal against the 13 December 2013 judgment of the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan in the case of Khachik Khachatryan and Yerevan Poultry Factory OJSC against Editorial Office of Zhoghovurd Newspaper LLC and journalist Sona Grigoryan.
Note that Khachatryan contested in the first instance court the newspaper article headlined Germ of Business Elite published in the same newspaper on 12 December 2012, claiming retraction of the information deemed defamatory, apology, 3,000,000 AMD in award of damages, as well as 200,000 AMD as lawyer’s reasonable fee.
The General Jurisdiction Court dismissed the complaint (details are found in CPFE’s 2012 and 2013 annual reports in the Reports section at www.khosq.am).

The plaintiff appealed the judgment. The Civil Court of Appeal reviewed the appeal on May 6, May 20, June 17 and July 29. On July 31 the court ordered to return the case to the same court for a new trial.

The General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts declared the case admissible on September 26. The trial was on November 11. On November 25 the court pronounced the judgment which partially granted the claim. The court ordered to publish a retraction in the newspaper, exact 1,500,000 AMD for disseminating information defaming honor, dignity and business reputation, levy 283,000 AMD from Editorial Office of Zhoghovurd Newspaper LLC and journalist Sona Grigoryan jointly for the state duty and reasonable fee of the advocate, publish the court ruling in the Zhoghovurd Newspaper and Armlur.am within 10 days of its effective date. The remainder of the claim was dismissed.
The defendant has appealed the verdict of the first instance court.

On February 18, Narine Sargsyan and Hrant Suvaryan lodged a complaint with the General Jurisdiction Court of Arabkir and Kanaker-Zeytun Administrative Districts against Susanna Davtyan, Lemberik Khachatryan claiming award of damages to honor and dignity. Narine Sargsyan is the daughter of the ex-prime minister Tigran Sargsyan and the head of the Central Bank Financial Supervision Department Hrant Suvaryan is his in-law. The claim followed a February 7 publication headlined Prime-Minister’s Daughter and In-Law Took Hold of My Property posted on Aravot.am and another publication headlined Prime Minister’s In-Law Seized My Land Plot published in the 8 February issue of the Aravot Newspaper.

The complaint was declared admissible on February 20. The preliminary hearing was held on April 18. On April 25 the court dismissed the defendants’ motion on suspending the proceedings. The subsequent hearings were held on May 30 and June 18. On June 26 the Court again reviewed and dismissed the defendants’ motion on suspending the proceedings.
The following hearing was scheduled on July 3. In the July 7 sitting the court declined the defendant’s motion on self-challenging. The subsequent sittings were on September 2, October 31 and November 14. On November 28 the judgment was pronounced, the claim was granted in part. Susanna Davtyan and Lemberik Khachatryan were ordered to retract the information disseminated through the Aravot Daily and the website Aravot.am and publish the text of retraction in the daily newspaper. On December 30 the defendants appealed the court ruling.
On February 18, the RA Administrative Court of Appeal resumed examination of the case of Mnatsakan Harutyunyan, director of Sirak LLC, founder of Hrazdan TV company against the State Revenue Committee (after this body had been merged with the Ministry of Finance, the court recognized Hrazdan Tax Inspectorate as the defendant to the case).
It should be noted that the plaintiff claimed revocation of the SRC decision whereby the operative officers of the SRC’s 4th Department of Operative Intelligence had carried out complex tax checks in Hrazdan TV Company in the period between 8 May-12 June 2012, as well as the act drawn up on the basis of results of these checks imposing a fine of 1,960,000 AMD on the founder of the TV channel. (Details are found in the CPFE 2013 Annual Report in the Reports section at www.khosq.am.)

On 4 July 2013 the ruling of the administrative court was pronounced. The court partially granted Sirak LLC’s suit, the act of SRC Hrazdan Territorial Tax Inspectorate was partially revoked, Decision 1 of the head of inspectorate dated 04 June 2012 was revoked. The remainder of the claim of Sirak LLC was dismissed. The court also ordered to exact 8000 AMD from Hrazdan Territorial Tax Inspectorate on favor of Sirak LLC, which is the sum of the state fee paid in advance.
Both parties have appealed this ruling. The court sittings were on November 6, December 25. The act of the Administrative Court of Appeal will be published on 26 January 2015.
On February 26 the Haykakan Zhamanak Newspaper reported threats addressed to a journalist. The newspaper informed that on the previous day its correspondent Mkrtich Karapetyan (a student of Yerevan State University) had been invited to YSU Military Commission for a meeting on military service. In fact, however, the journalist was interviewed by two unknown persons. As to who those people were and what they wanted from the newspaper’s correspondent was inferred from the details of their conversation, the questions they asked and the offers they made.

After this account of their conversation, the Haykakan Zhamanak notes that that the Armenia National Security Service was obviously trying to recruit their correspondent or they can otherwise consider the publication as a report of crime and find out who threatened their journalist. 

On March 4 a number of members of parliament representing all the parliamentary groups came up with an initiative on amending Article 1087.1 of the RA Civil Code that envisages liability for the media for disseminating insulting and defamatory materials and comments by anonymous or “fake” users of social networks. 

On March 14 CPFE and another 8 journalism organizations issued a statement which particularly stated “… this legislative initiative exposes protection of the right to freedom of expression and the right to receive and impart information, as well as protection of personal data.”

The authors of the statement urged the National Assembly to withdraw the draft law from circulation and focus on conceptual approaches to regulation of the web during the March 31 parliamentary hearings and called on the executive authorities to develop legislation on modern communication identical to and in full compliance with norms developed and adopted by the European institutions. 

After the March 31 parliamentary hearing it became known that deliberations on the draft had been postponed for an indefinite period of time. 

On March 14, the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan resumed the hearing of the case Gurgen Aghajanyan v. Editorial Office of Zhoghovurd Newspaper LLC. 

Note that this is the second trial of this case. The plaintiff contests the article entitled Demanding from Galust’s Son published in the 9 August 2011 issue of the Zhoghovurd Newspaper based on a letter written on behalf of Gurgen Aghajanyan received by post which contained critical information on the ex-head of the State Property Management Department Karine Kirakosyan and the deputy head of the Department Ashot Markosyan. The plaintiff denies having written such a letter and therefore claims retraction by the same media outlet of the information he deems as libel, as well as 804,000 AMD in award of damages. On 19 March 2013, the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan had dismissed Gurgen Aghajanyan’s complaint against Editorial Office of Zhoghovurd Newspaper in view of lack of grounds.
On 22 April 2013 the plaintiff appealed to the higher court. On 2 August 2013 the Civil Court of Appeal granted the complaint, quashed the decision of the First Instance Court and sent the case for a new trial. It was taken for proceedings on 20 September 2013 (details are found in CPFE Annual Reports 2011, 2012 and 2013 at Khosq.am, Reports section).
The trial continued on June 13, October 10 and December 2, 2014. The next sitting is on 3 February 2015.
On March 17, the RA Administrative Court held a preliminary hearing of the complaint of the director of Radio Hay LLC Andreas Ghukasyan against the State Revenue Committee.
On 24 September 2013, Andreas Ghukasyan, president of founding board of Radio Hay radio station (a former presidential candidate) who is also the director of Hay FM radio station, had disseminated a statement to the effect that the State Revenue Committee is checking the mentioned radio stations. 
He described the actions of the tax service unlawful and aimed at limiting freedom of expression. Later the SRC clarified that they intended to conduct a study rather than a check with a view to verifying the accuracy of the actual sales, prices (tariffs) of circulation of goods and delivery of services (including advertising) , as well as the proceeds from the sales of goods, services and assets set down in the reports of economic entities. The staffs of both radio stations went on a strike between September 25 and October 4, shifting to automated broadcasting. Besides, Radio Hay LLC did not authorize the checking for which the head of the radio station was fined at 250,000 AMD by the State Revenue Committee. On 5 November 2013 Andreas Ghukasyan applied to the RA Administrative Court, claiming revocation of the State Revenue Committee’s decision to fine him. The court took the case for proceedings on 11 November 2013 (details are found in CPFE Annual Report 2013 available in the Reports section at Khosq.am).
The sittings in 2014 were on June 2, September 16 and November 10. During the December 1 sitting the court granted the claim of the director of Radio Hay LLC Andreas Ghukasyan against the Ministry of Finance and cancelled the SRC deputy head’s decision N 240002 dated 28 October 2013 on the case of administrative infringement.

On March 20, the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan declared admissible writer Arpi Voskanyan’s complaint against Skizb Media Kentron LLC, founder of the news website 1in.am. The plaintiff claimed restoring her copyright, removing her poem from the website and 200,000 AMD in award of damages.
On 10 December 2012, Arpi Voskanyan had submitted a complaint to the RA Police General Department on Combating Organized Crime against the founder of the news portal iLur.am.  The website had re-printed the author’s poem entitled A Political Riddle from the Haykakan Zhamanak and had announced a competition for composing music to the lyrics without prior knowledge and permission of the author nor agreement on the amount and form of payment.
Earlier Arpi Voskanyan had applied to the Media Ethics Observatory. It was stated in the joint conclusion of the Observatory and the Information Disputes Council that despite the fact that the poem had been reprinted with a reference to the source, this, however, had been done in violation of the will of the copyright subject and, in this sense, was a violation of the norms of journalistic ethics. The copyright to a poem was protected by the RA Law on Copyright and Related Rights and, therefore, in case of its lawful use it was necessary to obtain the author’s permission.
The sittings of the court for the preliminary hearing of this case took place on June 25, September 30 and December 4, 2014. The next sitting is scheduled on 12 February 2015.

On May 5, the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan held the first preliminary hearing of the case Norvik CJSC v. Editorial Board of Zhoghovurd Newspaper LLC. They contested an article published in the 4 November 2013 issue of the Zhoghovurd Newspaper entitled Another One Deceived. The plaintiff claimed 2,000,000 AMD in award of damages and retraction of defamatory information. The abovementioned article had been reprinted by several news websites, including Operativ.am, Tert.am and Slaq.am.
The court sittings were on July 1, August 19 and November 24. During the December 5 sitting the plaintiff presented the agreement on conciliation achieved by the sides on September 23 and sought confirmation. On December 12 the court established the agreement on conciliation. Hence, the parties agree that each of them shall bear the judicial costs they administered (including advocate’s reasonable fee). The issue of state duty was deemed resolved.
On May 7, Narine Esmaeli Natali based in Glendale submitted a complaint to the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan against the founder of the Aravot Daily and its correspondent Ruzan Minasyan, as well as Armenian Association for Public Relations NGO responsible for the Pastinfo news portal and journalist Sona Mashuryan. The object of the dispute is part of a 29 March 2013 publication on the website Aravot.am and in the Aravot Daily entitled Private Videos Have Been Sent to CEC which contained private information on Narine Esmaeli. The plaintiff claims a public apology, 400,000 AMD from Aravot Oratert LLC and journalist Ruzan Minasyan jointly and 400,000 AMD from Armenian Association for Public Relations NGO and journalist Sona Mashuryan jointly in award of damages (800,000 AMD in total). A motion was submitted regarding deferment of payment of the court fee. On May 13 the court declined the motion and returned the statement of claim. 

After some required corrections on June 3 the plaintiff re-submitted the statement of claim. The court sittings were on September 10, October 21, December 2 and 5.

In the December 19 sitting the court dismissed the claim and declared the issue of state duty resolved.
The May 19-22 four-day sitting of the RA National Assembly was marked by aggressive and indecent behavior of some members of parliament towards journalists.
On May 19 the correspondent of Radio Liberty inquired from Republican MP Shushan Petrosyan about the shooting near Vernisage in Yerevan. “You all are immoral,” the member of parliament said.

On May 21, Melik Manukyan of Prosperous Armenia Party was extremely vulgar to a journalist, trying to put pressure on the correspondent of the Hraparak Newspaper when the latter inquired about his opinion on the program of the government. 

On the next day, May 22, Republican Mher Sedrakyan swore in answer to the attempt of the journalist of Tert.am to ask him a question.
On the same day, Member of Parliament Arayik Grigoryan, obviously drunk, behaved indecently towards the female correspondent of the website Fnews.am. The video recording of this incident is posted on Armlur.am.
Of these four MPs only Shushan Petrosyan tried to make explanations through other media but did not sound convincing. Her readiness to apologize to the correspondent of Radio Liberty was not commensurate with the expression she made while addressing the journalists. The other MPs – Melik Manukyan, Arayik Grigoryan, Mher Sedrakyan – did not even try to apologize to the journalists. Incidentally, the latter had behaved similarly towards the correspondent of A1+ TV Company in December 2012.
On May 26 Committee to Protect Freedom of Expression, along with a number of partner organizations made a statement condemning the conduct of the MPs during the four-day session of the parliament.
On May 20, in a press briefing the Minister of Finance Gagik Khachatryan stated that Armenia was not an attractive country for investments, practically all the sectors of the economy have “shadow”, blaming the journalists for the existing situation. The minister said that the journalists hinder the government with their “empty” articles, cause difficulties for the implementation of launched projects and undermine the trust of small and medium businesses in the executive. “We want to grant privileges to small and medium businesses, while you and your articles undermine trust in us,” Gagik Khachatryan criticized the media.
On May 22, the RA Prosecutor’s Office issued a statement that warned the media that in each case of publication of evidence obtained in the course of the preliminary investigation or of circumstances subject to check, criminal procedural measures will be undertaken to ensure the identification of the source and circumstances of how these data have become available to the media outlet. The prosecutor’s office warned: “The culpable will be punished in the manner prescribed by law.”
The journalism community reacted to this statement with deep concern. According to Committee to Protect Freedom of Expression, this was an explicit instance of pressure on the media and an ungrounded limitation to their activities. This document disregards Articles 5 and 9 of the Law on the Dissemination of Mass Information. Article 5 states: “The implementer of media activity or a journalist can be obliged to disclose the source of information by the court decision, in the course of a criminal proceeding with the aim of revealing heavy or most heavy crimes, if societal interest in law enforcement overweighs the societal interest in protecting the sources of information, and all other means to protect public interest are exhausted. In such cases, at the petition of the journalist, the court proceedings can be held in camera.” Article 9 of the Law states: “The implementer of media activity is not liable for dissemination of secret information as stipulated by law, provided the information in question was lawfully obtained, or it was not apparent that the information was secret according to the law. If the implementer of media activity has disseminated information the secret nature of which has been evident, it will be exempt from liability if dissemination of information was done for the sake of protecting public interest.”
On May 24, during the 15th Congress of the Republican Party of Armenia the Primate of Ararat Diocese Archbishop Navasard Kchoyan flied into a fury from journalists’ questions concerning his involvement in an offshore scandal and reproached them by saying that they do not want to learn the truth and all they want is scandals. In answer to the questions on who linked his name with the offshore scandal if he was innocent, Kchoyan said: “Someone like you.” Incidentally, the high-ranking clergyman did not offer any public explanation or details that would spread some light on this scandal.    
On May 26, Nelli Babayan published an article in the Aravot Daily under the headline When Politician Has No Answer, Journalist Becomes Order Performer about Vardan Bostanjyan, an outstanding representative of Prosperous Armenia Party. In answer to the question about the shooting in Vernisage, Bostanjyan was rude and alleged that the journalist was performing someone’s order. 

On May 27 the RA Civil Court of Appeal took for proceedings Manvel Ter-Arakelyan’s appeal against the verdict of the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts on the case Unibank CJSC v. the owner of Hin Erivan Holding LLC Manvel Ter-Arakelyan, (the website News.am was the third party). The court sitting was appointed on June 16 but was cancelled due to replacement of justices. The next sitting was on July 17. 

On July 31 the Court of Appeal dismissed the appeal in full.

Proceedings on this case started on 15 July 2011, the case was re-examined. In 2011-2012 the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan fully granted the claim, including publication of a retraction but the Court of Appeal revoked this ruling returning the case to the same court for a new trial. On 12 November 2012 the case was taken for proceedings but it was suspended soon until the ruling on another civil case would come into force as the factual circumstances to be found out through this case were essential to an adjudication on this dispute. On 15 November 2013 the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan resumed proceedings on Unibank CJSC v. Owner of Hin Erivan Holding LLC Manvel Ter-Arakelyan (details are found in CPFE Annual Report 2013 available in the Reports section of www.khosq.am).

On 18 April 2014 the claim was granted in full, including publication of retraction on the website News.am. On October 3 the plaintiff requested an act of performance. The request has been met.
On May 28, Qnar Manukyan and Syuneh Hambardzumyan, journalists for Armlur.am, bought cooked rice from Moskvichka Supermarket and found a small piece of glass in it. They took the receipt, the food container and the piece of glass to the supermarket to find out why they sold food which contained “ingredients” that are hazardous for human health. The journalists recorded their conversation with shop assistants, the manager and other staff in order to have evidence in the future. The management admitted their fault and apologized. When the journalists wanted to leave the supermarket, the security stopped them and told them they did not have the right to make a video in the territory of the supermarket: “Delete and leave, otherwise don’t move, wait here.”
In the meantime, the journalists called their editorial office twice and informed that they were not allowed to leave the supermarket and were told to delete the video. 25 minutes later Armlur.am had to dispatch the second filming crew to the supermarket to take their colleagues out of the basement. The journalists then returned to their editorial office.
Afterwards, the management of Moskvichka went to the editorial office of Armlur.am to give explanations and tell that they did not intend to obstruct the work of the journalists. The managers apologized for the incorrect behavior of bodyguards and staff.
On May 29, in a press briefing after the meeting of government Minister of Economy Karen Chshmarityan complained that journalists are longing for “negative” things. The reason he said so was the interest expressed by one of journalists in an economic entity. In answer to this the minister said: “What are you after? It’s difficult for me to understand you. For example, yesterday I was attending the celebration in Sardarapat, one of journalists kept asking me negative questions. I plan to hold a press conference and advise, urge, ask or demand… At least I can’t understand why is the top headline always about finding someone’s dead body? … And why does this go in top news?” According to Chshmarityan, this has a direct impact on the investment climate and business environment, on everything. In answer to a journalist’s observation why wouldn’t he try reading press or watch TV less, the Minister answered that he overhears these things because the TV is always on.
On May 30, the editorial office of the Aravot Daily received a letter signed by the chief of the RA Police Goris Division inquiring about the source of the publication headlined Stabbing in Goris: Again Surik Khachatryan’s Relatives?, which was posted on the website of the Aravot Daily. The editorial office refused to disclose their source and advised the police to go to court, as prescribed by Article 5 of the RA Law on the Dissemination of Mass Information.
On June 1, Voskan Sargsyan, the correspondent of the Aravot Daily, was not allowed to take pictures of the newly-opened nursery school in Voskevan village, Tavush Marz because Serzh Sagsyan was attending the opening ceremony, even though he showed his badge of journalist. When he asked for permission to take pictures of the nursery school, the security officer reported to his supervisor via radio who said: “Tell that journalist not to mess up.” The correspondent of the Aravot took two pictures from afar and left.
On June 11, the General Jurisdiction Court of Kotayk Region (sitting in Hrazdan) declared the claim of Mnatsakan Harutyunyan, director of Sirak LLC, founder of Hrazdan Television Company contesting the decision of the investigator of the RA Police Hrazdan Division dated April 24. By this decision, Mnatsakan Harutyunyan’s claim to institute criminal proceedings against Gagik Atasyan for illicit wiretapping in the building of the TV company was declined. This court case is directly related to another court case involving the same parties where the wiretapper claims that he had worked in the TV company without a proper employment contract (see page 17).
The first hearing of Mnatsakan Harutyunyan’s complaint in court was on June 24 during which the prosecutor and investigator requested time for presenting their position. On August 5 the court dismissed the complaint.
With the assistance of the CPFE lawyer an appeal was prepared and submitted on August 15. The RA Criminal Court of Appeal declined it on September 8.
A few days after the decision of the Court of Appeal, on September 13 Hrazdan Division of Kotayk Police Department refused to launch criminal proceedings based on materials of another application by Mnatsakan Harutyunyan, director of Sirak LLC, founder of Hrazdan TV Company, referring to absence of an element of a crime. The Prosecutor’s Office of Kotayk sent Mnatsakan Harutyunyan’s application to the Police on September 3. The applicant complained that Gagik Atasyan was provoking and blackmailing him and the members of his staff. The point is about the process of preparations to launch criminal proceedings in the police of Hrazdan based on calumnious information provided by Atasyan, which lasted for 11 months and was suspended due to absence of an element of a crime, and 5 of 6 staff members resigned because they could not stand police interrogations and psychological pressure anymore. The application also states that according to calumnious information, the police held interviews to find out the circumstances of hiding part of proceeds of advertising from the tax service, having 12 people on staff without employment contracts and pay, as well as failure to pay the income tax to the tax service. It became known from the interviews that these circumstances were false.
On October 1 a cassation complaint was submitted against the September 8 decision of the Court of Appeal. On November 12 the complaint was returned for correction of faults and resubmission within 15 days. The decision was received on December 3. On December 18 a cassation complaint was re-submitted.
On June 18, the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts declared admissible the complaint of 16 representatives of a group of NGOs against the Iravunk Newspaper.
The plaintiffs claim retraction of the information damaging to their honor and dignity in an article headlined They Serve Interests of International Gay Lobby: Blacklist of Enemies of Nation and State, a public apology and 5,000,000 AMD in award of damages.
The article also includes a “blacklist” of around 60 individuals with links to their Facebook pages and calls for “zero tolerance” towards them, urges to avoid contacts with them, not to hire them and dismiss them from state service. 

The next court sittings were on August 21, September 5 and October 20.

On October 30 the court published the verdict. It dismissed the claim, ordered to consider the issue of state duty resolved, exact 150,000 AMD from the plaintiffs jointly in favor of Hovhannes Galajyan for advocate’s fee, exact 150,000 AMD from the plaintiffs jointly in favor of Iravunk Media LLC for advocate’s fee.
Interestingly, a few days earlier the RA President Serzh Sargsyan had awarded the president of the editorial board of the Iravunk Newspaper Haik Babukhanyan with Movses Khorenatsi Medal and Editor-in-Chief Hovhannes Galajyan with the Medal of Gratitude. 
On November 5, 30 NGOs made a statement condemning the decision of the court, particularly noting that calls for hatred and discrimination are unacceptable, and the court decision is seen as a threat to the security and immunity of citizens.

The representatives of the NGOs applied to the higher court. The Court of Appeal took the case for proceedings on December 8.
The General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts took for proceedings another two lawsuits relating to the same article published by the Iravunk Newspaper. On June 20 Romik Danial submitted a statement of claim against the Iravunk Newspaper and its editor Hovhannes Galajyan. Note that the defendant of this and other court cases taken for proceedings on June 18 is not the founder of this media outlet as is required by law but the media outlet itself which is not a legal entity. 

The plaintiff claims retraction of information in the article that defames honor and dignity and public apology for insult. There is no claim for award of damages. The court sitting is scheduled on 23 March 2015.  
The next claim was declared admissible on June 24. The plaintiffs are citizens Grigor Gevorgyan, Arman Sahakyan, Hovhannes Mkrtchyan. The defendants are Iravunk Media LLC, the founder of the Iravunk Newspaper, its Editor-in-Chief Hovhannes Galajyan and the president of the editorial board of the Iravunk Newspaper Haik Babukhanyan.

The plaintiffs claim retraction of the information in the same article that defames their honor and dignity, issuance of public apology for insult, 3,000,000 AMD in award of damages. The court sittings were on September 4, October 8, November 24 and December 17. The next sitting is scheduled on 21 January 2015.
On June 26 the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts ordered the Hraparak Daily and the website iLur.am to disclose the source of information based on which they had independently from each other prepared a publication on a May 7 incident in Gyumri involving the Chief of Gyumri Police Colonel Vardan Nadaryan and brothers Arthur and Raphael Aleksanyan (both are athletes, the first one is a famous wrestler). According to these publications, the Chief of Gyumri police was disturbed by the bright lights of the car of the Aleksanyan brothers. Vardan Nadaryan got out of his car and started hitting the brothers with the grip of his gun, causing them bodily injuries. 

This incident caused a public backlash, including in the social networks, and the RA Prosecutor General’s Office instructed the Special Investigative Service to prepare files based on press publications on the incident. Afterwards, proceedings were launched under Article 309 Para 2 of the RA Criminal Code (Exceeding official authorities with violence, weapons, or special measures). In addition, the Special Investigative Service, disregarding Article 5 of the RA Law on the Dissemination of Mass Information according to which only the court may order to disclose the source of information, first made an inquiry with the editorial office of the Hraparak and applied to court only after getting a refusal.

For its part, the court ignored the clause of the same law which states: “The implementer of media activity or a journalist can be obliged to disclose the source of information by the court decision, in the course of a criminal proceeding with the aim of revealing heavy or most heavy crimes, if societal interest in law enforcement overweighs the societal interest in protecting the sources of information, and all other means to protect public interest are exhausted. In such cases, at the petition of the journalist, the court proceedings can be held in camera.”
In this regard, Committee to Protect Freedom of Expression finds that the Special Investigative Service, qualifying the mentioned crime as serious, concocted a formal basis for forcing the two media outlets to disclose the source of information through court proceedings, whereas in reality the incident of Gyumri is not the case to which the extraordinary measures defined by law are applicable. At the same time, the court failed to present convincing arguments as to whether the “societal interest in law enforcement overweighs the societal interest in protecting the sources of information” and whether “all other means to protect public interest had been exhausted”. Finally, the fact that the judicial hearings were held in the absence of the Hraparak Daily and the website iLur.am because they had not been notified on the hearing causes serious doubts about the objectivity of decision making. Both media received copies of the verdict from the Special Investigative Service.
Both media appealed the decision of the General Jurisdiction Court on July 9. “The decision on disclosure of the source of information was made without us, the journalists. We were made to face the fact through the postal service. Even the launch of proceedings on the incident had not been announced,” the Hraparak reported on July 10.

The sittings of the Criminal Court of Appeal took place on August 20 and September 9. On September 22 the court dismissed the complaint of the Hraparak Daily and the website iLur.am against the June 26 decision of the General Jurisdiction Court. The decision of the Court of Appeal caused a new backlash in the media and journalism organizations. The representatives of both media submitted a cassation complaint on October 27 against the decision of the lower court.
On December 27 the Court of Cassation dismissed the complaint, leaving the decision of the Court of Appeal in force. 

On June 26, during a closed-door meeting the Committee on Ethics of the National Assembly dismissed the complaint of Arevik Isajanyan, reporter of the Yes Em Magazine, against the NA Deputy Speaker Hermineh Naghdalyan. The journalist submitted a complaint to the Committee on Ethics on June 12, informing that on June 10 she had went up to the NA Deputy Speaker Hermineh Naghdalyan to ask several questions on her business activities. H. Naghdalyan offended her, calling her “ignorant”.

On June 27 the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts declared admissible the case Levon Bardakchyan v. Iravunk Media LLC, founder of the Iravunk Newspaper. 

The plaintiff claims retraction of the information defaming his honor and dignity, public apology for insult, 1,000,000 AMD in award of damages. The court sittings were on August 21, September 18 and December 4. The next sitting is scheduled on 16 February 2015. 

On July 1, the preliminary hearing of the case Lily Kirakosyan and Lusineh Kirakosyan v. Start Media LLC, founder of the website iLur.am took place at the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan. The lawsuit followed two publications on the website entitled Library Director Threatens to Dismiss Employee Unless They Do What She Wants Them To (16 April 2014) and Source: Library Director and Her Sister Humiliate Their Employees with Impunity under Aragatsotn Governor’s Aegis (19 April 2014). The plaintiffs claim retraction of information defaming their honor, dignity and good reputation and payment of compensation in the amount of 6,624,000 AMD.

The trial continued on August 5, September 9, October 23, 31, December 2, 18. The next sitting is scheduled on 26 February 2015.
On July 3 Hrair Manukyan, the correspondent of the website AraratNews.am, member of Heritage Party board, published a recording of his conversation with a person who had introduced himself as an officer of the RA National Security Service and tried to recruit him, first politely, then using threats. According to the journalist, their conversation took place in one of the cafes of the capital on June 30.

On July 8, Hrair Manukyan submitted a crime report to Prosecutor General Gevorg Kostanyan and Human Rights Defender Karen Andreasyan. “In June 2014 Vlad Hakobyan, introducing himself as an officer of the RA NSS, offered me, Hrair Manukyan, to cooperate with the NSS,” the journalist’s report states. He also reported that in response to his refusal to cooperate Vlad Hakobyan threatened him with “negative consequences” for his professional and political activities. 

On July 4, Samvel Alexanyan, editor-in-chief of the Syunyats Yerkir Newspaper, submitted a statement of claim to the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan against Artsakh-Armenian Press Club demanding retraction of defamatory information, a public apology and 1 luma [Armenian small change – ed.] in award of damages. The preliminary hearing, first scheduled on September 25, then on December 4, was postponed. The next sitting is scheduled on 25 February 2015.
On July 9 Lilit Hovhannisyan applied to the General Jurisdiction Court of Arabkir and Kanaker-Zeytun Districts of Yerevan against Aram Antinyan, Editor-in-Chief of BlogNews.am, claiming retraction of information defaming honor, dignity and good reputation and publication of an answer. The claim followed a June 5 publication on the website entitled Lilit Hovhannisyan and Arameh Deeply Insulted Armenians of Vladivostok. The court sittings took place on September 10, October 28, November 18 and December 12. The next sitting is scheduled on 4 February 2015.

On August 25 the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan took for proceedings the statement of claim of the advocate Ruben Baloyan against the journalist Zhanna Alexanyan. The third person in this case is Journalists for Human Rights NGO. The plaintiff claims public retraction of information deemed defamatory.

The lawsuit followed an article entitled Hey, I Am Not Talking to You As Advocate published by Zhanna Alexanyan on July 21 on the website of Journalists for Human Rights NGO which dwells on the July 18 incident near the General Jurisdiction Court of Kotayk Region. After one of the court sittings in the case of the actor Vardan Petrosyan (Vardan Petrosyan is tried for the car accident that resulted in the death of two people), according to Zhanna Alexanyan’s publication, the counsel for the prosecution Ruben Baloyan behaved aggressively towards the counsel for the defense Nikolay Baghdasaryan, uttering the pronouncement that made a title for this article. Afterwards, the victims went up to Nikolay Baghdasaryan and the relatives of the actor and uttered insulting and indecent words. The court ushers were able to take the situation under control. On July 22 the video of the incident was posted on the website of Journalists for Human Rights NGO.

On the same day, on July 22 the RA Chamber of Advocates launched disciplinary proceedings against Ruben Baloyan. On July 25 the website of Journalists for Human Rights NGO published the letter of Ruben Baloyan demanding a retraction. The letter is accompanied with editorial comments in which Zhanna Alexanyan confirms that she is not going to retract what she has written.

The trial scheduled on November 24 was postponed. The next court sitting is scheduled on 18 February 2015.
On August 27 the Hraparak Daily received a summons from the RA Police Yerevan City Department to submit promptly all the materials relating to news published in the August 16 issue available at the editorial house to the investigations unit of the city department headquarters.

The point is about news entitled Journalist Beaten Severely by Tsarukyan’s Punitive Brigade which informed that the reporter of Kentron TV Company Gevorg Khachatryan had been beaten by “Tsarukyan’s punitive brigade” and fired but was scared and preferred to keep silent. His friends said he had “said things about Tsarukyan he shouldn’t have” and it was the reason why he was beaten. Later Gevorg Khachatryan telephoned the editorial house and denied everything.

As to the Hraparak Daily, its editorial board refused to hand any materials to the police.

On August 28 the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan took for proceedings the statement of claim of Sokrat Grigoryan, director of M. Gevorgyan LLC against Aravot Oratert LLC and its reporter Nelly Babayan. The plaintiff claimed 3,000,000 AMD for defamation of the company’s business reputation.

The plaintiff contests the news entitled Underground Passage - Motel and the article Underground Passage Cum Work Station for Prostitutes published in the August 21 issue of the Aravot Daily.

The Aravot Newspaper informed CPFE that the plaintiff had not requested the editorial board to publish a retraction before going to court. After the publication the editorial board received telephone threats.
 The preliminary hearing took place on December 5. The next sitting is scheduled on 17 March 2015.
On September 26 the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Districts of Yerevan held the preliminary hearing of the case Vahan Harutyunyan v. Newsbook.am news agency. The lawsuit followed a May 7 publication on the website entitled Another Deceived Businessman: Minister’s Brother’s Name Features. The plaintiff claims payment of compensation for damage to honor, dignity and business reputation. 

The session was adjourned due to failure to summon the media outlet appropriately. In answer to the inquiry of Newsbook.am why they had not received a copy of the statement of claim, the court stated they must submit an application addressed to the judge to receive all the documents received from the plaintiff. Meanwhile, according to Article 93 of the RA Civil Procedure Code, the court must forward copies of the statement of claim and attached documents to the defendant appropriately to enable the latter to respond to the claim within two weeks.

There was a court sitting on December 12. The next sitting is scheduled on 24 March 2015.
On October 20 the General Jurisdiction Court of Avan and Nor Nork Administrative Districts of Yerevan declared admissible Gevorg Kharikyan’s claim against Sargis Kharikyan and A-TV TV Company LLC for protection of his business reputation, honor and dignity. 
The preliminary hearings were on December 2 and 24. The next sitting is scheduled on 21 January 2015.
On November 11 Lusineh Khachatryan, the reporter of the news website Epress.am, was invited to the Special Investigative Service. The caller explained that a phone call was made from the journalist’s private mobile to Emma Sahakyan, and the SIS wants to find out the purpose of that phone call.

The journalist said she would turn up at the SIS only after she received a summons. Later they telephoned from the SIS again, asking her to come and take her summons “to make it faster”. Lusineh Khachatryan refused to go and asked, nevertheless, to send the summons. 
Emma Sahakyan has been on a sitting strike on the pavement across the street from the RA Presidential Palace since June 2012. Epress.am has covered Sahakyan’s story for many times, published interviews with her. This August the SIS took for proceedings Emma Sahakyan’s complaint who had written a letter to the RA Prosecutor General demanding punishment for the policemen who had used violence against her and forced her to leave Baghramyan Avenue on 2 December 2013.

On December 4 several tens of activists went on protest in front of the gates of the National Assembly on Demirchyan Street. They called on the members of parliament not to vote for the agreement on Armenia’s membership to the Eurasian Economic Union, denouncing them as “traitors”, chanting “shame”, calling some of them by their nicknames. Journalist and activist Gayaneh Arustamyan shouted “Lfik” after Republican MP Samvel Alexanyan (his nickname) who said in answer: “You humble, I’ll rip your head off, cow.” In an interview with News.am Gayaneh Arustamyan said: “Lfik is not the nickname I invented, it is not my copyright. It’s been a long time since this man is known as Lfik but this does not mean that when someone with a nickname joins the parliament, we should be afraid of calling one by one’s nick.”
On December 15 the journalists tried to ask questions to Mher Sedrakyan, member of the Republican parliamentary group, while leaving the hall of the National Assembly but he refused to answer them and said: “Whatever questions you have, submit to the assistant in written form to answer. From now on, let nobody ask me questions please or I’ll be rude…”

On the same day the journalists tried to get comments from the member of the Republican parliamentary group Arakel Movsisyan about the assault on the member of the ANC parliamentary group Aram Manukyan. Arakel Movsisyan answered: “Get out of here, I already said everything. Off, off, everyone, off.”
3. Violations of the Right to Receive and Impart Information
In 2014 CPFE reported 13 facts of violation of the right to receive and impart information, which is up by 3 compared with 2013. These cases, as well as latest developments relating to cases reported earlier, are provided below.
On February 1, the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan examined the complaint of Freedom of Information Centre (FOICA) admitted on 29 July 2013 against Environmental Projects Implementation Unit state institution. The preliminary court hearing was on February 26. On February 18 a decision was adopted on changing the judge, and the preliminary hearing was rescheduled to April 14, then to June 9 during which the trial was scheduled on September 19.
On October 2 the court dismissed the claim. FOICA appealed to the Administrative Court of Appeal. The appeal received on November 5 was returned to eliminate faults. The resubmitted complaint was declared admissible on December 15. The sitting of the Court of Appeal is scheduled on 22 January 2015.
It should be recalled that on 24 July 2012 FOICA had submitted complaints to the General Jurisdiction Court of Center and Nork-Marash Administrative Districts of Yerevan and the RA Administrative Court against the Environmental Projects Implementation Unit State Institution of the RA Ministry of Nature Protection. FOICA claimed a 30,000 AMD fine for the respective officer of the RA Ministry of Nature Protection who had refused to provide the requested information. The claim submitted to the general jurisdiction court was to recognize the fact of violation of the right of FOICA to receive information and to obligate the defendant to provide information on the amount of bonuses paid to each staff member of the Environmental Projects Implementation Unit in 2011 and their positions. (Details are found in 2012 and 2013 CPFE Annual Reports at www.khosq.am, the Reports section).
On March 3, the RA Administrative Court held the preliminary court hearing in the case Freedom of Information Centre v. State Real Estate Cadastre. The claim was to obligate the defendant to provide information, either free of charge or as defined by the RA Law on Freedom of Information, about the grounds for ownership or lease of the Covered Marketplace on Mashtots Avenue, Yerevan. 

The trial took place on May 27. The judgment on this case was pronounced on June 6 and on that date the Administrative Court dismissed FOICA’s complaint. 

On July 1 the Administrative Court of Appeal received FOICA’s appeal. On August 4 it was declared admissible. The court sittings were on October 16 and November 27. The appeal was dismissed in full on December 18. 10,000 AMD was exacted in favor of the state budget.
On March 7, Asparez Club of Journalists made an inquiry with Nelson Voskanyan, Mayor of Goris in accordance with the RA Law on Freedom of Information, asking to provide the following documents and information: a copy of the decision of Goris Council of Elders on procurement of a car for the mayor of Goris in 2013 and a copy of the minutes of Goris Council of Elders session, the number of cars the Municipality of Goris had procured in the past seven years, the brands of those cars and the purpose of their use, copies of relevant decisions of Goris Council of Elders, the technical condition of the previous office car of the head of community, the time it was procured, its price, brand and the year of manufacturing, the car procurement procedure. The inquiry also requested copies of procurement documents for that car.  

Not having received an appropriate response within the timeframe defined by law, Levon Barseghyan, on March 26 the president of the board of the Club had a telephone conversation with Gagik Hayrapetyan, secretary of the administration of the Municipality of Goris, and reminded him of the aforementioned inquiry and the timeframes for responding to such inquiries as defined by law. The latter explained that the inquiry had been received by them and forwarded to the finance unit to proceed with it. 

However, the Municipality of Goris had not responded 40 days after receiving the inquiry. Meanwhile, according to Article 9 Para 7 of the RA Law on Freedom of Information, the requested information is to be provided within five days following receipt of a written inquiry. 

Asparez Club of Journalists stated likely to apply to court. In a conversation with CPFE L. Barseghyan, President of the Club, indicated that Asparez refrains from lodging a complaint in view of the start of an election campaign and mayoral election in Goris. 

On March 31, the online newspaper Hetq addressed the Human Rights Defender Karen Andreasyan informing him that various state institutions often do not provide the requested information, thereby violating the right of the media to receive information. 

In particular, the Hetq wanted to find out how many times on average is Article 42 of the RA Criminal Code (necessary defense) applied in Armenia within a year as grounds to discontinue criminal prosecution. It should be recalled that this article was referred to to discontinue criminal prosecution of the son and bodyguard of Surik Khachatryan, governor of Syunik region. The requested information was refused with standard wording, referring to lack of such statistics. 

In this regard, the Hetq applied to the HRD Karen Andreasyan who then made an inquiry with the RA Police General Investigative Department in answer to which the police informed that only 3 criminal proceedings were discontinued on the grounds of Article 42 of the RA CC in 2009-2013 (in 2009, 2010 and 2012). 

The periodical applied to the HRD on other occasions as well. In particular, the RA Ministry of Justice’s Penitentiary Department responded to the Hetq that no statistics is available on how many persons were released on parole under each article of the RA Criminal Code. However, the same institution informed Karen Andreasyan that, for example, in 2006 43 convicts were released on parole under Article 104 (murder) of the RA CC, while in 2013 only 1 person convicted for murder was released on parole. 

Through the HRD the periodical also received information on 102 lifers in Armenia whereas the periodical’s inquiry for such information had been refused. 

On April 15, Society Without Violence NGO and the Swedish Kvinna till Kvinna Foundation held a round-table discussion in the Congress Hotel Yerevan, which, however, started with a scandal. The leadership of the aforementioned NGO had a discriminatory attitude to journalists. Only those journalists were allowed in who had been invited, the others were turned out. The latter demanded respect for their rights. The conflict between the organizers and journalists was resolved only after the hotel security interfered. Eventually, the NGO leadership let journalists in but the incident was a violation of the right to receive and impart information.  

On April 16, Freedom of Information Centre made an inquiry with the University of Economics requesting the list of students who graduated from the university in 1990-1991 (names and family names). Nine days later the university responded to the inquiry, telling that it was not clear whether the inquiry had been made on behalf of a physical or legal entity. FOICA believed that the response was groundless since the inquiry had been submitted on the letterhead of the organization and it contained all the relevant data. Furthermore, five days earlier the University of Economics had answered another inquiry submitted by the same organization on the same letterhead. 

On May 6, FOICA’s lawyer Gevorg Hayrapetyan made another inquiry, this time on his behalf, requesting the same information about the number of graduates. Two weeks later the university responded that what was being requested was immense work, and the workload of their employees does not allow accommodating this task. The university also refused the lawyer’s request to personally look at the list of the alumni.  

On May 7, the RA Administrative Court held the first preliminary hearing of the case Investigative Journalists NGO v. RA Ministry of Nature Protection. The NGO sued the Ministry for failure to provide information. 

Note that Investigative Journalists NGO had requested the RA Ministry of Nature Protection to provide copies of permits for import and export of animals under the Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora issued in the period between 2010 and 9 December 2013. However, the minister declined the request explaining that there is confidential information in these documents and only provided the list of animals imported to and exported from Armenia. 

In the next inquiry it was proposed to cover the confidential information and provide copies in that form. The ministry again refused.

During the court sitting the representative of the Ministry of Nature Protection stated that they had provided the whole information except for the names of exporters and importers which is a commercial secret. The representative of Investigative Journalists NGO indicated that the Ministry’s explanation had no legal grounds since a company’s name cannot be a commercial secret. 

During the next sitting on June 25 a video was presented which shows the staff of the Ministry providing copies to foreign journalists.

The next sittings took place on August 4, October 23 and November 24. On December 8 the court granted the claim of Investigative Journalists NGO. The court ordered to exact from the Ministry of Nature Protection in favor of Investigative Journalists NGO 4000 AMD for the paid state levy, as well as 45,000 AMD as the amount of judicial expenses payable to its representative for restoring violated rights.
On May 8, a meeting of the Standing Commission for Culture, Education and Social Issues of Yerevan Council of Elders was held to discuss the controversial issue of erecting a statue to Anastas Mikoyan in Yerevan. Journalists were not allowed to attend the meeting despite the huge public importance this issue gained. Anahit Bakhshyan and Styopa Safaryan, members of the Council of Elders, tried to find out the reason from the head of the press service of the Municipality who stated that this was the decision of Tamar Poghosyan, Chair of the Commission. The latter briefed journalists after the meeting, having kept them waiting for over an hour.  

On May 27, the RA Administrative Court of Appeal dismissed the appeal of the RA Ministry of Transport and Communication against the ruling of the RA Administrative Court on CPFE’s complaint against the Ministry. 

Note that on June 4 CPFE had made an inquiry with Minister Gagik Beglaryan, requesting information on transition to digital broadcasting in the territory of Armenia. CPFE did not receive the requested information in the set timeframe. Therefore, on June 28 they lodged a complaint with the RA Administrative Court claiming recognition of actions (inaction) of the Ministry as unlawful and obligating it to provide the requested information. Only after having received the copy of the complaint did the Ministry provide the requested information. Subsequently, CPFE withdrew part of its claim for information. The judgment pronounced on November 22 granted CPFE’s claim. Accordingly, the actions (inaction) of the RA Ministry of Transport and Communication were ruled as unlawful. 

On 13 January 2014, the defendant appealed this decision. The hearing at the RA Administrative Court of Appeal was on April 25 and on May 27 the Court dismissed the appeal.
On June 10, Adrineh Torosyan, correspondent of the Aravot Newspaper, informed in a publication that the Municipality of Vanadzor had denied journalists access to working discussions held on each Monday.
In his official clarification on the incident the press officer of the Municipality stated that the heads of the media had been notified earlier that three of the envisaged four discussions were going to be held behind closed doors, and journalists would be allowed to attend only one discussion. However, if needed, journalists would be provided with the video recordings of the meetings. It had been notified additionally that the journalists need not attend the upcoming meeting.
Meanwhile, following a heated discussion of the incident on Facebook the mayor’s assistant who was the mayor’s cousin, in an attempt to fix the situation, gave quite a different answer to journalists, namely that their access was not prohibited but the decision had been adopted “for their convenience” and that they would receive video recordings of the meetings. However, he also indicated that edited video recordings would be provided to journalists.
This decision to limit journalists’ access to the Municipality followed a publication on alleged financial misuse by the mayor, when a number of media voiced concerns about the fact that the Mayor of Vanadzor “pawned” the town budget for the sake of his own business projects without the knowledge and approval of the Council of Elders.

On September 8, the preliminary hearing of the claim of Helsinki Citizens Assembly (HCA) Vanadzor Office to obligate the RA Police to provide information at the RA Administrative Court did not take place since the judge was away for training.

Arthur Sakunts, chairman of HCA Vanadzor Office, requested the Chief of Police Vladimir Gasparyan to provide information on the number of servants of the RA Police subdivisions, the number of people with managerial positions, the number of ordinary employees, the number of female and male employees. Besides, Arthur Sakunts requested information on employees by titles. The chief of staff of the RA Police Vardan Yeghiazaryan declined the request and explained that information concerning the number of staff, whether by positions or payroll, is confidential. Later the head of HCA Vanadzor Office requested information from the RA Chief of Police Vladimir Gasparyan but was refused again, stating that the respective order has not been declassified.

Not having received the requested information, the head of HCA Vanadzor Office applied to the RA Administrative Court claiming to order the RA Police to provide the requested information and to fine Vardan Yeghiazaryan, chief of staff of the RA Police, in the amount of 50,000 AMD. 

The court sittings were on October 13 and November 14. The next sitting is scheduled on 6 February 2015.
On October 15 three Yerevan-based websites – Nor Lur, Varkats and Yelk – which had posted the article Already Gagik Tsarukyan’s Puppets Are Speaking by Volodya Hovhannisyan, advisor to Syunik governor, was published. The author, veteran of Artsakh war, Colonel Hovhannisyan responded to the Political Puppets show on Zham.am which mocked Serzh Sargsyan and Surik Khachatryan and evoked some details from Gagik Tsarukyan’s past. However, the criticism addressed to the PAP leader Gagik Tsarukyan was not supposed to reach the readers; the mentioned websites were not available for about two weeks. 
On October 22 RA President Serzh Sargsyan’s press office informed the media ahead of his visit to Gyumri that the media were asked to make videos at a distance. The chairman of Asparez Club of Journalists of Gyumri called the local media to boycott President Serzh Sargsyan’s visit. Gala TV of Gyumri announced that this visit was not going to be covered by their journalists. Other national media joined the boycott.

On November 25 observers and journalists were denied access to the competition for selection of the vacant positions of servants (investigators) of the Special Investigative Service.

Lawyers Lousineh Hakobyan and Tigran Yegoryan representing Europe in Law Association NGO had requested the SIS staff an opportunity to observe the selection process. Their request was declined though the justification of the decline stated that according to the rules of the competition representatives of the media and invited observers may attend the process in the manner prescribed by law. The spokesman for the SIS first announced that “journalists cannot enter because the competition has already started”, then added that the journalists would have been granted access had they submitted a written request beforehand. The spokesman for the SIS informed that the competition had been announced in one of the print papers. In answer to the question of iLur.am how then the competition was open and transparent, the SIS spokesman said the reporters can get information about the process and results of the competition, receive information and ask questions to SIS servants and participants only after the competition. Lawyer Tigran Yegoryan told reporters that the reasons for denying access will be contested at the Administrative Court.
On November 26, in the morning of November 27, the Armenian troops left for Lebanon to join the UN peacekeeping forces. “However, instead of making a report the Armenian journalists ran into the bureaucratic machine,” News.am reported. According to the website, the security service of Zvartnots Airport’s cargo terminal did not allow the representatives of some media outlets to get close to the runway to cover the ceremony of seeing the soldiers off. The list of the security guards included the names of “journalists and operators of 2-3 TV channels,” News.am reported.
Other Events Relating to the Media Activities
On April 15, the National Assembly Committee on Ethics examined the complaints of journalists Grisha Balasanyan, Anna Yeghiazaryan, Sargis Khandanyan and Hakob Karapetyan against Member of Parliament Arakel Movsisyan. 

It should be recalled that an incident involving Arakel Movsisyan took place on 23 December 2013 during the discussion of the Armenian-Russian gas deals. On that day a group of journalists entered the plenary hall with posters and demanded that the MPs vote against the gas deals. At that time, the MP shouted: “Get these monkeys out of here!”
The journalists demanded recognition of violation of the Rules of Ethics for members of parliament by Arakel Movsisyan. They also informed that they had submitted a video proving their claim.
On June 2, the National Assembly Committee on Ethics established that Member of the Republican parliamentary group Arakel Movsisyan had breached the Rules of Ethics by insulting the journalists.
On September 10, during the meeting of parliament opposition members of parliament proposed the speaker to conduct an internal investigation into the case of the chief of security of the National Assembly for hindering the work of A1+ TV reporter the day before. Member of the Armenian National Congress parliamentary group Nikol Pashinyan said there had been a serious infringement which must be addressed by the law enforcement agencies. Tevan Poghosyan of Heritage parliamentary group proposed organizing “tolerance training” for the security staff, describing the incident as aggression of the head of security service against a reporter. Galust Sahakyan did not react to these speeches. Deputy Speaker Edward Sharmazanov did it for him. “Infringements on freedom of expression, obstacles to the activities of journalists are unacceptable in Armenia.”
On September 23 the trial of the criminal case of forgery of documents and fraud by the director of Sisian Lratoo LLC Armen Hovakimyan and the company’s finance officer Hasmik Yessayan was at Kapan residence of the General Jurisdiction Court of Syunik region.
Sisian Lratoo LLC was founded by the Municipality of Sisian for media activities. The mayor of Sisian Aghasi Hakobjanyan, the head of finance and economic department of the Municipality staff Karen Danielyan and the ex-deputy head of community Ashot Grigoryan have also been indicted.
The court sessions were on October 17, 30, November 17, December 1, 12, 20. The next sitting is scheduled on 15 January 2015.
On September 30 the discussion of the Public TV and Radio Company’s 2013 report kicked off and continued next day in parliament. The president of the board Ruben Jaghinyan said the year 2013 was marked by change of network, new scientific, educational and youth programs were created. According to Ruben Jaghinyan, for the first time over the past few years the process of acquisition of new digital equipment for the TV company started, damaged buildings were reconstructed, new studios were built. In 2013 Armenian Public TV Company CJSC continued its mission of production and broadcasting of TV programs, produced and broadcast TV programs on First and Satellite channels for 24 hours.
Both words of praise and criticism were heard during the discussion. Deputy Speaker Edward Sharmazanov stated, “The news program has been developing dynamically recently, providing comprehensive and full information.” Khachatur Kokobelyan, member of Heritage parliamentary group, said now better films are broadcast. Member of Parliament Nikol Pashinyan of the ANC parliamentary group first thanked for the content of the Public Radio, then dwelt on the broadcasting of FIFA World Cup, describing it with one word - outrageous. “They have pushed people into a whirlpool of gambling. The government is allegedly conducting a policy of limiting casinos but has turned our homes to casinos. Commercials must be altogether banned on H1. You seemed to be for this. But what do we have now? Food commercials are banned whereas gambling is advertised under the name of sponsorship.”
On November 3, Radio Golos Armenii was launched which is broadcast on FM 106.0 in Armenia. This is a news and analytical radio station and together with Novosti-Armenia news agency it is part of Rossiya Segodnya international news agency.

On November 26 in Yerevan and on December 13 in Gyumri and afterwards in some other places the digital broadcasting was piloted officially. The deadline for migration from analogue to digital broadcasting in the Republic of Armenia is 1 July 2015. As of 30 December 2014 the government had not resolved the problem of providing set-top boxes to insecure families nor has it announced tender for import of such equipment.

On December 8, by the end of the joint press conference Speaker of Speaker Galust Sahakyan and the President of the Senate and Vice-President of Eastern Republic of Uruguay Danilo Astori, a question was asked about corruption. The speaker of the Armenian parliament said: “Of course, there is corruption in Armenia, and there is also fight against it but it is not a countrywide fight because any institution in Armenia that has a role in the society is definitely involved in bribing, if not in corruption. It is true for NGOs, news, journalists. Journalists are raising their hands without thinking that every day I am at least experienced enough to know who and in which newspaper is performing someone’s order.”

At the end of the press conference Aravot.am asked Galust Sahakyan why he offended reporters in the presence of the guest. He said: “I am not offending, and who accepts our bribes? Maybe…” The journalist said they do not accept either orders or bribes and reiterated that the speaker had offended the journalists, and Galust Sahakyan said he does not offer bribes either.

(((
  This Report was prepared on the basis of data of Committee to Protect Freedom of Expression, the Electronic Newsletter of Yerevan Press Club, the materials of the website of the Freedom of Information Centre, as well as the publications of the media.

(((
The viewpoints and assessments expressed in this report belong to Committee to Protect Freedom of Expression and may not coincide with those of the European Endowment for Democracy. 
( The report was prepared within the framework of the project of the Committee to Protect Freedom of Expression with the assistance of the European Endowment for Democracy. 





PAGE  
25

