[image: image1.jpg]


[image: image2.jpg]@ Open Society Foundations - Armenia



COMMITTEE TO PROTECT

   FREEDOM OF EXPRESSION              
Monitoring of the activities of the public and private TV companies in Armenia during the period of campaign for the referendum of the RA Constitutional amendments on December 6, 2015
 
From October 26 until December 4 of 2015, the Committee to Protect Freedom of Expression conducted two monitorings of the broadcasting media to study their activity during the period of campaign for the referendum of the RA Constitutional amendments. The goal of the first research was to analyze the coverage of the press conferences given by the representatives from the political parties and by public figures via TV companies broadcasting throughout the republic and in the capital. The goal of the second was to research the activity of the Public TV Company, in terms of ensuring equal conditions when providing paid and free airtime for the campaign to the political parties represented in the RA Parliament. The results of both monitorings are introduced below.    
Coverage of the press conferences by representatives of the political parties and by public figures via TV companies broadcasting throughout the republic and in the capital
From October 26 until December 4 of 2015, in the press centers and press clubs in the capital, the Committee to Protect Freedom of Expression conducted monitoring of the coverage by Armenian TV companies of the press conferences by political and public figures related to the constitutional amendments and the referendum.
The goal of the monitoring was: a) to identify the level of interest/attention by TV companies broadcasting throughout the republic and in the capital towards the press conferences by representatives of various political parties, as well as by public figures (experts, analysts, etc.) during the period of the campaign of the referendum for the draft of the constitutional changes, b) to study and evaluate the equivalence and impartiality of the coverage of press conferences while they are on air. 
GENERAL INFORMATION ABOUT THE MONITORING
10 TV channels, having social and political information programs and covering in them press conferences about the December 6 referendum, have been monitored: “AR”, “Ararat”, “Armenia”, “ArmNews”, “Yerkir Media”, “Kentron”, Channel 1 of the Armenian Pubic TV Company (“H1”), Armenian second TV channel (“H1”), “H3”, “Shant”.

During the monitoring, we have examined the press conferences about the constitutional amendments and the referendum in 13 press center and press clubs in the capital: “Analytic”, “Andradardz”, “Bliz info”, “Yerku yeres”, “Zarkerak”, “Hayatsq”, “Hayeli”, “Henaran”, “Media kentron”, “Noyan tapan”, “Post scriptum”, “Tesaket”, “Pastark”. In individual cases, (they are five), certain political parties had the press conferences in their offices, which were also included in the monitoring. In total, the number of press conferences, according to the sites (clubs, centers and offices of the parties) are introduced in Appendix 1. 
According to the methodology, the members of the monitoring group, when visiting the press clubs in the capital, recorded the presence of the shooting teams of the TV companies at the given press conference. Then the presence or absence of materials from the visited press conference during the main (evening) news program of that TV Company was studied. If available, the way of coverage was also recorded in a special form: with or without (“mute” quote, out-of-shot author’s text) the soundbite from the main speakers, with or without author’s (or other) comments.      
Along with that, we have analyzed the contents of the packages and the reportages, i.e. the attitude of the speaker at the press conference to the constitutional amendments, whose opinion he/she expresses, whether the opinion was his/her personal or of a collective (party, organization), the attitude of the author of the reportage/package to the approach of the speaker at the press conference, whether it is positive (+), negative (-), neutral (0), presence or absence of another (opposite) opinion in the package shot outside the scope of that press conference. 
RESULTS OF THE MONITORING
During the 40 days of the monitoring, we have studied 110 press conferences about the constitutional amendments and the December 6 referendum. 2 and more public figures took part in 55 of them, that is why in the tables and texts introduce below the total number of participants exceeds the number of press conferences. 34 out of 55 press conferences were debates, i.e. representatives from various political parties, public movements or NGOs having different views participated in them. In case of the rest 21, the participants expressed similar or almost the same opinions and approaches. In total, 172 people, representatives from political parties and public movements, as well as public figure (experts, analysts, etc.) spoke at 110 press conferences. 
The activity level of participation of political parties and public figures in the press conferences
The specificity of this monitoring is that it enables not only studying and assessing the activity of the companies in terms of covering the press conferences given by representatives of various parties, movements and alliances, but also identifying the activity level of political parties during the campaign. This is important if we take into consideration public recriminations by the politicians and mass media, which is typical to this kind of campaigns: the first complain of the insufficient attention to them by the media, and the latter complain that the politicians avoid communication with the media outlets, especially when there is the threat of hearing unpleasant questions.   
Thus, the table below shows the quantity of representatives from various political parties, as well as public figures who participated in the press conference about constitutional amendments and the referendum on December 6.
Table 1
	N


	Participant in the press conferences
	Number of participations in the press conferences 

	1. 
	Republican party of Armenia
	39

	2.
	“Heritage” party
	7

	3.
	Armenian Revolutionary Federation - Dashnaktsutyun
	6

	4.
	“Prosperous Armenia” party
	5

	5.
	Armenian National Congress
	4

	6.
	“Country of Law” party
	0

	7.
	Armenian Democratic party
	4

	8.
	Social-democrat Hnchakyan party
	3

	9.
	National Self-Determination Union
	3

	10.
	Armenian Communist party
	3

	11.
	 “Christian-people’s revival” party
	3

	12.
	“National Concord” party
	2

	13.
	“Free Democrats” party
	2

	14.
	“Alliance” party
	2

	15.
	“New times” party
	2

	16.
	 “New Armenia” front
	2

	17.
	 “Cheq antskatsni” movement
	2

	18.
	“Mission” party
	2

	19.
	Armenian National movement
	1

	20.
	Unified opposition staff 
	1

	21. 
	“Solidarity” party
	1

	22.
	Armenakan Liberal party 
	1

	23.
	“Hayazn” party
	1

	24.
	Liberal Democratic Union of Armenia 
	1

	25
	Armenian Greens party
	1

	26.
	Public figures (Heads of NGOs, experts, analysts, etc.)
	66

	27.
	National minority unions
	5

	28
	Other (Head of the passport and visa Department of the RA Police, Organizers of the “Yes” & “No” reality show, Commander of the ‘Talin” squad of liberation warriors)
	4 


The figures in the table show that during the campaign, among the political powers the ruling Republican Party was the leader as to the number of press conferences organized in the press centers and press clubs. The political parties represented in the Parliament (see data about them in lines 2-6 of the table), taken together, leg behind the RPA more than 1.5 times. The following fact is also interesting, that the indicator of the ruling party also exceeds the total number of press conferences given by extraparliamentary political powers and movements taken together (39 against 37). 
Active participation by public figures (in this conditional group we have heads of NGOs, experts, analysts, representatives from the fields of science and culture) in the press conferences attracts special attention. However, along with that, only less than half of the panelists (28 out of 66) expressed clear approach to the constitutional amendments. The rest either refused to do that or devoted their speeches to the organization of the referendum, to the participation of various strata in it, or they introduced their researches related to the constitutional amendments.  
Attitude towards the constitutional amendments: “for” and “against”
Analysis of the monitoring data shows that during the press conferences organized in the period of the campaign, the number of supporters of the constitutional amendments had, in total, not big advantage against the opponents. Thus, 67 speakers at various press conferences were “for” the amendments, 59 speakers encouraged to say “no”, the rest 46 did not have clear approach to the draft while introducing various issues, etc. related to the organization of the referendum, the process of the campaign. Expressed in percentage, it looks as follows: 39% - “yes”, 34,3% - “no”, 26,7% - did not express any attitude. However, 28 out of 126 who said “yes” or “no” to the constitutional amendments during the press conferences expressed their own opinions, 98 expressed collective opinion (of a party, union, movement, etc.). If we divide the participants of the press conferences introduced in Table 1 into five conditional groups (1. Political powers represented in the RA Parliament, 2. Extraparliamentary parties, movements, unions, 3. Representatives from NGOs, 4. Unions of national minorities, other participants(), then taken separately, the attitude of those groups to the constitutional amendments will look as follows:
Parliamentary factions: 
RPA – 39 (“yes”), Prosperous Armenia - 5 (“yes”), ARFD - 6 (“yes”), “Heritage” - 7 (“no”), Armenian National Congress - 4 (“no”), Country of Law – 0.
Extraparliamentary parties: 
“yes” - 9 
Social-Democrat Hnchakyan party (3), Communist party of Armenia (3), Armenian National movement (1), LDUA (1), “Armenakan Liberal” party (1). 
“No” - 28 
Armenian democratic party (4), Union for National Self-Determination (3), Christian People’s revival (3), “New times” party (2), “Mission” party (2), “Alliance” party (2), “Free democrats” party (2), “National Concord” party (2), “Cheq antskatsni” movement (2), “New Armenia” front (2), Unified opposition staff (2), “Hayazn” party (1), “Solidarity” party (1), Armenian Greens’ party (1). 
NGOs/public figures: “yes” – 5, “no” – 23, no approach expressed – 38:
Unions of National Minorities: Community of Yezidis in Armenia, Community of Greeks in Yerevan, “Atour” Assyrian union – all of them “yes”: Approach was not expressed by – 2, representatives from “Khayadta” Federation of Assyrian organizations in Armenia and from Greek “Ponti” community NGO in Yerevan.
Within the group of political parties having parliamentary factions we evidently see the advantage of the Republican Party in participating in the press conferences and complete absence of the “Country of Law” party from them. In fact, the representatives of the latter refused to express their approach to the constitutional amendments and the referendum through press conferences: Although representatives from other factions expressed their approaches from 4-7 times, because of the RPA indicators, the campaign supporting the amendments (“yes”) was significantly greater as compared with the opponents (“no”).   
As far as the extraparliamentary parties are concerned, during the campaign they had only 1-2 press conferences (here exceptions were Armenian Democratic party – 4 press conferences, Communist party of Armenia, “Christian people’s revival”, Union for National Self-Determination and Social-Democrat Hnchakyan party, which had 3 press conferences each). In our opinion, press conferences by the extraparliamentary parties were mostly aimed not as much at the campaign, but at introducing their own opinion to the public. In any case, in this group the “no” was 3 times more than “yes”.

In the group of public figures (heads of NGOs, experts, analysts, representatives from the field of science and education, etc.) advantage of “no” against “yes” was significant – more than 4 times. However, during the press conferences the number of people who did not express their approach to the constitutional amendments was greater than that of supporters and opponents taken together – 38 and 28 respectively.
In the group of national minorities, representatives of three unions – Community of Yezidis in Armenia, Community of Greeks in Yerevan, “Atour” Assyrian Union – said “yes” to constitutional amendments, and representatives of the two unions - “Khayadta” Federation of Assyrian organizations in Armenia and Greek “Ponti” community NGO in Yerevan – did not express their approach. 
Presence at the press conferences and facts about their coverage or negligence
In general, during the campaign TV companies broadcasting throughout the country and in the capital paid insufficient attention to the social and political events so crucial for the country – to the press conferences about the referendum for the constitutional amendments. If we make a rating table of monitored broadcasters that shot and covered the press conference during the period of October 26 through December 4, then we will get the following picture:
Table 2

	TV Company
	Shooting
	Coverage

	 1. “Kentron”
	62
	55

	2. “AR”
	38
	36

	3. Channel 1 of the Public TV company (“H1”)
	38
	35

	4. “Ararat”
	36
	34

	5. “H3”
	23
	19

	6. “Shant”
	21
	13

	7. Armenian second channel (“H2”)
	12
	11

	8. “Yerkir Media”
	14
	9

	9. “Armenia”
	8
	8

	10. “ArmNews”
	1
	1


As can be seen in the table, “Kentron” TV company paid the greatest attention to the press conferences about the constitutional amendments. However, if we take into consideration the number of press conferences (110), then it will turn out that “Kentron” has covered only half of them. The other TV companies had less interest towards these events.
“Armenia” and “ArmNews” TV companies, which are in the “PanArmenia Media Group” holding, being at the bottom of the table, during the campaign paid almost no attention to the press conferences given by the politicians and public figures. The shooting team from “ArmNews” was present only once at the press conference about the referendum, and that was when the organizers of the “Yes” & “No” reality show broadcast on the same channel were giving it – Hrach Keshishyan, Director of the TV Company and Karen Kocharyan, Producer. By the way, one more TV company included in the “PanArmenian Media Group” holding, the ATV, never attended any press conference on the constitutional amendments during the period of monitoring, though in its broadcasting network it has social and political news programs. 
It is interesting, that “Armenia” TV Company (as well as “Shant”) had announced that during the campaign the highest price for the political advertisement was 110000AMD per 1 minute. That seriously reduced the opportunity of the small parties and unions to introduce their approach to the constitutional amendments to the public. If we consider the negligence of the prevailing majority of the press conferences by “Armenia”, then it will turn out that conditions here for the campaign were rather unfavorable. The same refers to “Shant”, however, for the sake of justice we should note that this TV Company has covered more press conferences than “Armenia”.
By the way, as the monitoring data show, the presence of staff members from a number of TV companies at this or that press conference does not necessarily mean that it will be covered. Thus, majority of the TV companies (8 out of 10) in a number of cases, though present at the press conference, did not broadcast the shot material. In particular, “Shant” did not cover 8 out of 21 press conferences it was present with its shooting team; “Kentron” – 7 out of 62, “Yerkir media” – 5 out of 14, “H3” – 4 out of 23, “H1” – 3 out of 38, “AR” – 2 out of 38, “Ararat” – 2 out of 36, “H2” – 1 out of 12.
For example, “Shant” did not cover the press conference given by Raffi Hovhannisyan, leader of the “Heritage” party, RPA parliamentarian Mkrtich Minasyan, by the trio of Aram Karapetyan (“New times”) – Hovhannes Sahakyan (RPA) – Aghasi Yenokyan (political scientist), by the debating pair with leader of the Union for National Self-Determination Parouyr Hayrikyan – parliamentarian from RPA faction Soukias Avetisyan, and others. “Kentron” did not show its audience the press conferences by Eduard Sharmazanov, Vice-Chair of the Parliament and RPA speaker, by the debating pair Lernik Alexanyan (RPA) – Sos Gimishyan (“Christian-people’s revival” party), by Khosrov Harutyunyan, MP from the RPA parliamentarian faction, by Aghvan Vardanyan and Armen Roustamyan from ARFD, and others. “Yerkir media” did not broadcast the press conferences by Anush Sedrakyan, Vice-Chair of “Free Democrats” party, by debating pair Levon Barseghyan (Chair of the Board of journalists “Asparez” club) – Vahan Babayan (MP from “Prosperous Armenia” party), by Armen Martirosyan, Vice-Chair of the “Heritage” party, and others. “H3” TV company did not introduce press conferences by Levon Barseghyan, Chair of the Board of journalists “Asparez” club, by Aghvan Vardanyan and Armen Roustamyan from ARFD, and others. “Ararat” TV company did not broadcast press conferences by Larisa Alaverdyan, the first RA Human Rights defender, Head of the “Against legal arbitrariness” NGO, by debating pair Andrias Ghukasyan (“New Armenia” front) – Khosrov Harutyunyan (MP from the RPA parliamentarian faction), and by others. By the way, the press conference by Larisa Alaverdyan did not appear on the air of the Armenian second TV channel, either. Appendix 2 introduces the list of press conferences shot, but not covered by the TV companies.
In the context of the issues discussed, activity of Channel 1 (“H1”) deserves special attention, as by Article 27 of the current RA Constitution (and by Article 42 of the new draft of the Main law), as well as by Article 19 of the RA Electoral Code and by Article 20 of the RA Law on Referendum, special requirements are stipulated for the public TV to ensure free campaign, impartiality and to refrain from discrimination. From this perspective, it is unclear how “H1” TV Company neglected the majority of press conferences on the constitutional amendments and the referendum on December 6, 2015. It is even more unacceptable that cases have been registered at the public TV Company, when they were present at the press conference, but did not cover it, namely press conferences by Zarouhi Postanjyan, MP from the “Heritage” faction, as well as by Larisa Alaverdyan, head of the “Against legal arbitrariness” NGO.
During the monitoring, at the 15 out of 110 examined press conferences there was no TV company present. However, in 10 cases press conferences by politicians and public figures speaking against the constitutional amendments or criticizing the process of organizing and conducting the referendum have been neglected, in 2 cases - by supporters of the changes, in 2 cases - by experts analyzing the amendments, in 1 case – debating press conference by supporter and opponent of the constitutional amendments have been neglected. E.g. among the neglected press conferences are the following: by Parouyr Hayrikyan, leader of the UNSD (by the way when this politician was giving a press conference with RPA MP Artak Davtyan, and later with another Republican MP Soukias Avetisyan, in both cases the TV companies were present and covered them), Ashot Manoucharyan, member of “Gharabagh” Committee, Vahan Babayan and Vahe Enfiajyan, MPs from “Prosperous Armenia” party, 3 public figures – Sona Ayvazyan (Vice-Chair of the “Transparency international” anticorruption center), Zarouhi Hovhannisyan (publicist) and Vardine Grigoryan (Helsinki Citizens’ Assembly Vanadzor office). The press conferences, at which no shooting team from TV companies was present, are introduced in Appendix 3.  
Contents of the coverage of the press conferences
In general, the coverage of the press conferences during the campaign for the referendum of the constitutional amendments by representatives from political parties and by the public figures via the TV channels broadcast throughout the republic and in the capital was neutral. The authors of packages and reportages, as a rule, impartially introduced the opinions of both the supporters of the changes and of the opponents while refraining from their own comments. 

It is strange, that without any exception all the press conferences were covered with direct citations – soundbite, which conferred more credibility and trust to the packages and reportages. 
 In fact, the tendency formed during the latest several national elections continued during the current campaign, when the TV companies, knowing that they are monitored by the local and international organizations, take efforts to demonstrate impartiality, to ensure pluralism, which is not always typical to Armenian TV. 

Nevertheless, in spite of generally neutral coverage of the press conferences, during the monitoring several cases have been registered when the TV companies demonstrated partial approach. Namely, such a case was registered on November 2 in “Ararat” channel, when the news program introduced the debating press conference between Hovhannes Sahakyan, Member of Parliament from RPA, Chairperson of the Standing committee on state and legal affairs, and Heriknaz Tigranyan, expert at the “Transparency International” anticorruption center, during which they spoke about issue of voting with ID cards. During the full welcoming package, even when Heriknaz Tigranyan was speaking, the titles showed citation from the speech of the member of the parliament: “If a citizen wants to forge, then 6 members of the commission and the proxies should turn a blind eye.” Thus, an impression was created as if arguments by the representative of the ruling party were more convincing, then those of the well-known expert from the NGO.
A similar example was registered in “H1”. During the November 17 press conference with a group of public figures from the field of science and culture, sculptor Ferdinant Arakelyan asked both the supporters of and opponents to the constitutional amendments each a burning question. However, the package showed only the question with accusations to the opponents of the changes. 
One more case was registered on November 11 on “AR” TV: from the debating press conference with participants both for and against the amendments, the author of the reportage was telling about it with a big poster encouraging “yes” to the changes at the background.
However, these facts are sporadic and they, evidently, can be considered as exceptions in the overall picture of generally neutral coverage of speeches. Nevertheless, as the monitoring data show, no more similar cases of partiality were registered at the aforementioned TV companies, and all the rest of the packages and reportages have been assessed as neutral. As to the other seven monitored TV channels, no such shortcomings have been registered in their contents.
The specificity of the current campaign was that the press centers and press clubs, which organized the press conferences for the politicians and public figures, attempted to confer to those events a debating nature and they invited representatives from different camps. This significantly facilitated the task of the TV companies to ensure pluralism when covering the campaign. Even in cases when no debate was assumed, and when, e.g. the heads of NOGs, experts and analysts were to introduce the results of their researches on the topic of problems of constitutional amendments and the organization of the referendum, the press centers, henceforth invited several panelists.
This is the reason that with the coverage of the majority of press conferences, the tele-viewers heard two and more opinions about the issues discussed. Such an approach was disseminated so much, that very often, when there was one panelist at this or that press conference, the journalists and editors of TV channels combined several such speeches in one package thus creating a distant debate, and trying to compare several opinions and approaches to the constitutional amendments and organization of the referendum. The results of such a monitoring are introduced in the table below.
Table 3

	TV Companies
	Number of coverage
	Press conferences with two and more participants 
	Debate press conferences
	Combined packages 

	1. “Kentron”
	55
	45
	29
	16

	2. “AR”
	36
	34
	21
	13

	3. Channel 1 of the public TV company (“H1”)
	35
	26
	22
	4

	4. “Ararat”
	34
	32
	22
	10

	5. “H3”
	19
	15
	14
	1

	6. “Shant”
	13
	10
	7
	3

	7. Armenian second channel (“H2”)
	11
	5
	5
	0

	8. “Yerkir Media”
	9
	7
	5
	2

	9. “Armenia”
	8
	5
	2
	0

	10. “ArmNews”
	1
	1
	0
	0


However, during the monitoring, cases have been registered, when the TV companies evidently took excessive efforts when combining several press conferences, which resulted in inadequate coverage of each of them. Namely, on November 16, during the main news program of “Ararat” channel attempt was made to combine 4 debating press conferences in one package, which included the following pairs: Anush Sedrakyan, Vice-Chair of the “Free Democrats” party – Hovhannes Sahakyan, Member of Parliament from RPA, Chairperson of the Standing committee on state and legal affairs, Aram Manoukyan, Secretary of the ANC parliamentary faction – Levon Martirosyan, member of RPA faction, Artsvik Minasyan, MP from ARFD faction – Aram Sargsyan, Chairperson of the Armenian Democratic party, Vahe Mosinyan, press secretary of the “Armenian revival” union – Narek Galstyan, Chairperson of the Social-Democrat Hnchakyan party. Unskillfully combining opinions of participants of various press conferences and passing from one to another, the authors of the packages were not able to introduce to the tele-viewers the essence of the debates and adequately to cover the press conferences. A similar shortcoming was registered in the Armenian second channel (“H2”).     
SUMMARY
1. In general, during the campaign TV companies broadcasting throughout the republic and in the capital paid insufficient attention to the press conferences, which were about crucial for the country social and political event – the referendum for the constitutional amendments. “Kentron” TV company was quite active, which covered half of the 110 press conferences. The other TV companies paid even less attention to them. Moreover, the majority of the monitored TV companies (8 out of 10) in a number of cases, though present at the press conferences, did not broadcast the videos.
2. On the TV channel broadcast throughout the republic and in the capital, the coverage of the press conferences given by political parties and public figures on the issue of referendum for the constitutional amendments was mostly neutral. In spite of this, during the monitoring several cases have been registered when the TV companies demonstrated partiality.
3. The specificity of the current campaign was that the press centers and press clubs, which organized the press conferences for the politicians and public figures, attempted to confer to those events a debating nature and they invited representatives from different camps. This significantly facilitated the task of the TV companies to ensure pluralism when covering the campaign. 

4. As the results of the monitoring show, during the press conferences organized within the period of the campaign the supporters of the constitutional amendments, had overall advantage over the opponents.
5. Among the political parties, the Republican Party was the leader during the campaign in terms of participation in the press conferences organized in the press centers and press clubs in the capital. The other political parties represented in the RA Parliament were legging behind the RPA almost 1,5 times. The “Country of Law” party representatives did not participate in any press conference.
6. The press conferences by the extraparliamentary parties were mostly aimed not as much at the campaign, as at introducing their own opinions to the public. 
7. Active participation of the public figures – heads of NGOs, representatives from the field of science and culture – in press conferences attracts attention. However, only half of them expressed clear approach to the constitutional amendments.
Monitoring of the free and paid air-time on Armenian public TV and radio during the period of the campaign for the referendum on the constitutional amendments 
The Committee to Protect Freedom of Expression conducted the monitoring from October 26 until December 4 of 2015. The choice of the period was conditioned by the fact that in accord with the RA Law on Elections and Referendums, Armenian Public TV and Radio Company, 30 days before the voting, should allocate air-time to the political parties having factions in the parliament for the campaign, while ensuring equal opportunities. The timetable and procedure of providing the air-time on public TV and radio have been defined by Decree №69-A, from October 29, 2015, by the Central Commission for the Referendum. 
GENERAL INFORMATION ABOUT THE MONITORING
The goal of the monitoring was: a) to study the activity of the Public TV and Radio Company in terms of providing equal conditions to the RA parliamentary factions for the campaign, b) to identify the activity level of the political parties throughout the period of the campaign. 
The study has been conducted taking into consideration the aforementioned decree by the Central Commission for the Referendum, which stated the beginning of the campaign (on public TV starting 18:00, over the radio starting 13:30 in the afternoon, and 18:30 in the evening) and the sequence of providing the air-time every day. For the monitoring purposes the Committee was doing audio and video recording of campaign speeches by the parliamentarian factions both on TV and over the radio, so that it follows the consistency of the campaign with the requirements of the law and the CCR decree, as well as to analyze how the political parties used the paid and free air-time provided by the public TV broadcaster. 
RESULTS OF THE MONITORING
During the 30 monitoring days in total 555 campaign speeches were made on the Public TV and Radio air the gross duration of which was 55077 seconds. Here we have included all the free and paid campaign by the parliamentary factions both on Channel 1 of Public TV Company (“H1”) and over the Public radio. If we introduce them separately, then it will be like this: 225 speeches (or 24792 sec.) goes to “H1” and 330 goes to Public radio
. As the time measurements more accurately demonstrate the ratio of the monitoring data, later we will led by seconds. 
As the results of the study show, the Republican Party of Armenia, throughout the whole campaign, was surely a leader in terms of using the free and paid air-time both on “H1” and over the public radio. The data of the other political parties represented in the Parliament are comparable to the RPA data only in terms of the level of using the free air-time on “H1”. This type of campaign was the most wanted one for almost all the parliamentary factions. To some extent, only ARFD was an exception, which used the opportunity of the free air-time by 1/3 less. As far as the paid air-time is concerned, here the RPA indicator is 1,5 times more than all the rest of the factions taken together. Moreover, it is worth paying attention that “Heritage” and “Country of Law” parties did not use the paid air-time by “H1”. All that can be clearly seen in the table below.
Table 4

Usage of free and paid airtime on Channel1 of the Public TV company (“H1”) by the parliamentary factions
	Parliamentary factions
	Paid airtime used 
(in seconds)
	Free airtime used 
(in seconds)

	Republican party
	3327
	3600

	Armenian National Congress
	839
	3522

	Prosperous Armenia
	419
	3434

	Heritage
	0
	3422

	Country of Law
	0
	3269

	ARFD
	858
	2102


In terms of using the air-time over the public radio for the campaign, the difference between the RPA and other parliamentary factions is even more significant. This can be seen in the following table. 
Table 5

Usage of free and paid airtime on Public radio by the parliamentary factions 
	Parliamentary factions
	Paid airtime used 

(in seconds)

afternoon/evening
	Free airtime used 

(in seconds)

 afternoon/evening

	Republican party
	927/926
	3548/3548

	Prosperous Armenia
	0/0
	3255/3257

	Heritage
	0/0
	3335/3043

	Armenian National Congress
	0/0
	2822/3178

	ARFD
	0/0
	1223/1223

	Country of Law
	0/0
	0/0


In fact, except the Republican Party no other parliamentary faction wanted (or considered -inexpedient, or simply could not afford) to pay for the air-time over the Public radio for their campaign. As a result, the RPA had great advantage here, though the indicators of using the free air-time, as in case of the “H1”, are mainly comparable with the data of other political parties represented in the Parliament. Exceptions from such an assessment are ARFD and CoL. The first used only 1/3 of the free radio air-time. As to the CoL, in fact it completely refused the campaign over the radio, which is strange for a party, which, until recent times, had significant political ambitions.
If we consider the fact that 6 parliamentary factions initially were equally divided between the supporters and opponents of the constitutional amendments, then refusal of the campaign over public radio by CoL belonging to the second group of political parties greatly predetermined the prevalence of the parties which encouraged to say “yes” to the changes of the main law. 
However, in this competition evidently decisive role was played by the resources of the Republican Party, which enabled them to use not only the free but also the paid air-time provided by the public TV and radio. In fact, RPA along with parties from another camp supporting the constitutional amendments, ensured its advantage in the campaign on the Public TV and Radio Company.
Thus, the share of the supporters (RPA, Prosperous Armenia, ARFD) of the constitutional amendments in the total flow of the campaign on the public TV and radio taken together makes 31647 seconds, and the time of the opponents (ANC, “Heritage”, CoL) makes 23430 seconds. 
Taken separately, in the flow of campaign on “H1” the ratio of “yes” and “no” is 13 740 sec. : 11 052 sec. (or 55,4% : 44,6%). In the public radio, that ratio is 17 907 sec. : 12 378 sec. (or 59,1% : 40,9%).
Within the scope of this monitoring, the research group from the Committee to Protect Freedom of Expression watching the sequence of providing to the parliamentarian factions the free and paid air-time both on public TV and radio. For this activity as guidance they used timetable stipulated by Decree №69-A, from October 29, 2015, by the RA Central Commission for the Referendum. By the results of the monitoring, in terms of the sequence of providing the air-time, almost no violations have been identified. The only exception was that on December 3, the campaign by the Armenian National Congress should be followed by the speech of the representative from “Heritage” party, but again the ANC video was broadcast. Even if we suppose, that on the given day Heritage was not going to do a campaign, then the next faction would take that place. 
By the way, a number of technical failures were identified on the public radio during the campaign. Namely, on November 11, during the day-time air (at 13:30) after the second campaign advertisement by mistake they broadcast the following: “2012, May 6 RA NA election time is on air of public radio.”
Failure that is even more serious is, that during the first five days of the campaign it was not announced the speech of which faction is on air. The only exception was the speech by the “Prosperous Armenia” party, which, on its own initiative, at the beginning of the recording reminded the name of the party. In the rest of the cases, the speeches followed one another, without introducing the speakers, which created confusion for the radio listeners. The failure was eliminated on November 11. 
On November 29, during the afternoon program ahead of time was announced that the time for campaign was over, but later, noticing that not all of them spoke, they gave the floor to the next. 

During the campaign, technical failures have been identified on Channel 1 of Public TV as well. Thus, on November 6, during the political advertisement of the ARFD, at the bottom right corner of the TV screen they kept the name of the previous faction – ANC. During the advertisement of the CoL the ARFD titles appeared, which was soon replaced by the correct name of the faction speaking.   
SUMMARY
1. During the period of the campaign for the referendum on the constitutional changes, the Republican Party of Armenia, as compared with the other political parties represented in the parliament, had significant advantage in terms of the amount of used free and paid air-time on Channel 1 of the Public TV Company (“H1”) and public radio. 
2. In the general flow of the campaign the votes of the supporters (RPA, Prosperous Armenia, ARFD) was significantly exceeding the votes of the opponents (ANC, Heritage, CoL). 
In the campaign of the parliamentary factions the ratio of “yes” and “no” on “H1” made 55,4% : 44,6%; on the public radio the ratio 59,1% : 40,9%. 
3. In general the Armenian TV and Radio Company has followed the procedure and timetable stipulated by Decree №69-A, from October 29, 2015, by the RA Central Commission for the Referendum, with one exception. The sequence of providing free and paid air-time to the parliamentary factions for the campaign was not broken.
4. During the monitoring, certain technical failures were identified both on Channel 1 of the Public TV and over the public radio, but they did not have significant negative impact on the campaign.  

***
The publication of this report became possible with the support from the Open Society Foundations – Armenia Organization, grant N19270. Opinions and analyzes included in this report express the opinion of the authors and may not be consistent with the opinions and approaches of the Open Society Foundations – Armenia Organization.
APPENDICES
Appendix 1
Number of press conferences as per clubs * 

	N
	Clubs
	Number of press conferences

	1.
	“Hayeli”
	19

	2.
	“Hayatsq”
	18

	3.
	“Media kentron”
	17

	4.
	“Henaran”
	16

	5.
	“Pastark”
	10

	6.
	“Noyan tapan”
	8

	7.
	“Post scriptum”
	6

	8.
	“Analytic”
	3

	9.
	“Bliz info”
	2

	10.
	“Andradardz”
	2

	11.
	“Tesaket”
	2

	12.
	“Zarkerak”
	1

	13.
	“Yerku yeres”
	1


* 5 more press conferences took place in the offices of the parties:
ARFD – 1, Communist party – 2, Heritage - 1, SDHP - 1

Appendix 2
List of shot but not covered press conferences as per TV companies
	     N
	Panelists

	Party, alliance, organization

	Venue
	Date 
	TV companies 

	1.
	Edgar Hovhannisyan
Gabriel Balayan
	historian
constitution specialist
	“Henaran”
	29.10.2015
	“Yerkir Media”

	2.
	Mkrtich Minasyan
	RPA
	“Post scriptum”
	03.11.2015
	“Shant”

	3.
	Levon Barseghyan
	Head of “Asparez” club
	“Bliz info”
	10.11.2015
	“H3”

	4.
	Andrias Ghukasyan
Khosrov

Harutyunyan

	Board member of the “New Armenia” front
RPA
	“Henaran”
	13.11.2015
	“Ararat”

	5.
	Ararat Zourabyan
	Chairperson of the ANM party
	“Henaran”
	20.11.2015
	“Shant”

	6.
	Tatchat Vardapetyan
	RPA 
	“Pastark”
	20.11.2015
	“Shant”

	7.
	Anush Sedrakyan
	Vice-Chair of the “Free Democrats” party
	“Pastark”
	20.11.2015
	“Yerkir media”

	8.
	Vilen Khachatryan
	economist
	“Bliz info”
	24.11.2015
	“Kentron”

	9.
	Lernik Alexanyan

Sos Gimishyan
	RPA

Chairperson of the “Christian-people’s revival” party
	“Henaran”
	25.11.2015
	“Kentron”

	10.
	Levon Barseghyan
Vahan Babayan
	Head of “Asparez” club
MP from PA party
	“Hayeli”
	27.11.2015
	“Yerkir media”

	11.
	Raffi Hovhannisyan
	Chairperson of the “Heritage” party
	“Heritage” office
	27.11.2015
	“Shant”

	12.
	Aram Karapetyan

Hovhannes

Sahakyan

Aghasi Yenokyan


	“New times”

RPA

Political scientist


	“Hayatsq”


	28.11.2015
	“Shant”

	13.
	Mkrtich Minasyan
	RPA
	“Pastark”
	30.11.2015
	“Shant”

	14.
	Eduard Sharmazanov
	RPA
	“Media kentron”
	01.12.2015
	“Kentron”,

“Shant”

	15.
	Merouzhan Ter-Goulanyan
Abgar Apinyan
	publicist
writer
	“Tesaket”
	01.12.2015
	“H3”

	16.
	Armen Martirosyan
	Vice-Chair of the “Heritage” party 
	“Pastark”
	01.12.2015
	“Yerkir media”

	17.
	Soukias Avetisyan
Parouyr Hayrikyan
	RPA
Chairperson of the UNSD
	“Henaran”
	01.12.2015
	“Shant”

	18.
	Armenak Dovlatyan
	Chairperson of the “Armenian Greens (social-ecological)” party
	“Noyan tapan”

	02.12.2015
	“Kentron”,

“AR”

	19.
	Larisa Alaverdyan
	“Against legal Arbitrariness” NGO
	“Pastark”
	03.12.2015
	“Ararat”,

“H1”,

“H2”

	20.
	Aharon Adibekyan
	sociologist
	“Hayatsq”
	03.12.2015
	“AR”

	21.
	Zarouhi Postanjyan
	Heritage
	“Hayatsq”
	03.12.2015
	“H1”

	22.
	Aghvan Vardanyan 

Armen Roustamyan

	ARFD
ARFD
	ARFD office
	04.12.2015
	“H3”
“Kentron”

	23.
	Aharon Adibekyan
	sociologist
	“Henaran”
	04.12.2015
	“H1”

	24.
	Levon Martirosyan

	RPA

	“Hayeli”
	04.12.2015
	“Yerkir media”

	25.
	Khosrov Harutyunyan
	RPA

	“Post scriptum”
	04.12.2015
	“Kentron”

	26.
	Slava Raphaelidis 

Knyaz Hasanov
Arsen Mikhaelov

	Chairperson of the Greeks union in Yerevan
Head of the Kurdish community in Armenia
Representative of the Assyrian “Atour” community
	“Tesaket”

	04.12.2015
	“Kentron”


Appendix 3
Press conferences with no shooting team from TV companies
	N
	Panelists

	Party, alliance, organization

	Venue
	Date 

	1.
	Manouk Soukiasyan
Hrach Sargsyan
	“Mission” party
	“Hayatsq”
	27.10.2015



	2.
 
	Sona Ayvazyan
Vardine Grigoryan
Zara Hovhannisyan
	“Transparency International”
HCA Vanadzor office
publicist
	“Media kentron”
	05.11.2015



	3.
	Karine Danielyan 

Hranoush Kharatyan 
	Environmentalist
Ethnographer
	“Hayeli”
	03.11.2015

	4.

	Ashot Manoucharyan
	Member of Gharabagh committee
	“Pastark”
	13.11.2015

	5.
	Vahe Enfiajyan
	Secretary of the PAP faction
	“Post scriptum”
	18.11.2015

	6.
	Sargis Avetisyan
	Chairperson of the “Solidarity” party
	“Pastark”
	17.11.2015

	7.
	Vahan Babayan
	PAP
	“Hayatsq”
	17.11.2015

	8.
	Parouyr Hayrikyan 
	UNSD leader
	“Hayatsq”
	17.11.2015

	9.
	Aharon Adibekyan
	sociologist
	“Analytic”
	23.11.2015

	10.
	Narek Galstyan

Andrias Ghoukasyan
	SDHP chairperson
Board member of the “New Armenia” public salvation front
	“Media kentorn”
	23.11.2015

	11.
	Levon Barseghyan
Tigran Yegoryan
	Chairperson of the Board of the “Asparez” club
Representative of the “Europe in Law” NGO
	“Media kentorn”
	20.11.2015

	12.


	Zhanna Alexanyan
Arthur Sakounts
Varouzhan Avetisyan
	Head of the “Journalists for Human Rights” NGO 
Head of the Helsinki Citizens’ Assembly Vanadzor office
Press Secretary of the “No” staff
Unified opposition staff
	Office of the Founding parliament
	20.11.2015



	13.
	Larisa Alaverdyan
	Executive Director of the “Against Legal Arbitrariness” NGO
	“Analytic”
	27.11.2015

	14.
	Sasoun Saribekyan
	Head of the “Verelq” scientific-educational center
	“Noyan tapan”
	27.11.2015

	15.
	Vardan Khachatryan
	Member of Hayq initiative
	“Pastark”
	04.12.2015


( “Other” conditional group includes press conferences, which were about the topic of the referendum, but did not assume introduction of any approach to the constitutional amendments, that is why they are not analyzed within the scope of this monitoring.





� By the RA legislation and in accord with Decree №69-A, from October 29, 2015, by the Central Commission for the Referendum 60 minutes free and 120 minutes paid air-time is provided for the campaign on Public TV and 120 and 180 respective minutes are provided for the campaign over the radio.








4

