[image: image1.jpg]


[image: image2.jpg]@ Open Society Foundations - Armenia



COMMITTEE TO PROTECT

   FREEDOM OF EXPRESSION              
Coverage of the Press Conferences on RA Constitutional Amendments and December 6, 2015 Referendum Given by Representatives from Political Parties and Public Figures via TV Companies Broadcasting Throughout the Republic and in the Capital
 
From October 26 until December 27 of 2015, the Committee to Protect Freedom of Expression conducted a monitoring of the coverage by TV companies broadcasting throughout the republic and in the capital of the press conferences given by political and public figures related to the RA constitutional amendments and December 6, 2015 referendum. The monitoring consisted of two stages: the first was conducted during the campaign – from October 26 until December 4, and the second was from December 7 until December 27.
The goal of the monitoring was: a) to identify the level of interest/attention by TV companies broadcasting throughout the republic and in the capital towards the press conferences by representatives of various political parties, as well as by public figures (experts, analysts, etc.) during the period of the campaign of the referendum for the draft of the constitutional changes, as well as after the December 6 referendum, b) to study and evaluate the equivalence and impartiality of the coverage of press conferences while they are on air. 
GENERAL INFORMATION ABOUT THE MONITORING
At the first stage, 10 TV channels, having social and political information programs and covering in them press conferences about the constitutional amendments, have been monitored: “AR”, “Ararat”, “Armenia”, “ArmNews”, “Yerkir Media”, “Kentron”, Channel 1 of the Armenian Pubic TV Company (“H1”), Armenian second TV channel (“H2”), “H3”, “Shant”. At the second stage, “A-TV” company joined them, which started to cover press conferences on the constitutional amendments only after the referendum.
During the monitoring of the campaign period, we have examined the press conferences about the constitutional amendments and the referendum in 13 press center and press clubs in the capital: “Analytic”, “Andradardz”, “Bliz info”, “Yerku yeres”, “Zarkerak”, “Hayatsq”, “Hayeli”, “Henaran”, “Media kentron”, “Noyan tapan”, “Post scriptum”, “Tesaket”, “Pastark”. After the referendum, “Armenpress” press center was added, where they conducted one press conference on the topic. In individual cases, certain political parties conducted the press conferences in their offices, state agencies and other places and those meetings with the journalists were also included in the monitoring. In total, the number of press conferences of the first stage of monitoring, according to the sites (clubs, centers and offices of the parties) are introduced in Appendix 1, the second stage results are introduced in Appendix 4.
According to the methodology, the members of the monitoring group, when visiting the press clubs in the capital, recorded the presence of the shooting teams of the TV companies at the given press conference. Then the presence or absence of materials from the visited press conference during the main (evening) news program of that TV Company was studied. If available, the way of coverage was also recorded in a special form: with or without (“mute” quote, out-of-shot author’s text) the soundbite from the main speakers, with or without author’s (or other) comments.      
Along with that, we have analyzed the contents of the packages and the reportages, i.e. the attitude of the speaker at the press conference to the constitutional amendments, whose opinion he/she expresses, whether the opinion was his/her personal or of a collective (party, organization), the attitude of the author of the reportage/package to the approach of the speaker at the press conference, whether it is positive (+), negative (-), neutral (0), presence or absence of another (opposite) opinion in the package shot outside the scope of that press conference. 
RESULTS OF THE MONITORING OF THE CAMPAIGN PERIOD
During the 40 days of the first stage of monitoring, we have observed 110 press conferences about the constitutional amendments and the December 6 referendum. 2 and more public figures took part in 55 of them, that is why in the tables and texts introduce below the total number of participants exceeds the number of press conferences. 34 out of 55 press conferences were debates, i.e. representatives from various political parties, public movements or NGOs having different views participated in them. In case of the rest 21, the participants expressed similar or almost the same opinions and approaches. In total, 172 people, representatives from political parties and public movements, as well as public figure (experts, analysts, etc.) spoke at 110 press conferences. 
The activity level of participation of political parties and public figures in the press conferences
The specificity of this monitoring is that it enables not only studying and assessing the activity of the companies in terms of covering the press conferences given by representatives of various parties, movements and alliances, but also identifying the activity level of political parties during the campaign. This is important if we take into consideration public recriminations by the politicians and mass media, which is typical to this kind of campaigns: the first complain of the insufficient attention to them by the mass media, and the latter complain that the politicians avoid communication with the media outlets, especially when there is the threat of hearing unpleasant questions.   
Thus, the table below shows the quantity of representatives from various political parties, as well as public figures who participated in the press conference about constitutional amendments and the referendum on December 6.
Table 1
	N


	Participant in the press conferences
	Number of participations in the press conferences 

	1. 
	Republican party of Armenia
	39

	2.
	“Heritage” party
	7

	3.
	Armenian Revolutionary Federation - Dashnaktsutyun
	6

	4.
	“Prosperous Armenia” party
	5

	5.
	Armenian National Congress
	4

	6.
	“Country of Law” party
	0

	7.
	Armenian Democratic party
	4

	8.
	Social-democrat Hnchakyan party
	3

	9.
	National Self-Determination Union
	3

	10.
	Armenian Communist party
	3

	11.
	 “Christian-people’s revival” party
	3

	12.
	“National Concord” party
	2

	13.
	“Free Democrats” party
	2

	14.
	“Alliance” party
	2

	15.
	“New times” party
	2

	16.
	 “New Armenia” front
	2

	17.
	 “Cheq antskatsni” movement
	2

	18.
	“Mission” party
	2

	19.
	Armenian National movement
	1

	20.
	Unified opposition staff 
	1

	21. 
	“Solidarity” party
	1

	22.
	Armenakan Liberal party 
	1

	23.
	“Hayazn” party
	1

	24.
	Liberal Democratic Union of Armenia 
	1

	25
	Armenian Greens party
	1

	26.
	Public figures (Heads of NGOs, experts, analysts, etc.)
	66

	27.
	National minority unions
	5

	28
	Other (Head of the passport and visa Department of the RA Police, Organizers of the “Yes” & “No” reality show, Commander of the ‘Talin” squad of liberation warriors)
	4 


The figures in the table show that during the campaign, among the political powers the ruling Republican Party was the leader as to the number of press conferences organized in the press centers and press clubs. The political parties represented in the Parliament (see data about them in lines 2-6 of the table), taken together, leg behind the RPA more than 1.5 times. The following fact is also interesting, that the indicator of the ruling party also exceeds the total number of press conferences given by extraparliamentary political powers and movements taken together (39 against 37). 
Active participation by public figures (in this conditional group we have heads of NGOs, experts, analysts, representatives from the fields of science and culture) in the press conferences attracts special attention. However, along with that, only less than half of the panelists (28 out of 66) expressed clear approach to the constitutional amendments. The rest either refused to do that or devoted their speeches to the organization of the referendum, to the participation of various strata in it, or they introduced their researches related to the constitutional amendments.  
Attitude towards the constitutional amendments: “for” and “against”
Analysis of the monitoring data shows that during the press conferences organized in the period of the campaign, the number of supporters of the constitutional amendments had, in total, not big advantage against the opponents. Thus, 67 speakers at various press conferences were “for” the amendments, 59 speakers encouraged to say “no”, the rest 46 did not have clear approach to the draft while introducing various issues, etc. related to the organization of the referendum, the process of the campaign. Expressed in percentage, it looks as follows: 39% - “yes”, 34,3% - “no”, 26,7% - did not express any attitude. However, 28 out of 126 who said “yes” or “no” to the constitutional amendments during the press conferences expressed their own opinions, 98 expressed collective opinion (of a party, union, movement, etc.). If we divide the participants of the press conferences introduced in Table 1 into five conditional groups (1. Political powers represented in the RA Parliament, 2. Extraparliamentary parties, movements, unions, 3. Representatives from NGOs, 4. Unions of national minorities, other participants(), then taken separately, the attitude of those groups to the constitutional amendments will look as follows:
Parliamentary factions: 
RPA – 39 (“yes”), Prosperous Armenia - 5 (“yes”), ARFD - 6 (“yes”), Heritage - 7 (“no”), Armenian National Congress - 4 (“no”), Country of Law – 0.
Extraparliamentary parties: 
“yes” - 9 
“Social-Democrat Hnchakyan” party (3), Communist party of Armenia (3), Armenian National movement (1), LDUA (1), “Armenakan Liberal” party (1). 
“No” - 28 
“Armenian democratic” party (4), Union for National Self-Determination (3), “Christian People’s revival” (3), “New times” party (2), “Mission” party (2), “Alliance” party (2), “Free democrats” party (2), “National Concord” party (2), “Cheq antskatsni” movement (2), “New Armenia” front (2), Unified opposition staff (2), “Hayazn” party (1), “Solidarity” party (1), Armenian Greens’ party (1). 
NGOs/public figures: “yes” – 5, “no” – 23, no approach expressed – 38:
Unions of National Minorities: Community of Yezidis in Armenia, Community of Greeks in Yerevan, “Atour” Assyrian union – all of them “yes”: Approach was not expressed by – 2, representatives from “Khayadta” Federation of Assyrian organizations in Armenia and from Greek “Ponti” community NGO in Yerevan.
Within the group of political parties having parliamentary factions we evidently see the advantage of the Republican Party in participating in the press conferences and complete absence of the “Country of Law” party from them. In fact, the representatives of the latter refused to express their approach to the constitutional amendments and the referendum through press conferences: Although representatives from other factions expressed their approaches from 4-7 times, because of the RPA indicators, the campaign supporting the amendments (“yes”) was significantly greater as compared with the opponents (“no”).   
As far as the extraparliamentary parties are concerned, during the campaign they had only 1-2 press conferences (here exceptions were Armenian Democratic party – 4 press conferences, Communist party of Armenia, “Christian people’s revival”, Union for National Self-Determination and Social-Democrat Hnchakyan party, which had 3 press conferences each). In our opinion, press conferences by the extraparliamentary parties were mostly aimed not as much at the campaign, but at introducing their own opinion to the public. In any case, in this group the “no” was 3 times more than “yes”.

In the group of public figures (heads of NGOs, experts, analysts, representatives from the field of science and education, etc.) advantage of “no” against “yes” was significant – more than 4 times. However, during the press conferences the number of people who did not express their approach to the constitutional amendments was greater than that of supporters and opponents taken together – 38 and 28 respectively.
In the group of national minorities, representatives of three unions – Community of Yezidis in Armenia, Community of Greeks in Yerevan, “Atour” Assyrian Union – said “yes” to constitutional amendments, and representatives of the two unions - “Khayadta” Federation of Assyrian organizations in Armenia and Greek “Ponti” community NGO in Yerevan – did not express their approach. 
Presence at the press conferences and facts about their coverage or negligence
In general, during the campaign TV companies broadcasting throughout the country and in the capital paid insufficient attention to the social and political events so crucial for the country – to the press conferences about the referendum for the constitutional amendments. If we make a rating table of monitored broadcasters that shot and covered the press conference during the period of October 26 through December 4, then we will get the following picture:
Table 2

	TV Company
	Shooting
	Coverage

	 1. “Kentron”
	62
	55

	2. “AR”
	38
	36

	3. Channel 1 of the Public TV company (“H1”)
	38
	35

	4. “Ararat”
	36
	34

	5. “H3”
	23
	19

	6. “Shant”
	21
	13

	7. Armenian second channel (“H2”)
	12
	11

	8. “Yerkir Media”
	14
	9

	9. “Armenia”
	8
	8

	10. “ArmNews”
	1
	1


As can be seen in the table, “Kentron” TV company paid the greatest attention to the press conferences about the constitutional amendments. However, if we take into consideration the number of press conferences (110), then it will turn out that “Kentron” has covered only half of them. The other TV companies had less interest towards these events.
“Armenia” and “ArmNews” TV companies, which are in the “PanArmenia Media Group” holding, being at the bottom of the table, during the campaign paid almost no attention to the press conferences given by the politicians and public figures. The shooting team from “ArmNews” was present only once at the press conference about the referendum, and that was when the organizers of the “Yes” & “No” reality show broadcast on the same channel were giving it – Hrach Keshishyan, Director of the TV Company and Karen Kocharyan, Producer. By the way, one more TV company included in the “PanArmenian Media Group” holding, the ATV, never attended any press conference on the constitutional amendments during the period of monitoring, though in its broadcasting network it has social and political news programs. 
It is interesting, that “Armenia” TV Company (as well as “Shant”) had announced that during the campaign the highest price for the political advertisement was 110000AMD per 1 minute. That seriously reduced the opportunity of the small parties and unions to introduce their approach to the constitutional amendments to the public. If we consider the negligence of the prevailing majority of the press conferences by “Armenia”, then it will turn out that conditions here for the campaign were rather unfavorable. The same refers to “Shant”, however, for the sake of justice we should note that this TV Company has covered more press conferences than “Armenia”.
By the way, as the monitoring data show, the presence of staff members from a number of TV companies at this or that press conference does not necessarily mean that it will be covered. Thus, majority of the TV companies (8 out of 10) in a number of cases, though present at the press conference, did not broadcast the shot material. In particular, “Shant” did not cover 8 out of 21 press conferences it was present with its shooting team; “Kentron” – 7 out of 62, “Yerkir media” – 5 out of 14, “H3” – 4 out of 23, “H1” – 3 out of 38, “AR” – 2 out of 38, “Ararat” – 2 out of 36, “H2” – 1 out of 12.
For example, “Shant” did not cover the press conference given by Raffi Hovhannisyan, leader of the “Heritage” party, RPA parliamentarian Mkrtich Minasyan, by the trio of Aram Karapetyan (“New times”) – Hovhannes Sahakyan (RPA) – Aghasi Yenokyan (political scientist), by the debating pair with leader of the Union for National Self-Determination Parouyr Hayrikyan – parliamentarian from RPA faction Soukias Avetisyan, and others. “Kentron” did not show its audience the press conferences by Eduard Sharmazanov, Vice-Chair of the Parliament and RPA speaker, by the debating pair Lernik Alexanyan (RPA) – Sos Gimishyan (“Christian-people’s revival” party), by Khosrov Harutyunyan, MP from the RPA parliamentarian faction, by Aghvan Vardanyan and Armen Roustamyan from ARFD, and others. “Yerkir media” did not broadcast the press conferences by Anush Sedrakyan, Vice-Chair of “Free Democrats” party, by debating pair Levon Barseghyan (Chair of the Board of journalists “Asparez” club) – Vahan Babayan (MP from “Prosperous Armenia” party), by Armen Martirosyan, Vice-Chair of the “Heritage” party, and others. “H3” TV company did not introduce press conferences by Levon Barseghyan, Chair of the Board of journalists “Asparez” club, by Aghvan Vardanyan and Armen Roustamyan from ARFD, and others. “Ararat” TV company did not broadcast press conferences by Larisa Alaverdyan, the first RA Human Rights defender, Head of the “Against legal arbitrariness” NGO, by debating pair Andrias Ghukasyan (“New Armenia” front) – Khosrov Harutyunyan (MP from the RPA parliamentarian faction), and by others. By the way, the press conference by Larisa Alaverdyan did not appear on the air of the Armenian second TV channel, either. Appendix 2 introduces the total list of press conferences shot during the campaign period, but not covered by the TV companies.
In the context of the issues discussed, activity of Channel 1 (“H1”) deserves special attention, as by Article 27 of the current RA Constitution (and by Article 42 of the new draft of the Main law), as well as by Article 19 of the RA Electoral Code and by Article 20 of the RA Law on Referendum, special requirements are stipulated for the public TV to ensure free campaign, impartiality and to refrain from discrimination. From this perspective, it is unclear how “H1” TV Company neglected the majority of press conferences on the constitutional amendments and the referendum on December 6, 2015. It is even more unacceptable that cases have been registered at the public TV Company, when they were present at the press conference, but did not cover it, namely press conferences by Zarouhi Postanjyan, MP from the “Heritage” faction, as well as by Larisa Alaverdyan, head of the “Against legal arbitrariness” NGO.
During the first stage of monitoring, at the 15 out of 110 examined press conferences there was no TV company present. However, in 10 cases press conferences by politicians and public figures speaking against the constitutional amendments or criticizing the process of organizing and conducting the referendum have been neglected, in 2 cases - by supporters of the changes, in 2 cases - by experts analyzing the amendments, in 1 case – debating press conference by supporter and opponent of the constitutional amendments have been neglected. E.g. among the neglected press conferences are the following: by Parouyr Hayrikyan, leader of the UNSD (by the way when this politician was giving a press conference with RPA MP Artak Davtyan, and later with another Republican MP Soukias Avetisyan, in both cases the TV companies were present and covered them), Ashot Manoucharyan, member of “Gharabagh” Committee, Vahan Babayan and Vahe Enfiajyan, MPs from “Prosperous Armenia” party, 3 public figures – Sona Ayvazyan (Vice-Chair of the “Transparency international” anticorruption center), Zarouhi Hovhannisyan (publicist) and Vardine Grigoryan (Helsinki Citizens’ Assembly Vanadzor office). In total, the press conferences monitored at the first stage, at which no shooting team from TV companies was present, are introduced in Appendix 3.  
Contents of the coverage of the press conferences 

during the campaign period
In general, the coverage of the press conferences during the campaign for the referendum of the constitutional amendments by representatives from political parties and by the public figures via the TV channels broadcast throughout the republic and in the capital was neutral. The authors of packages and reportages, as a rule, impartially introduced the opinions of both the supporters of the changes and of the opponents while refraining from their own comments. 

It is strange, that without any exception all the press conferences were covered with direct citations – soundbite, which conferred more credibility and trust to the packages and reportages. 
In fact, the tendency formed during the latest several national elections continued during the current campaign, when the TV companies, knowing that they are monitored by the local and international organizations, take efforts to demonstrate impartiality, to ensure pluralism, which is not always typical to Armenian TV. 

Nevertheless, in spite of generally neutral coverage of the press conferences, during the monitoring several cases have been registered when the TV companies demonstrated partial approach. Namely, such a case was registered on November 2 in “Ararat” channel, when the news program introduced the debating press conference between Hovhannes Sahakyan, Member of Parliament from RPA, Chairperson of the Standing committee on state and legal affairs, and Heriknaz Tigranyan, expert at the “Transparency International” anticorruption center, during which they spoke about issue of voting with ID cards. During the full welcoming package, even when Heriknaz Tigranyan was speaking, the titles showed citation from the speech of the member of the parliament: “If a citizen wants to forge, then 6 members of the commission and the proxies should turn a blind eye.” Thus, an impression was created as if arguments by the representative of the ruling party were more convincing, then those of the well-known expert from the NGO.
A similar example was registered in “H1”. During the November 17 press conference with a group of public figures from the field of science and culture, sculptor Ferdinant Arakelyan asked both the supporters of and opponents to the constitutional amendments each a burning question. However, the package showed only the question with accusations to the opponents of the changes. 
One more case was registered on November 11 on “AR” TV: from the debating press conference with participants both for and against the amendments, the author of the reportage was telling about it with a big poster encouraging “yes” to the changes at the background.
However, these facts are sporadic and they, evidently, can be considered as exceptions in the overall picture of generally neutral coverage of speeches. Nevertheless, as the monitoring data show, no more similar cases of partiality were registered at the aforementioned TV companies, and all the rest of the packages and reportages have been assessed as neutral. As to the other seven monitored TV channels, no such shortcomings have been registered in their contents.
The specificity of the current campaign was that the press centers and press clubs, which organized the press conferences for the politicians and public figures, attempted to confer to those events a debating nature and they invited representatives from different camps. This significantly facilitated the task of the TV companies to ensure pluralism when covering the campaign. Even in cases when no debate was assumed, and when, e.g. the heads of NOGs, experts and analysts were to introduce the results of their researches on the topic of problems of constitutional amendments and the organization of the referendum, the press centers, henceforth invited several panelists.
This is the reason that with the coverage of the majority of press conferences, the tele-viewers heard two and more opinions about the issues discussed. Such an approach was disseminated so much, that very often, when there was one panelist at this or that press conference, the journalists and editors of TV channels combined several such speeches in one package thus creating a distant debate, and trying to compare several opinions and approaches to the constitutional amendments and organization of the referendum. The results of such a monitoring are introduced in the table below.
Table 3

	TV Companies
	Number of coverage
	Press conferences with two and more participants 
	Debate press conferences
	Combined packages 

	1. “Kentron”
	55
	45
	29
	16

	2. “AR”
	36
	34
	21
	13

	3. Channel 1 of the public TV company (“H1”)
	35
	26
	22
	4

	4. “Ararat”
	34
	32
	22
	10

	5. “H3”
	19
	15
	14
	1

	6. “Shant”
	13
	10
	7
	3

	7. Armenian second channel (“H2”)
	11
	5
	5
	0

	8. “Yerkir Media”
	9
	7
	5
	2

	9. “Armenia”
	8
	5
	2
	0

	10. “ArmNews”
	1
	1
	0
	0


However, during the monitoring, cases have been registered, when the TV companies evidently took excessive efforts when combining several press conferences, which resulted in inadequate coverage of each of them. Namely, on November 16, during the main news program of “Ararat” channel attempt was made to combine 4 debating press conferences in one package, which included the following pairs: Anush Sedrakyan, Vice-Chair of the “Free Democrats” party – Hovhannes Sahakyan, Member of Parliament from RPA, Chairperson of the Standing committee on state and legal affairs, Aram Manoukyan, Secretary of the ANC parliamentary faction – Levon Martirosyan, member of RPA faction, Artsvik Minasyan, MP from ARFD faction – Aram Sargsyan, Chairperson of the Armenian Democratic party, Vahe Mosinyan, press secretary of the “Armenian revival” union – Narek Galstyan, Chairperson of the Social-Democrat Hnchakyan party. Unskillfully combining opinions of participants of various press conferences and passing from one to another, the authors of the packages were not able to introduce to the tele-viewers the essence of the debates and adequately to cover the press conferences. A similar shortcoming was registered in the Armenian second channel (“H2”).     
RESULTS OF MONITORING FOLLOWING 2015, DECEMBER 6 REFERENDUM 
The monitoring of the coverage of press conferences given by political and public figures via TV channels broadcast throughout the republic and in the capital continued after December 6 referendum. As has already been mentioned, this part of the monitoring was conducted from December 7 to 27, 2015. This time the goal of the monitoring was to identify the level of interest/attention by the broadcasting mass media towards the opinions and assessments expressed by the political powers, as well as experts and analysts about the constitutional changes and the voting after the referendum. As during the previous period, we envisaged to monitor equivalence and impartiality of the coverage of press conferences while they are on air.
During the second stage of the monitoring 41 press conferences have been registered on the topic of constitutional amendments and December 6 referendum. This is more than 2,5 times less than during the campaign period. However, we need to consider that the period of monitoring was two times shorter than the first one. In total 66 panelists spoke in those press conferences. Their number exceeds the number of press conferences, as in 13 of them 2 and more people expressed their opinions. Only 5 of those 13 were of beating nature, i.e. politicians and public figures having different opinions took part in them. In case of the remaining 8, the panelists expressed similar or almost similar opinions and approaches. 
The press conferences took place mostly in the same press clubs in the capital as during the campaign period. After the referendum, some of them did not organize meetings of political and public figures with the journalists on the topic of constitutional amendments. At this stage of monitoring, the state-owned “ArmenPress” news agency press center joined the operating clubs, and one press conference on the given topic was held there. In certain cases the press conferences were organized not in the press centers or clubs, but in party offices, state agencies or in other places, and those meetings have also been included in the monitoring. The number of press conferences following the December 6 referendum as per venues, is introduced in Appendix 4.
Participation of political and public figures in press conferences 

following the referendum 
As we have already mentioned, the conducted monitoring enables us not only to evaluate the activity of the TV companies in terms of covering press conferences given by political and public figures, but also to identify the level of activity by those figures to introduce their opinions and approaches towards the constitutional amendments and the referendum to people. The results of the second stage of monitoring of participation by representatives from various political powers and public figures in the press conferences are shown in Table 4.     
Table 4

	N


	Participants in the press conferences
	Number of participations in the press conferences 

	1.
	Republican Party of Armenia
	6

	2.
	Armenian National Congress
	3

	3.
	“Heritage” party
	2

	4.
	“Prosperous Armenia” party
	1

	5.
	Armenian Revolutionary Federation - Dashnaktsutyun
	0

	6.
	“Country of Law” party
	0

	7.
	“National Self-Determination” union
	2

	8.
	Democratic party of Armenia
	1

	9.
	Social-democrat Hnchakyan party
	1

	10.
	“New Armenia” front
	1

	11.
	“New times” party
	1

	12.
	“National Concord” party
	1

	13.
	Communist party of Armenia
	0

	14.
	“Christian-people’s revival” party
	0

	15.
	“Alliance” party
	0

	16.
	“Free democrats” party
	0

	17.
	“Cheq antskatsni” movement
	0

	18.
	“Mission” party
	0

	19.
	Armenian National movement 
	0

	20.
	Unified opposition staff
	0

	21.
	“Solidarity” party
	0

	22.
	Armenakan –Ramkavar liberal party 
	0

	23.
	“Hayazn” party
	0

	24.
	LDUA 
	0

	25.
	Armenian Greens party
	0

	26.
	Public figures (Heads of NGOs, experts, analysts, etc.)
	42

	27.
	National minority unions
	0

	28.
	Other (Deputy Head of the RA Special investigative service, Vice-Chair of the RA Investigative Committee, First Deputy Chief of RA Police, Head of the Legal Department of the RA Police,  Head of the passport and visa Department of the RA Police)
	5


The table shows that the Republican Party of Armenia, both during the campaign period and after the December 6 referendum had more participation in the press conferences than the other political parties. The RPA index equals the aggregate of the other parliamentary factions (see lines 2-6 in the table) and is comparable with the total number of participation in the press conferences by extraparliamentary powers – 6 against 7.  
In general, after the referendum the activity of the political powers has sharply reduced. Even considering the aforementioned reservation, that the period of the second stage of monitoring was twice shorter than the first one, we cannot but notice that the leader of the campaign (RPA) participated in 39 press conferences before the referendum, and in the following 3 weeks in 6 press conferences, i.e. 6,5 times less. Two political parties represented in the parliament (ARFD and “Country of Law”) did not consider it necessary to express their approach to the referendum for the constitutional amendments via press conferences. The same can be said about the prevailing majority of the extraparliamentary political powers. 

Unlike the representatives from the political powers, after the referendum public figures were significantly active, and with the number of participation in the press conferences they left behind all the political parties and movements taken together. 
It is noteworthy, that the political powers and public unions, which during the campaign were defending constitutional amendments, as a rule, had positive attitude toward the held referendum. However, as the results of the second stage of monitoring show, after the voting not all the participants expressed their approaches through the press conferences. 

In the group of parliamentary factions 7 participants in the press conferences assessed positive the constitutional amendments and the results of the referendum, and 5 assessed negative. As we have already mentioned two parliamentary factions (ARFD and “Country of Law”) did not give any press conferences. In the group of extraparliamentary powers one panelist defended the constitutional amendments and the results of the referendum, 6 expressed negative approach, and 13 did not participate in the press conferences. In the group of public figures 6 panelists expressed positive attitude, 24 – negative, and 12 did not express clear attitude. 14 out of total 66 panelists defended the constitutional amendments and the results of the referendum; 35 spoke against and 17 did not express any attitude. It turns out that unlike the campaign period, after the referendum those having negative attitude towards the constitutional amendments and the referendum were prevailing. By the way, 31 panelists expressed personal opinions, 35 expressed collective opinion (party, organization, etc.). 

Level of attention by TV companies to press conferences following 

December 6 referendum
After the referendum, the level of interest by TV companies broadcasting throughout the republic and in the capital towards the press conferences on constitutional amendments given by political and public figures got even lower as compared with the campaign period. However, with the majority of monitored TV companies cases were registered when the shot material was not put on air, i.e. presence of a TV company representative at the press conference does not always mean that it will be put on air. The results of the table below are a proof of that.
Table 5
	TV company
	Shooting
	Coverage 

	 1. “Ararat”
	15
	13

	2. “H3”
	14
	12

	3. “Kentorn”
	11
	11

	4. Armenian second channel (“H2”)
	9
	9

	5. First public TV channel (“H1”)
	9
	8

	6. “AR”
	7
	6

	7. “Armenia”
	6
	5

	8. “Shant”
	5
	3

	9. “Yerkir media”
	2
	2

	10. «А-TV»
	2
	2

	11. “Armnews”
	1
	1


Unlike the campaign period, after the referendum the press conferences given by political and public figures attracted more attention of the “Ararat” TV company which is affiliated with the ruling RPA. However, this TV company has covered only 1/3 (41) of the press conferences registered at the second stage of monitoring. The other TV channels paid even less attention to the press conferences. E.g. the “Kentron” TV company, which was the leader during the first stage of monitoring while covering 55 press conferences, now has broadcast 5 times less packages and reportages of press conferences on constitutional amendments. 
It is noteworthy that after the referendum “A-TV” TV company showed interest (though little) to press conferences on constitutional amendments, whereas during the campaign its employees attended not a single press conference by political and public figures and never covered any of them. 
As already mentioned, 6 out of 11 TV companies studied during the second stage of monitoring in certain cases did not put on air the videos shot at the press conferences. “Ararat”, “H3”, “Shant” channels had two such cases each, “H1”, “AR” and “Armenia” channels had one such case each. In total, the list of press conferences shot after December 6 but not broadcast, while mentioning TV channels, is introduced in Appendix 5.
In 11 out of studied 41 press conferences following the referendum, no representative from TV companies was present. Moreover, 5 times press conferences were neglected in which the political or public figures expressed negative attitude towards the constitutional amendments and the held referendum; one missed press conference was by a supporter to the amendments, and in missed 5 debating press conferences there were two or three supporters or opponents to the constitutional amendments. The list of total press conferences following the December 6 referendum at which no shooting team from TV companies was present is introduced in Appendix 6.
Contents of coverage of the press conferences following the referendum
Unlike the campaign period, after the December 6 referendum the press centers and clubs in the capital organized significantly fewer press conferences with two or more panelists. However even the ones that were organized, especially the debating ones (when representatives from various political parties and public unions having different opinions were invited to meet with the journalists), were often neglected by TV companies. Instead of covering such debates the broadcasting mass media preferred to prepare combined materials in which on their own choice they included several reportages on the same topic from various press conferences. The data in the following table are the proving it.  
Table 6

	TV companies
	Number of coverages
	Press conferences with two and more participants 
	Debating press conferences
	Combined packages 

	 1. “Ararat”
	13
	5
	3
	3

	2. “H3”
	12
	4
	1
	0

	3. “Kentorn”
	11
	3
	0
	2

	4. Armenian second channel (“H2”)
	9
	2
	0
	3

	5. First public TV channel (“H1”)
	8
	4
	1
	0

	6. “AR”
	6
	3
	0
	4

	7. “Armenia”
	5
	2
	0
	2

	8. “Shant”
	3
	1
	0
	3

	9. “Yerkir Media”
	2
	1
	0
	0

	10. «А-TV»
	2
	1
	0
	2

	11. “Armnews”
	1
	0
	0
	0


In the introduced table especially noteworthy is the fact that majority of TV companies (8 out of 11) ignored debating press conferences. Moreover, as it was mentioned above, at 5 of the 11 press conferences, at which no shooting team was present, the panelists were political and public figures who negatively assessed the constitutional amendments and the referendum. 
In fact, after December 6 the TV companies demonstrated selectively biased approach to the coverage of the press conferences, bringing to minimum criticizing evaluations on air, and they maximum used the speeches with which they could propagate the necessity of the constitutional amendments and the legitimacy of the referendum results. In this respect the following example is of great interest: on December 7, during the “Zhamy” news program “Armenia” TV company covered the press conference by CIS observers, who spoke positively about the referendum; and the other press conference that took place on the same day, in which the European observers gave negative assessment to the referendum, was shot by the TV company but was not put on air. By the way, Channel 1 of the Public TV company (“H1”), when telling about the second of those press conferences, was limited to stating that local observers were going to apply to the law enforcement bodies on the identified infringements, and the criticizing assessments by the European observers were left out. 
However, in the actual packages and reportages biased approach was rare: such cases have been scarcely registered. As a rule, press conferences that attracted the attention of the TV companies were covered neutrally, without positive or negative assessments by the authors. Moreover, almost all the packages (with the exception of one case on “Ararat” channel) contained sound-bites which made the material more credible. 
However, partiality was demonstrated from the very beginning, when the TV companies “sieved” the press conferences (including debating ones), in which criticizing assessment was expected by the political or public figures. As a result, the true picture of opinions and approaches expressed at press conferences organized after the December 6 referendum was not impartially introduced on Armenian TV, and pluralism of opinions was not sufficiently provided.
SUMMARY
1. During the campaign TV companies broadcasting throughout the republic and in the capital paid insufficient attention to the press conferences, which were about crucial for the country social and political event – the referendum for the constitutional amendments. “Kentron” TV company was quite active, which covered half of the 110 press conferences. The other TV companies paid even less attention to them. Moreover, the majority of the monitored TV companies (8 out of 10) in a number of cases, though present at the press conferences, did not broadcast the videos.
Following December 6 referendum, the broadcasting companies paid even less attention to the press conferences given by political and public figures. By the results of the second stage of the monitoring, “Ararat” TV company was more active, which, however, covered less than 1/3 of the press conferences – 13 out of 41. During this period in majority of TV companies cases have been registered when the shooting teams were present at the press conference, but the materials were not put on air.
2. On the TV channel broadcast throughout the republic and in the capital, the coverage of the press conferences given by political parties and public figures on the issue of referendum for the constitutional amendments was mostly neutral. During the first stage of the monitoring, only several cases of partiality in coverage have been registered.
At the second stage of monitoring a completely different situation has been registered. Partiality by the TV companies was demonstrated right from the beginning: the press conferences were covered based on selectively, moreover, majority of TV companies ignored the ones, which gave negative assessment to the constitutional amendments and the results of the referendum. Firstly, refers to press conferences given by politicians from opposition, as well as experts and public figures criticizing the aforementioned amendments and the referendum. The press conferences that attracted the attention of the TV companies, as a rule, were covered neutrally.
3. The specificity of the campaign was that the press centers and press clubs, which organized the press conferences for the politicians and public figures, attempted to confer to those events a debating nature and they invited representatives from different camps. This significantly facilitated the task of the TV companies to ensure pluralism when covering the campaign. 

However, after the referendum the number of debating press conferences significantly decreased, and the organized ones were often ignored by the TV companies.
4. As the results of the monitoring show, during the press conferences organized within the period of the campaign the supporters of the constitutional amendments, had overall advantage over the opponents. After December 6 the picture drastically changed: at meetings with the journalists majority of the panelists spoke negatively about the constitutional amendments and the held referendum.
5. Among the political parties, the Republican Party was the leader during the campaign in terms of participation in the press conferences organized in the press centers and press clubs in the capital. The other political parties represented in the RA Parliament were legging behind the RPA almost 1,5 times. The “Country of Law” party representatives did not participate in any press conference.
At the second stage of monitoring almost the same picture has been registered, with one difference, that press conferences with participation of political parties represented in the parliament were significantly reduced. Moreover, representatives from both “Country of Law” and ARFD did not give any press conference after the referendum.
6. During the period prior to the referendum, the press conferences by the extraparliamentary parties were mostly aimed not as much at the campaign, as at introducing their own opinions to the public. After December 6 majority of those political parties did not consider it necessary to give a press conference; 5 of them had only one meeting each with the journalists, and only NSDU had 2 meetings.
7. Active participation of the public figures – heads of NGOs, representatives from the field of science and culture, experts, analysts – in press conferences organized during the campaign attracts attention. However, only less than half of them expressed clear approach to the constitutional amendments.
After December 6 public figures continued to participate actively in the press conferences. Now majority of those figures (30 out of 42) expressed clear approach to the constitutional amendments and the referendum; moreover, 24 spoke negatively and 6 positively.
***
The publication of this report became possible with the support from the Open Society Foundations – Armenia Organization, grant N19270. Opinions and analyzes included in this report express the opinion of the authors and may not be consistent with the opinions and approaches of the Open Society Foundations – Armenia Organization.
APPENDICES
Appendix 1
Number of press conferences during the campaign as per venues * 

	N
	Clubs
	Number of press conferences

	1.
	“Hayeli”
	19

	2.
	“Hayatsq”
	18

	3.
	“Media kentron”
	17

	4.
	“Henaran”
	16

	5.
	“Pastark”
	10

	6.
	“Noyan tapan”
	8

	7.
	“Post scriptum”
	6

	8.
	“Analytic”
	3

	9.
	“Bliz info”
	2

	10.
	“Andradardz”
	2

	11.
	“Tesaket”
	2

	12.
	“Zarkerak”
	1

	13.
	“Yerku yeres”
	1


* 5 more press conferences took place in the offices of the parties:
ARFD – 1, Communist party – 2, Heritage - 1, SDHP - 1

Appendix 2
List of shot during the campaign but not covered press conferences as per TV companies
	     N
	Panelists

	Party, alliance, organization

	Venue
	Date 
	TV companies 

	1.
	Edgar Hovhannisyan
Gabriel Balayan
	historian
constitution specialist
	“Henaran”
	29.10.2015
	“Yerkir Media”

	2.
	Mkrtich Minasyan
	RPA
	“Post scriptum”
	03.11.2015
	“Shant”

	3.
	Levon Barseghyan
	Head of “Asparez” club
	“Bliz info”
	10.11.2015
	“H3”

	4.
	Andrias Ghukasyan
Khosrov

Harutyunyan

	Board member of the “New Armenia” front
RPA
	“Henaran”
	13.11.2015
	“Ararat”

	5.
	Ararat Zourabyan
	Chairperson of the ANM party
	“Henaran”
	20.11.2015
	“Shant”

	6.
	Tatchat Vardapetyan
	RPA 
	“Pastark”
	20.11.2015
	“Shant”

	7.
	Anush Sedrakyan
	Vice-Chair of the “Free Democrats” party
	“Pastark”
	20.11.2015
	“Yerkir media”

	8.
	Vilen Khachatryan
	economist
	“Bliz info”
	24.11.2015
	“Kentron”

	9.
	Lernik Alexanyan

Sos Gimishyan
	RPA

Chairperson of the “Christian-people’s revival” party
	“Henaran”
	25.11.2015
	“Kentron”

	10.
	Levon Barseghyan
Vahan Babayan
	Head of “Asparez” club
MP from PA party
	“Hayeli”
	27.11.2015
	“Yerkir media”

	11.
	Raffi Hovhannisyan
	Chairperson of the “Heritage” party
	“Heritage” office
	27.11.2015
	“Shant”

	12.
	Aram Karapetyan

Hovhannes

Sahakyan

Aghasi Yenokyan


	“New times”

RPA

Political scientist


	“Hayatsq”


	28.11.2015
	“Shant”

	13.
	Mkrtich Minasyan
	RPA
	“Pastark”
	30.11.2015
	“Shant”

	14.
	Eduard Sharmazanov
	RPA
	“Media kentron”
	01.12.2015
	“Kentron”,

“Shant”

	15.
	Merouzhan Ter-Goulanyan
Abgar Apinyan
	publicist
writer
	“Tesaket”
	01.12.2015
	“H3”

	16.
	Armen Martirosyan
	Vice-Chair of the “Heritage” party 
	“Pastark”
	01.12.2015
	“Yerkir media”

	17.
	Soukias Avetisyan
Parouyr Hayrikyan
	RPA
Chairperson of the UNSD
	“Henaran”
	01.12.2015
	“Shant”

	18.
	Armenak Dovlatyan
	Chairperson of the “Armenian Greens (social-ecological)” party
	“Noyan tapan”

	02.12.2015
	“Kentron”,

“AR”

	19.
	Larisa Alaverdyan
	“Against legal Arbitrariness” NGO
	“Pastark”
	03.12.2015
	“Ararat”,

“H1”,

“H2”

	20.
	Aharon Adibekyan
	sociologist
	“Hayatsq”
	03.12.2015
	“AR”

	21.
	Zarouhi Postanjyan
	Heritage
	“Hayatsq”
	03.12.2015
	“H1”

	22.
	Aghvan Vardanyan 

Armen Roustamyan

	ARFD
ARFD
	ARFD office
	04.12.2015
	“H3”
“Kentron”

	23.
	Aharon Adibekyan
	sociologist
	“Henaran”
	04.12.2015
	“H1”

	24.
	Levon Martirosyan

	RPA

	“Hayeli”
	04.12.2015
	“Yerkir media”

	25.
	Khosrov Harutyunyan
	RPA

	“Post scriptum”
	04.12.2015
	“Kentron”

	26.
	Slava Raphaelidis 

Knyaz Hasanov
Arsen Mikhaelov

	Chairperson of the Greeks union in Yerevan
Head of the Kurdish community in Armenia
Representative of the Assyrian “Atour” community
	“Tesaket”

	04.12.2015
	“Kentron”


Appendix 3
Press conferences with no shooting team from TV companies
(in the campaign period)

	N
	Panelists
	Party, alliance, organization
	Venue
	Date 

	1.
	Manouk Soukiasyan
Hrach Sargsyan
	“Mission” party
	“Hayatsq”
	27.10.2015



	2.
 
	Sona Ayvazyan
Vardine Grigoryan
Zara Hovhannisyan
	“Transparency International”
HCA Vanadzor office
publicist
	“Media kentron”
	05.11.2015



	3.
	Karine Danielyan 

Hranoush Kharatyan 
	Environmentalist
Ethnographer
	“Hayeli”
	03.11.2015

	4.

	Ashot Manoucharyan
	Member of Gharabagh committee
	“Pastark”
	13.11.2015

	5.
	Vahe Enfiajyan
	Secretary of the PAP faction
	“Post scriptum”
	18.11.2015

	6.
	Sargis Avetisyan
	Chairperson of the “Solidarity” party
	“Pastark”
	17.11.2015

	7.
	Vahan Babayan
	PAP
	“Hayatsq”
	17.11.2015

	8.
	Parouyr Hayrikyan 
	UNSD leader
	“Hayatsq”
	17.11.2015

	9.
	Aharon Adibekyan
	sociologist
	“Analytic”
	23.11.2015

	10.
	Narek Galstyan

Andrias Ghoukasyan
	SDHP chairperson
Board member of the “New Armenia” public salvation front
	“Media kentorn”
	23.11.2015

	11.
	Levon Barseghyan
Tigran Yegoryan
	Chairperson of the Board of the “Asparez” club
Representative of the “Europe in Law” NGO
	“Media kentorn”
	20.11.2015

	12.


	Zhanna Alexanyan
Arthur Sakounts
Varouzhan Avetisyan
	Head of the “Journalists for Human Rights” NGO 
Head of the Helsinki Citizens’ Assembly Vanadzor office
Press Secretary of the “No” staff
Unified opposition staff
	Office of the Founding parliament
	20.11.2015



	13.
	Larisa Alaverdyan
	Executive Director of the “Against Legal Arbitrariness” NGO
	“Analytic”
	27.11.2015

	14.
	Sasoun Saribekyan
	Head of the “Verelq” scientific-educational center
	“Noyan tapan”
	27.11.2015

	15.
	Vardan Khachatryan
	Member of Hayq initiative
	“Pastark”
	04.12.2015


Appendix 4
Number of press conferences as per venues following December 6 referendum *
	N
	Clubs
	Number of press conferences

	1
	“Media center”
	6

	2
	“Henaran”
	6

	3
	 “Hayeli”
	4

	4
	“Analytik” 
	4

	5
	“Post Scriptum”
	4

	6
	“Tesaket”
	4

	7
	“Bliz infor”
	3

	8
	“Pastark”
	2

	9
	“Hayatsk”
	1

	10
	“ArmenPress”
	1

	11
	“Yerku yeres”
	1

	12
	“Andradardz”
	0

	13
	“Zarkerak”
	0

	14
	“Noyan tapan”
	0


* After the referendum “ArmenPress” press club joined the 13 press clubs in the capital, where they held one press conference on the constitutional amendments. 5 more press conferences took place: ANC office (1), “Ani Plaza” hotel (1), RA Special investigative service (1), RA Investigative Committee (1), RA Police (1). The last three were about the activity of the given agencies related to the referendum.
Appendix 5
List of press conferences shot by TV companies after the December 6 referendum, but not covered
	 N
	Speakers

	Party, alliance organization

	Venue
	Date
	TV companies 

	1
	Artur Sakunts 

Lene Wetteland
Sergey Tkachenko
Roman Udot
Tigran Yegoryan 
	Helsinki Citizens’ Assembly Vanadzor office
European platform for democratic elections

European platform for democratic elections
“Golos” association defending the right for election 

“Europe in law” NGO
	“Media Center”
	07.12.2015
	“H3”

	2
	Alexander Margarov
	Political scientist
	“ArmenPress”
	09.12.2015
	“H3”

	3
	Lernik Alexanyan 
	MP from RPA faction 
	“Hayeli”
	11.12.2015
	“H3”

	4
	Vahagn Khachatryan
	Economist
	“Pastark”
	14.12.2015
	“AR”

	5
	Alexander Iskandaryan
	“Caucasus” institute
	“Tesaket”
	14.12.2015
	“Ararat”

	6
	Levon Zourabyan
	ANC
	“Pastark”
	16.12.2015
	“Shant”

	7
	Vahan Babayan 
	“Prosperous Armenia”
	“Post Scriptum”
	25.12.2015
	“H1”

	8
	Alexander Margarov 
	Political scientist
	“Henaran”
	22.12.2015
	“H1” 

“Ararat”


Appendix  6
Press conferences following December 6 referendum, at which no shooting team from TV companies was present
	N
	Speakers

	Party, alliance, organization

	Venue
	Date

	1
	Arshak Sadoyan
	Public Council 
	“Tesaket”
	08.12.2015



	2

	Varouzhan Hoktanyan
	“Transparency international” anti-corruption center 
	“Media Center”
	09.12.2015

	3
	Alexander Iskandaryan 

Aram Harutyunyan
	Caucasus institute
“National concord” party
	“Analytik”
	10.12.2015

	4

	Armen Badalyan 

Vigen Hakobyan
Armen Baghdasaryan
	Political technologist
Political technologist
News abalyst
	“Media Center”
	10.12.2015

	5
	Hayk Martirosyan
	Doctor of political science at Sorbonne University 
	Hayatsk
	10.12.2015

	6
	Andrias Ghukasyan
	“New Armenia” front
	“Analytik”
	11.12.2015

	7
	Vardan Ayvazyan
Azat Arshakyan
	RPA
Former member of supreme council
	Hayeli
	

	
	
	
	
	14.12.2015

	8
	Vardan Ayvazyan 

Hayk Gevorgyan
Babken Tunyan
	RPA
“Armenian time” newspaper 

Economic analyst 
	“Media Center”

	16.12.2015

	9
	Aram Karapetyan
	“New times” party
	“Henaran”
	17.12.2015

	10
	Sergey Minasyan
Armen Badalyan
	“Caucasus Institute”
Political technologist
	“Henaran”
	18.12.2015

	11
	Levon Zuorabyan
Tigran Yegoryan
	ANC
Europe in Law NGO
	ANC office
	19.12.2015


( “Other” conditional group includes press conferences, which were about the topic of the referendum, but did not assume introduction of any approach to the constitutional amendments, that is why they are not analyzed within the scope of this monitoring.








1

