[image: image1.jpg]


[image: image2.jpg]National Endowment
for Democracy




 COMMITTEE TO PROTECT

FREEDOM OF EXPRESSION              
ON THE SITUATION WITH FREEDOM OF EXPRESSION AND 
VIOLATIONS OF RIGHTS OF JOURNALISTS AND MEDIA IN ARMENIA

Quarterly report of the Committee to Protect Freedom of Expression
(January-March, 2016)
The Committee to Protect Freedom of Expression regularly submits to the public its reports on working environment and issues of Armenian media and its personnel, on the status of the freedom of expression and on the violations of the rights of the media and the journalists. This report refers to the first quarter of 2016.
BRIEF SUMMARY
In the first quarter of 2016, no cases of physical violence were recorded against journalists in Armenia. However, the situation was not favourable for the media and the journalists, as they faced a number of other obstacles and complications.

In particular, 20 cases of various types of pressures on media and journalist, and 10 cases of violation of the rights to receive and disseminate information have been recorded. Quantitatively these data are more, than data in the same period last year, by 6 and 3 respectively. Eleven of the mentioned 20 cases of pressure are new court cases with the involvement of media and journalists. Moreover, all of them are on the bases of insult and defamation stipulated by Article 1087.1 of RA Criminal Code.

The period in question outstood with bills circulated by the authorities, which envisaged unsubstantiated restrictions for media activity and were a threat to the freedom of expression. Those documents were unacceptable specifically in terms that they referred to RA Electoral Code and RA “Law on TV and radio”, according to which the media had to work during the upcoming parliamentary elections. Along with the partner organizations, the CPFE made recommendations to the working group formed by the authorities, which develops the new legislative package related to the elections, and hopes that they will be taken into consideration.  
Another negative phenomenon in the first quarter of 2016 is that the expected final transition from analogue to digital broadcasting was not implemented. Whereas, according the RA “Law on TV and radio”, from January 1 of this year, the analogue broadcasting had to be turned off and only the digital had to operate.
The political environment was also unfavorable for the activity of the media and journalists. A number of cases were registered, when high officials, politicians and other famous individuals made neglecting and insulting, even hating expression towards the journalists. Related to cases more extraordinary than the aforementioned, the CPFE with nine partner organizations has made a joint statement.
WORKING ENVIRONMENT FOR THE MEDIA
The first quarter of 2016 outstood with attempts to put a straightjacket on the media through various legislative initiatives. In this respect, the new draft of RA Electoral Code, with provisions of unsubstantiated restriction of activities of journalists and media, was very remarkable. From the beginning, Paragraph 7 of Article 65 of that document stipulated that on the election day only eight local observers and media representatives could concurrently be present at each polling station. The authorities were not able to justify what that number was conditioned by.
The journalists and media outlets considered this provision unacceptable. In particular, the Committee to Protect Freedom of Expression, Yerevan Press Club and Media Initiatives Center, stating that such a requirement will constrain the freedom of media and will be an impediment for objective coverage of election process, prepared and submitted recommendations to the government working group that prepared the raft. According to media outlets, it is necessary to take out from the draft the provision that restricts the activity of the media. Instead, considering the concern by the authorities that in certain cases people having nothing to do with journalism but having a journalist’s certificate happen to be at the polling stations, the aforementioned outlets suggested that the law envisages accreditation of the media representatives at the Central electoral committee. At the same time, it was considered necessary to put clear distinction in the draft EC between journalists’ and observers’ missions.
Based on these recommendations, the working group drafted its version of the provision related to media. It says, no later than 10 days before the election day, each media outlet introduces to the CEC the list of no more than 50 representatives covering the voting.
The media outlet can introduce such a list, if it conducts media activity at least one year. No more than one CEC certified representative from the same media outlet can be present in the voting room at the same time; and if the coverage should be done with a cameraman, then no more than one CEC certified representative and a cameraman from the same media outlet can be present in the voting room at the same time.
The bill on making amendments in the RA “Law on TV and radio” introduced in one package with the draft EC created a serious concern. In particular, the document envisages enhancing the sanction power of the TVRSC, giving it the power to suspend the license of TV companies, which have two violations during the elections. Whereas, that step can be acceptable only in case it is done through court, so that the media outlet has the chance for defense. In the proposed version, it is obvious that the TVRSC takes the powers of the court to conduct “concealed censorship” during the election period.  
Other restrictions in the bill are not acceptable either. E.g., during the pre-election campaign the requirement from operating in the Republic of Armenia online free broadcasting TV companies to rebroadcast only the free online channels. This is also an attempt of “concealed censorship” and a serious threat to the freedom of broadcasting media outlets to cover the election campaigns. This is why the Committee to Protect the Freedom of Expression, along with the partner media organizations, while introducing their remarks to the working group, recommended to remove the bill from circulation.
In the first quarter of 2016, another important problem related to broadcasting remained unsolved: the full transition from analogue to digital broadcasting did not happen. That is, the timeline stipulated by the RA “Law on TV and radio” was infringed, according to which the analogue broadcasting was to be turn off starting January 1 of this year, and only the digital had to operate. The main reason is that the government has not yet solved the issue of procuring and distributing sufficient amount of decoding devices to be provided to insecure families free of charge. It is many years that this obligation by the state is being ignored.
During the period in question, in terms of restrictions for media outlets, issues related to accreditation of journalists in the National Assembly were bizarre. Arsen Babayan, head of the Public relations and information department in the Parliament, rejected the application by the journalist and cameraman from “Xnews.am” website, referring provision of order on accrediting representatives from media outlets in the NA, according to which the media outlet should introduce information on being a legal person. Whereas, the application by the media outlet personnel was signed as an entrepreneur. While holding the office, Arsen Babayan accredited the representatives of media outlets, whose founder is a legal person. 
In the meantime, the RA “Law on mass media” stipulates that founder of a media outlet can be a legal person, an entrepreneur and a physical person. The accreditation order should emanate from the law. It turns out that so far the accreditation process of journalists in the National assembly has been implemented while infringing the RA “Law on mass media”. The parliament has adopted an order somehow contradicting this law, and during years, discriminatory approach has been demonstrated towards the media outlets. Moreover, this vicious style of work has remained unchanged so far.
A number of facts registered during the first quarter of 2016 show the unfavourable political environment for the activity of the media, when high officials, politicians and other famous individuals expressed disgust and insulted the journalists, and tried to “teach them lessons”. The aforementioned people preferred to answer the questions they did not like via neglecting attitude or with expressions containing hatred. Such behavior was demonstrated by Vladimir Gasparyan, Chief of RA Police, Gorik Hakobyan, then director of the National Security Service, Navasard archbishop Ktchoyan, Vicar of the Araratian Pontifical Diocese, and escorting him person and other people. 
More appalling was the behavior by Mher Sedrakyan, parliamentarian from RPA faction, when communicating with journalists on February 19, the day of ad-hoc meeting of the National Assembly. First, when he noticed the correspondents gathered in the hall of the parliament he said: “What a herd is this?”; then when the media representatives demanded explanation, the parliamentarian tried to pretend innocent, and later he used taboo words of sexual nature towards one of the journalists. Not being sufficed with that, Mher Sedrakyan attempted to take him to a “private conversation.” With the initiation by the Committee to Protect Freedom of Expression, 10 media companies made a joint statement and expressed their resentment towards the behavior by this parliamentarian. A group of journalists accredited in the parliament submitted a complaint to the NA Temporary Commission on Ethics Issues related to this incident, which has started to look into it.
Arakel Movsisyan, parliamentarian from RPA faction, following the example of his fellow republican Samvel Alexanyan (the latter has stated many times that he will answer the journalists’ questions for 500EURO), said, “Samo wants 500, I want 1000.” 
In spite of a number of violations of journalists’ and media outlets’ rights, cases of unsubstantiated restrictions of freedom of expression, the authorities continue assuring, that Armenia is a country of free speech and press. In particular, such a statement was made by Soukias Avetisyan, parliamentarian from RPA faction, referring to the annual report made by the “Freedom House” international advocacy organization. “There are no such free media outlets in the world, as we have in Armenia. I do not know what Freedom House said, however I do not agree with the data they registered; here the media outlets are very free, I never noticed any pressure on a media outlet”, said the ARP parliamentarian.
 The first quarter of 2016 was positive in terms of absence of physical violence against the journalists. This is especially important, if we take into consideration numerous facts of similar violations recorded during the recent years, including the notorious incidents on June 23 and December 6 of 2015, when dozens of media representatives suffered.  
At the same time, quantitative growth in the number of other types of pressure on the journalists and media outlets, as well as the number of violations of rights to receive and disseminate information is rather worrisome, which is introduced below. 
VIOLATIONS OF THE RIGHTS OF JOURNALISTS AND MEDIA OUTLETS
Violations of the rights of journalists and media outlets during the first quarter 2016 are introduced below, according to the following classification of the CPFE: 

· Physical violence against journalists,
· Pressure on the media outlets and their personnel,
· Violations of the rights to receive and disseminate information.
To some extent, this classification by the CPFE is conditional. In particular, sometimes hindering the receipt and dissemination of information goes along with violence against the journalist. Such facts are referred to type of violation to which they are quite close to, according to the authors of the report. Nevertheless, the applied classification enables more comprehensive and pronounced introduction of the general picture of violations of the rights of journalists and media outlets.
Although during the first quarter of 2016, unlike the previous years, there were no cases of physical violence against the journalists, the situation is worrisome in terms of the number of other violations recorded. Therefore, according to the CPFE data, during the January-March of this year 20 (six more as compared with the same period last year) cases of pressure against the media outlets and their personnel have been recorded. Moreover, 11 of them are court cases with the involvement of media outlets, on the bases of insult and defamation stipulated by Article 1087.1 of RA Civil Code, the rest are various other types of pressure. We should also note that there is increase in the number of court cases: in 2015, the number was less by five.
The number of violations of the rights to receive and disseminate information has also increased. During the first quarter of 2016, the CPFE recorded 10 cases, which are three more than the same period in 2015.
Below we introduce the comparative table of violations recorded during the first quarters of 2015 and 2016.
Quantitative data of violations by quarters in 2015 and 2016
	Types of violations 
	2015 


	2016 



	Physical violence against journalists 
	2

	0

	Pressure on media outlets and their personnel 
	14 
	20 

	Violations of right to receive and disseminate information
	7
	10 


As in previous reports, the Committee to Protect Freedom of Expression states, that the data shown in the table may not be exhaustive and do not pretend to be absolute truth. The representatives of media sometimes do not consider it important to make public the facts of impeding their professional activity; they ignore various threats to them or prefer to solve the problems on their own and to overcome the illegal restrictions. Therefore, the CPFE is sure that the number of impediments is more than what is recorded in this report. Below we introduce facts that are more considerable.
1.Physical violence against journalists
During the first quarter of 2016, no cases of physical violence against journalists were recorded. However, the CPFE continued to follow the new developments related to previously committed cases of violence. We introduce them in the chronological order.
On January 15, the RA Investigative Committee, based on absence of corpus delicti, suspended the criminal case filed on the incident of physical violence against Rafayel Afrikyan, correspondent of the “iLur.am” information website, which took place on December 6, 2015, on the constitutional changes referendum day.
We should remind that on the referendum day, at the 10/20 polling station Davit Simonyan, the proxy from RPA, rudely pulled Rafayel Afrikyan, freelance correspondent of the “iLur.am” information website, tore his clothes, broke the video camera and spoilt the journalist certificate.
The journalist complained to the prosecutor’s office. On December 25, a criminal case was filed based on Par. 1 of Article 185 of the RA Criminal Code (intentionally destroying or damaging other’s property). Physical violence against the journalist and impeding his professional activity were ignored.  

Rafayel Afrikyan did not appeal against the decision by the Investigative Committee to suspend the case, reasoning, that he did not have a defense lawyer and had missed the appealing deadline.  

As to the reimbursement for the broken camera, the examination assessed the damage caused to the journalist 28000 Armenian drams. The media outlet reimbursed Rafayel Afrikyan that amount. During the conversation with the CPFE Kristine Khanumyan, editor of “iLur.am” stated that they had not decided yet whether they would turn to law enforcement bodies with camera reimbursement issue or not.  

On March 24, the Committee to Protect the Freedom of Expression wrote an application to the RA Investigative Committee to find out if a criminal case was filed against NA parliamentarian Gagik Tsaroukyan’s bodyguards for physical violence against the journalist and the cameraman of “Abovyan” TV company on May 18 of 2015.
We should remind that on May 18 of 2015, close to the market in town of Abovyan NA parliamentarian Gagik Tsaroukyan’s bodyguards beat up the journalist and the cameraman of “Abovyan” TV company, rudely pulled them, impeded their professional activity (details in the CPFE 2015 annual report, see www.khosq.am, section “Reports”).  
In reply to the inquiry by the CPFE, the RA Investigative Committee informed that a criminal case was filed on the bases of Par.1 of Article 164 of the RA Criminal Code at the Investigative unit of Abovyan of Investigative department of Kotayk marz of RA IC, which was suspended because of absence of corpus delicti. 
From the CPFE perspective, this is another case when the investigative body, via ignoring obvious facts, closes the case and does not allow charging those who impede the legal professional activity of a journalist.  
On March 29, the Committee to protect the freedom of expression wrote the successive application to the Special investigative service to receive information about the criminal case filed on the incident of applying physical violence by the police against the representatives of media and impeding their legal professional activity, when dispersing the sit-down strike on June 23, 2015 on Baghramyan Avenue organized against the increase of price for electrical energy. In particular the CPFE was interested in how many journalists and cameraman were interrogated after the formation of investigative group; in total how many representatives of media were acknowledged as victims within the scope of the criminal case; are there any defendants and/or suspects, or not.  
The SIS replied that as per the end of March, 21 media representatives were interrogated of which 20 were acknowledged as victims. However, the most important issue was ignored: were any of the police officers, who impeded the legal professional activity of the journalists or applied brute force against them, charged or are there any case-related suspects? We should note that as per the end of January, there was not any as such. From the reply by the SIS we can assume, that so far they do not exist. Nevertheless, the CPFE will send additional inquiries to the SIS to find out that information.
 We should remind that on June 23, 2015, the police applied physical violence against 13 journalists and cameraman, and total number of media representatives who faced various impediments is 24, of which four were not interrogated during the 8 months of the filed criminal case. According to the CPFE data, at the end of March, one of them (hen cameraman of “1in.am” now “Armlur.am”) Hovsep Hovsepyan, was called to SIS for interrogation. 
On March 29, The Court of cassation decided against the ruling of the Appellate court from November 26, 2015, to reject proceeding of the appeal by representatives of Marine Khachatryan, journalist from “A1+” TV Company.
We should remind that on September 9, 2014, at the entrance of the RA National Assembly, Marine Khachatryan was subjected to violence when covering the protest by “Hakaharvats” group: Karen Hayrapetyan, Head of the NA security service attacked her, struck her hand and dropped to the ground the video-recording device. Initially the RA Special investigative service made a decision to reject filing a criminal case related to this incident; however, the RA Prosecutor General lifted that decision and required to file a criminal case and acknowledge the journalist as a victim. The SIS fulfilled that requirement, but on December of 26 of the same year, it made a decision to suspend the case because of absence of corpus delicti in Karen Hayrapetyan’s action. During the whole 2015 Marine Khachatryan’s representatives, applying to the court of general jurisdiction, then to Appellate and cassation courts, were attempting to achieve the review of the SIS decision (details in CPFE 2014 and 2015 annual reports, see www.khosq.am, section “Reports”).
Pressure on media outlets and their personnel
As we have already stated, during the first quarter of 2016, the number of pressure cases against media outlets and their personnel has increased as compared with the same period in 2015: 20 vs. 14.

Three of the recorded cases took place on January 28, when, on the Armenian Army day, some of the politicians who visited the Yerablur (Three hills) pantheon demonstrated derogating and insulting behavior towards the journalists. Among the cases of pressure are the 11 new court cases with the involvement of media outlets, which were taken for proceeding during the first quarter of this year. All of them are on the bases of insult and defamation stipulated by Article 1087.1 of RA Civil Code. As compared with the first quarter of 2015, in 2016, the number of court cases against the journalist and media (including as a third person) have increased by five. The recorded other facts are pressures of other nature.
In this section of the report, we have included developments and outcomes of court cases that started in the previous years with involvement of media outlets and journalists.  
Below you can find all the details in chronological order. 
On January 8, Paruyr Hayrikyan, president of UNSD, brought a lawsuit to Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction against Edik Andreasyan “Hraparak” daily Co.Ltd. The reason for this was the article under heading “Brake pad” published in “Hraparak” daily on December 4, 2015, which was about Paruyr Hayrikyan’s activity. The plaintiff considers insulting the following expressions used in the article: “sprouting everywhere”, “a planted mine”, “stick like manure”, “lover of the European blue colour”.
On January 11, the claim was taken in proceeding. On March 17, the first preliminary court session took place. Judge Hayarpi Zargaryan wondered whether the parties are ready to reconcile. The representative of the plaintiff stated that in his opinion, Paruyr Hayrikyan would not mind reconciling; however, he needed to talk to Paruyr first. The respondent did not mind reconciling either, stating that it was possible, moreover that neither the journalist nor the media outlet had any intentions with the publication of the article in question.   
 As the plaintiff did not receive and get familiar with the legal disposition of the respondent, the judge decided to allocate him some time for that. The next court session was appointed on May 11.    
On January 11, Arthur Davtyan brought a lawsuit to Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction against Armenouhi Avagyan and “Hayeli.am” information website to oblige them to disprove the slandering and inconsistent with reality information, to remove them from the website, to publish the reply attached to the lawsuit, and to pay 2mln AMD as compensation for slandering.
The reason for the lawsuit was three articles published in “Hayeli.am” website on October 8, 29 and December 13 of 2015. The articles had the following headings: “Come I’ll draw your figure: extreme demonstration of successive “lawlessness”, “One beats, another sued: successive concealment of “lawlessness”, “Impudent neighbor on the 4th floor and “lawlessness” of Arthur with BMW X-6”.
On January 14, the claim was taken in proceeding. The preliminary court session is appointed for March 31. The session was postponed.  
On January 11, for publications of similar content, Arthur Davtyan brought a lawsuit against “Tert AM“Co. Ltd, which is the founder of Hraparak daily” Co. Ltd and “Tert.am” information website.
On January 13, Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction decided to return Arthur Davtyan’s claim to disprove the slandering information contained in the article “The rich man beat my husband and me, instead my husband was arrested: the wife applies to HRD” published in “Hraparak.am” website on October 7, 2015, and to pay compensation.  

As to Arthur Davtyan’s lawsuit brought to Yerevan Ajapnyak and Davitashen district court of general jurisdiction against “tert.am”, as the website editorial informed the CPFE, they have not received any notification from the court.  
On January 12, Karine Stepanyan brought a lawsuit to Lori marz court of general jurisdiction against journalist Adrine Torosyan with the claim to compensate for the damage caused to her honor, dignity, business reputation. The reason for this claim was that on December 16, 2015, during the court session Karine Stepanyan vs. Adrine Torosyan (introduced on page 30 of this report) respondent Adrine Torosyan publicly insulted claimant Karine Stepanyan calling her a “dotard”.   
 On January 15, the court decided to return the claim. After eliminating infringements in them, on January 21 Karine Stepanyan again brought a lawsuit to court. On January 25, it was taken in proceeding. The first preliminary court session took place on March 30. The next session is appointed on April 19. 
On January 13, Aram Antinyan, editor in chief of “Blognews.am” website, filed a complaint to the Cassation court against the decision made by Appellate civil court on December 18, 2015 on the case Lilit Hovhannisyan vs. Aram Antinyan, editor in chief of “Blognews.am” website.

We should remind, that on July 9, 2914 singer Lilit Hovhannisyan brought a lawsuit to Yerevan Arabkir and Kanaker-Zeytun district court of general jurisdiction claiming disproval of information disgracing her honour, dignity and kind reputation, and publishing apology and the reply. The reason for the claim was the publication from June 5, 2014 on the website “Lilit Hovhannisyan and Arame have deeply offended Armenians in Vladivostok”. The court refused the claim. Lilit Hovhannisyan filed a complaint to the Appellate court, which overturned the ruling of the court of general jurisdiction from June 4, 2015 and sent the case for new investigation (details in CPFE annual reports for 2014 and 2015 see www.khosq.am, section “Reports”).   

On February 10, the Cassation court decided to reject Aram Antinyan’s, Editor in chief of “BlogNews.am” website, complaint in proceeding.  

On January 13, at Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction the successive court session took place on Edison Adyan vs. “Aravot” daily.
We should remind that on February 18, 2015, Edison Adyan brought a lawsuit to court claiming disproval of defamation and 2mln AMD as compensation. The reason for the claim were publications on the “Aravot.am” website on December 22 and 26, 2014 with the headings “The child is abducted” and “Struggle” for a child: without genetic examination he separated the child from mother and does fatherhood” (details in CPFE 2015 annual report, see www.khosq.am, section “Reports”).
On January 27, the court of first instance decided to reject Edison Adyan’s claim, concluding, that articles in “Aravot” were written based on public speeches, the interviews were reproduced word for word and in good faith, the daily has disseminated the information referring to the source (author), which was considered proper. 
On March 9, Edison Adyan filed a complaint to the RA Appellate civil court against this ruling. 

On January 13, the criminal case filed on the incident of impeding the professional activity of Narek Alexanyan, photojournalist of “Hetq.am”, was sent to Tavush marz court of general jurisdiction.
We should remind that on November 7 of 2015, Narek Alexanyan, along with volunteers from “Public oversight on forests” initiative, visited Tavush marz to video-record the illegal lumbering. At the 7th guard unit of “Hayantar” SNCO Ijevan forestry, nearby the village Hovq in the marz, forester Davit Yeganyan impeded the volunteers’ and Narek Alexanyan’s free movement in the forest area. In December of 2015, a criminal case was filed as per Article 164 of RA Criminal Code (impeding journalist’s legal professional activity). 
Court sessions related to this case took place on February 17 and 25. On March 11, the court decided to find Davit Yeganyan guilty as per Par. 1 of Article 164 of the RA Criminal Code and sentenced to a fine of 200000AMD. The precautionary measure “Written undertaking not to leave the place” applied to him will be left unchanged until the verdict comes into force. Because Narek Alexanyan did not bring a civil claim, the mentioned case was considered solved.
On January 16, “Hraparak daily” Ltd. and Susanna (Suzan) Simonyan filed a complaint to the RA Appellate Civil court against the ruling made by Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction, on December 7, 2015 on the case Ruzanna Khachatryan, president of “Armenian Association of military doctors” NGO, vs. Susanna (Suzan) Simonyan, founder and journalist of “Hraparak” daily.

We should remind that on May 25, 2015, Ruzanna Khachatryan, who is also the wife of Seyran Ohanyan, RA Minister of Defense of, filed a suit to Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction, litigating the article “Public wants to know” published on May 21, 2015 in “Hraparak” daily, where this lady’s name is linked to the death of Hovik Hayrapetyan, son of businessman Paylak Hayrapetyan. In particular, the article states, that years ago Ruzanna Khachatryan drove his close friend’s car and smashed it in a car crash because of which her friend died. On December 7, the court decided to meet the claim partially (details in CPFE annual report 2015, see www.khosq.am section “Reports”).
“Hraparak daily” Ltd and Susanna (Suzan) Simonyan submitted a motion to the Appellate court to consider valid the reason for missing the one-month period defined by law for filing a complaint and to resume it, reasoning that they received the court ruling on December 16, 2015.
On February 4, the Appellate court decided to meet the motion and to return it to eliminate the shortcomings in the complaint. Within two-week period, “Hraparak daily” Ltd and Susanna (Suzan) Simonyan again filed a complaint. On February 25, it was taken in proceeding. The court session took place on March 22.
On March 29, the Appellate court decided to reject the complaint and to leave the ruling of the court of general jurisdiction in force; from “Hraparak daily” Ltd and Susanna (Suzan) Simonyan 20000AMD was levied to the RA state budget as a state due postponed by the decision of the Appellate court. The founder of the daily intends to apply to the Cassation court.  
On January 18, at Erebuni and Noubarashen district court of general jurisdiction the successive court session took place on Ruzanna Khachatryan, president of “Armenian Association of military doctors” NGO vs. Alisa Khechoyan and “Anna Gevorgyan E”. 
We should remind that the reason for this claim were articles published in “Hzham.am” website under the headings “How the businessman died”, “Taking off the mask: here’s Seyran Ohanyan’s true face”, “Disproval is being late”, “Seyran’s markesan autumn”, “Getting angry, my boss?”, “Taking to court to do what?” in which Seyran Ohanyan’s wife Ruzanna Khachatryan’s name is linked to the death of Hovik Hayrapetyan, son of businessman Paylak Hayrapetyan (details in CPFE annual report 2015, see www.khosq.am section “Reports”).
A court session on this case also took place on March 3. On March 18, the court decided to meet Ruzanna Khachatryan’s claim partially: to oblige respondents “Anna Gevorgyan E” and Anna Gevorgyan to apologize publicly to Ruzanna Khachatryan via “Hzham.am” website for expressions considered insulting, to disprove the articles while mentioning that the information contained in them is inconsistent with reality. The court also decided to levy from “Anna Gevorgyan E” to Ruzanna Khachatryan 500000AMD as compensation for slandering, and 300000AMD for insulting, as well as 56000AMD as advance paid state due.   
As to Ruzanna Khachatryan’s claim against Alisa Khechoyan and Robert Grigoryan for protection of honor and dignity, to levy 2mln AMD as compensation for slandering and 1mln AMD for insulting, as well as to remove he articles from the “Hzham.am” website, in this respect the proceeding was suspended based on the fact that the claimant refused the claim. The remaining part of the case was refused.
On January 18, at Erebuni and Noubarashen district court of general jurisdiction the successive court session took place on Ruzanna Khachatryan, president of “Armenian Association of military doctors” NGO vs. “Anna Gevorgyan E”.
 We should remind that the reason for this claim was the article published in “Hzham.am” website under the heading “Waken up, “La Koteci”: Seyran cannot mislead any longer” in which it is stated: “Who is the only RA high official, who has a three-storey house in Vahagni district?; a hint, supposedly the one who, upon the advice and andante from “La Koteci” wife, put the release of deserters from the army on an unprecedented industrial basis”… (details in CPFE annual report 2015 see www.khosq.am section “Reports”). The plaintiff claims disproval of this and other information in the article, that she considers insulting and slandering.  
The court session on this case took place on March 24. The next session is appointed for April 20.
On January 19, “Xnews.am” information website sent an application to Arsen Babayan, Head of the NA public relations and information department, for accreditation of a journalist and a cameraman to cover the activity of the National Assembly.
Arsen Babayan refused that application. Moreover, he informed the personnel of the media outlet about it only after the accreditation deadline defined by the NA was over this depriving them the chance of submitting another application for accreditation. Arsen Babayan clarified that accreditation of representatives of this website was refused based on the relevant provision from the order of accrediting journalists in the RA NA, according to which for accreditation the media outlet should submit information about being a legal person. In their case, the application was signed as an entrepreneur. 
In the meantime, the RA “Law on mass media” stipulates that founder of a media outlet can be an entrepreneur and even a physical person. The accreditation order should emanate from the law. It turns out that so far the accreditation process of journalists in the National assembly has been implemented while infringing the RA “Law on mass media”. The parliament has adopted an order not based on this law and during many years discriminatory approach has been demonstrated towards the media outlets.
The personnel of “Xnews.am” website were finally accredited in the National Assembly, but through another way. As Arsen Babayan mentioned in an interview with CPFE, an accreditation application was received from a non-governmental organization, which informed that the organization established the “Xnews.am” website during the session of the National Assembly. “That is this time we received the application from a legal person and, considering the provision of the accreditation order, we accredited the personnel from the newly-created information website” – said Arsen Babayan.
That is, the National Assembly continues to accreditation of journalists through violation of the RA “Law on mass media”. Instead of struggling against the illegal style of work by the parliament, the journalists and media outlets demonstrate obedience and adapt their status to the NA accreditation order not emanating from the law.
On January 20, the correspondent of the “Life.panorama.am” website asked blogger Kamo Tovmasyan whether the statement made by Arthur Vardanyan, a photographer with a nickname Paparazzi, is true, according to which years ago Kamo had agreed with everyone to forbid Arthur Vardanyan’s access to events. Kamo Tovmasyan nervously responded: “I did not tell you anything…if you write, do not feel embarrassed later if something with your photo and bad comments appears. If you write, do not regret later.”
The journalist’s observation that he evidently threatens him finally angered the blogger. He shouted: “Look here, you jerk, do you hear me well? Write whatever you want, I do not care!”
On January 20, the NA temporary commission on ethics issues took in proceeding the application by Lilit Lalayan, journalist from “Past.am” website, on seven NA parliamentarians evidently voting instead of others.
The journalist applied to the Committee based on the video recording published in December of 2015 on “Past.am” website, which shows the voting moment during the NA ad-hoc meeting: six of the seven parliamentarians voting instead of absent ones are from the ruling RPA faction, and one is from “Prosperous Armenia”.
Lilit Lalayan worked concurrently in “Past.am” and in “Henaran.am” websites. The next day after taking the application in proceeding, on January 21, Lalayan was dismissed from “Henaran.am” website. Lilit Davtyan, editor of this media outlet, who is the wife of Eduard Sharmazanov, Vice-Speaker of NA, refused to make comments for interested correspondents from other media outlets why she had dismissed the journalist. Nevertheless, on February 6, Lilit Davtyan published a statement in “Henaran.am” related to the incident, saying that the journalist was dismissed from work because of violating several point in the code of conduct of the editorial. Davtyan did not elaborate on what points she meant.
In the meantime, during the interview with the media outlets, Lilit Lalayan stated that she had never received any remark from the editor related to her work, nothing was mentioned about any omission. The journalist told that after her application was taken in proceeding, editor Lilit Davtyan had an unpleasant conversation with her over facebook. She asked why Lalayan applied to the NA Ethics Commission without coordinating it with her. Davtyan considered it acceptable that the journalist worked in “Past.am”, though, according to Lilit Lalayan she had been informed about it on the first day she was hired to work at “Henaran.am”. The unpleasant conversation ended with news about her being dismissed from work.
By the way, on February 18, NA Ethics Commission decided to meet Lilit Lalayan’s application against seven parliamentarians. The Commission concluded that the parliamentarians violated the rules of ethics defined by the NA regulations.   

On January 22, at the Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction the successive court session took place on Vahan Harutyunyan vs. founder of “Newsbook.am” information agency.
We should remind that the reason for the claim was the publication on May 7, 2014 in the aforementioned website under the heading “One more “deceived” businessman: the name of the minister’s brother is being circulated”. The plaintiff, who is the brother of Davit Harutyunyan, Minister-Head of Government staff, claims compensation for the damage caused to his honor, dignity and business reputation (details in CPFE 2014 and 2015 annual reports, see www.khosq.am section “Reports”).
A court session on this case took place on March 2 as well. On march 17, the court decided to meet Vahan Harutyunyan’s claim partially: to oblige respondent Hovhannes Khachatryan, applicant for registration of “Newsbook.am” domain, via the same media outlet to disprove the information considered slandering, apologize to Vahan Harutyunyan and to the readers; to oblige the respondent to pay a compensation of 250000AMD to the claimant for insulting, as well as levy from him the 4000AMD state due paid in advance. As a state due, the respondent should pay 5000AMD and the claimant should pay 35000AMD to the RA state budget.
The founder of “Newsbook.am” intends to apply to the RA Appellate court. 
On January 26, Erebuni and Noubarashen district court of general jurisdiction continued the court session on the case Ruzanna Khachatryan, president of “Armenian Association of military doctors” NGO vs. journalist Alisa Khechoyan and “Anna Gevorgyan E”.
We should remind that the reason for the claim was the publication on May 13, 2015 in “Hzham.am” website under the heading “Bought a private hospital in France” (details in CPFE 2015 annual report, see www.khosq.am section “Reports”).
A court session on this case took place on February 24 as well. On March 10, the court decided to meet Ruzanna Khachatryan’s claim partially and oblige respondents Anna Gevorgyan and “Anna Gevorgyan E” to disprove the information published in “Hzham.am” website under heading “Bought a private hospital in France” which disgraces (slanders) Ruzanna Khachatryan’s honor and dignity within one week after the ruling comes into force and remove the aforementioned article from the website. The court also decided to levy 200000AMD from Anna Gevorgyan and “Anna Gevorgyan E” for Ruzanna Khachatryan as a compensation for slandering, as well as 12000AMD as a state due paid in advance.
The court suspended the part of the case Ruzanna Khachatryan vs. Alice Khechoyan claiming protection of honor and dignity, 200000AMD as compensation for slandering, as well as removing the article “Bought a private hospital in France” from “Hzham.am” website, based on the claimant’s refusal from the claim.   
On January 27, Robert Aharonyan, President of “Socialist movement of Armenia” party, submitted a lawsuit to Shengavit district court of general jurisdiction against “Macaron MA” Ltd., founder of “Araratnews.am” information website claiming removal of the materials from the website disgracing his honor and dignity, payment of 2mln AMD as compensation.
The reason for the lawsuit was the article published on November 17, 2015 on “Araratnews.am” website under the heading “Robert Aharonyan about the scandalous video with his participation (video)” (the topic is about the video where the socialist communicates with a boy using posts of sexual nature). 

 On January 29, the lawsuit was taken in proceeding. The first preliminary court session is appointed on April 4.
For a publication of a similar nature on January 27, Robert Aharonyan brought a lawsuit to Ararat and Vayots Dzor marz court of general jurisdiction against Boris Tamoyan, founder of “Politik.am” information website. The first preliminary court session is appointed on May 12.  

On January 28, when representatives of the authority with President Serzh Sargsyan, visited Yerablur pantheon on the Army Day, the journalists’ attempts to ask questions to high officials faced with neglecting and insulting behavior and expressions by some of them.

The journalists wanted to tackle upon questions and receive answers from RA Chief of Police Vladimir Gasparyan on problems related to Police, but Vladimir Gasparyan responded by “You are primitive”.  

In the same place Gorik Hakobyan, Director of the RA National Security Service, had an unpleasant conversation with the representatives of media outlets. After that, he, standing next to other high officials, complained of the journalists: “Come on, I am getting sick and tired…” 

Navasard archbishop Ktchoyan, Vicar of the Araratian Pontifical Diocese, gave a unique answer to the questions of the journalists. In reply to the questions related to “offshore business”, his businesses and the “Bentley”, he stated, “I do not take your questions seriously.” The journalists’ persistence and other questions made the archbishop nervous: “You annoyed me, behave yourselves”, - angrily said Ktchoyan and left. The person escorting the archbishop, as if in a low but easy to hear tone, told the journalists, “phew, f… you.” 
On January 29, the Special investigative service suspended the criminal case filed in relation to impeding professional activity of Sisak Gabrielyan, journalist from radio “Liberty”, on December 6, the day of referendum for constitutional changes.

We should remind that on the referendum day, Sisak Gabrielyan recorded how 10000AMD was being distributed to people from a minivan next to the polling station in Silikyan district of Yerevan. The people who were distributing the money pulled the journalist’s video camera, tried to impede his activity.  

Based on Sisak Gabrielyan’s video, on December 6 a criminal case was filed based on Article 164 and Par. 1 of Article 149 of the RA Criminal Code. Arthur Sargsyan, the person who was distributing the money, stated in his testimony that his construction office is next to School 108. On the way, he met his former workers and paid their money. Not to make the payment in a crowded area, he went to a separate place. The SIS considered the money distributor’s testimony credible and in absence of corpus delicti suspended the criminal case.
On January 29, Gevorg Tosunyan, journalist of the “Iravaban.net” website, at the back entrance to the Armenian National Gallery, tried to take photo of RA President Serzh Sargsyan, who visited the gallery.
One of the president’s bodyguards came up to the journalist and asked him to free the traffic section and to take photo from the side-road. When he was taking photos, a police officer came up to him and demanded to stand back. The police officer insisted that his demand is legal. Moreover, he stated that he had the right to impede the work of the photojournalist according to Article 22 of RA Law on police, and Article 44 of the Constitution, whereas, Article 44 of the Constitution is about freedom and restrictions of assemblies. According to Par.6 of Article 22 of RA Law on police, the police officer has the right to temporarily restrict or forbid movement of transport and pedestrians, but the law gives that right to police officers to protect people’s life, health and property or for investigative and operative intelligence activities immediately reporting about it to the superiors. That is the requirements to the journalist were illegal.    
On January 30, at Yerevan Ajapnyak and Davitashen district court of general jurisdiction successive court session took place on the case Edison Adyan vs. “News AM” Ltd.
We should remind that on January 29, 2015, Edison Adyan brought a lawsuit against the founder of “News.am” information website with a claim to disprove information disgracing his honor and dignity, to publish his reply in relation thereto and to pay a compensation of 2mln AMD. The reason for the claim was the article published on December 26, 2014 on “News.am” website under the heading “Yerevan resident insists that the doctor of the maternity hospital has sold her newborn child” (details in CPFE 2015 annual report, see www.khosq.am section “Reports”).
On February 26, the court decided to refuse Edison Adyan’s claim, to levy 44000AMD as a state due from him for the RA state budget, and to levy from him 250000AMD for respondent “News AM” Ltd as a reasonable payment for the defense lawyer.
 
On February 2, at Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction the first preliminary court session took place on the case Nelly Geghagulyan, Director of “Trchogh Aragast” Ltd., owner of “Aragast” café in Yerevan vs. “Meltex” Ltd, founder of “A1+” TV company and “Social Media” Ltd, founder of “Mamul.am” information agency. 

The reason to turn to court was the republication of the information published on September 24, 2001 during the “Oratsuits” program over “A1+” on September 24, 2015, related to the murder of Poghos Poghosyan who greeted Robert Kocharyan, Second RA President. “Trchogh Aragast” Ltd. brought lawsuits to court against two media outlets (details in CPFE 2015 annual report, see www.khosq.am section “Reports”).
Judge Rouben Apinyan gave time to the lawyer of “Meltex” Ltd to get familiar with the materials of the case. The judge exhorted the representative of the claimant to make corrections in the text of the claim: to file a claim not against the media outlets, but against the legal persons who are their founders.  
A court session on this case took place on March 23 as well. Next session is appointed on March 31. 
On February 8, at the Special investigative service they finished the pre-investigation of the criminal case filed in relation to impeding professional activity of Diana Ghazaryan, correspondent of “Hetq.am” website on the of the referendum for constitutional changes.
We should remind that on December 6, at the 5/28 polling station located at Arabkir district in Yerevan, Arthur Khurshudyan, proxy from RPA, entered, came up to Diana Ghazaryan, correspondent of “Hetq.am” website, and shouted, “Isn’t is enough to buzz about “Hetq” here?” then he demanded to stop shooting and leave the polling station. However, the journalist continued her activity. Arthur Khurshudyan seized the correspondent’s computer, where she was writing her successive news. While the journalist was trying to take the photo of that person, he left the polling station carrying the computer with him.
 Based on Diana Ghazaryan’s report, the RA Special investigative service filed a criminal case based on Par. 1 of Article 149 of the RA Criminal Code. The journalist was acknowledged as a victim. Charges were brought against Arthur Khurshudyan based on the aforementioned article, which stipulates a fine from 200-400 times of minimum salary, or detention of maximum one month. 
On February 16, the case was sent to Yerevan Arabkir and Kanaker-Zeytun district court of general jurisdiction. On February 17, the case was taken in proceeding. The court session was appointed on March 25, but because of another court session, it was postponed to April 18. 
On February 9, Shirak marz court of general jurisdiction tried the claim of Harutyun Sargsyan, charged with murder vs. Vardan Ghukasyan, former Mayor of Gyumri, and his office. Case-related third persons are “Panorama AM” Ltd., “Aravot Daily” Ltd, founders of media outlets, and journalist Angela Tovmasyan.

We should remind that the claim was taken in proceeding on September 2, 2013. The plaintiff argues the information that violated his presumption of innocence and with that insulted his honor and dignity, which were in the statement made by the aforementioned office and were published in “Panorama.am”, “Aravot.am”, “Hayeli.am”, as well as “Aysor.am” websites. The claim is to apologize publicly over the last three websites (details in CPFE 2013, 2014 and 2015 annual reports, see www.khosq.am section “Reports”).
A court session on this case took place on March 31 of this year as well. Next session is appointed on April 27.
On February 9, Shirak marz court of general jurisdiction continued the trial of the claim by Harutyun Sargsyan, charged with murder of former Gyumri Mayor Vardan Ghukasyan’s son-in-law, vs. “Tsaig” TV company.
We should remind that on January 23, 2013 Harutyun Sargsyan brought a lawsuit arguing the video shown during the transmission of the “Azdarar” information program over “Tsaig” TV on December 27, 2012, where the following statement was made: “…Nearby the “Mother Armenia” memorial complex, Harutyun Sargsyan with special cruelty murdered Karen Yesayan, former Gyumri Mayor’s daughter’s fiancé…” According to the plaintiff, when calling him a murderer they violated his presumption of innocence and insulted his personality, so he claims to oblige the respondent to apologize publicly and pay 300000AMD as compensation for insulting and slandering (details in CPFE 2013, 2014 and 2015 annual reports, see www.khosq.am section “Reports”).

A court session on this case took place on March 17 as well. Next session is appointed on April 1. 
On February 10, RA Appellate civil court held the successive court session on Romik Danila, citizen of Iran, vs. Hovhannes Galajyan, editor and “Iravunk” newspaper.

We should remind that on June 20, 2014, Romik Danila brought a lawsuit to Yerevan Kentron and Norq-Marash court of general jurisdiction claiming disproval of information disgracing his honor and dignity, published in “Iravunk” newspaper on May 17, 2014 under the heading “They are serve the interests of international homosexual lobbying: black list of the enemies’ of the nation and the state”, and public apology for the insult. No claim was brought for tangible compensation. 
On July 1, 2015, the court of first instance decided to refuse the claim. On August 3, Romik Danila filed his complaint to the RA Appellate civil court.
On February 17, 2016, the Appellate court decided to refuse the complaint and levied 50000AMD from Romik Danila for each respondent as a reasonable payment to the lawyer.  
On February 11, the Appellate civil court hear teacher Susanna Sargsyan’s and journalist Shushanna Grigoryan’s complaints against the ruling made on September 23, 2015 by Lori marz court of general jurisdiction on the case Susanna Sargsyan vs. journalist Shushanna Grigoryan. 
On June 5, 2014, Susanna Sargsyan, former teacher of Vanadzor School 8, brought a lawsuit to Lori marz court of general jurisdiction against Shushanna Grigoryan, correspondent of “Hraparak.am” website, claiming public apology and disproval of the slander through the same information website. 
The reason for the lawsuit were the publications on October 4, 2013 and December 5, 2013 on the “Hraparak.am” website under the headings “Headmaster of Vanadzor School 8 dismissed from work” and “The teacher from Vanadzor received 12mln AMD for enforced leave”.
By the decision of the court from February 11, 2015, “Hraparak” daily is involved as a case-related third person, which has not submitted a separate claim. On September 23, 2015, the court decided to meet Susanna Sargsyan’s claim partially: to oblige respondent Shushanna Grigoryan to apologize in writing publicly to Susanna Sargsyan for the insulting expression “They say in Vanadzor, that the reason for such amiability by the judges is the given teacher’s connection with one of the judges from the court f first instance” contained in the article “The teacher from Vanadzor received 12mln AMD for enforced leave” published on December 5, 2013 on the “Hraparak.am” website, as well as to levy 55500AMD from Shushanna Grigoryan for Susanna Sargsyan and to levy 6000AMD from the latter for the state budget as a state due. As per the rest of the claim, it was refused.       

Both the claimant and the respondent filed a complaint to the Appellate court against this ruling. On February 11 of this year, the court decided to refuse Susanna Sargsyan’s complaint to the Appellate court, to meet Shushanna Grigoryan’s claim. The ruling by the Lori marz court of general jurisdiction on September 23, 2015 in terms of partially meeting the claim was overturned and related to the same part sent to the same court for a new investigation. As per the remaining part, the appellate court left the ruling in force.
On February 17, Syunik marz court of general jurisdiction (seat in Sisian) held the successive court session on the case Tirgan Karapetyan, former candidate for Mayor of Goris vs. Volodya Hovhannisyan, advisor to the governor of Syunik, colonel in reserve from Arstakh liberation war. “Aravot daily” Ltd is involved as a case-related third person.
We should remind that the reason for the dispute was article published on May 12, 2015 on “Aravot.am” under the heading “Surik Khachatryan is being threatened.”
The plaintiff had turned to court with a claim to apologize publicly via the same information agency for insulting, to disprove the slandering information and to pay compensation. According to Tigran Karapetyan there are insulting expressions in the publication like “by a cynical and impudent person”, “is a real nothing” and others. 
The next court session is appointed on April 5.
On February 18, Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction held the successive court session on the case Senik Julhakyan, president of the board of directors of “Hayhidroenerganakhagits” institute, vs. Hmayak Hovhannisyan, president of the Union of Armenian political scientists (“Haparak daily” Ltd and “NT Holding” Ltd are involved as a third person). 

We should remind that the reason for this lawsuit was the open letter by Hmayak Hovhannisyan published on December 9, 2014 on “Noyyan tapan” information website, and printed in “Hraparak” daily on December 10, under the heading “Senik Julhakyan received approval from the authorities to take away the space of the Union of political scientists”. The lawsuit was taken in proceeding on December 22, 2014. The claims were the following: oblige the respondent to apologize for expressions disgracing his honor, dignity and business reputation and to disprove slandering information.
On March 4, 2016, the court decided to meet Senik Julhakyan’s claim partially: oblige respondent Hmayak Hovhannisyan to apologize publicly to Senik Julhakyan for insulting expressions published on “Hraparak.am” and “NT.am” websites belonging to third parties, levy 150000AMD from Hmayak Hovhannisyan for Senik Julhakyan as payment for lawyer’s services and 4000AMD as state due paid in advance by the claimant. In terms of the remaining part, the claim was refused.  
On February 19, on the day of ad-hoc meeting at the National Assembly, Mher Sedrakyan, parliamentarian from RPA faction, noticing the correspondents gathered in the hall of the parliament, said: “What a herd is this?” When the media representatives demanded explanation, the parliamentarian tried to pretend innocent, and later he used taboo words of sexual nature towards one of the journalists. Not being sufficed with that, Mher Sedrakyan attempted to take him to a “private conversation.” 
With the initiation by the Committee to Protect Freedom of Expression, 10 media companies made a joint statement and expressed their resentment towards the nasty behavior by this parliamentarian. 
A group of journalists accredited in the parliament submitted a complaint to the NA Temporary Commission on Ethics Issues related to this incident, which has started to look into it. 
On February 23, Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction published ruling on the case of particularly large-scale embezzlement from “Haybusinessbank”. After leaving the courthouse, a group of youngsters, who demonstrated unbalanced and aggressive behavior during the session, demanded from the journalists covering the case not to publicize the videos of incidents that had happened inside the building. Sona Mashuryan, correspondent of the “Pastinfo” agency tried to explain that they cannot but publicize them. One of the youngsters poured water in her direction, and then threw the water bottle in the direction of other journalists. 
Ami Chichakyan, correspondent of “Aravot.am”, applied to the court bailiffs, but they replied that they have not seen and cannot be helpful.
On March 1, the Special investigative service finished the pre-investigation of the criminal case filed in relation to impeding professional activity of Anush Mkrtchyan, journalist of radio “Liberty” on December 6, 2015, the referendum day for constitutional changes.

We should remind that on December 6, at about 14:00, Sirush Hovhannisyan went out from the “Ayo” campaign office located at 56 Komitas Avenue in Yerevan, and coming up to the journalist and cameraman from radio “Liberty”, demanded to stop recording and to leave the area. Sirush Hovhannisyan pulled the journalist by the arm, pushed her, spit on her and required not to record (details in CPFE 2015 annual reports, see www.khosq.am section “Reports”).   

For that deed, Sirush Hovhannisyan was charged by Subparagraph 3 of Par.2 of Article 149 of the RA Criminal Code, which stipulates imprisonment of maximum five years. 
  On March 10, the case was sent to Yerevan Arabkir and Kanaker-Zeytun district court of general jurisdiction, and the next day t was taken in proceeding. The first court session took place on March 30. The next session is appointed on April 19.
 Another case of impeding the activity of a correspondent from radio “Liberty” was registered at “Ayo” campaign office located at 56 Komitas Avenue. On the same day, at about 13:00, a man came up to Anush Mkrtchyan and demanded that the journalist left, turned off the video camera and to give him the memory card.
The Special investigative service filed one criminal case including both incidents. The CPFE sent an official inquiry to SIS to check if they had identified the person who impeded the work of the journalist. In the reply the SIS informed, that the person is Nshan Asatryan, who was charged with Par. 1 of Article 149 of the RA Criminal Code. On March 17, that criminal case with the indictment was sent to court. On March 25, the case was taken in proceeding. 
On March 9, Bavakan Khachatryan brought a lawsuit to Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction against Sargis Hastpanyan and “Aravot daily” Ltd with a claim to apologize publicly, to publish a disproval and pay 3mln AMD as compensation for intangible damage caused. The reason for the lawsuit was the article published on February 16 on “Aravot.am” about the press conference by Sargis Hatspanyan. At the “Noyyan tapan” information center, he talked about the situation in Turkey, referring to current problems of Armenians in Polis. The claim states that during the speech Sargis Hatspanyan showed a photo of a woman, publicly stated that she is known as “mama Roza”(pimp), and that woman recruits women from various marzes of Armenia, takes them to Turkey for prostitution. During the press conference, S.Hatspanyan also stated that the woman in the photo has four passports and is wanted by the Republic of Armenia. 
By the way, “Aravot.am” has removed from the website the publication about the press conference. 
On March 9, the lawsuit was taken in proceeding. The first preliminary court session on this case was appointed on May 25.  

For publications of similar content, Bavakan Khachatryan also brought a lawsuit against “News AM” Ltd, founder of “News.am” information website, and “NT holding” Ltd, founder of “Noyyan tapan” information website.
On March 9, the RA Appellate civil court continued hearing the complaint filed by Sona Grigoryan against the ruling on November 25, 2014  by the Yerevan Kentron and Norq-Marash court of general jurisdiction on the case Khachik Khachatryan and belonging to him “Yerevan poultry factory” OJSC vs. “Zhoghovurd newspaper editorial” Ltd and journalist Sona Grigoryan.
We should remind that on November 25, 2014, the court of first instance decided to oblige “Zhoghovurd newspaper editorial” Ltd and journalist Sona Grigoryan to publish disproval in the newspaper, to levy 1500000AMD from “Zhoghovurd newspaper editorial” Ltd for Khachik Khachatryan for dissemination of information disgracing his honour, dignity and business reputation; to pay 283000AMD as a state due and reasonable payment for the lawyer (details in CPFE 2012, 2013, 2014 and 2015 annual reports, see www.khosq.am section “Reports”). 
On March 23, the Appellate court decided to meet Sona Grigoryan’s claim: to overturn the ruling made on November 25, 2014 by Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction and to send the case to the same court for a new hearing. 
On March 11, the RA Appellate court decided to leave without hearing the complaint by “Iravunk media” Ltd and Hovhannes Galajyan against the ruling by the Appellate court on the case Grigor Gevorgyan, Arman Sahakyan and Hovhannes Mkrtchyan vs. “Iravunk media” Ltd, founder of “Iravunk” newspaper, Hovhannes Galajyan, editor and Hayk Babukhanyan, head of the editorial board.

We should remind that the plaintiffs claimed to disprove the information published on May 17, 2014 on “Iravunk.am” website under the heading “They serve the interests of international homosexual lobbying: black list of enemies of the nation and state”, which disgraces their honour and dignity, to apologize publicly for insulting, to pay a compensation of 3mln AMD. On May 14, 2015, the court of first instance decided to meet the claim partially. Both the claimants and the respondents filed a complaint to the Appellate court against the ruling of the court of first instance (details in CPFE 2015 annual report, see www.khosq.am section “Reports”). On January 20, the Cassation court refused to take claimants’ complaint in proceeding, and left the complaint by the respondents without hearing. Levon Baghdasaryan, lawyer of the “Iravunk media” Ltd, again filed a complaint to the Cassation court.  
On March 12, the Lori marz court of genera jurisdiction refused Karine Stepanyan’s, headmaster of Vanadzor School 8, claim against journalist Adrine Torosyan, third party respondents “Lori TV” TV company and “Hraparak” daily which have no claims.

We should remind that on December 25, 2014 Karine Stepanyan brought a lawsuit to Lori marz court of general jurisdiction with the claim to compensate for the damage caused to her honor, dignity, business reputation. The claimant also claimed to levy 3mln AMD from the journalist for her, from which 2mln AMD is a compensation for slandering, and 1mln AMD for insulting. As a measure of safeguarding the claim, the court imposed an arrest on the journalist’s property for 3mln AMD
 The reason for this claim was that on December 12, 2014, during the TV program on “Lori” TV, journalist Adrine Torosyan’s video “As a result the school budget suffered” (part 2), as well as on December 20 of the same year, the article published on “Hraparak.am” website under the heading “The governor intends to lose the second trial to the headmaster, as well”, in which, according to claimant Karine Stepanyan, there were public insults disgracing her honor, dignity and business reputation, as well as slandering information. Karine Stepanyan also claimed to oblige the journalist to apologize via the same media outlet, to publish the court ruling or part of it.
The court decided that the publications contained neither insult nor slandering information about the headmaster; the journalist did her professional work – providing information to public through her coverage. 
On March 30, Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction held the first preliminary hearing of the case Arthur Armenakyan vs. “Zhoghovurd newspaper editorial” Ltd.

We should remind that on September 19, 2015, Arthur Armenakyan brought a lawsuit to court claiming public disproval of information considered as slandering. The reason for the lawsuit was the article published on August 16, 2015 on “Arm.lur” website under the heading “Orange Armenia cell phone operator went bankrupt because of the staff of the RA Ministry of finance?” The plaintiff argues the information contained in it about his working at the tax inspection. The next court session on this case is appointed on June 16. 
On March 21, Yerevan Arabkir and Kanaker-Zeytun district court of general jurisdiction held the first court session on Vahram Petrosyan vs. Aram Antinyan, editor in chief of “Blognew.am” information website.
Composer Vahram Petrosyan brought a claim on October 22, 2015. He claims to oblige “Blognew.am” website to remove the article published on October 20, 2015 under the heading “They have facts that Sayat Nova is Azerbaijani: Vahram Petrosyan (video)” and to publish an apology. The next court session is appointed on April 27. 
On March 30, Gevorg Mkrtchyan brought a lawsuit to Yerevan Ajapnyak and Davitashen district court of general jurisdiction against “News AM” Ltd, founder of “News.am” information website. The plaintiff made a claim to disprove information considered slandering and to pay compensation for intangible damage.
Aramazd Kiviryan, lawyer of “News AM” Ltd, in an interview with CPFE stated that they had not received any notice yet and were not able to say for what article on the website and what bases he had brought the lawsuit. Further developments will be introduced in the next report.
On March 30, the Cassation court, after investigating member of “Heritage” party journalist Hrayr Manoukyan’s complaint, with which he claimed to remove the ruling lower instances about the inaction of RA prosecution, was met.

We should remind that on July 8, 2014, Hrayr Manoukyan made a report about a crime to RA Prosecutor general, where he mentioned that a person named Vlad Hakobyan, who presented himself as an employee of RA NSS, made a proposal of cooperation to him. Vlad Hakobyan threatened Hrayr Manoukyan when the latter refused that proposal. The journalist introduced a recording about the aforementioned conversation. However, the prosecutor’s office notified Hrayr Manoukyan that the report has no corpus delicti.  
The journalist filed a complaint to the Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction stating, that the RA Prosecutor’s office is demonstrating inaction while not filing a criminal case based on the report about a crime. The court rejected it. The Appellate court rejected the complaint by the journalist, after which Hrayr Manoukyan applied to the Cassation court. 
By the way, on July 18, 2015, Vladimir Hakobyan, who made an unsuccessful attempt to recruit the journalist to NSS, was appointed as the press secretary to the RA President. 

Violations of receiving and disseminating information
During the first quarter of 2016, the CPFE recorded 10 cases of violating the right to receive and disseminate information, which is three more as compared with the same period of last year. 
On February 25, at the RA administrative court the first court session took place on the case Amalya Saribekyan vs. RA High qualification commission with a claim to oblige to provide information. Related to this case the Freedom of Information Center assisted the claimant.
On October 20, 2015, Amalya Saribekyan sent an application to RA High qualification commission asking to receive information about the expert examination of her scientific work. The Commission refused to provide the requested information considering that if they give, they will violate the confidentiality of organizing the expert examination and ensuring anonymity of the experts.

On October 27, 2015, Amalya Saribekyan wrote another application to HQC, specifying that even if the copies of contracts to send her scientific works for expert examination contain restricted personal information, in accord with Par. 2 of Article 8 of the RA “Law on Freedom of information” the HQC must provide the requested information without the restricted information (via closing, deleting, blackening them), as in the contract there is information that is not subject to restriction in accord with the RA “Law on Freedom of information” and “Law on scientific and scientific-technical examination”. 

In the reply given to the second application, the Commission did not provide the requested documents, so on December 7, 2015, Amalya Saribekyan applied to the RA administrative court. 
The court session on this case took place on March 30. Next session is appointed on June 2.

On March 16, the journalists’ “Asparez” club made a statement expressing its complaint to Shirak governor’s administration for discriminatory attitude and creation of unequal working environment for the media.


Two events of public importance took place at the building of Shirak governor’s administration, and to cover that event only a state and marz level media were informed. One of the officials from the governor’s administration linked this discriminatory attitude with lack of time, while stating that the events took place at a late hour and could hardly be interesting for other media outlets. 
The journalists’ “Asparez” club made an announcement applying to the Governor of Shirak, asked them to make an administrative proceeding into this case and to charge the trespassers, to make a public statement explaining the incident and the case, to develop and have such administrative procedures, which would exclude any discrimination and self-will in relations with the media.
 
On March 23, the first court session took place at the RA administrative court on the case “Investigating journalists” NGO vs. Kamo Grigoryan, head of the Balahovit community, RA Kotayk marz, Vahagn Gevorgyan, Mayor of Abovyan city, Aram Danielyan, Mayor of Hrazdan city, Samvel Darbinyan, mayor of Vanadzor city. 

We should remind that in July and august of 2015, “Investigating journalists” NGO turned to heads of all four communities acknowledged as respondents of the case, asking to be allow the correspondents of the organization to be present at the auction-sale of plots of land of community ownership, to observe and to cover. 
All four communities refused in their letters justifying that in accord with Par. 6 of Article 68 of the RA “Land Code”, the auction is held behind the doors and only registered people can be present, the organizers and the registrar.
In October of 2015, the “Investigating journalists” NGO applied to court with a claim to acknowledge the notes by the heads of these four communities as unlawful.
The nest court session is appointed on May 2. 

On February 23, the RA constitutional court met the claim by the Freedom of Information center, and acknowledged unconstitutional the provisions of Article 71 of the RA “Law on State registration of rights on property”.
We should remind that on August 19 of 2013, FIC applied to RA administrative court against information technology center of the staff of the State real estate cadastre attached to the RA Government, requesting to oblige that entity to provide, free or on terms defined by the RA “Law on freedom of information”, data about the bases of ownership or rent of the Closed market on Mashtots avenue (details in CPFE 2014 annual report, see www.khosq.am section “Reports”).
 The courts justified the rejection of the FIC claim by Article 71 of the RA “Law on State registration of rights on property”. On October 16, 2015, FIC applied to the RA Constitutional court questioning the constitutionality of the aforementioned article.
On January 21, Siranush Yeghiazaryan, journalist from “Mediamax” agency, turned to “Parking city service” company requesting information as to what criteria are used for video surveillance, how long the recordings are kept and on what bases or for what purposes they become available to other people or organizations. “Parking city service” company left unanswered the inquiry made by the journalist of the   “Mediamax” agency.
On January 25, Shoghik Galstyan correspondent of “Araratnews.am” information website, made a written inquiry to Tigran Vardanyan, director of “Marianna” Ltd that producers dairy products, and to Ashot Apoyan, director of  “Ashtarak kat” CJSC, requesting information whether the companies export dairy products to the Russian Federation, and if yes, then how much (during that period because of FMD it was forbidden to import certain products from Armenia to Russia). Both companies left the journalist’s inquiry unanswered. 
On February 11, Ani Grigoryan, correspondent of “Civilnet” online TV company sent a written inquiry to RA Ministry of Finance related to the value added tax levied from physical persons when they import cars. The ministry did not answer. 
On February 15, Nelly Babayan, correspondent of “Aravot.am” information website, sent a written inquiry to the RA Ministry of Finance requesting first to elaborate on the statement by Tatiana Valovaya, Minister of EEC on integration and macroeconomic issues, according to which levying value added tax from physical persons importing cars from EEC countries to Armenia contradicts the legal-contract aspect of the union, then provide information why the citizens were not informed about it, whether they are going to give back the levied amounts, if yes, then how much it makes. The Ministry of Finance left the inquiry unanswered. 
On January 27, Gevorg Tosunyan, correspondent of “Iravaban.net” website sent an electronic inquiry to RA Government related to bringing to responsibility the ministers who smoke in a non-smoking area in the government building. Along with the inquiry, the journalist sent photos of some ministers smoking in a non-smoking area, and asked whether they had violated rule or not, whether any fine was imposed on them. The journalist’s inquiry was left unanswered.
On February 1, Astghik Karapetyan, correspondent of “Iravaban.net” website, sent an electronic inquiry to Yerevan Municipality related to procurement by these institutions. The same inquiry was made on December 23, 2015, however it was left unanswered. The journalist’s second was left unanswered, as well. Astghik Karapetyan made a call to Arthur Gevorgyan, head of the information and public relations department of the municipality staff, reminded him that she had sent two inquiries, but in both cases, she received no answer. Arthur Gevorgyan wondered what the questions were and when they were sent, then he said they would look into it and put down the received. Not receiving any answer, on March 15, Astghik Karapetyan sent the third inquiry to Yerevan Municipality, this time the hard copy through regular mail. Finally, the Municipality replied, however the answer did not contain information answering the inquiry. 
On February 18, Siran Hunanyan, journalist of “Hraparak” daily, sent a written inquiry to Yerevan Municipality related to the operation of one of the outpatient hospitals (polyclinics). The daily received information, that the staff of the polyclinics informed the municipality about the illegal actions of the director. The journalist tried to find out what the problems were. The inquiry remained unanswered.
On March1, Siran Hunanyan, journalist of “Hraparak” daily, sent a written inquiry to RA Ministry of Foreign Affairs related to the scandalous speech made by Yuri Vardanyan, Ambassador of Armenia to Georgia (the Armenian language media platform “Aliq” in Georgia disseminated the speech by Yuri Vardanyan, Ambassador of Armenia to Georgia, n February 26, during the annual meeting  on the 2015 activity of the Commission in Georgia coordinating the events of 100th commemoration of the Armenian Genocide. In his speech Yuri Vardanyan, speaking about the Armenian Genocide, qualified it as a funny concept). 
The journalist wondered whether the Ministry would interfere, or made an official assessment to what had happened. The inquiry remained unanswered. 
(((
The report was made within the scope of the program Committee to Protect Freedom of Expression implemented with the support from National Endowment for Democracy (NED, USA). Opinions and assessments contained in the report belong to CPFE and might not be consistent with the opinions and dispositions of the NED.
1

