[image: image1.jpg]


[image: image2.jpg]National Endowment
for Democracy



 COMMITTEE TO PROTECT

FREEDOM OF EXPRESSION   
ON THE SITUATION WITH FREEDOM OF EXPRESSION AND 
VIOLATIONS OF RIGHTS OF JOURNALISTS AND MEDIA IN ARMENIA

Quarterly report of the Committee to Protect the Freedom of Expression
(July-September, 2016)
The Committee to Protect Freedom of Expression regularly submits to the public its reports on working environment and issues of Armenian media and its personnel, on the status of the freedom of expression and on the violations of the rights of the media and the journalists. This report refers to the third quarter of 2016. 
BRIEF SUMMARY
The third quarter of 2016 was a period of many cases of violence against the representatives of media and impediments of their professional activity. Moreover, most of those cases of violence were conducted by the law enforcement bodies via abusing their power. 
The successive wave of violating the journalists’ and mass media rights rose in the second half of July, during the coverage of the events that developed in Khorenatsi Street in Yerevan and in Sari Tagh after armed attack by the “Sasna Tsrer” grouping on the patrol service regiment of the RA Police. The culmination of that was at night from July 29 to 30, when the police, while dispersing the protesters, applied special means against the journalists and the cameramen, as well. On that day, 16 employees from various media outlets were subjected to physical violence. Three more representatives of mass media became a target for attack during the period from July 17 to 29.

 One more case of physical violence was registered during the elections for the self-governing bodies held in September
Thus, during the third quarter 5 cases of physical violence have been registered during which 20 journalists and cameramen suffered. Moreover, during the third quarter of this year, the CPFE has registered 16 cases of pressure on mass media and their personnel. Nine cases have been registered related to violation of the right to receive and disseminate information.
A number of registered cases, when high officials, politicians and other famous people said contemptuous and insulting words to journalists, also prove that the political environment is unfavorable for the mass media and journalists’ activity. 

In terms of the legislation regulating the activity of the media outlets, the bill drafted by the Committee to Protect Freedom of Expression and its partners – Yerevan Press Club and Media Initiatives Center, was very important, as it envisages changes and amendments in the RA “Law on TV and Radio.” The authors of the document recommend liberalization of the entry of private multiplexes into the market under the conditions of digital broadcasting, as well as to specify the status of the local TV companies operating in the regions, which continue operating in analogue mode. On September 15, the bill was submitted to 6 factions in the Parliament. 
The details of the aforementioned events and problems are introduced in the relevant sections of the report.  
ENVIRONMENT FOR THE MEDIA ACTIVITY
In the third quarter of 2016, Armenian media outlets and the journalists operated under extremely difficult conditions. The tension of the public-political situation in the country, related to the armed attack by the “Sasna Tsrer” grouping on the patrol service (PS) regiment of the RA Police and following it protests and clashes, was combined with large-scale violence against the media representatives and impediments of their legitimate professional activity. Moreover, they were unprecedented in terms of special means applied against the journalists and the cameramen. As to the scale, those cases of violence are comparable with the events that took place on June 23, 2015 on Baghramyan Avenue in Yerevan, during which while dispersing the peaceful demonstration the police used brutal force against media personnel as well.   
On July 17, the day the PS regiment was attacked, the first cases of violence and impediments of journalism were registered. Similar incident happened on the following days, too, when the media representatives were covering the protests in Khorenatsi Street in Yerevan and in Sari Tagh to protect “Sasna Tsrer”.   
Attacks on the media personnel by the police and supported by them people reached the culmination on July 29, during the actions against the protesters. According to the journalists who suffered, the media representatives were collected in one place, and flash and tear-gas grenades were used against them. Then the media personnel were battered, pursued and underwent various tortures. As a result of brutal actions, a number of journalists and cameramen got serious physical injuries.       
It is of serious concern that both during the events on June 23 of 2015, and during the July events this year, the attack on the journalists and cameramen were of targeted nature. It is obvious, that when developing the operation, the police chose as a target the media personnel as well, so that the Armenian and international community have as little as possible information about the disproportionate force used by the police against the peaceful protesters. The violence against the media representatives was combined with breaking down the video- and photo cameras, destroying the shot films, and with other forms of impediments to journalism.

According to journalists and cameramen who suffered during these events, they all had the relevant certificates on, however it did not save them from violence. Just the opposite: in certain cases the police officers grabbed and tore those certificates, and other badges targeted the media personnel and helped the law enforcement to press on their activities. 

According to the data by the Committee to Protect Freedom of Expression, during the July events 19 journalists and cameramen were subjected to physical violence, of which 16 happened at night from July 29 to 30. Moreover, though without direct use of force, the activity of 8 journalists and cameramen have been impeded. 

In relation to violence against the journalists during the July events, the CPFE initiated and, along with its partners, made a number of statements condemning the actions by the law enforcement. In particular, the statements made on July 21 referred to violence against  Gevorg Tosunyan, journalist from “Iravaban.net”, Artak Hambardzumyan, correspondent from Radio “Liberty”, as well as Arthur Hayrapetyan, employee from “4news.am” website. The reason for the statement made on July 28, was the arrest and unsubstantiated criminal case-filing against Levon Barseghyan, Chair of the Board of the “Asparez” journalists’ club in Gyumri. Two days after, 12 journalist organizations made a statement and expressed their resentment about the facts of total attacks by the police units on the media representatives in Khorenatsi Street of Yerevan and in Sari Tagh, as well as about special means used against the journalists and impeding their activities. 

When responding to violence against the journalists, 15 media outlets initiated a rally in the Freedom Square and made a statement, demanding from the authorities within two months to charge those who conducted violence against journalists on July 29, based on Article 164 of the RA Criminal Code (“Impeding legitimate professional activity of the journalist”), to stop negative campaign against the journalists on the state level. The media outlets have also stated that if the statement did not give specific results, then the media community was ready to use all measures, including extreme measures, to protect their professional right.
A number of international organizations have condemned and expressed their concern about the July 29 events: “Human Rights Watch”, “Journalists without borders”, “European federation of Journalists” (EFJ) and “International Federation of Journalists” (IFJ), Dunya Miyatovich, OSCE Representative on Freedom of the Media issues. The latter has sent a letter to Edward Nalbandyan, RA Minister of Foreign Affairs, stating that the government “should take practical steps to ensure restraint in actions by the law enforcement bodies towards representatives of the media outlets” and also added, that “the authorities should make steps as a guarantee, that the media outlets will not be targeted by the police or the crowd. The police should protect the journalists and media representatives”, she said. 

The RA President Serzh Sargsyan unexpectedly responded to the violence against the journalists, whereas before he was gravy silent after similar events. “I also apologize to the journalists for the events which took place on the night of July 30; during these events it was our greatest blunder. Certainly, conclusions will be made. I ask for our indulgence, I ask journalists but not the law enforcement personnel to forget about these events, because I am confident that it will never happen again. I also want these events, even subconsciously, to have no impact on the freedom of your work”, said Serzh Sargsyan.  

It is noteworthy that after the president’s apology the Special investigative service made its actions somewhat intense related not only to the July events, but also to the investigation of the events that took place on June 23, 2015 on Baghramyan Avenue.

Specifically, more than one year after filing the criminal case related to “ElectricYerevan”, the SIS finally decided to indict the four police officers who impeded the work of the journalists covering the protests. Only four. Whereas 21 journalists and operators were recognized as victims in re the same case, and many video on the Internet show that those who use violence and impede the activity of the media personnel, are at least dozens, if not hundreds.
In terms of July events, the Special investigative service has filed cases as well, and has already indicted eight persons. In case of the four, the investigation is over and the materials have been sent to court. In addition to that, in accord with the information spread by the RA Police, a number of police officers have been subjected to disciplinary sanctions in relation to events on July 19 in Khorenatsi Street in Yerevan, and at night from July 29 to 30 in Sari Tagh, including Ashot Karapetyan, Chief of Yerevan City police. They were severely reprimanded.
Nevertheless, many of the journalists, who suffered during the event on June 23, 2015 on Baghramyan Avenue, in July of this year in Khorenatsi Street and in Sari Tagh, are of the opinion, that the actions by the authorities, SIS in particular, are of formal nature and are not proportional to the scale of violence against the media representatives and impediments of their activity. 
Unfavorable conditions for the media and journalists are proven by a number of recorded cases when high officials, politicians and other famous people said contemptuous and insulting expressions to journalists. Namely, when arriving at the office of the Republican party, Arakel Movsisyan, parliamentarian from the RPA faction, when seeing the journalists said, “Hey, what a gang has gathered.” RA President Serzh Sargsyan and Chief of Police Vladimir Gasparyan have also demonstrated contemptuous attitude towards mass media representatives when they visited Yerablur (three hills) pantheon on the 25th anniversary of Armenia’s independence.
In terms of improving the legislative field for the activity of the mass media, TV companies in particular, the bill drafted by three media organizations, i.e. the Committee to Protect Freedom of Expression, Yerevan Press Club and Media Initiatives Center, is essential, which proposes making amendments and changes in the RA “Law on Television and Radio.” 
The document stipulates revision of the statutory provision, according to which private multiplexer must provide digital broadcasting only through its own infrastructures and cover the whole territory of Armenia. 

It is clear that the existing approach assumes existence of only one major entrepreneur in the field, i.e. it will lead to centralization and the formation of the monopoly or dominant position in the market. In contrast to this, the media organizations propose to enable creation of digital broadcasting networks involving one or several communities or marz(es) (regions), i.e. to establish small and medium-sized enterprises, which is more effective for the development of this field. The experience of neighboring Georgian is a good example of the aforementioned.

The bill also stipulates specifying the status of the TV companies operating in the marzes, which do not have a license for digital broadcasting and continue operating based on analogue license. Whereas, after the analogue broadcasting is turned off on October 20 of this year, these TV companies will remain without audience and will face the threat of closing down. This is unacceptable in the digital era, when there are endless technical opportunities, and all the existing TV companies are able to continue their activity and be available to the viewers via the digital system. 
VIOLATIONS OF THE RIGHTS OF JOURNALISTS AND MEDIA OUTLETS
Violations of the rights of journalists and media outlets during the third quarter of 2016 are introduced below, according to the following classification of the CPFE: 

· Physical violence against journalists,
· Pressure on the media outlets and their personnel,
· Violations of the right to receive and disseminate information. 

To some extent, this classification by the CPFE is conditional. In particular, sometimes hindering the receipt and dissemination of information goes along with violence against the journalist. Such facts are referred to the type of violation, to which they are quite close. Nevertheless, the applied classification enables more comprehensive and pronounced introduction of the general picture of violations of the rights of journalists and media outlets.
During the third quarter of 2016, CPFE has recorded five cases of physical violence against the staff of the media outlets, more by two as compared with the second quarter. Moreover, during those five cases 20 journalists and cameramen suffered. The reason was the events in the second half of July in Khorenatsi Street in Yerevan and in Sari Tagh. Facts related to the aforementioned are introduced in the relevant subsection of this report.
Seven out of 16 recorded cases of pressures on media outlets and their representatives in the third quarter took place during the same events.   
During the period under consideration, nine cases of violating the right of receiving and disseminating information have been recorded, which is more by four, than in the previous quarter.
During July-September of this year, two new court cases, with involvement of mass media, have been taken for litigation, on the bases of insult and defamation stipulated by Article 1087.1 of the RA Civil Code. Similar claims against media outlets, as compared to the previous quarter, have increased by one.
Below we introduce the comparative tables of violations registered during the first, second and third quarters of 2016.
Quantitative data of violations in 2016, by quarters
	Types of violations
	2016, 1st quarter
	2016, 2nd quarter
	2016, 3rd quarter
	Total for 9 months of 2016 

	Physical violence against journalists 
	0
	3

(4 victims) 
	 5 

(20 victims)
	8

(24 victims)

	Pressure on media outlets and their personnel 
	20
	10
	 16
	46

	Violations of the right to receive and disseminate information
	10
	5
	 9
	24 


As in the previous reports, the Committee to Protect Freedom of Expression states, that the data shown in the table might not be exhaustive and do not pretend to be absolute truth. The representatives of mass media sometimes do not consider it important to make public the facts of impeding their professional activity; they ignore various threats to them or prefer to solve the problems on their own and to overcome the illegal restrictions. Therefore, the CPFE is sure that the number of impediments is more than what is introduced in this report. Below we present more considerable facts.
Cases of violence, other violations of rights of media personnel from July 17 to 30 in Khorenatsi Street in Yerevan, in Sari Tagh and nearby areas, and related to them developments  
On July 17, during the coverage of clashes between the law enforcement units and protesters and supporters of the militants after the “Sasna Tsrer” grouping attacked the patrol regiment of the RA Police, 19 journalists and cameramen were subjected to physical violence, and the activity of 8 have been impeded without direct use of force.
According to the journalists who suffered, attacks by the police officers were targeted, and even introducing themselves as a journalist and showing the journalist’s certificate, or the label on the video-camera showing the symbol of the media outlet did not save them from violence. Using brutal force went along with breaking the video- and photo-cameras, destroying the shot films and other forms of impeding their activity. During these events, it was unprecedented how they used special means against the journalists: sound and flash explosives, tear gas, etc. 

As a result of all these, according to the CPFE the following people have suffered: journalists Karlen Aslanyan, Hovhannes Movsisyan and cameraman Garik Harutyunyan from “Liberty” radio-station, correspondent Robert Ananyan and cameraman Tigran Badalyan from “A1+”, journalist Mkrtich Karapetyan and cameraman Sargis Kharazyan from “Civilnet.am”, journalist Mariam Grigoryan and cameraman Davit Harutyunyan from “1in.am”, free-lance journalist Gevorg Ghazaryan, cameraman Hovik Grigoryan from “Panorama.am”, journalist Aghvan Asoyan and cameraman Albert Galstyan from “Armenia” TV company, cameraman Marut Vanyan from “Lragir.am”, journalist Yevgenya Zmanovskaya and cameraman Tigran Gasparyan from Russian “LifeNews” TV company, cameraman Levon Sargsyan from “Newspress.am” website, Khoren Grigoryan, a photo-journalist, cameraman from “News.am” information website, and others.
Though cases of pressure and physical violence are included in this subsection, they have been registered separately according to their classification. 

During the July events, the CPFE has recorded the following facts.
On July 17, around 12:00 o’clock, Arthur Hayrapetyan, journalist from “4news.am” website, was subjected to physical violence by the police when he was conducting his professional activity in the Freedom square. The journalist was trying to shoot with his cell-phone how the police officers were pulling an old man, while twisting his arms and transporting to the patrol service vehicle. The journalist wondered why they were taking the man to the police station. In reply to his question, one of the police officers attacked him and started kicking. “I just managed to ask why he was kicking. The madcap police officer, shamelessly looked into my eyes, cursed and continued kicking, and shamelessly lying he said he was not kicking, but at the same time continued beating, this time punching”, -said Arthur Hayrapetyan when talking to the correspondent from “Hetq.am” website.  
Then the journalist was forced into the patrol service vehicle and taken to the Kentron police station of the RA Police. “I do not remember how I happened to be in that vehicle. I only remember, that the window of the car was open, and the same police officer continued cursing and punching my face through the window.”
The police officers seized the journalist’s cell phone he was shooting with from his hand. At the police station, they deleted all the information from the cell phone and gave back the damaged phone to the journalist. He tried to recover the deleted information, but failed: the police had used special software to delete it.

The “4news.am” website management sent a letter to the RA Chief of Police urging to punish the police officer who impeded the journalist’s professional activity and subjected him to physical violence. However, the letter remained unanswered. 

On July 18, in Khorenatsi Street, a uniformed police officer hit Artak Hambardzumyan, journalist from “Liberty” radio-station. With some colleagues, Artak came up to the law enforcement officers and inquired why they were taking the people sitting under the trees in the nearby park to the police station.  The journalist asked the standing behind the police cordon high rank police officer who was supervising those activities. When the journalist repeated his question, one of the police officers in the cordon seized Artak’s loudspeaker and said something. The journalist tried to pull back the device. At that moment, the police officer hit him in the face. Artak Hambardzumyan turned to the high-rank officer, but the latter answered nothing of the kind had happened. 

On July 19, in Sari Tagh, Yerevan, the police officers impeded Tehmine Yenokyan’s professional activity, correspondent from “Lragir.am” website. They took her camera and destroyed the shot videos, which showed how the police officers were trying to use their firearms against the residents.  

At night of July 12, between 03։00 and 03։25 am, Gevorg Tosunyan, correspondent of the “Iravaban.net” media outlet, was beaten up nearby the branch of “Armeconombank” on Tigran Mets Avenue. He had gone to Khorenatsi Street to cover the protest and the actions of the law enforcement bodies. Specifically, the journalist shot an episode, when activists and a group of men in civilian clothes (according to Gevorg Tosunyan’s assumptions they were police officers) were throwing stones at each other. The latter, seeing that they were being videotaped, attacked the journalist, started pulling and beating him, and they forcefully took the memory card from the camera. 
Gevorg Tosunyan reported the police on a crime; this case was incorporated in a criminal case filed in relation to July events.
On July 24, Tigran Mazmanyan, photo-correspondent from ‘‘Armtimes.com’’ information website, was taken to the police station from in front of the Yerevan Kentron and Norq-Marash administrative district court of general jurisdiction. He waited for a lawyer here. At that moment four people came up to him, put him into the vehicle, took to the investigative committee on suspicion of participating in ‘‘mass disorders’’ on July 22 in Khorenatsi Street. “They filed an apprehension protocol, searched me, engaged me as a witness to the case and released me”, said Tigran Mazmanyan in an interview with the correspondent from “Aravot.am” website. The photo-correspondent  stated that on July 22  he was conducting his professional activity - covering the protest.
On July 27, at about 03:30 after the crowded rally in Khorenatsi Street, Yerevan, Levon Barseghyan, Board Chairperson of Gyumri journalists’ club “Asparez”, one of the active participants of that rally, was brought to the Shengavit police station. A criminal case was filed afterwards, on the suspicion of having a cold weapon on him, and he was arrested. Barseghyan underwent forensic examination.
For a long time Levon Barseghyan’s colleagues and relatives did not know where he was. Though the police informed that he had been released at 06:30 in the morning, in fact that was disinformation. Barseghyan was under supervision of the police, was taken to the Kumairi police station in Gyumri and then brought back to Shengavit investigation unit. Only thanks to the persistent actions by the lawyer colleagues, during the second half of the day it became known where he was.

   The basis for filing a criminal case against Barseghyan was the jack knife found in the pocket of his pants after personal search. According to his lawyer, it was not the first time that the knife is found on Levon Barseghyan in similar situations, when the police apprehend him during the protests.  However, every time the availability of that knife had been recorded and overlooked, as it did not meet the criteria of the cold weapon.

The Committee to Protect the Freedom of Expression, along with 18 media and human rights organizations made a statement expressing opinion that the filed criminal case is spurious, and the fact of the knife qualified as a cold weapon, is a pretense just to keep him away from participating in active public life, in rallies in Khorenatsi Street, as well as to “punish” him for leading it on the last day.
The organizations demanded the law enforcement bodies to dismiss the criminal case immediately and to release Levon Barseghyan. 

On July 29, the filed criminal case was fully dismissed, and Levon Barseghyan was released. 

The following cases of violence and pressures on the journalists and cameramen were recorded at night from July 29 to 30.
The police attacked Hovhannes Movsisyan, journalist from “Liberty” radio-station, while he was on air. After being left without technical means, he started reporting about the current situation with his phone. Being on air, he worked and ran away from people in civilian clothing who were chasing him. “In Sari Tagh men in civilian clothing attacked the journalists. They broke our technical means. They asked only one question: ‘Are you video-taping?’ and four people together attacked me. I said I was not video-taping, with the hope to save the technical means, but that was in vain. They mostly hit in my head and hands. They also destroyed my badge of the journalist. I was protecting my head with hands, but they were beating all the time. Something exploded, they looked the other way and I managed to run away from that area”, said Hovhannes Movsisyan when on air at radio “Liberty”.  
  When coming down from Sari Tagh, a group of sturdy men in civilian clothes attacked journalist Karlen Aslanyan and cameraman Garik Harutyunyan from “Liberty” radio-station. Even showing the badge of a journalist did not save them from violence. Those people tried to seize the loudspeaker, impeded the activity of the journalist and the cameraman. Karlen Aslanyan was beaten in his head and neck, and got light injuries on his hands. Garik Harutyunyan got injuries from the fragments of the flash grenades.  
While working on air, journalist Robert Ananyan and cameraman Tigran Badalyan from “A1+” got injuries from explosives thrown by the police officers. According to the journalist’s observation, the mass media personnel were targeted. “They were mostly aggressive towards those media representatives who had video-cameras, and when they saw the lights of the cameras, they shot in that direction, threw explosive at them”, stated Robert Ananyan in an interview with CPFE.  

While injured, the journalist and the cameraman from “A1+” continued working. As stated by Robert Ananyan, a person from Sari Tagh helped them to process the wounds. The person also offered to take them to hospital, but on the way the police officers stopped the car: “Though we said we are journalists, via using brutal force, threatening with batons they made us get out of the car, tore off the journalist’s badge and started beating us with the batons”, said Robert Ananyan. 
As result of grenade explosion Robert Ananyan got injuries from fragments in his hands and feet and spent days in hospital.
When covering the clashes between the police and the protesters, journalist Mariam Grigoryan and cameraman Davit Harutyunyan from “1in.am” got injuries from flash grenade explosion. According to Mariam Grigoryan, a police officer in civilian clothing told them to go up, as special operations would start. “When we walked up in the direction shown by the police officer, there we met journalists. I am sure the police officers intentionally gathered the journalists in one place – to target them”, said Mariam Grigoryan in an interview with CPFE.
While wounded, Davit Hautyunyan continued live broadcasting of how the protest was being dispersed, but the police officers in civilian clothes attacked him. They severely beat up Davit and broke the camera with their batons. Even when the operator stopped video-taping and tried to run away, the police officers chased him and after reaching, tore off and threw away his “Press” badge and the bag with camera batteries. Davit Harutyunyan managed to run away and find a shelter in a resident’s house. The ambulance took him to hospital. The cameraman had a number of bruises on his back, sides and limbs. 
  Mariam Grigoryan, who got leg injuries because of the explosion, also found shelter in a resident’s house, and later was taken to hospital. 

During the police operations, an explosive blew up at the feet of journalist Mkrtich Karapetyan and cameraman Sargis Kharazyan from “Civilnet”, as a result of which they got slight injuries. Police officers in civilian clothing also beat the journalist and the cameraman with the batons.
Marut Vanyan, cameraman from “Lragir.am”, was subjected to physical violence by men in civilian clothing. According to him, those people came out with shields from behind the police cordon and intentionally attacked the journalists.
Marut Vanyan got injuries on his feet and shoulders, also from the fragments of used explosives. The men in civilian clothing broke his video-cameras. According to Vanyan, almost 10 people threw him on the ground, took the video-camera from him, and started cursing and hitting his body with thick wooden rods. “They were asking what I have videotaped. I said I am a journalist; I was showing my badge; they broke my camera, tore off the badge. I was protecting either my face or my chest with a bag. Most of the blows came to my hands and shoulders. The strongest blow came to my knees: I felt terrible pain, and my leg started trembling. They pulled and tore off my rucksack and threw it away. After beating, they told me to stand up and go away; I told them to call an ambulance, my leg is broken and I cannot move. Two people held me by the hands and dragged to the other side of the street and left there. Somehow I called an ambulance and they came and took me away”, said Marut Vanyan in an interview with CPFE.

In Sari Tagh, the first flash grenade exploded at independent photo-journalist Gevorg Ghazaryan’s legs, as a result of which his leg was injured. According to the photo-journalist, because of the special means used by the police one of the houses caught on fire. “A whole family, which did not take part in the rally, came out of the house, started complaining and cursing the police officers. At that moment, a group of men in civilian clothing came out from the police cordon and attacked those people. I started to video-tape and take photos. Seeing that they attacked me, broke one of the cameras, and seized the other. All that time I had my journalist’s badge on, and it was obvious I am a media representative. I tried to take my camera back, but they threatened me. At that moment I was the only journalist in that area and an easy target for them”, said Gevorg Ghazaryan. After this violence, the journalist complained to the police, and he was subjected to forensic examination. His technical means were not given back, nor was he reimbursed. 
When covering the events, in Street 1 in Sari Tagh, correspondent Aghvan Asoyan and cameraman Albert Galstyan from “Zhamy” information program of “Armenia” TV company, were beaten up. Men in civilian clothing came out of the police cordon, with agreement from the police officers took their batons and attacked the protesters, residents and journalists. According to Aghvan Asoyan, those journalists were targeted, who were trying to videotape those operations. The men in civilian clothing with batons also attacked cameraman Artak Galstyan, who was videotaping at that moment, seized his camera from his hand and broke it, and then started beating with hands and feet: “I tried to save him, saying that he is a TV company representative: At that moment the same men in civilian clothing attacked me, threw me to the ground, sprayed gas into may eyes and started cursing and beating. After beating, I went to the nearby bakery to wash my eyes. There were several journalists hiding there, who also suffered from the police actions and were beaten up by the men in civilian clothing. To protect the journalists they locked the bakery door. However, the men in civilian clothing broke the door and began to hit the journalists and the bakery workers with items they found there”, said Aghvan Asoyan in an interview with CPFE. 

Cameraman Levon Sargsyan from “Newspress.am” website, also hid from the attack of the men in civilian clothing in the aforementioned bakery. In conversation with CPFE, he said that several media personnel took Tigran Gasparyan, cameraman from “LifeNews” website, to the bakery. He was wounded and got injuries in his leg from the fragments of the flash grenades used by the police. People helped to take him to hospital, after which the men in civilian clothing attacked those in the bakery, including Levon Sargsyan, cameraman from “Newspress.am”, and seized his video-camera which had all the videos he had shot.

In conversation with CPFE, Tigran Gasparyan, cameraman from “LifeNews” stated, that when Deputy-Chair of “Heritage” party Armen Martirosyan and parliamentarian Zaruhi Postanjyan came up and started talking to the police officers, a police officer told the media representatives nearby to move to the right, as it is safer there. “We wanted to move there, but we did not manage: the police used special means; one of the grenades exploded on me. I continued walking; the second one exploded, then the third, fourth, and I did not feel anything: I just felt that I was bleeding”, said Tigran Gasparyan.

Because of these events, the work of Yevgenia Zmanovskaya, correspondent from “LifeNews”, was impeded and the live broadcasting was interrupted. 
Hovik Grigoryan, cameraman from “Panorama.am”, also suffered from the explosion. According to him, after the explosion his leg became motionless: “almost one hour I could not put my foot on the ground; something had hit my leg, I felt pain.” 
Photo-journalist from “News.am” information website, cameraman Khoren Grigoryan’s equipment also got damaged by men in civilian clothing. “I was taking photos and videotaping near the police cordon. After the special means were applied, I felt that someone was holding my wrist from the back: in an eye-blink a man in civilian clothing attacked the cameras and broke them. They pulled me by the rucksack, but I managed to disengage and leave. All these lasted nearly 10-15 seconds, and all that time the journalist’s badge was available.”
During the clashes in Sari Tagh, men in civilian clothing chased journalist Naira Hovhannisyan and cameramen Narek Sargsyan and Hovsep Hovsepyan from “ArmLur.am”.
In a telephone conversation with the correspondent of “ArmLur.am” Zaruhi Postanjyan said that she had noticed how Levon Yeranosyan, Deputy Chief of Police of RA, commander of the Internal troops, and Ashot Karapetyan, Chief of Yerevan police, pointed her and the “ArmLur.am” cameraman to men in civilian clothing.
A sturdy man tried to be violent to Narek Sargsyan, to seize the camera, but parliamentarian Zaruhi Postanjyan did not allow. Then a police officer with a machine gun came up to the cameraman, but Zaruhi Postanjyan forbade to touch the cameraman who was conducting his professional duty. 
The personnel of “ArmLur.am” and parliamentarian Zaruhi Postanjyan found shelter in one of the houses in Sari Tagh 1st Street. The yard of the house and the adjacent streets were controlled by the men in civilian clothing, which is why the journalists and the parliamentarian did not come out of the shelter. After staying here for two hours, they were able to leave safely.  

On July 30, after the clashes in Sari Tagh, the police officers and the men in civilian clothing tried to apprehend Yeghishe Petrosyan, founder of “Ardzaganq” studio, but because his health got worse at that moment, he was taken to hospital. On the same day he was submitted a decision to be arrested. His lawyer Yervand Varosyan appealed the decision. 

Although the Arabkir and Kanaker-Zeytun district court of general jurisdiction rejected the appeal, however it stated, that Yeghishe Petrosyan is not in the status of detained, as no report on arrest had been filed against him.   
On August 2, the Committee to Protect Freedom of Expression along with 11 media organizations made a statement requiring from authorities, as urgent steps aimed at correcting the status, to take measures in releasing Yeghishe Petrosyan as soon as possible. On August 5, a decision was made to release Yeghishe Petrosyan, with the lack of corpus delicti in his actions.
On July 30, a number of Armenian and international media and human rights organizations condemned the violence used towards journalists when dispersing the protesters in Sari Tagh and Khorenatsi Street in Yerevan at night of July 29 to 30. The US Embassy in Armenia also made a statement and expressed its concerns in relation to what had happened. 
On July 30, the RA Prosecutor general’s office filed a criminal case based on the crime stipulated by Parts 1 and 3 of Article 164 of the RA Criminal Code in relation to the aforementioned events of impeding professional legitimate activity via using life threatening violence against the journalists and via other ways. The criminal case was sent to RA special investigative service for investigation.
On July 31, the employees from Yerevan city Kentron and Norq-Marash district investigative unit visited the apartment of Davit Harutyunyan, cameraman from “1in.am” information website, and forcefully demanded to give a witness testimony on the events that happened on July 29. A similar demand was submitted to the same website journalist Mariam Grigoryan. “I said I was not going to give any testimony and was going to leave the town as I had planned it, but they said I may not”, said Mariam Grigoryan. According to the journalist, the investigator threatened that if she did not give a witness testimony, then she would be charged and engaged as a defendant.
On August 1, RA President Serzh Sargsyan, speaking at the meeting with the representatives of public, authorities and the clergy, and introducing the situation as a result of attack by the “Sasna Tsrer” grouping on the patrol service regiment of the Police, apologized to the journalists, against who the police used physical violence when dispersing the protest on July 29 in Sari Tagh in Yerevan, and impeded their professional activity.    
On August 5, the RA Police issued a statement which said that a number of police officers, including Chief of Yerevan City Police Ashot Karapetyan, were subjected to administrative sanctions in relation to events that took place on July 19 in Khorenatsi Street in Yerevan, and at night from July 29 to 30. They were severely reprimanded.   
By the way, the media representatives did not receive any reimbursement for the damaged equipment.
On August 5, Tehmine Yenokyan, correspondent from “Lragir.am” reported to the police about a crime, where she stated that she had received threats over “Facebook” social website from one of the men in civilian clothing who used violence in Sari Tagh. Tehmine Yenokyan informed the police, that she had identified one of the persons who instigated provocations and used violence in Sari Tagh on July 29; he was Gagik Zohrabyan, one of the RA Chief of Police Vladimir Gasparyan’s security staff. The journalist stated, that she had published this person’s photos on her facebook page to inform the public about him. “Today in the morning I have received threats from Pavel Sasounyan on my facebook page under Gagik Zohrabyan’s photo. I claim to identify this person for my safety purposes and to charge him”, said Tehmine Yenokyan in her statement. She also sent the website photos to the police, including the photo with the threat.
On the same day, the RA Police issued a statement, which said that within the scope of current internal investigation, as of available initial results not a single case was identified when Gagik Zohrabyan used violence: “Moreover, G.Zohrabyan went to Sari Tagh by the instruction of the RA Chief of Police, as a surveillance unit personnel to carry out his service duties, including checking the information about violence against journalists by men in civilian clothing. On that day, Gagik Zohrabyan was subjected to violence, too. At the same time we bring it to your notice that Gagik Zohrabyan has nothing to do with the hooligan behavior demonstrated by “some Pavel Sasounyan” on Tehmine Yenokyan’s facebook page”, said the statement. 
Whereas in the video by “Civilnet” it is visible how Gagik Zohrabyan calls the police officers and the men in civilian clothing to go up where the protesters were. 
On August 15, with the initiative of 15 media outlets a meeting was organized related to the violence against the journalists covering the events that took place in Sari Tagh on July 29-30. After the meeting a statement was issued the contents of which is introduced in the section “Environment for the activity of the media outlets.” 
***

The Committee to Protect Freedom of Expression has set out to observe the criminal case filed in relation to events that took place on July 29-30, 2016 in Sari Tagh and Khorenatsi Street in Yerevan. In reply to the letter by CPFE, the SIS informed that in accord with the information obtained as of August 22, 23 media representatives suffered as a result of the alleged crime, of which 19 have been recognized as aggrieved in the criminal case and were interrogated. In order to identify the nature and severity level of the damage caused to health, forensic examinations have been assigned. Two journalists have not yet been incorporated in the investigation, because of being out of town, and two more stated that on that day no damage was caused to them, accordingly the latter were interrogated as witnesses.

In accord with the SIS data, criminal charges were brought against eight persons, of which in the case of four – Seyran Karapetyan, Vladimir Mkhitaryan, Davit Sargsyan and Karen Grigoryan, the investigation of the part separated from the criminal case is over and with issuing the indictment it was given to the overseeing prosecutor to approve and send it to the court. Specifically, the issue is about the case of impeding Albert Galstyan’s professional activity, the cameraman from “Armenia” TV company. The aforementioned four people were charged with Part 1 of Article 164 and Part 1 of Section 3 of Article 258 of the Criminal Code. They are detained. 
 1. Physical violence against journalists
During the third quarter of 2016, the CPFE has recorded five cases of physical violence against the mass media personnel. As a result, 20 journalists and cameramen have suffered, of which 19, as it was mentioned, happened during the events in the second half of July in Sari Tagh and Khorenatsi Street in Yerevan. 
One more case of violence was recorded in September of this year, during the LSGB elections. This, as well as the developments related to incidents that happened on June 23 of last year in Baghramyan Avenue, Yerevan, are introduced below.
On August 9, the RA Special investigative service informed that charges were brought against four police officers on impeding legitimate professional activity and using physical violence against mass media representatives when dispersing the protest against the energy price increase in Baghramyan Avenue on June 23, 2015. 
According to the investigative data, Lt. Col. Davit Perikhanyan, head of the missile-artillery armament service of N military unit of RA Police, Captain Kostan Boudaghyan, senior inspector in police regiment of patrol service  in Yerevan city department of RA Police, his fellow officers Tatchat Noratunkyan and Arthur Ayvazyan, via abusing their official positions, impeded professional legitimate activity of the journalists. Namely, T.Noratunkyan and A.Ayvazyan impeded professional activity of Hayk Badalyan, photo-journalist from “Photolur” information agency; Kostan Boudaghyan impeded Khachatur Yesayan, journalist from “Armenia” TV company via illegally apprehending them. Davit Perikhanyan impeded professional activity of Arthur Papyan, journalist from “Liberty/Free Europe” radio-station, and journalist Ashot Boyajyan from “ACTV” online TV company of “Utopiana.am” cultural creative NGO, via damaging their Samsung /Galaxy cell phone and Canon digital camera. In both cases, the equipment was the employers property.
Defendants T. Noratunkyan, A.Ayvazyan, K.Boudaghyan were charged with Part 2 of Article 164 of the RA criminal Code. D.Perikhanyan was charged with Part 1 of Articles 164 and 185 of the RA Criminal Code. 

On September 24, at Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction the trial of the four police officers was appointed. As the prosecutor was absent, the session was postponed and appointed on October 10. 
Judge Arshak Vardanyan informed, that during the investigation defendants Tatchat Noratunkyan, Arthur Ayvazyan, Kostan Boudaghyan and Davit Perikhanyan pleaded guilty.  
We should remind, that on June 23, 2015 police officers used physical violence against 13 journalists and cameramen; and the total number of mass media representatives who faced various impediments is 24. 
On September 17, at polling station 18 of Nor Kyanq community in Ararat marz, Khazhak Aghabekyan, Chair of the electoral committee, attacked Tigran Mazmanyan, photo-correspondent from “Armtimes.com”, hit his video-camera and cursed him.   

Sipan Pashinyan and Edward Aghajanyan, staff members of the candidate for Nor Kyanq community leader Garik Sargsyan from “Civil agreement” party, along with the Chair of the committee, were discussing the issue of setting up the polling station before the elections. The photo-correspondent from “Armtimes.com” video-taped the discussion, which made the Chair of the committee angry.
2. Pressure on media outlets and their personnel
During the third quarter of 2016, the CPFE has recorded 16 cases of pressure on mass media and their personnel. As we have already mentioned, seven of them were recorded in the second half of July during the events in Khorenatsi Street and Sari Tagh in Yerevan.
This section of the report also includes developments and solutions related to various cases of pressure on media outlets and journalists in the previous years. Below we introduce all the details in chronological order. 
On July 6, Yerevan Arabkir and Kanaker-Zeytun district court of general jurisdiction continued the trial of the criminal case filed against Sirush Hovhannisyan. 
We should remind that on December 6 referendum for constitutional amendments, at about 14:00, Sirush Hovhannisyan went out from the “Ayo” campaign office located at 56 Komitas Avenue in Yerevan, and coming up to the journalist and the cameraman from radio “Liberty”, demanded to stop videotaping and to leave the area. Sirush Hovhannisyan pulled the journalist by the arm, pushed her, spit on her and required not to record.
For that deed, Sirush Hovhannisyan was charged by Subparagraph 3 of Par.2 of Article 149 of the RA Criminal Code, which stipulates imprisonment of maximum five years.
Court hearings on this case were also held on August 9 and 17, September 6 and 30.
On July 8, at Lori marz court of general jurisdiction, the first court hearing was held on the case  Susanna Sargsyan, former teacher of Vanadzor School 8, vs. Shushanna Grigoryan, correspondent of “Hraparak.am” website, and “Hraparak” daily as a third party.
We should remind that the court is trying this case for the second time.
On June 5, 2014, Susanna Sargsyan brought a lawsuit to Lori marz court of general jurisdiction against Shushanna Grigoryan, correspondent of “Hraparak.am” website, and “Hraparak” daily as a third party, claiming public apology and disproval of the slander through the same information website.
The reason for the lawsuit were the publications on October 4, 2013 and December 5, 2013 on the “Hraparak.am” website under the headings “Headmaster of Vanadzor School 8 dismissed from work” and “The teacher from Vanadzor received AMD 12mln for enforced leave”. “Hraparak” daily was involved in the case as a third party having no separate claim. On September 23, 2015, the court decided to meet Susanna Sargsyan’s claim partially. Both the plaintiff and the respondent filed a complaint to the Appellate court (see details in CPFE 2015 Annual and 2016 first and second quarter reports, see www.khosq.am site, section “Reports”).
On February 11 of this year, Appellate Civil court decided to reject Susanna Sargsyan’s complaint, and meet Shushanna Grigoryan’s complaint.
 The ruling by the Lori marz court of general jurisdiction on September 23, 2015 in terms of partially meeting the claim was overturned and sent to the same court for a new investigation in relation to the same part.
The court session on this case took place on August 29, as well. The next session is appointed on November 23.
On July 11, Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction decided to suspend the case Bavakan Khachatryan vs. Sargis Hatspanyan “Aravot oratert” Ltd., “Journalist’s view” Ltd. founder of “Nyut.am” information website, and “NT Holding” Ltd. founder of “Noyyan Tapan” information website.

We should remind that the reason for the lawsuit was the press conference by Sargis Hatspanyan on February 16 at “Noyyan tapan” information center, where he showed a photo of a woman, publicly stated that she is known as “mama Roza”(pimp), and that she recruited women from various marzes of Armenia, took them to Turkey for prostitution.
During the press conference, S.Hatspanyan also stated that the woman in the photo had four passports and was wanted by the Republic of Armenia.
With the lawsuit Bavakan Khachatryan claims public apology and informing the public that the speech was a slander, as well as to levy AMD 3mln from the media outlet in her favor as a reimbursement for slandering and insulting.
 The court has suspended the trial of this case, as it turned out, that on June 9 a criminal case was filed and the circumstances in question are related to the factual circumstances of the civil case. The court recorded that from the investigator’s decision it became clear, that on June 3 Sargis Hastpanyan reported to the Chief department of combating organized crime of the RA Police, that resident of Vanadzor B.Kh. living in Istanbul, Turkey, for a long time, enrolled a number of women from the Republic of Armenia and, after transporting to Turkey, subjected to them to sexual and labor abuse, as well as committed a number of crimes.  

On June 22, as well as on July 7, S. Hastpanyan submitted motions to the Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction to suspend the trials of the civil case, reasoning that he had heard that information from his friends in Turkey, trustworthy sources and the works to obtain substantiated evidences are current, accordingly he cannot disclose them within the scope of this case.
On July 11, Tigran Hatrapetyan, lawyer of Zhirayr Sefilyan, member of “Founding parliament” initiative, brought a lawsuit to Yerevan Ajapnyan and Davitashen district court of general jurisdiction against Vahe Ghazaryan, author and emcee of “Sur ankyun” (sharp angle) TV program and journalist Nelly Harutyunyan from “Armenia TV” CJSC, founder of “Armenia TV” TV company.
The lawyer demands from the TV company to disprove the false information spread about Zhirayr Sefilyan, as well as to apologize to him publicly.  

The reason for the lawsuit was a video shown during the “Sur ankyun” program via “Armenia TV” on June 12, several days before Zhirayr Sefilyan’s arrest. In the video, they said that during the years of Artsakh liberation war, being a commander, he left one of the wounded soldiers in the battle-field and made a decision to leave getting on one of the two horses there. According to the video, the wounded soldier, who was left in the battle-field, died.
The case was taken to proceeding on July 15 with a claim of reimbursement for slander and insulting one’s honour, dignity and good reputation. The first initial court session is appointed on October 7. 
On July 12, Yerevan Avan and Nor Norq district court of general jurisdiction continued hearing the case Tigran Urikhanyan vs. “Gazeta.am” and “Neonews.am” websites.
 On September 24, 2015, Tigran Urikhanyan, member of parliament, Chair of “Aliance” party, turned to court with a claim to charge for public insult and slandering. The respondent is the owner of the aforementioned websites Louisa Goumroyan. “Neonews.am” and “Gazeta.am” websites have not been operating since the beginning of the year, and their entire database has been deleted.
Court hearings on this case also took place on August 30, September 13 and 22. The day for the court ruling is October 16.
By the way, at the prosecutor’s office of Yerevan Avan and Nor Norq districts a criminal case was filed against the founder of “Gazeta.am” and “Neonews.am” on the circumstances revealed during this case, based on Part 1 of Article 188 of the RA Criminal Code, i.e. illegal entrepreneurship.  
On July 12, the successive court session took place at Yerevan Ajapnyak and Davitashen district court of general jurisdiction on the case Gevorg Mkrtchyan vs. “News AM” Ltd., founder of “News.am” information website.
We should remind that the reason for the claim was the article with the headline “Ridicule at the Chamber of advocates-2: retribution continues” published on March 18 in “news.am”, which was about a session at the Chamber of Advocates. The article says that advocate Gevorg Mkrtchyan made evidently false witness statement. “During the proceeding he stated that on that day, on November 30, he was at the CA, as he was to take part in a training course, whereas there was no course on that day”, says the publication.
The plaintiff claimed disproval of the slandering information and monetary reimbursement for intangible damage.
The next court session is assigned on October 27. 

On July 12, trial of the criminal case filed against Anna Gevorgyan, editor of the “Haykakan zham” information website, took place at Yerevan Arabkir and Kanaker-Zeytun district court of general jurisdiction.  
We should remind that Anna Gevorgyan was charged for the following: being the founder of “Anna Gevorgyan” enterprise since 2012 and editor of “Haykakan zham” media outlet, coming to prior agreement with her aunt Hermine Manoukyan, journalist in a homonymic media outlet, on May 29, 2012, at the gas station in the town of Toumanyan, she demanded from Levon Zavaryan, head of the same community, that he gave her AMD 50000 and filled in her car, while threatening if not obeyed, information will be published in the media which will significantly damage his legitimate interests. Levon Zavaryan charged Anna Gevorgyan and Hermine Manoukyan for extortion. Based on his complaint a criminal case was filed (details in CPFE report for the second quarter of 2015, see section “Reports” at www.khosq.am website).
 Case-related trials also took place on August 16, September 2 and 8. The next session is on October 12.
On July 13, during the briefing organized on the event of opening the new press hall for the ruling Republican party Armen Ashotyan, Deputy Chair of RPA, answered the journalists’ questions aggressively and with insulting “humor”. Namely, to the observation by one of the journalists “is it the hall that is going to make RPA beautiful”, Armen Ashotyan responded by “for example, I think you got dressed very tidily in the morning, came here, though it has nothing to do with your intellect, but you dressed with care, I think; this example is the most vivid in your case.”
On July 14, RA Appellate civil court decided to meet “Newsbook.am” domain registration applicant Hovhannes Khachatryan’s complaint against the ruling (March 17, 2016) on the case Vahan Harutyunyan vs. founder of “Newsbook.am” information agency, made by Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction. 

We should remind that on May 7, 2014, Vahan Hovhannisyan, who is the brother of Davit Harutyunyan, Minister-Head of Government staff, brought a claim against “Newsbook.am” information-analytical agency claiming reimbursement for the damage caused to his honor, dignity and business reputation. The reason for the claim was the publication on May 7, 2014 in the aforementioned website under the heading “One more “deceived” businessman: the name of the minister’s brother is being circulated”. On March 17, the court decided to meet Vahan Hovhannisyan’s claim partially (details in CPFE 2014, 2015 annual reports and reports for the first and second quarter of 2016, see section “Reports” on www.khosq.am).
The appellate court decided to overturn the ruling by Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction made on March 17, 2016, and to send the case back to the same court for comprehensive new trial. 

On July 14, the court session took place on the case composer Vahram Petrosyan vs. Aram Antinyan, editor-in-chief of “Blognew.am” information website, in Yerevan Arabkir and Kanaker-Zeytun district court of general jurisdiction.
We should remind that composer Vahram Petrosyan brought a claim on October 22, 2015. He claimed to oblige “Blognew.am” website to remove the article published on October 20, 2015 under the heading “They have facts that Sayat Nova is Azerbaijani: Vahram Petrosyan (video)” and to publish an apology. 
The next court session on this case is on October 10.
On July 18, Syunik marz court of general jurisdiction (seat in Sisian) made a decision to resume the trial of the case Tigran Karapetyan, former candidate for Goris mayor vs. Volodia Hovhannisyan, adviser to the Governor of Syunik, Colonel in reserve from Artsakh liberation war. “Aravot oratert” Ltd. is engaged as a third party.

We should remind that the reason for the dispute was article published on May 12, 2015 on “Aravot.am” under the heading “Surik Khachatryan is being threatened.” 
The plaintiff had turned to court with a claim to apologize publicly via the same information agency for insulting, to disprove the slandering information and to pay compensation. According to Tigran Karapetyan there are insulting expressions in the publication like “by a cynical and impudent person”, “is a real nothing” and others.
On May 17 of this year, respondent Volodia Hovhannisyan turned to court informing that he was taking part in the defense actions of Talish-Mataghis combat line, that is why the court decided to hold up the case proceeding with the reason “being in the martial law, being in the armed forced”. 
On July 18, Volodia Hovhannisyan informed the court that he was in his place of residence and asked to resume the proceeding of the civil case. As the bases for case hold-up have been lifted, the court decided to resume the case proceeding and assigned a trial. The court session is on October 13. 

On July 18, Koryun Atoyan, Paruyr Kalantaryan, Lyuba Mehrabyan and Mihrdat Harutyunyan submitted a claim to Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction against Norik Sargsyan, for protection of honor, dignity and business reputation. “Aravot oratert” Ltd. and “Hraparak oratert” Ltd. have been recognized as a third party in the case. 

The reason for the claim was the following: on April 15 in “Hraparak” daily an article was published by Norik Sargsyan under heading “Open letter to K.Atoyan, Rector of Yerevan State University of Economics” and on June 15, in “Aravot” daily under heading “Where the dog’s head is buried”.
According to the plaintiffs, three years ago in “Hraparak” daily Norik Sargsyan published information blemishing his honor and dignity. The plaintiffs consider insulting and slandering the expressions by N. Sargsyan published in “Aravot” daily, according to which “L.Mehrabyan, Head of the Chair of Law and political science, former Chair of history of economics and law at the YSUE (he never had legitimate status in that position), in 2010-2013 conducted violations of law of various nature against me, professional discrimination, forced labor and fraudulences.”
  
The plaintiffs demand that the court oblige N. Sargsyan to disprove the information published in the media and to apologize. 
On July 21, this case was taken to proceeding. On September 16, the first court session took place. The next court session on this case is on January 24, 2017.
On July 26, the first court session is assigned in Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction on the case journalist Siranush Papyan vs. Vladimir Gasparyan, Chief of RA Police. The plaintiff submitted a motion to the court to postpone the session to make amendment in the subject matter of the claim.

We should remind that on April 24, in the Tsitsernakaberd memorial the journalists asked Vladimir Gasparyan, RA Chief of police, for clarification on harsh actions by the police. To the remark by Siranuish Papyan, journalist from “1in.am” and “Lragir.am”, that the police regularly speak of the reforms, but the society does not see them, the chief of police responded, “I do not see a woman in you.”  
On April 30, Siranuish Papyan brought a lawsuit to Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction with a claim of reimbursement for damage of honor and dignity. The journalist claimed to oblige chief of police Vladimir Gasparyan to apologize publicly, in accord with Articles 2, 87 and 88 of the RA Civil procedural code. 

The court session on this case assigned on September 2 was again postponed. The court respected the motion by the respondent to have at least two weeks to get familiar with the two new claims by the plaintiff. 

If previously the journalist only claimed to oblige the Chief of police to apologize publicly for insulting her honor and dignity, now she claims to charge him with impeding professional activity and demonstrating gender discrimination.

A lawyer from the Committee to Protect Freedom of Expression acts as Siranush Papyan’s defense lawyer.
The case –related session is to be held on October 5.
On July 27, the successive court session took place at Yerevan Kentron and Norq- Marash district court of general jurisdiction on the case “M.Gevorgyan” Ltd. vs. “Aravot oratert” Ltd. and its correspondent Nelly Babayan.
We should remind that the reason for the lawsuit was the information published on August 21, 2014 in “Aravot” daily under heading “Underground passage - motel” which states: “On top is Daniel Varuzhan, singing glory with his thatch pen, at the bottom is “Athena” entertaining men with her “glorious” dance, then sending them to the motel” and “Underground passage - also a workplace for prostitutes” article, in which the author stated: “The underground passage in front of the sports complex has been turned into an entertainment site.”
 Plaintiff Sokrat Grigoryan, director of “M.Gevorgyan” Ltd. claims 3mln AMD reimbursement for slander blemishing the company’s business reputation.
On August 11, the court decided to reject the claim by “M.Gevorgyan” Ltd. and to levy AMD 50000 from it in favor of “Aravot oratert” Ltd. as a reasonable payment for the lawyer’s service.  
At night from August 7-8, at about 02։00 am, unknown people broke director and chief editor of “Medialab” website Marianna Grigoryan’s car windows and stole 107 caricatures depicting RA president Serzh Sargsyan, Chair of RA Parliament Galust Sahakyan, the chief of police and other representatives of public authorities.
Before this incident, caricatures with political contents were introduced at the open-air exhibition under rubric “Not forbidden” organized in Mashtots Park in Yerevan. During the previous two days “Medialab” website organized exhibition of caricatures in Gyumri and Vanadzor again in an open-air site. In an interview with the journalists, Marianna Grigoryan informed that neither in marzes nor in Yerevan was it possible to hire exhibition halls. That is why the exhibition was organized in an open air space. 
In relation to this incident, the website editor turned to the police. “They came took some actions, they did not find even fingerprints,” said the editor.
 In relation to this case, Helsinki Citizens’ Assembly Vanadzor office made a statement, in which they classify the incident as terroristic trespass against freedom of expression in Armenia. HCAV urged the police immediately and comprehensively to investigate and identify the attack, “otherwise we reserve the right to believe, that this crime has been committed with direct support and participation of the police”, says the statement.  

On August 18, a criminal case was filed on the fact of stealing political caricatures. On September 30, the case proceeding was suspended as the defendant was unknown. 
On August 11, successive court session took place in Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction on the case Arthur Armenakyan vs. “Zhoghovurd terti khmbagrutyun” (Editorial of People newspaper) Ltd.
    We should remind that on September 19, 2015, Arthur Armenakyan brought a lawsuit to court claiming public disproval of information considered as slandering. The reason for the lawsuit was the article published on August 16, 2015 on “Arm.lur” website under the heading “Orange Armenia cell phone operator went bankrupt because of the staff of the RA Ministry of finance?” The plaintiff argues the information contained in it, which was about his working at the tax inspection (details in CPFE 2015 annual report and 2016 1st and 2nd  quarter reports, see Section “Reports” at www.khosq.am).  In 2016, court sessions related to this case were held on March 30, June 16. The next session is on October 11. 

On August 19, the successive court session was held at Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction on the case Parouyr Hayrikyan, President of the UNSD vs. journalist Edik Andreasyan and “Hraparak” daily Ltd.
We should remind that the reason for this was the article under heading “Brake pad” published in “Hraparak” daily on December 4, 2015, which was about Parouyr Hayrikyan’s activity. The plaintiff considers insulting the following expressions used in the article: “sprouting everywhere”, “a planted mine”, “stick like manure”, “lover of the European blue colour”. On January 11, the case was taken to proceeding. In 2016, court session on this case were held on March 17 and May 11. The next session is on December 2. 
On August 23, the successive court session was held at Vayots Dzor marz court of general jurisdiction on the case Robert Aharonyan, president of “Armenian socialist movement” party vs. Boris Tamoyan, founder of “Politik.am” information website. 
We should remind that the reason for the lawsuit was the video uploaded on the website on November 18, 2015, with the following statement: “Robert Aharonyan, who actively is struggling against LGBT (lesbian, gay, bisexual, transgender) community and those protecting their rights, in reality is a LGBT representative.” The video shows how he gets acquainted with men through a website for gays.” The case was taken to proceeding on January 27, 2016. In 2016, a court session was held on May 12, too. The next court session is on October 13. 

On August 25, Derenik Malkhasyan, journalist from “Civilnet” online TV company, received a letter from the investigative department of the RMK Police, which informed, that the criminal case filed on his application was suspended based on Subparagraph 1 of Part 1 of Article 31 of the RMK Criminal procedural Code (the person to be engaged as defendant in the case is unknown).

We should remind that on June 6, the journalist’s professional activity was impeded downtown Stepanakert. In a café Derenik Malkhasyan was waiting for Hayk Khanumyan, Head of the “Revival” opposition faction, MP of the RMK, for an interview, when he noticed that men in military uniform came up to Hayk Khanumyan; first they talked and then started to beat up the parliamentarian. The journalist tried to videotape the incident with his cell phone, but he did not manage, as those men seized his phone and went away.

On the same day, the journalist reported the RMK police. On June 7, based on his report a criminal case was filed in re Subparagraph 4 of Part 1 of article 182 of the RMK Criminal Code – robbery, combined with exerting violence or threatening thereof not dangerous for life or health. Derenik Malkhasyan was recognized as a victim. 
On August 28, slandering and insulting remarks were made towards correspondent from “GALA” TV company Hermine Mkrtchyan’s facebook notes on LSGB elections in Gyumri. 
The journalist assured, that the authors of those comments used false accounts. She turned to the RA police and prosecutor’s office. Not receiving a reply, she turned to the Human rights defender’s office, asking to help in solving her problem. The HRD office told the journalist, that they had turned to the RA Prosecutor General’s office. 
On September 2, successive court session was held at Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction on the case Ara Babloyan, parliamentarian, owner of “Arabkir” medical center vs. “Hraparak” daily Ltd. 
We should remind that the reason for the lawsuit was the article published on February 12 in that daily under the heading “Arabkir center – a more “favorable” foci for Hepatitis C” which introduces the complaint by people treated in that center saying that after treatment here they travelled to Belgium and there they found out they are carriers of Hepatitis C. According to their assumption, that infection was transferred to them at “Arabkir” MC. The plaintiff claims to disprove the information blemishing the honor and dignity, and to pay a reimbursement of AMD 2mln. The case was taken to proceeding on March 10, 2015.
In 2016, a session on this case was held on April 29, too. The next session is on December 6.
On September 6, the first court session was held at Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction on the case Grisha Sargsyan, former Head of Armavir marz military police department, vs. “Zhoghovurd terti khmbagrutyun” (Editorial of People newspaper) Ltd. 

We should remind that the reason for the claim was that on May 24, 2016, the article published in “Zhoghovurd” daily under heading “Grisha Sargsyan, former head of Armavir MP (Zharit Grish) made angry the commanders of a military unit in Arstakh”, which was about Grisha Sargsyan’s behavior during the martial situation in April.
According to the article, after the four-day war, Grisha Sargsyan, along with a group of former police officers went to military unit N in Artsakh as a volunteer. There Sargsyan was told, that if he wanted to help, then he should do a specific job. He refused, saying, “I am an old man, I cannot”. The commanders of the military unit did not like that behavior and advised Grisha Sargsyan to leave the military unit, and that is what he did.
The plaintiff considers the information in the article slandering and claimed disproval of the information via publication, as well as public apology. The next session is to be held on November 9.
On September 6, the Committee to Protect Freedom of Expression send a letter to the RA Special investigative service to find out whether they continue investigation of the criminal case filed on impeding professional activity of journalist Hermine Manoukyan and editor Anna Gevorgyan from “Haykakan zham” information website, and if yes, then until when the time has been extended. Are there any case-related defendants or suspects? 

We should remind that on April 17, during the coverage of the elections for the community leader in Pshatavan village of Armavir marz, several young men impeded Hermine Manoukyan’s (journalist from “Haykakan zham” information website) and editor Anna Gevorgyan’s professional activity. One of the young men seized Hermine Manoukyan’s camera from her hand, and the other boy broke the recorder and the memory disc. A criminal case was filed on the incident at the RA SIS based on Paragraphs 1 and 5 of Section 2 of Article 149 of RA Criminal code.

In reply to the letter by the CPFE, the SIS informed that the investigation of this criminal case had been extended until November 2, 2016. There are no defendants engaged related to this case. 

On September 18, on the day of LSGB elections in Merdzavan community of Armavir marz, at the 19/2 polling station they threatened journalist Yelena Zohrabyan and impeded her activity. The journalist noticed, that a Yerevan residence, who was neither a member of the commission, nor a proxy, entered #19/1 polling station.

Yelena Zohrabyan informed the Head of the commission about that, but the stranger continued to stay in the polling station. Then the journalist went to another polling station - #19/2. The same stranger entered that polling station as well. Noticing him there again, the journalist said she should take his photo, as he had nothing to do with the polling station. That person threatened: “Come on, take the photo: do you want me to take out my firearm, aim it at you and you will take the photo.”

On September 21, in Yerablur (three hills) pantheon, the journalists asked several questions to the RA President. In particular, they wondered what achievements Armenia had during its 25 years of independence. Serzh Sargsyan made a remark to the journalists, saying they could have congratulated him before asking questions. When the journalists congratulated him, the president responded “Thank you very much” and turning his back to them he left and did not answer any other questions.

The security staff of the president and of other officials who visited Yerablur impeded the work of the journalists while pushing and blocking their way.
On September 22, the first primary session was held an Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction on the case Khachik Khachatryan and belonging to him “Yerevan poultry factory” OJSC vs. journalist Sona Grigoryan. This case is being tried for the second time.
We should remind that on November 25, 2014, the court of first instance decided to oblige “Zhoghovurd newspaper editorial” Ltd and journalist Sona Grigoryan to publish disproval in the newspaper; to levy 1500000AMD from “Zhoghovurd newspaper editorial” Ltd in favor of Khachik Khachatryan for dissemination of information disgracing his honour, dignity and business reputation; to pay 283000AMD as a state due and reasonable payment for the lawyer (details in CPFE 2012, 2013, 2014 and 2015 annual reports, see www.khosq.am section “Reports”).
Sona Sargsyan filed a complaint to the Appellate court against this ruling. On March 23 of this year, the Appellate court decided to meet Sona Grigoryan’s claim. The ruling made on November 25, 2014 by Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction was overturned and to send the case to the same court for a new hearing.
The next court session on this case will be held on November 8.
3. Violations of the right to receive and disseminate information
During the third quarter of 2016, the CPFE recorded nine cases of violating the right to receive and disseminate information, which is less by four as compared with the second quarter. Below we introduce the details in chronological order.
On July 19, mass media representatives were invited to cover the outgoing consultations in Vanadzor with participation of the RA Minister of education and science and heads of educational departments from various marzes. However, some time after the consultations started, when the TV company cameramen managed to video-tape only a couple of things, the journalists were told to leave the room. It was decided to turn the open discussion of educational issues into a discussion behind the doors.

On July 26, Siranush Simonyan, journalist from “Mediamax” information agency, sent a written inquiry to the RA Ministry of labor and social affairs to get information. Namely, the journalist inquired what the purpose was to require special permission from the employers for employing foreign citizens in Armenia, starting June 4, 2016, based on the RA Government decree. Will it not impede healthy competition in the labor market? How actual is this decree, considering that Armenia mostly exports labor force rather, than imports it? What data do they have on employment of foreigners in Armenia? 

The ministry answered the journalist’s letter 15 days after, while violating the 5-day period defined by the “Law on freedom of information”. The answer was of no interest any longer as the RA Government had decided to suspend labor permission for foreign citizens in Armenia.
On September 5, Ani Grigoryan, journalist from “CivilNet” online TV company, sent a letter to RA Prosecutor’s office about RA President Serzh Sargsyan’s participation in the wedding ceremony of the son of Armenian businessman Samvel Karapetyan who lives in Russia. (Earlier the staff of the President informed “CivilNet” that Serzh Sargsyan paid for that visit from the state budget, and not from his own resources.) The journalist inquired whether the Prosecutor’s office saw any corruption risk in the aforementioned visit, and whether they were planning to take measures to find out why Serzh Sargsyan paid a personal visit at the expense of the state budget. However, the journalist’s letter remained unanswered. 
On the same day, journalist Ani Grigoryan sent the same letter to the Anti-Corruption Council and to the Special investigative service, but received no answer from this entities either. 
On September 13, Sargis Harutyunyan, journalist from “Liberty” radio-station, sent a letter to the RA prosecutor’s office in relation to the decision by the Yerevan Kentron and Norq-Marash district court of general jurisdiction to release Sergey Mironov, citizen of RF. However, the Prosecutor’s office left the letter unanswered.
On July 23, journalists’ club “Asparez” made a statement in which it condemned the fact that certain schools left unanswered the inquiries made by the club. Namely, the statement says, that the club is conducting budget monitoring of 40 SNCO-schools in RA marzes, within the scope of which they study the budgetary and other documents of the schools. However, directors of several schools (School 2 named after Smbat Azizyan in Ashtarak, basic-inclusive School 4 named after Grigor Ghapantsyan, and the basic-inclusive school of Vayk) ignore the letters for information sent by the leaders of the monitoring groups, and do not provide the copies of budgetary and other non-confidential documents.  
OTHER INCIDENTS RELATED TO THE ACTIVITY OF THE MEDIA
On September 8, during the RA Government meeting a decision was made to reject the application submitted by “Shant” TV company with the request to reduce the amount of additional wage in terms of new workplaces, and aligned to them payments from the income tax amounts.
The government considered, that documents attached to the letter from the company were incomplete and did not met a number of requirements, and some of the provided information was not consistent with the information available in the database of the State revenue committee. Accordingly, it was decided to reject the application by “Shant” Ltd.
On July 10, “1in.am” website issued a statement under the heading “The time has come… thank you”, through which it informed about terminating its activity. The text, that had no signature, said that “to go forward the necessary motivation, power, energy is missing at this moment. We terminate our activity until we manage to recover them and get reorganized.” After 11 days of termination, “1in.am” resumed its activity.
On July 12, the first court session was held at Arabkir and Kanaker-Zeytun district court of general jurisdiction on the case “VTB-Armenia” bank vs. Ani Hovhannisyan. The “VTB-Armenia” bank brought a civil lawsuit against Ani Hovhannisyan, editor-in-chief of “Analitik.am” information website, in protection of its business reputation, claiming AMD 3mln from her. (We should remind that earlier a criminal case was filed against Ani Hovhannisyan with the charge of extortion).

While Ani Hovhannisyan was in penitentiary, the court sent her a summons on the address “Abovyan penitentiary” and “Analitik Ltd.” and recorded that both summonses were received by a different person, whose powers are not clear.
In an interview with journalists, Karen Mezhlumyan advocate for “VTB-Armenia” bank, said that three discrediting and slandering articles about the “VTB-Armenia” bank were published on the “Analitik.am” website: “The bank was introduced as an Azerbaijani bank, whereas nothing of the kind exists.”  
At the session on July 14, the temporary commission on ethics issues of the parliament took to proceeding the complaint submitted by Susanna Sargsyan, defense lawyer of Ani Hovhannisyan, founder and editor of “Analitik.am”, against Tigran Urikhanyan, parliamentarian from “Prosperous Armenia” faction. 
After a brief session, the Chair of the Commission Khosrov Harutyunyan in an interview with journalists said that the commission made a unanimous decision to hold up the examination of the complaint, as it relates to the criminal case filed against Ani Hovhannisyan.   

(((
The report was made within the scope of the project Committee to Protect Freedom of Expression implemented with the support from National Endowment for Democracy (NED, USA). Opinions and assessments contained in the report belong to CPFE and might not be consistent with the opinions and dispositions of the NED.
PAGE  
29

