[image: image2.jpg]National Endowment
for Democracy



[image: image1.jpg]


COMMITTEE TO PROTECT FREEDOM OF EXPRESSION

ON THE SITUATION WITH FREEDOM OF EXPRESSION AND 
VIOLATIONS OF RIGHTS OF JOURNALISTS AND MEDIA IN ARMENIA
Quarterly report of the Committee to Protect Freedom of Expression
(January-March, 2017)
The Committee to Protect Freedom of Expression regularly submits to the public its reports on working environment and issues of Armenian media and its personnel, on the status of the freedom of expression and on the violations of the rights of the media and the journalists. This report reflects the data from the first quarter of 2017.

The source of facts included in the report are the following:

- phone calls to CPFE “hot line”
- meetings and conversations of the CPFE experts with media personnel,
- replies to official inquiries sent to public bodies,
- materials from court cases with media involvement,
- materials disseminated by the partner journalist organizations,
- publications by the media.
BRIEF SUMMARY
The first quarter of 2017 was an intense period for the Armenian media outlets connected with the campaign and political struggle preceding the parliamentary elections on April 2. Coverage of that important process requires great efforts from the mass media, however the work of the editorials has become even more complicated when the heated pre-election fervors, according to the established faulty tradition, have been aimed against the journalists and cameramen.   

 So, during the official campaign three cases of physical violence and 18 cases of pressure on the media representatives took place, and by the data for the quarter 32 various cases of pressure and five violations of the right to receive and disseminate information have been recorded. This period also became known with abundance of new court cases against the mass media. Their number is 19, of which 15 are against the “Union of Informed Citizens” NGO, founder of “Sut.am” news website, and its coordinator Daniel Ioannisyan, and all of them refer to the sensational publication on that website on March 24, in which they disclose the enrollment of votes by 30 school directors during the pre-election period, via using the administrative resource in favor of the RPA. Each lawsuit claims refuting the information considered slander and payment of AMD 2mln as reimbursement. Besides these 15, at the beginning of April, another 15 lawsuits with similar contents were brought to court by other school-directors, and the CPFE will refer to them in the report for the second quarter of this year.
During the January-March, CPFE continued to follow the criminal cases related to events that took place on June 23 on Baghramyan Avenue, Yerevan, coupled with large-scale violence against journalists and cameramen (#ElectricYerevan), and events in Khorenatsi street and Sari Tagh in Yerevan, during the second half of July in 2016, and recorded that there was no marked progress in them: there are no new defendants or event suspects.       

Whereas international instances, i.e. European court and UN Human Rights Commission, have registered the complaints by three journalists recognized as victims in the case related to #ElectricYerevan (Tehmine Yenokyan, correspondent from “Lragir.am”, Hakob Karapetyan correspondent from “iLur.am” and free photojournalist Gevorg Ghazaryan) considering their arguments about the inefficiency of the pre-investigation as substantiated. This is an extremely important precedent for the field of legal protection.
During the observed period, the new draft “Law on freedom of information” developed by the RA Ministry of Justice, with which an attempt is being made to update the homonymic law functioning since 2003. However, the CPFE and the partner media organizations have a number of serious objections and recommendations about the bill: they will be sent to the ministry in written form. 
Another change related to the law on media activity created serious concerns: on January 9 of this year, Article 1(3) of the RA “Law on protection of personal information” was revoked, according to which processing of personal data is not subject to restrictions, if it is conducted exclusively for the purpose of journalism, literature and arts. With the change of the mentioned law, the restrictions already cover the mass media and their staff.
In the first quarter of 2017, the problem of more than 10 local TV companies in RA provinces remained unsolved, which, because of short-sighted policy in this field, continue operating in analogue mode in the digital era, and happened to be in an extremely complicated situation.

MEDIA ACTIVITIES ENVIRONMENT
The first quarter of 2017, was a period that included the campaign for parliamentary elections on April 2. So, the CPFE monitored various pre-election problems and events relating to media outlets. The experience of the monitoring in previous years showed that under the tension established during the important events that take place in the domestic political life, especially during the national elections, the number of cases of pressure on mass media and journalists, and violations of their rights increases. In this respect, the mentioned period was not exclusion.
As it was during the previous national elections, this time as well, starting with the campaign, the conditions for the operation of the media outlets got noticeably complicated. In particular, during those 27 days the CPFE recorded three cases of physical and 18 cases of pressure on journalists. Cases of violence and impediments on the elections day, April 2, will be introduced in the second quarterly report of this year. 
Unfavorable political environment to cover the campaign is proven by the facts that famous party and public officials participating in the campaign, when hearing questions unpleasant to them, not only got resentful and showed contemptuous attitude towards journalists, but also tried to “teach them lessons”.     
So, still before the official campaign, on February 3, during the visit to Gyumri, when communicating with the journalists, Prime Minister Karen Karapetyan got very irritated: in reply to the question “former prime ministers also gave promises and did not keep them; what are the guarantees that you will”, he replied, “What guarantees do you mean? Shall I give you a bill of credit?” Then he urged, “change your attitude a little, smile a little, you are all looking so angrily.” To the observation that in a city, which is in socially harsh condition, it is not possible to have high mood, Karen Karapetyan responded, “Then you can always be said, will it work?” Several days after that, on February 8, during the Q&A session with the parliamentarians in the National Assembly, the Prime Minister denied, that he set restrictions in communication with the journalists, and added that there happen cases, when he does not even enjoy those communications. After this confession, Karapetyan said he imagined what comments would be made in the media.
During the campaign, the contact of a number of political figures with the media representatives was also coupled with tension. In particular, while responding to the questions by the journalists, insulting and aggressive behavior was demonstrated by Ara Babloyan (RPA) and Vardan Bostanjyan (PAP). Gagik Tsarukyan, leader of the PAP and Vardan Ghoukasyan, representative of his alliance, ex-mayor of Gyumri, as well as representatives from the ruling party such as Manvel Grigoryan, Arakel Movsisyan, Tigran Arzakantsyan, Sourik Khachatryan, as they imagine it, taught lessons to journalists (see examples in the “Pressure on mass media and their personnel” section of the reports). Moreover, in “conversations” with female journalists, now they often use the title “daughter…”   
In the first quarter of 2017, the problem of more than 10 local TV companies in RA provinces remained unsolved, which, because of shortsighted policy in this field happened to be in an extremely complicated situation. We should remind that still in the initial stage of transition from analogue to digital broadcasting, in 2009-2010, the people responsible for this field proposed a vulnerable idea, according to which only one TV company should operate in the provinces, and the rest should close down. In accord with this approach, the “Law on TV and radio” was also amended and tenders for licensing were conducted. 
When the introduction of digital technology increases technical capacities of broadcasting several times and all the existing TV stations can stay in business, because of conditions created by the state 10 TV companies are on the verge of closing down. Although via the legislative changes in December 2015 those TV companies were given the chance to continue operating in analogue mode, in October of 2016 the analogue broadcasting was shut down in the country, and these companies started to lose their audience and advertising clients rapidly.
The many years’ efforts taken by the news organizations – Committee to Protect Freedom of Expression, Yerevan Press Club, Center for media initiatives – to help the local TV companies out of the difficult situation have given no tangible results yet. The bills drafted and submitted to the National Assembly have not been properly considered, and any recommendation or voiced promise during the meetings with the high-rank officials, including until finding solutions before parliamentary elections on April 2, has not been fulfilled.  
At the TV and radio commission, they are sure that the problems will be solved by itself, when the private multiplex is created. By the way, in May of this year a tender should be announced. However, the CPFE has mentioned multiple times, that the defined by the law conditions for creating a private multiplex are very complicated and not attractive, which is why nobody applied for the tender last year, and it was announced as unaccomplished. The aforementioned news organizations hope that after the elections the newly formed parliament will refer to the legislative recommendations related to these problems. Moreover, it should be done as quickly as possible, while the local TV companies have not ceased their operation.  
Among the legislative initiatives relating to the activity of the media outlets, in the first quarter of 2017, the package of drafts to make changes and amendments in the RA “Law on freedom of information” and in a number of other related RA laws developed and circulated by the RA Ministry of Justice was remarkable. With this, it is planned to update the homonymous law functioning since 2003, while taking into consideration the need to align it with the RA Constitution adopted on December 6, 2015, as well as to eliminate the drawbacks revealed during the 14 years. For this purpose, the ministry has decided to propose a new law, and when it comes into force, according to the draft, the old one will be revoked. 
While perceiving the need to update the “Law on freedom of information”, the CPFE is not supporting the adoption of its new version with the demonstrated radical approach. During the past 14 years, not only the functioning law did not hinder the journalists and media outlets to get information from the state bodies, but it also helped them greatly, as well as through judicial instances, to make them provide information subject to publication. Under these conditions, according to CPFE, one can be satisfied with much less volume but more effective changes and amendments, which would take into consideration the new facts and modern technological developments.  
While a number of innovations proposed by the circulated bill might not clarify, but complicate the relations in this field, blur the edges of the rights and obligations. In particular, the need for the envisaged new institution – Council for freedom of information attached to the RA Human rights defender – is very challenging. There is a serious concern, that it might become not a body that settles the disputes arising in this field, but another bureaucratic body, in which the complaints against those who violate the right for the freedom of information will be neutralized or even covered up. The question why we do not continue to settle such disputes only through court, the effectiveness of which is already obvious, is still pending. Besides, even if we suppose that the aforementioned council will also function effectively, anyway the bill does not give answers to a number of important questions: How is this body going to be formed (will the members be elected or appointed, how)? What is the term for each member? Is it a paid or free job? Can the physical or legal person, who complained to the council, concurrently turn to court, or are they mutually exclusive processes?  The CPFE will ask these and related other questions to the Ministry of Justice while expecting clear answers and convincing substantiations.
During the observed period, another fact related to the legislation caused serious concern: on January 9 of this year, Article 1(3) of the RA “Law on protection personal data” was revoked. According to it, processing personal data is not subject to restrictions, if it is done exclusively for the purpose of journalism, literature and arts. With the change of the given law, these restrictions also cover the mass media and their personnel. This means that from now on, when processing personal data the journalists are limited by the provision of the law to give notification and receive consent, the violation of which prescribes an administrative fine of AMD200000-500000. Surely, this contradicts Article 7(3) of the RA “Law on Mass media”, according to which it is allowed to disseminate someone’s personal and family data, if it is required to protect public interest. So, there are grounds to turn to the Constitutional Court to receive relevant comments and clarifications and to review the aforementioned change in the “Law on protection of personal data”.  

 By the way, the bill envisaging that change has been included in the package of changes to be made in a number of laws aimed at the protection of victims of tortures. It was drafted by the RA Government, and the parliament passed it on December 12, 2016, by the way very quickly and secretly, without in-depth discussion: the media community was not even aware about the legislative change relating to them, which is very much concerning.
In the first quarter of 2017, no progress was registered in the criminal cases related to events that took place on June 23 on Baghramyan Avenue, Yerevan, coupled with large-scale violence against journalists and cameramen and impediments of their professional activity (#ElectricYerevan), and events in Khorenatsi street and Sari Tagh in Yerevan, during the second half of July in 2016. In reply to the inquiry by the CPFE, the Special investigative service informed that within the scope of the mentioned first case 22 journalists and cameramen were recognized as victims, and charges were brought against 4 police officers, who stood in front of court. As far as the case in Khorenatsi Street and Sari Tagh is concerned, 21 journalists and cameramen were recognized as victims, and charges were brought against 8 civilians and no police officers. It means, this is the same situation as at the end of the previous year.
As no progress is marked in both cases, and many of the journalists involved in them claim that the pre-investigation is formal and ineffective, thus grounds are created to apply to the international instances without exhausting all the domestic remedies, which is envisaged by those instances in certain cases. Taking into consideration those factors, the CPFE took up the advocacy of three journalists related to #ElectricYerevan case, and applied to the European Court (complaint by Tehmine Yenokyan from “Lragir.am”) and to the UN Human Rights Commission (complaints by Hakob Karapetyan, correspondent from “iLur.am” and free photo-correspondent Gevorg Ghazaryan). Both instances have considered those complaints and this is an important precedent in Armenia in the practice of protecting journalists’ and human rights in general, and is a serious warning for the authorities in the country.  
In the first quarter of this year, in total (along with the violations during the pre-election campaign) the CPFE recorded 3 cases of physical violence and 32 cases of various types of pressure on journalists, as well as 5 violations of the right to receive and disseminate information. During the observed period, 19 new court cases against mass media and their personnel were taken to proceeding. 15 of those cases are against “Union of Informed Citizens” NGO, founder of “Sut.am” news website, and its coordinator Daniel Ioannisyan, and all of them refer to the disclosure by the latter as to how 30 school and kindergarten directors, during the pre-election period, enrolled votes or the ruling party via abusing the administrative resource.
Details about this will be introduced in the relevant sections of the report. 

VIOLATIONS OF THE RIGHTS OF JOURNALISTS AND MEDIA OUTLETS
Violations of the rights of journalists and media outlets during the first quarter of 2017 are introduced according to the following classification by the CPFE:
· physical violence against the journalists,

· pressure on media outlets and their personnel,

· violations of the right to receive and disseminate information. 

This classification by the CPFE is to some extent conditional. Namely, sometimes impeding the receipt and dissemination of information is associated with violence against the journalist. Such facts refer to the type of violation they are quite close to, according to the authors. Nevertheless, the used classification enables comprehensive and explicit introduction of the general picture of violating the journalists’ and mass media rights. 
During the January-March months of this year, 3 cases of physical violence against and 32 cases of various types of pressure on journalists has been recorded, as well as 5 violations of the right to receive and disseminate information. Below we introduce the comparative table of violence recorded during the first quarters in 2016 and 2017 

Quantitative data of violations by quarters in 2016 and 2017
	Types of violations 
	2016
1st quarter 
	2017 

1st quarter

	Physical violence against journalists 
	 0
	3

	Pressure on media outlets and their personnel 
	20  
	32

	Violations of the right to receive and disseminate information
	10
	5


1. Physical violence against journalists
During the first quarter of 2017, the CPFE recorded three cases of physical violence against the mass media personnel, as a result of which 4 mass media personnel suffered. No case of physical violence was recorded during the same period of 2016.
The cases recorded during January-March, as well as developments related to the events of last year are introduced in chronological order.

On January 18, the court of general jurisdiction of Erebouni and Noubarashen districts, Yerevan, continued the trial of Gor Khachatryan and Garegin Hovsepyan charged for impeding professional legitimate activity of Khoren Grigoryan, photo-correspondent and cameraman from “News.am” information website and for destroying his property.  
We should remind that, in July 2016, during the events in Khorenatsi Street and Sari Tagh in Yerevan, when the demonstrations and acts of using force following the attack by the “Sasna Tsrer” grouping on the patrol service regiment of the RA police, were coupled by large-scale violence by the police forces and civilians acting under their auspices against the journalists and cameramen, Khoren Grigoryan, correspondent from “News.am”, also suffered. On July 29, people in civilian clothing impeded his professional activity and caused damage to “News.am” Ltd worth AMD145000, via destroying the digital camera.  

Those people – Gor Khachatryan and Garegin Hovsepyan, were charged under Article 164(1) of the RA Criminal Code (i.e. impeding professional legitimate activity of a journalist, or making/keeping him/her from disseminating information), and one of them – Gor Khachatryan, was also charged under Article 185(1) of the same code (i.e. intentionally destroying or damaging someone’s property, which causes significant size of damage). 
Court hearings on this case took place on January 27, February 21, March 3, 15 and 31. The next court session is on April 12.
On January 19, the court of general instance in Lori province (seat in Vanadzor) held the first court session on the case related to incident that took place n the day of the local council elections with participation of Shoghik Galstyan, journalist from the “Ararat.news” news site, and Mariam Avagyan, resident of Vanadzor.
We should remind that, on October 2, 2016, at Vanadzor polling station 30/47, a woman who was orienting the voters, attacked Shoghik Galstyan, journalist from the “Ararat.news”, pulled and scratched her, took the phone from the journalist’s hand and broke it via hitting on the ground.
Shoghik Galsatyan reported on the case to the police. On October 6, the Special investigative service filed a criminal case for impeding the journalist’s activity and causing property damage. Mariam Avagyan was charged under Article 149(1) of the RA Criminal Code (i.e. impeding the work of a mass media representative during the elections), as well as under Article 185(1) (i.e. intentionally destroying or damaging someone’s property, which caused significant size of damage). On November 25, the criminal case with the indictment was sent to the RA Prosecutor General’s office, and on December 7 – to the Lori province court of general jurisdiction.
Court sessions on this case took place on February 3 and 22, March 9 and 13. At the last session, Shoghik Galstyan’s representative announced that the defendant had fully reimbursed the incurred material damage, i.e. bought a new cell phone for the journalist, and based on humanism, the aggrieved does not complain any longer and agrees that the Mariam Avagyan’s prosecution under Article 185(1) of the RA Criminal code is stopped and the case is closed. The prosecutor claimed that AMD800000 fine be imposed on the defendant under Article 149(1).
On March 13, the court decided to stop Mariam Avagyan’s prosecution under Article 185(1) of the RA Criminal Code and to close the case, based on the reconciliation of the defendant and the aggrieved. The court also decided to find Mariam Avagyan guilty for committing a crime under Article 149(1) of the RA Criminal Code, and to impose a fine of AMD700000, depriving her the right to hold a position in public or local self governing bodies, as well as to be a member of electoral commission, a proxy or an observer for one year. 
On January 20, the court of general instance of Kentron and Norq-Marash districts in Yerevan, continued the trial of the police officers charged for using physical violence against and impeding the professional legitimate activity of journalists during the combat activities against demonstrators complaining against the rise in electricity price on Baghramyan Avenue on June 23, 2015.   
We should remind that police officers Tatchat Noratunkyan, Arthur Ayvazyan, Kostan Budaghyan and Lt.Col Davit Perikhanyan were charged for abusing official power and impeding legitimate professional activity of Hayk Badalyan (journalist from “Photolur” news agency), Khachatur Yesayan (journalist from “Armenia” TV company), Ashot Boyajyan (correspondent from “Utopiana.am” website), Arthur Papyan (editor from “Radio Liberty”) in Freedom square on June 23, 2015.
Defendants T.Noratunkyan, A. Ayvazyan, K.Budaghyan were charged under Article 164(2) of the RA Criminal Code. D.Perikhanyan was charged under Articles 164(1) and 185(1) of the RA Criminal Code. The defendants pleaded guilty and asked the court to be lenient.
  On February 20, the court decided to impose a fine of AMD 500000 on defendants Kostan Budaghyan, his colleagues Tatchat Noratunkyan and Arthur Ayvazyan, at the same time not depriving them the right to hold positions in law enforcement bodies. In terms of Lt.Col Davit Perikhanyan, head of the missile-artillery service at military unit N of the Police, the court decided to fine him for AMD600000, and AMD485000 reimbursement for the damaged video camera of “Utopiana.am”.  
On March 24, Davit Perikhanyan brought an appeal to the Appellate court against the decision against him. 
On February 9, the criminal case, filed at the Special investigative service on the incident in the National Assembly between parliamentarian Roubik Hakobyan and Vahe Makaryan, journalist of “Hraparak” daily, was closed for lack of corpus delicti
.
We should remind that on December 7, 2016, parliamentarian Roubik Hakobyan used violence against Vahe Makaryan, journalist from “Hraparak” daily (see details in CPFE 2016, annual report, see www.khosq.am website, section “Reports”). On December 21, the Special investigative service filed a criminal case based on Article 118 of the RA Criminal Code, i.e. battery.
On February 14, Vahe Makaryan turned to the prosecutor’s office, appealing the decision by the SIS to close the case. The prosecutor’s office rejected the appeal. On March 7, the journalist brought a lawsuit to the court of general jurisdiction of Arabkir and Kanaker-Zeytun districts of Yerevan.
In relation to the incident of using violence by Parliamentarian Roubik Hakobyan against the journalist, on February 14, the Committee to Protect Freedom of Expression turned to the temporary ethics commission of the National Assembly. On March 6, the commission made a decision to start the examination of the application.
Cases of violence against personnel of media outlets and other violations of rights recorded during the campaign preceding parliamentary elections on April 2, 2017, and related to them developments
On March 15, at the sports-cultural complex “Tork Angegh” in the 4th district of Nor Norq, they impeded professional activity of journalist Diana Davtyan and cameraman Davit Harutyunyan from “1in.am” website, Narek Barseghyan, cameraman from “Armtimes.com” website
. The mass media representatives went to that district to cover the pre-election campaign of “Exit” alliance. When the representatives and journalists of “Exit” were trying find out why the campaign poster of the candidate from “Tsarukyan alliance” is in the hall of the complex, the personnel hurried to remove it. The cameramen videotaped those actions, which generated resentment among the school personnel. The latter started to use taboo words and threatened the media representatives. One of the personnel attacked journalist Diana Davtyan from “1in.am” website, scratched her hand while trying to seize the cell phone, then kicked the journalist and pulled her by the hair. Another staff member hit Narek Barseghyan’s photo-camera, cameraman from “Armlur.com”. 
On the same day, the two women who attacked the representatives and journalists from “Exit” alliance, were brought to the police unit. According to the information disseminated by the RA Investigative committee, the incident is being investigated by the investigative unit of Avan and Nor Norq administrative districts.
On March 19, during the demonstration in memory of Arthur Sargsyan, the “bread bringer” who became famous after the July 2016 events in Khorenatsi street and Sari Tagh, when detaining the demonstrators, the police urged the journalists to leave the area
. The journalists replied that can carry out their actions even stay there. Valery Osipyan, deputy chief of police of Yerevan city, instructed not to disturb the journalists. Irrespective of that, during live broadcasting, the police officers impeded the work of journalist Robert Ananyan and cameraman Sevak Mesropyan from “A1+” TV company: they twisted the cameraman’s hands not allowing him to videotape, squeezed his and Robert Ananyan’s throats.
On March 24, after the campaign of the RPA in Davitashen district of Yerevan, journalist Robert Ananyan from “Ա1+” tried to ask a question to the Prime minister, but he refused to communicate
. When the journalist, while walking next to him, continued to videotape, one of the Prime minister’s bodyguards pushed the journalist to the ground. The bodyguards behaved as if nothing had happened and told Robert Ananyan that he had not pushed him, and if he can walk, then everything is OK. 

2. Pressure on media outlets and their personnel
During the first quarter of 2017, the number of cases of pressure on media outlets and their personnel is 32. As compared with the same period of last year, the number has grown by 12. Among the cases of pressure are the 19 new court cases with involvement of mass media that were taken to proceeding in the first quarter of this year. All of them are under Article 1087.1 of the RA Civil code (insult and defamation). As compared with the first quarter of 2016, the number of court cases has increase by 8. This section of the report includes the developments and solutions of court cases with involvement of journalists and media outlets taken to proceeding during the previous years.

Below we introduce all the details in chronological order. 
On January 11, the court of general jurisdiction of Kentron and Norq-Marash administrative districts took to proceeding Vahe Makaryan’s (journalist from “Hraparak” daily) lawsuit against parliamentarian Roubik Hakobyan, claiming protection of honor and dignity. 
We should remind that on December 7, 2016, parliamentarian Roubik Hakobyan used violence against Vahe Makaryan, journalist from “Hraparak” daily. Along with his accredited colleagues the journalist asked questions to the parliamentarian about his past membership in ARPD and current relations with the party, but was treated rudely. Vahe Makaryan’s attempt to ask the parliamentarian a question later again failed and turned into a quarrel, during which Roubik Hakobyan said he would teach the journalist “to be polite” and the journalist talked back, saying he could teach the parliamentarian. To continue this conversation the parliamentarian proposed the journalist to talk separately from others and, according to Vahe Makaryan, during the argument the parliamentarian punched him and used sexual blasphemy. 
After the incident in the parliament, as well as in various interviews and written notes Roubik Hakobyan said insulting expressions in Vahe Makaryan’s address naming hooligan, ignorant, criminal. The journalist turned to court for defaming his honor and dignity. The first court hearing will take place on May18.
On January 13, Yerevan Ajapnyak and Davitashen district court of general jurisdiction held the successive court hearing on the case Zhirayr Sefilyan, member of “Founding parliament” initiative vs. Vahe Ghazaryan, author and emcee of “Sur ankyun” (sharp angle) TV program and journalist Nelly Harutyunyan from “Armenia TV” CJSC, founder of “Armenia TV” TV company. 

We should remind that the reason for the lawsuit was a video shown during the “Sur ankyun” program via “Armenia TV” on June 12, several days before Zhirayr Sefilyan’s arrest. In the video, they said that during the years of Artsakh liberation war, being a commander, he left one of the wounded soldiers in the battlefield and made a decision to leave getting on one of the two horses there. According to the video, the wounded soldier, who was left in the battlefield, died.
The case was taken to proceeding on July 15, 2016 with a claim of reimbursement for slander and insulting one’s honor, dignity and good reputation. Court hearings took place on February 17, March 17. The next session is appointed for April 5.
On January 16, Yerevan Arabkir and Kanaker-Zeytun district court of general jurisdiction continued hearing the criminal case journalist Anush Mkrtchyan and cameraman Garik Azibekyan from “Radio Liberty” vs. Sirush Hovahnnisyan who impeded their professional activity.
We should remind that on December 6, 2015, Constitutional amendments referendum day, Sirush Hovhannisyan impeded the work of journalist Anush Mkrtchyan and cameraman Garik Azibekyan from “Radio Liberty” near the “Ayo” campaign office located at 56 Komitas Avenue in Yerevan.  She pulled the journalist by the arm, pushed her, spit on her and required not to record. For that deed, Sirush Hovhannisyan was charged by Subparagraph 3 of Article 149(2) of the RA Criminal Code (i.e. impeding the execution of the electoral right, the work of the electoral commissions or implementation of powers by people participating in the elections, coupled with using violence or threat of using thereof), which stipulates imprisonment of maximum five years. In 2016, 13 court hearings were held on this case (details in CPFE 2016 annual reports, see www.khosq.am section “Reports”).
 In 2017, the case examination continued and, besides the aforementioned, court hearings took place on February 7 and March 1. The next session is on April 20.
On January 23, Arman Vardanyan, producer of “Martik” program on Public TV, wrote on his facebook page informing that the program will not be broadcast any longer. Last time it was broadcast on January 7, with participation of Vardan Petrosyan. In that release there was a moment, when from the frontline Armenian position Vardan Petrosyan swears at and says something to those who shot from the Azerbaijani side. This made a fuss among the public and became a topic for heated discussions. Although it was officially announced that the video was not shot on the frontline and it was completely staged and done in a completely different place, according to the publications in the press, that release was the reason that the program was closed down. 
Seyran Shahsuvaryan, producer of “Martik” program, in conversation with the journalists clarified that still in December there were talks about closing down the program. Rouben Jaghinyan, head of the Public TV & Radio Company called him and said he was sorry that the program would not be broadcast any longer. What the reason was, he did not specify. Arman Vardanyan, director of the program, qualified the closing down of the 23-year-old program as self-willed. Whereas, PR department of the company clarified it to the media outlets, that the contract term of the program ended in December, and the creative team was notified about not extending the contract.  

By the way, in December of 2016, Vigen Sargsyan, the RA Minister of Defense, awarded a diploma to “Martik” program on the 60th anniversary of the Public TV and 90th anniversary of the Public TV & Radio Company, for covering the daily life of the Armed Forces on mass media. During the four-day war, “Martik” prepared 16 releases.
On January 24, Yerevan Kentron and Norq-Marash administrative district court of general jurisdiction held the successive court session on the case Koryun Atoyan, Paruyr Kalantaryan, Lyuba Mehrabyan and Mihrdat Harutyunyan vs. Norik Sargsyan. “Aravot daily” Ltd and “Hraparak daily” Ltd are engaged as a case-related third party.
The reason for this claim to protect the honor, dignity and business reputation was the following: on April 15, 2016 in “Hraparak” daily an article was published by Norik Sargsyan under heading “Open letter to K.Atoyan, Rector of Yerevan State University of Economics” and on June 15, 2016 in “Aravot” daily under heading “Where the dog’s head is buried”.
According to the plaintiffs, three years ago Norik Sargsyan published information in “Hraparak” daily blemishing their honor and dignity. The plaintiffs consider insulting and slandering the expressions by N.Sargsyan published in “Aravot” daily, according to which “L.Mehrabyan, Head of the Chair of Law and political science, former Chair of history of economics and law at the YSUE (she never had legitimate status in that position), in 2010-2013 conducted violations of law of various nature against me, professional discrimination, forced labor and fraudulences.” The next court session on this case is on April 20.
On February 1, Gayane Manoukyan, editor of “Usarmenianews.com” website, brought a lawsuit to the court of general jurisdiction at Ajapnyak and Davitashen administrative districts of Yerevan, against Lilit Hovakimyan, owner of “4news.am” news website domain and Lt.Col of police Davit Perikhanyan. The reason for the lawsuit was the article with heading “Treacherous act by Gayane Manoukyan, friend of Azerbaijani media” published on the website on January 21, which says, that Gayane Manoukyan gave an interview to the Azerbaijani “Haqqin.az” website, and that she creates troubles within Armenia. The plaintiff considers the information in the article as insulting and slander and claims refuting. 
On February 7, the claim was taken to proceeding. The initial case-related court session took place on March 31; the next session is on April 26.
On February 3, during the visit to Gyumri, in conversation with the local journalists, Prime Minister Karen Karapetyan got very nervous, when he was asked how realistic the investment program for the city development was, as the residents of Gyumri had heard a number of similar promises from the former prime ministers, which remained undone
. To the next question by the journalists “What are the guarantees that you will keep your promises” the Prime Minister replied, “What guarantees do you mean? Shall I give you a bill of credit?” Then he urged, “change your attitude a little, smile a little, you are all looking so angrily.” To the observation that in a city, which is in socially harsh condition, it is not possible to have high mood, Karen Karapetyan responded, “Then you can always be said, will it work?” 

On February 6, the court of general jurisdiction at Ajapnyak and Davitashen administrative districts in Yerevan held the successive court session on the case Gevorg Mkrtchyan vs. “News AM” Ltd, founder of “News.am” news website.
 We should remind that the reason for the claim was the article with the headline “Ridicule at the Chamber of advocates-2: retribution continues” published on March 18, 2016 in “news.am” site, which was about a session at the Chamber of Advocates. The article says that advocate Gevorg Mkrtchyan made an evidently false witness statement. “During the proceeding he stated that on that day, on November 30, he was at the CoA, as he was to take part in a training course, whereas there was no course on that day”, says the publication. The plaintiff claimed to rebut the slandering information and reimbursement of intangible damage. 
The court sessions on this case was held on February 23, March 7 and 27. The final ruling will be public on April 11.  
On February 7, the court of general jurisdiction of Yerevan Kentron and Norq-Marash administrative districts held successive court session on the case Arthur Armenakyan vs. “Zhoghovurd newspaper editorial” Ltd. 
We should remind that on September 19, 2015, Arthur Armenakyan brought a lawsuit to court claiming public disproval of information considered as slandering. The reason for the lawsuit was the article published on August 16, 2015 on “Arm.lur” website under the heading “Orange Armenia cell phone operator went bankrupt because of the staff of the RA Ministry of Finance?” The plaintiff argues the information contained in it about his working at the tax inspection. On February 20, the court decided to reject Arthur Armenakyan’s claim. On March 29, the plaintiff appealed to the Appellate civil court against this ruling.
On February 7, court of general jurisdiction of Lori province held the successive court session on the case teacher Susanna Sargsyan vs. Shushanna Grigoryan, correspondent from “Hraparak” site.
We should remind, that the case is being re-examined at the court of first instance. The reason for the claim were articles under heading “Headmaster of Vanadzor School 8 was dismissed from work” and “The teacher from Vanadzor received AMD 12mln for forced outage” published on “Hraparak.am” site on October 4 and December 5 of 2013. On September 23, 2015, the court decided to meet Susanna Sargsyan’s claim partially: Shushanna Grigoryan should apologize publicly in writing to plaintiff Susanna Sargsyan, as well as to levy AMD 55000 from her in favor of Susanna Sargsyan. The rest of the claim was rejected. Both the plaintiff and the respondent turned to the Appellate court. On February 11, 2016, the Appellate court decided to reject Susanna Sargsyan’s claim, and to meet Shushanna Grigoryan’s claim. The ruling by the Lori province court of general jurisdiction on September 23, 2015 to meet the claim partially was overturned, and in that part the case was sent to the same court for re-examination (see details in CPFE 2016 annual report, see www.khosq.am, section “Reports”).
The next court session on this case is on April 26. 

On February 9, the court of general jurisdiction of Kentron and Norq Marash administrative districts in Yerevan held the successive court session on the case Nelly Geghagulyan, owner of “Aragast” café in Yerevan, director of “Trchogh Aragast” (flying sail) Ltd vs. “Meltex” Ltd, founder of “A1+” TV Company, and “Social Media” Ltd, founder of “Mamul.am” news agency.
The reason to turn to court was the re-publication of the information from September 24, 2001 during the “Oratsuits” (calendar) program over “A1+” on September 24, 2015, related to the murder of Poghos Poghosyan who greeted Robert Kocharyan, Second RA President. “Trchogh Aragast” Ltd. brought lawsuits to court against two media outlets (details in CPFE 2015 and 2016 annual reports, see www.khosq.am section “Reports”).
The next court session on this case is on April 3.
On February 10, the court of general jurisdiction of Ararat and Vayots Dzor provinces held the successive court session on the case Robert Aharonyan, head of the “Armenian socialist movement” party vs. Boris Tamoyan, founder of “Politik.am” news site.
We should that on January 27, 2016, Robert Aharonyan turned to court with a claim to remove from the website the materials defaming his honor and dignity, and to pay AMD 2mln as a reimbursement. The reason for the lawsuit was the article published on November 18, 2015 on “Politik.am” website under the heading “Scandal: Armenian community of gays and lesbians published a video related to the party leader” and attached video, which speaks about Aharonyan’s non-traditional sexual orientation.
The next court session on this case is on April 27.
On February 14, during the protest in protection of detained Arthur Sargsyan, who got the name “bread bringer”, and who was charged with supporting the “Sasna Tsrer” grouping, actress Tamar Hovhannisyan tried to teach a lesson to the journalists: “Have a little creativity, talk to new people, you take interview only from me”, the actress complained, though none of the journalists came up to her or asked for an interview. While continuing to guide the media representatives, the actress even held one of the journalist’s arm and while pulling said: “Go and videotape that person (the author of the material intentionally leaves out the name - CPFE), take an interview”
. Tamar Hovhannisyan constantly intervened when the journalists took interviews from participants before the protest started, she threw in remarks, as if she was dissatisfied with the questions asked. 

On February 16, Lori province court of general jurisdiction (seat in Vanadzor) held the successive court session on the case Karine Stepanyan vs. Adrine Torosyan.
We should remind that on January 12, 2016, Karine Stepanyan turned to the court with the claim to reimburse the damage caused to her honor, dignity, business reputation. The reason for this claim was that on December 16, 2015, during the court session Karine Stepanyan vs. Adrine Torosyan, respondent Adrine Torosyan publicly insulted claimant Karine Stepanyan calling her a “dotard”. In 2016, five court sessions were held (details in CPFE 2016 annual report, see www.khosq.am  site, section “Reports”).       

This year, the case examination continued on March 30. The next court session is on May 2. 

On February 16, the court of general jurisdiction of Kentron and Norq-Marash administrative districts in Yerevan held the successive court session on the case journalist Siranuish Papyan vs. Vladimir Gasparyan, RA Chief of Police. 
We should remind that on April 24, 2016 in Tsitsernakaberd, memorial to the victims of Armenian Genocide, Vladimir Gasparyan, RA Chief of Police told the journalists that they are “turning yellow, losing their color…”

To the remark by Siranuish Papyan, journalist from “1in.am” and “Lragir.am”, that the police regularly speak of the reforms, but the society does not see them, the chief of police responded, “I do not see a woman in you.” 

The journalist turned to court with a claim of reimbursement for the damage of honor and dignity, as well as to charge him with impeding professional activity and demonstrating gender discrimination. The lawyer from the Committee to Protect Freedom of Expression acts as Siranuish Papyan’s advocate in court.
A court session on this case was also held on March 31. The next session is on May 17.
On February 20, during the press conference, when the journalists made an observation, that they have even seen frightened Gagik Tsarukyan, then how the alliance was going to bring people together, Vardan Bostanjyan, representative from “Tsarukyan” alliance, replied in a worried manner, “Frightened…is that the right word you utter. Simply you want to feel free and speak it out”
. In reply to other questions he did not like, Mr. Bostanjyan started to blame the journalists, stating as if they want to ask good questions, so that later they boast; he also blamed them for carrying out an order, “You have been sent…do not find fault with someone who works and creates, understood? Go find the person who is to blame for all these”, Bostanjyan stated. 

On February 27, at the court of general jurisdiction of Shirak province they impeded legitimate professional activity of Anahit Simonyan, journalist of “Asparez” newspaper and “Asparez.am” site. She came to court to cover the criminal case field in relation to the stabbing, which took place during the demonstration organized by the “Founding parliament” in Gyumri on March 28, 2015. During the court session, the journalist tried to take a photo of aggrieved Hrachik Mirzoyan, but one of the people in the courtroom urged the journalist not to cover the trial, and being rejected, the person seized the camera and left. According to the official data by the prosecutor’s office, the person returned the camera to the journalist only after the court bailiffs intervened. On March 6, the prosecutor’s office in Shirak province filed a criminal case under Article 164(1) of the RA Criminal Code.     

On March 3, lawyer Ghevond Papoyan brought a lawsuit to the court of general jurisdiction of Kentron and Norq-Marash administrative districts of Yerevan against “Pastinfo” news agency and Julieta Hakobyan claiming disproval of slander and reimbursement of AMD 1mln
. 
The reason for the claim is the article published on “Pastinfo.am” site under heading “Old lady complained against the lawyer demanding the paid money back: the lawyer responds”, and disseminated via facebook. 

According to the lawyer, there is slandering information in the mentioned article, which defames, humiliates, diminishes his honor, dignity and business reputation. In particular he specified this information: “Julieta Hakobyan thinks that via abusing her trust, lawyer Ghevond Hakobyan took AMD580000 and did nothing.” The lawyer tried to check the source of information, but as he stated, the journalist did not find out. Journalist Eleonora Arakelyan from “Pastinfo” site confirmed that she refused to disclose the source, enjoying her professional right. 
On March 6, the claim was taken to proceeding. The first session is on June 20. 

On March 3, at the court of general jurisdiction of Erebouni and Noubarashen administrative districts in Yerevan, an attempt was made to restrict unjustifiably the professional activity of a group of journalists.
 The journalists came to the court to cover the successive court session on the murder case Yeghishe Khachatryan, Parandzem Meitikhanyan’s husband.

Although none of the parties to the trial objected videotaping of the whole process, Judge Anna Danibekyan made a decision to restrict the work of the journalists. By the way, this is not the first time: during the previous session on February 8, although the parties to the trial did not object videotaping, the judge decided to allow the journalists to videotape only the first 10 minutes of the session.

On March 3, the advocates submitted a motion to the court to reconsider the decision and allow videotaping, but the judge announced that the “clicking” sounds of the cameras were disturbing the normal process of the trial. Then the judge announced a break.  Chair Arthur Ohanyan came to negotiate with the journalists. He mentioned that if the judge made such a decision, he could not do anything. Then the Chair of the court told about the American experience of covering trials, where, according him, videotaping is not allowed at all.

In reply to that, the journalists reminded that they live in Armenia, and that many judges do not impede the journalists’ work in relation to cases of public interest, restriction by the judge hearing this case is strange. The journalists announced that for full coverage of the sessions it is important to videotape the whole process, as the parties to the trial make important announcements. As far as the judge’s decision is concerned, considering it unacceptable, the “Human Rights Power” NGO made a statement to which six media organizations, one media outlet and three journalists joined.  
On March 6, the court of general jurisdiction of Kentron and Norq-Marash administrative districts in Yerevan held the successive court session on the case parliamentarian Ara Babloyan, owner of “Arabkir” medical center vs. “Hraparak daily” Ltd.
We should remind that the reason for the lawsuit was the article published in that daily newspaper on February 12under the heading “Arabkir center – a “favorable” foci for hepatitis C”, which introduced the complaint by people treated in that medical center who, after treatment there travelled to Belgium and there they found out that they are vectors of hepatitis C. According to them, they got the infection at the “Arabkir” MC.  

The plaintiff claims to refute the information defaming his honor and dignity, and reimbursement of AMD 2mln.
The next court session on this case is on May 24.
On March 6, journalist Arax Mamulyan from “Hetq.am” was not allowed to participate in the circuit court session held in the “Inmates hospital” penitentiary
. She went to the penitentiary to cover the circuit court session on the criminal case in relation to the murder of the son of Sedrak Zatikyan, former head of the Malatya district. 
Before the start of the court session, the journalist from “Hetq” came to the penitentiary informing that she was going to cover the court case related to Narek Khachatryan. The penitentiary staff informed her that no decision was made yet on the courtroom and suggested her wait. Then they informed the judge that a journalist wanted to cover the session. The judge did not object. However, when it turned out that the court session would be held in Arsen Afrikyan’s office, Head of the penitentiary, and the journalist wanted to go there as well, Afrikyan’s secretary did not let her in. According to the journalist, the secretary contacted her boss again, but Afrikyan said she was forbidden to be at the court session.

After the session was over, the journalist from “Hetq” asked Afrikyan for clarification, re why he made a decision instead of the judge and forbade the journalist’s entry to the open-door court session. Afrikyan tried to deny that he had forbidden while blaming the judge, as if he had said that the “session has started”, and that meant the journalist’s entry to the courtroom was forbidden. 
On March 7, during the meeting with residents of Noyemberyan, Gagik Tsarukyan, head of the “Tsarukyan alliance”, talking about the situation in the country, complained from the journalists stating that they are confusing the people
. The he urged the journalists to assess his actions and to be a bit kind.
On March 9, during the press conference, Vardan Bostanjyan, a candidate to the parliament from “Tsarukyan” alliance, instead of answering the journalists’ questions blamed them in carrying out tasks, orders
. In particular, the speaker got angry on the observation by Hripsime Jebejyan, journalist from “Aravot.am” site that in the provinces Tsarukyan is perceived as a source of seeds, thread coil and not a politician. In reply to that Vardan Bostanjyan angrily said, “I do not know what the purpose of your question is. Evidently, you should be able to throw such questions in my direction. I am not able to understand the question, I do not know – is it the task or what…?” then he added, “That man does so much for the country, you do not talk about that, but you talk about a thread coil. You are young, aren’t you ashamed.”
On March 10, during the pre-election campaign of “Tsarukyan” alliance in Vanadzor, some people impeded the work of Amalya Gabrielyan, journalist from “News.am” news site. When the journalist was trying to take photo of how the residents of Vanadzor were giving big number of letters to Tsarukyan’s representative, several women seized the journalist’s phone, threatened breaking it if she did not leave, reasoning they will be wrongly understood and “negative publications will be made”, whereas “Tsarukyan is the only hope of their city.”
On March 20, the court of general jurisdiction of Kentron and Norq-Marash administrative districts in Yerevan, held the initial court session on the case Gagik Gevorkyan (famous businessman, Life President of Armenian Jewelers Association) vs. journalist Ashot Aramyan and “Golos” Ltd, founder of “Golos Armenii” newspaper. The reason for the lawsuit was the article published on “Golosarmenii.am” electronic site on November 16, 2016, under the heading “Third brother?” According to the plaintiff, that publication defamed his honor and dignity. He asked the court to make the media outlet disprove the “defaming slandering information” and to levy in his favor AMD 2mln from “Golos” Ltd and Ashot Aramyan as reimbursement for slandering, as well as claimed to make “Golos” Ltd and Ashot Aramyan reimburse the property damage as a result of dissemination of the information.  

According to the respondent, the claim is completely ungrounded, as the facts in the publication are checked ad consistent with the reality.
The next court session on this case is on June 8.


On March 23, during the meeting with the residents in Yeghegnadzor, Gagik Tsarukyan spoke about the situation created in the country and again blamed the journalists stating that they were confusing people, carrying out orders. While continuing his criticism, Tsarukyan stated that the journalists “exaggerate” his speech, create shocking titles. “Tsarukyan says two sentences, you write half of the sentence, and leave out the other half”, he said. 
On March 23, the court of general jurisdiction of Kentron and Norq-Marash administrative districts in Yerevan, held the successive court session on the case  Arthur Davtyan vs. Armenouhi Avagyan and “Hayeli.am” news site.
We should remind that on January 11, 2016, Arthur Davtyan brought a lawsuit to court with a claim to disprove the slandering and inconsistent with reality information, to remove them from the website, to publish the reply attached to the lawsuit, and to pay 2mln AMD as compensation for slandering.

The reason for the lawsuit was three articles published in “Hayeli.am” website on October 8, 29 and December 13, 2015. The articles had the following headings: “Come I’ll draw your figure: extreme demonstration of successive “lawlessness”, “One beats, another sued: successive concealment of “lawlessness”, “Impudent neighbor on the 4th floor and “lawlessness” of Arthur with BMW X-6”.
On April 10, the court will make a decision. 

On March 24, after the meeting within the frames pre-election campaign of Republican party in Davitashen administrative district in Yerevan, journalist Narine Ghalechyan from “Radio Liberty”, asked Prime Minister Karen Karapetyan for his opinion about school and kindergarten directors recruiting votes for RPA
. One of the Prime Minister’s bodyguards pushed the journalist trying to impede her work. The Prime Minister said he had not heard about it yet. The journalist offered the list in her hand t the Prime Minister so that he learns the information. Being refused, Narine Ghalechyan asked, “doesn’t the Prime Minister want to answer the question”. Karen Karapetyan got angry and in an insulting manner said he would answer when he had information.
On March 24, after the same pre-election event, the journalists asked Ara Babloyan, candidate from RPA, for his opinion about the recordings that appeared on the Internet, according to which directors of a number of schools and kindergartens make a list of people for voting for RPA
. Babloyan said he was not informed. When the journalist from “Araratnews.am” site asked “How come RPA members do not have any information in such cases”, Ara Babloyan got angry and started to pull the journalists camera. “Do you think I am obliged to examine everything? Every person does his job. You do not talk nonsense. Your intellect should enable you to understand that every person does his job.” 

Ara Babloyan left, then came back again and said. “Look what I am telling you, if you want to take out weed, go and do it, but you do not go…you start discrediting normal people. Giving me some paper, I do not know what paper it is, be so kind as to respect. That you are a journalist, do not create hysteria among people. …I will read not what s/he has written, and see his/her comments… he/she does not have the right to comment during the election, when I am saying something, no journalist has the right to comment me.”
The RPA candidate for the parliament perceives the journalists rights in his own way, and here, according to CPFE, no comments!
On March 31, the court of general jurisdiction of Kentron and Norq-Marash administrative districts in Yerevan, held the successive court session on the case Grisha Sargsyan, former head of Armavir military police department, vs. “Zhoghvurd newspaper editorial” Ltd.
We should remind that the reason for the claim was that on May 24, 2016, the article published in “Zhoghovurd” daily under heading “Grisha Sargsyan, former head of Armavir MP (Zharit Grish) made angry the commanders of a military unit in Artsakh”, which was about Grisha Sargsyan’s behavior during the martial situation in April. According to the article, after the four-day war, Grisha Sargsyan, along with a group of former police officers went to military unit N in Artsakh as volunteer. There Sargsyan was told, that if he wanted to help, then he should do a specific job. He refused, saying, “I am an old man, I cannot”. The commanders of the military unit did not like that behavior and advised Grisha Sargsyan to leave the military unit, and that is what he did. The plaintiff considers the information in the article slandering and claimed disproval of the information via publication, as well as public apology.
On April 14, the court ruling will be made. 

On February 15, the court of general jurisdiction of Syunik marz (seat in Sisian) held the successive court session on the case Tigran Karapetyan, candidate for Goris city Mayor, vs. Volodia Hovhannnisyan, advisor t the Syunik Governor, colonel in reserve from Artsakh liberation war. “Aravot daily” Ltd. is engaged as a case-related third party.
We should remind that the reason for the dispute was the article published on May 12, 2015 on “Aravot.am” under the heading “Surik Khachatryan is being threatened.” The plaintiff had turned to court with a claim to apologize publicly via the same information agency for insulting, to disprove the slandering information and to pay compensation. According to Tigran Karapetyan there are insulting expressions in the publication like “by a cynical and impudent person”, “is a real nothing” and others.
On May 17, the case proceeding was stopped with the reasoning that Volodia Hovhannisyan is in “martial law, in the armed forces”.
On July 18, based on the application by the respondent, the proceeding of the case was resumed.
On March 25, “Iravunk.com” site published an article under heading “Interesting episodes from civil activist Daniel Ioannisyan’s biography”, which reveals information about personal life and family of Daniel Ioannisyan, program coordinator of “Union of Informed Citizens” NGO. That information is available only to the police and the Investigative committee
. “Leakage” of personal data took place during the campaign preceding April 2 parliamentary elections, after Daniel Ioannisyan’s scandalous disclosure, which proved the facts that kindergarten and school directors recruited voters in favor of the Republican party.

On March 26, Daniel Ioannisyan reported to the Special Investigative Service
. He claimed not only to file a criminal case under Article 144 of the CC (illegal collection, storage, usage or dissemination of personal or family data) against those who published the article in “Iravunk” newspaper, but against those who passed that information to the newspaper. 

On March 28, the RA police made an announcement stating, “it is not the practice of the police to publish confidential information about a person’s personal life”.  

On March 30, Nara Petrosyan, director of Yerevan School 77, brought a lawsuit to the court of general jurisdiction of Ajapnyak and Davitashen administrative districts in Yerevan, against the “Union of Informed citizens” NGO, with a claim to oblige the NGO to publicly disprove the information considered slandering and to levy AMD2mln as compensation. Besides, she claims to levy AMD 44000, paid as a state due, and AMD120000, as a reasonable payment to the lawyer. 

The reason for the claim the article under heading “RPA abuses the administrative resource at school and kindergartens (114 recordings)” published on March 24, on “Sut.am” website. According to the claimant, the information contained in it is inconsistent with the reality.

For the same publication, on the same day 14 more similar claims were brought to the same court against “Union of Informed Citizens” NGO. The claimants are: Lusine Pirumyan, director of Yerevan School 63, Hripsime Davtyan, director of Yerevan School 40, Anush Hairyan, director of Yerevan School 170, Karine Movsisyan, director of Goris School 1, Kristine Saryan, director of Yerevan High School 2, Gayane Martirosyan, director of Yerevan School 10, Gor Ayvazyan, director of Armavir School 9, Varvara Abgaryan, director of Yeghvard School 2, Artush Virabyan, director of Berd School 1, Gayane Demiryan, director of Yerevan School 71, Parsadan Alexanyan, director of Noyemberyan School 2, Naira Manoukyan, director of Yerevan School 34, Arusyak Mouradyan, director of Vagharshapat School 4, Armenouhi Zournachyan director of Yerevan School 4. 
3. Violations of the right to receive and disseminate information 
During the first quarter of 2017, CPFE recorded five cases of violating the right to receive and disseminate information, which is less by five, as compared with the same period of last year. Below are introduced the cases, as well as the new developments of previously recorded cases.
On January 11, Knar Khoudoyan, journalist from “Epress.com” site, wrote a letter to the RA Ministry of Education and Science to get information. The journalist wondered how the ministry treats the note made on Facebook by Levon Stepanyan, History teacher from Yerevan School 52 after Hovh. Hovhannisyan, in which he condemned mixed marriages and stated that they are destroying the Armenian identity. While highlighting in the letter that this note is considered as a word of hatred by a number of users, the journalist also wondered whether the ministry was planning to respond to the teacher’s actions. Knar Khoudoyan’s letter remained unanswered. 
On January 25, journalist Kristine Aghalaryan from “Hetq” electronic periodical wrote a letter to Galust Sahakyan, Chair of the National Assembly, to receive information. The journalist asked for the following information: “How many medals did the NA buy in 2016? From what company/companies? Who were awarded those medals?(the list of people who received the medals).” The letter remained unanswered. The journalist sent the same letter on February 8. Again no answer. In a telephone conversation with the journalist Arsen Babayan, Head of the NA public relations department, stated that they do not reply to electronic letters. Whereas on January 1, 2016 the RA Government Decree N1204 from October 15, 2015 came into force, which approved the procedure stipulated by the RA “law on freedom of information” – “Procedure for providing the information on recording, classification and storing of information developed by the information owner or delivered to it, as well as information by the state or local self-governing bodies, state entities and organizations, or the copy thereof”, according to which electronic inquiry is an official type of inquiry.
Kristine Aghalaryan sent the written letter on February 17 vial regular mail. Finally Arsen Babayan replied, that the requested information is published on the “Interactive budget” section of the RA electronic government (www.e-gov.am) site, and provided only the list of those who received the medals.
On February 21, journalist Seda Hergnyan from “Hetq” electronic periodical wrote a letter to RA state revenue committee to receive information. The letter stated that according to the Polish central statistics service, in 2015, cheese and curds worth more than 16mln US dollars were exported from that country to Armenia. Whereas according to the data published by the RA customs service, Armenian has imported from Poland cheese and curds only for 32000 US dollars (ATG code - 0406). The journalist from “Hetq” asked for clarification, why the indicators are significantly different.
On February 23, the journalist received a written reply from CRC PR department, which in fact had nothing to do with the asked question. The answer was as follows’ “When doing such comparisons (if the subject of analysis is data published by various countries or received from unknown sources), it is necessary to do an in-depth study the methodology of running statistics and data comparison by the compared countries. 

Based on the difference in methodology, significant (objective) deviations might arise in the compared data (in particular import statistics is run according to the country of origin, and export statistics is run according to the country of destination), consequently, when comparing the published data, it is necessary to take comparable data.” 
According to CPFE, this is a vivid example of violating the right for freedom of information via abusing bureaucratic techniques and avoiding an answer.
On March 7, journalist Sargis Harutyunyan and cameraman Garik Harutyunyan from “Radio Liberty” were not allowed to cover the meeting Nikolay Patrushev and Yuri Khachaturov, secretaries of Armenia’s and Russian National Security Councils, although six Armenian and Russian media outlets had such a chance
. The staff member from the Armenian national security council, after learning that the video-group is from “Liberty”, simply forbade them to continue their work and did not introduce himself.
Although on March 6, the day before covering Khachaturov-Patrushev meeting, “Radio Liberty” got accredited at the information service of the Russian Embassy, while receiving information from them about the venue and time of the meeting, Aram Tananyan, Head of the Armenian national security council secretariat, stated that “Liberty” was not invited. The journalist wondered about the standards based on which media outlets are selected, Aram Tananyan replied, “We did not select, simply we invited some to disseminate information.” When the journalist repeated the question, Tananyan stated, “…I am not going to sit and think of principles to invite you…we have invited some, they will work.” 

On March 1, journalist Tirayr Mouradyan from “Haykakan zhamanak” daily sent a letter to the public relations department of the Yerevan Municipality staff. The journalist wondered if it was true, that during the working hours Hrayr Antonyan, head of the utilities department of the municipality, invited the kindergarten and school directors to the RPA Arabkir office and instructed to work in favor of Artak Sargsyan, candidate for parliament. Besides, the journalist asked for information whether Antonyan was on vacation, if yes, then since when.
This letter by the journalist from “Haykakan zhamanak” daily remained unanswered.
On March 16, RA administrative court decided to meet partially the claim by the Freedom of Information Center against Jermuk Municipality. 
We should remind that on February 13, 2015, Freedom of Information Center turned to the RA Administrative court with a claim to recognize unlawful the action (inaction) by the Jermuk Municipality, to oblige it provide information and to compensate the damage caused by its unlawful action (inaction).
 On November 5, 2014, FIC sent a letter to Jermuk Municipality asking for information about the Mayor’s business trips and road pavement in the city.  
After bringing the lawsuit to court, the Jermuk municipality provided the FIC with the required information. Taking that into consideration, on Apr8l 20, 2015, the RA administrative court made a decision to stop the case, considering that after providing the information the claim became pointless, the dispute has been settled in fact. 

On May 22, the FIC appealed against the decision of the RA administrative court from April 20, 2015 to the RA Appellate court considering that only the FIC claim to receive information became pointless. Not providing information in the defined period, the Jermuk municipality demonstrated unlawful action (inaction), as a result of which FIC had certain damages. The court should have continues the trial of the case on the claim to recognize the action (inaction) by the municipality unlawful, as well as to reimburse the damage caused as a result of unlawful action (inaction).


The Appellate court decided to recognize unlawful the action by Jermuk municipality – not responding to the letter by the Freedom of Information Center asking for information. The confirmed that irrespective of the fact of providing information at later time, not providing information within the period defined by the “Law on freedom of information” is considered unlawful. The claim to reimburse the incurred damage was rejected.
OTHER EVENTS RELATED TO THE ACTIVITY OF THE MEDIA 
On January 20, the court of general jurisdiction of Arabkir and Kanaker-Zeytun administrative districts in Yerevan continued the trial of the criminal case filed against Anna Gevorgyan, editor of “Haykakan zham” site.
We should remind that Anna Gevorgyan was charged for the following: being the founder of “Anna Gevorgyan” Enterprise and editor of “Haykakan zham” since 2012, with the intention earning money on someone else’s behalf, reaching preliminary agreement with her aunt Hermine Manoukyan, journalist from a homonymous media outlet, on May 29, 2012, at the gas station in the town of Toumanyan, demanded from Levon Zavaryan, head of the same community, that he gave her AMD50000 and filled in her car, while threatening if not obeyed, information will be published in media which will significantly damage his legitimate interests. Anna Gevorgyan was charged with extortion , and Hermine Manoukyan was charged for assisting in false delation.

Court sessions on this case took place on February 7 and 27, March 21. The next session is on April 10.
On January 10, the court of general jurisdiction of Kentron and Norq-Marash administrative districts in Yerevan took to proceeding the criminal case filed at the RA special investigative service and sent to court. The case is against Ani Hovhannisyan, director of “Analitik.am” site in relation to extortion from parliamentarian Tigran Urikhanyan and “VTB Armenia Bank” CJSC. 
We should remind that the pre-investigation confirmed that Ani Hovhannisyan, director of the “Analitik.am” news website threatened “VTB Armenia Bank” CJSC and Tigran Urikhanyan to publish defaming information, causing significant damage to their right and legal interests and demanded huge amount of money from them. In particular, the director of the website demanded AMD 300000 monthly from Urikhanyan and AMD 1mln monthly from “VTB Armenia Bank” CJSC.  Ani Hovhannisyan was charged under Article 182(1) and Article 182(2) par.3.1 of the RA Criminal Code.

Court sessions on this case took place on February 16, March 6, 10, 23 and 30. The next session is on April 12.
We should also note that on February 24 and March 6, Tigran Urikhanyan brought two more claims against Ani Hovhannisyan to be charged for publicly slandering (court of general jurisdiction of Kotayk province). On March 31, no court sessions took place related to both cases. 
(((
The report was made within the scope of the project of Committee to Protect Freedom of Expression implemented with the support from National Endowment for Democracy (NED, USA). Opinions and assessments contained in the report belong to CPFE and might not be consistent with the opinions and dispositions of the NED.
� “The SIS closed the criminal case filed against Roubik Hakobyan for hitting the journalist: the journalist will appeal the decision”, “Armenpress”, February 9, 2017, �HYPERLINK "https://www.armenpress.am/arm/news/878103/hqts-n-kartchel-e-lragroxin-harvatselu-hamar-rubik-hakobyani.html"�https://www.armenpress.am/arm/news/878103/hqts-n-kartchel-e-lragroxin-harvatselu-hamar-rubik-hakobyani.html� 


� “Incident in Yerevan: they attacked the members and journalists from “Exit” Alliance”, “1in.am”, March 15, 2017, �HYPERLINK "http://www.1in.am/2107328.html"�http://www.1in.am/2107328.html� 


� Journalist from “A1plus”-= to Osipyan: “The police officers squeezed our throats”, “Aravot.am”, March 19, 2017, �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2017/03/19/867887/"�http://www.aravot.am/2017/03/19/867887/�  





� “When you try to ask a question to the Prime minister”, “Ա1+”, March 24, 2017, �HYPERLINK "https://www.youtube.com/watch?v=lRXeOoIhDk8&feature=share"�https://www.youtube.com/watch?v=lRXeOoIhDk8&feature=share� 


� “You are all looking so angrily... Journalists from Gyumri made the Prime Minister angry (video)”, “Aravot.am”, February 3, 2017, �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2017/02/03/852347/"�http://www.aravot.am/2017/02/03/852347/� 


 


� “Tamar Hovhannisyan taught a “lesson” to the journalists. Have some creativity”, “Aravot.am”, February 17, �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2017/02/17/856831/"�http://www.aravot.am/2017/02/17/856831/� 


� “Vardan Bostanjyan got angry and blamed the journalists for carrying out an order: “You have been sent””, “Aravot.am”, February 20, 2017, �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2017/02/20/857448/"�http://www.aravot.am/2017/02/20/857448/� 





 


� “Lawyer turned to court against the media outlet”, “Hetq.am”, March 4, 2017,  �HYPERLINK "http://hetq.am/arm/news/76413/pastabann-ynddem-lratvamijoci-dimel-e-dataran.html"�http://hetq.am/arm/news/76413/pastabann-ynddem-lratvamijoci-dimel-e-dataran.html� 


� “Clicking” sounds disturbing the trial and rejected motions: preparatory part of Yeghishe Khachatryan’s murder case “does not end””, “Hetq.am”, March 3, 2017, �HYPERLINK "http://hetq.am/arm/news/76390/datakan-nisty-khochyndotox-chykhkchykhkocner-u-merzhvats-mijnordutyunner-exishe-khachatryani-spanutyan-gortsi-nakhapatrastman-masy-chi-avartvum.html"�http://hetq.am/arm/news/76390/datakan-nisty-khochyndotox-chykhkchykhkocner-u-merzhvats-mijnordutyunner-exishe-khachatryani-spanutyan-gortsi-nakhapatrastman-masy-chi-avartvum.html� 


� “The head of the “Inmates hospital” penitenriary made a decision instead of the judge and forbade the journalist’s entry to the circuit court session”, “Hetq.am”, March 6, 2017, �HYPERLINK "http://hetq.am/arm/news/76461/datapartyalneri-hivandanoc-qkh-i-pety-datavori-pokharen-oroshel-e-argelel-lragroxi-mutqn-artagna-datakan-nistin.html"�http://hetq.am/arm/news/76461/datapartyalneri-hivandanoc-qkh-i-pety-datavori-pokharen-oroshel-e-argelel-lragroxi-mutqn-artagna-datakan-nistin.html� 


� “Gagik Tsarukyan complained of the media outlets”, “Aravot.am”, March 7, 2017, �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2017/03/07/863087/"�http://www.aravot.am/2017/03/07/863087/� 


� “It is the people and the journalists that are to blame”, “Hraparak.am”, March 23, 2017, �HYPERLINK "http://hraparak.am/?p=141403&l=am/mexavory+goxovurdnvo%D6%82+lragroxnern+en"�http://hraparak.am/?p=141403&l=am/mexavory+goxovurdnvo%D6%82+lragroxnern+en�+  


� “RPA got angry for the question about directors recruiting votes in their favor”, “Radio Liberty”, March 24, 2017, �HYPERLINK "https://www.youtube.com/watch?v=dEd2xWOpWUA"�https://www.youtube.com/watch?v=dEd2xWOpWUA� 


� “Ara Babloyan tried to seize the camera of the journalist from Araratnews.am: what is the reason for his nervousness (video)”, “Araratnews.am”, March 24, 2017, �HYPERLINK "http://araratnews.am/ara-babloyaneh-phordzec-xlel-araratnews-am-i-lragroghi-tesaxcikeh-o%D5%9Ern-er-nra-jghadzgman-pattchareh-tesanyuth/"�http://araratnews.am/ara-babloyaneh-phordzec-xlel-araratnews-am-i-lragroghi-tesaxcikeh-o%D5%9Ern-er-nra-jghadzgman-pattchareh-tesanyuth/�  


� “Interesting episodes from civil activist Daniel Ioannisyan’s life”, “Iravunk.com”, March 25, 2017, �HYPERLINK "http://iravunk.com/news/25716"�http://iravunk.com/news/25716� 


� “ Daniel Ioannisyan reported to the Special investigative service”, “Radio Liberty”, March 29, 2017, �HYPERLINK "http://www.azatutyun.am/a/28398066.html"�http://www.azatutyun.am/a/28398066.html�  


� “Liberty” was forbidden to cover Khachaturov-Patrushev meeting”, “Radio Liberty”, March 7, 2017, �HYPERLINK "http://www.azatutyun.am/a/28355521.html"�http://www.azatutyun.am/a/28355521.html�  





9

