[image: image1.jpg]


  [image: image2.jpg]National Endowment
for Democracy



 COMMITTEE TO PROTECT FREEDOM OF EXPRESSION   
ON THE SITUATION WITH FREEDOM OF EXPRESSION AND 
VIOLATIONS OF RIGHTS OF JOURNALISTS AND MEDIA IN ARMENIA
2017 third quarterly report (July-September) by the Committee to Protect Freedom of Expression

The Committee to Protect the Freedom of Expression regularly submits to the public its reports on working environment and issues of Armenian media and its personnel, on the status of the freedom of expression and on the violations of the rights of the media and journalists. This report reflects the data from the third quarter of 2017.
The sources of facts included in the report are the following:

- phone calls to CPFE “hot line”,
- meetings and conversations of the CPFE experts with media personnel,
- replies to official inquiries sent to public bodies,
- materials from court cases with media involvement,
- materials disseminated by the partner journalist organizations,
- publications by the media.
BRIEF SUMMARY 

The third quarter of 2017 was a post-election period and was almost devoid of public-political tension; however under these conditions two cases of physical violence against the journalists, 16 cases of various types of pressure on media and their personnel and 39 cases of violating the right of receiving and disseminating information have been recorded. Although the total number of violations has reduced as compared with the previous quarter (from 72 to 57), certain tendencies raise flags. In particular, along with the reduction of pressure on media and their personnel by 3,5 times, the number of violations of the right to receive and disseminate information has increased by 4 times.
 The existence of violence applied towards journalists is still of serious concern. Moreover, very often those who are guilty, they are not charged as a result of disproportionate actions, decisions and rulings made by the law enforcement bodies and the courts. The proof of the aforementioned is the monitoring of processes related to violations of the rights of journalists and media during the Parliamentary elections on April 2 of this year and elections to the Yerevan City council on May 14 of this year: out of 21 recorded cases of violations and impediments criminal cases were filed only in case of 6, of which 4 were closed as a result of artificial “lack of corpus delicti” substantiation.    
During July-September, the CPFE continued to monitor the process of criminal cases filed in relation to events in Baghramyan Avenue (#ElectricYerevan) on June 23, 2015, as well as events that took place in the second half of July 2016 on Khorenatsi Street and in Sari Tagh of Yerevan. During the period in question, no new defendants or suspects were identified. In general, during the two years of pre-investigation of the first case, four people were accused; in relation to the second case that goes on for more than one year, nine people were accused. Whereas in the video-footages of the events it is more than evident that several dozens of police officers and assisting them persons in civilian clothing used violence and pursued the media personnel. 
During the third quarter, the new draft Law “On freedom of information” developed by the RA Ministry of justice became a topic of heated discussions for the media organizations and media outlets. Both the officially circulated version of the document uploaded on the www.e-draft.am website, and the rough version that became available to the public, created serious objections. However, as the drafting activities are conducted without the participation of the representatives from the civil society, the recommendations fail to reach the authors of the document. 
On August 2, the tender on licensing the activity of private multiplex conducted by the National Commission on TV and Radio was over and it was announced as failed because of the absence of applicant. As a result, the problem of more than ten local TV companies operating in the RA provinces remains unsolved: because of improvident policy conducted in this field these TV companies continues operating in analogue mode in the digital era and happened to be in a very complicated situation.    
On September 26, the tenders on licensing the radio-broadcasting through digital network, announced by the NCTR on June 30, was over. They were 18 of them and all of them passed, as there were 18 applications for 18 options and all of them were recognized as winners.   
THE ENVIRONMENT FOR THE OPERATION OF MEDIA OUTLETS
Monitoring conducted by the CPFE during July-September shows, that the authorities again do not take seriously the incidents of violence against the journalists and cases of impeding their legitimate professional activity during the elections to the Parliament and to Yerevan City council in the second quarter of this year, and they do not intend to take relevant measures to identify and sanction all those who are guilty. At that time majority of the few filed criminal cases were closed because of the artificial substantiation “absence of corpus delicti”, and this tendency continued when the media representatives argued the decisions made by the investigators.
On the day of elections to the Yerevan City council, at the office of the Republican party located on Nar Dos Street, Sisak Gabrielyan, journalist from “Radio Liberty” was subject to an attack, and he brought a claim to the RA Prosecutor’s office against the decision of the Investigative Committee to close the criminal case filed in relation to the incident. The claim was met and the Investigative committee again filed a criminal case, but that one was again closed. This time the journalist’s claim against that decision was rejected by the RA Prosecutor’s office on August 22.
During the period in question, August 3, the criminal case filed at the Special investigative service on impeding the professional activity of journalists Tirair Mouradyan and Tatev Khachatryan from “Armtimes.com” news site, was also closed. We should remind that the incident took place two days before the elections to Yerevan City council, at the address 56 Komitas Avenue in Yerevan, where the campaign office of Taron Margaryan, candidate for Yerevan Mayor was located, and where the journalists came to check the call on distributing election bribes. A group of people who gathered there attacked the journalists and forcefully removed them from the area.
In fact, via closing this and other similar criminal cases, the Armenian law enforcement bodies continue to turn on the “green light” for those who commit violence against the media representatives. 
The same ineffective and artificial approach is noticed in the pre-investigation related to two criminal cases on large-scale violence against the journalists that took place on June 23, 2015, on Baghramyan Avenue, Yerevan (#ElectricYerevan) and the events on July 29-30 of 2016 on Khorenatsi street and Sari Tagh, Yerevan. While monitoring the process of these two cases of public importance, the CPFE records that during the quarter in question no new defendant or suspect has been identified. In terms of the number of accusations in relation to the events of “Electric Yerevan” that lasts for more than two years, and the events that took place in Khorenatsi street and in Sari Tagh that lasts for more than one year (respectively 4 and 9 accusations), they are not equivalent to the scope of violence used against the mass media representatives on those days. The footages and photos in the archives of the editorial and available on the Internet prove that in each of the aforementioned events the number of police officers that used violence and special means against the journalists and the cameramen is at least several dozens, let alone the persons in civilian clothes that operated under their auspices.   

This impunity creates fertile soil for new violations. They take place during the relatively peaceful period such as the quarter in question, when there was no reason for intra-political and public tension and related to it activeness to impact the media outlets. So, during July-September two cases of attack and use of violence against the journalists, 16 cases of various types of pressure on media and their personnel, 39 cases of violating the right to receive and disseminate information were recorded.

As compared with the previous quarter, the number of violence and pressure has noticeably reduced, however the number of violating the right to receive and disseminate information has increased (see Table one below).
Abundance of new court cases against the founders and/or journalists of mass media is also worrying. During the third quarter, eight such claims have been brought to various courts. All of them are under Article 1087.1 of the RA Civil code, i.e. insult and slander. Taking into consideration the 48 such court cases recorded during the previous two quarters, we state that this year the number of court cases (56 as of October 1)engaging mass media and journalists is unprecedented since decriminalization of insult and slander in Armenia in 2010.

The fact recorded during the period in question prove that they continue the vicious tendency according to which the high officials, politicians and other famous people, when hearing questions unpleasant to their ears, say contemptuous and insulting expressions to mass media representatives or they voice ungrounded accusations. Namely Seyran Saroyan, parliamentarian from Republican party, accused the journalists in seeding injustice in Armenia, in “much ado about nothing” and in instigating quarrels and brawl. First Deputy Minister of Defence Artak Zakaryan, when speaking about Armenia’s refusal to participate in the multinational military exercises in Georgia, accused the mass media representatives in creating artificial attitudes in public. Thus, politicians and officials try to put the burden of unsolved problems in the country and their own omissions on the journalists’ shoulders.  

During the third quarter, the new draft Law “On freedom of information” created a ground for heated discussions among the journalistic community, which was developed by the RA Ministry of justice. Firstly, it is worrying that the work on the document is conducted without the participation of specialized non-governmental organizations. Moreover, several versions of the law, both the officially circulated one and the so-called “rough” version one, which became available to NGOs, contain principally unacceptable provisions and approached which, as compared with the currently existing law have obviously regressive nature and if adopted, it will groundlessly limit the process of receiving information. 

E.g., according to the draft law, the public entities and organizations, institutions funded from the community budget and of public interest may not reply to the request to receive information if they have less than 50 staff members. Another unacceptable approach is: the request to public and local self-governing bodies for information may be rejected if it “evidently does not contain any interest for the public” or “if the volume of the requested information is very big and its allocation will result in disproportionate or groundless waste of the information owner’s resources and time”. All these principally contradict the main idea of information freedom and international norms.

In general, the CPFE and partner organizations do not see the need for the new law. They believe that the existing Law “On freedom of information”, which by its morale and principles, is much more liberal and progressive than the circulated bill, should be upgraded while taking into considerations the technological developments and the new realities. It can be done through drafting a new bill on making changes and amendments in the law, which will engage experts from the Ministry of Justice and from specialized non-governmental organizations. In terms of the new draft bill, it should be removed from circulation.

During the period in question, important events took place in the field of broadcasting. On August 2, the tender on licensing the activity of private multiplex conducted by the National Commission on TV and Radio was over, which, like the one organized last year, was announced as failed because during the defined three-month period no application was submitted. This means that at least another one year no private multiplex will come out in Armenia, and the state network of digital broadcasting maintain its monopoly position and will dictate conditions. Besides, more than 10 TV companies operating in the provinces and still in the analogue mode happen to be in a ridiculous condition and can move to digital mode of broadcasting only if a private multiplex is available. Whereas the stipulated by the law conditions created by it do not meet the modern requirements of developing the field of broadcasting, are not in line with the challenges in the field, nor are they attractive from the entrepreneurship perspective. This is the reason that nobody applied for the announced two tenders. The CPFE and the partner organizations submitted a number of recommendations to the parliament, but they were not circulated.  

Another noteworthy event in the field was the announcement by the NCTR about the end of the tenders on licensing radio-broadcasting via the digital network and publishing the list of winner companies on September 26. The total number of country-wise, capital and province coverage radio-companies is 18, and the same amount of applications were submitted. This means that none of the 18 tenders was competitive, which proves the unhealthy condition of this field. It is typical, that only in two of 10 provinces, in Shirak and Lori there will operate local radio-companies; in the rest none if such is stipulated by the law, nor in the NCTR tender. This is in case, when, as it is known, the digital system, unlike the analogue one, adds the technical capacity of broadcasting multiple times.
VIOLATIONS OF THE RIGHTS OF JOURNALISTS AND MEDIA OUTLETS
Violations of the rights of journalists and media outlets during the third quarter of 2017 are introduced according to the following classification by the CPFE: 

· Physical violence against journalists,
· Pressure on media outlets and their personnel,
· Violations of the right to receive and disseminate information.

To some extent, this classification by the CPFE is conditional. In particular, sometimes impeding the receiving and disseminating information is coupled with violence against the journalist. Such facts are among the type of violation to which, according to the authors, they are much closer. Nevertheless, the applied classification enables introducing in a comprehensive and vivid way the general picture of violation of the rights of journalists and media.
As we have already mentioned, during July-September two cases of attack and use of violence against the journalists, 16 cases of various types of pressure on media and their personnel, 39 cases of violating the right to receive and disseminate information were recorded. Below we introduce the comparative table of recorded violations during the first, second and third quarters of 2017, as well as the third quarters of 2016 and 2017.
Quantitative data on the violations that took place in 2017, by quarters
	Types of violations
	2017, 1st quarter
	2017, 2nd quarter 
	2017, 3rd  quarter 
	Total for 9 months in 2017 

	Physical violence against journalists
	3
	5
	2 
	10 

	Pressure on mass media and their personnel
	32
	57
	16 
	105 

	Violations of the right to receive and disseminate information 
	5
	10
	 39
	 54 


Quantitative data on the violations during the third quarters of 2016 and 2017 

	Types of violations
	2016
	2017

	Physical violence against the journalists
	 5 

(20 victims)
	2 

	Pressure on mass media and their personnel
	 16
	16 

	Violations of the right to receive and disseminate information
	 9
	 39


1. Physical violence against the journalists
During the third quarter, the number of physical violence has reduced: CPFE recorded two cases, which is less by three as compared with the second quarter. However, we should take into consideration that elections to the Parliament and to Yerevan City council took place in the second quarter, which as always, were associated with tension in the public-political atmosphere and increase in attacks against the journalists. By the way, the number of cases of violence in the third quarter of this year is less by three as compared with the same period of last year. Nevertheless, the CPFE considers the situation worrying, as attacks with use of force against mass media representatives were conducted during the monitored three quarters of 2017. The cases recorded in July-September, as well as development related to the events of last year are introduced in chronological order.

On July 3, Yerevan Kentron and Norq-Marash administrative districts court of general jurisdiction held the trial of the criminal case Sisak Gabrielyan and Shoghik Galstyan (journalists respectively from Radio Liberty and “Araratnews.am”) vs. Levon Gasparyan and Julietta Kokolyan who used violence and impeded their professional activity on April 2 of this year. 
We should remind that on the parliamentary election day Sisak Gabrielyan
, journalist from radio “Liberty”, journalist Shoghik Galstyan and cameraman Hayk Petrosyan
 from “Araratnews.am” news site were attacked at the campaign office of Hakob Beglaryan (candidate from the RPA) at 15 Roustaveli street in Kond district of Yerevan.
Shoghik Galstyan tried to find the reason for people’s accumulation near the office. The people who gathered in that area attacked the journalist and the cameraman, said insulting expressions in their address, impeded their work. They seized Shoghik Galstyan’s camera, pulled her by the hair.  Sisak Gabrielyan, journalist from radio “Liberty” was there at the same time, who tried to videotape the incident. A citizen came up to him and demanded to stop videotaping. Then that person used violence against the journalist; pulled him by the hand, seized the camera and impeded his work (details in CPFE 2017 first quarterly report, see www.khosq.am site, section “Reports”).
Two criminal cases were filed by the RA Special investigative service re the impeding of professional activity of journalists from “Araratnews.am” and radio “Liberty”, under Article 149.2 Par. 3 and 5 of the RA Criminal Code (i.e. impeding the exercising of the election right, the work of election commissions or powers of people participating in elections via using violence or threat thereof, conducted by a group of people)
. Charges are brought against resident of Yerevan Levon Gasparyan
 and Julietta Kokolyan
. Both during the pre-investigation and in court the Committee to Protect the Freedom of Expression acts as journalist Shoghik Galstyan’s advocate. 
Court sessions on this case took were also held on August 7 and September 28. Defendant Levon Gasparyan pleaded guilty, but Julietta Kokolyan did not. The latter does not attend the court sessions: according to the defence attorney, the absence is associated with serious health issues. Upon request by Levon Gasparyan, he was provided with a public defender. Because of defendant Julietta Kokolyan’s absence and the time for the public defender to get familiar with the case materials, the hearing of the case was postponed. The next session is assigned on November 6.
On July 18, Yerevan Erebouni and Noubarashen administrative districts court of general jurisdiction held the hearing
 of the criminal case filed re impeding the legitimate professional activity of Tatev Khachatryan, journalist from “Armtimes.com” news site on May 14.
We should remind that on the day election to Yerevan City council, at the polling station 10/29 located in School 64 in Erebouni administrative district, journalist Tatev Khachatryan was videotaping with her cell phone. At that time, a young man came up to her and urged to stop videotaping
. He pushed the journalist, closed the cell phone camera with his hand and tried to seize it thus impeding the journalist to cover the voting process properly. Based on the report by Tatev Khachatryan, on May 19 the Special investigative service filed a criminal case and Hayk Hunanyan was engaged as a defendant. He was charged under Article 149.1 of the RA Criminal Code.

Court hearing on this case was also held on July 28. On August 1, the court decided to find Hayk Hunanyan guilty in the crime stipulated by Article 149.1 of the RA Criminal Code and to fine him for seven hundred times minimum salary (AMD 700 thousand)
. 

On July 21, Lt. Col Davit Perikhanyan, head of the missile-artillery service at military unit N of the Police troops brought an appeal to the Court of Cassation. 

We should remind that Davit Perikhanyan was charged for impeding legitimate professional activity of journalists, using physical power against them during the combat activities against demonstrators complaining against the rise in electricity price on Baghramyan Avenue on June 23, 2015. Three more police officers Tatchat Noratunkyan, Arthur Ayvazyan and Kostan Budaghyan were behind the bar on the defendant chair with him on the same case.
On February 20, the court to find Davit Perikhanyan guilty under Article 164.1 of the RA Criminal code (re two facts) and under Article 185.1 and to fine him for AMD600000.

Davit Perikhanyan brought an appeal to the Appellate court stating he did not commit any crime. Whereas during the trial, he pleaded guilty. On June 13, the court decided to reject Davit Perikhanyan’s appeal while leaving the ruling of the court of first instance in force.
On July 21, davit Perikhanyan brought an appeal to the RA Court of cassation against the decision by the RA Appellate court. On August 28, this instance decided not to examine the appeal.  

On August 1, the Special investigative service closed the criminal case
 filed in relation to impeding professional activity of Tirair Mouradyan and Tatev Khachatryan, journalist from “Armtimes.com” news site.

We should remind that to check the call on distributing election bribes, Tirair Mouradyan and Tatev Khachatryan, journalist from “Armtimes.com news site visited campaign office of Taron Margaryan, candidate for Yerevan Mayor, located at the address 56 Komitas Avenue in Yerevan. A group of people, who were standing in the hall, learning they were journalists and wanted to meet with the head of the office, attacked them, tried to seize their phones and through violence removed them from the area, referring to fact of the area being private
. Later three young men stood with their backs to the glass door, allowed in only the insiders. When Tatev Khachatryan videotaped all that, a man came out of the office, pushed the journalist and removed from the area via cursing her.

The Special investigative service found no criminally punishable act in this incident. 

On September 1, in Yerevan Shengavit administrative district court of general jurisdiction, where the court session was being held on the case Zhirayr Sefilyan, leader of “founding parliament” et alia, via use of force they impeded the legitimate professional activity of journalist Robert Ananyan and cameraman Bagrat Saroyan from “A1+” online TV company
.  

When videotaping, the “A1+” staff members also tried to videotape how the court bailiffs forcefully stop the complaint initiated by civil activist Vardges Gaspari against the public defender. At that time, one of the bailiffs with his own initiative blocked the camera, twisted the journalist’s hands and removed from the court room along with the cameraman. Whereas the only limitation stipulated during the open-door court session is not to videotape the witness testimony.
The Committee to protect freedom of expression and 8 partner news organizations made a statement requiring from the Judicial department to identify the identity of the bailiffs who abused his power and to sanction him via making him exclude any similar behavior against the journalists in future, and from Chairing judge Tatevik Grigoryan to set up proper supervision over the actions of the court bailiffs, and taking into consideration the public interest towards this case, to exclude any illegal limitations of the activity by the mass media representatives
.
On September 28, Narine Avetisyan
, editor-in chief of Lori TV Company underwent physical violence when conducting his professional duties in Vanadzor. After receiving information, that the bridge adjacent to Holy Mother church was being paved, she went to that site. When videotaping, Tigran Nazaryan, head of the “Shinplyus” construction company, along with his staff members attacked Narine Avetisyan, twisted her hands, dropped her on the ground and seized her phone.   

Based on the report by Narine Avetisyan, on September 29, at the Lori province investigative department of the Investigative Committee filed a criminal case under Article 164.1 of the RA Criminal Code
.
The Committee to Protect Freedom of Expression along with eight news organizations made a statement condemning the incident, while stating that whatever happened with the journalist is a result of dozens of similar violations that remained with no circumstances and the atmosphere of established impunity
.
2. Pressure on media outlets and their personnel
As we have mentioned, during the period in question 16 cases of pressure against the media outlets and their personnel were recorded. Eight of them are claims submitted to various courts against various mass media founders and/or journalists. All the court cases are under Article 1087.1 of the RA Civil code, i.e. slander and insult. 

The number of pressure cases recorded in the third quarter of this year as compared with the same period of 2016 has remained the same – 16. The number in 2017, as compared with the previous second quarter has decreased by 41. 

This part of the report includes developments and solutions related to various types of pressure against media outlets and journalists that took place in previous years. Below we introduce all the details in chronological order. 
On July 6, Mourad Mouradyan, former minister of nature protection, parliamentarian from the Republican faction, brought a lawsuit to Yerevan Kentron and Norq-Marash administrative districts court of general jurisdiction against “1in.am” news site founder “Beginning media center” Ltd claiming public apology and obliging refutation.  
The reason for the lawsuit was the article under heading “Our parliamentarians’ “pusher” sons and Eurasian powerlessness” 
 published on “1in.am” site on June 8, which was about the arrest of the son of Mourad Mouradyan, parliamentarian from RPA faction, who was suspected for selling drugs in Belarus.      
The first court session on this case is assigned to be held on November 2. 

On July 11, in the court of general jurisdiction of Gegharkunik province the legitimate professional activity of journalist Amine Yepremyan and cameraman Robert Frangyan from the program “Tracking the crime” on “Kentron” TV Company
. The shooting team went to the court to cover the open-door court session on the case of murder of servicepersons Grigor Avetisyan and Souren Aramyan n one of the military unit of RA MOD. The media representatives were not allowed to videotape the court session: before the publication of the respective court decision the bailiffs forcefully moved the journalist and the cameraman from the court room.  

The “Power of right” non-governmental organization made a statement condemning the incident
. 

On July 11, Arthur Adamyan, judge of the court of general jurisdiction of Armavir province, forbade the journalists to videotape during the court session on the case of murder of 38-year-old Narine Danielyan, who was killed on September 19, 2016, although none of the parties to the trial was against videotaping. The “Power of right” non-governmental organization monitored the court sessions on this case and recorded, that judge Adamyan continuously forbids videotaping, reasoning that he feels constrained by the video-camera and does not want his photo to be taken
.
On July 17, Yerevan Ajapnyak and Davitashen administrative districts court of general jurisdiction held the first court hearing on the case Lilit Tevanyan, director of Yerevan School 17, Arusyak Mouradyan, director of Vagharshapat School 4 and  Yeranuhi Harutyunyan, director of Yerevan School 64 vs. Daniel Ioannisyan, program coordinator of “Union of informed citizens” NGO.
We should remind that the reason for the claims was the article published on March 24 under heading “RPA abuses the administrative resource at schools and kindergartens (114 recordings)” published on March 24, on “Sut.am” website
. According to the claimants, the information contained in it is inconsistent with the reality. Each of the claimants demands to oblige the respondents publicly to refute the data considered as slander and to pay a compensation of AMD 2 million. Besides, each of the claimants demands to levy from the respondents the AMD44000 state due, as well as AMD120000 as a reasonable payment for the lawyer.

On July 21, the court decided to close the proceeding of Lilit Tevanyan and Yeranuhi Harutyunyan’s cases as they took back the claims. On July 25, Arusyak Mouradyan’s case was also closed on the same basis.
30 claims were brought to the same court against Daniel Ioannisyan, program coordinator of the “Union of Informed Citizens” NGO, in relation to one article on “Sut.am” site. All 30 claimants took their claims back and the court decided to close all the cases.
On July 18, the first court hearing took place on the case Karine Movsisyan, director of Goris School 1, Armenouhi Zurnachyan, director of Yerevan School 4, Gayane Martirosyan, director of Yerevan School 10 vs. Daniel Ioannisyan, program coordinator of the “Union of Informed Citizens” NGO. On July 21, the court closed the cases as the claimants took the claims back.
On July 19, the first court hearing was held on the claims by Nara Petrosyan, director of Yerevan School 77, Hripsime Davtyan, director of Yerevan School 40, Anush Hairyan, director of Yerevan School 170, Artush Virabyan, director of Berd School 1, Liana Petrosyan, director of Yerevan School 129, Gayane Demiryan, director of Yerevan School 71. On July 21, the court decided to close the hearing of the civil cases, as the claimants took their claims back.   


On July 20, the court closed the hearing of the claim by Gor Ayvazyan, director of Armavir School 9.  

On July 21, the first court session was held on the case Lusoune Pirumyan, director of Yerevan School 63, Kristine Saryan, director of Yerevan High School 2, Susanna Galstyan, director of Yerevan School 56, Naira Maoukyan, director of Yerevan School 34, Margarita Aleksanyan, director of Yerevan Kindergarten 127, Anush Mkhitaryan, director of Yerevan Kindergarten 37, Parsadan Aleksanyan, director of Noyemberyan School 2 vs. Daniel Ioannisyan, program coordinator of the “Union of Informed Citizens” NGO. On the same day the court decided to close the hearing of claims by Kristine Saryan, Susanna Galstyan and Margarita Aleksanyan. The ruling came into force on August 23. The court decided to close the cases of Parsadan Aleksanyan and Lusine Pirumyan on July 27. The hearing of the case by Varvara Abgaryan, director of Yeghvard School 2 was closed on July 21. 

The first court session on the claims by Naria Gevorgyan, director of Yerevan Kindergarten 32 and Naira Ghazaryan, director of Aparan School 2 was held on July 24. On August 1, the court decided to close the cases, as the claimants took back the claims.

The first court session on the claims by Anahit Mirzoyan, director of Yerevan Kindergarten 123 and Inga Khachaturova, director of Yerevan kindergarten 25 was held on July 25. The court decided to close the case on July 31.
The first court session on the claim by Sevada Apoyan, director of Vardenik School 2 was held on July 26. The court decided to close the case on July 31.  
The first court session on the claims by Karen Darbinyan, director of Gyumri School 3 and Anahit Vardanyan, director of Artashat basic School 1 was held on July 28. The court decided to close the case on August 3.  

  The court decided to close the claims by Gayane Melyan, director of Yerevan Kindergarten 83 (as claimant registered Marianna Melyan) and Anahit Khechumyan director of Yerevan School 67 on July 27 on the same basis – the claims were taken back.   
On July 19, during the coverage of the demonstration by salespersons in Firdusi fair, legitimate professional activity of Syune Hambardzumyan, correspondent from “Armlur.am” news site, was impeded
. A young man, who was negotiating with the salespersons asked the journalist not to videotape him, saying that he was neither a city hall staff, nor a salesperson, but he did not explain why he was negotiating with the salespersons. When the journalist continued to videotape, the young man hit her camera thus impeding her activity. 
On July 19, Gayane Davtyan brought a lawsuit to Syunik province court of general jurisdiction against Hovakim Karapetyan claiming refutation of slandering information, public apology and to levy AMD 800000. As a third party is TV program “Kisabac lusamutner” (semi-open windows).
The reason for the lawsuit was certain information voiced during the aforementioned program on May 29. Namely it was mentioned that “Gayane Avagyan, wen she married Arthur Karapetyan, was pregnant and she made an abortion. She had sexual intercourse with another man in presence of the child.” 

On July 21, the lawsuit was taken to proceeding. On September 27, the first court session was held. The next session is assigned for November 2. 

On July 21, Yerevan Erebouni and Noubarashen districts court of general jurisdiction held the trial of the criminal case Davit Harutyunyan, cameraman from “1in.am” news site vs.  Sargis Sahakyan who impeded the legitimate professional activity of the cameraman on July 29-30, 2016 in Sari Tagh of Yerevan.

We should remind that during the coverage of the clashes between the police and the demonstrators in Sari Tagh of Yerevan, being injured from the sound grenade, Davit Harutyunyan continued to live videotape the demonstration for “1in.am”, however people in civilian clothing attacked him. They severely beat up the cameraman and broke the camera with batons (details in CPFE 2016 annual report, 2017 first, second quarterly reports, see www.khosq.am  site, section “Reports”). Even when Davit Harutyunyan stopped videotaping and tried to escape, those people chased him and after reaching him, tore and threw away the “Press” badge and the camera battery bag. The cameraman had many bruises on the back, sides and limbs.  

  
For impeding the professional legitimate activity of the mass media journalist and for causing serious property damage, Sargis Sahakyan was charged under Article 164.1 and 185.2 Par.2 of the RA Criminal Code. The case along with the indictment is sent to court.
Court sessions on this case were held on July 31, August 28, September 4, 11 and 29. The next session was assigned for October 5.  

On July 25, Tigran Balayan, Press secretary of the RA Ministry of Foreign affairs, instead of answering the question by Vahe Makaryan, correspondent from “Hraparak” daily, reminded one of his previous publications and stated that he would work only through written correspondence with representatives of that newspaper, as “Hraparak” wrote an article against him
. When the journalist reminded the speaker about his responsibilities, the latter insulted him.

In the closed group “Armenian press secretaries” functioning on “Facebook” social network, the MFA press secretary introduced the incident that happened between him and “Hraparak” daily and asked his colleagues for advice. The screen-shot of the discussion becomes available to the daily and it gets published, which makes it clear that the public agencies have a “black list” of media outlets and, accordingly demonstrate discriminating approach to mass media. Artsrun Hovhannisyan, press secretary of the Ministry of defense, responded to Tigran Balayan very briefly – “black list”. Tigran Balayan mentioned that for him “Hraparak” and its other version named “Zhoghovurd”(people) are on “black list”.
On July 26, the Investigative committee made a decision to close the criminal case filed on the incident of impeding legitimate professional activity of Sisak Gabrielyan, journalist from Radio “Liberty” on May 14 of this year. 

We should remind that on May 14, at the campaign office of the Republican party located on Nar Dos Street, they attacked Sisak Gabrielyan from radio “Liberty”, and impeded his activity, dragged and hit him (details in CPFE 2017 second quarterly report, see www.khosq.am site, section “Reports”).  

Based on the report by Sisak Gabrielyan, the Investigative committee filed a criminal case under Article 137.1 of the RA Criminal Code, i.e. threat of murder, causing grieve injury to health or threat of destroying property. On June 2, the Investigative committee made a decision to close the case because of the absence of “corpus delicti”. The journalist complained to the prosecutor’s office against this decision.
On June 19, the prosecutor’s office decided to lift the decision on closing the case and instructed to take certain investigative actions. On July 26, the case was closed again. In this relation on August 7, Sisak Gabrielyan again submitted a complain to the RA Prosecutor s General’s office, but this time by the decision on August 22 it was rejected.
On September 5, the journalist brought a complain to Yerevan Kentron and Norq-Marash administrative districts court of general jurisdiction. A case related court session is assigned for October 26.
On july 27, Hripsime Jebejyan, correspondent from “Aravot.am” news site turned to Yerevan Malatia-Sebastia administrative district prosecutor’s office challenging the decision to reject the filing of the criminal case for threats and insults in her address on the day of election to Yerevan City council on May 14. 
We should remind that at the polling station 7/46 in Malatia-Sebastia community of Yerevan, the journalist recorded cases of open voting. Noticing that after voting, the voters show the ballot paper to the commission member representing sitting next to the ballot-box, namely Arayik Gevorgyan representing “Armenian revival” party.  Hripsime Jebejyan asked him why the voters showed the ballot paper to him particularly. Arayik Gevorgyan got angry with the question “Are you getting me into trouble?”, he said and started waving his hands, shouting, threatening and insulting the journalist: “If you were a boy, I would break your jaw, you son of a bitch…”
. In relation to this incident the journalist turned to Malatia police station of the Yerevan police department of the RA Police, but by the decision made on May 20 the police rejecting filing of the criminal case, because of the absence of corpus delicti.
In this relation the journalist complained to the prosecutor’s office, however on August 8 she received a decision from the Yerevan city prosecutor’s office to reject the complain.
On September 4, Hripsime Jebejyan turned to Malatia-Sebastia administrative district court of general jurisdiction challenging the decision on rejecting the filing of the criminal case and claiming to task the trial body to continue examination of the criminal case.
The first court session took place on September 23. The next session is assigned for October 6. 


On July 27, Yerevan Kentron and Norq-Marash administrative districts court of general jurisdiction continued hearing the trial of the case advocate Ghevond Papoyan vs. “Pastinfo” news agency and Julietta Hakobyan.
 
We should remind that the reason for the claim to refute the slander and to pay AMD one million compensation was the article published on “Pastinfo.am” site under heading “Old lady complained against the lawyer demanding the paid money back: the lawyer responds”
.  

According to the lawyer, there is slandering information in the mentioned article, which defames, humiliates, diminishes his honor, dignity and business reputation. In particular, he specified this information: “Julietta Hakobyan thinks that via abusing her trust, lawyer Ghevond Hakobyan took AMD580000 and did nothing.” The lawyer tried to check the source of information, but as he stated, the journalist did not inform. Journalist Eleonora Arakelyan from “Pastinfo” site confirmed that she refused to disclose the source, enjoying her professional right. The next court session on this case is on October 31. 

On August 1, Yerevan Kentron and Norq-Marash administrative districts court of general jurisdiction continued the successive court session on the case Gagik Gevorkyan (well-known businessman, Life president of Armenian Jewelers Association AJA) vs. “Golos” Ltd, founder of “Golos Armenii” newspaper, and journalist Ashot Aramyan.
 We should remind that the reason for the lawsuit was the article published on “Golosarmenii.am” electronic site on November 16, 2016, under the heading “Third brother?”
. According to the plaintiff, that publication defamed his honor and dignity. He asked the court to oblige the media outlet to disprove the “defaming slandering information” and to levy in his favor AMD 2mln from “Golos” Ltd and Ashot Aramyan as reimbursement for slandering, as well as claimed to make “Golos” Ltd and Ashot Aramyan reimburse the property damage as a result of dissemination of the information.
According to the respondent, the claim is completely ungrounded, as the facts in the publication are checked ad consistent with the reality.
The next court session on this case is on October 2. 
On August 7, the Chief department on especially important cases of the IA Investigative committee closed the criminal case filed on the incident of illegal collection and dissemination through media family and private information about Daniel Ioannisyan, program coordinator of “Union of Informed citizens” NGO
We should remind that on March 25 of this year, “Iravunk.com” site published an article under heading “Interesting episodes from civil activist Daniel Ioannisyan’s biography”, which reveals information about personal life and family of Daniel Ioannisyan, program coordinator of “Union of Informed Citizens” NGO. That information is available only to the police and the Investigative committee
.
“Leakage” of personal data took place during the campaign preceding April 2 parliamentary elections, after Daniel Ioannisyan’s scandalous disclosure, which proved the facts that kindergarten and school directors recruited voters in favor of the Republican party.

On March 26, Daniel Ioannisyan reported to the Special Investigative Service. He claim is not only to file a criminal case under Article 144 of the CC (illegal collection, storage, usage or dissemination of personal or family data) against those who published the article in “Iravunk” newspaper, but against those who passed that information to the newspaper.
Daniel Ioannisyan intends to appeal the decision by the Investigative committee to close the criminal case to the RA Prosecutor General.
On August 9, Narine Hunanyan brought a lawsuit to Yerean Avan and Nor Norq administrative districts court of general jurisdiction against Gayane Mnaoukyan, editor of “USArmenianews.am” claiming to oblige her to apologize for insulting, and to refute the slandering text.
On August 10, the court decided to return the lawsuit. On August 14, Narine Hunanyan again brought a lawsuit. On August 15, it was taken to proceeding. The first court session is on October 17.
On August 14, Yerevan Shengavit administrative district court of general jurisdiction continued the successive hearing of the case Lernik Atanyan vs. Karine Asatryan and “Armenia TV” CJS Company.    
We should remind that Lernik Atanyan brought the lawsuit on April 10 of this year, claiming disproof of information considered slandering and AMD 1million compensation. The reason for the lawsuit was the footage under heading “One’s own justice” shown on March 11 of this year on Armenia TV “Sharp angle: Special cases” series of program, which was about the murder of the claimant’s son Hovhannes Atanyan. According to Lernik Atanyan, the journalist who prepared the material, introduced the murder as if the victim deserved it and his own illegal actions drove another person to a psychological state to take that action.
Court hearing on this case took place on September 11. On September 26, the court decided to meet the claim: to levy AMD 1 from Karine Asatryan in favor of Lernik Atanyan as a compensation for intangible damage caused to the honour and dignity of his son Hovhannes Atanyan, as a result of slander. The court decided to make “Armenia TV” CJS Company to refute the information published about Lernik Atanyan, to levy AMD 9500 from Karine Asatryan, “Armenia TV” CJS Company in favor of Lernik Atanyan as a paid state due. 
On August 28, Lori province court of general jurisdiction (seat in Vanadzor) the successive court session was held on the case teacher Susanna Sargsyan vs. Shushanna Grigoryan, correspondent from “Hraparak.am” site. 

We should remind, that the case is being re-examined. The reason for the claim were articles under heading “Headmaster of Vanadzor School 8 was dismissed from work”
 and “The teacher from Vanadzor received AMD 12mln for forced outage
” published on “Hraparak.am” site on October 4 and December 5 of 2013. On September 23, 2015, the court decided to meet Susanna Sargsyan’s claim partially: Shushanna Grigoryan should apologize publicly in writing to plaintiff Susanna Sargsyan, as well as AMD 55000 should be levied from her in favor of Susanna Sargsyan. The rest of the claim was rejected.
Both the plaintiff and the respondent turned to the Appellate court against this ruling. On February 11, 2016, the Appellate court decided to reject Susanna Sargsyan’s claim, and to meet Shushanna Grigoryan’s claim. The ruling by the Lori province court of general jurisdiction on September 23, 2015 to meet the claim partially was overturned, and in that part the case was sent to the same court for re-examination (see details in CPFE 2016 annual report, see www.khosq.am section “Reports”).
On August 31 of this year, the court decided to meet the claimant’s motion for the judge’s withdrawal. On September 4, the case was again taken to proceeding. The first court session is on November1.
On August 10, Yerevan Ajapnyak and Davitashen districts court of general jurisdiction continued the hearing of the case Zhirair Sefilyan, member of “Founding parliament” initiative vs. “Armenia TV” CJSC, founder of “Armenia TV” TV company, Vahe Ghazaryan, author and emcee of “Sur ankyun” (sharp angle) TV program and journalist Nelly Harutyunyan from the same TV company.

We should remind that the reason for the lawsuit was a video shown during the “Sur ankyun” program via “Armenia TV” on June 12, 2016, several days before Zhirayr Sefilyan’s arrest. In the video, they said that during the years of Artsakh liberation war, being a commander, he left one of the wounded soldiers in the battlefield and made a decision to leave getting on one of the two horses there. According to the video, the wounded soldier, who was left in the battlefield, died. Zhirayr Sefilyan demands to refute the false information about him in that footage and to apologize publicly.

On August 11, the court decided to refuse the claim brought by Zhirayr Sefilyan’s representatives Tigran Hairapetyan and Varouzhan Avetisyan.
On September 13, an appeal was brought to RA Appellate court against this decision. On Sepetmber 23, the court decided to return the appeal to the Appellate court.
On August 14, in the city of Sevan, they impeded the legitimate professional activity of Narine Ghalechyan, correspondent from radio Liberty
.
The journalist videotaped the mobile methane gas-stations, which not always maintain the security rules. A young man in black clothes near one of the gas-stations seeing the video-camera demonstrated a very aggressive behavior, attacked the journalist and kicked and punched her car. 

In relation to this incident Narine Ghalechyan reported to the police department of Sevan, after which the young man who impeded the activity of the journalist from “Liberty” was apprehended. The damaged car was examined and protocol was made.
On August 21, the public relations and information department of the RA police informed that filing of the criminal case in this relation was rejected
. 

Arthur Papyan, editor of “Azatutyun.am”, in an interview with the correspondent from “Armtimes.com” news site mentioned that the editorial of the radio-station demanded that “Artsap-shin” Ltd, where the incident took place and whose staff member demonstrated aggressive behavior, apologize to the journalist. The company apologized to Narine Ghalechyan, reimbursed for the damage of the car and sanctioned their employee. “After that we did not take any actions, no additional complain was brought taking into consideration the young man’s difficult social condition”, said Arthur Papyan.
On August 25, Vera Martirosyan, sports correspondent from “News.am” news site, turned to Armenian Football Federation asking to be accredited to cover Romania-Armenia football match on September 1 for qualifying stage of the 2018 championship. On August 30, the journalist’s application for accreditation was not approved. From the AFF they informed that the “News.am” journalist’s application was rejected personally by Rouben Hayrapetyan, president of the Armenian Football Federation. The journalist was also told that she is on “black list” forever
. “I am accused for giving a chance to express to those football players who complain from the work of the federation”, said journalist Vera Martirosyan in an interview with CPFE. 

On August 29, Vahe Hakobyan, governor of Syunik, brought a lawsuit to Kentron and Norq-Marash administrative districts court of general jurisdiction against environmentalist Arthur Grigoryan, “Aravot daily” Ltd, founder of “Aravot.am” news site, “Independent journalists’ net” NGO, founder of “Epress.am” news site, “Syuniac ashkharh” Ltd., founder of “Syuniacyerkir.am” news site. The reason for the lawsuit was the report by Arthur Grigoryan to the RA Prosecutor’s office, published in the abovementioned media outlets, about possible crime committed by the Governor of Syunik. Vahe Hakobyan claims to refute that information, and a compensation of AMD 2 mln for the damage to the honor and dignity.

On September 1, the lawsuit was taken to proceeding. The first court session is on November 15.
On August 31, Yerevan Kentron and Norq-Marash administrative districts court of general jurisdiction held the successive hearing of the case Koryun Atoyan, Paruyr Kalantaryan, Lyuba Mehrabyan and Mihrdat Harutyunyan vs. Norik Sargsyan. “Aravot daily” and “Hraparak daily” Ltd-s are case-related third parties.
The reason for this claim to protect the honor, dignity and business reputation was the following: on April 15, 2016 in “Hraparak” daily an article was published by Norik Sargsyan under heading “Open letter to K.Atoyan, Rector of Yerevan State University of Economics” and on June 15, 2016 in “Aravot” daily under heading “Where the dog’s head is buried”.
(details in CPFE 2016 annual report, 1st and 2nd quarterly reports of 2017, see www.khosq.am website, section “Reports”).
A court session on this case was held on September 25. The next session is on February 5, 2018.

On September 1, the RA Appellate court met Vahe Makaryan’s, correspondent from “Hraparak” daily, complaint against the decision by the Special investigative service to close the criminal case filed in relation physical violence used against the journalist.
We should remind that on December 7, 2016, parliamentarian Roubik Hakobyan used violence against Vahe Makaryan, journalist from “Hraparak” daily, as a result of argument and punched the journalist on the face
.
On December 21, the Special investigative service filed a criminal case under Article 118 of the RA Criminal Code, i.e. battery (details in CPFE 2016 annual report, see www.khosq.am website, section “Reports”). On February 9 of this year, the criminal case was closed because of the absence of corpus delicti
. On February 14, Vahe Makaryan turned to the prosecutor’s office appealing the decision by the SIS to close the case. The prosecutor’s office rejected the appeal. On March 7, the journalist turned to Yerevan Arabkir and Kanaker-Zeytun administrative districts court of general jurisdiction. On May 25, the court rejected Vahe Makaryan’s appeal. The journalist from “Hraparak” appealed against this decision to the RA Appellate court, which overturned the decision by the court of first instance. 

On September 4, Armen Mosikyan, director of Byureghavan city outpatient hospital, brought a claim to Kentron and Norq-Marash administrative districts court of general jurisdiction against “Zhoghovurd newspaper editorial” Ltd, founder of “Armlur.am” news site, claiming public refutation of information blemishing his honour, dignity and business reputation, and a payment of AMD 2million as a reimbursement for slandering. 

The reason for the lawsuit was the article published on August 4 of this year on “Armlur.am” site under heading “Earned money transporting corps: charges brought against the director of the MC.”
 In particular, the claimant challenges the expression “It is not excluded that director Mosikyan gave a chance for free treatment to his relatives, and the citizens who really needed free treatment, were left to the whim of fate.”

On September 5, the claim was returned. On September 14, it was brought to court again. On September 15, it was returned again. On September 25, Armen Mosikyan brought a lawsuit again. On September 27, it was taken to proceeding. The first court hearing is on January 26, 2018.
On September 6, at the beginning of the permanent commission on the issues of state-legal and human rights defense at the parliament, Hrayr Tovmasyan, the chairperson of the commission, invited out the mass media representatives
. He announced that he made a decision not to allow the journalists and cameramen to participate in the sessions any more, and urged them to watch the work of the commission live over the screens installed in the hallways of the parliament. “Presence of the journalists is an impediment for the parliamentarian, too; always standing there over their heads, our halls are not large”, said Hrair Tovmasyan. All these were unpleasant surprise for the journalists accredited to the parliament, as it created additional complications in their work.    

On September 11, Kentron and Norq-Marash administrative districts court of general jurisdiction continued the hearing of the case parliamentarian Ara Babloyan, owner of “Arabkir” medical center, vs. “Hraparak daily” Ltd.  We should remind that the reason for the lawsuit was the article published in that daily newspaper on February 12, 2015 under the heading “Arabkir center – a “favorable” foci for hepatitis C”, which introduced the complaint by people treated in that medical center who, after treatment there travelled to Belgium and there they found out that they are vectors of hepatitis C. According to them, they got the infection at the “Arabkir” MC.  

The plaintiff claims to refute the information defaming his honor and dignity, and a reimbursement of AMD 2mln.
The next session on this case is on November 9. 

On September 12, at Shengavit administrative district court of general jurisdiction, during the hearing of the successive court session on axing Taguhi Mansouryan and her parents, the legitimate professional activity of correspondent Shahane Khachatryan from “Epress.am” was impeded
. Via gestures the journalist tried to make it clear that behind the window nothing can be heard, in respond to which judge Davit Balayan made a remark to her about the way she sat. The judge was angry that she had her legs over each other. Shahane Khachatryan tried to clarify she was sitting that way as she was taking notes in the notebook on her lap. However, the judge invited her out of the courtroom.  


According to the journalist, in the glass covered hall of that court almost nothing can be heard: mass media representatives take efforts to understand what is being spoken there. Advocate Lara Aharonyan even wrote a letter to the court, asking to provide proper conditions , but the situation has not changed.
On September 13, “Iravunki uzh” (power of law) advocacy NGO made a statement condemning the incident that happened in the court. 
On September 19, Karo Yeghnukyan brought a lawsuit to Yerevan Kentron and Norq-Marash administrative courts of general jurisdiction against “Iravunk media” Ltd., founder of “Iravunk” newspaper claiming reimbursement for the damage to honour, dignity and god reputation via slandering and insult. 

On September 20, the claim was taken to proceeding. The first court session is on January 19, 2018. 

On September 26, Yerevan Ajapnyak and Davitashen administrative districts court of general jurisdiction held the first hearing of the case Simon Babayan and Arsen Harutyunyan vs. “News AM” Ltd., owner of “News.am” site.
We should remind that on June 27 of this year 4 advocates – Gevorg Mkrtchyan, Vrezh Khachikyan, Simon Babayan and Arsen Harutyunyan each brought altogether 16 lawsuits to Yerevan Ajapnyak and Davitashen administrative districts court of general jurisdiction against “News AM” Ltd., owner of “News.am” site claiming refutation of information considered slandering, and a monetary reimbursement for intangible damage. The reason or the lawsuits were article published on “News.am” site under the heading “Vicotry of pandukism”: Armen Soghomonyan, beaten up by the managers of the CA was interrogated as a defendant” (June 23), “If they think Atanesyan and Soghomonyan will take back their claims, then they are terribly wrong: Lusine Sahakyan” (June 23), “It is just disgrace and evident illegitimacy: Tigran Atanesyan was invited to interrogation as a suspect” (June 23), “Five persons charged in the case of attacking Atanesyan and Soghomonyan” (June 26).

On September 26, the court decided to meet the motion by the “News AM” Ltd representative, to send the civil case to respective jurisdiction. The trial of the case is given to Yerevan Shengavit administrative district court of general jurisdiction.

The examination of two out of 16 lawsuits are on October 27, two - on November 1, two - on November 3, five - on November 16. Five more cases are given to another court.
On September 29, Versandik Hakobyan, former parliamentarian, owner of Yerevan wine and champagne factory, brought a lawsuit to Yerevan Kentron and Norq-Marash administrative districts court of general jurisdiction against “Zhoghovurd newspaper editorial” Ltd, founder of “Armlur.am” news site, with a claim to oblige public refutation of slandering information.

The reason for the lawsuit is the article published on September 3 of this year on “Armlur.am” under the heading “Former PAP parliamentarian  appeared in court.” The claimant argues the following expressions: “In fact A.Gevorgyan sold his part of shares, however the company did not pay for that. Several court sessions were held on this case and now the trial stage has started. It means a situation has been established that the company of the former parliamentarian is cheated the company shareholders.”

On October 2, the lawsuit was taken to proceeding. The first court session is on February 12, 2018.
3. Violations of the right to receive and disseminate information
During the third quarter of 2017, the CPFE recorded quantitative increase in cases of violating the right to receive and disseminate information: 39 cases, which is more by 29 as compared with the second quarter, and by 30 as compared with the same period of last year. They are introduced below in chronological order.
On July 6, the “Asparez” journalists’ club made a statement, according to which directors of 25 schools in Armenia have violated the requirements of the RA “Law on freedom of information”
. According to the statement, on June 1 of this year, Levon Barseghyan, chairperson of “Asparez” board sent a written inquiry to 27 school directors in Armenia, who have stood out for services provided to the country, asking them to provide information about the SNCOs they manage. 
23 school directors did not respond to the inquiry at all. Two school directors, replied to the inquiry, but provided not all the required information. Only two of them sent proper answers.
“Asparez” named the behavior of 23 school directors who did not reply to the inquiry as misdemeanor stipulated by the RA “Code on Administrative violations”. While condemning their inaction the club turned to the RA Minister of education and science, as well as to respective governors and school councils demanding to bring to order the heads of SNCOs who have violated the RA “Law on Freedom of information”, to subject them to administrative sanctions, provide legal consultancy to them and make them properly reply to the inquiry.
The club also mentioned in the statement that in case of further inaction and not providing information by the SNCOs, the “Asparez” club will have nothing to do but get the information through court.
On July 10, the “Investigative journalists” NGO brought a lawsuit to RA administrative court against the Corrections department of the RA Ministry of justice with the claim to oblige them to provide information.
The reason for the lawsuit was the incomplete reply to the inquiry sent to the Corrections department of the RA Ministry of justice on May 15 of this year. The media outlet asked to provide information about food prepared in all the corrections institutions, about non-consumed food and waste created thereof, about the contracts signed with the company that disposes the food waste, and about persons who refuse the food. The reply sent on May 19 was incomplete and not exhaustive. 

On May 31, “Hetq” sent an electronic inquiry to Davit Harutyunyan, RA Minister of Justice, as a higher body and raised the same questions. With a letter from June 2, the ministry provided a similar reply, without referring to the questions in the inquiry, about which no information was provided.
On June 7, the ministry asked for a 30-day period to give a full reply to the May 31 inquiry. On June 27, the reply was sent on behalf of the corrections department, again not referring to all the questions raised in the inquiry.
“Hetq” turned to court asking to oblige the aforementioned department to provide the full information inquired. On July 11, the claim was taken to proceeding. The first court session was on September 28. The next session in on November 2. 
On July 11, Marine Madatyan, correspondent from “Hetq” electronic periodical, sent a written inquiry to Yerevan City hall asking for information
. The journalist asked to provide the list of addresses in the city where they laid and are going to lay asphalt (from January to July).  The reply to the inquiry was sent via violation of the 5-day period defined by the “Law on freedom of information”, by the way the contents of the letter had nothing to do with the required information: instead of providing the list of addresses where asphalt was to be laid, they only mentioned the volume of the work.
On July 11, Taguhi Melkonyan, correspondent from “Yerkir.am” news site, sent a written inquiry to judicial department to receive information
. The journalist wondered how much money was spent to cover one of the halls in Yerevan Avan and Nor Norq administrative districts court of general jurisdiction with glasses, as well as currently how many similarly furnished halls there are in Armenia; how many halls were going to be furnished in the same way, and how much money would be allocated for the implementation of the mentioned program.
Arman Khachatryan, head of the public relations and ceremonies of the RA judicial department, in conversation with the journalist promised to reply within the shortest period, however the inquiry remained unanswered.  

On July 21, the Freedom of Information Center brought a lawsuit to RA Administrative court against municipalities of RA provincial centers claiming to recognize inaction by those bodies illegitimate, and to oblige them to publish information. 
To implement its statutory objectives, each year before September, the FIC assesses the level of local self- and central government via the index of Publicity and information freedom developed by it. In 2017, the Center also referred to enforcing Article 7.3 of the RA Law on “Freedom of information”, which obliges information owners to publish 13 groups of information, without inquiry. As a result of studies, the FIC identified that municipalities of provincial centers did not publish 2016 information defined by law.
No court session is assigned on this case yet.
On July 24, Tehmine Yenokyan, correspondent from “Lragir.am”, brought a lawsuit to RA administrative court against RA special investigative service, with a claim to oblige to provide information.
On December 1, 2013, the journalist was covering the peaceful demonstration on the over-ground passage on Arshakunyats Avenue. After the demonstration 5 people in civilian clothes, who introduced themselves as police officers, apprehended the journalist and the demonstrators to the Shengavit police unit of RA police. This incident was reported to the authorized body and materials have been prepared. On June 26, 2917, Tehmine Yenokyan’s representative, advocate Aramazd Kiviryan turned to Special investigative service, asking to provide copies of those materials, but the SIS refused to provide them.

On July 31, the lawsuit was taken to proceeding. No court session is assigned yet. 

On August 2, the “Asparez” journalists’ club made a statement in relation to persistent violation of the requirement of the RA Law on Freedom of Information by Grigor Grigoryan, director of “Armenian museum of history” SNCO. On May 10 of this year, Levon Barseghyan, chairperson of the board of the club, sent a written inquiry to him, waning to receive certain information. Grigor Grigoryan did not reply to the inquiry thus violating the requirement of the RA Law on Freedom of Information, in particular the 5-day reply period stipulated by Article 9 of the law. 

The first statement about this was made by “Asparez” club on June 29. After the statement the director of the museum replied to the inquiry, but the information was provided partially. It was followed by the second statement. On September 14, Levon Barseghyan turned to the RA administrative court with the claim to lift Article17.3 of the Charter of the managing board of the Armenian museum if history approved on April 27, 2016, and to oblige him to provide the requested information.
On August 9, Betghehem Arabyan, correspondent from “Tert.am” news site, published an article, in accord to which on June 26, she sent a written inquiry to RA Ministry of Defense, about the changes in the contracts with officers who had graduated the Military academy named after Vazgen Sargsyan
. The journalist wondered how much the serviceperson was going to pay, according to the contract, if s/he refuses to serve, whether the contracts have changed, and whether contracts signed in 2007 and after are considered cancelled and new contracts are signed; if yes, then why.

The Ministry of defense informed that the reply to the inquiry requires time, accordingly it will be given within a 30-day period.

After the mentioned period, “tert.am” did not receive the promised reply. Only after publishing the article, on August 18, the ministry replied the journalist’s inquiry. 
On August 14, Tirair Mouradyan, correspondent from “Haykakan zhamanak” daily, sent a written inquiry to the RA Ministry of Defense to receive information. The journalist asked for information about private Mikayel Kesoyan, who has sight problems and was conscripted to the army. Namely, how come before conscription the illness of that young man was not taken as basis to consider him unfit for military service. Was proper study conducted to find out what the reasons were that the serviceperson’s eyesight got aggravated.  

The Ministry of Defense informed that the reply requires additional time, accordingly it will be given within a 30-day period. The journalist did not receive any reply.
On August 21, “Hetq” electronic periodical published an article according to which state bodies refused to provide information about servicepersons who committed suicide. Namely, Marine Madatyan and Hrant Galstyan, correspondents from “Hetq”, turned to the RA Investigative Committee on May 2 of this year, asking for information as to how many suicide cases have been recorded in Armenian and Artsakh Armed forces during the last five years; how many of them were over during the inquiry stage and how many have been sent to court
. The journalists asked for the names of the servicepersons whose criminal cases on suicide were closed during the pre-investigation stage (stating the serviceperson’s residence, month and year of filing and closing the criminal case), as well as the names of the servicepersons whose criminal cases on suicide have been sent to court.
On June 13, the journalists from “Hetq” turned to RA Prosecutor’s office with a similar inquiry.

Both agencies responded that the servicepersons’ names could be provided only via informing their parents (successors) and upon their application. By the way, RA Prosecutor’s office refused to provide the required information referring to the RA “Law on protection of personal information” 

In terms of the number of suicide cases in Armenian and Artsakh armed forces during the last five years, the investigative committee replied, that the statistical data were sent to the police information center in April of 2016, so the data can be receive from there. Whereas the Police informed that the given questions are out of their jurisdiction and advised to turn to the investigative committee. Only after the journalists informed that the investigative committee had referred to the Police, they were advised to turn to the Ministry of defense. 

The Ministry of defense informed they need a 30-day period to respond to the inquiry, reasoning that additional work should be done. However, days later the agency refused to provide data, considering the number of suicide cases a public and service-related secret.
On September 1, Anna Papikyan, correspondent from “Hraparak” daily, sent a written inquiry to Yerevan City hall to receive information. Before that the journalist received an alarm call, that the father of an extended residing in one of the hostel rooms in Nor Norq 2nd massive, turned to the City hall asking to for another temporary residence. On August 20-22, the city hall representative visited the family and suggested selling one of the children to be adopted by a woman living in France, who in return would financially help the family. 

In a written inquiry, the journalist asked for information as to which of the city hall staff visited that family, and whether there really was such a conversation during the meeting; if yes, then based on what the city hall staff member made such a proposal to that citizens. The journalist’s inquiry remained unanswered. 
On September 4, Yerevan Arabkir and Kanaker-Zeytun administrative districts court of general jurisdiction decided to reject the complain by “Investigating journalists” NGO against inaction by D.Kostandyan, senior investigator of SIC at the Special investigative service.  

The SIS refused the organization the decision on closing the criminal case on illegal participation of Major-General of justice Mihran Poghosyan, former RA chief enforcement officer (public special servant), in entrepreneurship. “Hetq” turned to a higher body – Prosecutor general’s office, from where it was rejected again.

On July 10 of this year, “Hetq” turned to court and asked to oblige the trial body to provide the copies of decisions to file a criminal case, to close the criminal case and to stop prosecuting.
On September 6, Knar Khudoyan, correspondent from “Epress.am” news site, sent a written inquiry to RA Ministry of Nature protection and to the Water resources management agency to receive information whether during 2016 the 124 fish-breeding entities located in Ararat valley, which use 150% more water than allowed, have been fined, and if yes, then for how much. They also inquired if all the violations have been eliminated. 
The Ministry informed the journalist that she could follow the discussion of her inquiry on the official website of the RA Government, in the section “citizens’ application”. The journalist contacted the competent employee at the ministry and stated that she had applied as a journalist and not as a citizen. She was told that her inquiry was uploaded there to make her job easier, but if she wanted, they would also send a written reply. Although the journalist sent the inquiry electronically, the ministry refused to respond in the same manner, stating they trust only the post service. However, the journalist did not receive any reply to her inquiry. The Water resources management agency left unanswered Knar Khudoyan’s written inquiry. 
On September 7, Anna Papikyan, correspondent from “Hraparak” daily, sent a written inquiry to the State revenue committee to receive information. The journalist stated she had received a number of alarm calls from citizens on inconveniences that arise on the border crossing points when travelling from Georgia to Armenia. Namely, the complaints are connected with the customs inspection processes on the customs checkpoint. According to citizens, this inspection is followed by a “secondary checkpoint” close to the gate, where the process is repeated starting with the passport and finishing with new inspection of the trunk.  

The journalist wondered whether there was any legal regulation, if double inspection was a law requirement or not. Anna Papikyan’s inquiry remained unanswered.
On September 7, correspondent from “Hraparak” daily, sent a written inquiry to Yerevan City hall to receive information. The reason for that was the alarm call received from the residents of 56a Garegin Nzhdeh building, saying that is a hostel, 4th degree emergency structure, and they live in inhuman conditions. Whereas Vahe Nikoyan, Deputy Mayor of Yerevan, after looking at the building from outside for five minutes, said the hostel is an elite building.

The journalist wondered whether a 4th grade emergency structure is really an elite building for Vahe Nikoyan; if yes, then by what criteria. Most importantly, where does the city hall see the solution, if the residents are against reinforcing the building. The journalist’s inquiry remained unanswered.
(((
The report was made within the scope of the project of Committee to Protect Freedom of Expression implemented with the support from National Endowment for Democracy (NED, USA). Opinions and assessments contained in the report belong to CPFE and might not be consistent with the opinions and dispositions of the NED. 
�“Journalist from radio “Liberty” attacked at the Republican campaign office”, “Azatutyun”, April 2, 2017, �HYPERLINK "https://www.azatutyun.am/a/28405642.html"�https://www.azatutyun.am/a/28405642.html�  


� “Journalist and cameraman from Araratnews.am were attacked attacked at the campaign office of Hakob Beglaryan (video)”, «Araratnews.am», April 2, 2017, �HYPERLINK "http://araratnews.am/hakob-beglaryani-shtabi-mot-hardzakvel-en-araratnews-am-i-lragroghi-e%D6%82-operatori-vra-tesanyuth/"�http://araratnews.am/hakob-beglaryani-shtabi-mot-hardzakvel-en-araratnews-am-i-lragroghi-e%D6%82-operatori-vra-tesanyuth/� 


� Criminal cases filed on the facts of impeding journalists’ activities are taken to proceeding by the Special investigative service, �HYPERLINK "http://www.ccc.am"�http://www.ccc.am�, April 5, 2017, �HYPERLINK "http://www.ccc.am/hy/1428493746/3/5486"�http://www.ccc.am/hy/1428493746/3/5486�


� One more person was accused for impeding the journalist’s legitimate professional activity, �HYPERLINK "http://www.ccc.am"�http://www.ccc.am�, April 19, 2017, �HYPERLINK "http://www.ccc.am/hy/1428493746/3/5497"�http://www.ccc.am/hy/1428493746/3/5497� 


�Charge was brought for using violence and impeding professional activity of a journalist, �HYPERLINK "http://www.ccc.am"�http://www.ccc.am�, April 18, 2017,  �HYPERLINK "http://www.ccc.am/hy/1428493746/3/5495"�http://www.ccc.am/hy/1428493746/3/5495� 


� The prosecutor again missed the hearing on the case of impeding the work of the journalist from “Haykakan zhamanak”, “Hetq”, July 18, 2017, �HYPERLINK "http://hetq.am/arm/news/80710/haykakan-zhamanak-i-lragroxi-ashkhatanqy-khochyndotelu-gortsov-nistin-datakhazy-dardzyal-cher-nerkayacel.html"�http://hetq.am/arm/news/80710/haykakan-zhamanak-i-lragroxi-ashkhatanqy-khochyndotelu-gortsov-nistin-datakhazy-dardzyal-cher-nerkayacel.html� 


� “Armtimes.com” journalist was attacked, attempt was made to ceize the cell phone: photo, video”, «Armtimes.com», May  14, 2017, �HYPERLINK "http://armtimes.com/hy/article/112011"�http://armtimes.com/hy/article/112011�    


� “The person impeding the work of the journalist from “Haykakan zhamanak” was fined”, “Hetq”, August 1, 2017, �HYPERLINK "http://hetq.am/arm/news/81036/haykakan-zhamanak-i-lragroxi-ashkhatanqy-khochyndotats-andzy-tuganvec.html"�http://hetq.am/arm/news/81036/haykakan-zhamanak-i-lragroxi-ashkhatanqy-khochyndotats-andzy-tuganvec.html� 


� “Zibileaks” case was closed: what did SIS find out, “Factor.am”, August 1, 2017, �HYPERLINK "https://factor.am/11295.html"�https://factor.am/11295.html� 


� “At Taron Margaryan’s campaign office HZh journalists are being attacked, cursed (video), “Armtimes.com”, May 12, 2017, �HYPERLINK "http://armtimes.com/hy/article/111890"�http://armtimes.com/hy/article/111890� 


� The bailiffs used force in court (video), “A1+” videotaping group was subject to violence, “A1+”, September 1, 2017, �HYPERLINK "http://www.a1plus.am/1564527.html"�http://www.a1plus.am/1564527.html�, �HYPERLINK "https://www.youtube.com/watch?v=cnKO7hjh27A&feature=share"�https://www.youtube.com/watch?v=cnKO7hjh27A&feature=share� 


� STATEMENT, CPFE, September 1, 2017, �HYPERLINK "http://khosq.am/2017/09/01/%D5%B0%D5%A1%D5%B5%D5%BF%D5%A1%D6%80%D5%A1%D6%80%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6-36/"�http://khosq.am/2017/09/01/%D5%B0%D5%A1%D5%B5%D5%BF%D5%A1%D6%80%D5%A1%D6%80%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6-36/�  


� “In Vanadzor the journalist was overthrown to the ground when she was videotaping the laying of asphalt in the rain”, “Liberty”, September 30, 2017, �HYPERLINK "https://www.azatutyun.am/a/28766203.html"�https://www.azatutyun.am/a/28766203.html� 


� Criminal case was filed re the impediment of the journalist’s professional activity, RA Investigative committee, September 29, 2017, �HYPERLINK "http://www.investigative.am/news/view/lragrox-xochyndotum.html"�http://www.investigative.am/news/view/lragrox-xochyndotum.html� 


� STATEMENT, Committee to Protect Freedom of Expression, September 29, 2017, �HYPERLINK "http://khosq.am/2017/09/29/%D5%B0%D5%A1%D5%B5%D5%BF%D5%A1%D6%80%D5%A1%D6%80%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6-37/"�http://khosq.am/2017/09/29/%D5%B0%D5%A1%D5%B5%D5%BF%D5%A1%D6%80%D5%A1%D6%80%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6-37/�  


� “Pusher” sons of our parliamentarians and Eurasian powerlessness”, “1in.am”, August 6, 2017, �HYPERLINK "http://www.1in.am/2155078.html"�http://www.1in.am/2155078.html�  


� “Tracking the crime”, “Kentron” TV Company, July 23, 2017, �HYPERLINK "http://www.kentron.tv/programs/social/hancanqi-hetqov/14301.html"�http://www.kentron.tv/programs/social/hancanqi-hetqov/14301.html� 


� Journalists’ activity was illegally impeded in the court. “Power of right”, “A1+”, July 31, 2017, �HYPERLINK "http://www.a1plus.am/1559494.html"�http://www.a1plus.am/1559494.html�  


� “Four cases of restricting coverage of court sessions and one case of impeding was recorded”, “Lragir.am”, September 4, 2017, �HYPERLINK "http://www.lragir.am/index/arm/0/right/view/159764"�http://www.lragir.am/index/arm/0/right/view/159764� 


� “RPA abuses the administrative resource at schools and kindergartens (114 recordings)”, Sut.am, March 24, 2017, �HYPERLINK "https://sut.am/archives/803"�https://sut.am/archives/803�  


 


� VEIDEO. The young man who arrived at the Firdusi fair with the city hall staff, hit the journlasit’s camera from ArmLur.am, “Armlur.am”, July 19, 2017, �HYPERLINK "http://armlur.am/714145/"�http://armlur.am/714145/� � 


� Public agencies made a black list of media outlets, Hraparak, July 25, 2017, �HYPERLINK "http://hraparak.am/?p=152350&l=am%2Fpetakan%20gerateschutyunerum%20lratvamijocneri%20se%D6%82%20cucak%20en%20kazmel%20foto%20"�http://hraparak.am/?p=152350&l=am%2Fpetakan%20gerateschutyunerum%20lratvamijocneri%20se%D6%82%20cucak%20en%20kazmel%20foto%20� 


� “If you were a boy, I would break your jaw, you son of a bitch…” said the commission member to the journalist from “Aravot” (video), “Aravot.am”, May 14, 2017, �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2017/05/14/885340/"�http://www.aravot.am/2017/05/14/885340/� 


 


� The old lady complained against the advocate claiming the paid money: the advocate responds, Pastinfo.am, January 3, 2017, �HYPERLINK "https://www.pastinfo.am/hy/news/2017/03/01/%D5%8F%D5%A1%D6%80%D5%A5%D6%81-%D5%AF%D5%AB%D5%B6%D5%A8-%D5%A2%D5%B8%D5%B2%D5%B8%D6%84%D5%A5%D5%AC-%D5%A7-%D6%83%D5%A1%D5%BD%D5%BF%D5%A1%D5%A2%D5%A1%D5%B6%D5%AB-%D5%A4%D5%A5%D5%B4/515466"�https://www.pastinfo.am/hy/news/2017/03/01/%D5%8F%D5%A1%D6%80%D5%A5%D6%81-%D5%AF%D5%AB%D5%B6%D5%A8-%D5%A2%D5%B8%D5%B2%D5%B8%D6%84%D5%A5%D5%AC-%D5%A7-%D6%83%D5%A1%D5%BD%D5%BF%D5%A1%D5%A2%D5%A1%D5%B6%D5%AB-%D5%A4%D5%A5%D5%B4/515466� 


� THIRD BROTHER?, “Golosarmenii.am”, November 16, 2016, �HYPERLINK "http://www.golosarmenii.am/article/47347/tretij-brat"�http://www.golosarmenii.am/article/47347/tretij-brat� 





� Noteworthy fragments about civil activist Daniel Ioannisyan’s biography, “Iravunk”. March 25, 2017, �HYPERLINK "http://iravunk.com/news/25716"�http://iravunk.com/news/25716�  





� Director of Vanadzor school 8 was dismissed form works, Hraparak, October 4, 2013 �HYPERLINK "http://www.hraparak.am/?p=41265&l=am/ashxatanqic+azatvel+e+vanadzori+tiv+8+dproci+tnoreny"�http://www.hraparak.am/?p=41265&l=am/ashxatanqic+azatvel+e+vanadzori+tiv+8+dproci+tnoreny� 


� “The teacher from Vanadzor received AMD 12mln for forced outage” Hraparak, December 5, 2013, �HYPERLINK "http://www.hraparak.am/?p=45147&l=am/vanadzorcivo%D6%82succhuhin+harkadir+parapurdi+dimac+12+milion+dram+e+stacel"�http://www.hraparak.am/?p=45147&l=am/vanadzorcivo%D6%82succhuhin+harkadir+parapurdi+dimac+12+milion+dram+e+stacel� 


� In Sevan they rudely impeded the work of the journalist from “Liberty”, radio Liberty, August 14, 2017, �HYPERLINK "https://www.azatutyun.am/a/28676184.html"�https://www.azatutyun.am/a/28676184.html�  


� No criminal case was filed on the incident of attacking the journalist from “Azatutyun”: they apologized, “Armtimes.com”, August 21, 2017, �HYPERLINK "http://armtimes.com/hy/article/118697"�http://armtimes.com/hy/article/118697�  


� AFF does not quit its practice: NEWS.am correspondent is not accredited again, News.am, August 31, 2017, �HYPERLINK "https://news.am/arm/news/407452.html"�https://news.am/arm/news/407452.html�  


� Parliamentarian Roubik Hakobyan got aggressive towards the jounlaists: he punched and cursed the journalist (photo, video), Armlur.am, December 7, 2016, �HYPERLINK "http://armlur.am/624188/"�http://armlur.am/624188/�  


� “SIS closed the criminal case filed against Roubik Hakobyan for hitting the journalist: the journalist will appeal the decision”, “Armenpress”, February 9, 2017, �HYPERLINK "https://armenpress.am/arm/news/878103/hqts-n-kartchel-e-lragroxin-harvatselu-hamar-rubik-hakobyani.html"�https://armenpress.am/arm/news/878103/hqts-n-kartchel-e-lragroxin-harvatselu-hamar-rubik-hakobyani.html� 


� “Earned money on transporting corps: charges brought against the director of the MC”, “Armlur.am”, August 4, 2017, �HYPERLINK "http://armlur.am/719027/"�http://armlur.am/719027/� 


� Bad tradition established: the successive legislative ban on the journalists’ activity, Factor.am, September 6, 2017,  �HYPERLINK "https://factor.am/15635.html"�https://factor.am/15635.html�  � 


� The judge responded to the comment by the journalist via inviting her out, Epress.am, September 12, 2017, �HYPERLINK "http://epress.am/2017/09/12/%D4%B4%D5%A1%D5%BF%D5%A1%D5%BE%D5%B8%D6%80%D5%A8-%D5%AC%D6%80%D5%A1%D5%A3%D6%80%D5%B8%D5%B2%D5%AB-%D5%A4%D5%AB%D5%BF%D5%A1%D6%80%D5%AF%D5%B4%D5%A1%D5%B6%D5%A8-%D5%BA%D5%A1%D5%BF%D5%A1%D5%BD%D5%AD.html"�http://epress.am/2017/09/12/%D4%B4%D5%A1%D5%BF%D5%A1%D5%BE%D5%B8%D6%80%D5%A8-%D5%AC%D6%80%D5%A1%D5%A3%D6%80%D5%B8%D5%B2%D5%AB-%D5%A4%D5%AB%D5%BF%D5%A1%D6%80%D5%AF%D5%B4%D5%A1%D5%B6%D5%A8-%D5%BA%D5%A1%D5%BF%D5%A1%D5%BD%D5%AD.html�  


� Statement by journalists’ “Asparez” club about violation of the requirements of the RA Law on Freedom of information by 25 school directors in Armenia, Aravot.am, July 6, 2017, �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2017/07/06/895955/"�http://www.aravot.am/2017/07/06/895955/� 


� Yerevan City hall does not provide addresses of paved streets, Hetq, July 24, 2017, �HYPERLINK "http://hetq.am/arm/news/80849/erevani-qaxaqapetarany-chi-tramadrum-asfaltapatvats-poxocneri-hascenery.html"�http://hetq.am/arm/news/80849/erevani-qaxaqapetarany-chi-tramadrum-asfaltapatvats-poxocneri-hascenery.html� 


� Judicial department violates the law, Yerkir.am, September 28, 2017, �HYPERLINK "http://www.yerkir.am/news/view/137357.html"�http://www.yerkir.am/news/view/137357.html� 





� In case of refusing to serve, the officers will pay AMD 1 mln instead of AMD250000: MoD imposes now contracts and requires the list of those who refuse to serve, Tert.am, August 9, 2017, �HYPERLINK "http://www.tert.am/am/news/2017/08/09/mod/2453479"�http://www.tert.am/am/news/2017/08/09/mod/2453479� 


� The data about servicepersons who committeed suicide are kept secret, Hetq, August 21, 2017, �HYPERLINK "http://hetq.am/arm/news/81435/inqnaspanutyun-gortsats-zintsarayoxneri-tvyalnery-gaxtni-en-pahvum.html"�http://hetq.am/arm/news/81435/inqnaspanutyun-gortsats-zintsarayoxneri-tvyalnery-gaxtni-en-pahvum.html� 





1

