[image: image2.jpg]National Endowment
for Democracy



[image: image1.jpg]


 COMMITTEE TO PROTECT FREEDOM OF EXPRESSION   
ON THE SITUATION WITH FREEDOM OF EXPRESSION AND 
VIOLATIONS OF RIGHTS OF JOURNALISTS AND MEDIA IN ARMENIA
2018 second quarterly (April-June) report by the Committee to Protect Freedom of Expression 
The Committee to Protect Freedom of Expression regularly submits to the public its reports on working environment and issues of Armenian media and its personnel, on the status of the freedom of expression and on the violations of the rights of the media and the journalists. This report reflects the data from the second quarter of 2018.
The sources of facts included in the report are the following:

- phone calls to CPFE “hot line”
- meetings and conversations of the CPFE experts with media personnel,
- replies to official inquiries sent to public bodies,
- materials from court cases with media involvement,
- materials disseminated by the partner journalist organization,
- publications by the media.     

BRIEF SUMMARY
During the response activities by the police to the revolutionary movement (mass demonstrations and protests) that happened in April 2018 in Armenia, the mass media representatives also became the target for attacks, persecutions and pressure. In particular, during the period April 11-23, 18 cases of physical violence against media outlet personnel were recorded, with 22 victims. On the same days, 8 cases of impeding the work of the journalists were recorded. 
Violations of the rights of the media and their personnel also took place after the revolutionary events. In general, during the second quarter the CPFE recorded 19 cases of physical violence, 25 cases of various types of pressure, 12 cases of violating the right to receive and disseminate information.
During the velvet revolution, the CPFE, with a number of partner organizations, made statements about the violations of the rights of the journalists and the media outlets, while condemning the violence and requiring from the law enforcement bodies to find those guilty as quick as possible and to sanction them. The organizations called both the authorities and the participants of the demonstration for demonstrating tolerance and restraint towards the mass media and the journalists. 

The international institutions also responded to the situation. In particular, the “Reporters without borders” organization qualified the targeted violence against the journalists as “accepted sad practice”; it also referred to the case of intrusion into the building of the Public Radio by the protestors and demanding live streaming
.
Unlike the previous years, this time, under the new political conditions, the law enforcement manifested noticeable activeness in responding to the cases of violence against the mass media representatives and in finding the guilty. As of June 30, criminal cases were filed in relation to 11 incidents. In five of them charges were brought, however three cases were sent to court of which only in relation to one case a verdict was made; and one case was taken over a proceeding. The prosecution sent two cases to the pre-investigation bodies for preparation of additional materials; and in relation to two more cases, there was a need to make additional checks at the prosecutor’s office. 

Taking into consideration these data from the official sources, the CPFE, however states, that the action taken by the law enforcement bodies are not adequate to the scale of violence and pressure against the journalists during the days of the revolution. It means many of the people who violated the rights of the journalists will again avoid responsibility.  

Nevertheless, through overcoming the impediments and complications, the journalists and the cameramen, in particular those ensuring live stream in online media, were able to carry out their mission and inform the Armenian and international community about the historical events that were happening in the country.
New conditions were formed in new Armenia for the mass media operation. If the previous head of the country was not giving press conferences and was communicating with only selected media outlets, as a result of the revolution Nikol Pashinyan, who became the head of the country, started live streaming from his Facebook page and telling in details about his daily activity and the decisions made; and later he also commented on the most important events and answered the citizens questions.
In general, the new government adopted a style of work completely different from the previous one. Although during the rule of RPA, on March 23, the Parliament passed the scandalous law on “The structure and operation of the government”, according to which the government sessions should be held behind the doors, Nikol Pashinyan, using the opportunity given by the same law, held the first government session publicly, and later continued  the same practice. Again, favorable conditions were created for the media outlets to cover the work of the executive power.

Unlike the government, the Yerevan City Hall, using the amendments and changes in the RA law on “Local self-government in Yerevan city”, continues forbidding the media outlets to be present in the hall of the local council. The representatives of the media outlets have to follow the work of the local council in a room allocated for them, through live streaming over a screen put in that room. This restrains the work of the media outlets and contradicts the spirit of the laws on “Local self-government”, on “Mass media” and on “Freedom of information”.

During the period in question, four new court cases are recorded with the involvement of the mass media, two of which are under Article 1087.1 of the RA Civil Code, i.e. slander and insult, and two are related to impeding the journalist’s professional activity and stipulate responsibility under Article 164.1 and .2 of the RA Criminal Code.
MEDIA ACTIVITIES ENVIRONMENT
The second quarter of 2018 was the period of velvet revolution held in Armenia. As the many years’ observations by the Committee to Protect Freedom of Expression prove, any tension in the public-political situation in the country, be it related to elections or to any other crisis, is coupled with increase of attacks, various types of pressure against journalists and media outlets. In this respect, the events of the velvet revolution were not an exception.
During the first two weeks (April 11-23) of mass protests and civil disobedience, when the police and persons in civilian clothing operating under their auspices, were using force against the protesters, the journalists and the cameramen also underwent attacks and persecutions. On those days, the CPFE recorded 18 cases of physical violence, in which 22 personnel from media suffered, and 8 incidents of various types of pressure. Almost all the attacks were by the police officers, including high rank, through abusing their power, as well as by the persons enjoying their support. The protestors impeded or exerted pressure in two cases. Nine more people from various media outlets suffered as a result of the used special means, jostle and confusion by the law enforcement.

On the impetuous days of revolution, when phone calls were received one after another about the violation of the rights of journalists and the media outlets, the police were urging the mass media representatives to keep proper distance from the those places of demonstrators, where the law enforcement were conducting their operations. In particular, on April 20 such a call was made by Ashot Aharonyan, Head of the Public relations and information department of the RA Police. However, he did not specify what “proper distance” was, instead, he stated, that “it is difficult for the police officers to differentiate between the journalists and the offender participants of the assembly”
. 
Whereas, the facts collected by the CPFE and testimony given by the journalists who suffered prove the opposite: the violence against the journalists were intentional and targeted, like during “Electric Yerevan” in 2015, in Khorenatsi street and Sari Tagh in 2016, and during many other incidents. Various cases of pressure and impediments could not be avoided even in the case, when the journalists were showing their IDs, and the videotaping devices had the logo of the given media outlet on them. The respective sections of this report contain details about the introduced facts. However, here we consider it important to refer to one of them. So, on April 18, on Baghramyan Avenue Hunan Poghosyan, first Deputy Chief of the RA Police, seeing that Narek Kirakosyan, journalist from “Haykakan zhamanak” daily, took photo of the armored vehicle located there, ordered to apprehend him. The journalist noticed that and feeling the danger, had to stop his activity and run away. Even in that case the police officers continued to chase him, but Narek Kirakosyan managed to escape. Remembering the events of “Electric Yerevan” and Sari Tagh, it is not difficult to imagine what was expecting the journalist if the police officers managed to catch him/her: physical violence, destroying the video materials, violating the dignity: and all that for conducting legitimate professional activity. The police had one objective: preventing coverage of activities by the law enforcement against the protestors in all possible ways.

This case clearly shows what fallacious approaches the police were guided by. Responding to this situation, the Committee to Protect Freedom of Expression, along with partner media and advocacy organizations, made statements on April 19
 and 23
 condemning violence and demanding urgent measures from the authorities to identify and sanction those who are guilty.
The violations of the rights of media outlets covering the events of the revolution were also tackled upon by the “Reporters without borders” international organization, which, in its message on April 25, qualified the targeted violence against the mass media in Armenia as an “accepted sad practice”.
The organization also highlighted the fact that on April 14, the protestors intruded into the building of the Public Radio and demanded live streaming. 


Richard Mills, the USA Ambassador in Armenia, also referred to this fact in his letter to Mark Grigoryan, Director of the Public Radio
. In particular, the Ambassador mentioned, “The forcible intrusion into the Public Radio offices by protestors was a frightening episode in what was otherwise a mostly peaceful movement. Equally disheartening was the lack of outrage from supporters of free press over the intrusion.”

In this respect, we consider it important to mention that the statement, prepared and disseminated by the initiative of the Committee to Protect Freedom of Expression on April 19, which introduces a number of cases of violence and pressure against the journalists and media outlets, says that “a group of protestors headed by Nikol Pashinyan, intruded the building of the Public Radio, broke the door of the live stream studio and demanded live broadcasting right away.” Moreover, the document called for tolerance towards media outlets and the journalists, and the participants and supporters of “Im qaily (my step)” and “Deny Serzh” initiative were urged to manifest restraint
. Moreover, 15 more media and advocacy organizations joined this statement. Besides that, during various press conferences and in comments the heads of the Committee to Protect Freedom of Expression, Yerevan Press Club and Center for Media Initiatives referred to the incident that happened in the Public Radio. In particular, on April 25, during the press conference in “Henaran” club, Shot Melikyan, Head of the CPFE, assessed the incident as pressure on the media outlet
.
The violence and pressure against the journalists and cameramen covering the protests stopped immediately after April 23, when Serzh Sargsyan resigned the position of the Prime Minister, and the police were almost not interfering with the actions of the protestors. Moreover, the law enforcement began to actively deal with the recorded offenses, studied materials and conducted pre-investigation.

Criminal cases are filed in relation to 11 cases of violence and pressure on the media representatives under Article 164.1, .2 or .3 (impeding legitimate professional activity of a journalist), Article 185.2.3 (Intentionally destroying or damaging the property), Article 225.1 and.2 (Mass disorder), Article 308.1 (Abusing official power) and Article 309.2 of the RA Criminal Code.
 
During the first weeks of post-revolution, the incentive for active operation of the law enforcement was the fact that on May 17, during the first session of the newly formed government, Nikol Pashinyan gave a special task to Valery Osipyan, Chief of Police, to quickly identify those who exerted violence against the citizens during the days of protest. Despite that, after comparing the number of journalists who suffered during the period April 11-23 and the charges brought until June 30, the CPFE states that measures taken are not consistent with the scope of the violence and pressure exerted in those days.  

During April-June, the CPFE continued to monitor the criminal cases related to the events that took place on June 23, 2015 in Yerevan, which were coupled with impediments of professional activity and mass violence against the journalists and the cameramen on Baghramyan Avenue (#ElectricYerevan) and during the second half of July 2016, in Khorenatsi street and Sari Tagh in Yerevan. After studying the messages put on the official webpage of the special investigative service, it becomes clear that there is no noticeable progress in these cases: during the period in question, no new defendants or suspects were observed. 
Taking into consideration the ineffectiveness of the pre-investigation of these two cases, the CPFE, representing the interests of the 5 engaged in them and recognized as victims journalists, turned to international instances in the previous years, without exhausting all the measure domestically, which in certain cases is stipulated by those institutions. So, in the case of #ElectricYerevan, a complaint was sent to the European court in the part of Tehmine Yenokyan, journalist from “Lragir.am”, and in part of Hakob Karapetyan, journalist from “iLur.am” and free-lance photojournalist Gevorg Ghazaryan, a complaint was sent to the UNO Human Rights Committee. In terms of the case of Sari Tagh, complaints by Mariam Grigoryan, journalist from “1in.am” and the same photojournalist Gevorg Ghazaryan were sent to the same international instances. By the way, the three complaints sent to the UNO Human Rights Committee have been communicated already. Moreover, on April 18, the CPFE received the position of the RA Government related to complaints in #Electric Yerevan case, and on May 4, counterarguments of the victim were sent to the UNO Human Rights Committee.
Violence against the journalists continues to be a serious problem in the whole world. This is the reason that on April 26, at the plenary session of the Parliamentary Assembly of the Council of Europe (PACE) the resolution was passed titled “The status of journalists in Europe”
, which recommends the EU member states to give journalists a clear legal status, so as to ensure the freedom of press and impartiality of criticism. The application of this resolution is also important for Armenia, if we take into consideration how vulnerable the journalists become especially during tensed political processes. 

  During the first week of the velvet revolution, all the blemishes of the Armenian TV companies became very much evident. The TV companies were either silent or introduced strictly biased information about the mass protests happening in Yerevan. Right after the resignation by Serzh Sargsyan, the broadcasters operating under total control of the RPA authority and for a long time being part of the political system were not able to decide how to work under the conditions of the collapsing regime. 
In general, the field of broadcasting in Armenia needs radical changes, including legislative. The stagnation of this field is mostly conditioned by the passive behavior of the regulating body, i.e. Commission on TV and radio, formed during the previous authorities, and in certain cases by evident inaction. A manifestation of this is the fact that since 2016 Armenia has passed on to digital broadcasting, but so far it does not have an envisaged private network for that, i.e. the multiplex. As it is known, the two previous tenders organized for the licensing of that activity were announced failed because of the absence of applicants. This year the TVRC has announced a belated tender – at the end of June. Moreover, under the conditions of holding a tender, the period of submitting the applications is mentioned six months, instead of the previous three. It turns out that on October 27, 2017, again changes and amendments were made in the RA Law “On TV and Radio”, and the dates of submitting the applications is turned from three into six months. In accord with the fallacious tradition formed during the previous authorities, these changes were made without engagement of the specialized non-governmental organizations and without any public discussion. The media community was not even aware of the bill. All these come to surface only now. 
 The CPFE is again pessimistic towards the chances that there would be ones who would want to participate in this third tender, like in previous ones. To organize a successful tender for licensing a private multiplexor, legislative changes need to be organized, which would offer attractive terms for that activity both in terms of mere business, and for the development of the field of broadcasting. But the TVRC does not demonstrate any interest and initiative in this issue. Whereas with the formation of private multiplexor at least two very important problems will be solved: the monopoly of the public digital broadcasting network will be overcome, and opportunities will be created so that more than 10 local TV companies, operating in the provinces, which were left out of the digitizing processes and happened in a difficult situation, are able to continue their operation.

After Nikol Pashinyan took the office of the Prime Minister, the media organizations turned to him with a statement expressing hope that after the revolution radical changes will also be made in the field of media. In particular, special attention was drawn to the fact, that still in March the parliament passed two laws, which seriously threaten the freedom of information and limit the activity of the journalists. Those are “The laws on making changes and amendments in the Law on the structure and activity of the Government and the Law on local self-government in Yerevan city”, of which the first stipulates holding the sessions of the highest executive body behind the doors, and the second creates conditions restraining the activity of the mass media representatives covering the sessions of the local council in the capital. The document also highlighted a number of other challenges
. 

By the way, in relation to the aforementioned two laws, the “Reporters without borders” international organization expressed its concern
. “We call the parliament to review the recent legislative initiatives, which restrict the right of access to information and impede the work of the journalists”, said Johann Bihr, head of the Eastern Europe and Central Asia desk of the organization. The authorities should also conduct comprehensive and unbiased investigation of the cases of violence against the journalists and put an end to impunity in similar cases”. According to the Freedom of press index published on April 25, 2018 by the same “Reporters without borders” organization, among 180 countries Armenia is the 80th as compared with the 79th place in the previous year
.
The modus operandi of the newly formed government after the pivotal changes in the country was favorably different from the previous one. It had positive impact on the work of the reporters as well. Prime Minister Nikol Pashinyan announced that the government sessions would be open for the media representatives. Attaching importance to this approach, the CPFE, however considers it important that it is enshrined in the law.    


For the reporters and for the media field in general, it became a new reality when the head of the government and some members of the government started live streaming and communicating with the public from their Facebook pages. For the mass media, this became a reliable source of important information and comments.  
At the same time, this positive tendency had its negative side: the new authorities overtook the functions of the public relations departments, leaving them in the background. The incomplete work of the press secretaries and respective units in the executive bodies became a source of complaint among the reporters. In certain agencies it is still unclear the difference between the functions and the role of the PR departments/units and the press secretary. 

During the post-revolution period, the Facebook posting made on June 18 by Nikol Pashinyan became a reason for heated discussion and criticism: “Certain TV companies, taking the unlimited opportunity of the freedom of speech, decided to carry out an anti-state campaign. This is, probably one of the cases, when some people repeatedly confuse the politeness of the authorities with weakness or being naivety. Do not do it! Just do not do it!”, wrote the Prime Minister. 
In this respect, the RPA Deputy Chair Armen Ashotyan turned to the advocates and organizations dealing with protection of freedom of expression expecting a comment in relation to the posting by Nikol Pashinyan. In reply to this, Ashot Melikyan, Chairman of the CPFE, made a statement in which on the one hand he referred to the flaws in relations with mass media when the RPA was in power, on the other hand he mentioned that the expression “anti-state campaign” and the call “do not do it, just do not do it” used by the Prime Minister Nikol Pashinyan can be assessed as intervention by the head of the government in the work of the TV companies
. Head of YPC Boris Navasardyan, in an interview with “Radiolur”, considered the posting by the Prime Minister as an emotional response: “In any case, the wording that the Prime Minister has chosen – anti-state campaign, was very unsuccessful and probably unacceptable, even in case of non-objective criticism, identifying an official with the state is rather an alarming manifestation.”
Nikol Pashinyan’s Press secretary Arman Yeghoyan also referred to the posting: “All those who do not consider themselves as the addressees of the posting, do not need to worry. But even those, who consider themselves as the addressees of the posting, do not need to worry any longer, because they have also understood who it refers to and, I think, there will not be any more problems”
.
This response by Arman Yeghoyan kind of confirms the concern, that there was intention for exerting pressure.

The revolution, as it usually happens, was coupled with usage of “speech of hatred” by the conflicting political parties and their supporters. The representatives of the international organizations also noticed that. So, Giuseppe Galati (Italy) and Yulia Lyovochkina, Co-Rapporteurs on Armenia in the Parliamentary Assembly of the Council of Europe, when visiting Armenia at the end of May, met with the Prime Minister and expressed their concerns about the manifestation of “speech of hatred” over social networks addressed to former authorities
. Whereas, as we mentioned, “speech of hatred” was made by both sides.

Manifestations of intolerance and even hostility over social networks were noticed towards the media outlets, too. A vivid example of that was the scandal raised around the material “What is the assistant to the Prime Minister doing in a café during the working hours” published on June 22 on “Hraparak.am” website of the “Hraparak” daily. This publication and the newspaper in general became a target for sharp criticism and even insults by many Facebook users. On the other hand, the editorial of “Hraparak”, emphasizing that the authors of those notes are the members and supporters of “Civil contract” party and “Deny Serzh” initiative, announced that there is pressure exerted on the media outlet. On June 26, responding to this, Anna Hakobyan, Prime Minister Nikol Pashinyan’s wife, also editor-in-chief of “Haikakan zhamanak” daily, uploaded on her Facebook page screenshots full of similar insults addressed to the editorial and stated, “That never impacted our work and mood, we just continued doing our job. And even now we continue working, irrespective of who likes it or not.”

Earlier, on June 4, at the meeting with the students of YSU Anna Hakobyan, referring to the intolerance and ribaldry demonstrated towards media outlets, made a noteworthy call, “Let the press work”, and then she added, “If that thing were organized by a political party, then the problem could be solved, but the criticism by the public is spontaneous. I would very much like everyone to understand, that if there is no criticism by the press, then every government will fail a short time after.”
 

According to the CPFE, manifestations of intolerance conditioned by revolution are a result of the society being over-politicized. It should be taken into consideration, that firstly a big stratum has been formed of those who won the revolution and their supporters, which enjoys the support of the majority of the population. Secondly, the losing RPA continues to have quite strong positions in the political and information arena. Thirdly, there is a medley opposition, which was ignored by Serzh Sargsyan and by and large is ignored by the new authorities as well. And all these three parties, along with their followers, use every chance to roughly criticize and discredit each other over social networks and in mass media. The splitting of the media and their division according to political and economic camps create wide opportunities for that. Under those conditions, the deficit of quality journalism becomes more noticeable.
One of the specificities of the second quarter of 2018 is, that civil journalism had frantic development conditioned by the velvet revolution in the country and the modus operandi of “digital democracy” adopted by the new government. On the one hand, the high-rank officials, starting with the first face of the country, regularly send video-messages and report to the public, on the other, every person, who has a smart phone, can register the events and disseminate information about them through social networks, including through live streaming. The CPFE attaches importance to this tendency and sees it as a new precondition for the development of the freedom of expression. Still, the society should learn, digest that newly developing culture and obtain more tolerance so that the actions of civil journalists to videotape the events of public importance do not unduly fuel the passions and do not undergo pressure and impediments, if other people’s rights have not been violated.   
VIOLATIONS OF THE RIGHTS OF JOURNALISTS AND MEDIA OUTLETS
Violations of the rights of journalists and media outlets during the second quarter of 2018 are introduced according to the following classification by the CPFE:
· physical violence against journalists,

· pressure on media outlets and their personnel,

· violations of the right to receive and disseminate information.
To some extent, this classification by the CPFE is conditional. In particular, sometimes impeding the receiving and disseminating information is coupled with violence against the journalist. Such facts refer to the type of violation they are quite close to, according to the authors. Nevertheless, the applied classification enables introducing in a comprehensive and vivid way the general picture of violations of the rights of journalists and media.
During the April-June of this year, especially during the mass protests and actions of the police responding to them, as we have already mentioned, a number of violations of the journalists’ and media outlets’ rights were recorded.
The respective sections of the report will introduce all those facts, as well as developments related to the incidents that happened during the previous periods.
On the whole, 19 cases of physical violence were recorded in the second quarter during which 23 journalists and cameramen suffered; the number of cases of pressure against media and their employees is 25, the number of cases of violating the right of receiving and disseminating information is 12. 
Below we introduce the comparative data of 2017 and 2018 in a table.
Quantitative data of the violations that took place in 2018, by quarters
	Types of violations
	2018, 1st quarter
	2018, 2nd quarter
	Total for the 1st semester of  2018

	Physical violence against the journalists
	0
	            19 
(23 victims)
	19 
(23 victims)

	Pressure on media outlets and their personnel
	12
	          25
	35

	Violations of the right to receive and disseminate information
	14
	          12
	26


Quantitative data of the violations that took place in the 2nd quarter of 2017 and 2018
	Types of violations
	2017, 2nd quarter
	2018, 2nd quarter

	Physical violence against the journalists
	5
	            19 
(23 victims)

	Pressure on media outlets and their personnel
	57
	          25

	Violations of the right to receive and disseminate information
	10
	          12


Quantitative data of the violations that took place in the 1st semester of 2017 and 2018
	Types of violations 
	2017, 1st semester
	2018, 1st semester

	Physical violence against the journalists 
	8

	  19 (23 victims)

	Pressure on media outlets and their personnel 
	89  
	37

	Violations of the right to receive and disseminate information
	15
	26


1. Physical violence against the journalists 
During the second quarter of 2018, physical violence against the media representatives was mostly done on the days of protests, civil disobedience and responding to them police actions in the country, on April 16-23, when 18 cases were recorded with 22 victims. As of June 30, 11 criminal cases were filed in relation to them. In five of them charges were brought, however three cases were sent to the court, of which only in relation to one a verdict was made, and one was taken over a proceeding.

One more case of violence was recorded during the protests organized against the operation of Amulsar. Thus, during the second quarter of 2018, the total number of the cases of violence against the journalists made 19 (with 23 victims), which is more by 14 as compared with the same period of the last year.  
Below we introduce the cases and their developments in chronological order 

On April 16,  as a result of special means used by the police against the participants of the protest on Baghramyan Avenue in Yerevan, damage was caused to Ani Kalashyan, journalist from “168.am” website and Hovhannes Sargsyan, cameraman from “Factor.am”
.

On April 17, late in the evening, close to Mashtots Avenue-Toumanyan Str. intersection in Yerevan, a group of organized disorders, and later attacked Arevik Sahakyan, editor-in-chief of “Factor.am” news site and cameraman Gevorg Martirosyan, who were covering the events, used violence against them: they dragged the journalist, tore off her reporter’s ID, as well as damaged the technical means of the cameraman operating on site. These actions were conducted in presence of the police officers and with their complete indifference
.
On April 18, Kentron and Norq-Marash administrative districts office of the prosecutor a criminal case was filed in relation to the incident, under Article 225.1 and .2 of the RA Criminal Code (Mass disorders). Further pre-investigation of the criminal case was given to the Chief department of the Specially Important Cases of RA Investigative Committee (IS SIC), where a criminal case was filed under Article 164.1 of the RA Criminal Code, i.e. impeding professional legitimate activity of the journalist and forcing to quit dissemination of information. The investigator made a decision to investigate the two cases in one proceeding.

On April 19, next to the RA Government building 3, people in civilian clothing beat up Tirair Mouradyan, journalist from “Union of informed citizens” NGO
. According to him, the attackers were police officers who, noticing that they are in the attention of the journalist, used violence against him, even when the journalist showed them his ID.

In relation to this incident a criminal case was filed at the Yerevan Kentron and Norq-Marash administrative districts office of the prosecutor under Article 164.1 of the RA Criminal Code. It was send to the Chief department of the IC SIC. Tirair Mouradyan was recognized as a victim. He was send to a forensic medical examination. In relation to this criminal act, charge was brought against agent Souren Torosyan.
On April 20, Tirair Mouradyan, journalist from “Union of informed citizens” NGO, was again apprehended, this time from Yerevan-Abovyan highway
. Although the latter showed the journalist’s ID, he was forcefully put into a police car, taken to unknown direction and only after some time brought to the same place. 


On May 23, at the RA Special investigative service, with the evidences obtained during the pre-investigation of the criminal case investigated under Article 164.3, 309.2 and 308.1 of the RA Criminal Code it was proven that Arsen Arzoumanyan, head of the RA Kotayk police department, using his official position, impeded the journalist’s legitimate professional activity. For that act, charges are brought against police Colonel Arsen Arzoumanyan under Article 164.2 of the RA Criminal Code. On June 25, the court of general jurisdiction of Kotayk province took over a proceeding journalist Tirair Mouradyan’s claim against Arsen Arzoumanyan. As of June 30, no court session date was assigned.
On April 20, next to the intersection of Armenakyan street and Saralanji Avenue in Yerevan, on the persons in civilian clothing who used violence against the protestors, seeing that Tehmine Yenokyan, journalist from “lragir.am” is videotaping their actions, hit her on the head, and one of the women who appeared there, pulled her by the hair, the other pulled off the strap of the bag
. According to Tehmine Yenokyan, witness citizens said, that earlier the abusers introduced themselves as City hall employees, who later were closely communicating with the police officers who arrived. 

A criminal case was filed in relation to this incident, under Article 164.1 of the RA Criminal Code. The pre-investigation was conducted at the investigative department of Yerevan Kentron and Norq-Marash administrative districts of RA Investigative Committee. Based on the obtained evidences on June 25 charges were brought against a young man and a woman, and as a restrains measure they have chosen signature for not leaving the country
. The criminal case in part of the 19-year-old young man was sent to the court along with the indictment. The investigation of the separated from the case part is ongoing
.
On April 20, next to the Mashtots park in the capital, when the protestors turned from Amiryan street to Mashtots Avenue, the police officers tried to apprehend journalists  Gayane Saribekyan and Narine Ghalechyan from “News.am” website and “Liberty” radio-station, who were covering their operations. In an interview with the CPFE, the journalists told that they were confused with the protestors, but when they saw their journalists’ IDs, they stopped using force against them. That is why the journalists did not complain in relation to this incident. 
On April 21, people in civilian clothing attacked Arus Hakobyan, journalist from “Liberty” who was covering the demonstration nearby Artashat, and used violence against her causing bodily injuries
. A criminal case was filed in relation to this case under Article 164.1 of the RA Criminal Code, and charges are brought against the abuser Arthur Ghazaryan, Director of the “Artashat” water-users company
. The case was sent to Ararat and Vayots Dzor provinces court of general jurisdiction. Victim Arus Hakobyan brought an application to the court saying she has no complaints and claim against Arthur Ghazaryan. By the verdict of June 12, the defendant was subject to a fine of AMD250000
. 

On April 21, next to the private house of Yerevan Mayor Taron Margaryan located in Avan community, Ani Grigoryan, journalist from “CivilNet.am” was attacked
. She reported to the RA Police, and later she gave explanation that on Babajanyan street a person in civilian clothes impeded her professional activity and her “iPhone 6s” cell phone was stolen. In relation to this incident, a criminal case was filed at Yerevan Nor Norq department of the RA Police under Article 164.1. Measures are taken to find the person who impeded the work of the journalist and the witnesses of the incident. Through examination of the videos data have been collected about the women who witnessed the crime against the journalist
.
On April 21, two more journalists from “CivilNet.am” suffered from the actions of the police. In an interview with “Aravot.am” Tatul Hakobyan said, “We were videotaping, the police officers pushed me a little farther from the incident site, did not allow to videotape for a certain time. I can say, I consider that as an unsuccessful attempt to impede the activity of the journalist, because I continued to work after that. I think that everything is OK, we were doing our job, they were doing theirs” 
. On the same day, on April 21, one of the red berets strongly hit Alina Nikoghosyan, journalist from “CivilNet.am” on the back, when she was videotaping the moment when the protestors were being apprehended from the Mashtots Avenue and Amiryan Street intersection
.
In relation to the aforementioned two cases, additional information and factual data were obtained by the inquiry of the RA Prosecutor General’s office and were sent to the pre-investigation bodies to prepare materials in a defined order.   

On the night of April 22, in the Square after Garegin Nzhdeh in Yerevan, the police officers beat up Anatoly Yeghiazaryan, program editor of radio “Liberty”
. According to the radio-station, the incident took place when Yeghiazaryan, who was returning home from work, tried to videotape with his phone how almost five dozens of police officers were trying to disperse the peaceful protestors through using force. Noticing that their action are being videotaped, 6-7 police officers attacked Yeghiazaryan and beat him, although he introduced his journalist’s ID and informed several times that he was from radio “Liberty”.
 
In relation to this incident, a criminal case was filed at the Special investigative service under Articles 164.3, 308.1 and 309.2. Anatoly Yeghiazaryan was recognized as a victim and was interrogated and forensic examination was assigned. Operative search, investigative and other procedural actions are being undertaken to indentify people who committed prima facie crime and to find out all the circumstances of the incident. 
On April 22, at the intersection of Artsakh-Erebouni streets, as a result of using special means by the police against the protestors, injuries were caused to cameramen Hambardzum Papoyan and Armen Petrosyan from Gyumri “GALA” TV Company
. The police also used violence against Armen Petrosyan. The citizens provided first aid to the faint journalist and transported him to hospital in an ambulance.
In relation to this case, a criminal case was filed under Article 309.2 of the RA Criminal Code, i.e. abusing power through using force by a public official conducting special service.  

Hambardzum Papoyan and Armen Petrosyan were recognized as victims.

On April 22, Liana Yeghiazaryan, reporter from “Radiolur” program at the Public radio, got an injury when special means were used against the protestors at the intersection of Artsakh-Erebouni streets
. She was able to reach the building of the Public radio, where the employees of the ambulance provided her help, advising to go to hospital.
On April 22, Artak Khulyan, reporter from “Shantnews.am”, who was covering the protests in Erebouni community, informed that he was hit by stones, and then tasered
.
On the same day, on April 22, “Factor.am” news site informed that in the Erebouni administrative district, when conducting legitimate professional activity, a group of people in masks used violence with stones and feasts against Hovhannes Sargsyan, cameraman of the media outlet
.
The prosecutor’s office decided to investigate the aforementioned both cases in one proceeding under Article 225.2 of the RA Criminal Code (Mass disorder). Within the scope of the filed criminal case, Artak Khulyan and Hovhannes Sargsyan were recognized as victims and forensic examination was assigned.
On April 22, in the Republic Square in Yerevan, a police officer wearing a black balaclava, attacked Naira Bulghadaryan, journalist from radio “Liberty”, hit her on the hand and dropped the camera, not allowing her to videotape
. In a live stream, it is clearly seen how the policemen were running, and the journalist’s camera happens on the ground while recording.
In relation to this incident, a criminal case is filed at the SIS under Article 164.1 of the RA Criminal Code. 

On April 22, in Avan administrative district of Yerevan, people in masks beat Vruir Tadevosyan, producer from Public radio. Seeing that he is videotaping, people in civilian clothing came up to him, asked what he was doing, seized “iPad Air 2” and “Samsung Galaxy J7” cell phone, beat him with batons, broke the “Nissan Tida” car, causing property damage.
Within the scope of the filed criminal case, the person who impeded the professional legitimate activity of the journalist from Public radio was identified and interrogated. Based on the obtained evidence, the man born in 1983 was charged under Articles 185.2.3 and 164.3 of the RA Criminal Code
.
Later, the iPad and the cell phone belonging to Vruir Tadevosyan were returned to him with some taxi driver, after which some Harut apologized over the phone for what had happened. Upon insistence by Vruir Tadevosyan, the brought cell phone is not his: it was a model older, and the material was deleted from the iPad. Tadevosyan turned to the police in relation to this incident
. 
On April 22, the police also impeded the work of Gayane Asryan, journalist from “Media.am”
. At the intersection of Erebouni-Artsakh streets in Yerevan, during the clashes between the protestors and the police, she was hit by a police officer in balaclava. The reason was, that the journalist witnessed and recorded how the policemen were throwing dazzle grenades at the protestors and beating them up. “He pulled my hand back and hit my back with his elbow, then holding by my clothes took me to the police cordon; I was telling him I am a reporter, but he was not listening”, told the journalist. Later, upon reaching the police cordon one of his colleagues said that there is an order to remove the journalists from that area, but for what reason, they did not inform. 
In the evening of April 22, at the intersection of Sayat-Nova street and Mashtots Avenue, the police officer hit Aza Sargsyan, reporter from the Public Radio, trying to impede her live streaming
.
In relation to this two cases, by the inquiry of the RA Prosecutor General additional information and factual data have been obtained, which were sent to the pre-investigative bodies to prepare the materials in a defined manner.
On June 6, the Criminal intelligence department of the RA police, replying to the inquiry by the CPFE advocate informed, that Julietta Kokolyan, who was charged with impeding the work of journalist Shoghik Galstyan, as a defendant who was avoiding trial, is wanted under Article 149.2.3 (Impeding the implementation of the electoral right, the work of the election commissions or implementation of the powers of people participating in the elections) and information about the measures undertaken to find her can be obtained from the Central unit of Yerevan City department of the RA Police.
We should remind that on April 2, 2017, on the day of elections to the Parliament, Sisak Gabrielyan from radio “Liberty” and Shoghik Galstyan from “Araratnews.am” news site underwent violence at the campaign office of Hakob Beglaryan (candidate from the RPA) at 15 Roustaveli street in Kond district (details in CPFE 2017 annual report, see www.khosq.am  website, section “Reports”). The CPFE advocate represents the right of Shoghik Galstyan. During the court session on February 5, the judge made a decision to announce Julietta Kokolyan, charged with impeding the work of Shoghik Galstyan as wanted
. The advocate of the defendant periodically informed the court that Kokolyan has health issues, and is often taken to hospital, but no documents were submitted to the court about that.
Before finding Julietta Kokolyan, the court decided to stop the trial of the case and in a separate proceeding they will continue the trial of the next defendant – Levon Gasparyan, related to using violence against the reporter from radio “Liberty”. Case-related court sessions were held on April 18, May 21 and June 11. The next session is on July 2.
On June 11, the Special investigative service resumed the pre-investigation of the criminal case filed based on the publications by “Armtimes.com” and “News.am” news sites about the scandalous story named “Zibileaks” related to the elections to the Yerevan City council held on May 14, 2017. That case, which was being investigated under Article 149.2.3 and .2.5 (Impeding the implementation of the electoral right, the work of the election commissions or implementation of the powers of people participating in the elections) of the RA Criminal Code, had been stopped on August 1, 2017
։ The basis for resuming the case is the decision by the prosecutor on June 7, 2018.
We should remind that the incident took place two days before the elections to the Yerevan City Council, at the pre-election office of Taron Margaryan, candidate to the Mayor, located on 56 Komitas Avenue, where the journalists came to check the alarm calls receive in relation to distribution of election bribes. A group of people gathered there attacked Tirair Mouradyan and Tatev Khachatryan, journalists from “Armtimes.com” news site, and forcefully removed them from that area.  


On June 25, Narek Mirzoyan, outsourced reporter from “Fact” daily, disseminated a statement on his Facebook page
, that during the protest in Jermuk the personnel of the “Lydian Armenia” company impeded his professional activity, dragged him, insulted and threatened
. “I informed the policemen that an incident took place, but they did not take any measures on site”, said Narek Mirzoyan to “Armtimes.com”
.
On the same day, the journalist received a notice from “Lydian Armenia”, that the company was going to send a motion to the pre-investigating bodies to file a criminal case against him. “Lydian Armenia” blamed Narek Mirzoayan in instigating protests against the company, in blocking the roads, qualifying that as a crime.  

On June 26, at the Lori province court of general jurisdiction they again postponed the hearing of the criminal case filed in relation to impeding professional legitimate activity of Narine Avetisyan, editor-in-chief of “Lori” TV company. 
We should remind that on September 28, 2017, Narine Avetisyan, after receiving information that the bridge adjacent to Holy Mother church was being paved while it was showering, went to that site to cover the activities. When videotaping, Tigran Nazaryan, head of the “Shinplyus” construction company, along with his staff members attacked Narine Avetisyan
. Based on the report by Narine Avetisyan, at the Lori province investigative department of the Investigative Committee a criminal case was filed under Article 164.1 of the RA Criminal Code (impeding professional legitimate activity of a journalist). 

On February 23, 2018, the case with indictment was sent to court (details in CPFE 2017 annual, and 2018 first quarter reports, see www.khosq.am site, section “Reports”).
Case-related next session is not assigned yet.
On June 27, Yerevan court of general jurisdiction (seat in Arabkir and Kanaker-Zeytun) held the successive session on the case Vahe Makaryan, journalist from “Hraparak” daily vs. SIS decision.
We should remind that it is the second time the SIS stopped the criminal case in relation to ex-parliamentarian Roubik Hakobyan exerting violence against Vahe Makaryan, journalist from “Hraparak” daily. The incident happened December 7, 2016. The criminal case filed at the SIS was stopped on February 9, 2017, because of the absence of corpus delicti
. Vahe Makaryan challenged this decision by the SIS at the prosecutor’s office, and then at the Yerevan Arabkir and Kanaker-Zeytun administrative districts court of general jurisdiction. Being rejected, he turned to the appellate court. On September 1, 2017, the RA Appellate Criminal court met the journalist’s complaint while overturning the decision by the court of first instance. The SIS brought a complaint against this decision to the RA Court of Cassation. This instance decided that the SIS did not do objective investigation and the case was sent back for additional investigation. The SIS investigated it again and stopped again, after which the second round of complaints started.
The case-related next session will take place on July 11.
2. Pressure on media outlets and their personnel
In April, during the mass protests and response operations by the police in Yerevan, besides the cases of violence 8 more incident were recorded, when the media and their employees underwent various types of pressure – impediments, threats and persecutions. On the whole during the second quarter of 2018, their number reached 25. As compared with the first quarter of this year, the number of pressure cases has almost doubled, and if we compare the same periods of 2017 and 2018, the second quarters, then we notice that the number of such cases have reduced by 32. In terms of the semester, that difference is more significant - less by 52. 

During the period in question, out of 25 cases of pressure against the mass media and their employees, 12 were recorded by the public officials, 6 – by citizens, 3 – by politicians or their representatives, 3 – by protestors and 1 is a pressure by a media outlet over a journalist  
This section of the report includes new court cases from the second quarter taken over a proceeding and with engagement of journalists and media outlets. Below we introduce all the details in chronological order. 
Incidents that happened during the April revolution
On April 11, during the protest by the members of “Armenia’s rescue front” and “Deny Serzh” initiative in front of the RPA head office, as a result of an exploded petard the clothing and camera of Hovik Grigoryan, cameraman from “Aysor.am” were damaged
. 

On April 11, after the session of the RAP SB, the question by one of the journalists “Do you think that the citizens who voted for RPA a year ago have regretted?” made angry Edward Sharmazanov, RPA Speaker, Vice-Speaker of NA. He responded, “Are you a journalist or a fortune-reader. Regretting is not a political category. You should not ask such amateur questions to the NA Vice-Speaker…”
.
On April 14, a group of protestors with Nikol Pashinyan at the head, intruded into the building of Public radio, broke the door of the broadcasting studio and demanded immediate live streaming
.
In relation to this case, by the decision of the investigator from the RA Special investigative service “people were arrested who actively participated in the mass disorders and illegal assemblies” within the scope of the criminal case under Articles 225.1 and .2, 251.1 of the RA Criminal Code. On April 20, they were detained, then released on April 24, as a result of the change in the political situation.
On April 16, in front of the Shirak municipality the mass media representatives, learning that evacuators were brought to the front of the Shirak province police building, came up to the area to videotape. Several people, quite possibly the drivers of the evacuators, attacked the journalists and the cameramen using swearwords: “Get the hell out of here”, “You’ll have problems if a photo of these vehicles appears”. They even tried to hit one of the women journalists, which was prevented by the cameraman from “Shant” TV Company
. The police officers standing by, did not interfere.
On April 16, as a result of using special means by the police on Baghramyan Avenue, the camera and live streaming device of Vrezh Margaryan, cameraman from “Factor.am” was damaged
.
On April 18, for taking the photo of the armored vehicle located on Baghramyan Avenue in the capital, upon the order by Hunan Poghosyan, First Deputy Chief of RA Police, Narek Kirakosyan, a journalist from “Haikakan zhamanak” was persecuted
. However, the police officer could not reach and catch the journalist.
In relation to this case, upon the inquiry by the RA Prosecutor general’s office additional information and factual data have been obtained, which were sent to the pre-investigation bodies to prepare the materials in a defined order.

On April 21, in the morning, in the 7th massiv of Nor Norq district in Yerevan, as a result of dragging during the protest by Nikol Pashinyan and his supporters, the camera belonging to Factor.am was damaged
.
On April 21, Arakel Movsisyan, former parliamentarian from RPA, who organized the blocking of the road of people travelling to Yerevan from Etchmiadzin and neighboring communities, also impeded the work of Artak Hambardzumyan, reporter from radio “Liberty”
. To the journalist’s question why he was blocking the roads not allowing the cars to move towards Yerevan, he answered, “It is my village, why did YOU come here.” Later when the journalist said that the car of the videotaping group had also stuck, as Arakel Movsisyan blocked the road, he first tried to deny that, then confirmed saying, “I want and do it. You do that, don’t you? Get out of here.” 
On April 24, in the “Tsitsernakaberd” memorial in the capital, where the journalists tried to ask questions to the high-rank officials about the revolution in the country and the current situation, they faced disrespectful, negligent and insulting attitude
.
So, the journalists asked questions to the acting Minister of Defence Vigen Sargsyan about his future steps. In reply, he said, “Don’t you realize where we are?”, “Your behavior is unclear to me, it is not the right place. I can say that you do not understand the place.” The journalists were not able to get comments from a number of famous RPA politicians, as their security personnel pushed and impeded the media representatives’ activity, did not allow them to approach and ask questions to high-rank officials.
Cases of pressure during the post-revolution period and developments related to the incidents from the previous year 

On April 9, the Yerevan court of general jurisdiction (seat in Arabkir and Kanaker-Zeytun administrative district) rejected the complaint by Daniel Ioannisyan, program coordinator of the “Union of informed citizens” NGO against the decision by the Investigative Committee to stop the criminal case filed in relation to illegal collection of the personal and family information considered confidential and dissemination through mass media
We should remind that on March 25, 2017, “Iravunk.com” site published an article under heading “Interesting episodes from civil activist Daniel Ioannisyan’s biography”, which reveals information about personal life and family of Daniel Ioannisyan. That information is available only to the police and the Investigative committee. Based on the report by Daniel Ioannisyan, a criminal case was filed on April 25, under Article 144 of the RA Criminal Code. On August 7, the case was closed. Daniel Ioannisyan challenged this decision to RA Prosecutor General, and being rejected, he turned to the court (details in CPFE 2017 annual and 2018 first quarter reports, see www.khosq.am website, section “Reports”).
On May 14, Daniel Ioannisyan brought a complaint to a higher instance against the decision by the court of general jurisdiction. The Appellate Criminal court held sessions on this case on June 5 and 20. The next court session is on July 6.  
On April 12, the Lori province court of general jurisdiction (seat in Vanadzor) held the successive session on the case teacher Susanna Sargsyan vs. Shushanna Grigoryan, journalist from “Hraparak.am” website. 

We should remind, that the case is being re-examined at the court of first instance. The reason for the claim were articles under heading “Headmaster of Vanadzor School 8 was dismissed from work” 
 and “The teacher from Vanadzor received AMD 12mln for forced outage
” published on “Hraparak.am” website respectively on October 4, 2013 and December 5, 2013. On September 23, 2015, the court decided to meet Susanna Sargsyan’s claim partially: Shushanna Grigoryan should apologize publicly in writing to plaintiff Susanna Sargsyan, as well as to levy AMD 55000 from her in favor of Susanna Sargsyan. The rest of the claim was rejected. Both the plaintiff and the respondent turned to the Appellate court. On February 11, 2016, the Appellate court decided to reject Susanna Sargsyan’s claim, and to meet Shushanna Grigoryan’s claim. The ruling by the Lori province court of general jurisdiction on September 23, 2015 to meet the claim partially was overturned, and in that part the case was sent to the same court for re-examination (details in CPFE 2016 and 2017 annual reports, see www.khosq.am website, section “Reports”).
The next session is on July 4.

On April 12, Zarouhi Postanjyan, head of the “Yerkir Tsirani” faction in Yerevan city council, brought a complaint to Yerevan city court of general jurisdiction in relation to the decision on March 3, 2018, by Aram Mkrtchyan (senior investigator of the SIC at the RA Investigative committee) on rejecting the filing of the criminal case and not conducting persecution for impeding legitimate activity of the journalists in Yerevan City Hall on February 13 and 19.  

We should remind that on February 13, the members of the “Yerkir Tsirani” faction in the city council brought sewage water from the residential area near the “Noubarashen” corrections facility to the hall of the council, so that to show how stinky it is there. During the dragging among the members of the council, they impeded the work of the journalists. And on February 19, in the Yerevan City Hall they impeded professional activity of Ruzanna Stepanyan and Susanna Poghosyan from radio “Liberty” and “A1+” TV company respectively
.  The journalists came here upon the invitation of Zarouhi Postanjyan, head of “Yerkir Tsirani” faction. The oppositionist introduced to the mass media certain fallacious facts about the operation of the municipality, including playing cards by some people during the working hours in one of the offices, etc. The activity of the journalists was intervened by Arthur Gevorgyan, Head of Information and PR department (details in CPFE 2018 first quarter report, see www.khosq.am site, section “Reports).


As both the application sent by Zarouhi Postanjyan to the RA Investigative committee on impeding the journalists professional legitimate activity was rejected, and her complaint to the RA Prosecutor General on filing a criminal case was also rejected, the oppositionist turned to Yerevan court of general jurisdiction.   

On June 11, the court rejected Zarouhi Postanjyan’s complaint with the reason of being ungrounded, after which on June 26 Postanjyan brought a complaint to the higher instance, i.e. Appellate criminal court.
On April 23, The Yerevan Court of general jurisdiction (seat in Kentron and Norq-Marash administrative districts) held the first session on the case Armen Mosikyan, Director of the Byureghavan town outpatient hospital, vs. “Zhoghovurd newspaper editorial” Ltd, founder of “Armlur.am” news site. The claim was brought on September 4, 2017, but it was returned twice to eliminate the drawbacks.

The reason for the lawsuit was the article published on August 4, 2017, on “Armlur.am” site under heading “Earned money transporting corps: charges brought against the director of the MC.” In particular, the claimant challenges the expression “It is not excluded that director Mosikyan gave a chance for free treatment to his relatives, and the citizens who really needed free treatment, were left to the whim of fate.” The plaintiff claims public refutation of information blemishing his honor, dignity and business reputation, and a payment of AMD 2million as a compensation for slandering.

The case-related next session is on July 18.
On April 23, the Yerevan Court of general jurisdiction (Arabkir seat) took over a proceeding the lawsuit by “MIKSHIN” LTD vs. “Zhoghovurd newspaper editorial” Ltd. claiming refutation of slandering data and payment of AMD2mln as compensation. The lawsuit was brought on March 7. The reason for the dispute was the article published on “armlur.am” news site on February 14 of this year under the heading “VIDEO: protest in the park near the government building: the letter will reach the President’s office”
. The first court session is on July 19.
On May 1, in the NA, parliamentarian from RPA Sedrak Saroyan refused to answer the questions by the journalists, pretending he is offended from them. “You are not good people. I do not want to talk to you, nor communicate with you, because you are not good people, you did not let me go and get treated”
.
On May 1, Leader of the political party “Prosperous Armenia” Gagik Tsaroukyan reprimanded the journalists
. In reply to the question by Hripsime Jebejyan, reporter from “Aravot.am”, about his relation to March 1, 2008 events, Tsaroukyan in particular said, “Well, aren’t you ashamed of asking that question?” In terms of the question about the apprehensions in the country, he responded, “A journalist writes empty things about that issue…”
On May 3, the Appellate court rejected Siranush Papyan’s complaint in relation to the ruling made on November 29, 2017 by Yerevan Kentron and Norq-Marash administrative districts court of general jurisdiction pertaining the case Siranush Papyan vs. RA Chief of Police Vladimir Gasparyan. The claimant turned to the Court of Cassation. On June 11, at the court of Cassation the case was referred to Artak Barseghyan, who has not decided yet to take it over the proceeding or not. 
We should remind that on April 24, 2016 in Tsitsernakaberd, memorial to the victims of the Armenian Genocide, Vladimir Gasparyan, RA Chief of Police told the journalists that they are “turning yellow, losing their color…”  To the remark by Siranush Papyan, journalist from “1in.am” and “Lragir.am”, that the police regularly speak of the reforms, but the society does not see them, the chief of police responded, “I do not see a woman in you.” The journalist turned to court with a claim of compensation for the damage incurred to her honor and dignity, as well as to charge him with impeding professional activity and for demonstrating gender discrimination. The lawyer from the Committee to Protect Freedom of Expression acts as Siranush Papyan’s advocate in court.
On May 5, Ararat and Vayots Dzor provinces court of general jurisdiction took over a proceeding the lawsuit by Arayik Zalyan, Asia Khachatryan’s representative, claiming public refutation of information considered slander, and compensation for the damage caused to the honor and dignity
. The respondent is Garnik Isagoulyan, leader of the “National Security” party; as third are recognized the founders of “Aravot” daily, “Araratnews.am”, “Operativ.am”, “168 zham” newspaper, “Henaran.am” news site.
The claimant challenges the idea expressed on March 28 by Garnik Isagoulyan, advisor to the Resident representation of the Republic of Artsakh in Armenia during the press conference in “Hayeli” club: “Asia Khachatryan is not something new to us. It is unverified information that our so-called freedom-loving girl, during her frequent visits to Tbilisi, along with her friends has been to Baku several times. Through Georgia it is much easier to travel to Azerbaijan without any clear notes in the passport.”  The plaintiff claims proofs from Isagoulyan that she has been to Baku several times, also claims refutation and half a million AMD compensation. As of June 30, the day of the court session was not assigned.
On May 7, the RA administrative court made a decision to start a new hearing of the case “CHAP” LTD, founder of “GALA” TV Company, vs. Gyumri tax inspection. This case has a history of 11 years. The decision to hear it again at the RA administrative court was made after decision on May 4, 2017 at the European Court of Human Rights and overturning of the ruling at the RA Cassation court on April 7, 2018. 

The representative of “CHAP” LTD Karen Toumanyan with a counterclaim demands invalidating the AMD 25212700 act by the tax bodies in 2007 (in fact AMD 25.116.700 was levied from the founder.) The court should find out whether the administrative act was substantiated. Moreover, the dispute should be heard in a criminal domain, as the matter is about misuse of big money, which was not taken into consideration by the three RA court instances starting 2007, and this is what the European Court of Human Rights drew attention to
.
On May 8, Tavush province court of general jurisdiction (seat in Ijevan) held the first court session of the case “Television and radio broadcasting network of Armenia” CJSC vs. “Ijevan Studio” Ltd with a claim of levying AMD 2599550. This debt was generated from the amount not paid by the “Ijevan Studio” to TRBNA for the broadcast programs. 
In an interview with CPFE, Naira Khachikyan, Director of the TV company, stated that until 2015 she regularly made all the payments, however when in 2016, as a result of the policy conducted by the state in this field the studio was left out of the digital broadcasting process and continued to operate in the analogue regime while losing its audience and the advertisers, it happened to be in a financial difficulty and stopped the payments. 

Case-related court session is assigned on July 31.
On May 11, after the RPA board meeting, republican parliamentarian Shushan Petrosyan demonstrated noteworthy behavior, when the journalists wanted to ask her opinion about the new ministers
. “Very nice, see what a nice weather!” said Shushan Petrosyan. Then she waved to the journalists, saying “OK? There will be a new scandal, won’t it?...New caricatures… you will feel satisfied, right, kids?” The journalists reminded her that it was live streaming. Petrosyan clarified that she returned from abroad at night and did not manage to follow the political situation. In terms of what they discussed during that day’s session, she mentioned, “A lot of good things. See, if you had become Republicans, probably you could have known, as well.” Then she added, “Live streaming, they are cool, awesome reportage, kids, its witty…”
On May 14, the Yerevan court of general jurisdiction (seat in Avan and Nor Norq administrative districts) held the successive court session on the case Narine Abrahamyan vs. Kristine Aghalaryan. 
 We should remind that the reason for the lawsuit is the article under heading “Meghri medical center vs. SRC” published on May 19, 2017 on the “Lurer.com” site
, in which referral is made to Narine Abrahamyan’s happening in the hot spot of a number of incidents and scandals during the professional activity (details in CPFE 2018 first quarter report, see www.khosq.am site, section “Reports”).
Case-related next session is on August 17.
On May 17, Yerevan court of general jurisdiction (seat in Kentron and Norq-Marash administrative districts) held the initial court session on the case journalist Arthur Hovhannisyan vs. RA Ministry of Health (“Aravot daily” Ltd. was recognized as a case-related third party)
. The reason for the lawsuit was the information published on December 11, 2017, on the “Moh.am” site under the heading “One should not rely on falsehood: no attempt of vaccination was made in the school of Aygabac community in Shirak province.”
.
On December 11, 2017, Arthur Hovhannisyan gave a press conference as stating that the attempt to vaccinate the 13-year-old schoolgirls with “Gardasil” vaccine against the human papilloma virus in the school in Aygabac village in Shirak province failed: the parents “invited out” the medical personnel. On the same day, the RA Ministry of Health published the aforementioned information on its official website. According to the claimant, with that information the Ministry expressed blames in his address containing slander and insult.
At the case preparation stage, the head of the agency was changed, and on May 17, the new Minister Arsen Torosyan sent a motion to court so that the school director Hripsik Houroyan is summoned. The next court session is on July 23.  
On May 17, in front of the Yerevan municipality, during the protest organized against the Mayor, several supporters of Taron Margaryan insulted the journalists: “You are instigators, blackmailers, I have recorded you, you wanted to hit me, you are asking provoking questions; stand up for the truth, it is not nice when a journalist is biased. It is sad, that everything goes toward blackmail and insult; if the journalist does not blackmail, he/she will not get a salary.”

On May 21, the Syunik province court of general jurisdiction (seat in Kapan) held the successive court session on the case Gayane Avagyan vs. Hovakim Karapetyan (the TV program “Semi-open windows” of the ATV TV company is recognized as a third party). The reason for the lawsuit was the information voiced during the program on May 29, 2017. Namely it was mentioned that “Gayane Avagyan, when she married Arthur Karapetyan, was pregnant and she made an abortion. She had a sexual intercourse with another man in presence of the child.”

The plaintiff claims refutation of slandering information, public apology and a payment of AMD 800000 as compensation. The next court session on this case is on July 9.  

On May 25, the court of Cassation rejected to take over a proceeding the complaint by Hripsime Jebejyan, reporter from “Aravot.am”, in relation to the rulings by the court of first instance and the Appellate court, which concern the professional activity of the journalist.
We should remind that on May 14, 2017, on the day of elections to the Yerevan City council, at the polling station 7/46 in Malatia-Sebastia district, Arayik Gevorgyan, committee member representing “Armenian revival” party, insulted the journalist from “Aravot.am” and said threatening expressions to her
. In relation to this, incident Hripsime Jebejyan reported to the Malatia unit of Yerevan police department, however, the filing of a criminal case was rejected “because of the absence of corpus delicti”. This decision was challenged in court (details in CPFE 2018 first quarter report, see www.khosq.am site, section “Reports”).
So, going through all the three court instances and exhausting all the domestic remedies, Hripsime Jebejyan and supporting her Committee to Protect Freedom of Expression failed to restore the violated rights of the journalist. This impunity opens wide doors for the similar new violations.
On May 28, the journalists asked Hrayr Tovmasyan, president of the RA Constitutional Court, if he was going to resign, moreover that part of the public demands his resignation
. Hrayr Tovmasyan replied, “Macedonian said – I do not answer stupid questions. Sorry.”
On May 31, Yerevan court of general jurisdiction (seat in Kentron and Norq-Marash administrative districts) held the successive court session on the case Koryun Atoyan, Paruyr Kalantaryan, Lyuba Mehrabyan and Mihrdat Harutyunyan vs. Norik Sargsyan. “Aravot daily” and “Hraparak daily” Ltds are recognized as case-related third party. 
We should remind that the reason for this claim was the following: on April 15, 2016 in “Hraparak” daily an article was published by Norik Sargsyan under heading “Open letter to K.Atoyan, Rector of Yerevan State University of Economics” and on June 15, 2016 in “Aravot” daily under heading “Where the dog’s head is buried. The claimants consider insulting and slandering the following expressions in the letter: “In 2010-2013, L.Mehrabyan Head of the Chair of economic history and law, currently law and political science at the ASEU (he never had legitimate status in that position) committed legal violations of various nature towards me, professional discrimination, forced labor, and falsifications” (details in CPFE 2016 and 2017 annual reports, see www.khosq.am website, section “Reports”). 
The next court session on this case is on September 25.
On May 31, when answering the journalists’ question in the Parliament, Vardan Ghoukasyan, parliamentarian from NA “Tsaroukyan” faction, considered all the publications that criticized him as orders
: “You turn white into black, and vice versa, you do that and your clients; unless the media field is cleaned, the country will not be on the right track.” He also turned to the journalists, remembering the following words, “You are making a daredevil out of a coward, and a virgin out of a whore.”
On June 4, Yerevan court of general jurisdiction (seat in Kentron and Norq-Marash administrative districts) continued the court session on the case Vahe Makaryan vs. Parliamentarian Roubik Hakobyan.

We should remind that on December 7, 2016, parliamentarian Roubik Hakobyan, after exerting violence against Vahe Makaryan, journalist from “Hraparak” daily, in the hall of the parliament as well as in various interviews and notes used insulting expressions addressed to the journalist calling him a hooligan, ignorant, criminal. In relation to the incident, Vahe Makaryan brought a claim to the court to protect his honor and dignity (details in CPFE 2016 and 2017 annual reports, see www.khosq.am website, section “Reports”).

The next court session on this case is on September 13.
On June 6, Sisak Gabrielyan, reporter from radio “Liberty” made a facebook posting, that it is already two times, that they are being threatened and insulted in Stepanakert
. “Hey man, you are a Turk, get the hell out of here, “Liberty” has no place here”, said a guy from inside a car. Sisak Gabrielyan informed the CPFE, that Haik Khanoumyan, parliamentarian from the Republic of Artsakh reported to the police, where the journalist gave an explanation. The police did not find any corpus delicti in the incident. The editorial decided not to turn to the law enforcement instances.
On June 11, Yerevan court of general jurisdiction (seat in Ajapnyak and Davitashen administrative districts) held the first court session on the case Manoushak Mkrtchyan vs. “Kentron” TV company and D.Tovmasyan, investigator at the Abovyan investigative department of the RA Investigative committee.
The reason for the lawsuit is the issue of the program “Tracking crime” on December 17, 2017, in which the person who murdered two people provided certain information to the law enforcement bodies about another case closed in 2013
. Manoushak Mkrtchyan claims free time on TV for the claimant or her representative to refute the information slandering her honor and dignity. 

The next court session on this case is on September 14.
On June 12, Yerevan Court of general jurisdiction (seat in Kentron and Norq-Marash administrative districts) held the first court session on the case Karo Yeghnoukyan vs. “Iravunk media” Ltd., founder of “Iravunk” newspaper (claiming reimbursement for the damage to honor, dignity and good reputation via slandering and insult).
The reason for the lawsuit is the following expression published in “Bambasank” (rumors) section of the “Iravunk” newspaper, issued on September 14, 2017: “Karo Yeghnoukyan, arrested in relation to the case of the armed group that captured the PP regiment now is seeking ways to be deported from Armenia in return to his refusal from the status of a “political prisoner”, thus avoiding criminal charges. However, according to our course, the US Embassy does not seem like being excited with the idea of supporting Yeghnoukyan.”
The next court session on this case is on September 25.
On June 18, RA Prime Minister Nikol Pashinyan made a post on his Facebook page addressed to TV Companies: “Certain TV Companies, in fact making use of the unlimited opportunity of the freedom of expression, have decided to conduct anti-state preaching. This is probably one of the cases, when some people again and again confuse good manners of the authorities with weakness or naivety. Do not do that! Simply don’t!” Although the Prime Minister’s words do not have a concrete addressee, it can be qualified as pressure on media outlets.
On June 18, the court of Cassation took over a proceeding the complaint on the case Zhirair Sefilyan, member of the “Founding parliament”, vs. “Armenia TV” CJSC, Vahe Ghazaryan, author and emcee of “Sur ankyun” (sharp angle) TV program and journalist Nelly Harutyunyan from the same TV company.
We should remind that the reason for the lawsuit was a video shown during the “Sur ankyun” program via “Armenia TV” on June 12, 2016, several days before Zhirair Sefilyan’s arrest, in which the information contained in it is considered slandering by the claimant (details in CPFE 2016, 2017 annual reports, see www.khosq.am site, section “Reports”).
On January 25 of this year, the Appellate court decided to reject the complaint by Zhirair Sefilyan against the ruling by the Yerevan Ajapnyak and Davitashen administrative districts court of general jurisdiction, considering that the complaining party did not submit sufficient proofs. On February 28, a complaint was brought to the RA Court of Cassation against this ruling.
The day for the court session is not decided yet.
On June 19, Robert Kocharyan, the second RA President, brought a lawsuit to Yerevan court of general jurisdiction against “Skizb media” Ltd (1in.am/First information analytical center) claiming AMD2mln compensation for slandering. The reason for the lawsuit was the article published on June 7 in “1in.am” under heading “Grigor Grigoryan testified against Kocharyan: the latter can be detained.”
 As of June 30, the court did not make a decision on taking the lawsuit over a proceeding.
On June 19, Samvel Haroutyunyan, head of the State science committee under the RA Ministry of education and science, turned to Yerevan City court of general jurisdiction against Daniel Ioannisyan, program coordinator of the “Union of informed citizens” NGO with a claim of AMD2mln compensation for the damage caused to the honor and dignity. The reason for the lawsuit was the posting
 by Daniel Ioannisyan on his facebook page on June 12, and based on that the interview published on June 13 on “Tert.am” site (“The minister of ES should also answer the question, to what extent the friendship between him and Samvel Haroutyunyan impacted on the decision to appoint the father: D. Ioannisyan”)
. Pan-Armenia Media Group CJSC, as legal owner of “Tert.am” site, is engaged as a case-related third party. On June 26, by the court decision the case was taken over a proceeding.
On June 20, in the NA, journalist Pailak Fahradyan asked parliamentarian Andranik Karapetyan: “Have you enjoyed Manvel Grigoryan’s canned meat?” The parliamentarian responded to the journalist with “Hey you, Fanny Adams” expression
. During the break of the session, in reply to the request by the journalists he comments on the incident saying, that he perceived Pailak Fahradyan’s question as an insult, and apologized to the journalist.

On June 20, in an interview with “Aravot” newspaper, former commander of DA Samvel Babayan blamed the mass media for seeing corruption facts, keeping silence and tolerating it, saying, “As you were feeding from them”
. This generalized blame addressed to all the media outlets by this politician, according to the CPFE, is nothing more than slander and an attempt to exert pressure through blackmail.
On June 20, Aram Abovyan and Karine Abovyan brought a lawsuit against “Lori TV” Ltd claiming refutation of slandering information and public apology for insulting, as well as levying compensation for slandering and insult. 

The reason for the lawsuit was the open letter “Don’t seize my share of sun from me”
 by a resident from Stepanavan, made public on May 25 through “Lori TV”, in which the author blames the author Aram Abovyan for building a house very close to his. The court took the case over a proceeding on June 22.
On June 21, during the protest organized in front of the Yerevan Gold market a case of impeding the work of Tatev Danielyan and cameraman Karen Chilingaryan from radio “Liberty” was recorded. During the coverage of the protest, a woman working in the market hit the journalist’s microphone and the phone, and threatened her
. A man exerted pressure on the cameraman, trying to impede the videotaping. In an interview with CPFE, Tatev Danielyan stated that the editorial decided not to turn to the law enforcement with this issue.
On June 22, Yerevan court of general jurisdiction (seat in Ajapnyak and Davitashen administrative districts) announced the verdict on the case Gayane Manoukyan, editor of the “USarmenianews.com” site in Los Angeles vs. Lilit Hovakimyan, owner of the “4news.am” new site, and Davit Perikhanyan, Lt.col. of police.  
We should remind that the reason for the lawsuit was the article with heading “Treacherous act by Gayane Manoukyan, friend of Azerbaijani media” published on the website on January 21, 2017, which particularly stated, that the given person gave an interview to the Azerbaijani “Haqqin.az” website, and that she creates troubles within Armenia. The plaintiff considers the information in the article as insulting and slander and claims refutation as well as material compensation – AMD2 mln from each respondent for slandering, and AMD1mln for insulting.
In accord with the verdict, AMD 120000 was levied from Gayane Manoukyan as a state due, and AMD300000 in favor of Lilit Hovakimyan, owner of “4news.am” site, as payment to the advocate.
On June 25, the investigative committee made a decision to stop the criminal case filed on the incident
 of impeding legitimate professional activity of Gayane Zargaryan, journalist, founder of “Fnews.am” site, under Article 164.1 of the RA Criminal code
. We should remind that on March 15, the journalist tried to take a photo of a new construction belonging to parliamentarian Alik Sargsyan, former RA Chief of Police, for which she was persecuted (details in CPFE 2018 first quarter report, see www.khosq.am site, section “Reports”). 

On June 25, Yerevan court of general jurisdiction (seat in Ajapnyak and Davitashen administrative districts) did not hold the initial court session on the case Socrat Hovsepyan village mayor of Aygestan community of Ararat province, vs. “Armenia TV” CJSC, founder of “Armenia” TV company, because the judge was changed. 
We should remind that the lawsuit was taken over a proceeding on January 29 of this year. The reason for the lawsuit was the program “Duty office” broadcast on December 17, 2017 via “Armenia” TV, during which it was said that village mayor Socrat Hovsepyan, through abusing his position, removed and sold the gas pipelines that belonged to the village. The plaintiff claims to oblige the respondent to apologize publicly for disseminating ungrounded information on TV, far from reality, defaming the honor, dignity and business reputation, and AMD 3mln as compensation.
A new day for the court session has not been assigned yet.
On June 27, Margarit Davtyan, producer of the “Health resort” program on “Kentron” TV, sent an open letter Gagik Tsaroukyan informing that on April 20, for unknown reasons, without substantiation, the broadcasting of the successive “Health resort” program was stopped in the middle, then the broadcasting of the program was stopped at all
. “At the TV company they told me that Gagik Tsaroukyan personally forbade the broadcasting of the program. No more reasons or substantiations were made. I am deeply sure that without warning and reasoning dismissal of employees in such a manner is simply a slap on the face of the mass media representatives, to put it mildly”, says the open letter. Gagik Tsaroukyan responded to the letter. It turned out that he did not have information about closing of the program, and proposed a new cooperation. 

On June 29, Shirak province court of general jurisdiction (seat in Gyumri) held the successive court session on the case “Tsaig” LTD, founder of “Tsaig” TV company in Gyumri, vs. “Shant” LTD. founder of “Shant” TV Company with a claim of stopping the activities by the latter that violate the rights. The TV and radio commission is recognized as a case-related third party. The reason for postponing the session was the motion by the representative of “Tsaig” according to which, to verify the address of the respondent the claimant made an inquiry and asked for some time from the court before receiving the answer.  
We should remind that on December 6, 2017, “Tsaig” TV Company brought a lawsuit the reason for which is, according to the claimant, that “Shant” TV Company, which has national coverage in Gyumri, is conducting operations not stipulated by the license, in particular broadcasting local commercials different from the headquarter office TV-product, paid reportages and other programs. The claim by the “Tsaig” TV Company is to stop the broadcasting of “Shant” TV company in Gyumri, i.e. activity that is typical to the provincial broadcaster.
Case-related next session is on September 17.
3. Violations of the right to receive and disseminate information
During the second quarter of 2018, CPFE recorded 12 cases of violating the right to receive and disseminate information, which is less by 2 as compared with the previous quarter, but is more by 2, as compare with the same period (second quarter) of the last year.

In terms of a semester, as compared with the number of violations in 2017, the 2018 is more by 11. In relation to none of the cases, a lawsuit was brought to court. The facts recorded in the observed period, as well as the new developments of the previously recorded cases are introduced below, in a chronological order.


On April 7, the RA Administrative court held the successive session on the case “Union of informed citizens” NGO vs. RA Ministry of Foreign affairs, with the claim of providing copies of sections that refer to the tariff provisions in the draft Armenia-EU association agreement not signed in 2013.
We should remind the following: in reply to its inquiry made on December 20, 2014, the non-governmental organization was rejected by the ministry with the reason of confidentiality, and turned to court. The latter met the claim obliging the respondent to provide the document. Based on the complaint by the MFA, the Appellate administrative court overturned the ruling by the court of first instance and the case was sent for a new hearing. It was conducted from October 4, 2017 until June 18, 2018. During the second quarter, court sessions were held on May 14 and June 18.
The Announcement of the verdict is on July 10.
On April 11, the RA Administrative court held the successive court session on the case Tehmine Yenokyan, reporter from “Lragir.am” vs. RA Special investigative service.
We should remind that on December 1, 2013, the journalist was covering the peaceful demonstration on the over-ground passage on Arshakunyats Avenue. After the demonstration, five people in civilian clothes, who introduced themselves as police officers, apprehended the journalist and the demonstrators to the Shengavit police unit of RA police. This incident was reported to the authorized body and materials have been prepared. On June 26, 2017, Tehmine Yenokyan’s representative, advocate Aramazd Kiviryan turned to the Special investigative service, asking to provide copies of those materials, but the SIS refused to provide them. In that relation, on July 24, 2017, a lawsuit was brought to court.

The case-related next session is on October 17.
On April 12, the RA Administrative court held the successive court session on the case Levon Barseghyan, Chairperson of the Board of Council of Journalists’ “Asparez” Club vs. Grigor Grigoryan, director of “Armenian museum of history” SNCO.  
We should remind that on May 10, 2017, Levon Barseghyan sent a written inquiry to Grigor Grigoryan wishing to receive some information about the museum. However, the director of the SNCO did not reply to the inquiry, thus violating the RA “Law on freedom of information” (details in CPFE 2017 annual report, see www.khosq.am website, section “Report”).
The next court session on this case is on September 10.
On April 17, the RA Administrative court held the successive court session on the case “Investigative journalists” NGO vs. Corrections department of the RA Ministry of Justice.
 We should remind that the reason for the lawsuit was the incomplete reply to the inquiry sent by “Hetq” electronic periodical to the Corrections department of the RA Ministry of Justice on May 15, 2017 (details in CPFE 2017 annual report, see www.khosq.am website, section “Reports”).
On May 10, the RA administrative court made a decision to meet partially the lawsuit by “Investigative journalists” NGO vs. Corrections department of the RA Ministry of Justice.
By the court ruling, the Corrections department was forced to provide the copies of the logbooks when inmates refused the food, like 1-2 corrections institutions did (initially by the inquiry it was expected that such information can be obtained from all the institutions of the system.) The rest part of the lawsuit was rejected. Besides, AMD 2000 was levied from the respondent in favor of “Investigative journalists” NGO, as an advanced payment of a state due, as well as 40000, as a payment for the claimant’s representative. 
On April 23, the RA Administrative court held the court session on the case “Factor” news center, founder of “Factor.am” news site vs. Mery Haroutyunyan, Head of the public relations and information department of the former RA President, with the claim to oblige to provide information. A decision was made to replace the improper responder with w proper responder.
We should remind that on February 8, Suzan Simonyan, correspondent from “Factor.am” news website, sent a written letter to the aforementioned official asking for information about the people who were awarded amnesty by the award of the RA president. The staff of the president gave an incomplete reply
. The founder of the media outlet brought a lawsuit to the court, which was taken over a proceeding on March 20.
On June 11, the successive court session was held; the next session is on July 24.

On May 1, Tehmine Yenokyan, reporter from “Lragir.am” news site, sent a written inquiry to the Yerevan City Hall expecting to receive a number of clarifications related to procurements. Not receiving an answer, on May 7, the journalist again turned to Yerevan City Hall, requesting within 5 days to answer the following question: “How much money was spent during the last five years on planting of greenery, procurement and planting of flowers?” Tehmine Yenokyan also asked for information about the procurement procedure, winners of the tenders, main terms and conditions of the contracts concluded with them, while highlighting the grounds for their selection.

On May 15, the City Hall gave a belated reply, saying that all the information about it is put on the website. However, the journalist was not able to find there the information she needed and again, on May 25, she sent an inquiry to the City Hall, considering the previous answer incomplete and unreliable. According to Tehmine Yenokyan, the reply by the City Hall was not consistent with the requirements of the RA government Decree 1204-N, according to which if more than one question is asked by the applicant, it is necessary, through successive numbering, to give reliable and full answers to all the questions. On June 4, the journalist again received an incomplete, dissatisfactory reply from the City Hall.
On May 14, Grisha Balasanyan, journalist from “Hetq” electronic newspaper, turned to the RA Prosecutor’s office with the request to get information about the facts recorded in the 2017 reports of the RA Chamber of Control (now Chamber of Audit). On May 21, a belated reply was received, which however, was not complete. On May 22, an additional inquiry was made, and on May 25 the RA Prosecutor General’s office informed that the answer would be provided within 30 days. On June 22, a complete answer was given.  
On May 16, Tirair Mouradyan, journalist from the “Union of informed citizens” NGO, sent a written letter to Gagik Haroutyunyan, Chair of the Supreme Judicial Council, and did not receive an answer for almost a month. The inquiry was about a number of issues related to the appointment of judges. On June 12, only after the posting on the Facebook page
, on June 15, the SJC replied to the journalist.
On May 16, Narek Kirakosyan, correspondent from “Haikakan zhamanak” daily, sent an inquiry to the RA Government about the costs related to Prime Minister Nikol Pashinyan’s visit to Sochi on May 13-14, and the answer came on June 7, with the violation of the 5-day period defined by the law.
On May 21, it was announced in advance, that the oath-taking ceremony of the new government members and the prime minister would be held behind the doors. However, several minutes before the ceremony the prime minister invited the journalists through facebook. As a result, many journalists did not manage to be present at the oath-taking ceremony: the mass media was not informed that they should consider facebook as a source of information.
On May 22, Astghik Karapetyan, journalist from “Iravaban.net”, sent a second letter to the Ethics Commission of High-rank officials, asking why the commission does not publish its decisions on the official website. The first such inquiry was on February 27, which was answered on March 30 and improperly. After the second inquiry, with which the journalist asked to clarify based on which law they were rejecting the provision of information, the answer came on May 25 and again it did not have anything to do with the asked questions. 
On May 24, Aghavni Soukiasyan, reporter from “Lurer.com” site, sent a written letter to the RA Ministry of Diaspora to check out for what reasons Minister Mkhitar Hairapetyan did not serve in the RA Armed Forced. First, the Ministry refused to answer the question, then they expressed the wish to answer verbally. Only 20 days after the persistence by the journalist, on June 9, through violating the 5-day period defined by the law, they gave a written answer.   
On May 29, Narek Kirakosyan, reporter from “Haikakan zhamanak” daily, sent an inquiry to Yerevan City Hall, asking for information about how much damage was caused to the community during the days of “velvet revolution” and how much money was allocated to restore the flowery areas. The journalist’s inquiry remained unanswered.
On June 1, Narek Kirakosyan, reporter from “Haikakan zhamanak” daily, sent an inquiry to the First Deputy-Prime Minister Ararat Mirzoyan, asking for information about the costs of the visit to Dushanbe, and did not receive any answer. After the phone calls to find out what happened to the inquiry and demands to provide clarifications, the Public relations and information department of the government said that the inquiry was readdressed to Ararat Mirzoyan’s office on the same day. However, until June 11, the inquiry did not reach there, and on that day, they informed that the letter was registered at the general department. The answer to the inquiry was received on June 22, through violation of the terms defined by the law. 
On June 4, Gevorg Tosunyan, journalist from “Civilnet.am” new site, sent a written letter to the RA Ministry of education and science to receive information. The journalist wanted to find out the ministry’s attitude towards teachers’ membership in trade unions. The journalist’s question remained unanswered.

On the same day, Gevorg Tosunyan sent a written letter to RA Government with the following question: “The former government, with the RA anticorruption program, planned to allocate money to three fields: what is the attitude of the new government’s position about this?” The government as well, left the journalist’s question unanswered. 
On June 11, Ani Mkrtchyan, journalist from Journalists’ “Asparez” club, sent an inquiry to Artsrun Igityan, head of the Akhouryan community in Shirak province, about the organization of road-construction activities in the settlements included in the community, about envisaged costs and the results of the conducted tenders. The answer to the inquiry came on June 22, through violation of the 5-day period defined by the law, for which they apologized.  
On June 12, the RA Administrative court session on the case “Union of informed citizens” NGO vs. RA Minister of Energy Infrastructures and Natural Resources, with the claim of obliging him to provide information. The program coordinator of the organization Daniel Ioannisyan sent a written letter to the minister asking for the administrative list of encrypted information. However, the ministry refused it, stating that it contains confidential information.    
Although the representatives of the respondent objected to the lawsuit in the court, they stated, that they would discuss the issue of providing or not the requested by the next session on September 27. 
On June 13, Narek Kirakosyan, journalist from “Haikakan zhamanak”, while at the parliament, verbally asked Artak Zeinalyan, the Minister of Justice, whether in case of applying the accumulative system of pension the “mandatory” component is anti-constitutional. He said he would not be able to answer that question, as he had promised to give an exclusive interview to another media outlet on that topic. This answer by the minister can be considered as discrimination in terms of providing information, as giving an exclusive interview to one media outlet cannot impede answering a specific question by another media outlet.
On June 14, the RA Administrative court held the initial court session on the case “Union of informed citizens” NGO vs. Yerevan City Hall. The reason for the lawsuit is the incomplete reply to the written inquiries sent to the City Hall on October 9, 2017 by Tatevik Kerobyan, former executive director of the organization, and on October 24 and November 24, 2017, by the claimant’s representative Edgar Hakobyan. The NGO asked to provide information whether the External design and advertisement department of Yerevan City Hall considered the dashboards with the content “Called and conscripted for one purpose” as a social commercial: If yes, then is it based on a certain document. The City hall gave an incomplete answer to the inquiry.
In this relation a lawsuit was brought to the court; on January 15 the case was taken over a proceeding.
 
The next court session id on October 11.
On June 20, the RA Administrative court held the initial court session on the case Daniel Ioannisyan, program coordinator of the “Union of informed citizens” NGO vs. Yerevan City Hall.
We should remind that on January 29, Daniel Ioannisyan, programs coordinator of the “Union of informed citizens” NGO, sent a written inquiry to Yerevan City Hall, asking for information about the number of boys and girls born in Yerevan maternity hospitals in January 2018 according to days. The City Hall refused to provide information stating that it is outside their jurisdiction. On March 2, Daniel Ioannisyan brought a lawsuit to the RA Administrative court against Yerevan City Hall with a claim to oblige to provide information. 

The court did not assign a day for the next session, saying they will additionally notify the parties. 
On June 21, the initial court session was held on the case “Union of informed citizens” NGO vs. traffic police, with the claim to receive information.

We should remind that still on June 1, 2017, the “Union of informed citizens” NGO sent an inquiry to the traffic police expecting to receive information on which percentage of the cars registered in RA is right-wheeled. The provision of that information was refused, reasoning that it contains confidential information, after which the organization brought a lawsuit to the administrative court with a claim to recognize the refusal illegitimate. The case was taken over a proceeding on December 8, 2017. 

The case-related next session is on September 27.
OTHER EVENTS RELATED TO THE ACTIVITY OF THE JOURNLISTS AND THE MEDIA OUTLETS
On May 11, the Syunik province court of general jurisdiction continued the court session on the case Samvel Aleksanyan, editor of the “Syuniac yerkir” newspaper vs. Mania Tsatryan, where Aleksanyan brought a counterclaim to refute the slandering information and to pay compensation for the damage caused to his honor, dignity and business reputation. 

We should remind that on January 31 and on February 1, three criminal cases were filed at the Kapan section of the RA Police against Samvel Aleksanyan, editor of “Syuniac yerkir” newspaper. Two of the criminal cases were filed under Article 182.1 of the RA Criminal Case (extortion), based on the reports by on resident and three school directors in Kapan. One criminal case was under Article 140.1 of the RA Criminal Code (“Forcing a person into sexual relations or committing sexual, including homosexual acts”) based on the report made by Mania Tsatryan to the police, according to which there was a time the editor committed an act of sexual harassment against her. After this, Samvel Aleksanyan brought the aforementioned counterclaim.

Case-related court session was also held on June 29. The next court session is on July 20.
By the way, on November 1, 2017, Governor of Syunik Vahe Hakobyan brought a lawsuit to Syunik province court of general jurisdiction (seat in Meghri) against “Syuniac ashkharh” Ltd., founder of “Syuniac yerkir” newspaper. The reason for this lawsuit with a claim of refutation and reimbursement for damage incurred to honor and dignity is the article published on “Syuniacyerkir.am” website on September 19, 2017, under the heading “Vahe Hakobyan lied: the information stated in the declaration and his financial flows do not match, which speaks of possible corruption.” Case-related court session took place on May 15. The next court session is on July 18.
On May 25, the RA Prosecutor General’s office started looking into misappropriations at the Public TV and Radio Company, based on two publications by “Hetq” digital media
. One of the articles of the media outlet was about the facts
 of violation worth AMD2bln recorded at the Public TV and Radio Company, and the second was about money laundering there
.

In particular, it is mentioned that Rouben Jaghinyan, Chair of the Company Board, during the years of his holding the office managed to find a common ground with the previous authorities and continuously received money, then laundered them through “SHARM”. Either “money was issued for programs that were not prepared, and they broadcast homonymous programs prepared in previous years; the procured technical means are not at the Public TV Company, or they just do not exist, the money spent on the construction activities, are not reliable”. From the abovementioned publications it becomes evident, that the building of the Public TV and Radio Company is mortgaged in one of the banks.
On June 11, a number of media outlets referred to the amounts allocated by the RA Ministry of Culture to various media outlets for many years, while noticing certain corruption risks in it
. In 2017-2018, through this ministry the state allocated AMD750mln to the media outlets. The allocations started back in 2002 within the scope of the programs “Public press publication” and “Non-public press publication”, and they have always been non-transparent and at least with arguable principles and standards. The names of the programs are vulnerable, as according to the legislation, there is no public press in Armenia: the media outlets are established either by legal persons (Ltds, CJSCs, etc.), or physical persons, including private entrepreneurs. A number of issues arise in terms of both the selection of financed media outlets, the amount of the allocated money, and their substantiations.
(((
The report was made within the scope of the project of Committee to Protect Freedom of Expression implemented with the support from National Endowment for Democracy (NED, USA). Opinions and assessments contained in the report belong to CPFE and might not be consistent with the opinions and dispositions of the NED.
� �HYPERLINK "https://rsf.org/en/news/violence-against-reporters-during-11-days-protests-armenia"�https://rsf.org/en/news/violence-against-reporters-during-11-days-protests-armenia��	


� �HYPERLINK "https://www.panorama.am/am/news/2018/04/20/%D4%B1%D5%B0%D5%A1%D6%80%D5%B8%D5%B6%D5%B5%D5%A1%D5%B6-%D5%AC%D6%80%D5%A1%D5%A3%D6%80%D5%B8%D5%B2/1936866"�https://www.panorama.am/am/news/2018/04/20/%D4%B1%D5%B0%D5%A1%D6%80%D5%B8%D5%B6%D5%B5%D5%A1%D5%B6-%D5%AC%D6%80%D5%A1%D5%A3%D6%80%D5%B8%D5%B2/1936866� 


��HYPERLINK "http://khosq.am/2018/04/19/%D5%B0%D5%A1%D5%B5%D5%BF%D5%A1%D6%80%D5%A1%D6%80%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6-46/"�http://khosq.am/2018/04/19/%D5%B0%D5%A1%D5%B5%D5%BF%D5%A1%D6%80%D5%A1%D6%80%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6-46/� 


��HYPERLINK "http://khosq.am/2018/04/23/%D5%B0%D5%A1%D5%B5%D5%BF%D5%A1%D6%80%D5%A1%D6%80%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6-47/"�http://khosq.am/2018/04/23/%D5%B0%D5%A1%D5%B5%D5%BF%D5%A1%D6%80%D5%A1%D6%80%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6-47/� 


� �HYPERLINK "http://www.armradio.am/hy/2018/05/29/888-5/"�http://www.armradio.am/hy/2018/05/29/888-5/� 


��HYPERLINK "http://khosq.am/2018/04/19/%D5%B0%D5%A1%D5%B5%D5%BF%D5%A1%D6%80%D5%A1%D6%80%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6-46/"�http://khosq.am/2018/04/19/%D5%B0%D5%A1%D5%B5%D5%BF%D5%A1%D6%80%D5%A1%D6%80%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6-46/� 


� �HYPERLINK "https://www.youtube.com/watch?v=osbwD4LdN74"�https://www.youtube.com/watch?v=osbwD4LdN74�





� �HYPERLINK "http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=22498&lang=en"�http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=22498&lang=en�





��HYPERLINK "http://khosq.am/2018/05/10/%D5%B0%D5%A1%D5%B5%D5%BF%D5%A1%D6%80%D5%A1%D6%80%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6-48/"�http://khosq.am/2018/05/10/%D5%B0%D5%A1%D5%B5%D5%BF%D5%A1%D6%80%D5%A1%D6%80%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6-48/�


��HYPERLINK "https://rsf.org/en/news/mounting-concern-about-press-freedom-armenia"�https://rsf.org/en/news/mounting-concern-about-press-freedom-armenia�


� �HYPERLINK "https://rsf.org/en/rsf-index-2018-hatred-journalism-threatens-democracies"�https://rsf.org/en/rsf-index-2018-hatred-journalism-threatens-democracies�  և  �HYPERLINK "https://rsf.org/en/ranking"�https://rsf.org/en/ranking�





�  �HYPERLINK���HYPERLINK "http://khosq.am/2018/06/19/%D5%AD%D5%B8%D5%BD%D6%84%D5%AB-%D5%A1%D5%A6%D5%A1%D5%BF%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%A1%D5%B6-%D5%BA%D5%A1%D5%B7%D5%BF%D5%BA%D5%A1%D5%B6%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%A1%D5%B6-%D5%AF%D5%B8%D5%B4%D5%AB/"�http://khosq.am/2018/06/19/%D5%AD%D5%B8%D5%BD%D6%84%D5%AB-%D5%A1%D5%A6%D5%A1%D5%BF%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%A1%D5%B6-%D5%BA%D5%A1%D5%B7%D5%BF%D5%BA%D5%A1%D5%B6%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%A1%D5%B6-%D5%AF%D5%B8%D5%B4%D5%AB/�


� �HYPERLINK "http://www.armradio.am/hy/2018/06/19/arm-5/"�http://www.armradio.am/hy/2018/06/19/arm-5/�


� �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2018/05/29/960379/"�http://www.aravot.am/2018/05/29/960379/�  


� �HYPERLINK "https://www.aravot.am/2018/06/04/961792/"�https://www.aravot.am/2018/06/04/961792/�


��HYPERLINK "http://www.aravot.am/2018/05/03/954593/"�http://www.aravot.am/2018/05/03/954593/�


� �HYPERLINK "https://factor.am/47493.html"�https://factor.am/47493.html�


� �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2018/04/19/950649/"�http://www.aravot.am/2018/04/19/950649/�


� �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2018/04/20/951115/"�http://www.aravot.am/2018/04/20/951115/�


� �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2018/04/21/951366/"�http://www.aravot.am/2018/04/21/951366/�


� �HYPERLINK "http://investigative.am/news/view/lragiram-i-lragrox-brnutyun-mexadranq.html"�http://investigative.am/news/view/lragiram-i-lragrox-brnutyun-mexadranq.html�


� �HYPERLINK "http://investigative.am/news/view/brbutyun-enoqyan-lragrox.html"�http://investigative.am/news/view/brbutyun-enoqyan-lragrox.html�


� �HYPERLINK "https://www.azatutyun.am/a/29183830.html"�https://www.azatutyun.am/a/29183830.html�


� �HYPERLINK "https://www.aravot.am/2018/04/21/951484/"�https://www.aravot.am/2018/04/21/951484/�


�  �HYPERLINK "https://www.aravot.am/2018/06/15/964518/"�https://www.aravot.am/2018/06/15/964518/�


� �HYPERLINK "https://media.am/attacks-on-journalists-yerevan-april-22"�https://media.am/attacks-on-journalists-yerevan-april-22�


� �HYPERLINK "http://investigative.am/news/view/civilneti-lragrox-xochyndotum.html"�http://investigative.am/news/view/civilneti-lragrox-xochyndotum.html�


� �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2018/04/21/951555/"�http://www.aravot.am/2018/04/21/951555/�


� �HYPERLINK "https://media.am/attacks-on-journalists-yerevan-april-22"�https://media.am/attacks-on-journalists-yerevan-april-22�


��HYPERLINK "https://www.azatutyun.am/a/29184300.html"�https://www.azatutyun.am/a/29184300.html�


� �HYPERLINK "http://galatv.am/hy/news/227680/"�http://galatv.am/hy/news/227680/�  և �HYPERLINK "https://www.aravot.am/2018/04/22/951750/"�https://www.aravot.am/2018/04/22/951750/�


� �HYPERLINK "https://www.aravot.am/2018/04/22/951750/"�https://www.aravot.am/2018/04/22/951750/�


� �HYPERLINK "https://www.aravot.am/2018/04/22/951984/"�https://www.aravot.am/2018/04/22/951984/�


� �HYPERLINK "https://www.aravot.am/2018/04/22/951984/"�https://www.aravot.am/2018/04/22/951984/�


��HYPERLINK "https://www.shantnews.am/news/view/16987.html"�https://www.shantnews.am/news/view/16987.html�


� �HYPERLINK "http://investigative.am/news/view/mexadranq-radioi-lragroxi-gorcuneutyuny-xochynditelu-hamar.html"�http://investigative.am/news/view/mexadranq-radioi-lragroxi-gorcuneutyuny-xochynditelu-hamar.html�


� �HYPERLINK "https://www.aravot.am/2018/06/21/965830/"�https://www.aravot.am/2018/06/21/965830/� 


� �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2018/04/24/952575/"�http://www.aravot.am/2018/04/24/952575/�


� �HYPERLINK "https://mobile.facebook.com/story.php?story_fbid=2136575759693666&id=100000237880442&_rdc=1&_rdr"�https://mobile.facebook.com/story.php?story_fbid=2136575759693666&id=100000237880442&_rdc=1&_rdr�


� �HYPERLINK "http://hetq.am/arm/news/85516/azh-yntrutyunneri-zhamanak-lragroxneri-ashkhatanqy-khochyndotelu-gortsov-tarec-knoj-nkatmamb-hetakhuzum-haytararvec.html"�http://hetq.am/arm/news/85516/azh-yntrutyunneri-zhamanak-lragroxneri-ashkhatanqy-khochyndotelu-gortsov-tarec-knoj-nkatmamb-hetakhuzum-haytararvec.html� 


� �HYPERLINK "https://factor.am/11295.html"�https://factor.am/11295.html� 


� �HYPERLINK "https://web.facebook.com/narmirzoyan/posts/1745145775565068"�https://web.facebook.com/narmirzoyan/posts/1745145775565068� 


� �HYPERLINK "https://web.facebook.com/narmirzoyan/videos/1746511398761839/"�https://web.facebook.com/narmirzoyan/videos/1746511398761839/� 


� �HYPERLINK "http://armtimes.com/hy/article/140356"�http://armtimes.com/hy/article/140356�   


� �HYPERLINK "https://www.azatutyun.am/a/28766203.html"�https://www.azatutyun.am/a/28766203.html�      


� �HYPERLINK "https://www.armenpress.am/arm/news/878103/hqts-n-kartchel-e-lragroxin-harvatselu-hamar-rubik-hakobyani.html"�https://www.armenpress.am/arm/news/878103/hqts-n-kartchel-e-lragroxin-harvatselu-hamar-rubik-hakobyani.html�   


� �HYPERLINK "https://www.aysor.am/am/news/2018/04/11/%D5%A1%D5%AF%D6%81%D5%AB%D5%A1%D5%B6-%D5%A1%D5%B6%D5%BE%D5%BF%D5%A1%D5%B6%D5%A3-%D5%B9%D5%A7/1397872"�https://www.aysor.am/am/news/2018/04/11/%D5%A1%D5%AF%D6%81%D5%AB%D5%A1%D5%B6-%D5%A1%D5%B6%D5%BE%D5%BF%D5%A1%D5%B6%D5%A3-%D5%B9%D5%A7/1397872�


� �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2018/04/11/948702/"�http://www.aravot.am/2018/04/11/948702/� 


��HYPERLINK "https://www.azatutyun.am/a/29167424.html"�https://www.azatutyun.am/a/29167424.html�


� �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2018/04/16/949598/"�http://www.aravot.am/2018/04/16/949598/�


� �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2018/05/03/954593/"�http://www.aravot.am/2018/05/03/954593/�


� �HYPERLINK "http://armtimes.com/hy/article/135742"�http://armtimes.com/hy/article/135742� 


� �HYPERLINK "https://factor.am/48319.html"�https://factor.am/48319.html� 


� �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2018/04/21/951500/"�http://www.aravot.am/2018/04/21/951500/� 


� �HYPERLINK "https://168.am/2018/04/24/941252.html"�https://168.am/2018/04/24/941252.html�    և �HYPERLINK "https://armlur.am/799969/"�https://armlur.am/799969/�    


��HYPERLINK "https://www.hraparak.am/posts/591fb734e3d84d0d37fd972c/%D5%A1%D5%B7%D5%AD%D5%A1%D5%BF%D5%A1%D5%B6%D6%84%D5%AB%D6%81-%D5%A1%D5%A6%D5%A1%D5%BF%D5%BE%D5%A5%D5%AC-%D5%A7-%D5%BE%D5%A1%D5%B6%D5%A1%D5%B1%D5%B8%D6%80%D5%AB-%D5%A9%D5%AB%D5%BE-8-%D5%A4%D5%BA%D6%80%D5%B8%D6%81%D5%AB-%D5%BF%D5%B6%D6%85%D6%80%D5%A5%D5%B6%D5%A8"�https://www.hraparak.am/posts/591fb734e3d84d0d37fd972c/%D5%A1%D5%B7%D5%AD%D5%A1%D5%BF%D5%A1%D5%B6%D6%84%D5%AB%D6%81-%D5%A1%D5%A6%D5%A1%D5%BF%D5%BE%D5%A5%D5%AC-%D5%A7-%D5%BE%D5%A1%D5%B6%D5%A1%D5%B1%D5%B8%D6%80%D5%AB-%D5%A9%D5%AB%D5%BE-8-%D5%A4%D5%BA%D6%80%D5%B8%D6%81%D5%AB-%D5%BF%D5%B6%D6%85%D6%80%D5%A5%D5%B6%D5%A8� 


��HYPERLINK "https://www.hraparak.am/posts/591fb531e3d84d0d37fd8835/%D5%BE%D5%A1%D5%B6%D5%A1%D5%B1%D5%B8%D6%80%D6%81%D5%AB-%D5%B8%D6%82%D5%BD%D5%B8%D6%82%D6%81%D5%B9%D5%B8%D6%82%D5%B0%D5%AB%D5%B6-%D5%B0%D5%A1%D6%80%D5%AF%D5%A1%D5%A4%D5%AB%D6%80-%D5%BA%D5%A1%D6%80%D5%A1%D5%BA%D5%B8%D6%82%D6%80%D5%A4%D5%AB-%D5%A4%D5%AB%D5%B4%D5%A1%D6%81-12-%D5%B4%D5%AB%D5%AC%D5%AB%D5%B8%D5%B6-%D5%A4%D6%80%D5%A1%D5%B4-%D5%A7-%D5%BD%D5%BF%D5%A1%D6%81%D5%A5%D5%AC"�https://www.hraparak.am/posts/591fb531e3d84d0d37fd8835/%D5%BE%D5%A1%D5%B6%D5%A1%D5%B1%D5%B8%D6%80%D6%81%D5%AB-%D5%B8%D6%82%D5%BD%D5%B8%D6%82%D6%81%D5%B9%D5%B8%D6%82%D5%B0%D5%AB%D5%B6-%D5%B0%D5%A1%D6%80%D5%AF%D5%A1%D5%A4%D5%AB%D6%80-%D5%BA%D5%A1%D6%80%D5%A1%D5%BA%D5%B8%D6%82%D6%80%D5%A4%D5%AB-%D5%A4%D5%AB%D5%B4%D5%A1%D6%81-12-%D5%B4%D5%AB%D5%AC%D5%AB%D5%B8%D5%B6-%D5%A4%D6%80%D5%A1%D5%B4-%D5%A7-%D5%BD%D5%BF%D5%A1%D6%81%D5%A5%D5%AC� 


� �HYPERLINK "https://www.azatutyun.am/a/29048362.html"�https://www.azatutyun.am/a/29048362.html� 


� �HYPERLINK "http://armlur.am/778668/"�http://armlur.am/778668/�  


� �HYPERLINK "https://168.am/2018/05/01/944753.html"�https://168.am/2018/05/01/944753.html�


� �HYPERLINK "https://www.youtube.com/watch?v=YowAQ33DxtM"�https://www.youtube.com/watch?v=YowAQ33DxtM� և �HYPERLINK "https://168.am/2018/05/01/944616.html"�https://168.am/2018/05/01/944616.html�





� �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2018/05/07/955311/"�http://www.aravot.am/2018/05/07/955311/�


� �HYPERLINK "http://khosq.am/2018/05/25/%D5%A3%D5%A1%D5%AC%D5%A1-%D5%B6%D5%9D-%D5%A8%D5%B6%D5%A4%D5%A4%D5%A5%D5%B4-%D5%B0%D5%A1%D6%80%D5%AF%D5%A1%D5%B5%D5%AB%D5%B6-%D5%BF%D5%A5%D5%BD%D5%B9%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%A1%D5%B6-11/"�http://khosq.am/2018/05/25/%D5%A3%D5%A1%D5%AC%D5%A1-%D5%B6%D5%9D-%D5%A8%D5%B6%D5%A4%D5%A4%D5%A5%D5%B4-%D5%B0%D5%A1%D6%80%D5%AF%D5%A1%D5%B5%D5%AB%D5%B6-%D5%BF%D5%A5%D5%BD%D5%B9%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%A1%D5%B6-11/� 


� �HYPERLINK���HYPERLINK "http://www.aravot.am/2018/05/11/956446/"�http://www.aravot.am/2018/05/11/956446/� և �HYPERLINK "https://www.youtube.com/watch?v=6L9-vIFteoI"�https://www.youtube.com/watch?v=6L9-vIFteoI�


� �HYPERLINK "https://lurer.com/?p=255408&l=am"�https://lurer.com/?p=255408&l=am�


� �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2018/02/08/935799/"�http://www.aravot.am/2018/02/08/935799/�  


� �HYPERLINK "http://moh.am/" \l "1/952"�http://moh.am/#1/952�


� �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2018/05/17/957628/"�http://www.aravot.am/2018/05/17/957628/�








� �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2017/05/14/885340/"�http://www.aravot.am/2017/05/14/885340/� 


� �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2018/05/28/960150/"�http://www.aravot.am/2018/05/28/960150/� 


� �HYPERLINK "https://lurer.com/?p=289100&l=am"�https://lurer.com/?p=289100&l=am� և �HYPERLINK "https://www.youtube.com/watch?v=7nMiQ6p5P8w"�https://www.youtube.com/watch?v=7nMiQ6p5P8w�





� �HYPERLINK "https://web.facebook.com/sisak.gabrielyan/videos/1686440411437012/"�https://web.facebook.com/sisak.gabrielyan/videos/1686440411437012/� 


� �HYPERLINK "http://kentron.tv/programs/social/hancanqi-hetqov/15598.html"�http://kentron.tv/programs/social/hancanqi-hetqov/15598.html� 


� �HYPERLINK "http://www.1in.am/2366928.html"�http://www.1in.am/2366928.html� 


� �HYPERLINK "https://web.facebook.com/photo.php?fbid=10215471419755711&set=a.1828379706309.196864.1144813885&type=3&theater"�https://web.facebook.com/photo.php?fbid=10215471419755711&set=a.1828379706309.196864.1144813885&type=3&theater�


� �HYPERLINK "http://www.tert.am/am/news/2018/06/13/Daniel-Ioanisyan/2712532"�http://www.tert.am/am/news/2018/06/13/Daniel-Ioanisyan/2712532�


� �HYPERLINK "https://www.aravot.am/2018/06/20/965527/"�https://www.aravot.am/2018/06/20/965527/�


� �HYPERLINK "https://www.youtube.com/watch?v=6ZkB11LlqsQ&feature=share"�https://www.youtube.com/watch?v=6ZkB11LlqsQ&feature=share�


� �HYPERLINK "https://www.aravot.am/2018/06/20/965570/"�https://www.aravot.am/2018/06/20/965570/�


� � HYPERLINK "https://loritv.am/news/munetik/mi-khlek-indznits-im-bazhin-arewe-step-anavani-bnakch-i-anzorowt-yan-chich-e?fbclid=IwAR2EZX_Xrkw4b2ZhVHYWc3IT0rRHcudHIC0X3y5ddpFkL8YKeLqCLYc79LY" �https://loritv.am/news/munetik/mi-khlek-indznits-im-bazhin-arewe-step-anavani-bnakch-i-anzorowt-yan-chich-e?fbclid=IwAR2EZX_Xrkw4b2ZhVHYWc3IT0rRHcudHIC0X3y5ddpFkL8YKeLqCLYc79LY�


� �HYPERLINK "https://web.facebook.com/azatutyun/videos/1992988344079866/"�https://web.facebook.com/azatutyun/videos/1992988344079866/�


� �HYPERLINK "http://fnews.am/?p=2531335&l=am/hancapordz+lragrox+gayane+zargaryani+dem+videophoto"�http://fnews.am/?p=2531335&l=am/hancapordz+lragrox+gayane+zargaryani+dem+videophoto�  


� �HYPERLINK "http://investigative.am/news/view/gayane-zargaryan.html"�http://investigative.am/news/view/gayane-zargaryan.html� 


� �HYPERLINK "https://web.facebook.com/photo.php?fbid=1901162879947064&set=a.359115720818462.85816.100001601119023&type=3&theater"�https://web.facebook.com/photo.php?fbid=1901162879947064&set=a.359115720818462.85816.100001601119023&type=3&theater�








� �HYPERLINK "https://factor.am/38226.html"�https://factor.am/38226.html� 


� �HYPERLINK "https://web.facebook.com/photo.php?fbid=1734949346583461&set=a.190479901030421.47498.100002052385109&type=3&theater"�https://web.facebook.com/photo.php?fbid=1734949346583461&set=a.190479901030421.47498.100002052385109&type=3&theater�





� �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2018/05/25/959571/"�http://www.aravot.am/2018/05/25/959571/� 


� �HYPERLINK "http://hetq.am/arm/news/88997/byujen-mot-5-mlrd-dram-khakhtumnerov-e-tsakhsvel.html/"�http://hetq.am/arm/news/88997/byujen-mot-5-mlrd-dram-khakhtumnerov-e-tsakhsvel.html/�


� �HYPERLINK "http://hetq.am/arm/news/89260/hanrayin-herustatesutyuny-ruben-jaxinyani-poxeri-lvacqatunn-e.html"�http://hetq.am/arm/news/89260/hanrayin-herustatesutyuny-ruben-jaxinyani-poxeri-lvacqatunn-e.html�


� �HYPERLINK "http://armtimes.com/hy/article/139051"�http://armtimes.com/hy/article/139051� 








35

