[image: image2.jpg]National Endowment
for Democracy



 COMMITTEE TO PROTECT FREEDOM OF EXPRESSION                    [image: image1.jpg]



ON THE SITUATION WITH FREEDOM OF EXPRESSION AND 
VIOLATIONS OF RIGHTS OF JOURNALISTS AND MEDIA IN ARMENIA
2018 third quarterly (July - September) report by the Committee to Protect Freedom of Expression 

The Committee to Protect Freedom of Expression regularly submits to the public its reports on working environment and issues of Armenian media and its personnel, on the status of the freedom of expression and on the violations of the rights of the media and the journalists. This report reflects the data from the third quarter of 2018.
The sources of facts included in the report are the following:

- phone calls to CPFE “hot line”
- meetings and conversations of the CPFE experts with media personnel,
- replies to official inquiries sent to public bodies,
- materials from court cases with media involvement,
- materials disseminated by the partner journalist organization,
- publications by the media.
BRIEF SUMMARY
The third quarter of 2018 was a period that includes elections to the Yerevan City council. These were conditioned by the velvet revolution in linked to the political developments in Armenia. These elections favorably differed from all the previous ones not only by successfully reacting to the electoral violations, but also in terms of free operation by the journalists and media outlets. Despite that, on the actual election day, on September 23, one case of violence and one case of pressure on the media representatives were recorded. For comparison, we should say that on May 14, 2017, on the day of election to the Yerevan city council 2 cases of physical violence and 5 cases of impeding professional activity were recorded.
In general, during the third period, unlike the second one, when the velvet revolution was taking place, the total number of violations of the rights of media outlets and the journalists has significantly decreased reaching 37 from 54. In particular, cases of physical violence have sharply decreased: two cases have been recorded (19 in the previous quarter), as well as cases of various types of pressure have decreased: 13 cases have been recorded (23 in the previous quarter). In terms of violating the right to receive and disseminate information 22 cases have been recorded (12 cases in the previous quarter).

During the post-revolution period, and specifically during the campaign for extraordinary elections to the Yerevan City council, it became boldly evident how Armenian media outlets are divided into political and financial camps. The atmosphere of intolerance was also transferred to the social media, where media outlets also became the target of various political groups. Various political powers paid attention to this problem. 
During the period in question, one of the problems the media was concerned about was the work of the public relations departments of the state agencies.

Although the Prime Minister and other members of the government communicated with the public online, it cannot fully replace the activity of the aforementioned departments. At the same time, the issues of contact with the government members remained unsolved for the journalists. 

In this respect, the CPFE attaches importance to the implementation of the changes and amendments in the Law “On the structure and operation of the government”. In terms of access to information and the operation of journalists, for the media the laws “On local self-government in Yerevan City”, “On procurement”, “On protection of personal data” remain challenging and they also need to be reviewed. 

During the July-September months, the CPFE continued to monitor the criminal cases related to the events in Baghramyan Ave. on June 23, 2015 (#ElectricYerevan) and in Khorenatsi Street and Sari Tagh in the second half of July 2016, which were coupled with impediments of professional activity and mass violence against the journalists and the cameramen. If in the case of the first, after three years journalist Hakob Karapetyan was finally called for cross-examination, the pre-investigation of the second, in which more than 20 media employees were recognized as victims, was stopped, which raised the resentment of the media community. The CPFE intends to appeal against that decision.  

During the third quarter, two new court cases were submitted against a journalist and mass media. Moreover, in both cases the claimant is “Mews AM” LTD, founder of “News.am” news site, which claimed to charge Sona Haroutyunyan, correspondent from “1in.am” belonging to “Beginning media center” Ltd in one case, and in the second case, “Dareskizb” (beginning of the century) Ltd., founder of the “Haikakan zhamanak” daily, under Article 1087.1 of the Ra Civil Code, for insult and slander.
MEDIA ACTIVITIES ENVIRONMENT
The most important political event during the 3rd quarter of 2018 was the elections to the Yerevan City council, which were conditioned by the developments of the velvet revolution. As a whole, these elections qualitatively differed from all the previous ones also in terms of unrestrained operation of the journalists and the media outlets. However, two cases of the violation of the rights of the media representatives were recorded, in relation to which, according the law enforcement messages, materials are being prepared.
On September 22, on the silence day before the elections, incident that took place at the “Media center” became a reason for concern, when the “Independent observer” alliance was introducing the initial results of its monitoring, representatives from the “Prosperous Armenia” party tried to impede the process
. According to the CPFE, on the one hand, the observer mission, while publishing the data on the eve of the elections, violated the requirement of the silence day, as that could impact on the orientation of the voters; on the other hand, the aggressive behavior by PAP parliamentarian Vahe Enfiajyan and his supporters was unacceptable, when they attacked the speakers in the media room and started to argue with them.
During the pre-election period, the tension was especially high in the social media. The “Union of informed citizens” NGO introduced facts about it: cases of “information attack” were recorded against all the powers
.
During the post-revolution period, new “rules of game” have come out for the mass media: the media field is trying to overcome the emerged problems. One of them is linked to the working relations between the public bodies and the journalists. In this respect, the Committee to Protect Freedom of Expression conducted a study, trying to find out how the media treat the “online democracy” adopted by the new government
. Are the journalists satisfied with the officials’ facebook note and online communication with the public? It turns out that not much. The journalists need direct contacts, with the opportunity for feedback. 11 out of 27 journalists who participated in the survey by the CPFE prefer first to receive information through direct contact, the other 11 prefer through briefings, press conferences; facebook posts and live streams were considered primary only in two cases, and two people gave preference to official inquiries. Maybe the reason for this is that as a rule, the journalists expect quick answers to ensure quick publication.
“Aravot.am” also published its opinion about the topic, that public relations services of certain state agencies are wasting the taxpayers’ money
. The media outlet was complaining of the fact the no press release is sent on any event; instead, posts are made on facebook.
Should the journalist consider the social media as the main source of information to learn about this or that official event? The concerns became so tensed, that on July 17, heads of a number of media outlets made a statement expressing concerns related to the negative tendencies related to the activity of the media outlets, as they assessed it: “The representative of the new authorities prefer to inform about press conferences and other events, as well as the work done through facebook pages and posts. Moreover, certain media outlets operate under advantageous conditions, having the first-hand chance to be informed about this or that event through direct contact.” The authors of the statement also referred to the formed atmosphere of intolerance towards the opinions by the opponents to the new authorities, as well as attacks by the fake users
. Later, the topic was also tackled upon by NA Vice-Speaker Arpine Hovhannisyan considering it necessary first to start discussions with the interested parties to solve the problem of the so-called “fake news”, in relation to which legislative initiatives are being undertaken in various European countries like France, Spain, etc., based importance of the right to receive and disseminate information
. The NA Vice-Speaker also considers it important to have professional discussions about removing posts and comments containing insult and slander (including by fake users), as well as about sanctioning for the aforementioned.
In general, during the period in question, the representatives of the previous authorities, especially Arpine Hovhannisyan and Armen Ashotyan from RPA, often expressed their concerns about the problems of the freedom of expression. According the assessment by the CPFE, it rather had political nature, and was conditioned by the aspiration to criticize the new authorities, than being tender to the freedom of expression. In certain cases, that aspiration even turned into fun. So, on August 17, in the Republic Square in his speech Nikol Pashinyan advised to “think before speaking”, which, a day later received the following response by Arpine Hovhannisyan: “…the full ‘pomposity and poverty’ of the principle of the freedom of expression is that a person decides for him/herself to think and then to speak, or to speak and then to think, or not to think at all.”
 Former minister of justice, Vice-Speaker of the parliament Arpine Hovhannisyan’s perceptions about the freedom of expression cause at least bewilderment. Moreover, a day later NA Speaker Ara Babloyan made a speech. In relation to the Prime-Ministers call for “thinking before speaking”, he said, “It is a direct infringement against dissidence.”
 Referring to these criticism Nikol Pashinyan stated, “There is a person in RA who buys three TV companies in a week, then he/she says that the rights for freedom of expression are limited.”
 The Prime Minister evidently meant the second RA president Robert Kocharyan.
The representatives of the previous authorities even complained of the processes that took place in accord with the laws adopted by them. So, Armen Ashotyan, chairperson of the Standing committee on NA foreign affairs was concerned about the circular by the Head of staff of the government to the government member, which was made public by Ashotyan on August 19. According to the document, the public officials were asked to strictly follow certain rules when contacting the media; in particular, the expressed opinions should be in line with the official disposition of the RA Government, they should not contradict the Government program and the strategic directions. Besides, employees of the bodies under the Government, except for the head of agency, press secretary and the advisers, can answer the verbal inquiries by the media after coordinating with the head of the agency or the person authorized by the latter, etc.
 According to Armen Ashotyan, this restricts the freedom of expression and information, operative activity of the press, as well as the right of the public employees for free expression.

We should notice that the legal ground of this circular is the scandalous law adopted during the rule of the RPA on “The structure and operation of the government”, by which, along with other bans, the following is defined: “A government member, as well as other persons present at the Government session has no right to make public any information about the course of discussing any issue in the Government without the permission by the Prime Minister.”
At the end of last year and at the beginning of this year, the CPFE stated that the Law o on “The structure and operation of the government” has provisions, which restrict the freedom of information and the freedom of expression, however then the political authority was ignoring the voiced concern. As a result, the scandal made now is strange in many aspects, because by and large the circular, which was made public, fits within the frames of the notorious law. 

The journalists felt the negative consequence of this same law earlier, on August 9, on the day of successive session by the government, when the media representatives were unexpectedly not allowed to up to the conference hall. Arman Yeghoyan, the Press secretary of the Prime Minister clarified this decision in a different way: “The security regime is being violated. It is hard to control who is going where in the building.”
 In this respect, the CPFE reminded, that the same law on “The structure and operation of the government”, which was adopted on March 23 by the parliament during the rule of the previous authorities, stipulates that the Government sessions are held behind the doors.
 It was only thanks to Nikol Pashinyan’s good will that the sessions are held mostly public: in the given case, the Prime Minister uses the same “loophole” existing in the same law. 


The Committee to Protect Freedom of Expression has raised this problems a number of times, and along with partner organizations, it made statements. There is fear in the media community that in future the sessions can again be held behind the doors, as it was during the previous authorities. Consequently, it is necessary to make changes in the aforementioned law and enshrine that the sessions of the highest executive body will be open for the media.
During the period in question, another official document became a reason for concern. On September 27, the Personal data protection agency at the RA Ministry of Justice circulated a guideline titled “The right to protect personal data during the public events”. While respecting the right to protect personal data, the CPFE expresses it belief that it should not be forced against another fundamental right – freedom of expression. From this perspective, the aforementioned document has a number of challenging provisions, which can be qualified as ungrounded limitations of media and journalists’ activities. In particular, while agreeing with the statement by the agency, that during the seminars and conferences photo-and-video-shootings should be mutually agreed with the participants, according to the CPFE, in absence of consensus, those who do not want to be videotaped, should not become an obstacle for the event and its coverage. Finally, the seminars, conferences and other similar events have public nature and their participants should be ready for easy communication, including tolerance of media presence and activity, or simply refrain from participation. 

From this perspective, the CPFE once again expresses its concerns in relation to changes made on December 16, 2016 in the RA law on “Protection of personal data”. Accordingly, Article 1.3 of that law was revoked, which said that processing personal data was not subject to any limitations, if it was done exclusively for journalistic, literary or arts purposes. Since January 9, 2017, when the changes came into force, that exception is not in force any longer. The CPFE and partner organizations have stated a number of times that these limitations should not refer to media and its employees, accordingly the exception for them should be restored. 
During the third quarter of this year, the return of the RA second president Robert Kocharyan into politics had significant impact on the media field (including in terms of redistribution of ownership in the field). When on August 13, the RA Appellate court changed the restraint measure and released Kocharyan, and on the next day, he decided to give a press conference, the activists did not allow that to happen and failed it. In relation to the happening, the media outlets and journalists had different opinions, often because of evident political orientations. One part was complaining, while insisting that their right to receive information has been violated. The other part thought that job of the journalists is to cover what is happening, and they unconstrainedly did their job. The CPFE thinks that in the given situation nobody impeded the actual work of a journalist: the media representatives saw and recorded what happened, and the happening was quite a sensational thing, which was not of less interests than what Robert Kocharyan could have said, and all these was freely covered. At the same time, according to the assessment by the CPFE, with the failure of the press conference the second president’s freedom of expression was violated.
Robert Kocharyan’s statements about the media often caused bewilderment in the media community, as attempts were made in them to engage the media outlets into a political struggle. So, on August 16, in an interview given to “Yerkir Media” TV company, he called the media outlets to turn to the Special investigative service to receive information about his case and to make them public. This call evidently had an instigating nature. In fact, based on his political perspectives, the country’s second president was instigating the media outlets to violate the law and to obtain pre-investigative secrets and to make them public. It is natural, that no media outlet did it.
In general, Robert Kocharyan’s factor and the news persistently circulated in the society that the second president intends to buy media outlets, made the situation in the media field and in the social media more tensed. Some journalists even made recommendations to the law enforcement bodies to look into the matter to identify financial sources of media outlets: the owners, sponsors and clients. On August 15, “Baghramyan 26” channel of the “Telegram” news platform published a letter, according to which Kocharyan’s supporters offered to buy them. There were also publications in the media, that the second president wanted to buy TV companies, however, it is still a subject matter that 100% of the shares of “Ararat” TV was transferred to Kocharyan’s close relation
.
In this context, we can also consider the search conducted on September 17 by Department 6 of the RA Police and the Special investigative service at the office of “Yerevan.today” news site, the funding of which, according to the circulated news, is also linked to Kocharyan’s name. Wire-taping devices were looked for
, computers were checked to find out how the site received and made public the YouTube link of the wiretapped telephone conversation between NSS Director Arthur Vanetsyan and Head of the SIS Sasoun Khachatryan 2 days before it was spread over the Internet. According to the official clarification, the search conducted at the editorial had no relation to the journalistic activity, but was exclusively aimed at ensuring multifaceted, objective and full examination of the criminal case
.
As the law enforcement bodies did not introduce to public weighty facts, which could be the reason for such rough measures, the Committee to Protect Freedom of Expression and partner organizations made a statement, which said that without serious grounds this act could be “considered as interference with the activity of the media outlet and threaten the protection of the information sources.” So, the authors of the document demanded from the law enforcement to return the seized devices to the editorial as soon as possible, to publish the main results right after the end of the expertise, and to take into consideration the violations during the pre-investigation highlighted by the editor
.
The happening was condemned by the international human rights organization “Journalists without borders”, while stating that through conducting the search at the editorial and seizing the devices, the principle of protecting journalistic sources were roughly violated, which is safeguarded by the RA legislation and ECHR
.
The scandal around Robert Kocharyan’s name also continued when another unprecedented event in the field of mass media became known: the media outlet brought a lawsuit against a journalist for a post on facebook. On September 26, “News AM” LTD turned to court with two lawsuits. One of them was against Sona Haroutyunyan, correspondent from “News.am” site: on her facebook note, she linked “News.am” site to Robert Kocharyan’s name. The other lawsuit was against “Dareskizb” LTD, founder of “Haikakan zhamanak” daily, the reason being the article titled “Ararat, Armnews, H2, News.am, Yerkir Media fakes: which media outlets ‘are bought’ by Kocharyan”. In both cases, the plaintiff claimed a compensation for the damage to the business reputation (details in “Pressure on mass media and its employees” section). In another case, Robert Kocharyan brought a lawsuit against “Beginning media center” LTD, founder of “1in.am” news site. By the way, he had started the process in June, but the claim was returned twice, because the documents were incomplete.
Like in the previous quarter, during the period in question, revelations were made about the financial flows allocated to the media outlets from the state budget. As a result of inquiries, “Armtimes.com” found out that during the 2016-2018, the “Motherland-Diaspora” state non-commercial organization, being on the balance of the Ministry of Diaspora, concluded contracts with certain media outlets to order paid TV programs, articles and other publications. The total number of media outlets is 10, among them “Armnews” TV company, “News.am”, “Tert.am”, “Golosarmenii.am”, “Asekose.am” sites, “Aravot” daily, “Avangard” periodical, Public radio. In total, in 2016, 2017 and 2018, the ministry allocated AMD20mln to these media outlets
. Whereas, it remained unknown to the public based on which principle these media outlets were chosen and based on which standards the money from the state budget was allocated to them. 
During the July-September months, the CPFE continued to monitor the criminal cases related to the events in Baghramyan Ave. on June 23, 2015 (#ElectricYerevan) and in Khorenatsi Street and Sari Tagh in the second half of July 2016, which were coupled with impediments of professional activity and mass violence against the journalists and the cameramen. In “#ElectricYerevan” case, introducing the rights of three journalists (Hakob Karapetyan, Gevorg Ghazaryan and Tehmine Yenokyan) initially having no advocates, on July 31, the CPFE sent the successive inquiry to the Special investigative service to find out if any defendants or suspects have been identified. In fact, the reply did not contain anything new: “Those journalists ‘have the status of victims. In relation to their criminal case no defendants or suspects are engaged…in the pre-investigation…” The CPFE received these kinds of answers for three years. Despite that, after our last inquiry, on September 3, journalist Hakob Karapetyan was invited to SIS for cross-examination with former Ra deputy chief of police Hunan Poghosyan, by the order of which the journalist’s camera memory card was seized on Baghramyan Avenue. Moreover, on September 7 cross-examination was conducted with another former RA deputy chief of police Levon Yeranosyan. However, the same process did not include the other victims – Gevorg Ghazaryan and Tehmine Yenokyan. In general, not identifying any new defendants or even suspects in relation to the journalists who suffered during the #ElectricYerevan events proves the ineffective work of the pre-investigation. 

The same can be said about the criminal case relating to the events that took place in Khorenatsi Street and in Sari Tagh. Moreover, on September 25, the Special investigative service stopped the proceeding of this case reasoning, “the engaged defendant is unknown.” The SIS insists that despite this, the investigative activities and the operative-intelligence measures would not cease. However, if for years no progress has been recorded in the case, it is hard to believe that after stopping any effective work will be carried out in this direction. That is why the CPFE, introducing the interests of correspondent Mariam Grigoryan and photojournalist Gevorg Ghazaryan from “1in.am”, who suffered in Sari Tagh, intends to challenge the decision by the SIS first to the prosecutor’s office, and if no desired answer is received, to the court.   

We should remind that in the previous years, taking into consideration the ineffectiveness of the pre-investigation of these two cases, the CPFE helped the five journalists engaged and recognized as victims to turn to international instances – to the European Court and to the UNO Human Rights Committee, without exhausting all the remedies domestically, which is envisaged by this institutions in certain cases. 
One of the memorable events in the third quarter of 2018 was the first big press conference given by Prime Minister Nikol Pashinyan on July 20, at which journalists were present not only from the capital, but also from the RA provinces. By the way, all the media outlets were given a chance to ask at least one question to the head of the country. This kind of a big and unconstrained press conference is a new phenomenon for Armenia.

At the same time, during the quarter in question the tendency continued when the politicians, high-rank officials or other famous people, when hearing unpleasant and sharp questions, lose self-control and insult or treat them disrespectfully, or try to give admonition or teach lessons to them. This time PAP leader Gagik Tsaroukyan, RPA parliamentarian Maihran Poghosyan, former first lady Rita Sargsyan and others stood out with such behavior.
VIOLATIONS OF THE RIGHTS OF JOURNALISTS AND MEDIA OUTLETS
Violations of the rights of journalists and media outlets during the third quarter of 2018 are introduced according to the following classification by the CPFE:

· physical violence against journalists,

· pressure on media outlets and their personnel,

· violations of the right to receive and disseminate information.
To some extent, this classification by the CPFE is conditional. In particular, sometimes impeding the receiving and disseminating information is coupled with violence against the journalist. Such facts refer to the type of violation they are quite close to, according to the authors. Nevertheless, the applied classification enables introducing in a comprehensive and vivid way the general picture of violations of the rights of journalists and media.
The relevant subsections of the report include facts about violations of the rights of the journalists and media outlets during the months in question, as well as developments related to incidents that took place during the previous periods. 
On the whole, two cases of physical violence were recorded during the third quarter during which four journalists and cameramen suffered; the number of cases of pressure against mass media and their employees is 13, and the number of cases of violating the right to receive and disseminate information is 22.
Below we introduce the comparative data of respective periods in 2017 and 2018 in tables.

Quantitative data of the violations that took place in 2018, by quarters
	Types of violations
	2018, 1st quarter
	2018, 2nd quarter
	2018, 3rd quarter
	Total 

	Physical violence against the journalists
	0
	            19 
(23 victims)
	2 
(4 victims)
	       21
(27 victims)

	Pressure on media outlets and their personnel
	12
	          23
	13
	       48

	Violations of the right to receive and disseminate information
	14
	          12
	22
	        48


Quantitative data of the violations that took place in the 3rd quarter of 2017 and 2018
	Types of violations 
	2017, 3rd quarter
	2018, 3rd quarter

	Physical violence against the journalists 
	2
	2
    (4 victims)

	Pressure on media outlets and their personnel 
	16
	13

	Violations of the right to receive and disseminate information
	39
	22


Quantitative data of the violations that took place during the months of 2017 and 2018
	Types of violations 
	2017, 9 months
	2018, 9 months

	Physical violence against the journalists 
	10

	21

	Pressure on media outlets and their personnel 
	105
	48

	Violations of the right to receive and disseminate information
	54
	48


1. Physical violence against the journalists 
In the 3rd quarter of 2018, one of the two cases of physical violence against the mass media representatives was exerted by an official on the day of elections to the Yerevan City council; the other one was exerted by the residents of Shatin community in Vayots Dzor province. In the latter incident, a criminal case was filed under Article 164.1, and the prosecution sent materials of the incident on the day of elections for investigation.
In the 3rd quarter of 2018, the number of cases of violence against journalists is the same as in the same period of the previous year, and less by 17, as compared with the previous quarter.
Below we introduce the new cases of violence, as well as the developments of the previous cases in chronological order.
On July 3, the Lori province court of general jurisdiction held the trial of the criminal case filed in relation to impeding professional legitimate activity of Narine Avetisyan, editor-in-chief of “Lori” TV Company, as well as to exerting physical violence against her.
We should remind that on September 28, 2017, Narine Avetisyan, after receiving information that the bridge adjacent to Holy Mother church was being paved while it was showering, went to that site to cover the activities. When videotaping, Tigran Nazaryan, head of the “Shinplyus” construction company, along with his staff members attacked Narine Avetisyan
. Based on the report by Narine Avetisyan, at the Lori province investigative department of the Investigative Committee a criminal case was filed under Article 164.1 of the RA Criminal Code (impeding professional legitimate activity of a journalist).
On February 23, 2018, the case with indictment was sent to court (details in CPFE 2017 annual, and 2018 first quarter reports, see www.khosq.am site, section “Reports”). 

Case-related session was held on July 30; the next session is on October 2.
On July 12, CPFE advocate Karen Tonoyan sent a second inquiry to the Central section of the Yerevan City Police Department of the RA Police to receive information about Julietta Kokolyan, who is wanted and is charged with impeding journalist Shoghik Galstyan’s activity. In particular, the advocate was interested whether the law enforcement bodies had turned to RA National security bodies to receive information whether J.Kokolyan has crossed the RA state border. If yes, then was is the reply?
We should remind that on April 2, 2017, on the day of elections to the Parliament, Sisak Gabrielyan from radio “Liberty” and Shoghik Galstyan from “Araratnews.am” news site underwent violence at the campaign office of Hakob Beglaryan (candidate from the RPA) at 15 Roustaveli street in Kond district (details in CPFE 2017 annual report, see www.khosq.am  website, section “Reports”). The CPFE advocate represents the right of Shoghik Galstyan. During the court session on February 5, the judge made a decision to announce Julietta Kokolyan, charged with impeding the work of Shoghik Galstyan as wanted
. The advocate of the defendant periodically informed the court that Kokolyan has health issues, and is often taken to hospital, but no documents were submitted to the court about that.
Before finding Julietta Kokolyan, the court decided to stop the trial of the case and in a separate proceeding, they will continue the trial of the next defendant – Levon Gasparyan, related to using violence against the reporter from radio “Liberty”. During this quarter, case-related court sessions have been held on July 2, August 17, 27 and September 28. The next session is on November 5.
On July 27, in relation to the famous criminal case named “Zibileaks”, Heghine Pograryan
 was apprehended, who is charged with giving bribes to voters.
We should remind that on June 11, based on the decision by the prosecutor, the SIS resumed the pre-investigation of this case, which was stopped on August 1, 2017
. 

The incident took place two days before the elections to Yerevan City council held on May 14, 2017 at the pre-election office of Taron Margaryan, candidate to the Mayor, located on 56 Komitas Avenue, where the journalists came to check the alarm calls received in relation to distribution of election bribes. A group of people gathered there attacked Tirair Mouradyan and Tatev Khachatryan, journalists from “Armtimes.com” news site, and forcefully removed them from that area.

Based on the sufficient combination of evidences collected during the pre-investigation of the criminal case, charges were brought against 11 persons
.
On August 27, Yerevan court of general jurisdiction (seat n Arabkir and Kanaker-Zeytun) rejected Vahe Makaryan’s, journalist from “Hraparak” newspaper, complaint against the decision by Special investigative service. 
We should remind that it is the second time the SIS stopped the criminal case in relation to ex-parliamentarian Roubik Hakobyan exerting violence against Vahe Makaryan. 
The incident happened December 7, 2016. The criminal case filed at the SIS was stopped on February 9, 2017, because of the absence of corpus delicti
. Vahe Makaryan challenged this decision by the SIS at the prosecutor’s office, and then at the Yerevan Arabkir and Kanaker-Zeytun administrative districts court of general jurisdiction. Being rejected, he turned to the appellate court. On September 1, 2017, the RA Appellate Criminal court met the journalist’s complaint while overturning the decision by the court of first instance. The SIS brought a complaint against this decision to the RA Court of Cassation. This instance decided that the SIS did not do objective investigation and the case was sent back for additional investigation. The SIS investigated it again and stopped again, after which the second round of complaints started.
The plaintiff turned to the Appellate court; the case was taken over a proceeding. The day of the session is not decided yet, as on September 28 judge Armen Danielyan withdrew.
On September 12, when carrying out professional obligations in Shatin community of Vayots Dzor, Syune Hambardzoumyan and Knar Manoukyan
, employees of “Zhoghovurd” daily, were subjected to violence. Tigran Khoudoyan, one of the candidates for the mayor of Shatin in 2017 SLGB elections, enjoying the support from RPA, who acts from the position of the supporters of the “Civil contract” party, lost to at-large candidate Arthur Stepanyan. Not making up with the loss, his supporters regularly organize protests.  

To get familiar with the situation, the two employees of the newspaper visited Shatin, where some of the residents attacked them, seized the journalist’s certificate from one of them, hit the hand of the other videotaping correspondent and dragged her. The newspaper knows their names – Shirak Harounyan, Never Hovhannisyan, Zvart Smbatyan, Zhanna Khoudoyan, Geghanoush Yeghoyan. The police department of Vayots Dzor province did not give a chance to the journalists to make a police report.

On September 14, the RA Prosecutor General’s office sent the publication by “Zhoghovurd” daily to the Vayots Dzor prosecutor’s office to prepare materials under Articles 180-181 of the RA Criminal procedural code and to take respective measures
. The criminal case filed on September 20 under Article 164.1 of the Criminal code based on the materials prepared at the Yeghegnadzor police department were sent to the investigative department of Vayots Dzor on September 24 to make further decision.
On September 23, on the day extraordinary elections to the Yerevan City Council, at the polling station 8/05 Norik Yeranyan, chairperson of the local polling station, hit Diana Davtyan on the hand, journalist from “1in.am” news site, telling her “take your microphone aside”
. In an interview with CPFE, the journalist informed, that besides that, one of the persons
 escorting NA PAP parliamentarian Arthur Manoukyan pulled cameraman Samvel Poghosyan by the shoulder and impeded the videotaping. On September 25, upon the task by the Yerevan City prosecutor, the publication was sent to the relevant units of Yerevan City police department for the preparation of materials under Articles 180-181 of the RA Criminal Procedural Code
. It was considered that the introduced acts contained prima facie features of impeding activities of mass media representatives who participated in the election. By the way, the statement by the CPFE also served as bases for the task by the prosecution
.
The course of criminal cases filed on the incidents (details in CPFE 2018 2nd quarterly report, see www.khosq.am, section “Reports”) of physical violence exerted against media representatives during the 2018 April revolution


The pre-investigation of the criminal case on the violence against cameraman Gevorg Martirosyan and Arevik Sahakyan, editor-in-chief of “factor.am” news site is still current; measures are being taken to find the perpetrators.
Publications related to Anatoly Yeghiazaryan, program editor at radio “Liberty”, cameramen Hambardzum Papoyan and Armen Petrosyan from Gyumri “GALA” TV Company and Naira Boulghadaryan, correspondent from radio “Liberty” are summed up in one criminal case and necessary measures are being taken to do the pre-investigation. Attached to this case is the persecution of Narek Kirakosyan, journalist from “Haikakan zhamanak” daily, which was conducted upon the order by Hunan Poghosyan, former First Deputy Chief of RA Police.
The cases of Vrouir Tadevosyan, Public radio producer, and Ani Grigoryan, journalist from “CivilNet.am” were merged with other cases filed in relation to cases of violence in Avan; the pre-investigation is conducted in one proceeding. Overall, charges were brought against three persons, of which one is related to Vrouir Tadevosyan’s case.

In relation to criminal cases linked to Hovhannes Sargsyan, cameraman from “factor.am” and Artak Khoulyan, correspondent from “Shantnews.am”, charges were brought against six persons; the pre-investigation is current.


The court session envisaged on September 7 in relation to the criminal case filed for physical violence against Tehmine Yenokyan, journalist from “lragir.am” news site, did not take place and it is assigned on October 17.
Two criminal cases were brought to court in relation to physical violence against Tirair Mouradyan, journalist from “Union of informed citizens” NGO. In one of the cases, court sessions took place on August 24, September 5 and 19. The next session is on October 9. In terms of the second case, it is proceeded in the Kotayk province court of general jurisdiction; on session was held on August 28, the next one is on October 1.

In relation to the case linked to Gayane Asryan, journalist from “media.am”, a decision is made to reject the filing of the criminal case because of the corpus delicti.

The examination of the video-footage of the incident that happened to Aza Sargsyan, correspondent from public radio, it became clear that it contains sufficient factual data to start a criminal proceeding; except that, no report was made on the incident.

2. Pressure on media outlets and their personnel
During the 3rd quarter, 13 cases of various types of pressure – impeding professional activity, threats, persecutions, were recorded. As compared with the second quarter of this year, the number of the pressure cases has reduced by 10, and if we compare third quarters of 2017 and 2018, then we notice the number has decreased by three.  


During the period in question, three out of 13 cases of pressure on the mass media and their personnel were exerted by public officials, two – by common citizens, two – by politicians, one – by a religious organization, one – by a businessman, one – by a state body, and in three cases the media outlet was against a journalist or a media outlet.
This section of the report includes not only the cases of pressure recorded during the quarter in question, but also the developments and solutions of cases that happened in previous years. Below we introduce all the details in chronological order.
On July 2, Tavush province department of the Investigative committee stopped the criminal case filed at the Ijevan police unit of the RA police vs. Naira Khachikyan, director of the “Ijevan Studia” TV Company, because of the absence of legal grounds.
We should remind that on March 7, “Aravot” news site informed that charges were brought against Naira Khachikyan under Article 179.1 (embezzlement or squandering) and Article 325.1 (Forgery, sale or use of forged documents, stamps, seals, letter-heads, vehicle license plates) 
In an interview with CPFE, Naira Khachikyan stated that only “Aravot.am” news site informed about the filing of the criminal case, whereas there was no information about it on the “police.am” site. According to Naira Khachikyan, that case is related to the program of teaching handicraft conducted jointly with the Ijevan employment center in March of 2015.
People who participated in the course, received AMD 25000 each, and Naira Khachikyan received AMD440000, including VAT, through wire transfer to the TV Company. As Naira Khachikyan said, within the scope of the criminal case, participants of the course were called for interrogation and threatened to tell they did not participate in the course, and on that base, within the scope of the criminal case she was charged with forgery of signatures.
On July 4, Lori province court of general jurisdiction (seat in Vanadzor) held the successive court session on the teacher Susanna Sargsyan vs., Shushanna Grigoryan, correspondent from “Hraparak.am” news site.
We should remind, that the case is being re-examined at the court of first instance. The reason for the claim were articles under heading “Headmaster of Vanadzor School 8 was dismissed from work” and “The teacher from Vanadzor received AMD 12mln for forced outage” published on “Hraparak.am” website respectively on October 4, 2013 and December 5, 2013. On September 23, 2015, the court decided to meet Susanna Sargsyan’s claim partially: Shushanna Grigoryan should apologize publicly in writing to plaintiff Susanna Sargsyan, as well as to levy AMD 55000 from her in favor of Susanna Sargsyan. The rest of the claim was rejected. Both the plaintiff and the respondent turned to the Appellate court. On February 11, 2016, the Appellate court decided to reject Susanna Sargsyan’s claim, and to meet Shushanna Grigoryan’s claim. The ruling by the Lori province court of general jurisdiction on September 23, 2015 to meet the claim partially was overturned, and in that part the case was sent to the same court for re-examination (details in CPFE 2016 and 2017 annual reports, see www.khosq.am website, section “Reports”).

Case-related sessions were held on July 19, September 5 and 27 of 2018. The next court session is on October 11.
On July 9, the Appellate court rejected Daniel Ioannisyan’s complaint against the decision of the court of general jurisdiction (seat in Arabkir and Kanaker-Zeytun administrative district), with which it rejected the claimant’s complaint against the decision by the Investigative committee to stop the criminal case filed in relation to illegally collecting personal and private family information and disseminating through media.
We should remind that on March 25, 2017, “Iravunk.com” site published an article under heading “Interesting episodes from civil activist Daniel Ioannisyan’s biography”, which reveals information about personal life and family of Daniel Ioannisyan. That information is available only to the police and the Investigative committee. Based on the report by Daniel Ioannisyan, a criminal case was filed on April 25, under Article 144 of the RA Criminal Code. On August 7, the case was closed. Daniel Ioannisyan challenged this decision to RA Prosecutor General, and being rejected, he turned to the court (details in CPFE 2017 annual and 2018 first quarter reports, see www.khosq.am website, section “Reports”).
On May 14, Daniel Ioannisyan brought a complaint to a higher instance against the decision by the court of general jurisdiction. The Appellate Criminal court held sessions on this case on June 5 and 20. 

 The claimant brought a complaint to the Cassation court, but the latter has not taken the case over proceeding yet.


On July 9, the Appellate court rejected Narine Ghalechyan’s (correspondent from radio “Liberty”) complaint against the decision by the Gegharkunik province court of general jurisdiction related to the impeding of the journalist’s professional activity in Tchambarak on April 2, on the day of 2017 parliamentary elections.
We should remind that on April 2, 2017, at the polling station 20/24 in Tchambarak Narine Ghalechyan’s (journalist from radio “Liberty”) work was impeded
. She noticed a person in front of the voting booth watching the voting. To the journalist’s question why he came up to the booth, the person replied “not your business”, and then he cursed the journalist, demanded the telephone and demanded her to leave the polling station. I relation to the filed criminal case, the Gegharkunik province court of first instance met the claim re exerting pressure on the journalist and fined the person for AMD500000, but it rejected the journalist’s claim, stating in the decision that the journalist’s activity was not impeded. Grounds for that was the fact that the journalist did not leave the area after the incident and continued working. By the way, that person was Vazgen Adamyan, candidate for Tchambarak mayor who became one after the elections.

The journalist’s representative intends to turn to the Cassation court.
On July 18, Yerevan court of general jurisdiction (seat in Kentron and Norq-Marash administrative district) held the successive court session on the case Armen Mosikyan, director of the Byureghavan town outpatient hospital vs. “Zhoghovurd newspaper editorial” LTD, founder of “Armlur.am” news site.

The reason for the lawsuit was the article published on August 4, 2017, on “Armlur.am” site under heading “Earned money transporting corps: charges brought against the director of the MC.” 
 The plaintiff claims public refutation of information blemishing his honor, dignity and business reputation, and a payment of AMD 2million as a compensation for slandering.
On August 1, the verdict on this case was made public, which rejected Armen Mosikyan’s claim vs. “ArmLur.am” news site. Moreover, the court referred to the following opinion by the ECHR: “journalistic freedom supposes a certain degree of exaggeration, even manifestation of instigation by the journalist.” The court also stated that bringing evidence about the assessing judgment is unrealistic, and such a claim by itself can violate the freedom of expressing an opinion, which is a fundamental right stipulated by Article 10 of the European Convention.


On July 19, Yerevan court of general jurisdiction (seat in Arabkir) made a decision in the relation to the claim by “MIKSHIN” LTD vs. “Zhoghovurd newspaper editorial” LTD to refute slandering data and to pay a reimbursement of AMD2mln.
The reason for the dispute was the article published on “armlur.am” news site on February 14 of this year under the heading “VIDEO: protest in the park near the government building: the letter will reach the President’s office”
. 

On August 2, the court published the verdict, according to which the claim was rejected. The court stated, that the circumstances mentioned by the claimant were not substantiated by evidences, and the journalist operated based on the principle of diversity of opinions.
On July 21, Tirair Mouradyan, journalist from “Union of informed citizens” NGO made a post on his facebook page informing that the program coordinator of the same NGO Daniel Ioannisyan removed his article from “Sut.am” site and later uploaded the edited version without advance coordination with him
. Tirair Mouradyan expressed suspicion that there was pressure on Daniel Ioannisyan or maybe blackmail, and he turned to the media organizations asking to pay attention to this type of censorship.   

 
Chairperson of CPFE Ashot Melikyan responded to discussions over facebook in this relation, and in particular expressed bewilderment, that the government representative, before giving an interview, asked Daniel Ioannisyan for and received a promise of an objective and comprehensive material, which means, that the program coordinator took an ungrounded commitment via bypassing the journalist, as neither the journalist, nor the “Sut.am” site gave a reason to that official to challenge their impartiality.
In relation to this incident Ashkhen Mousheghyan, executive director of “Union of informed citizens” NGO wrote a clarification letter: “…These actions by the program coordinator contradict the strategic goals of the organization. I assure, that the incident has been thoroughly investigated within the organization and necessary conclusions have been made to prevent similar future manifestations.” 
 

Nevertheless, as a result of this incident Tirair Mouradyan has left the organization. 

On July 31, Tavush province court of general jurisdiction (seat Ijevan) held the successive court session on the case “Television and radio broadcasting network of Armenia” CJSC vs. “Ijevan Studia” LTD with the claim of levying AMD2599550 from the respondent. This debt was generated from the money not paid by “Ijevan Studia” to TRBNA for the broadcast TV programs. 

In an interview with CPFE, Naira Khachikyan, Director of the TV company, stated that until 2015 she regularly made all the payments, however when in 2016, as a result of the policy conducted by the state in this field the studio was left out of the digital broadcasting process and continued to operate in the analogue regime while losing its audience and the advertisers, it happened to be in a financial difficulty and stopped the payments.   

The next court session is on November 6. 

On August 3, the Cassation court refused to take over a proceeding the complaint by Siranoush Papyan vs. former RA chief of police Vladimir Gasparyan. 
On May 3, the Appellate court refused Siranoush Papyan’s complaint in relation to the decision made on November 29, 2017 by Yerevan Kentron and Norq-Marash administrative districts court of general jurisdiction on the case Siranoush Papyan vs. former RA Chief of Police Vladimir Gasparyan. The claimant had turned to the cassation court.

We should remind that on April 24, 2016 in Tsitsernakaberd, memorial to the victims of the Armenian Genocide, in reply to the remark by Siranush Papyan, journalist from “1in.am” and “Lragir.am”, that the police regularly speak of the reforms, but the society does not see them, Vladimir Gasparyan, RA Chief of Police responded by “I do not see a woman in you.” The journalist turned to court with a claim of compensation for the damage incurred to her honor and dignity, as well as to charge him with impeding professional activity and for demonstrating gender discrimination. The lawyer from the Committee to Protect Freedom of Expression acts as Siranush Papyan’s advocate in court, who is also preparing an application to the Constitutional court and a complaint to be sent to the European court.
On August 8, the complaint by RA second president Robert Kocharyan vs. “Beginning media center” LTD, founder of “1in.am” claiming public refutation of slandering information and compensation was taken over proceeding.
The reason for the claim was the article under heading “Grigor Grigoryan testified against Kocharyan: the latter can be detained” 
 published on June 7 on “1in.am” belonging to the LTD. Then came the 2 publications in the same media outlet (author Sargis Artsrouni) on June 23 and 24: “Robert Kocharyan’s panic: the second president on the way to prison”
 and “Bloody symbol of anti-revolution – Robert Kocharyan”
. Later, on June 28, another analytical article by the same author was published in “1in.am” – “Kocharyan-Sargsyan, beneficiaries of bloody 20 years”
.
According to the claimant, the given articles contain information damaging Robert Kocharyan’s dignity and honor, as publicly introduced facts are inconsistent with the reality. Moreover, this claim was returned twice, reasoning the incompleteness of the documents.
Initial case-related court session was held on September 24. The next session is on October 8.
On August 16, the administrative court held the first court session on the case “CHAP” LTD, founder of “GALA” TV Company vs. Gyumri tax inspection.
We should remind that on May 7 the RA Administrative court made a decision to retry this case, which has a history of 11 years. The given decision was made based on the decision by the European court of human rights on May 4 2017 and the new verdict by the RA Cassation court on April 7, 2018.  
The representative of “CHAP” LTD Karen Toumanyan with a counterclaim demands invalidating the AMD 25212700 act by the tax bodies in 2007 (in fact AMD 25.116.700 was levied from the founder.) The court should find out whether the administrative act was substantiated. Moreover, the dispute should be heard in a criminal domain, as the matter is about misuse of big money, which was not taken into consideration by the three RA court instances starting 2007, and this is what the European Court of Human Rights drew attention to
.
During the court session, the SRC insisted on its claim to pay the money. According to advocate Karen Toumanyan, this claim was like a joke, as the money was paid long time ago, but the state body was saying it did not want the money but was insisting on the claim. The administrative court made a decision to interrogate a number of people as witnesses, including Grigor Amalyan, former ATRC chairperson, whose reports were taken as bases by the tax authority
.
The next case-related session is on October 12. 

On August 17, the residents of Yeghvard town impeded professional activity of Knarik Haroutyunyan, journalist from “A1+” TV Company and cameraman Samvel Poghosyan. The video-team responded to the alarm-call and visited “Agricultural mechanization and electrification science-research institute” CJSC located in that town. 30 families had illegally settled down in one of the buildings of the company. “After talking to the authorized representative by the company owner we went to listen to the residents and to understand what made them illegally intrude into somebody’s private area. All our efforts to get some clarification failed. Some of the resident stood in front of the entrance and banned our movement. They refused to give any explanation; all our questions remained unanswered: “Get your cameras and go away from here, people should not know anything, there is no question to be answered”, the residents said
. They made us turn off the camera and stop videotaping in that area”, said Knarik Haroutyunyan, journalist from “A1+” to CPFE. 

On August 17, Yerevan court of general jurisdiction (seat in Avan and Nor Norq administrative districts) held the successive court session on the case Narine Abrahamyan vs. journalist Kristine Aghalaryan.
We should remind that the reason for the lawsuit is the article under heading “Meghri medical center vs. SRC” published on May 19, 2017 on the “Lurer.com” site
, in which referral is made to Narine Abrahamyan’s happening in the hot spot of a number of incidents and scandals during the professional activity (details in CPFE 2018 first quarter report, see www.khosq.am site, section “Reports”).
The next session is on November 9.
On August 21, the expression made by Mkhitar Hayrapetyan, Minister of Diaspora, that “there are two-three media outlets, which need to come to their senses”, was considered as pressure by some journalists. “There is a matter of statehood, when you with your actions do harm, I will not allow it; let the public see and assess what problems arise in Diaspora because of your articles”, said the minister
.
Later, the journalists asked Prime Minister Nikol Pashinyan to comment on the minister’s words, to which he replied, “I do not accept casting stones at somebody for some criticism and urge everyone to take criticism constructively, because I personally see an opportunity in any criticism to find our mistakes and to correct them”
.
On August 24, during the press conference by German Chancellor Angela Merkel and RA Prime Minister Nikol Pashinyan it was announced that it was already decided which journalists would ask questions. As a result, questions were asked only by journalists from “H1” and “Armenia”. Narek Kirakosyan, journalist from “Haikakan zhamanak” daily, informed the CPFE about it.

On August 27, the civil case Gayane Avagyan vs. Hovakim Karapetyan (as a third party is recognized TV program “Semi-open windows” on ATV TV Company) was transferred from Syunik province court of general jurisdiction (seat in Kapan) to Goris.
The reason for the lawsuit was the information related to the discreditable details of private life voiced during the program on May 29, 2017. The plaintiff claims refutation of slandering information, public apology and a payment of AMD 800000 as compensation.
The court session day is not decided yet.


On August 28, Ararat and Vayots Dzor province court of general jurisdiction (seat in Masis) held the initial court session Asia Khachatryan vs. Garnik Isagoulyan, head of the “National security” party, with the claim to refute publicly the slandering information and to pay a compensation for damage caused to honor and dignity
. Founders of “Ararat” daily, “Araratnews.am”, “Operative.am”, “168hours” news sites were recognized as case-related third parties. 
We should remind, that the claimant challenges the idea expressed on March 28 by Garnik Isagoulyan, advisor to the Resident representation of the Republic of Artsakh in Armenia during the press conference in “Hayeli” club: “Asia Khachatryan is not something new to us. It is unverified information that our so-called freedom-loving girl, during her frequent visits to Tbilisi, along with her friends has been to Baku several times. Through Georgia it is much easier to travel to Azerbaijan without any clear notes in the passport.”  The plaintiff claims proofs from Isagoulyan that she has been to Baku several times, also claims refutation and half million AMD compensation.
Case-related court session was also held on September 19. The next session is on October 22.
On August 31, the Appellate criminal court met Zarouhi Postanjyan’s complaint (head of “Yerkir Tsirani” faction in Yerevan City Council) related to the case of impeding journalists’ legitimate activity on February 19, 2018 in Yerevan City Hall
We should remind that earlier Zarouhi Postanjyan’s complaints sent to RA Investigative committee on impeding journalists’ legitimate professional activity, her complaint sent to the RA Prosecutor general’s office in relation to rejecting filing of the criminal case were dropped, and the opposition figure turned to Yerevan court of general jurisdiction. On June 11, the court refused Zarouhi Postanjyan’s complaint reasoning it being ungrounded, after which, on June 26, the opposition political figure brought a complaint to upper instance.

Zarouhi Postanjyan expects that within the scope of the criminal case Taron Margaryan and former Head of the Public relations department of Yerevan City Hall Arthur Gevorgyan will be engaged as defendants. 

We should remind that on February 19, in the Yerevan City Hall they impeded professional activity of Ruzanna Stepanyan and Susanna Poghosyan from radio “Liberty” and “A1+” TV company respectively
.  The journalists came here upon the invitation of Zarouhi Postanjyan, head of “Yerkir Tsirani” faction. The oppositionist introduced to the mass media certain fallacious facts about the operation of the municipality, including playing cards by some people during the working hours in one of the offices, etc. The activity of the journalists was intervened by Arthur Gevorgyan, Head of Information and PR department (details in CPFE 2018 first quarter report, see www.khosq.am site, section “Reports). 

On August 31, Yerevan court of general jurisdiction took over proceeding the case Socrat Hovsepyan, village mayor of Aygestan community in Ararat province, vs. “Armenia TV” CJSC, founder of “Armenia” TV Company. 
We should remind that the lawsuit was already once taken over a proceeding on January 29 of this year, and on August 22, the trial of the case was transferred to another court. The reason for the lawsuit was the program “Duty office” broadcast on December 17, 2017 via “Armenia” TV, during which it was said that village mayor Socrat Hovsepyan, through abusing his power, removed and sold the gas pipelines that belonged to the village. The plaintiff claims to oblige the respondent to apologize publicly for disseminating ungrounded information via TV, far from reality, defaming the honor, dignity and business reputation, and AMD 3mln as compensation.
Initial court session day is on November 16.
On September 11, Tehmine Yenokyan, journalist from “lragir.am” made a post on her facebook page that the employees of “Lydian Armenia” company separated her telephone conversation from the live program broadcast by her colleagues and then published it and wrote insulting expressions addressed to the journalist. She also stated that for days some people were conducting “operative-intelligence” activities close to her house, recording her going in and out
. Tehmine Yenokyan reported about this to the police. On September 25, the journalist received a letter from Jermuk police unit of the RA police Vayots Dzor department, which informed that based on the publication a criminal case was filed under Article 140 of the Criminal Code; the journalist was recognized as a victim. Later, on September 30, the journalist was called to the police station for interrogation.
On September 13, Yerevan court of general jurisdiction (seat in Kentron Norq-Marash administrative district) continued the trial of the case Vahe Makaryan, correspondent from “Hraparak” daily vs. NA parliamentarian Roubik Hakobyan.
 We should remind that on December 7, 2016, parliamentarian Roubik Hakobyan, after exerting violence against Vahe Makaryan, journalist from “Hraparak” daily, in the hall of the parliament as well as in various interviews and notes used insulting expressions addressed to the journalist calling him a hooligan, ignorant, criminal. In relation to the incident, Vahe Makaryan brought a claim to the court to protect his honor and dignity (details in CPFE 2016 and 2017 annual reports, see www.khosq.am website, section “Reports”).
The next case-related court session is on December 3.
On September 14, Yerevan court of general jurisdiction (seat in Ajapnyak and Davitashen administrative districts) held the first court session on the case Manoushak Mkrtchyan vs. “Kentron” TV Company and D. Tovmasyan, investigator at the Abovyan investigative unit of the RA Investigative committee.
 The reason for the lawsuit is the issue of the program “Tracking crime” on December 17, 2017, in which the person who murdered two people provided certain information to the law enforcement bodies about another case closed in 2013
. Manoushak Mkrtchyan claims free time on TV for the claimant or her representative to refute the information blemishing her honor and dignity.

On September 26, the court decided to stop the case as the claimant waived her claim. 

On September 17, Department 6 of the RA Police and employees of the Special investigative service conducted a search at the editorial office of “Yerevan.today” news site. They were looking for wiretapping equipment; also the computers were checked to find out how the site received and published the YouTube link of the wiretapped telephone conversation between NSS Director Arthur Vanetsyan and Head of SIS Sasoun Khachatryan two days before it was spread over the Internet. According to the official clarification, the search conducted at the editorial office in no way related to the journalistic activity, but was aimed exclusively at ensuring multilateral, objective and full investigation of the criminal case of wiretapping
.
In this respect the Committee to Protect Freedom of Expression, along with partner organizations made a statement, which said that without serious substantiations the incident can be “considered as interference with the activity of the media outlet and can threaten the protection of information sources.” Therefore, the authors of the document demanded from the law enforcement bodies to return the seized equipment to the editorial office as soon as possible, to publish the main results right after the expertise is over, and during the pre-investigation to consider the violations highlighted by the site editor
. The incident was also condemned by “Journalists without borders” international organization.
On September 17, Shirak province court of general jurisdiction (seat in Gyumri) held the successive court session on the case “Tsaig” LTD, founder of “Tsaig” TV Company in Gyumri, vs. “Shant” LTD, founder of “Shant” TV Company, claiming from the latter to stop activities violating the rights. The TV and radio commission is recognized as a case-related third party. The session was postponed by the motion from the representative of “Tsaig”, in accord to which claimant made an inquiry to verify the address of the respondent and asked for some time from the court before receiving the answer.

We should remind that on December 6, 2017, “Tsaig” TV Company brought a lawsuit the reason for which is, according to the claimant, that “Shant” TV Company, which has national coverage in Gyumri, is conducting operations not stipulated by the license, in particular broadcasting local commercials different from the headquarter office TV-product, paid reportages and other programs. The claim by the “Tsaig” TV Company is to stop the broadcasting of “Shant” TV company in Gyumri, i.e. activity that is typical to the provincial broadcaster.
The case-related next session is on October 9.
On September 20, in the yard of the National Assembly, before the event of 100th anniversary of founding the Parliament, Mihran Poghosyan, parliamentarian from NA RPA faction, demonstrated insulting attitude towards the journalists: via waving his finger Poghosyan threatened the journalists, saying, “Think twice and ask normal questions.” Then the parliamentarian did not like other questions by the journalists, and he responded like this, “Ask other questions, your questions are pointless” and so on
.
On September 21, on the Northern Avenue in Yerevan, when answering the question by the journalists, whether he had any relation to Robert Kocharyan, Gagik Tsaroukyan, leader of the “Prosperous Armenia” party demonstrated disrespect to the journalists by saying “You should not uselessly take the chance and pointlessly ask the same question every time.” Then Tsaroukyan instructed the journalists what questions to ask
.
On September 23, on the day of extraordinary elections to the Yerevan City council, at the polling station 7/50, Hripsime Jebejyan, journalist from “Aravot”, videotaped a citizen who was voting outside the booth
. The voter’s daughter did not like that and she tried to impede the journalist’s work via holding her by the  elbow and saying, “Why are you videotaping my dad?” The journalist informed that voting is a public process, and the mass media has the right to cover the whole process. Later the lady, who had left the polling station, came back and tried to find out the journalist’s name from the Committee secretary, and left after she learned it.


Taking into consideration that the incident prima facie contained features of impeding the powers of the mass media representative participating in the voting, on September 25, upon the task by the Yerevan City prosecutor’s office, the incident-related publication was sent to the relevant Yerevan city police units to prepare materials stipulated under Articles 180-181 of the RA Criminal procedural code
.
On September 24, “Forrights.am” site informed that “Word of life” Evangelical church in Armenia turned to the RA National Security Service to file a criminal case on the bases of instigating religious hostility, taking into consideration the publications by “Dukhov Hayastan” facebook page and “Blognews” news site. The press secretary of the church Armen Lousyan said that “in August “Dukhov Hayastan” fake page was opened on Facebook, in which regularly fake information is spread, anti-state campaign is conducted and religious hostility is instigated, especially against the “Word of life” Evangelical church in Armenia, it shepherds and the church members. “Blognews” news site and its editor-in-chief Konstantin Ter-Nakalyan did it with evident intent, ascribing “Dukhov Hayastan” fake page to “Word of life” church, introduced as if is conducting anti-state campaign” said Lousyan
.
On September 25, Yerevan court of general jurisdiction (seat in Kentron and Norq-Marash administrative districts) held the successive court session on the case Koryun Atoyan, Parouyr Kalantaryan, Lyuba Mehrabyan and Mihrdat Haroutyunyan vs. Norik Sargsyan. “Aravot daily” and “Hraparak daily” LTDs are recognized as case-related third parties. 
We should remind that the reason for this claim were publications by Norik Sargsyan on April 15, 2016 in “Hraparak” daily under heading “Open letter to K.Atoyan, Rector of Yerevan State University of Economics” and on June 15, 2016 in “Aravot” daily under heading “Where the dog’s head is buried. The claimants consider insulting and slandering the following expressions in the letter: “In 2010-2013, L.Mehrabyan Head of the Chair of economic history and law, currently law and political science at the ASEU (he never had legitimate status in that position) committed legal violations of various nature towards me, professional discrimination, forced labor, and falsifications” (details in CPFE 2016 and 2017 annual reports, see www.khosq.am website, section “Reports”).

The next court session is on December 4.
On September 25, Yerevan court of general jurisdiction (seat in Kentron and Norq-Marash administrative districts) held the first court session on the case Karo Yeghnoukyan vs. “Iravunk Media” LTD, founder of “Iravunk” newspaper (with the claim of compensation for damage caused to honor, dignity and good reputation through slander and insult). 
The reason for the lawsuit is the following expression published in “Bambasank” (rumors) section of the “Iravunk” newspaper, issued on September 14, 2017: “Karo Yeghnoukyan, detained in relation to the case of the armed group that captured the PP regiment, now is seeking ways to be deported from Armenia in return to his refusal from the status of a “political prisoner”, thus avoiding criminal charges. However, according to our course, the US Embassy does not seem like being excited with the idea of supporting Yeghnoukyan.”
The next case-related court session is on November 6.
On September 26, “Politik.am” site published news about the Head of SRC Davit Ananyan, in particular mentioning that he wanted to conclude a transaction of AMD350mln with his acquaintances: “According to rumors, Davit Ananyan, after being appointed to the position, increased the size of the amount for the required audit up to AMD350mln and did everything so that the procurement is conducted by “PAP Audit” CJSC registered under the names of his acquaintances”
. By the way, when publishing this information, the website was based on the circulated rumors, in reply to which the Head of the SRC refuted the news on his facebook page considering it a slander, which was blemishing his honor and dignity
. The Head of the SRC also draw attention of the law enforcement bodies to the fact that this publication may contain features of false denunciation.
On September 26, “News AM” LTD brought a lawsuit against Sona Haroutyunyan, correspondent from “1in.am” news site
. The reason for the lawsuit is the post on the facebook page, where the journalist linked “News.am” site to Robert Kocharyan’s name. The founder of the “News.am” claims AMD200000 from the journalist as a compensation, as well as to publish a refutation, public apology, and to oblige the journalist to publish the court decision on her facebook page. 

According to the journalist, the following prehistory played a role in this case: on August 28, she wrote an article “ARFD candidate for Yerevan Mayor was formerly charged with the murder of the first mayor of Yerevan” referring to Mikayel Manoukyan’s past, ARFD candidate to the city council
. ARFD responded to the article: “Mikayel Manoukyan is being slandered: clarification by ARFD”, where the journalist and “1in.am” blamed in violating the norms of ethics, in publishing false and unilateral information
.
On September 26, “News AM” LTD brought a lawsuit against “Dareskizb” LTD, founder of “Haikakan zhamanak” daily
. The reason for the lawsuit is the article published on August 21 by “HZh” under the heading “Ararat, Armnews, H2, News.am, Yerkir Media, fakes: which media outlets were “bought” by Kocharyan”
. According to the claimant, with a number of expressions in the publications about “News.am”, as well as with the heading of the article damage was caused to its business reputation. “News AM” LTD brought a claim of AMD200000 compensation to the founder of “Haikakan zhamanak”.
3. Violations of the right to receive and disseminate information
During the 3rd quarter of 2018, the CPFE recorded 22 cases of violating the right to receive and disseminate information, which is more by 10 as compared with the previous quarter and less by 17 as compared with the same period of the previous year. 
Only in one case of violation, a lawsuit was brought to court.

Facts recorded during the period in question, as well as new developments of the previously recorded cases are introduced below in chronological order.
On July 9, Sedrak Ghoukasyan, journalist from “Hetq” electronic periodical, sent a written inquiry to MFA, asking to inform whether the members of the previous government, former Prime Ministers Karen Karapetyan and Hovik Abrahamyan, Arman Mkrtoumyan, former President of the Cassation court, former members of the Security Council Vigen Sargsyan, Armen Gevorgyan, Vladimir Gasparyan, Edward Nalbandyan, former Director of the NSS Georgi Koutoyan, former NA parliamentarians have handed in their diplomatic passports to the consular department
.  The journalists question was not properly answered. In the same inquiry letter, the journalist asked for information as to how many diplomatic passports are registered as of June. To answer this question, the ministry asked for some time; however, after that it provided the information through violating the defined period, i.e. on August 25.
On July 10, they published the decision on the case “Union of informed citizens” NGO vs. RA Ministry of Foreign Affairs re the claim to provide copy of certain sections from the unsigned draft Armenia-EU association agreement in 2013.
We should remind the following: in reply to its inquiry made on December 20, 2014, the non-governmental organization was rejected by the ministry with the reason of confidentiality, and turned to court. The latter met the claim obliging the respondent to provide the document. Based on the complaint by the MFA, the Appellate administrative court overturned the ruling by the court of first instance and the case was sent for a new hearing. It was conducted from October 4, 2017 until June 18, 2018. During the second quarter, court sessions were held on May 14 and June 18.
Upon the court decision the claim by “Union of informed citizens” NGO was met on the grounds that the claimed document is not subject to encryption as the ministry in no way was able to prove its being a state secret. The MFA was made to provide the claimed copies to the NGO, AMD4000 was levied from the ministry in favor of the organization as a compensation for the state due paid for the submitted lawsuit.


On July 24, the RA administrative court held the court session on the case “Factor” information center, founder of “factor.am” news site, vs. Public relations department of the staff of the former RA president, with the claim to oblige to provide information. 
We should remind that on February 8, Suzan Simonyan, correspondent from “Factor.am” news site, sent a written letter to the aforementioned official asking for information about the people who were awarded amnesty by the order of the RA president. The staff of the president gave an incomplete reply
. The founder of the media outlet brought a lawsuit to the court, which was taken over a proceeding on March 20.
The next case-related session is on October 12. 


On July 30, the “Freedom of information center” NGO sent a letter to the Ministry of territorial administration and development about the activity of one of the restaurants built on the shore of Lake Kare at the foot of mount Aragats. The question was answered incompletely, which did not satisfy the NGO.
On July 30, Hasmik Hambardzoumyan, journalist from “Aysor.am”, sent a written inquiry to the RA Prosecutor General’s office related to March 1 criminal case, however she did not receive an answer. In an interview with the CPFE, the journalist stated that she did not receive any clarification from the prosecutor’s office related to delaying the answer or not providing the answer; they only said that the investigators are overloaded. 

On July 31, the “Freedom of information center” NGO turned to the Ministry of Finance with request to receive information about grants and subsidies provided to NGOs from the RA state budget during 2017 and 2018. According to the NGO, the answer was incomplete.
On August 6, Seda Ghoukasyan, journalist from “Hetq” electronic periodical, sent a written letter to Sasoun Mikayelyan, Board director of “Civil Agreement” party, asking him a number of questions about the future activities of the CA. As of September 30, those remained unanswered.
On August 15, the “Freedom of information center” NGO turned to the Ministry of Diaspora with request to receive information about grants and subsidies provided to NGOs from the RA state budget during 2017 and 2018. The NGO considered the ministry’s answer as an ungrounded refusal, as the expected information did not contain state/service-related, nor bank and commercial secret, as the agency substantiated. Later, on September 6, the NGO turned to the ministry asking for a full reply to the inquiry made on August 15. This time no answer was provided at all, without any substantiation.
On August 17, Gevorg Tosounyan, journalist from “Civilnet” news site, almost 2 months later, via violation of the law by the Ministry of Defence, received the answer to the letter that he sent on June 22, which did not satisfy the journalist. The inquiry was about the following: “How much money did the Ministry of Defence allocate to YVU during the last four years?” In the reply, the MoD stated that the journalist asked for pre-investigation data, when criminal case was filed several days before the inquiry was sent. “In fact, on the next day after the inquiry was sent, they could inform me as if I was asking for pre-investigation secret and would not provide it, but three days later they asked for additional time for the reply and after that they violated all the defined period, made me wait, violated the law and gave me such an answer”, said the journalist to the CPFE.
On August 20, the RA Administrative court took over a proceeding the claim by “Union of informed citizens” NGO vs. RA State committee on science, on behalf of its director Samvel Haroutyunyan. The claimant requires to oblige the committee, within a five-day period, to provide the information claimed by NGO program coordinator Daniel Ioannisyan by letter H-1629, from 02.07.2018, the administrative list of information subject to encryption at the RA State committee on science, except for the parts containing state or service-related secrets.

The initial court session date is October 25.
On August 22, Narek Kirakosyan, journalist from “Haikakan zhamanak” daily, received a reply from the Government, that they did not receive the inquiry he had sent two months before. On June 28, Narek Kirakosyan sent a written inquiry asking for information about “Household of houses in Kond” SNCO. Two months later, from the government staff informed that they had not received the inquiry, but before they had confirmed that the answer was being prepared. On August 23, the journalist sent the same inquiry, but received no answer either.
On August 28, Narek Kirakosyan, journalist from “Haikakan zhamanak” daily, turned to the RA Government, asking to provide the list of award-takers on the occasion of September 21. No answer has been received so far.
On August 28, Nelly Babayan, journalist from “Aravot.am” news site, sent an inquiry to “Sanitek” Company about the problems of waste disposal. No answer was received from the company; instead, the journalist was invited to a press conference on September 14.
On September 9, the “Freedom of information center” NGO turned to the Ministry of Defence asking for information about benefactions and donations by the MoD during 2017 and 2018. The inquiry remained unanswered.
On September 10, the RA Administrative court held the successive court session on the case Levon Barseghyan, Chairperson of the Board of Council of Journalists’ “Asparez” Club vs. Grigor Grigoryan, director of “Armenian museum of history” SNCO.  
We should remind that on May 10, 2017, Levon Barseghyan sent a written inquiry to Grigor Grigoryan wishing to receive some information about the museum. However, the director of the SNCO did not reply to the inquiry, thus violating the RA “Law on freedom of information” (details in CPFE 2017 annual report, see www.khosq.am website, section “Report”). 

The next court session is on November 21.
On September 18, RA President Armen Sargsyan visited the National Archive with selected media outlets. Narek Kirakosyan, journalist from “Haikakan zhamanak” daily, informed the CPFE. The journalist stated this was not the first time that discriminatory attitude is manifested by the presidential office.
On September 27, RA Administrative court held the court session on the case “Union of informed citizens” NGO vs. RA ministry of energy infrastructures and natural resources with the claim to oblige to provide information. Daniel Ioannisyan, program coordinator of the organization, sent a written inquiry to the minister asking for the administrative list of encrypted information. However, the ministry refused stating that it contains secret information.

Although the respondent’s representatives objected the claim in the court, they stated that they would consider the issue of providing and not providing the requested information again.
The next court session is on December 6.
On September 27, the RA Administrative court held the initial court session on the case “Union of informed citizens” NGO vs. Traffic police with the claim to receive information.
We should remind that on June 1, 2017, the “Union of informed citizens” NGO sent an inquiry to the traffic police expecting to receive information on which percentage of the cars registered in RA is right-wheeled. The provision of that information was refused, reasoning that it contains confidential information, after which the organization brought a lawsuit to the administrative court with a claim to recognize the refusal illegitimate. The case was taken over a proceeding on December 8, 2017.

The day of the next court session is not decided yet.
In nine cases out of all the inquiries sent during the July-September months, the “Freedom of information center” NGO received the answers with delay. Among them two inquiries were sent to the Ministry of territorial administration and development, two were sent to the Ministry of Emergency situations, and the ministries of Culture, Defence, Health, Justice each received one inquiry, and one was sent to the Government staff.
OTHER INCIDENTS RELATED TO THE ACTIVITY OF THE JOURNLISTS AND THE MEDIA OUTLETS
On July 20, the Syunik province court of general jurisdiction continued the court session on the case Samvel Aleksanyan, editor of the “Syuniac yerkir” newspaper vs. Mania Tsatryan, in which Aleksanyan brought a counter-claim to refute slandering information, to pay a compensation for the damage caused to his honor, dignity and business reputation.
We should remind that on January 31 and on February 1, three criminal cases were filed at the Kapan section of the RA Police against Samvel Aleksanyan, editor of “Syuniac yerkir” newspaper. Two of the criminal cases were filed under Article 182.1 of the RA Criminal Case (extortion), based on the reports by a resident and three school directors in Kapan. One criminal case was under Article 140.1 of the RA Criminal Code (“Forcing a person into sexual relations or committing sexual, including homosexual acts”) based on the report made by Mania Tsatryan to the police, according to which there was a time the editor committed an act of sexual harassment against her. After this, Samvel Aleksanyan brought the aforementioned counterclaim.

The next court session is on October 10. 
By the way, on November 1, 2017, Governor of Syunik Vahe Hakobyan brought a lawsuit to Syunik province court of general jurisdiction (seat in Meghri) against “Syuniac ashkharh” Ltd., founder of “Syuniac yerkir” newspaper. The reason for this lawsuit with a claim of refutation and compensation for damage incurred to honor and dignity is the article published on “Syuniacyerkir.am” website on September 19, 2017, under the heading “Vahe Hakobyan lied: the information stated in the declaration and his financial flows do not match, which speaks of possible corruption.” Case-related court session took place on July 18; the next session is on October 12.
(((
The report was made within the scope of the project of Committee to Protect Freedom of Expression implemented with the support from National Endowment for Democracy (NED, USA). Opinions and assessments contained in the report belong to CPFE and might not be consistent with the opinions and dispositions of the NED.
� �HYPERLINK "https://www.youtube.com/watch?v=nyk2jMD7MLM"�https://www.youtube.com/watch?v=nyk2jMD7MLM�


� �HYPERLINK "http://uicarmenia.org/4917"�http://uicarmenia.org/4917�


� �HYPERLINK "http://khosq.am/2018/07/10/%D5%A9%D5%BE%D5%A1%D5%B5%D5%AB%D5%B6-%D5%AA%D5%B8%D5%B2%D5%B8%D5%BE%D6%80%D5%A4%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D6%80%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6-%D5%A1%D5%BC%D5%A1%D5%BE%D5%A5%D5%AC/"�http://khosq.am/2018/07/10/%D5%A9%D5%BE%D5%A1%D5%B5%D5%AB%D5%B6-%D5%AA%D5%B8%D5%B2%D5%B8%D5%BE%D6%80%D5%A4%D5%A1%D5%BE%D5%A1%D6%80%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6-%D5%A1%D5%BC%D5%A1%D5%BE%D5%A5%D5%AC/�


� �HYPERLINK "https://www.aravot.am/2018/07/03/968154/"�https://www.aravot.am/2018/07/03/968154/�


� �HYPERLINK "https://www.aravot.am/2018/07/17/970908/"�https://www.aravot.am/2018/07/17/970908/�


� �HYPERLINK "https://www.facebook.com/arpine.hovhannisyan.14/posts/2641966435829211?__tn__=K-R"�https://www.facebook.com/arpine.hovhannisyan.14/posts/2641966435829211?__tn__=K-R�


��HYPERLINK "https://web.facebook.com/arpine.hovhannisyan.14/posts/2603472549678600?__xts__%5b0%5d=68.ARB_fCJP0vQqFZpJSWswr8rnKGdCQS_dLhc7pfPysgfjcIT7e_b95rVEQBiOI07v59sti4wY6T7NNCDKHNwDJ4Yikc1ra4E5Qr0rsdjEtXmJhOXp2UhBZ5LSzvoVBxbfXDucRcE6ThOu&__tn__=-R"�https://web.facebook.com/arpine.hovhannisyan.14/posts/2603472549678600?__xts__[0]=68.ARB_fCJP0vQqFZpJSWswr8rnKGdCQS_dLhc7pfPysgfjcIT7e_b95rVEQBiOI07v59sti4wY6T7NNCDKHNwDJ4Yikc1ra4E5Qr0rsdjEtXmJhOXp2UhBZ5LSzvoVBxbfXDucRcE6ThOu&__tn__=-R�


� �HYPERLINK "http://www.parliament.am/news.php?cat_id=1&NewsID=10610&year=2018&month=08&day=20&lang=arm"�http://www.parliament.am/news.php?cat_id=1&NewsID=10610&year=2018&month=08&day=20&lang=arm�


��HYPERLINK "https://www.aravot.am/2018/09/19/981902/"� https://www.aravot.am/2018/09/19/981902/�  


� �HYPERLINK "https://web.facebook.com/armen.ashotyan/posts/10216281410126041?__xts__%5b0%5d=68.ARDYZZ1J2FG-5ILCPIIUGhQgUHCIL0BVH6P5qwePBxyRxssgT6f_yo2Dgfbhj6Gb6ubN3StFAO91A45wsQaH3U2ZxsEEQCbCV42ZJSyz1-6RlNZxQfSH3onh3LXBL-hM6CaipxA7QsNo&__tn__=-R"�https://web.facebook.com/armen.ashotyan/posts/10216281410126041?__xts__[0]=68.ARDYZZ1J2FG-5ILCPIIUGhQgUHCIL0BVH6P5qwePBxyRxssgT6f_yo2Dgfbhj6Gb6ubN3StFAO91A45wsQaH3U2ZxsEEQCbCV42ZJSyz1-6RlNZxQfSH3onh3LXBL-hM6CaipxA7QsNo&__tn__=-R�


� �HYPERLINK "https://web.facebook.com/lilit.xachatryan1/videos/1978261022237249/"�https://web.facebook.com/lilit.xachatryan1/videos/1978261022237249/�


��HYPERLINK "http://khosq.am/2018/08/09/%D5%AC%D6%80%D5%A1%D5%A3%D6%80%D5%B8%D5%B2%D5%B6%D5%A5%D6%80%D5%AB%D5%B6-%D5%A1%D6%80%D5%A3%D5%A5%D5%AC%D5%A5%D5%AC-%D5%A5%D5%B6-%D5%B4%D5%BF%D5%B6%D5%A5%D5%AC-%D5%AF%D5%A1%D5%BC%D5%A1%D5%BE%D5%A1/"�http://khosq.am/2018/08/09/%D5%AC%D6%80%D5%A1%D5%A3%D6%80%D5%B8%D5%B2%D5%B6%D5%A5%D6%80%D5%AB%D5%B6-%D5%A1%D6%80%D5%A3%D5%A5%D5%AC%D5%A5%D5%AC-%D5%A5%D5%B6-%D5%B4%D5%BF%D5%B6%D5%A5%D5%AC-%D5%AF%D5%A1%D5%BC%D5%A1%D5%BE%D5%A1/� 


� �HYPERLINK "https://www.hraparak.am/posts/5b7660b2e00d1b06b21270e5/%D5%BC%D5%B8%D5%A2%D5%A5%D6%80%D5%BF-%D6%84%D5%B8%D5%B9%D5%A1%D6%80%D5%B5%D5%A1%D5%B6%D5%AB-%D5%A9%D5%AB%D5%B4%D5%B6-%D5%A1%D5%B4%D5%A2%D5%B8%D5%B2%D5%BB-%D5%A9%D5%A1%D6%83%D5%B8%D5%BE-%D5%A3%D5%B8%D6%25"�https://www.hraparak.am/posts/5b7660b2e00d1b06b21270e5/%D5%BC%D5%B8%D5%A2%D5%A5%D6%80%D5%BF-%D6%84%D5%B8%D5%B9%D5%A1%D6%80%D5%B5%D5%A1%D5%B6%D5%AB-%D5%A9%D5%AB%D5%B4%D5%B6-%D5%A1%D5%B4%D5%A2%D5%B8%D5%B2%D5%BB-%D5%A9%D5%A1%D6%83%D5%B8%D5%BE-%D5%A3%D5%B8%D6%�


� �HYPERLINK "http://armtimes.com/hy/article/144390"�http://armtimes.com/hy/article/144390�


��HYPERLINK "http://investigative.am/news/view/xuzarkutyun-gaxtnalsum.html"�http://investigative.am/news/view/xuzarkutyun-gaxtnalsum.html� 


��HYPERLINK "http://khosq.am/2018/09/20/%D5%B0%D5%A1%D5%B5%D5%BF%D5%A1%D6%80%D5%A1%D6%80%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6-28/"�http://khosq.am/2018/09/20/%D5%B0%D5%A1%D5%B5%D5%BF%D5%A1%D6%80%D5%A1%D6%80%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6-28/�


��HYPERLINK "https://rsf.org/en/news/rsf-concerned-about-search-armenian-news-website"�https://rsf.org/en/news/rsf-concerned-about-search-armenian-news-website� 


� �HYPERLINK "http://www.armtimes.com/hy/article/143688"�http://www.armtimes.com/hy/article/143688�


� �HYPERLINK "https://www.azatutyun.am/a/28766203.html"�https://www.azatutyun.am/a/28766203.html�      


� �HYPERLINK "http://hetq.am/arm/news/85516/azh-yntrutyunneri-zhamanak-lragroxneri-ashkhatanqy-khochyndotelu-gortsov-tarec-knoj-nkatmamb-hetakhuzum-haytararvec.html"�http://hetq.am/arm/news/85516/azh-yntrutyunneri-zhamanak-lragroxneri-ashkhatanqy-khochyndotelu-gortsov-tarec-knoj-nkatmamb-hetakhuzum-haytararvec.html� 


� �HYPERLINK "http://www.ccc.am/hy/1428493746/3/5927"�http://www.ccc.am/hy/1428493746/3/5927�


� �HYPERLINK "https://factor.am/11295.html"�https://factor.am/11295.html� 


� �HYPERLINK "http://www.ccc.am/hy/1428493746/3/5945"�http://www.ccc.am/hy/1428493746/3/5945�


� �HYPERLINK "https://www.armenpress.am/arm/news/878103/hqts-n-kartchel-e-lragroxin-harvatselu-hamar-rubik-hakobyani.html"�https://www.armenpress.am/arm/news/878103/hqts-n-kartchel-e-lragroxin-harvatselu-hamar-rubik-hakobyani.html�   


� �HYPERLINK "https://www.youtube.com/watch?v=Fz7kW99aUj0"�https://www.youtube.com/watch?v=Fz7kW99aUj0�


� �HYPERLINK "https://www.aysor.am/am/news/2018/09/14/%D4%B3%D5%AC%D5%AD%D5%A1%D5%BE%D5%B8%D6%80-%D5%A4%D5%A1%D5%BF%D5%A1%D5%AD%D5%A1%D5%A6%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6/1465062"�https://www.aysor.am/am/news/2018/09/14/%D4%B3%D5%AC%D5%AD%D5%A1%D5%BE%D5%B8%D6%80-%D5%A4%D5%A1%D5%BF%D5%A1%D5%AD%D5%A1%D5%A6%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6/1465062�


� �HYPERLINK "https://www.1in.am/2430889.html"�https://www.1in.am/2430889.html�


� �HYPERLINK "https://www.youtube.com/watch?v=2N7f7uM_jAk"�https://www.youtube.com/watch?v=2N7f7uM_jAk�


��HYPERLINK "https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=275935649707953&id=100018745601811&__xts__%5b0%5d=68.ARBwi9AkxbL11T52AuD87hvVOez5LhBMN9r7wy3esyhzskuGjDiYighKrt6-cY7X1XUB1zsydXX46FjONzNwFkmOwe27zzoMvAW6pYSdvahvbCPkNRCt48n5CTku2UvCCTz_u-xqfqgRDWcc-ZTHMWsJjS0aA"�https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=275935649707953&id=100018745601811&__xts__[0]=68.ARBwi9AkxbL11T52AuD87hvVOez5LhBMN9r7wy3esyhzskuGjDiYighKrt6-cY7X1XUB1zsydXX46FjONzNwFkmOwe27zzoMvAW6pYSdvahvbCPkNRCt48n5CTku2UvCCTz_u-xqfqgRDWcc-ZTHMWsJjS0aA�


��HYPERLINK "http://khosq.am/2018/09/24/%D5%B0%D5%A1%D5%B5%D5%BF%D5%A1%D6%80%D5%A1%D6%80%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6-30/"�http://khosq.am/2018/09/24/%D5%B0%D5%A1%D5%B5%D5%BF%D5%A1%D6%80%D5%A1%D6%80%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6-30/�


� �HYPERLINK "https://web.facebook.com/azatutyun/videos/1483728875005818/?hc_ref=NEWSFEED"�https://web.facebook.com/azatutyun/videos/1483728875005818/?hc_ref=NEWSFEED�    


� �HYPERLINK "https://armlur.am/719027/"�https://armlur.am/719027/�


� �HYPERLINK "http://armlur.am/778668/"�http://armlur.am/778668/�  


� �HYPERLINK "https://web.facebook.com/tirayr.muradyan/posts/1794254593986269"�https://web.facebook.com/tirayr.muradyan/posts/1794254593986269�


� �HYPERLINK "https://sut.am/archives/3448"�https://sut.am/archives/3448�


� �HYPERLINK "http://www.1in.am/2366928.html"�http://www.1in.am/2366928.html� 


� �HYPERLINK "https://www.1in.am/2377848.html"�https://www.1in.am/2377848.html�


� �HYPERLINK "https://www.1in.am/2378232.html"�https://www.1in.am/2378232.html�


� �HYPERLINK "https://www.1in.am/2381003.html"�https://www.1in.am/2381003.html�


� �HYPERLINK "http://khosq.am/2018/05/25/%D5%A3%D5%A1%D5%AC%D5%A1-%D5%B6%D5%9D-%D5%A8%D5%B6%D5%A4%D5%A4%D5%A5%D5%B4-%D5%B0%D5%A1%D6%80%D5%AF%D5%A1%D5%B5%D5%AB%D5%B6-%D5%BF%D5%A5%D5%BD%D5%B9%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%A1%D5%B6-11/"�http://khosq.am/2018/05/25/%D5%A3%D5%A1%D5%AC%D5%A1-%D5%B6%D5%9D-%D5%A8%D5%B6%D5%A4%D5%A4%D5%A5%D5%B4-%D5%B0%D5%A1%D6%80%D5%AF%D5%A1%D5%B5%D5%AB%D5%B6-%D5%BF%D5%A5%D5%BD%D5%B9%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%A1%D5%B6-11/� 


� �HYPERLINK "https://www.youtube.com/watch?v=G2BRCaIUlR0"�https://www.youtube.com/watch?v=G2BRCaIUlR0�


��HYPERLINK "https://www.youtube.com/watch?time_continue=109&v=J0cR2VXmvfM"�https://www.youtube.com/watch?time_continue=109&v=J0cR2VXmvfM� 


� �HYPERLINK "https://lurer.com/?p=255408&l=am"�https://lurer.com/?p=255408&l=am�


� �HYPERLINK "https://www.aravot.am/2018/08/21/976331/"�https://www.aravot.am/2018/08/21/976331/� 


��HYPERLINK "https://www.aravot.am/2018/08/22/976509/"�https://www.aravot.am/2018/08/22/976509/�  


� �HYPERLINK "http://www.aravot.am/2018/05/07/955311/"�http://www.aravot.am/2018/05/07/955311/�


� �HYPERLINK "https://www.azatutyun.am/a/29048362.html"�https://www.azatutyun.am/a/29048362.html� 


� �HYPERLINK "https://www.facebook.com/tehmine.yenoqyan/posts/1897779590268586?__xts__%5b0%5d=68.ARAz3VISA9F-cl2LvF5W0up00fdh7FXPaV134HIz6i_SGZ7qXmcXEHLUd1HZn-H7rq-yaC-x9gRgDqkN6XoZgpJKmsgc94aI3Z0F6ZC4pv8RaArEEV2jvG2tH6jBFozkopQl370tuCwHPqYIvUvps_e76B6MCvJ7tHxm3AEgsllfKsQZJ"�https://www.facebook.com/tehmine.yenoqyan/posts/1897779590268586?__xts__[0]=68.ARAz3VISA9F-cl2LvF5W0up00fdh7FXPaV134HIz6i_SGZ7qXmcXEHLUd1HZn-H7rq-yaC-x9gRgDqkN6XoZgpJKmsgc94aI3Z0F6ZC4pv8RaArEEV2jvG2tH6jBFozkopQl370tuCwHPqYIvUvps_e76B6MCvJ7tHxm3AEgsllfKsQZJ�


� �HYPERLINK "http://kentron.tv/programs/social/hancanqi-hetqov/15598.html"�http://kentron.tv/programs/social/hancanqi-hetqov/15598.html� 


� � HYPERLINK "http://investigative.am/news/view/xuzarkutyun-gaxtnalsum.html" ��http://investigative.am/news/view/xuzarkutyun-gaxtnalsum.html�


��HYPERLINK "http://khosq.am/2018/09/20/%D5%B0%D5%A1%D5%B5%D5%BF%D5%A1%D6%80%D5%A1%D6%80%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6-28/"�http://khosq.am/2018/09/20/%D5%B0%D5%A1%D5%B5%D5%BF%D5%A1%D6%80%D5%A1%D6%80%D5%B8%D6%82%D5%A9%D5%B5%D5%B8%D6%82%D5%B6-28/�


� �HYPERLINK "https://youtu.be/XnH_tupwbWY"�https://youtu.be/XnH_tupwbWY�


� �HYPERLINK "https://youtu.be/nyk2jMD7MLM"�https://youtu.be/nyk2jMD7MLM�


��HYPERLINK "https://www.aravot.am/2018/09/23/982789/"�https://www.aravot.am/2018/09/23/982789/� 


��HYPERLINK "https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=275935649707953&id=100018745601811&__xts__%5b0%5d=68.ARBwi9AkxbL11T52AuD87hvVOez5LhBMN9r7wy3esyhzskuGjDiYighKrt6-cY7X1XUB1zsydXX46FjONzNwFkmOwe27zzoMvAW6pYSdvahvbCPkNRCt48n5CTku2UvCCTz_u-xqfqgRDWcc-ZTHMWsJjS0aA"�https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=275935649707953&id=100018745601811&__xts__[0]=68.ARBwi9AkxbL11T52AuD87hvVOez5LhBMN9r7wy3esyhzskuGjDiYighKrt6-cY7X1XUB1zsydXX46FjONzNwFkmOwe27zzoMvAW6pYSdvahvbCPkNRCt48n5CTku2UvCCTz_u-xqfqgRDWcc-ZTHMWsJjS0aA�


� �HYPERLINK "http://forrights.am/2018/09/24/%D5%AF%D5%B5%D5%A1%D5%B6%D6%84%D5%AB-%D5%AD%D5%B8%D5%BD%D6%84%D5%A8-%D5%A4%D5%AB%D5%B4%D5%A5%D5%AC-%D5%A7-%D5%A1%D5%A1%D5%AE%D5%9D-%D5%A4%D5%B8%D6%82%D5%AD%D5%B8%D5%BE-%D5%B0%D5%A1/"�http://forrights.am/2018/09/24/%D5%AF%D5%B5%D5%A1%D5%B6%D6%84%D5%AB-%D5%AD%D5%B8%D5%BD%D6%84%D5%A8-%D5%A4%D5%AB%D5%B4%D5%A5%D5%AC-%D5%A7-%D5%A1%D5%A1%D5%AE%D5%9D-%D5%A4%D5%B8%D6%82%D5%AD%D5%B8%D5%BE-%D5%B0%D5%A1/�


� �HYPERLINK "http://politik.am/%D5%A1%D5%B6%D5%A1%D5%B6%D5%B5%D5%A1%D5%B6%D5%A8-%D6%81%D5%A1%D5%B6%D5%AF%D5%A1%D6%81%D5%A5%D5%AC-%D5%A7-350-%D5%B4%D5%AB%D5%AC%D5%AB%D5%B8%D5%B6%D5%AB-%D5%A3%D5%B8%D6%80%D5%AE%D5%A1%D6%80%D6%84/"�http://politik.am/%D5%A1%D5%B6%D5%A1%D5%B6%D5%B5%D5%A1%D5%B6%D5%A8-%D6%81%D5%A1%D5%B6%D5%AF%D5%A1%D6%81%D5%A5%D5%AC-%D5%A7-350-%D5%B4%D5%AB%D5%AC%D5%AB%D5%B8%D5%B6%D5%AB-%D5%A3%D5%B8%D6%80%D5%AE%D5%A1%D6%80%D6%84/�


��HYPERLINK "https://www.facebook.com/davit.ananyan.9/posts/1869517433138991?__xts__%5b0%5d=68.ARDX_cgIbcdk3vdQfuAGa24B8TFmTcD171nJSb2gBKsVqm4nX7vBuB-4MhjNLlglZ1ss-JdSLo1nVh0Xb4TcnMG51wH5yL0snlb_zITotPCyp21z2QLtpdHQjGpGH_MFvzBI8zMx7xy8tdfT4mTJncF0mUZLBZTp-MVj7nRZPelPv3tEFC"�https://www.facebook.com/davit.ananyan.9/posts/1869517433138991?__xts__[0]=68.ARDX_cgIbcdk3vdQfuAGa24B8TFmTcD171nJSb2gBKsVqm4nX7vBuB-4MhjNLlglZ1ss-JdSLo1nVh0Xb4TcnMG51wH5yL0snlb_zITotPCyp21z2QLtpdHQjGpGH_MFvzBI8zMx7xy8tdfT4mTJncF0mUZLBZTp-MVj7nRZPelPv3tEFC�


� �HYPERLINK "https://www.1in.am/2433433.html"�https://www.1in.am/2433433.html�


� �HYPERLINK "https://www.1in.am/2414873.html"�https://www.1in.am/2414873.html � 


� �HYPERLINK "https://news.am/arm/news/468453.html"�https://news.am/arm/news/468453.html � 


� �HYPERLINK "http://armtimes.com/hy/article/145184"�http://armtimes.com/hy/article/145184�


��HYPERLINK "http://armtimes.com/hy/article/142602"�http://armtimes.com/hy/article/142602� 


��HYPERLINK "http://hetq.am/arm/news/91820/agn-n-khusapum-e-pataskhanel-harcin-nakhkin-pashtonyanery-handznel-en-divanagitakan-andznagrery.html"�http://hetq.am/arm/news/91820/agn-n-khusapum-e-pataskhanel-harcin-nakhkin-pashtonyanery-handznel-en-divanagitakan-andznagrery.html� 


� �HYPERLINK "https://factor.am/38226.html"�https://factor.am/38226.html� 





1

