
 1

 
Committee to Protect Freedom of Expression 

 
 

Quarterly Report 
On the Situation with Freedom of Speech and  

Violations of Rights of Journalists and Media in Armenia 
(January – March 2010) 

 
Starting from 2010, the Committee to Protect Freedom of Expression will provide interim 

quarterly reports, in addition to annual reports, on the situation with freedom of speech, including 
the following: 

 
1. Legislation on the freedom of speech and media, amendments to such legislation and 

related processes; 
2. The economic environment and its influence on the media; 
3. The political environment and its influence on the media; 
4. Violations of rights of the  media and journalists. 

 
1.  Legislation on the Freedom of Speech and Media 

 
The beginning of 2010 was marked by some legal initiatives on the freedom of speech and 

media, particularly:   
 

On February 4,  the National Commission on Television and Radio posted on its website a draft 
of “criteria for erotic TV and radio programs, horror films and films depicting violence, as well as 
programs that have a negative influence on the health, mental and physical development of 
teenagers” for discussions and suggestions. After making some amendments, the commission 
approved the criteria’s on February 15. The  decision was published in the 2nd issue of the Bulletin of 
RA Normative Acts and went into effect on March 12. According to experts, the document is still 
extremely raw, despite the amendments; it leaves room for arbitrary and subjective decisions, because 
the criteria are not clear and measurable.  
 

On February 24, the National Assembly of the Republic of Armenia voted against the draft 
amendments in the RA Law on Television and Radio, authored by Anahit Bakhshyan and Armen 
Martirosyan  from the “Zharangutyun” [Heritage] faction. The draft intended to repeal the September 
10, 2008 amendments to the law that froze all competitions for television and radio frequencies until 
July 20, 2010. Let us remind that, according to an overwhelming number of experts, the main 
objective of the 2008 amendment was to deprive  “A1+” TV Company of air for two more years.      
 

On March 17, the RA National Assembly adopted amendments to the RA Criminal Procedure 
Code in the second and final reading. According to the new amendments, a new paragraph was added 
to Article 16, Part 2, with the goal of removing a contradiction between the Criminal Procedure Code 
and the RA Law on Mass Media. Hereafter, if a court requires a journalist or a media outlet to disclose 
their source of information in accordance with Article 5 of the RA Law on Mass Media, then this may 
be done in a closed court hearing.  



 2

 
  

 
On the same day,  on March 17, the RA National Assembly adopted amendments to the RA 

Criminal Procedure Code in the second and final reading.  The new amendments toughened the 
penalty for hindering the professional activities of journalists (Article 164) by increasing the fine 
from 50-150 times the minimal wage to 200-400 times the minimal wage. A new provision was 
added, according to which the same actions are punishable by 3-7 years of imprisonment if 
“committed with violence or threat of violence that is dangerous for the journalist’s or his relative’s 
life or health.      

 
On March 18, the RA National Assembly adopted amendments to the RA Civil Code, the RA 

Criminal Code and the RA Criminal Procedure Code in the first reading. The amendments repeal 
Article 135 (“Libel”) and Article 136 (“Insult”) of the RA Criminal Code. Instead, the RA Civil Code 
now describes procedures and conditions for compensation of damages to a person’s honor, dignity or 
business reputation. The drafts of these amendments have been discussed since 2009 and have been 
criticized by media experts and the journalistic community. Having expressed their satisfaction with 
the decriminalization of libel and insult, the experts also noted that the draft amendments to the RA 
Civil Code do not clearly define libel and insult, fail to provide mechanisms for determining the size 
of moral compensation in a way that avoids arbitrariness. Therefore, if passed, the package of 
amendments can be dangerous not only for the media, but also for the freedom of speech in general.   
 

To summarize,  we can conclude that the legal initiatives in the sphere of freedom of speech and 
media in the first quarter of 2010  had both  positive and negative trends. Some experts tend to think 
that the positive amendment made in Article 164 of the RA Criminal Code was the “carrot” for the 
media, which was followed by the “stick” in the form of amendments to the RA Civil Code, the RA 
Criminal Code and the RA Criminal Procedure Code. 
 

2. The Economic Conditions 
 

When assessing the economic environment’s impact on the media, international human rights 
organizations take into account, in particular, how much of the media belongs to or is controlled by 
the government, and how that impacts pluralism. Is media ownership transparent? Does the state or 
other entities control the media through advertisement or financial assistance? Is media ownership 
highly centralized and how does it affect the diversity of contents? Does the country’s economic 
situation increase the media’s dependence on  the state, political parties, big businesses or other 
influential political entities?      

In order to avoid statements not backed by specific facts, the Committee to Protect Freedom of 
Expression is going to refrain from answering these and other related questions  during this quarter. 
This kind of assessment will be given when the Committee carries out a  full study in near future. In 
this report, we will only note that that the print media have published their annual reports by March 
31, as required by Article 12 of the RA Law on Mass Media, and that was the only thing they did to 
ensure transparency of their sources of funding. 

In the first quarter, a statement by GALA TV Company, issued on March 23, evidences the 
negative impact of the economic situation on the media. The statement reads as follows:   

 



 3

“As a result of direct pressure by certain state powers, GALA TV Company’s advertisers are 
reluctant to place ads on our air since mid-February. In the last month, some 26 advertisers have 
pulled their ads off the air. At the moment, the TV company has only three advertisers.” The 
statement also announced a ten-fold decrease in the price of ads because of the pressures, down to a 
mere symbolic 960 AMD. On March 25, the company announced a special promotion, according to 
which the first advertiser will be able to place its ads for free for ten days and will get a bottle of 
«Мужское достоинство» [Masculine Dignity] vodka.       

 
Judging from these and other reports, received from other media outlets (particularly, certain 

news websites), claiming that businesses are reluctant to places ads with them or they even dissolve 
their old contracts, one can assue that the political authorities and their related businesses are using 
economic levers to put pressure on media outlets that are not suitable for them.      
 

3. The political situation and its influence 
 
In its reports from previous years, the Committee to Protect Freedom of Expression had stated 

that the violation of rights of journalists and media became more active as political tensions 
increased. This view by an incident that took place in electoral district No. 10 in Yerevan, during 
supplementary elections to the National Assembly on January 10.  
 

At the request of the precinct electoral commission head Gagik Baghdasaryan, police offices and 
some unknown individuals hindered the work of journalists, including Radio Liberty correspondent 
Anush Martirosyan, in precinct No. 10/19, at about 10:30. A skirmish took place. Photojournalist 
Gagik Shamshian received some blows, and unknown individuals tried to break Radio Liberty’s 
microphone. The head of the commission ilegally demanded journalists to show their passports, in 
addition to their press IDs. In the same precinct, some hindrances were created also for Hayk 
Gevorgian, acting editor-in-chief of “Haykakan Zhamanak” daily, and Gohar Vezirian, correspondent 
of “Chorrord Inknishkhanutiun” newspaper. Some unknown individuals forced both of them out of 
the polling station. According to a statement issued by the RA prosecutor’s office, on January 13, 
pursuant to the RA Prosecutor Genera’s instructions, inquest materials on the violations in precinct 
10/19 were sent to the RA Special Investigative Service for opening a criminal case and carrying out 
an investigation. The same source informed on January 15 that the RA Special Investigative Service 
opened a criminal case on a group of individuals using force to hinder the activities of election 
participants in precinct 10/19. Charges were brought under Article 149, Part 2(3) and (5) of the RA 
Criminal Code. However, the RA Special Investigative Service reported later that the case was 
dismised because of lack of evidence.    
 

On election day, the work of Marine Kharatyan, the journalist from “Zhamanak” newspaper, 
was also hindered. The head of the precinct electoral commission in precinct 10/24 demanded that 
she showed not only her press ID, but also her passport. The journalist refused to provide her 
passport, saying no such thing was required by the RA Electoral Code. Afterwards, the head of the 
commission and other members tried to remove the journalist from the polling station. Nevertheless, 
after getting acquainted with the relevant provision of the law, the head of the commission finally 
allowed the journalist to carry out her professional duties. 

   



 4

The work of Kristine Khanumyan from the same newspaper was also hindered in precinct 
10/14. The main hindrance was an observer from the “Free Society Institute,” who later threatened 
the journalist that “he will break in her head, break her phone and cut off her ears.” 

 
The culprits were never identified and no one was prosecuted in any of these cases.  

 
Another example of the influence of political environment on the activities of the media is the 

fact that none of the Armenian TV companies covered the supplementary elections to the RA 
National Assembly. This can be regarded as a covert censorship of television news.   

 
4. Violation of rights of journalists and the media 
 
Unlike January, February and March 2009, the first quarter of 2010 was unfavorable in terms of 

pressure and, especially, physical violence against journalists. As already mentioned, this had to do 
with supplementary elections to the National Assembly in electoral district No. 10, on January 10. 
One of the candidates running for the National Assembly was Nikol Pashinyan, the editor-in-chief of 
“Haykakan Zhamanak”, who is currently in detention.   

 
Below is a comparison of violations that had occurred in the first quarters of 2009 and 2010: 

 
Types of violations / Year 2009 

1st quarter 
2010 

1st quarter 
Physical violence against journalists 3 5 
Pressure on the media and media staff 8 4 
Violation of the right to seek and 

impart information 
2 6 

 
 
Physical violence against journalists 
 
Besides the incident on January 10, one more fact of violence was recorded, and a new 

development of the incident, which had happened in previous year.  
 

The Chief of Police Alik Sargsyan announced at a press conference on February 10 that the 
criminal case about the assault on the “Shant” TV Company commentator Nver Mnatsakanyan was 
closed. Let us remind that on May 6, 2009, two unknown individuals followed Never Mnatsakanyan 
to his house, attacked him and threw him to the ground, after which they fled the scene. Nver 
Mnatsakanyan is confident that the attackers have links with “Grand Candy” company. 
 

An incident involving the photo correspondent of “Aravot” and “Chorrord Ishkhanutyun” 
newspapers Gagik Shamshyan occurred in the morning of February 24, in front of the RA 
Prosecutor’s Office building. The journalist was photographing various prosecutors and high-ranking 
officials gathering for the Prosecutors’ Collegium meeting. A 30 years old young man told Shamshyan 
to stop photographing, after which he started cursing the reporter and striking him right in front of 
the Prosecutor’s office. Gagik Shamshyan received injuries requiring medical attention. On the same 
day, the Committee to Protect Freedom of Expression and partner organizations released a statement 
condemning the incident, which read, in particular: “…the public may expect that this new case of 



 5

violence against a journalist will not be without  consequences. If the attacker is again not identified 
and not prosecuted this time, then we will have all the reasons to believe that the law enforcement 
bodies are simply refraining from solving such crimes”. The violence was also condemned by the RA 
Prosecutor’s Office, which released a video recording of the incident on February 26. Pursuant to the 
journalist’s written complaint, a criminal case was opened under Article 118 (“Beating”) and Article 
164 Part 1 (“Hindering the Professional Activities of Journalists) of the RA Criminal Code.   

 
 

Pressure on the media and media staff 

On February 11, the RA service for the enforcement of judicial decisions required the publisher 
of “Haykakan Zhamanak” daily, “Dareskizb” LLC, to pay a penalty of 3 million AMD in order to 
unfreeze its bank accounts and to continue the publishing of the newspaper. Let us remind that on 
February 6, 2009, the newspaper published an article titled “The Adventures of Robert’s Son in 
Dubai.”  Levon Kocharyan, the youngest son of the second RA President, filed a complaint with a 
court, demanding the newspaper to refute the information that was damaging to his honor and 
dignity. The court of the first instance ruled in favor of the plaintiff  and required “Dareskizb” LLC  to 
pay 3.62 million AMD. The court of appeals then reduced that amount to 3 million AMD. The Court 
of Cassation refused to consider the complaint brought by the newspaper’s publisher and returned it 
in December 2009. However, even after the penalty was paid, “Dareskizb”LLC’s bank accounts were 
not freed up. That happened only after the newspaper published a refutal of the aforementioned 
article on March 3.    

On February 19, the Civil Court of Appeal examined the application of the “Ararat” strategic 
center, appealing against a decision of the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-
Marash administrative districts of Yerevan and asking to send the case for new trial. “Ararat”strategic 
center sued  the “Casucasus Institute” foundation. In the law suit, the plaintiff demanded the 
foundation to refute a Turkish author’s publication denying the genocide in the book called “The 
Caucasus Neighborhood: Turkey and the South Caucasus”, to prohibit the putting of the word 
genocide in quotation marks and to compensate for moral damages. The court of general jurisdiction 
closed the civil case, saying that the aforementioned dispute is not subject to judicial review. With its 
March 5 decision, the civil court of appeals left the decision of the lower court unchanged. 

 
On February 23, the RA Constitutional Court started the examination of an application by Artak 

Zeynalyan, Ara Ghazaryan, and Karen Mejlumyan, the lawyers of Meltex” LLC, which is the founder 
of “A1+” TV Company. The applicants asked the Court to declare Article 204/28, Part 1 of the RA 
Civil Procedure Code unconstitutional. According to this contested Article, “when reviewing a court 
decision in light of new evidence, the court has the right … to uphold the previous court’s decision 
and to throw out the appeal.” 

After the well-known ruling by the European Court of Human Rights and in light of new 
evidence, “Meltex” LLC asked the RA Court of Cassation to invalidate the February 23 and April 23 
rulings of the RA Court of Cassation on decisions by the National Commission on Television and 
Radio regarding broadcasting licenses for 7 frequencies, to recognize the fact of violation of the right 
guaranteed under Article 10 of the European Convention on Human Rights and Fundamental 
Liberties, and to require the NCTR to announce a competition for the above mentioned 7 frequencies 
in order to restore the situation that existed before the said right was violated. The RA Court of 
Cassation ruled against the applicants by citing the aforementioned provision in the RA Civil 
Procedure Code. 



 6

On the same day, the Constitutional Court announced its decision, by which it essentially 
recognized the decision of RA Court of Cassation as unlawful. 

 
On March 18, the RA Civil Court of Appeal started the examination of a lawsuit against “Gind” 

printing house, filed by the founder of “Chorrord Ishkhanutiun” newspaper, “Ogostos” LLC, and 
“Koghmnaki Andzants M” LLC. Let us remind that the court of general jurisdiction of the Kentron 
and Nork-Marash administrative districts partially upheld “Gind” printing house’s lawsuit against 
“Chorrord Ishkhanutiun” newspaper and ruled that “Ogostos” must pay 2.6 million AMD to the 
printing house. The judge also ruled that the decision to ban the publication of the newspaper would 
remain in place until this money is paid. On March 25, the Civil Court of Appeal decided to overturn 
the decision of the lower court and  send the case back to the court of general jurisdiction of the 
Kentron and Nork-Marash administrative districts for new full hearing. Representatives of “Gind” 
printing house announced their intention to appeal to the RA Court of Cassation. 
 

On March 19, one of the defendants in the case of robbery of the house of Armen Avetisyan, 
the former head of the RA State Customs Committee, started cursing and threatening the 
photojournalist Gagik Shamshyan before a hearing in the the court of general jurisdiction of Kentron 
and Nork-Marash administrative districts. According to Shamshyan, the verbal abuse was picked up 
and continued by the defendant’s brother, who also threw a lighter in the journalist’s direction. 
Gagik Shamshyan reported the incident to the Kentron police department. According to the police, 
the incident is now under investigation. 

 
 
Violation of the right to seek and impart information 

 
On January 13, some groups of people bought large quantities of the daily issue of “Haykakan 

Zhamanak” newspaper from newspaper kiosks in different parts of Yerevan. The newspaper reported 
this incident in its January 14 issue, and accompanied its report with photographs. The  newspaper 
suggested that the incident was prompted by its report on the incident between members of 
parliament Seyran Saroyan and Levon Sargsyan in “Giani” Club. 
 

On January 27, “Aravot” daily published a photo of the RA state flag by the entrance to  the RA 
police regiment in charge of protecting facilities of special importance. The flag was in a bad shape. 
The flag was replaced the next day, but a senior inspector of the regiment hindered the work of 
photojournalist Gagik Shamshyan, who tried to cover the “process”, cursed and threatened him. The 
journalist reported the incident to the Committee to Protect Freedom of Expression. On February 5, 
the Committee sent an information request to Major-General A. Zaqaryan, Head of the RA Police 
Security Unit, regarding this matter. The reply was more than surprising, as it justified the activities 
of the policeman and blamed the photojournalist for what happened.        
 

On January 29,  the RA Administrative Court in Gyumri held the first hearing in the case of 
“Aravot” daily versus the Marzpet of Shirak. On August 19, 2009, “Aravot”daily sent an e-mail to all 
10 Armenian marzpets, requesting information on how they spent the 20 million AMD allocated 
from the state budget as “other benefits.” The Shirak marzpet failed to respond to the information 
request. During the January 29 hearing, the respondent’s lawyer, Gegham Baghdasaryan, insisted that 
the marzpet’s office had not received the e-mail, otherwise they would have responded. The lawyer 
for “Aravot” daily, Karen Mejlumyan, requested the court to send an e-mail to the marzpetaran’s e-
mail address to find out whether it works or not. He also requested to question Aram Zakaryan, the 



 7

reporter who had sent the e-mail, and to check his e-mail address to verify if he had sent a request for 
information to the Shirak marzpetaran on August 19. The court granted both motions by the 
plaintiff’s lawyer, after which the session was adjourned. The February 18 session was  also 
postponed.  
 

On January 29,  the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash 
administrative districts upheld the Freedom of Information Center’s claim against “National Center 
for Technical Security” State Non-Commercial Organization and required the latter to provide the 
information requested by the FOI Center within five days. Let us remind that on September 17, 2009, 
the Freedom of Information Center requested the director of “National Center for Technical 
Security” State Non-Commercial Organization Ashot Petrosyan to provide information about the 
number of private companies involved in carrying out expertise, that are registered in the 
Organization’s register by August 1, 2009, as well as information about who these companies are 
registered to. Also requested were the 2008 and 2009 lists of employees of the Organization and their 
salaries. A month after the court decision was announced, on March 5, 2010, the Freedom of 
Information Center finally received the complete information from the “National Center for 
Technical Security” State Non-Commercial Organization in writing. 
 

On February 5, the RA Constitutional Court examined an application from the “Freedom of 
Information Center” NGO, asking the Court to declare Articles 151 and 152 of the RA Administrative 
Procedure Code as unconstitutional. Let us remind that in the cases of FOI versus the Nor Nork 
district municipality and FOI versus the “Yerevan Construction and Investment Projects 
Implementation Office” State Non-Commercial Organization, the courts had refused to subject 
officials to administrative sanctions, saying that, under Articles 151 and 152 of the RA Administrative 
Procedure Code, administrative proceedings may be undertaken only based on claims by officials of 
such bodies that have the lawful authority to prepare protocols on administrative offenses, while the 
Freedom of Information Center is not a body or an official with that kind of authority. The RA 
Constitutional Court ruled that Articles 151 and 152 of the RA Administrative Procedure Code do 
not contradict the RA Constitution. The Constitutional Court declared that there was a legislative gap 
in this area. It is necessary for the National Assembly to come up with a relevant legislative initiative 
in order to amend the law and fill the gap in the area of administrative sanctions. 

 
 

On February 25, the RA Administrative Court in Vanadzor held the first hearing in the case of  
“Aravot” daily versus the Marzpet of Lori. On August 19, 2009,  “Aravot” daily had sent an e-mail to 
all 10 Marzpets requesting information on how they spent the 20 million AMD allocated from the 
state budget as “other benefits.” No reply came from the Lori marzpetaran. The first hearing was 
postponed. It was continued on March 12. The lawyer for “Aravot” daily, Karen Mejlumyan, 
confirmed the plaintiff’s claim. The lawyer for the Lori marzpetaran, Alik Sahakyan, confirmed that 
they had received the request for information, but claimed that an electronic request cannot be 
considered a written request. The case is still in trial. The next court session is scheduled for April 9. 
The Committee to Protect Freedom of Expression will follow the case. 
 

On March 18, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork-Marash communities of 
Yerevan upheld the FOI Center’s claim against the Labor Socialist Party of Armenia. The FOI Center 
had requested the chairman of the Labor Socialist Party of Armenia, Movses Shahverdyan, to provide 
copies of the party’s 2008 financial report and information about sources of  donations in excess of the 
hundred-fold of the minimum wage set by law.  



 8

The request, however, was not answered. The court ordered the Labor Socialist Party of 
Armenia to provide the complete requested information to FOI Center within 5 days. 
 

 
Other Events Related to Media Activities 
 
On January 15, the National Commission on Television and Radio decided that TV stations had 

acted in compliance with the law during the coverage of supplementary elections to the National 
Assembly in electoral district No. 10. The issue was discussed in the National Commission on 
Television and Radio based on an application by Ruben Torosyan, the president of the  “Geraguyn 
Khorhurd” parliamentary club. According to Ruben Torosyan, the TV stations “failed to provide 
information about the campaign and did not announce the price of paid campaign ads, which means 
that they had decided not to broadcast any campaign-related materials.” Commenting on the decision 
of National Commission on Television and Radio, Ruben Torosyan said “The NCTR regarded the 
blatant violations of Article 20 of the Electoral Code  and the boycott of elections by television 
stations to be in compliance with the law.” The Committee to Protect Freedom of Expression 
maintains that not covering the elections is a form of covert censorship.   
 

On February 9, the court of general jurisdiction of the Arabkir and Kanaqer-Zeytun 
administrative districts upheld the “32 Production” LLC’s claim to dissolve the company’s contract 
with Shant TV station and prohibit the broadcast of its “32 Atam” comedy show on “Shant” TV. Late 
payments by Shant TV in October and November were cited as the reason for dissolving the contract. 
Shant TV had filed a counter-claim to prohibit the broadcast of “32 Atam” on other TV stations. The 
lawyer for Shant TV stated that they will appeal the court’s decision. 

 
On February 15, the court of general jurisdiction of the Avan and Nor Nork communities of 

Yerevan threw out the claim by Radio Hay against Stepan Safaryan, Member of Parliament and 
leader of the “Heritage” faction. The radio station had asked the court to order Stepan Safaryan to 
refute the information that “Radio Hay” was carrying out orders by President Serge Sargsyan or the 
President’s Office while preparing and broadcasting its “Haykakan Andradardz” program. The court 
found the claim to be groundless. Let us remind that the subject of the court dispute was a public 
discussion of the Karabakh issue, which then turned into a debate by means of open letters and 
articles. The debate eventually was taken to a court.  

 
On March 26, the court of general jurisdiction of the Kentron and Nork Marash communities of 

Yerevan announced its decision on the claim by Zaruhi Postanjian, Member of Parliament. The 
parliamentarian had appealed a decision by a police investigator to close the criminal case on 
humiliating and offensive publications against Zaruhi Postanjian in one of the already not published 
daily newspapers. The court upheld Zaruhi Postanjian’s claim and decided to sent the case back to 
investigative authorities. According to Zaruhi Postanjian, the court made that decision in order to 
avoid creating a dangerous precedent, because if the court had ruled against her, it would mean a de 
facto legalization of similar publications against any official or politician.    
 

 
The report is based on data collected by the Committee to Protect Freedom of 

Expression, materials found in the electronic newsletter of the Yerevan Press Club and 
Freedom of Information Center’s website, as well as publications in the media. 


