[image: ][image: ]Committee to Protect Freedom of 
Expression


[bookmark: _Hlk227855513]


                   
                       REPORT


ON THE SITUATION WITH 
FREEDOM OF EXPRESSION 
AND VIOLATIONS OF RIGHTS 
OF JOURNALISTS AND 
MEDIA IN ARMENIA – 
FIRST QUARTER OF 2026

[image: ]









The Committee to Protect Freedom of Expression regularly presents to the public its reports on the working environment of Armenian media and their personnel, the issues faced by them, the state of freedom of expression and violations of the rights of media and journalists. This report reflects the data from the first quarter of 2026.

The facts presented in the report are derived from the following sources:

- phone calls received via the CPFE “hotline”,
- meetings and discussions held by the CPFE experts with media personnel,
- responses to official inquiries sent to state bodies,
- materials from court cases involving media entities,
- materials disseminated by partner journalistic organizations,
- media publications.



Contents


Overview.................................................................................................................3

Media Activities Environment...............................................................................4

Violations of the Rights of Media (aggregate figures).........................................11 
Physical Violence against Journalists...................................................................13

Pressure on Media and Their Personnel...............................................................15

Violations of the Right to Receive and Disseminate Information.......................40      

Other Events Related to Media Activities……………………………………....42



WWW.khosq.am





Project Lead - Ashot Melikyan
Media Expert - Hasmik Budaghyan







The views and assessments expressed in the report belong to the CPFE and may not coincide with the views and opinions of the National Endowment for Democracy.

OVERVIEW 

In the course of its monitoring conducted during January-March 2026, the Committee to Protect Freedom of Expression recorded 30 cases of violations of the rights of media representatives. Of these, 1 was a documented case of physical violence, 22 were various types of pressure, and 7 were violations of the right to receive and disseminate information.

During the monitoring period, the overwhelming majority of apparent insults and threats directed at media and journalists from political circles, along with obstructions of legitimate journalistic activities, were committed by representatives of the authorities, accounting for 7 out of the 8 recorded cases.

Overall, the intensity of the flow of lawsuits against media and journalists was maintained, with 14 new lawsuits filed during January-March, all on the grounds of defamation and insult. Of these lawsuits, 6 were filed by officials, 2 by representatives of the business sector, 2 by journalists, 1 by an opposition figure, and 3 by private citizens (2 of whom were affiliated with an opposition figure).

The 1 recorded case of physical violence during the quarter occurred in the National Assembly, when security service officers used force to remove a journalist from the parliament building on highly controversial grounds. 

Criminal cases initiated in 9 of the registered cases of physical violence since 2022 have not been resolved. The RA Prosecutor's Office, in response to regular inquiries from the CPFE, states that the preliminary investigation in all of these cases is ongoing.

During the monitored months, violations of the right to receive and disseminate information decreased compared to the same period of the previous year, with 7 such cases recorded. The main issue remains the misuse by state bodies of the 30-day response period under the Law “On Freedom of Information,” instead of the 5-day timeframe established by the same law. This practice hinders the prompt and comprehensive coverage of matters of public interest. Cases continue to be documented where replies from public institutions are vague and do not correspond to the essence of inquiries submitted. 2 such cases were recorded, 1 of which was also accompanied by a violation of the legally prescribed deadline. In another 3 cases, the provision of the requested information was denied on unfounded grounds, while 2 inquiries received no response at all.

According to a report released by Freedom House on March 19, 2026, Armenia was classified as a partly free country for the third year in a row, receiving a score of 54 out of 100. In terms of Internet freedom, Armenia was included among free countries, with a score of 72 out of 100.

Nevertheless, the media landscape continues to remain highly polarized, with serious challenges including disinformation, the broad dissemination of fake news, manipulative publications, the use of offensive language in the public domain, and an acute shortage of civilized debate. The upcoming parliamentary elections in June are further heating up the situation. The majority of conflicts recorded during the monitoring period were politically motivated. In a number of cases, journalists neglected the norms of professional ethics and gave in to the interests of political sponsors, while officials clearly violated the principles of integrity incumbent upon public servants.


[bookmark: _Hlk225169848]MEDIA ACTIVITIES ENVIRONMENT	  
The socio-political developments surrounding the upcoming parliamentary elections in Armenia indicate that the country is facing serious challenges, primarily in the media sector. Disinformation, fake news, hate speech, manipulative propaganda generated by artificial intelligence (and not only), along with insults and defamation, which are extensively disseminated in the media field, undermine democratic processes in the country, exacerbate societal divisions, and disrupt healthy debate on issues important to the country.  

From the very beginning of the year, it could already be observed that political forces, through widely followed online platforms and active social media users, were making full use of tools characteristic of propaganda aimed at discrediting opponents in every possible way and advancing their own interests. Media investigations and expert opinions suggest that the main threat comes from Russia, a conclusion regarded as expected based on the simple logic that the majority of Armenian opposition forces preparing for the parliamentary elections mainly represent the very interests of Russia. 

The annual report[footnoteRef:1] on Armenia’s security risks released by the RA Foreign Intelligence Service states: “We assess that in 2026 the trend of planting false information in foreign outlets and then “legitimizing” it through official and unofficial resources of regional actors will persist, as was the case in 2025.” [1:  https://armenpress.am/storage/content/2025/pdf/NewFolder/FISA_Annual_Report_2026_English.pdf ] 

	 
This was evidenced by the publication and distribution in Armenia of a newspaper called Wyoming Star, which bears American branding and has Russian origins. An investigation by Factor TV identified the origins, distribution mechanisms, and alleged goals of this newspaper that emerged during the pre-election period.[footnoteRef:2] In its printed articles, the newspaper applies the technique of “impact washing,” an information and political intervention method whereby the real source of information is hidden, and the content is disseminated as if originating from independent, foreign, international, or local reliable sources, thus creating an illusion of legitimacy. Following this strategy, all of the newspaper’s articles are unsigned and are marked by a critical tone toward the Armenian authorities. [2:  https://factor.am/991503.html] 


The publications reference various experts, yet there is no verifiable information about some of them. The investigation suggests that the biographies of the periodical’s authors were likely generated by artificial intelligence. According to Factor TV, the newspaper’s content is organized around a single ideological axis, namely that Pashinyan’s government has lost its independence, that cooperation with the West is dangerous, and that distancing from Russia could harm Armenia. These narratives resemble those disseminated by Russian federal television channels.

In a separate case, Russian Telegram channels and the Armenian segment of the same network, acting as their active amplifier, disseminated unsubstantiated information regarding the Russian 102nd military base in Gyumri, without referencing clear sources. Fip.am fact-checking platform examined these publications and determined that they are systematically shared on the Telegram channels of Russian pro-government military reporters, from where they are reposted on the information platforms of pro-Russian political forces and figures in Armenia.[footnoteRef:3]  [3:  https://fip.am/en/46925] 

The Public Television also exposed on air false Russian propaganda narratives circulating on Telegram, Tik-Tok, and X, such as claims that: “Nikol Pashinyan’s victory in the parliamentary elections will push Armenia into a state of war with Russia. ...Within three months of taking office, Nikol Pashinyan will completely eliminate the opposition and open a NATO base in Armenia, which will inevitably result in a military clash with Moscow...”[footnoteRef:4] . The available facts indicate that an attempt is being made to undermine trust in state institutions through information manipulation, with particular emphasis placed on the threat of war as an approaching danger while devaluing the possibility of establishing peace. [4:  https://www.youtube.com/watch?v=7NIDAlwAjFQ] 

In turn, Nikol Pashinyan also speculated on the topic of war, hinting that the defeat of the ruling force could lead to a second September war. Manipulative discourse on sensitive topics by political forces engaged in an election race inevitably creates an atmosphere of anxiety and hopelessness among certain segments of society.

In the current pre-election period, the polarization of the media field, the intertwining of most media with certain political forces and the servicing of those forces' interests are becoming especially pronounced. For many, information activities have turned into propaganda work, while journalism has transformed into political activism. As a result, society is witnessing an internal information war marked by an extensive use of hate speech, disinformation, insults and defamation.

In the current circumstances, the attitude of both the authorities’ representatives and opposition figures toward journalists who interact with them largely depends on whether the journalist represents a media outlet from “their” camp or an “alien” one. In this regard, particularly noteworthy are cases where high-ranking officials, responding to questions they disapprove of, start to “seek clarification” on the ownership of the outlet represented by the correspondent and its sources of funding, clearly hinting that they are “venal” or “act on orders.” Sometimes such accusations are expressed directly and are even accompanied by other insults or threats. Moreover, this occurs both during briefings and other Q&A sessions, as well as in social media posts. Throughout the monitoring period, 8 cases of such and other forms of pressure were recorded, the majority of which - 7 cases - were carried out by officials, including the Prime Minister and the National Assembly deputies. 
Thus, on January 15, during a press briefing held at the RA Government building, an argument broke out between NewDay.am journalist Ani Gevorgyan and Prime Minister Nikol Pashinyan. The journalist, in clear violation of professional ethics, repeatedly interrupted the Prime Minister while he was answering her question, to which the head of government reacted with a warning expressed in a threatening tone: “If you utter a single sound while I am answering, you will not appear in this building next time, understood?”[footnoteRef:5] During a March 26 briefing, in turn, Nikol Pashinyan told journalists that if he were not re-elected, they would be left unemployed and would have to look for a job to earn their daily bread at Faylabazar (translator’s note: a street labor hiring spot in Yerevan). On the same day, Hayk Konjoryan, the head of the National Assembly’s Civil Contract faction, accused part of the journalists of acting on political orders and called them “monkeys on a shoe polish tin” (translators note: a Soviet-era colloquial expression used mockingly).   [5:  https://www.youtube.com/watch?v=U9N84pubYbU] 

In social media posts and/or videos, NA Speaker Alen Simonyan[footnoteRef:6], Deputy Speaker Ruben Rubinyan[footnoteRef:7], and other deputies targeted specific media. Thus, the Speaker accused Zhoghovurd daily of producing paid-for articles, and journalistic organizations of not reacting. NA Deputy Speaker Ruben Rubinyan moved a dispute from a briefing with a correspondent of Hraparak daily to Facebook and threatened: “You will see what will happen after June 7,” hinting that an electoral victory would be followed by legal measures compelling media to disclose their financial sources. NA Deputy Vahagn Aleksanyan targeted media that enjoy public trust, in particular, Hetq online newspaper, Factor.am, and CivilNet, asking a rhetorical question as to whether people would seek to know how much money the opposition forces were spending on the campaign and where that money came from?[footnoteRef:8] NA Deputy Artur Hovhannisyan, in turn, first reacted to the publications of Zhoghovurd daily in a Facebook post, accusing them of insult and defamation[footnoteRef:9], and then filed a lawsuit against the outlet in court. [6:  https://www.facebook.com/watch/?v=3609564815862408]  [7:  https://www.facebook.com/reel/920039887670046 ]  [8: https://www.facebook.com/vahagn.aleksanyan.52/posts/pfbid025U2QNtWXudAUqdQQJ8BuwbQTr5B2iEkQYu5q1yzpgui2qGDTjfpnKaeMxaRDaBknl]  [9: https://www.facebook.com/civilcontractarmenia/posts/pfbid02E91b2d61TLWoUt4AJx6re4ebnjguCtY7e53krU173zchG7yTzxVyHovg95U8Henol] 

As can be observed, the main complaints raised by officials regarding opposition media are related to the non-disclosure of their real owners, failure to ensure transparency in funding sources, and the use of media activities in service of political interests. Meanwhile, legislative changes related to transparency, proposed by journalistic organizations over the years, do not receive due attention from officials. Overall, it was with the aim of modernizing media legislation that the tripartite Memorandum[footnoteRef:10] on implementing reforms in the sector was signed in 2022 by these organizations, the relevant parliamentary committee, and the Ministry of Justice. While representatives of the authorities seem to have stepped back from the process in recent years, the CPFE and partner organizations are finalizing the development of the Concept for these reforms, which is intended to serve as a basis for developing legislative proposals in line with modern international standards. [10:  https://www.moj.am/storage/files/news/news_5121033488291_Scan_2_.pdf] 

Against the backdrop of insults and intolerance, mutual disrespect, and the absence of healthy debate, lawsuits against media and journalists continue to be filed. During the first quarter, 14 new lawsuits were filed, which is 1 more than in the corresponding period of the previous year. 6 of these lawsuits were filed by officials. 
In reviewing and analyzing conflicts between officials and journalists, the shortcomings of legislative regulations and subordinate legal acts opening the door to arbitrary decision-making become particularly evident. As a result, the authorities, using the levers at their disposal, impose various sanctions against “undesirable” journalists, including revoking their accreditation in state bodies. The above is evidenced by the January 16 confrontation in the National Assembly, when Knar Manukyan and Sona Grigoryan, editors of Zhoghovurd daily and Armlur.am news website, were removed from the National Assembly building following an order by the NA Chief of Staff, with security service officers involved in the process. The journalists had entered the parliament using a pass issued by NA Deputy Gegham Manukyan to cover a session of the Standing Committee on Defense and Security, which, according to the official justification, they were not authorized to do. It should be recalled that on December 25, 2025, Knar Manukyan and Sona Grigoryan were stripped of their accreditation at the National Assembly – a decision whose underlying reasons were, at best, controversial. Notably, Knar Manukyan was stripped of the NA accreditation for the second time: the same scenario had played out on December 15, 2023, in response to which journalistic organizations issued a statement, while the court of first instance later recognized the NA staff’s decision as unlawful.
All references by the NA leadership to the Regulation on Journalist Accreditation in the National Assembly cannot be considered convincing, given the document’s multiple deficiencies, including contradictions with the RA Constitution, the RA Law “On Mass Communication,” as well as guarantees of freedom of expression and media activities enshrined in a range of international documents ratified by Armenia. This was highlighted by the CPFE and partner journalistic organizations that issued a statement[footnoteRef:11] on the same day, referring to Article 4(3.2) of the RA Law “On Mass Communication,” which stipulates that “any coercive act against media workers and journalists aimed at or leading to the dissemination of any information or the refusal to do so” is prohibited. In addition, the law does not prohibit journalists who lack accreditation from receiving a pass from any deputy and reporting on the activities of that state body. The authors of the statement called on the NA leadership to initiate discussions aimed at developing a code of conduct regulating the relations between parliament-accredited journalists and deputies, and establishing a body responsible for overseeing the implementation of its requirements. [11:  https://khosq.am/en/statement-141/ ] 

The Information Disputes Council also issued an Opinion on this matter, highlighting the unlawful nature of provisions contained in the Regulation on Journalist Accreditation in the National Assembly. “According to Article 6(1) of the RA Constitution, state bodies and officials are permitted to carry out only those actions for which they are authorized by the Constitution or by laws. Since the requirements set out in paragraph 8(1) of the Regulation are not provided for by law, their application by NA officials is unlawful...” On the same occasion, the Media Ethics Observatory also released an Expert Opinion on March 23, deeming it necessary to revoke the decision to strip Knarik Manukyan and Sona Grigoryan of their accreditation, review the Regulation on Journalist Accreditation and bring it in conformity with international standards of freedom of expression, as well as take tangible measures to create a healthy environment for professional interactions between journalists and deputies in the National Assembly. 
In this regard, the initiative of the NA leadership to improve journalists’ working conditions is important. Thus, one of the parliament halls is planned to be transformed into a press center with all necessary technical facilities[footnoteRef:12]. However, this is not sufficient to ensure the proper organization of journalists’ legitimate professional activities, with the reform of the NA's internal regulations in this regard remaining an urgent issue. [12:  https://www.facebook.com/watch/?v=2983941551811906 ] 

In certain respects, the closed meeting with journalists initiated by Nikol Pashinyan on March 27 is encouraging. At the meeting, he suggested presenting 10-point proposals outlining how journalists envision the relationship between the authorities and the press, including areas where the authorities have shortcomings and necessary corrections. Further developments will be addressed in the CPFE’s future reports. 
During the monitoring period, state bodies also took certain steps aimed at combating hate speech. From March 11 to 27, the Ministry of Justice placed for discussion on e-draft.am the draft laws “On Amendments to the RA Civil Code” and “On Amendments to the RA Administrative Offenses Code.”[footnoteRef:13] According to these drafts, individuals will have the opportunity to apply to court to demand the removal of publicly expressed hate speech directed at them, to oblige its author to issue an apology, publish a refutation, as well as to pay compensation through court proceedings. Furthermore, administrative liability will be introduced for individuals who voice or disseminate hate speech, as well as for platforms that fail to remove such content within the prescribed timeframe. It should be recalled that the current legislation envisages only criminal liability for hate speech. While this is undoubtedly an important initiative, the professional community points to certain risks of potential abuse, as the proposed drafts lack clear oversight mechanisms and fail to define criteria for assessing hate speech.  [13:  https://www.e-draft.am/projects/9887/justification] 


Overall, state bodies have recently nearly ceased discussing legislative initiatives related to the sector with the expert community. It is worth recalling that at its December 25, 2025 session, the RA Government approved the draft law “On Amendments and Supplements to the Law ‘On Audiovisual Media’” prepared by the Ministry of High-Tech Industry.[footnoteRef:14] According to the official justification, the amendments are intended to restrict information that has adverse effects on the public, thereby making it possible to prevent the spread of disinformation, violence, hate speech, and other harmful content. The amendments also envisage the establishment of legal mechanisms for information protection that will allow curbing external influence over Armenia’s information field, ensuring oversight and manageability consistent with national security. [14:  https://www.e-draft.am/projects/8982/about] 

Independent experts, while not denying the need for such regulations, consider that the draft law has applied sledgehammer approaches. Added to that, the Commission on Television and Radio has been granted excessive powers that could be exercised selectively. At no stage of the development of this draft, was a proper discussion held with specialized non-governmental organizations, a concern, which was raised by journalistic organizations in their December 29 statement[footnoteRef:15]. In response, on January 19, 2026, the Ministry of High-Tech Industry sent a letter to these organizations, expressing its readiness to meet and discuss the matter. However, in a later communication, the ministry notified that the meeting would not be held due to time constraints.  [15:  https://khosq.am/en/statement-127/ ] 


During the period of March 13-28, the Ministry of High-Tech Industry placed another draft of amendments and supplements to the Law “On Audiovisual Media” on the official e-draft.am platform.[footnoteRef:16] The draft developed by the ministry stipulates that audiovisual media service providers must mark synthetic content produced through AI or other digital tools with a special visible label. This is an imperative requirement aimed at enabling consumers to clearly distinguish pieces generated by technological tools from authentic content. [16:   https://www.e-draft.am/projects/9898/about] 


On March 25, the HTI Ministry also placed the draft Government decree “On the Establishment of State Information System Management Framework and Approval of Its Application Procedure” on e-draft.am.[footnoteRef:17] The draft is aimed at ensuring access to data processed in information systems in a secure digital environment. It is expected that following the adoption of the draft, an official database catalog will be created, enabling broader accessibility of public information. [17:  https://e-draft.am/projects/9953/justification] 


Contrary to these processes, new obstacles are emerging for journalists in exercising their right to receive and disseminate information. One recent issue concerns the Administrative Court’s introduction of a new requirement for journalists. Specifically, they must provide a power of attorney when filing requests for information with state or local self-government bodies; otherwise, they will be considered in court merely as ordinary citizens rather than journalists. Hetq.am alerted about this on February 14. However, the law does not envisage such a requirement. This may create a dangerous precedent restricting the exercise of the right to freedom of information and freedom of expression.

The situation in terms of violations of the right to receive and disseminate information has improved to some extent, and a positive trend can be observed. In the first quarter, 7 cases were recorded, which is 22 fewer than in the corresponding period of the previous year, with a consistent decrease evident over the course of the year. The recorded violations mainly involve unnecessary delays in responses, the misuse of the 30-day timeframe instead of the legally prescribed 5-day deadline, generalized and vague responses that do not correspond to the essence of questions, or late replies.

During the first quarter, international organizations addressed the state of freedom of expression in Armenia. In its report “Freedom in the World 2026: The Growing Shadow of Autocracy,” released on March 19, Freedom House again placed Armenia in the category of partly free countries, assigning it a score of 54 out of 100, the same as last year. In terms of Internet freedom, Armenia is ranked among the free countries, with a score of 72 out of 100, holding a leading position in the region.[footnoteRef:18]  [18:  https://freedomhouse.org/country/armenia/freedom-world/2026] 


On February 4, another international organization, Human Rights Watch, in its overview of freedom of expression and information in Armenia, referenced data from the Committee to Protect Freedom of Expression, pointing to lawsuits filed against media and journalists, along with cases of physical violence.[footnoteRef:19] The HRW also referred to the termination of the USAID-funded media development program, which put dozens of independent media outlets at risk of sustaining their operations. [19:   https://www.hrw.org/hy/world-report/2026/country-chapters/armenia#cee403] 


On March 3, the Council of Europe and its partner organization, the Safety of Journalists Platform, released their annual report “On the Tipping Point: Press Freedom 2025.”[footnoteRef:20] In this report, Armenia was mentioned as a state that arrests journalists or media actors, with reference made to the case of podcasters Vazgen Saghatelyan and Narek Samsonyan who were deprived of their liberty. It should be recalled that the CPFE, together with partner organizations, issued a statement on the issue, emphasizing that disproportionate actions were taken by the authorities.[footnoteRef:21] Such incidents undoubtedly cast a shadow on the overall level of freedom of expression in the country. [20:  https://rm.coe.int/europe-press-freedom-report-2026-tipping-point-platform-partners-web/48802ac366 ]  [21:  https://khosq.am/en/statement-140/ ] 


Another important development during the quarter is the initiation by the European Court of Human Rights of a communication procedure in the case “Siranuysh Papyan v. Armenia,” stemming from the domestic case “Siranuysh Papyan v. Vladimir Gasparyan,” which went through all three levels of national courts. Back in 2019, the ECHR registered the case and assigned it a reference number, and the process has now seen further developments. It should be recalled that on April 24, 2016, at the Tsitsernakaberd Memorial Complex, Siranuysh Papyan, a journalist for 1in.am news website, addressed RA Police Chief Vladimir Gasparyan, stating “we don’t see your reforms,” to which he replied: “And I don't see a woman in you.” The CPFE supported the journalist in her defense first in the RA courts, and later before the ECHR.

VIOLATIONS OF THE RIGHTS OF JOURNALISTS AND MEDIA

The violations of the rights of journalists and media in the 1st quarter of 2026 are presented below, according to the following classification by the CPFE: 
· physical violence against journalists,
· pressure on media and their personnel,
· violations of the right to receive and disseminate information.

The CPFE’s classification is somewhat conditional. In particular, sometimes hindrances to the access and dissemination of information are accompanied by violence against journalists. These incidents are attributed to the type of violation that the authors of the report find to be the closest match. Nonetheless, the classification used allows for a more streamlined and highlighted portrayal of the violations of journalists’ and media rights.

The relevant sections of the report provide details on the violations of the rights of journalists and media in the 1st quarter of 2026, along with updates on previous incidents.

[bookmark: _Hlk196134179]In total, there were 30 reported cases of various violations of journalists' and media rights in the 1st quarter of 2026. Among these, 1 was a case of  physical violence, 22 were cases of various forms of pressure, and 7 involved violations of the right to receive and disseminate information.

The charts below present these data, along with a comparison to indicators from the previous year.
[bookmark: _Hlk188638869]






[bookmark: _Hlk188528439]
Similar to previous reports, the Committee to Protect Freedom of Expression emphasizes that the data in the charts may not be comprehensive and do not claim absolute accuracy. Media representatives sometimes find it unnecessary to publicize facts about impediments to their professional activities, ignore various threats, or opt to resolve problems and overcome illegal restrictions on their own. Therefore, the CPFE is convinced that the actual number of obstructions is higher than what is presented in this report. Outlined below are the most significant cases. 

[bookmark: _Hlk227671752]
	
Physical Violence against Journalists

During the first quarter of 2026, there was 1 documented case of physical violence against media professionals. Below we present this case, along with the developments related to the past occurrences of violence in chronological order.

	
On January 5, the Criminal Court of Appeal issued a decision in the case concerning acts of violence against Shantnews.am correspondent Artak Khulyan and Factor.am cameraman Hovhannes Sargsyan, ordering that the detention imposed on the accused, Davit Hambardzumyan, as a preventive measure remain unchanged, while applying bail as a preventive measure to the remaining accused.  

As a reminder, the criminal case is related to the violence that occurred during the days of the April Revolution in 2018, including against media representatives. It was sent to the court with indictments for 8 persons. The criminal prosecution on some episodes of those events was terminated on the grounds of expiration of the statute of limitations. (For details, see the CPFE’s reports for 2018-2025 in the Reports section on khosq.am). The representatives of the defendants filed appeals against the verdict of the court of first instance.

On January 19, 2026, the appellate court issued another decision, partially upholding the motion filed by the defense of Davit Hambardzumyan: the court replaced the previously imposed detention with a combination of alternative preventive measures, namely, house arrest, bail in the amount of 5 million drams, and a prohibition on leaving his place of residence and receiving visitors. RA Prosecutor General Anna Vardapetyan, along with attorneys G. Papoyan and A. Karapetyan filed cassation appeals under the special review procedure against this decision. On March 5, the cassation court declined to admit all three appeals, citing insufficient justification.

On January 14, the Court of General Jurisdiction of Kotayk Marz (based in Charentsavan) continued the examination of the case related to violence against 24news.am correspondent Mary Manukyan.

As a reminder, on June 16, 2025, during a protest, a police officer used unjustified force against 24news.am correspondent Mary Manukyan as she was covering the event.[footnoteRef:22] The officer was subsequently dismissed from service. On June 17, criminal proceedings were initiated in connection with the incident. On September 11, based on a submission from the RA Prosecutor's Office, the court registered the case. The accused was Aleksandr Azaryan, commander of a squad in the 2nd platoon of the 2nd company within the special forces battalion under the General Department of State Protection of the RA Ministry of Internal Affairs.  [22:  https://www.facebook.com/narek.sdhp/videos/1604631420217624/?rdid=wlcHDz2L4lrHtz63# ] 

Hearings in the case were also held on February 12 and March 3, 2026, with the next one scheduled for May 6. 
On January 16, security service officers used physical violence against Knar Manukyan, the editor of Zhoghovurd daily, forcibly removing her from the National Assembly building. Manukyan had entered the parliament together with Sona Grigoryan, another representative of the newspaper, using a pass issued by NA Deputy Gegham Manukyan to cover a session of the Standing Committee on Defense and Security. According to the official justification, they were not authorized to attend the session. This obstruction of the journalists’ professional activities is also detailed in the “Pressure on Media and Their Personnel” section. In reaction, journalistic organizations issued a statement condemning the illegal decision of the NA Staff and the brutal actions of law enforcement officers.[footnoteRef:23] [23:  https://khosq.am/en/statement-141/ ] 

On February 2, the Court of General Jurisdiction of Yerevan held a hearing in the case of violence against journalist Davit Levonyan.

As a reminder, on April 30, 2024, Artur Sukoyan, NA Deputy Levon Kocharyan’s assistant, near the building of the National Assembly, hit Civic.am correspondent Davit Levonyan in the face, accusing him of “blasphemy”.[footnoteRef:24] The deputy’s assistant referred to the journalist’s viewpoint shared several days earlier on his personal YouTube channel, where he had stated that Archbishop Bagrat Galstanyan, the primate of the Diocese of Tavush, was serving Russian interests[footnoteRef:25]. Criminal prosecution was initiated against Artur Sukoyan under Article 237(3) of the RA Criminal Code. On June 13, the criminal proceedings, along with the indictment, were forwarded to the court. On June 27, the court decided to introduce administrative supervision against Artur Sukoyan.  [24:  https://civic.am/society/145250--civicam-i-.html]  [25:  https://khosq.am/en/2024/04/30/statement-118/ ] 

By the end of the quarter, no date had been set for the next court hearing.
	


Pressure on Media and Their Personnel

In the 1st quarter of 2026, there were 22 recorded cases of various forms of pressure on media and journalists. Each of these cases is presented in the following subsection of the report, along with the developments and outcomes related to similar facts from previous years, all listed in chronological order.


On January 5, the Civil Court of Appeal rejected the appeal filed by the plaintiff in the case of NewsAM Ltd. v. Dareskizb Ltd., the founder of Haykakan Zhamanak daily, leaving the ruling of the first instance court unchanged. On April 10, 2025, the court had ruled to reject the lawsuit, obliging the plaintiff to pay 100 thousand AMD as attorney's remuneration.

As a reminder, the lawsuit filed on September 26, 2018, with the plaintiff demanding compensation for the damage caused to their business reputation (in the amount of 200 thousand AMD), was caused by an article titled “Ararat, Armnews, H2, News.am, Yerkir Media, Fake Profiles: Which Media Have Been “Bought” by Kocharyan?”[footnoteRef:26] published on August 21, 2018 in Haykakan Zhamanak.  [26:  http://armtimes.com/hy/article/142602] 

On February 5, the plaintiff filed an appeal with the Court of Cassation.

On January 5, the Court of General Jurisdiction of Yerevan accepted for proceedings the lawsuit filed by Narek Vanesyan, the president of the National Medical Chamber, against Zhoghovurd Newspaper Editorial Office Ltd., in which the plaintiff demanded that the court oblige the defendant to publish a refutation and pay a total of 300 thousand AMD in compensation for the damage caused to his honor, dignity and business reputation through insult and defamation. The lawsuit was triggered by an article titled “How COVID Funds Were Squandered During Arsen Torosyan’s Tenure: Part 6 of the Corruption Series,”[footnoteRef:27] published on November 20 on Armlur.am website owned by Zhoghovurd Newspaper Editorial Office Ltd. The piece depicted Narek Vanesyan as a corrupt official who handled public funds at his own will.  [27:  https://armlur.am/1521256/] 

By the end of the quarter, no hearing date had been set.

On January 5, Romanos Petrosyan, the interim manager of the Electric Networks of Armenia CJSC, filed a lawsuit with the Court of General Jurisdiction of Yerevan against opposition figure Edgar Ghazaryan and Antifake TV’s editor-in-chief Astghik Matevosyan, demanding that they refute the information considered insulting and defamatory, issue an apology, and pay monetary compensation. The lawsuit was caused by the remarks made by Edgar Ghazaryan toward Romanos Petrosyan during the December 2 issue of Antifake TV's “Ghazaryan VS Ghazaryan” program titled “#125 Interview with Romanos Petrosyan.”[footnoteRef:28] In particular, Ghazaryan claimed that “there is a plan to sell the ENA to Turks at a low price, which is being facilitated through Romanos... If Turkish owners take control, and you are dismissed, your wife will become director... Armenia is suffering great losses under Romanos’ management, together with his team he has stripped the ENA of its license and appointed his associates to various positions within the company…” On January 16, the lawsuit was returned for the correction of documentary deficiencies. It was refiled on February 13 and accepted for proceedings on February 25, with no hearing date set by the end of the quarter. [28:  https://www.youtube.com/watch?v=XMhEYYAXhT4&t=17s] 

On January 6, citizen Artur Simonyan together with the “Word of Life Church of Christians of Evangelical Faith in Armenia” religious organization filed a lawsuit with the Court of General Jurisdiction of Yerevan against journalist Syuzanna Badoyan, demanding that the defendant refute the information considered defamatory, issue an apology, and pay approximately 2.5 million AMD in compensation. The lawsuit was caused by information accompanying a video posted on the journalist’s Facebook page on December 7, 2025, which read: “Artur Simonyan, the leader of the Word of Life sect, is attending the ceremony for Pashinyan at Yot Verk Church.”[footnoteRef:29] [29:  https://www.facebook.com/reel/1221093566554382] 

On January 14, the lawsuit was returned due to deficiencies in the documents. The plaintiff appealed this decision to the Civil Court of Appeal, which on February 19 upheld the appeal. On February 26, the first instance court accepted the lawsuit for proceedings, with no hearing date set by the end of the quarter.
On January 6, during the pilgrimage march organized by the authorities from the St. Gregory the Illuminator Church in Yerevan to the Katoghike Holy Mother of God Church, Khachatur Sukiasyan, a deputy from the National Assembly's Civil Contract faction, in response to a question from NewDay.am reporter Ani Gevorgyan as to why he had joined the demolition of the church, stated: “I did right to join it: who are you to question me why I’ve joined? Who gave you that right? ...You are doing harm to our country...”[footnoteRef:30] [30:  https://www.youtube.com/shorts/vbrYdi6Wfco ] 

On January 7, the Court of General Jurisdiction of Aragatsotn Marz (based in Aparan) accepted for proceedings the lawsuit filed by Anahit Martirosyan, the principal of the secondary school in Nor Artik, against Aragats Ashkhar Lratu Ltd. and Vardevan Grigoryan, the editor of Aragats Ashkhar newspaper, owned by the company. The plaintiff demanded that the defendant refute the information considered defamatory, issue an apology for the insult, and pay a total of 1 million AMD in compensation. 

The lawsuit filed on December 27, 2025 was caused by news pieces published in the November 13-14 issues of the newspaper, which claimed that there was a total disorder at the plaintiff’s school, with consequences for the quality of education: “Ironic remarks have often been made about the principal, who runs the school together with her husband, a boiler operator, while also receiving some help from her brothers’ wives, who work as janitors, and brother-in-law’s wife, a cook... All this, naturally, was expected to directly affect the students’ quality of education and their academic progress.”
As of the end of the year, no hearing had been scheduled.
On January 7, opposition politician Artur Vanetsyan filed an appeal with the Civil Court of Appeal against the first instance court’s decision to return his lawsuit against Media News Ltd. In the lawsuit, Vanetsyan demanded that the media publish an apology for insult and pay 2 million AMD in compensation. 

The lawsuit, filed on December 14, 2025, was caused by Medianews.site website’s November 15 reprint of a Facebook post by user Naira Sahakyan. The post read: “Flower-headed auntie Vanets has a big appetite. They say he has once again babbled that he can mobilize thousands with just one public call... You can bend over backwards—it still won’t work.” In the image accompanying the post, Vanetsyan’s hair was replaced with flowers.

On January 30, the Court of Appeal annulled the first instance court’s decision to return the lawsuit. By the end of the quarter, the lawsuit had not been accepted for proceedings.

On January 8, the plaintiff in the case of citizen Arev Vratsyan v. Civilitas Foundation (the founder of Civilnet.am news website) filed an appeal with the appellate court, challenging the decision of the court of general jurisdiction, which had rejected the lawsuit on the grounds of expiration of the statute of limitations. 

As a reminder, the lawsuit filed on October 15, 2024 with the Court of General Jurisdiction of Ararat and Vayots Dzor Marzes (based in Masis), with the plaintiff demanding that the media refute the information considered defamatory and pay compensation, was caused by an article published on the website on April 26, 2024. The article alleged that the plaintiff, a teacher at Masis School No. 4, had used violence against children displaced from Artsakh.
On February 11, the appellate court rejected Arev Vratsyan's motion for a relief from the state duty and returned the appeal.

On January 12, the Civil Court of Appeal upheld the appeal filed by the plaintiff in the case of Attorney Gegham Margaryan v. Yeghiazar Baghdasaryan and Oragir Media Ltd. against the ruling of the first instance court, which had rejected the lawsuit on the grounds of expiration of the statute of limitations. The case was sent to the Court of General Jurisdiction of Kotayk Marz for a new examination. 

As a reminder, the lawsuit filed on August 5, 2024, with the plaintiff demanding a public apology for the insulting expression, a refutation of the information considered defamatory, and payment of compensation, was caused by an article titled “Trees Heavy with Fruit Were Sawn Down: Tracking the Tree Massacre in Garni,”[footnoteRef:31] published on June 26 on Oragir.news website, owned by Oragir Media Ltd. According to the piece, due to a financial dispute with a fellow villager, Vahagn Ghazaryan, along with his attorney Gegham Margaryan, and 2 other persons entered Yeghiazar Baghdasaryan's garden and cut down 126 trees, causing a damage of 11 million AMD.  [31:  https://oragir.news/hy/material/2024/06/26/121656] 

As of the end of the quarter, the lawsuit had not been accepted for new proceedings.
[bookmark: _Hlk222315429]On January 12, Garnik Margaryan, the Head of the Internal Security Department at the State Revenue Committee, filed a lawsuit with the Court of General Jurisdiction of Yerevan against journalist Vahe Makaryan, seeking a public refutation of allegedly defamatory information and compensation for the damage caused to his honor and dignity. The lawsuit was triggered by a series of posts[footnoteRef:32] published by the journalist on social media starting from December 10[footnoteRef:33], in which he alleged that 400 smuggled mobile phones had been imported into Armenia, and that it could not be ruled out that Garnik Margaryan was also behind the deal.[footnoteRef:34] On January 20, the lawsuit was accepted for proceedings. A hearing in the case was held on March 17, with the next one scheduled for May 19. [32: https://www.facebook.com/vahe.makaryan/posts/pfbid0sE2SxwWwimDA9AKgqjvh69tFGFdcdTTwVLFPTf1pYuCydSrB28vUKSDEc9kFkcC5l]  [33: https://www.facebook.com/vahe.makaryan/posts/pfbid04jdN5qUJSJ6hKqQWZMfxRhjSo4dhFEA3jnd82y143n1ckRjkqcSVPTMDM9wYsD7el]  [34: https://www.facebook.com/vahe.makaryan/posts/pfbid02kNNkUaEqi4BHMWf3iXRzN9FvoTcpsgMsk6iu3QNSiyh3viFKM2E1aPRCHaNveXcCl] 

On January 13, the plaintiff in the case of Nairi Sargsyan, former assistant to the RA Prime Minister, v. Zhoghovurd Newspaper Editorial Office Ltd. filed an appeal with the Civil Court of Appeal against the ruling of the Court of General Jurisdiction of Gegharkunik Marz. The first instance court had rejected the lawsuit filed on May 6, 2025, in which the plaintiff demanded that the defendant be ordered to refute the information considered defamatory, pay 2 million AMD in compensation and 500 thousand AMD as attorney’s remuneration. 

The lawsuit was caused by a news piece titled “The 'Bottle Holder’s' Brother Uses His Government Connections for Employer’s Benefit,”[footnoteRef:35] published on Armlur.am and in Zhoghovurd daily on April 16, 2025. According to the publication, Nairi Sargsyan is currently using his government ties to benefit his employer, GTB Holdings, which has undertaken the reconstruction of a section of Yerevan’s landmark, the Cascade, through a sham tender.  [35:  https://armlur.am/1461576/] 

On March 30, Nairi Sargsyan's appeal was rejected. 
On March 17, the case of GTB Holdings LLC against the founder of the same media was, in turn, reassigned. The lawsuit filed on May 16, 2025 concerned the same matter and included the following demands: publication of a refutation, an apology, and compensation of 6 million AMD for defamation. 

On January 14, the Court of General Jurisdiction of Yerevan held a hearing in the case of Photolure news agency v. Irakanum Ltd., in which the plaintiff demanded that the defendant stop the use of the agency’s copyrighted content on Irakanum Ltd.'s Irakanum.am website and remove the previously published materials. In addition, Photolure sought 2 million 880 thousand AMD in compensation. 

The lawsuit was filed on February 3, 2025. In the course of the examination of the case, the court rejected the plaintiff’s motion to secure the claim by placing a lien on the defendant’s property and financial means in the amount of the claim. The plaintiff’s appeal against this decision was also rejected. Additionally, the court rejected the defendant's motion to apply the statute of limitations. 
The next court hearing has been scheduled for April 1.
On January 14, TV host Hamlet Ghushchyan filed a lawsuit against journalist Anzhela Tovmasyan, who heads Hayeli Club, demanding that she issue an apology, publish a refutation, and pay 300 thousand AMD in compensation for tarnishing his honor and dignity through insult and defamation. The lawsuit was caused by questions posed by Tovmasyan to Ghushchyan during a December 15, 2025 broadcast on her YouTube channel, through which the journalist attempted to clarify whether Ghushchyan approved of the conduct of blogger Vardan Ghukasyan, nicknamed “Dog,” while disseminating his statements on air: “Will you continue to remain in that filth and keep spreading it (…)? Do you agree with him (…)?”[footnoteRef:36] As of March 31, the lawsuit had not been accepted for proceedings.  [36:  https://www.youtube.com/watch?v=fmsik2uMqEs] 

On January 15, the Court of General Jurisdiction of Yerevan held a hearing in the case of Liparit Drmeyan, the Head of the Office of the RA Representative before the European Court of Human Rights under the Prime Minister’s Office, v. 168 Zham Ltd., in which the plaintiff demanded that the court oblige the media to publicly refute the information considered defamatory. 

The lawsuit, filed on April 9, 2025, was caused by a news piece published on March 5 on 168․am website, which claimed that the personnel of the aforementioned office, led by Yeghisheh Kirakosyan, the RA Representative to the ECHR, had submitted resignation letters․[footnoteRef:37] According to the media, only Liparit Drmeyan had not submitted a resignation letter, hoping to take Yeghisheh Kirakosyan’s post.  [37:   https://168.am/2025/03/05/2178235.html] 


On February 5, the court partially upheld the lawsuit, obliging the media to publish a refutation and a response. On March 11, the defendant appealed the verdict to a higher court.

On January 16, the Civil Court of Appeal partially upheld the appeal filed by the defendant in the case of Yerevan Mayor Tigran Avinyan v. Oragir Media Ltd. against the ruling of the first instance court, which had partially upheld the lawsuit. The court had obliged the media to publish a refutation and an apology, and pay 300 thousand AMD as compensation for insult and defamation. 

[bookmark: _Hlk222315701]As a reminder, the lawsuit, filed on December 10, 2024, with the plaintiff demanding a public apology, a refutation of the information considered defamatory, and payment of compensation, was caused by an article titled “Tigran Avinyan Buys Former Ministry Building for High-Rise Construction,”[footnoteRef:38] published on November 29 on Oragir.news website, owned by Oragir Media Ltd.   [38:  https://oragir.news/hy/material/2024/11/29/137491] 

On January 16, the professional activities of Knar Manukyan and Sona Grigoryan, editors of Zhoghovurd daily and Armlur.am news website, were obstructed inside the National Assembly building. The journalists had entered the parliament using a pass issued by NA Deputy Gegham Manukyan to cover a session of the Standing Committee on Defense and Security, which, according to the official justification, they were not authorized to do. Manukyan and Grigoryan were removed from the National Assembly building, and, notably, physical force was used by security service officers against Knar Manukyan, as described in the previous section. 
On January 17, Aleksey Chichyov, the Head of Fioletovo community in the RA Lori Marz, filed a lawsuit with the court of general jurisdiction of the marz (based in Vanadzor) against Iravunk Tert Ltd., seeking a refutation of allegedly defamatory information published in Komsomolskaya Pravda v Armenii newspaper, owned by Iravunk Media Holding, along with an apology and compensation in the amount of 2 million AMD. On January 20, the lawsuit was returned due to inaccuracies in the documents. It was subsequently refiled and returned twice more. The plaintiff eventually filed a new lawsuit on February 12, which was accepted for proceedings on February 25. This time, the lawsuit did not include a demand for monetary compensation. The lawsuit was caused by an article titled “New Year and Traditions of the Molokans, a National Minority in Armenia,” published in Komsomolskaya Pravda v Armenii on December 12, 2025, as a reprint from the December 7 publication of Iravunk.com website.[footnoteRef:39] No hearing date had been set as of March 31. [39:  https://iravunk.com/sim/?p=329715&l=am] 

On January 19, the plaintiff in the case of the RA State Supervision Service v. citizen Susanna Muradyan and Investigative Journalists NGO filed an appeal with the Civil Court of Appeal against the ruling of the first instance court, which on December 19, 2025 had rejected the lawsuit and obliged the plaintiff to pay 200 thousand AMD for the defendant's legal representation.
[bookmark: _Hlk217915475]The lawsuit, filed on January 13, 2025, with the plaintiff demanding a refutation of the information considered defamatory and the imposition of a 2 million AMD compensation payment on each of the defendants, was caused by an article titled “The State Supervision Service Carried Out a Deficient Inspection at “Armenia” Medical Center and Covered Up Violations,”[footnoteRef:40] published on December 25 on the NGO’s Hetq.am website. In the piece, former SSS employee Susanna Muradyan spoke about corrupt deals. Notably, the website also presented the clarifications of the SSS.  [40:  https://hetq.am/hy/article/171772] 

On January 19, the defendant company in the case of NA Speaker Alen Simonyan v. Mediahub Ltd. and journalist Vahe Makaryan filed an appeal with the Civil Court of Appeal against the verdict of the first instance court. The lower court had ruled to partially uphold the lawsuit, obliging the media to publish a refutation, pay 400 thousand AMD in compensation for defamation, and 32 thousand AMD in state duty. In addition, the court had ordered the plaintiff to pay 200 thousand AMD to Vahe Makaryan's attorney.

As a reminder, the lawsuit was filed on February 18, 2025, with the plaintiff demanding that the defendants be obliged to refute the information considered defamatory and pay compensation totaling 1 million AMD. It was caused by an article titled “Pashinyan Gave Alen Simonyan a Harsh Dressing-Down Because of Russians: Gurgen Arsenyan Got Angry Too,”[footnoteRef:41] published on Mediahub.am on January 29.   [41:   https://mediahub.am/post/2fedee321fc7e6a9] 


On January 20, the defendant in the case of NA Speaker Alen Simonyan v. Oragir Media Ltd. filed an appeal with the Civil Court of Appeal against the verdict of the first instance court, which had partially upheld the lawsuit. By its decision, the court had obliged the media to publish a refutation, publicly acknowledge the fact of defamation, pay 100 thousand AMD as compensation for defamation, and an additional 94 thousand AMD as state duty and attorney’s remuneration.

As a reminder, the lawsuit filed on October 8, 2025, with the plaintiff demanding that the media refute the information considered defamatory, pay 800 thousand AMD as compensation, along with 524 thousand AMD for court costs (including attorney’s remuneration), was caused by a video piece[footnoteRef:42] published on September 18 Oragir Media Ltd.'s Oragir.news website. The video features a journalist conducting street interviews with citizens and recalling an incident in which Simonyan instructed security officers to hold a citizen, after which he spat on him.  [42:  https://www.youtube.com/watch?v=qBgBYxJeuPk] 


On January 21, the Court of General Jurisdiction of Yerevan held a regular hearing in the case of Alen Simonyan, Speaker of the National Assembly, v. Anzhela Tovmasyan, President of Hayeli Club, journalist. In the lawsuit, the plaintiff demanded an apology for insult and compensation of 3 million AMD. Additionally, the plaintiff demanded 590 thousand AMD to cover court expenses, with 480 thousand AMD to be allocated for attorney's fee and 110 thousand AMD for state duty.

The lawsuit, filed on October 26, 2023, was caused by the offensive language used by Anzhela Tovmasyan under the NA Speaker's address titled “We Must Finally Leave Behind a Free, Independent and Peaceful Armenia for Our Children: Alen Simonyan,” published on September 21 on Tert.am. [footnoteRef:43] By its verdict of February 10, 2026, the court partially upheld the lawsuit, obliging Anzhela Tovmasyan to issue an apology to Alen Simonyan on her Facebook page, pay 800 thousand AMD as compensation for insult, 44 thousand AMD as state duty, and 400 thousand AMD as reasonable attorney's fee. On March 10, the defendant filed an appeal, which was returned on March 26 due to deficiencies in the documents.  [43:  https://shamshyan.com/hy/article/2023/10/29/1249079] 


On January 23, the Court of General Jurisdiction of Yerevan rejected the lawsuit filed by Artur Alaverdyan against the Public Television Company of Armenia CJSC, in which the plaintiff demanded a refutation of the information considered defamatory and compensation in the amount of 6 million AMD. The court based its ruling on the conclusion that the media had acted in good faith in reproducing official information and had not tarnished the plaintiff’s honor and dignity.

The lawsuit, filed on July 17, 2025, was caused by information aired on June 16 during the main broadcast of the Public TV’s “Lurer” program, which alleged that Artur Alaverdyan, together with Serzh Sargsyan’s son-in-law Mikayel Minasyan, had committed money laundering by managing a 22 percent share in RosNeft-Armenia worth approximately 7 million dollars, reportedly obtained through criminal means.[footnoteRef:44] [44:  https://youtube.com/live/BPgBOljqRPM?si=h6XB1w6RYFSy6cRm  (from minute 27։28) ] 


By its verdict, the court obliged the plaintiff to pay 150,000 AMD as reasonable attorney's fee. On February 20, Artur Alaverdyan filed an appeal with the appellate court.

On January 26, the Court of General Jurisdiction of Yerevan held a hearing in the case of Vardan Badasyan (father of Rustam Badasyan, former RA Minister of Justice - CPFE) v. 168 Zham Ltd. and Iravunk Media Ltd. In the lawsuit, the plaintiff demanded that the defendants publicly refute the information considered defamatory and compensate for the damage caused to his honor, dignity and business reputation.

As a reminder, the lawsuit, filed on July 10, 2020, was originally directed against Alternative NGO Co-Chair Narek Mantashyan and News.am, Analitik.am, 168.am, Iravunk.com, Blognews.am, Alternativ.am, Ipress.am news websites. It was caused by remarks made by Mantashyan and published by these websites, in which he alleged that during his past activities, Vardan Badasyan had handed positions in exchange for money.[footnoteRef:45] Regarding the other media and Narek Mantashyan, on March 18, 2024, the court ruled to partially uphold the lawsuit. On January 4, 2023, the court rejected the lawsuit against 168 Zham Ltd. and Iravunk Media Ltd. on the grounds of expiration of the statute of limitations. On March 22, the Civil Court of Appeal rejected the plaintiff’s appeal against the ruling, and the plaintiff filed a cassation appeal. On November 15, 2024, the Court of Cassation upheld the appeal, sending the case to the court of general jurisdiction for a new examination. [45:  https://news.am/arm/news/584108.html] 


On February 16, the court ruled to uphold the lawsuit, obliging Narek Mantashyan to refute the defamatory factual information on the media platforms owned by 168 Zham Ltd. and Iravunk Media Ltd., and to pay 70 thousand AMD in state duty. At the same time, the court obliged the plaintiff to pay 100 thousand AMD to each media as reasonable attorney’s fee. 

On January 26, the Court of General Jurisdiction of Yerevan rejected the lawsuit filed by Criminal Court of Appeal Judge Rubik Mkhitaryan against Zhoghovurd Newspaper Editorial Office Ltd., in which the plaintiff demanded that the media publicly refute the information considered defamatory and pay 3 million AMD in compensation. The court based its ruling on the conclusion that the plaintiff's honor and dignity had not been violated, as the remarks in question did not constitute defamation.

The lawsuit, filed on April 6, 2024, was caused by an article titled “Chaos in the Judicial System Continues: Rubik Mkhitaryan Withdraws Supreme Judicial Council Candidacy After ‘Correspondence’ Scandal,” published on March 12 on Armlur.am website owned by Zhoghovurd Newspaper Editorial Office Ltd.[footnoteRef:46]  [46:  https://armlur.am/1348775] 


On January 26, the Court of General Jurisdiction of Yerevan held a hearing in the case of NA Civil Contract faction Deputy Narek Grigoryan v. Zhoghovurd Newspaper Editorial Office Ltd., in which the plaintiff sought compensation for the damage caused to his honor and dignity, and a refutation of defamation. The lawsuit, filed on November 14, 2025, was caused by an article titled “The Civil Contract Deputy Is Not Only a Fish Thief, but Also a Liar and a Draft Dodger: Facts from ‘Zhoghovurd’,” published on October 16 on Armlur.am, the news website owned by the defendant company. The piece revisits earlier reports by the same media, claiming that Narek Grigoryan dodged military service via self-harm, was engaged in fish theft in the past, and currently works as a deputy from the ruling force, telling blatant lies and bragging, in line with the rules of the game.[footnoteRef:47]  [47:  https://armlur.am/1511754/] 

Throughout the quarter under review, hearings in the case were also held on February 17, March 10, and 31, with the judicial act set to be released on April 20.

On January 26, at the Court of General Jurisdiction of Yerevan, a reassignment took place in the case of Union of Journalists of Armenia NGO, its President Satik Seyranyan and 168 Zham Ltd. v. Civic.am news website and Ashot Melikyan, Chairman of the Committee to Protect Freedom of Expression NGO. On February 6, the lawsuit was accepted for new proceedings. 

The lawsuit filed on February 28, 2022, with the plaintiffs demanding that the court oblige the defendants to refute the information considered defamatory, publish the refutation text, and pay compensation for the damage caused to their honor, dignity and business reputation, was caused by an interview with Ashot Melikyan published on Civic.am on January 31, 2022. In the interview, addressing the January 29 congress of the UJA, Melikyan specifically stated: “It was not a congress of the Union of Journalists, but rather an alliance of Robert Kocharyan and Serzh Sargsyan's propagandists, who had gathered to plan their next moves and elect a leader for the organization serving their camp...”
A hearing in the case was held on March 16, with the next one scheduled for April 3, 2026.
[bookmark: _Hlk207801395]
On January 26, the Court of General Jurisdiction of Yerevan held a hearing in the case of Businessman Davit Yeremyan v. Zhoghovurd Daily Editorial Office Ltd., in which the plaintiff demanded compensation in the amount of 6 million AMD for defamation and 1 million 680 thousand AMD for court costs, along with the publication of a refutation. 

As a reminder, the lawsuit, filed on September 26, 2024, was caused by an article titled “Businessman Yeremyan’s Dinner with the Prosecutor Leads to Case Terminations,”[footnoteRef:48] published on Armlur.am on September 4. The article contained accusations against the businessman, alleging him of making corrupt deals with the authorities.  [48:  https://armlur.am/1397718/ ] 

On February 17, 2026, the businessman's lawsuit was rejected. On March 17, the plaintiff filed an appeal against the ruling with the appellate court. 

On January 26, the Court of General Jurisdiction of Yerevan issued a ruling terminating the case of citizen Bavakan Khachatryan v. politician Sargis Hatspanyan, Aravot daily, News.am and Noyan Tapan agency, as the plaintiff withdrew the lawsuit.

As a reminder, on July 30, 2025, Aravot daily reported on the resumption of the above-mentioned case, with the plaintiff seeking a public apology and a refutation. The lawsuit was filed 9 years ago; however, on July 11, 2016, the court decided to suspend its proceedings. It was caused by Sargis Hatspanyan’s February 16, 2016 press conference, during which he claimed that the plaintiff was recruiting women from different regions of Armenia and taking them to Turkey for trafficking. Afterwards, the woman mentioned by Hatspanyan filed a lawsuit against him and the outlets that had covered the press conference. Notably, the author of the disputed remarks, Sargis Hatspanyan, passed away on January 20, 2018, while the media continued to remain listed as defendants in the case. 

On January 26, the Court of General Jurisdiction of Kotayk Marz (based in Yeghvard) held a hearing in the case of RA Foreign Minister Ararat Mirzoyan v. Mediahub Ltd. and journalist Vahe Makaryan, with the plaintiff demanding compensation for the damage caused to his honor and dignity. 

The lawsuit filed on September 8, 2025 was caused by a news piece written by Makaryan and published on Mediahub.am on August 11, 2025. According to the piece, Mirzoyan refused to answer journalists’ questions at Zvartnots Airport. “He behaves in an extremely rude, tactless and even insolent manner towards journalists that approach him, repeatedly using rude language and insulting journalists, while behaving in a highly polite manner with Turkish or Azerbaijani journalists—nearly like a humble bride or their obedient and submissive employee, if not to say, like an agent,” Makaryan wrote, labeling Mirzoyan as “ungrateful” several times.[footnoteRef:49]  [49:  https://mediahub.am/post/4nu8dqjldxrxf7uy] 

Hearings in the case were also held February 3 and 23, and March 18, with the release of the judicial act expected on April 8.

On January 28, Artur Hovhannisyan, the Secretary of the National Assembly’s Civil Contract faction, used a Facebook post to target Zhoghovurd daily and its owner, opposition deputy Taguhi Tovmasyan, calling her “Serzh’s queen of lies.” Hovhannisyan described as another untalented mega-lie the reports published by the media that he had received rent payments from the National Assembly through falsified documents. He further stated that the newspaper was brazenly lying by reporting that drugs had been found in his car.[footnoteRef:50] The post was later followed by a lawsuit. [50: https://www.facebook.com/civilcontractarmenia/posts/pfbid02E91b2d61TLWoUt4AJx6re4ebnjguCtY7e53krU173zchG7yTzxVyHovg95U8Henol] 


On January 29, the Court of General Jurisdiction of Yerevan partially upheld the lawsuit filed by NA Deputy Hayk Sargsyan against Irates newspaper and the eponymous website (founded by Tesaket Ltd.). As a reminder, the lawsuit filed on October 1, 2019, with the plaintiff demanding compensation for defamation and insult, was caused by an article titled “You Were Just the One Holding Nikol’s Bottle: Anna Hakobyan,” published in the newspaper’s September 6 issue. 

By its verdict, the court obliged the defendant to issue an apology, publish a refutation, and pay 18 thousand AMD as state duty, along with 350 thousand AMD as reasonable attorney’s fee.

On January 29, the Court of General Jurisdiction of Yerevan held a regular hearing in the case of Photolure news agency v. journalist Margarit Davtyan, the founder of Meganews.am website, with the plaintiff demanding that the defendant stop the use of the agency’s copyrighted content and remove the previously published materials. In addition, Photolure sought 1 million 920 thousand AMD in compensation. The lawsuit was filed on February 16, 2025. In the course of the proceedings, the court rejected the plaintiff's motion to apply a measure to secure the claim, a decision that was later confirmed by the appellate court, which rejected the plaintiff's appeal.
During the quarter under review, a hearing in the case was also held on February 26, with the next one scheduled for April 14.

On January 29, journalist Vahe Makaryan announced in a Facebook post that he had been barred from attending the press conference of Armenia’s second President Robert Kocharyan. According to the journalist, Bagrat Mikoyan, the head of Kocharyan's office, is refusing to accredit MakaryanNews “without a reasoned explanation,” displaying discriminatory treatment.[footnoteRef:51] [51: https://www.facebook.com/vahe.makaryan/posts/pfbid02PTP7iBsmBkLy9xVUWygGkpgjhp2wmpW8SB4giineiFodmfvV2QyZKKNEFvzS6SUel] 


On January 30, Onex LLC filed a lawsuit with the Court of General Jurisdiction of Yerevan against Zhoghovurd Newspaper Editorial Office Ltd., claiming that the company’s honor, dignity and business reputation had been tarnished through defamation. The plaintiff sought the publication of a refutation and compensation in the amount of 6 million AMD. The lawsuit was caused by a news piece titled “Why is “Onex” Misleading People?” published on December 30, 2025 on Armlur.am and shared on the outlet’s social media pages on December 30. The pieces claimed that the delivery company, by manipulating data in its advertisements, presented itself as the absolute leader in the field of postal deliveries.[footnoteRef:52] On February 9, the lawsuit was returned due to deficiencies in the documents. The plaintiff appealed this decision to a higher court on February 12. On March 11, the appeal was upheld, and on March 18, the first instance court accepted the lawsuit for proceedings. By the end of the quarter, no hearing date had been set. [52:  https://armlur.am/1531297/] 


On February 2, the Court of General Jurisdiction of Yerevan rejected the plaintiffs’ motion to remove the disputed pieces as a measure to secure the claim in the case of doctors from Nork-Marash Medical Center—Gagik Heboyan, Kristineh Poghosyan, Eduard Petrosyan, Ara Ananyan, Hovhannes Avdalyan and Gagik Hapetyan—against Social Media Ltd.

The lawsuit, filed on June 23, 2025, with the plaintiffs demanding that the media publish a refutation, provide 3 million AMD in compensation for defamation, and pay the state duties, was caused by 12 pieces published on Social Media Ltd.'s Mamul.am news website starting from May 30, 2025. In these publications, the doctors were accused of unprofessional conduct, inhumane treatment, and professional shortcomings. The publications carried the following headlines: “A Scandalous Video: '... You Are Leaving Now and Never Return Here Again' — Doctors of Nork-Marash MC to a Critically Ill Patient During Bandaging”;[footnoteRef:53] “Gagik Heboyan, With Your Monstrous Group You Took My 27-Year-Old Brother’s Life, Leaving Two Orphans, With a Third Child to Be Born in 25 Days: Susanna Khachikyan”;[footnoteRef:54] “‘Gagik Heboyan and Kristineh Poghosyan Are Guilty of My Wife’s Death': Mher Khalatyan,”[footnoteRef:55] etc. [53:  https://m.mamul.am/am/news/326377 ]  [54:   https://m.mamul.am/am/news/328516]  [55:  https://m.mamul.am/am/news/327297 ] 


On February 13, 2026, the plaintiffs filed an appeal with the Civil Court of Appeal, challenging the decision of the first instance court. The appeal, however, was rejected on March 12. In connection with the same case, the Information Disputes Council also issued an expert opinion[footnoteRef:56]. In particular, in assessing the issue of applying a measure to secure the claim, the IDC concluded that the decisions of both the court of first instance and the Civil Court of Appeal to reject the motion were based solely on the argument that it had not been substantiated that the non-application of such a measure would make the enforcement of the future judgment impossible. Meanwhile, the plaintiffs had put forward a different justification, namely that, if the controversial articles were to remain published, they would continue to suffer significant damage, in accordance with Article 128(1) of the Civil Procedure Code. “In fact, the courts referred to a ground that had not been presented by the plaintiffs. In such circumstances, the decisions of both courts are unlawful and arbitrary, and the IDC expresses the hope that the approach to this issue will be reconsidered in the subsequent stages of the trial,” the IDC opinion read.  [56:  https://idcarmenia.am/en/conclusion/125-2/ ] 


On February 2, the Court of General Jurisdiction of Yerevan held a hearing in the case of Mesrop Manukyan, a member of the Mother Armenia faction in the Yerevan Council of Elders, v. Natalia Sinoryan, a member of the Civil Contract faction in the same body (with Media News Ltd. involved as a third party). In the lawsuit, the plaintiff demanded a public refutation of the information considered defamatory, along with monetary compensation. 

The lawsuit, filed on June 20, 2025, was caused by the remarks made by Natalia Sinoryan on June 2 on the air of AraratNews Media TV, owned by Media News Ltd. Sinoryan claimed that Manukyan was involved in corrupt dealings, and that his family had acquired a hydroelectric power plant through suspicious means.[footnoteRef:57]  [57:  https://www.youtube.com/watch?v=RuGIVpIlmgk] 

A hearing in the case was also held on February 26. On March 10, the court ruled to reject the lawsuit, obliging the plaintiff to pay 150 thousand AMD as reasonable remuneration for the defendant's attorney.

On February 3, the Court of General Jurisdiction of Yerevan held a regular hearing in the case of Hraparak Daily Ltd. v. Media Initiatives Center NGO, with the plaintiff demanding that the court oblige the defendant to publicly refute the information considered defamatory and pay compensation. The case is being re-examined in the court of first instance.

As a reminder, the lawsuit, filed on July 19, 2021, was caused by a media monitoring carried out within a joint project by Factcheck.ge website and the MIC, which identified fake news and disinformation pieces, leading to their blocking by Facebook and Instagram. The plaintiff believed that the selection was not objective, and that through these actions, in general, pressure was being exerted on the press (For details, see the CPFE’s reports for 2021-2025 in the Reports section on khosq.am).
The next hearing has been scheduled for April 1, 2026.

On February 3, GTB Development LLC and its director, Grigor Ter-Ghazaryan, filed a lawsuit with the Court of General Jurisdiction of Yerevan against Mesrop Manukyan, a member of Yerevan Council of Elders, AysorAM Ltd., NewsAM Ltd., and Pastinfo Ltd., demanding that the court oblige the defendants to refute the information considered defamatory and order Mesrop Manukyan to pay 3 million AMD in compensation. The lawsuit was caused by a video piece titled “They Are Taking Care of a Lamborghini Owner with $2 Million from Our Pockets”[footnoteRef:58] published by Manukyan on his Facebook page on January 8, and later republished by the defendant outlets Aysor.am[footnoteRef:59], News.am[footnoteRef:60], and Pastinfo.am.[footnoteRef:61] The piece claimed that the Civil Contract party had donated $2 million from the state budget to a company affiliated with its partner, additionally stating that “the owner of the company has family ties with the leader of the “Republic” party.” The lawsuit was returned on February 12 due to deficiencies in the documents. It was refiled on February 13 and accepted for proceedings on February 20, with no hearing date set by the end of the quarter. [58:  https://www.facebook.com/watch/?v=1537015510898842]  [59: https://www.aysor.am/am/news/2026/01/08/%D5%B4%D5%A1%D5%B6%D5%B8%D6%82%D5%AF%D5%B5%D5%A1%D5%B6/2413655 ]  [60:  https://news.am/arm/news/924114.html]  [61:  https://pastinfo.am/hy/news/2026/01/08/%D5%94%D5%8A-%D5%B6-%D4%BC%D5%A1%D5%B4%D5%A2%D5%B8%D6%80%D5%BB%D5%AB%D5%B6%D5%AB-%D6%84%D5%B7%D5%B8%D5%B2%D5%AB%D5%B6/1955028] 

On February 5, at the Court of General Jurisdiction of Yerevan, a reassignment took place in the case of Ruben Khachatryan, former Director of Yerevan Zoo, v. journalist Narineh Kirakosyan, with the plaintiff demanding that the defendant refute the information considered defamatory and compensate for the damage. The case was accepted for new proceedings on February 17.

As a reminder, the lawsuit had first been filed on September 24, 2019, then returned upon the plaintiff’s request and refiled on November 13. It was caused by the journalist’s August 25 Facebook post, in which she stated that Ruben Khachatryan had caused significant damage to the animals by declaring himself a sole leader (For details, see the CPFE’s reports for 2019-2025 in the Reports section on khosq.am).
A hearing in the case was also held on March 17, with April 7, 2026 set as the date for the release of the judicial act.

On February 5, the Court of General Jurisdiction of Yerevan ruled to reject the lawsuit filed by opposition figure Vazgen Galstanyan (also known as Archbishop Bagrat Galstanyan) against the Public TV journalist Petros Ghazaryan. In the lawsuit, the plaintiff sought a refutation, along with 2 million AMD as compensation for the information considered defamatory and 1 million AMD for remarks he regarded as insulting. The lawsuit was caused by Ghazaryan’s June 25 Facebook post, where he labeled the activities of the currently detained plaintiff as “terroristic,” adding that “holy terrorists have received and continue to receive great media support.”[footnoteRef:62] [62: https://www.facebook.com/petros.ghazaryan.9/posts/pfbid02DrKmWkf4i1ktcm6ML4Gb5MVMs4g7oNbGindwWqg2LL5pp7U6FvF655UkusYphVDTl] 


The court based its verdict on the reasoning that the defendant had no intention of tarnishing the plaintiff's honor and dignity. As a result, the plaintiff was ordered to pay 100,000 AMD as the defendant's attorney’s remuneration. On March 5, Galstanyan filed an appeal with the appellate court.
On February 6, the Court of General Jurisdiction of Yerevan held a hearing in the case of citizen Arsen Avetisyan v. Investigative Journalists NGO’s Hetq online media, with the plaintiff seeking an apology, a refutation of the information considered defamatory, and monetary compensation.
As a reminder, the lawsuit filed on March 18, 2025 was caused by two articles published on Hetq.am on October 31, 2024[footnoteRef:63] and February 12, 2025[footnoteRef:64]. According to these pieces, the plaintiff, acting with the municipality’s permission, carried out construction work in a building with monument status, deviating from design plans. It was also noted in the publications that criminal proceedings had been initiated in connection with the case. On October 9, 2025, the court ruled to reject the lawsuit in relation to the first article on the grounds of the statute of limitations, and to separate the proceedings concerning the second article.  [63:  https://www.hetq.am/hy/article/170518]  [64:  https://hetq.am/hy/article/172592] 

A hearing in the case was also held on February 27, while on March 20, the lawsuit was rejected in that part as well. The court determined that the contested publication had presented the information in a balanced manner and in good faith. By its verdict, the court also ordered the plaintiff to pay 200,000 AMD in state duty, along with another 100,000 as reasonable remuneration for the defendant's attorney.

On February 6, the Civil Court of Appeal rejected the appeal filed by the defendant in the case of Yerevan Deputy Mayor (currently Mayor) Tigran Avinyan v. Oragir Media Ltd. against the ruling of the first instance court, which had partially upheld the lawsuit, obliging the media to publish a refutation, pay 250 thousand AMD as compensation for defamation, along with state duties.
  
The lawsuit filed on April 13, 2023, with the plaintiff demanding that the court oblige the defendant to refute the information tarnishing his honor, dignity and business reputation and pay monetary compensation, was caused by an article titled “Appetite Comes with Eating: Vivacell-MTS on Avinyan’s Radar,”[footnoteRef:65] published on March 9 on Oragir.news website owned by Oragir Media Ltd. Citing its sources, the website claimed that following his acquisition of the Grand Hotel Yerevan, Avinyan sought to also purchase the telecommunications operator Vivacell-MTS. It was further highlighted that he leveraged administrative mechanisms to block a deal with another buyer, pushing for the company to be sold to him. [65:  https://oragir.news/hy/material/2023/03/09/73385] 

By the end of the quarter, no appeal had been filed against the decision of the appellate court.

On February 13, the Civil Court of Appeal rejected the appeal filed by the plaintiff in the case of Samvel Kharazyan v. Zhoghovurd Newspaper Editorial Office Ltd. and its editor Knar Manukyan.  The appeal challenged the ruling of the first instance court, which had rejected the lawsuit filed on September 26, 2022, with the plaintiff demanding compensation for the damage caused to his honor and dignity. The lawsuit was triggered by an article titled “The Corrupt System Remains the Same Today: New Disclosures from the Head of the State Supervision Service,”[footnoteRef:66] published on August 25, 2022 on Armlur.am. The piece revisited the fact that Samvel Kharazyan was implicated in a criminal case alongside multiple other officials. It further stated that the editorial team remained dedicated to pursuing the exposure of corruption linked to the case. [66:  https://armlur.am/1207461/?fbclid=IwAR3hlR0kzAVPi_f6et8QSZdwfw8KMvH08X8RGBtG9w3ogtP78C_juZaf69I] 

On March 16, 2026, the plaintiff filed an appeal with the Court of Cassation.

On February 13, Satik Seyranyan, the founder of 168 Zham newspaper and 168․am news website, filed a lawsuit with the Court of General Jurisdiction of Yerevan against TV host Petros Ghazaryan, seeking a refutation of the information considered defamatory and compensation in the amount of 1 million AMD. The lawsuit was caused by a Facebook post made by the defendant on January 14, in which he claimed that the role of Satik Seyranyan and a range of other outlets was to defend Russian propagandist Vladimir Solovyov, and that they would be pleased if his threat of Russia launching a war in Armenia were to materialize. On February 25, the lawsuit was accepted for proceedings, with no hearing date set by the end of the quarter.

On February 18, the Court of General Jurisdiction of Yerevan held a regular hearing in the case of citizen Edgar Manukyan v. 168 Zham Ltd., with the plaintiff seeking a refutation. 

The lawsuit, filed on June 24, 2024, was caused by an interview with Canadian-Armenian Aris Papikyan, published on May 25 on 168.am website and the YouTube channel, both owned by 168 Zham Ltd. The interview carried the headline “For 600 Years, the Turks Didn’t Manage to Bury the Armenian People—Today, the Authorities of Armenia Want to Do It with Their Own Hands: Canadian-Armenian Aris Papikyan.”[footnoteRef:67] The interview contained a particular remark claiming that “a former employee of Pashinyan’s family-run newspaper named Edgar Manukyan, who is also known for his divisive role in the Canadian Armenian community, arranged some affairs in Canada for Pashinyan's family.”  [67:  https://168.am/2024/05/25/2049917.html] 

A hearing in the case was also held on February 27, 2026. On March 16, the court rejected the lawsuit on the grounds that the plaintiff's honor and dignity had not been tarnished, as the remarks in question constituted value judgments.

On February 18, Artur Hovhannisyan filed a lawsuit with the Court of General Jurisdiction of Yerevan against Zhoghovurd Newspaper Editorial Office Ltd. In the lawsuit, he demanded that the court oblige the media to refute the information he considered defamatory and pay 4 million AMD in compensation for the damage caused to his honor, dignity and business reputation. The plaintiff additionally sought recovery of 180 thousand AMD in state duty and 300 thousand AMD in attorney’s remuneration. The lawsuit was caused by an article titled “Document Shows Artur Hovhannisyan Received Rental Compensation from the State Budget Using False Data: ‘Zhoghovurd’,”[footnoteRef:68] published on January 28 in Zhoghovurd daily and on Armlur.am website. The publication also revisited an earlier incident in which 0.24 mg of drugs had been discovered in Artur Hovhannisyan’s car. [68:  https://armlur.am/1537133/ ] 

On February 26, the lawsuit was accepted for proceedings, with no hearing date set by the end of the quarter.

On February 18, Rafael Julhakyan, assistant to Tigran Parsilyan, a deputy from the NA Civil Contract faction, filed a lawsuit with the Court of General Jurisdiction of Yerevan against Seyran Chilingaryan and Front TV Ltd. The lawsuit sought removal of information considered defamatory, publication of a refutation, dissemination of Seyran Chilingaryan's apology, and compensation amounting to 4 million AMD. The lawsuit was caused by the expression “fake scribe” in reference to the plaintiff used by Chilingaryan on Front TV's social media platforms.

After being returned twice due to deficiencies in the submitted documents, the lawsuit was accepted for proceedings on March 19. As of the end of the quarter, no hearing date had been set.

On March 4, Rafael Julhakyan filed another lawsuit, this time against Media Plus, 24 News, Lamedia, PanoramaAM, SHARK, 168 Zham, NewsAM Ltds. The plaintiff demanded that the defendants refute the information published on their media platforms, which tarnished his honor, dignity and business reputation, and jointly and severally pay 21 million AMD in compensation. The lawsuit is related to publications from November 2025, in which expressions such as “fake scribe” and other similar formulations[footnoteRef:69] were used in reference to the plaintiff. Notably, some of the defendants removed the disputed content from their websites. On March 16, the lawsuit was returned due to deficiencies in the documents, with no new lawsuit filed by the end of the quarter. [69:  https://168.am/2025/11/18/2314906.html] 


On February 23, the Civil Court of Appeal rejected the appeal filed by Davit Sargsyan, a defendant in the case of former Yerevan Deputy Mayor (currently Mayor) Tigran Avinyan v. 168 Zham Ltd. and journalist Davit Sargsyan. The appeal challenged the ruling of the first instance court, which had partially upheld the lawsuit, obliging the defendants to publish a refutation and jointly and severally pay 400 thousand AMD as compensation for the damage caused to the plaintiff's honor, dignity and business reputation.

The lawsuit filed on March 31, 2023, with the plaintiff demanding that the court oblige the defendants to issue an apology, refute the information considered defamatory and pay monetary compensation, was caused by a video titled “Tigran Avinyan: A Newly Discovered Wealthy Figure,” published on 168.am website’s YouTube channel on February 25. In the video, Davit Sargsyan depicted Avinyan as an official benefiting from unlimited administrative resources and steadily amassing wealth. The journalist further accused Avinyan of engaging in economic and political corruption.[footnoteRef:70] (For details, see the CPFE’s reports for 2023-2025 in the Reports section on khosq.am).	 [70:  https://www.youtube.com/watch?v=696vWAmCtjk&t=317s ] 

On March 27, Davit Sargsyan filed an appeal with the Court of Cassation, challenging the decision of the Civil Court of Appeal.

On February 24, the Court of General Jurisdiction of Yerevan held a hearing in the case of Artak Beglaryan, former State Minister and former Human Rights Defender of Artsakh, v. political scientist Bardugh Galstyan and the Public Television Company of Armenia CJSC, with the plaintiff demanding the refutation and removal of the information considered defamatory, along with monetary compensation. 

The lawsuit filed on August 20, 2025 was triggered by the remarks made by Galstyan on July 19 during the Public TV's “Open Platform” program. In the issue titled “Open Platform: Those Who Plundered Artsakh’s People Are Now Trying to Bring Them Out to Protest in Yerevan: Galstyan,” the political scientist claimed that during his tenure, the plaintiff had been involved in the process of amassing wealth at the expense of the people of Artsakh, acts of plunder, and had obstructed all initiatives to raise the issue of Artsakh on European platforms, thereby ensuring that Artsakh remained within the Russian sphere of influence.[footnoteRef:71] [71:  https://www.youtube.com/watch?v=zpmsoUY5mkU ] 

A hearing in the case was also held on March 17, with the next one scheduled for June 9, 2026.

[bookmark: _Hlk222926643]On February 24, during a briefing, NA Deputy Speaker Ruben Rubinyan targeted a journalist from Armat Media, trying to find out the source of the outlet’s funding and remarking: “Maybe evil forces are funding you.”[footnoteRef:72] [72:  https://www.youtube.com/watch?v=unnULWBQBww] 


On March 2, Archbishop Mikayel Ajapahyan, the Primate of the Diocese of Shirak, filed a lawsuit with the Court of General Jurisdiction of Ararat and Vayots Dzor Marzes against the Hovhannavank defrocked priest Stepan Asatryan, demanding a refutation of the information tarnishing him. Haykakan Zhamanak daily (founder: Dareskizb Ltd.) was involved as a third party in the case. The lawsuit was caused by the remarks made by the defendant at the Haykakan Zhamanak studio on January 22, in which he claimed that Archbishop Mikayel encouraged terrorism and had ended up in prison because of it. During the interview, Asatryan further alleged that Archbishop Mikayel had violated his vow of celibacy and has a wife and a daughter. On March 6, the lawsuit was returned due to deficiencies in the documents. The lawsuit was refiled on March 12 and accepted for proceedings on March 19. As of the end of the quarter, no hearing date had been scheduled.

On March 3, the Court of General Jurisdiction of Yerevan held a regular hearing in the case of Lara Aharonyan, Head of Women's Resource Center NGO, v. Hayeli Club, Live News Media Ltd. and Hayk Ayvazyan. During the hearing, the court decided to reject Ayvazyan’s motion to apply the statute of limitations.    

The lawsuit filed on May 30, 2019, with the plaintiff demanding 2 million AMD in compensation for the damage caused to her honor and dignity, was caused by an April 24, 2019 video titled “Lara Aharonyan, a Member of the CC Board of Trustees, Is Engaged in Corrupting Children: Hayk Ayvazyan,” in which Hayk Ayvazyan, one of the guests at Hayeli Club, commented on Aharonyan's activities during a press briefing. The video was published on Hayeli.am and Livenews.am websites, owned by the defendants. The examination of the case is scheduled to continue on May 22, 2026.

On March 6, the Court of General Jurisdiction of Yerevan partially upheld the lawsuit filed by Narek Vanesyan, the president of the National Medical Chamber, against Zhoghovurd Newspaper Editorial Office Ltd., with the plaintiff demanding that the media publish a refutation and pay a total of 4 million AMD in compensation for insult and defamation. By its verdict, the court obliged the media to publish a refutation and pay 200,000 AMD in compensation for defamation, 100,000 AMD for insult, along with 49,000 AMD in state duty.

As a reminder, the lawsuit filed on August 13, 2025 was caused by a piece titled “The ‘Minister of Death’ and His Legal Successor Against the Prime Minister,”[footnoteRef:73] which was published on August 1 in Zhoghovurd daily and on ArmLur.am , both owned by Zhoghovurd Newspaper Editorial Office Ltd. The piece claimed that Arsen Torosyan, labeled as the “minister of death,” intended by all possible means to place his close associate Narek Vanesyan in the position of the director at the “Saint Gregory the Illuminator” Medical Center in Yerevan. The article also noted that “Narek Vanesyan is the person who headed the quarantine centers in Yerevan during the coronavirus pandemic, and, as a result, was involved in various alleged cases of abuse.”
 [73:  https://armlur.am/1492131/] 

On March 6, the Court of General Jurisdiction of Yerevan held a preliminary hearing in the case of Hovsep Khurshudyan, head of Free Citizen NGO, v. Asekose Ltd., with the plaintiff demanding a refutation of the information considered defamatory and compensation of 1 million AMD for the damage caused to his honor and dignity.

The lawsuit filed on June 3, 2024 was caused by a video published on May 1 on Asekose.am website and on the eponymous YouTube channel, both owned by Asekose Ltd., titled “Hayk Manasyan Confronts Hovsep Khurshudyan: You’re Either Spreading False News or Spying.”[footnoteRef:74] The next hearing in the case was set for May 13, 2026. [74:  https://www.youtube.com/watch?v=uX__MItBVkw&t=1s] 


On March 10, the Civil Court of Appeal rejected the appeal filed by the defendant in the case of Mher Derdzyan v. Zhoghovurd Newspaper Editorial Office Ltd. against the ruling of the first instance court. The lower court had partially upheld the lawsuit, obliging the media to pay 70,000 AMD for insult, 80,000 AMD for defamation, and an additional 300,000 AMD as attorney’s fee. 

As a reminder, the lawsuit, filed on April 15, 2019, was caused by a publication in which the newspaper suggested that Mher Derdzyan’s construction project could be a carefully devised fraud.[footnoteRef:75] The plaintiff demanded a public apology, along with 1.5 million AMD compensation for insult and defamation (For details, see the CPFE’s annual reports for 2019-2025 in the Reports section on khosq.am). Notably, this case has been examined three times in the court of first instance. [75:  https://armlur.am/889450/] 


On March 12, the Civil Court of Appeal rejected the appeal filed by the plaintiffs in the case of Nork-Marash Medical Center CJSC and doctors Gagik Hapetyan, Hovhannes Avdalyan, Kristineh Poghosyan, Gagik Heboyan, and Mikayel Adamyan against Social Media Ltd., challenging the decision of the first instance court. The lower court had rejected the plaintiffs’ motion to remove the disputed pieces as a measure to secure the claim. Thus, the ruling entered into legal force. 

As a reminder, the lawsuit was filed on October 22, 2025, with the plaintiffs seeking a refutation of defamatory statements contained in a series of articles published on Social Media Ltd.'s Mamul.am news website and compensation for each article. The lawsuit was triggered by articles published on May 27 and 30, June 9, 16, 20, 23, and 27, July 7 and 28, August 4, 19, and 26, and September 22. The publications claimed that the doctors did not duly fulfill their professional duties[footnoteRef:76], in some cases, they refused to provide medical care[footnoteRef:77]—which resulted in deaths[footnoteRef:78]—and that illegal dealings were carried out in the medical center.[footnoteRef:79] [76:  https://www.youtube.com/watch?v=YRBE7u0b08E]  [77:  https://m.mamul.am/am/news/327814]  [78:  https://m.mamul.am/am/news/328516]  [79:  https://mamul.am/am/news/328690] 

On March 12, the Court of General Jurisdiction of Yerevan rejected the lawsuit filed by the Yerevan State University Foundation against Oragir.news website editor Gevorg Emin-Teryan, in which the plaintiff demanded a public refutation of the information considered defamatory and compensation. 
The lawsuit, filed on June 16, 2025, was caused by the remarks made by Gevorg Emin-Teryan in a video titled “Headline: YSU Rector’s Immoral Congratulations, the Whining Prime Minister, and Chaos in Schools,” which was published on Oragir.news on May 16, 2025. Emin-Teryan, in particular, stated “... It is immoral that the YSU Rector, aware that YSU is to be closed down, and that he has been unlawfully appointed to the position to execute all the instructions of Nikol Pashinyan, issues congratulations while underscoring the role of YSU...”.[footnoteRef:80]  [80:  https://oragir.news/hy/material/2025/05/16/156383] 

The court additionally obliged the plaintiff to pay 100,000 AMD for the defendant's attorney's fee.

On March 16, the Civil Court of Appeal rejected the appeal filed by the media in the case of citizen Erik Yeghinyan v. EF TV Ltd. (the founder of Ararat TV Company) and Anna Sirunyan, leaving the first instance court’s verdict unchanged.

As a reminder, the lower court had ruled to terminate the lawsuit against Anna Sirunyan, while upholding the lawsuit in relation to EF TV Ltd., the founder of the mentioned TV company. By its verdict, the court had obliged the founder of the TV company to pay 100 thousand AMD as reasonable attorney’s fee (public defender). 

The lawsuit filed on May 31, 2024, with the plaintiff demanding confiscation of 1 million AMD from Anna Sirunyan for tarnishing his honor, dignity and good reputation, as well as a refutation to be broadcast on the air of the TV company, was caused by the statements made on the air of the TV company alleging that the plaintiff had used violence against citizen Sirunyan and had orchestrated a fraudulent scheme by selling the latter’s apartment. 

On March 16, Ruzanna Khachatryan, the wife of former RA Minister of Defense Seyran Ohanyan, filed a lawsuit with the Court of General Jurisdiction of Yerevan against the Public Television Company of Armenia CJSC, seeking protection of her honor and dignity against public defamation. The lawsuit was caused by a report aired on February 23 during the evening issue of the Public TV’s “Lurer” program under the headline “Seyran Ohanyan’s Wife in the Dock.” The report alleged that Ruzanna Khachatryan had engaged in document falsification and concealed real estate-related information.[footnoteRef:81] [81:   https://www.youtube.com/watch?v=FZl7WiT5ngE&t=1226s] 

On March 25, the lawsuit was accepted for proceedings. 

On March 21, Karineh Margaryan filed a lawsuit against the same defendant in relation to the same report, demanding that the media refute the information tarnishing her honor, dignity, and business reputation and pay 2 million AMD in compensation. According to the report in question, Karineh Margaryan submitted false evidence to the court in a civil case and was involved, together with Ruzanna Khachatryan, in document falsification.

On March 17, the Court of General Jurisdiction of Shirak Marz rejected the lawsuit filed by Sarik Minasyan, a member of the Civil Contract faction in the Gyumri Council of Elders, against Artyom Ghukasyan, the head of the Republican Party of Armenia (RPA) Gyumri regional council, in which the plaintiff demanded that the court oblige the defendant to refute the factual information considered defamatory. Aravot Daily Ltd. is involved as a third party in the case. The court also ordered the plaintiff to pay 500 thousand AMD as reasonable attorney’s remuneration and 130 thousand AMD for the forensic handwriting examination conducted in the case.

The lawsuit, filed on March 20, 2025, was caused by the remarks made by the defendant on Aravot.am on March 7 and 8. He specifically claimed that Sarik Minasyan had once been a member of the RPA and had been expelled from the party.[footnoteRef:82]  [82:  https://www.aravot.am/2025/03/08/1474168/] 


On March 18, the Court of General Jurisdiction of Yerevan held a regular hearing in the case of NA Deputy Hayk Sargsyan v. Armdaily News Agency Ltd., with the plaintiff demanding compensation for the damage caused to his honor, dignity and good reputation through defamation and insult.

The lawsuit, filed on November 25, 2020, was caused by an article titled “URGENT: ‘My Step’ Deputies Intimidated by Criminal Authorities Ara and Alik Banduryans from Noratus: Mediaport,” published on Armdaily.am on November 20. The controversy centered around the expression “the holder of the bottle,” used in reference to the deputy[footnoteRef:83] (For details, see the CPFE’s reports for 2020-2025, in the Reports section on khosq.am). The next hearing has been scheduled for August 11, 2026. [83:  https://www.armdaily.am/?p=116543&l=am] 


On March 18, the Court of General Jurisdiction of Yerevan partially upheld the lawsuit filed by RA Prime Minister Nikol Pashinyan against Hraparak Daily Ltd., with the plaintiff demanding a refutation of the information he considered defamatory, along with compensation in the amount of 1 million AMD.

The lawsuit, filed on July 4, 2025, was caused by an article published by the media on June 6, which referred to rumors that had circulated years earlier about Pashinyan spending hours locked in his office with his press secretary, during which strange sounds were reportedly heard.[footnoteRef:84] Based on this, the newspaper questioned whether Pashinyan was cheating on his wife.  [84:  https://hraparak.am/post/76622fcd26e1efcc07c918324cbca788] 


The court declined to uphold the financial claim amounting to 1 million. Instead, the media was only ordered to publish a refutation, pay 20 thousand AMD in state duty and 100 thousand AMD as reasonable attorney's fee.

On March 18, the defendant in the case of Armenian National Agrarian University Foundation v. Hraparak Daily Ltd. filed an appeal with the Civil Court of Appeal against the October 1, 2025 ruling of the first instance court. The lower court had partially upheld the lawsuit, obliging the defendant to publish a refutation and pay 400 thousand AMD as compensation for defamation, along with the state duty.

The lawsuit, filed on December 20, 2023, was caused by an article titled “Electoral Chaos at Agrarian University,”[footnoteRef:85] published on November 22, 2023 in Hraparak daily and on the eponymous website. In the piece, referring to the upcoming rector's elections at the university, the periodical specifically noted that a forgery had been committed, stating that “... In fact, no candidacy was submitted for the rector position; yesterday, the documents of Vice-Rector Hrachik Zakoyan, a close friend of acting Rector Vardan Urutyan, were submitted through backdating.” The plaintiff viewed this information as defamation. [85:  https://hraparak.am/post/784d07c164dcd1120286795b9080f4d1] 


On March 18, following two returns, the Court of General Jurisdiction of Yerevan accepted for proceedings the lawsuit filed by the “Saint Gregory the Illuminator” Medical Center against Pastinfo Ltd., with the plaintiff seeking a refutation of the information tarnishing their honor, dignity, and business reputation, along with 6 million AMD in compensation for defamation. 

The lawsuit, filed on December 26, 2025, was caused by an article titled “Fatal Emergency Response: Saint Gregory the Illuminator MC Turned Away Patient, Leading to Death at Home,”[footnoteRef:86] published on December 10 on Pastinfo.am, a website owned by Pastinfo Ltd. No hearing date has yet been scheduled.  [86:  https://pastinfo.am/hy/news/2025/12/10/%D4%B3%D6%80%D5%AB%D5%A3%D5%B8%D6%80-%D4%BC%D5%B8%D6%82%D5%BD%D5%A1%D5%BE%D5%B8%D6%80%D5%AB%D5%B9-%D4%B2%D4%BF/1952547] 


On March 20, the Court of General Jurisdiction of Yerevan held a regular hearing as part of the retrial in the case of citizen Artur Vardanyan v. 168 Zham Ltd. and citizen David Pirumyan. 

As a reminder, the lawsuit filed on July 10, 2020, with the plaintiff demanding that the defendant be obliged to issue an apology, refute the information considered defamatory and pay compensation, was caused by an article titled “Nikol Pashinyan Talked to Artur Vardanyan During His Campaign,” published on March 6 on 168.am website owned by 168 Zham Ltd.[footnoteRef:87] On March 22, 2024, the Civil Court of Appeal partially upheld the appeals filed by both the plaintiff and the defendant against the verdict of the first instance court, which had partially granted the lawsuit. The appellate court ruled to send the case for a new examination.  [87:  https://168.am/2020/03/06/1269324.html] 

The court set April 23, 2026 as the date for the release of the judicial act. 

On March 26, during a press briefing, RA Prime Minister Nikol Pashinyan expressed the opinion that journalists would vote for him, arguing that if he were no longer prime minister they would lose their jobs within four hours, because their services would no longer be necessary to those financing them. “You will end up at Faylabazar (translator’s note: a street labor hiring spot in Yerevan) to earn your daily bread,” Pashinyan threatened.[footnoteRef:88] [88:  https://www.youtube.com/shorts/FkMXxKOo3EQ] 


On March 26, Hayk Konjoryan, the head of the National Assembly’s Civil Contract faction, while addressing the opposition from the parliament’s rostrum, stated: “Think back to your time in office: was there any free press at that time? Now so many monkeys on a shoe polish tin (translators note: a Soviet-era colloquial expression used mockingly) imagine themselves to be journalists and ask the prime minister any question they please.”[footnoteRef:89] [89:  https://www.youtube.com/watch?v=78WYFChpNnM&t=1s] 


The following day, commenting on his remarks, Konjoryan stated that he holds such an opinion about those who carry out political orders while hiding behind their press badges: “… They are propaganda warheads who poison the public with their lies and falsehoods, writing articles for money and caring nothing about democracy…”[footnoteRef:90] Not only do the official’s statements contain insults, but they may also be qualified as hate speech.  [90:  https://www.youtube.com/watch?v=78WYFChpNnM&t=1s] 


On March 27, the plaintiff in the case of Yelena Zohrabyan, Head of Public Relations Department at the Urban Development, Technical and Fire Safety Inspection Body v. journalist Susanna Simonyan, once again filed an appeal with the Court of Cassation (the first having been returned due to deficiencies in the documents) against the decision of the Civil Court of Appeal, which had upheld the defendant’s challenge. By its ruling, the appellate court had overturned and modified the first instance court's decision to uphold the lawsuit, ultimately rejecting the lawsuit, and obliging the plaintiff to reimburse the defendant for the paid state duty.

The lawsuit filed on September 19, 2022, with the plaintiff demanding that the defendant be obliged to issue a public apology, delete the Facebook post in question, and pay 2 million AMD in compensation, was caused by the following post made by the journalist on her Facebook page on August 16, 2022: “I suggest that spokespersons like Yelena Zohrabyan, whose mission consists of sitting idly, getting paid and occasionally dusting off their boss, be henceforth called Press Brushes.” 

The Information Disputes Council addressed this court case and concluded that the available set of facts did not provide sufficient grounds to claim that the plaintiff, as a public official, failed to fulfill her duties. Consequently, the characterization given by the journalist was offensive.[footnoteRef:91] Consequently, the IDC did not consider the Court of Appeal’s position - that “harsh criticism may also occur within the scope of media activities, especially in situations where there is an absence of basic communication between a journalist covering a high-profile case and the authorized representative of a state body” - to be well-founded, since reaching such a conclusion would have also required a sufficient factual framework and a more objective analysis of the circumstances of the dispute. Considering the above, the IDC concluded that the Civil Court of Appeal failed to fairly balance the defendant’s freedom of expression against the plaintiff’s right to have her dignity respected, thereby breaching the guarantee established by Article 31(1) of the Constitution of the Republic of Armenia.  [91:  https://idcarmenia.am/en/conclusion/124-2/ ] 

	
[bookmark: _Hlk227506346]On March 27, during a press briefing, NA Deputy Speaker Ruben Rubinyan asked a reporter from Hraparak daily about the sources of funding for the outlet.[footnoteRef:92] The exchange escalated into a dispute between the journalist and the official, which in the following days continued online between Rubinyan and Armineh Ohanyan, the editor of the newspaper. [92:  https://www.youtube.com/watch?v=5SBy5Zay6Y0 ] 



[bookmark: _Hlk227671810]




Violations of the Right to Receive and Disseminate Information

In the 1st quarter of 2026, the CPFE recorded 7 cases of violation of the right to receive and disseminate information. The violations recorded during the period under review, as well as new developments related to the events from past periods are presented below in chronological order.
 
On January 13, Julieta Hovhannisyan, a reporter of Infocom.am news website, sent an inquiry to Yerevan Municipality, requesting information regarding scientific or research organizations that had been contacted over the past 5 years for studies, analyses, or advisory opinions. Since the inquiry went unanswered, the journalist sent a second inquiry on January 30 (it turned out that the earlier inquiry had not been received). On February 6, the Municipality requested an additional 30 days to respond to the second inquiry, and on February 25 informed that they were unable to collect the requested volume of data.
On January 14, Factor.am reporter Araks Mamulyan submitted an inquiry to the Ministry of Internal Affairs regarding Prime Minister Nikol Pashinyan’s statement made at a Cabinet meeting about obtaining a driver’s license without passing an exam. Specifically, the journalist asked whether any procedure had been initiated to strip Pashinyan of his driver’s license after his statement. The ministry informed that 30 days were needed to respond to the inquiry; however, the response was provided even later, on February 23. The response itself contained only references to the laws concerning circumstances in which a driver’s license may be revoked. No direct reference was made to the question concerning Nikol Pashinyan, and, overall, the ministry’s reply failed to correspond to the essence of the inquiry. 

On February 4, CivilNet.am correspondent Lia Avagyan submitted an inquiry to Yerevan Municipality regarding cases of illegal parking in the capital. In response to the specific violations mentioned in the inquiry, the municipality initially requested a 30-day extension and later provided a generalized response that filed to address the points outlined in the inquiry.
On February 19, Grisha Balasanyan, a reporter of Hetq․am online newspaper, sounded the alarm regarding the absence of response to an inquiry he had sent to the RA Foreign Ministry back on December 29, 2025, seeking information on the bonuses granted by the ministry. After sending the inquiry, the journalist sent two follow-up reminders by e-mail and also talked to the ministry’s spokesperson, yet no response was ever provided.

On the same day, the journalist also submitted an inquiry with identical content to Vayots Dzor Regional Administration; however, no response was received from the administration either. “Delays in replying to journalists’ information requests have long ceased to be a technical issue within state bodies and have instead become a means for evading oversight. … While legal regulations are clearly defined, they are disregarded when the disclosure of information causes inconvenience to the authorities. This practice not only hinders journalistic work, but also restricts the public’s right to be informed how taxpayer money is being managed. Officials benefit from this, aiming to diminish public attention and “freeze” the issue,” the journalist wrote.[footnoteRef:93] [93: https://www.facebook.com/balasanyan.grisha/posts/pfbid02z5DsdHsJSz7xw27VFCE6RV9YAYd8XRJPDavtd56UJxHR3UHPDHYSuU1ueYgDSX9ol] 


On February 20, the RA Administrative Court upheld the lawsuit filed on June 2, 2025 by the Union of Informed Citizens NGO, the founder of Fip.am fact-checking platform, against the RA Ministry of Education, Science, Culture and Sports and the “Service for the Protection of Historical Environment and Cultural Museum Reservations” SNCO at the ministry. The plaintiff demanded that they be obliged to provide the names of the SNCO’s officials as requested by the NGO. Notably, the lawsuit was accepted for proceedings only in relation to the MoESCS.

The court obliged the defendant to immediately and comprehensively respond to the inquiry, as well as pay 10 thousand AMD in state duty. On March 30, the ministry filed an appeal with the appellate court.

On March 11, the RA Administrative Court of Appeal accepted for proceedings the appeal filed by the plaintiff in the case of Union of Informed Citizens NGO, the founder of Fip.am fact-checking platform, v. RA National Security Service, against the ruling of the first instance court, which had rejected the plaintiff’s demand to oblige the defendant to provide an exhaustive response to their inquiry. As a reminder, the lawsuit was filed on December 16, 2024, while the inquiry concerned the number of persons banned from entering Armenia as persona non grata. 

Notably, the court had rejected the lawsuit, reasoning that, pursuant to the RA Government Decree No. 115-N “On Establishing the Procedure for Entering and Using Information in the Database of Foreign Nationals Considered Undesirable in the Republic of Armenia,” the defendant was not authorized to provide the requested information. A hearing in the case has been scheduled for January 20, 2027. 

On March 20, Knar Manukyan, the editor-in-chief of Zhoghovurd daily, sent a written inquiry to Petros Petoyan, the head of Kentron Administrative District, requesting information on properties allocated under the right of gratuitous use, along with the names of individuals using these properties. The request was denied on conflicting grounds: first, it was stated that these properties were not subject to registration, while subsequently an unfounded argument was put forward that the information contained official, commercial or banking secrets.

On March 24, the website of Radio Free Europe/Radio Liberty Armenian Service reported that the Government had declined to provide information to the editorial office regarding the amounts of bonuses to be received by the Prime Minister, Deputy Prime Minister and ministers based on the evaluation results for the second half of the previous year. In response to the written inquiry, the Government merely stated that the information regarding these officials’ remuneration could not be disclosed given the restrictions envisaged by the Laws “On Freedom of Information,” “On Personal Data Protection” and the RA Labor Code. The media was urged to familiarize itself with a decision adopted weeks earlier; however, the document only specified the total sum to be allocated to the respective bodies. 

In this regard, the media recalled that months earlier the Government had disclosed to Hetq online newspaper the amount of the bonus received by the Prime Minister in the first half of 2025, which totaled around 12 million drams.



OTHER EVENTS RELATED TO THE ACTIVITIES OF MEDIA AND JOURNALISTS
	
	
On January 20, the RA Administrative Court held a hearing in the case of Armenian Second TV Channel Ltd. v. Commission on Television and Radio, in which the broadcaster demanded to be recognized as the winner in the licensing competition for the use of the republican broadcasting slot in the public multiplex and that the CTR be obliged to adopt a decision on granting the corresponding license. This lawsuit was filed on February 6, 2023. 
On February 12, the court ruled to terminate the case, finding that the contested decision had resulted in four companies being declared winners and granted licenses, thereby filling all four vacant slots. In other words, no free slots remained and the plaintiff was no longer entitled to expect the possibility of using any of the four slots referred above.

On January 22, the Civil Court of Appeal rejected the appeal filed by the plaintiff in the case of Social Media Ltd. (the founder of Mamul.am website) v. Mikayel Adamyan, which challenged the December 23, 2025 ruling of the first instance court rejecting the plaintiff's motion to apply a measure to secure the claim. The lower court had also rejected the defendant's motion to apply the statute of limitations, prompting the defendant to file an appeal with the appellate court on February 18.
As a reminder, the lawsuit was filed on October 28, 2025, with the plaintiff demanding that the court oblige the defendant to issue a public apology for insults, pay 3 million AMD in compensation, refute the information considered defamatory, and pay an additional 6 million AMD in damages. The plaintiff also sought a court order requiring the defendant to remove the insulting and defamatory posts from his Facebook page published on May 22, May 26, June 9, June 11, July 7, and July 28, and pay 330 thousand AMD in state duty.
On February 5, the Court of General Jurisdiction of Yerevan held a hearing in the case of Garegin Khumaryan, former director of the Public Radio v. Council of Public Broadcaster (CPB). The plaintiff demanded that the final decision adopted at the CPB July 31, 2024 session regarding the competition for the vacant position of the Public Radio Executive Director be recognized as unlawful.

The lawsuit was filed on August 3, 2025. On December 15, the court upheld the plaintiff's motion to include the Public Radio Company of Armenia CJSC as a new defendant. A hearing in the case was also held on March 30, 2026, with the next one scheduled for May 18.

On February 6, following a second examination, the Civil Court of Appeal upheld the appeal filed by the plaintiffs in the case of 168 Zham Ltd. and journalist Gohar Savzyan v. citizen Ashot Davinyan against the ruling of the first instance court, which had for the second time rejected the lawsuit. Once again, the appellate court remanded the case for a new examination.
The lawsuit filed on July 14, 2023, with the plaintiffs demanding an apology for insult, a public refutation of the information considered defamatory, as well as compensation for the damage caused to their honor, dignity and business reputation,
was triggered by a June 10 post on Ashot Davinyan’s Facebook page directed at the journalist and the media in response to the article titled “A Person at the Heart of a Sex Scandal Appointed Chief Coordinator of the SUsh High School and College,”[footnoteRef:94] published on June 9 on 168․am website owned by 168 Zham Ltd.  [94:  https://168.am/2023/06/09/1885505.html] 

Notably, on both occasions, the court based its ruling on the lack of evidence to confirm that the disputed post had been made by Ashot Davinyan himself. 

On February 6, the Court of General Jurisdiction of Yerevan held a hearing as part of the newly initiated proceedings in the case of Hraparak Daily Ltd. v. Deputy Artur Hovhannisyan, in which the plaintiff demanded that the defendant refute the information considered defamatory, as well as compensate for the damage caused to their business reputation.

As a reminder, the lawsuit, filed on December 25, 2023, was caused by a December 15, 2023 statement made by the defendant from the NA rostrum, alleging that some media, in particular, Zhoghovurd and Hraparak dailies, and Asekose.am news website, could publish articles for money.[footnoteRef:95] On May 22, 2025, the Civil Court of Appeal partially upheld the appeal filed by the defendant against the ruling of the first instance court. The lower court had upheld the lawsuit, obliging the deputy to refute the remarks tarnishing the business reputation of the media and pay 300 thousand AMD as compensation for defamation. The appellate court ruled to overturn the verdict, remanding the case to the same court for a new examination. The next hearing has been scheduled for May 15.  [95:  https://www.youtube.com/watch?v=PXwgJH0KASU&t=592s ] 

On February 17, the case of Aravot.am reporter Hripsimeh Jebejyan v. citizen Khazhak Tananyan was accepted for new proceedings. The case relates to the plaintiff’s demand to protect her honor and dignity from publicly made insult.

As a reminder, the lawsuit, filed on August 28, 2023, was caused by the statements made against the journalist online.[footnoteRef:96] The lawsuit was upheld by a verdict issued on July 10, 2024. The court obliged the defendant to issue a public apology to the journalist, pay 400 thousand AMD as compensation for insult and 200 thousand AMD as attorney’s fee. On February 28, 2025, the Civil Court of Appeal granted the appeal filed by the defendant against the ruling of the first instance court. The verdict was fully overturned, and the case, in its entirety, was sent to the lower court for a new examination.  [96:  https://www.aravot.am/2023/07/28/1358203/] 

At the hearing held on March 19, 2026, the burden of proof was distributed, with the next hearing scheduled for April 14. 

On February 18, the Civil Court of Appeal rejected the appeal filed by the plaintiff in the case of Hetq.am reporter Tirayr Muradyan v. citizen Lilit Dallakyan against the decision of the first instance court, which had declined to accept the lawsuit for proceedings on the grounds of the vagueness of the claim.
The lawsuit, filed on November 4, 2025, was prompted by Dallakyan’s Facebook posts, which the plaintiff regarded as insulting[footnoteRef:97] and defamatory[footnoteRef:98]. The plaintiff demanded that the defendant issue an apology and pay one million AMD in compensation. [97: https://www.facebook.com/lilit.dallakyan.942713/posts/pfbid09VawLH24MtoqPWdkN3zBzBm29Q3TRgzkvUD3g9vTJijo4GyK2Mg2UA9guaB9sUbpl]  [98: https://www.facebook.com/lilit.dallakyan.942713/posts/pfbid02CRqu6FPe6bfW2Jfrxrcw6nEKDHZEcwhD5oKpDeeHh165fxUwpZtFPdjamVGrhqKSl] 


On March 2, the Court of General Jurisdiction of Yerevan rejected the lawsuit filed by Boris Tamoyan, the editor of Politik.am website, against Anna Hakobyan, the wife of the RA Prime Minister. The lawsuit filed on June 27, 2025 was caused by posts made by Anna Hakobyan on her Facebook and Instagram pages, where she claimed that Tamoyan had been providing sexual services to Serzh Sargsyan and some of his favorite bishops.[footnoteRef:99] The plaintiff demanded that Hakobyan refute the defamatory and false information published about him, issue an apology, and pay 2 million AMD as compensation. [99:  https://www.facebook.com/anna.hakobyan.7965/videos/1072399281616001] 


The court concluded that the fact of defamation had not been proven. In addition, the court highlighted that the plaintiff, being a well-known journalist and public figure, should display a greater level of tolerance toward criticism in line with the case law of the ECHR. 
On March 20, the plaintiff filed an appeal against the verdict with the Civil Court of Appeal.
	
On March 4, NewsAM Ltd. filed a lawsuit with the Court of General Jurisdiction of Yerevan against the RA Ministry of Foreign Affairs and Minister Ararat Mirzoyan, seeking a refutation of the information the plaintiff considered defamatory and tarnishing its business reputation, along with an apology. The lawsuit was caused by a February 4 post published on the ministry’s Facebook page, claiming that a number of news websites, including News.am owned by the plaintiff, had disseminated a false statement by reproducing the remarks made by the second RA President that distorted reality. According to Mirzoyan, these media do not pursue the mission of providing impartial reporting and failed to mention either the refutation issued by the Ministry of Foreign Affairs or the investigation conducted by Fip.am fact-checking platform, according to which, the circulated statements were false.[footnoteRef:100] [100:  https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1309564054534422&set=a.252397650251073&id=100064425200093] 

On March 10, the lawsuit was accepted for proceedings, with no hearing date set by the end of the quarter.

On March 18, the RA Administrative Court (based in Sevan) held a hearing in the case of Mediahub.am reporter Vahe Makaryan v. RA National Assembly and RA NA Chief of Staff-Secretary General, with the plaintiff demanding that the court invalidate the November 1, 2024 decision to issue him a warning and terminate his accreditation.
The lawsuit was filed on January 8, 2025. At the hearing held on April 15, Mediahub Ltd. was involved in the case as a third party. The next hearing has been scheduled for May 27, 2026.

	



		
***
[bookmark: _GoBack]This report was made within the scope of the project of the Committee to Protect Freedom of Expression implemented with the support of the National Endowment for Democracy (NED, USA). Opinions and assessments contained in the report belong to the CPFE and might not be consistent with the opinions and dispositions of the NED.
Violations by Type in
 the First Quarter of 2026

Physical violence against journalists	[VALUE]

Category 1	1	Pressure on media and their personnel	[VALUE]

Category 1	22	Violations of the right to receive and disseminate information	[VALUE]

Category 1	7	


Comparison of Violations in the First 
Quarters of 2025 and 2026


Quarter 1 of 2025	
Violations of the right to receive and disseminate information	Pressure on media and their personnel	Physical violence against journalists	29	25	2	Quarter 1 of 2026	[VALUE]
[VALUE]
[VALUE]

Violations of the right to receive and disseminate information	Pressure on media and their personnel	Physical violence against journalists	7	22	1	



Court Cases Filed in the First 
Quarters of 2025 and 2026


Quarter 1 of 2025	
On copyright or other grounds	On the grounds of insult and defamation	2	13	Quarter 1 of 2026	[VALUE]
[VALUE]

On copyright or other grounds	On the grounds of insult and defamation	0	14	



45

image1.jpeg
SOCIAL MEDIA
| AwpLRCATION

POLARIZATION
USvs THEN 5

DiSTRUST = L
DIVIDE & CONOUER

L [uwnm\rmmmmmn




image2.jpeg




image3.jpeg




